Nieuw: Onze kluswoninglening om je huis te moderniseren! De gemeente stimuleert het renoveren en duurzamer maken van bestaande woningen graag om de woningmarkt in beweging te houden. Huiseigenaren hebben niet altijd het geld om hun huis op te knappen. Een grote investering om je woning bijvoorbeeld energiezuiniger te maken of voor onderhoud komt niet altijd goed uit. Dan kan onze kluswoninglening uitkomst bieden. Met deze interessante lening met een lage rente kun je dit dan toch doen! Lees er alles over op: https://bit.ly/2Iv1QTM
2 documenten
Motie communicatie leningen
D66 Bronckhorst 06-04-2018 15:59
D66 vindt het belangrijk dat de inwoners van Bronckhorst goed gewezen worden op de mogelijkheden ter ondersteuning die de gemeente biedt bij het aanschaffen of verbuwen van een woning. Daartoe heeft D66 het College middels een motie opgeroepen de communicatie hieromtrent te verbeteren :
Overwegende dat:
– Er sprake is van een kwalitatieve mismatch op de woningmarkt (zie: Achterhoeks Woonwensen en Leefbaarheids Onderzoek)
– Door de bevolkingsprognoses deze mismatch slechts voor een beperkt deel is op te vangen middels nieuwbouw
– Dat daarmee de oplossing vooral in aanpassing van de bestaande woningvoorraad moet worden gezocht
– Reguliere hypotheken gemaximeerd zijn tot 100% van de aanschafwaarde
– Voor veel inwoners geldt dat zij de financiële middelen (voldoende spaargeld) ontberen om zelf aanpassingen aan een woning te kunnen bekostigen
– De gemeente onderkent dat dit het geval is en daarom naar aanvullende instrumenten heeft gezocht
– De gemeente inmiddels een aantal instrumenten beschikbaar heeft die in combinatie kunnen worden ingezet:
o De duurzaamheidslening
o De blijverslening
o De kluswoninglening
– Het succes van deze instrumenten staat of valt met de bekendheid van voornoemde instrumenten en de wijze waarop deze kunnen worden ingezet
– De ervaring leert dat communicatie langs de gebruikelijke kanalen (website, gemeentepagina) niet volstaat om gemeentelijke informatie bij de doelgroep te krijgen
Draagt het college op:
– Om een aanvullend communicatieplan op te stellen zodat bovengenoemde instrumenten daadwerkelijk kans van slagen hebben
– Bij dit plan in ieder geval makelaars en hypotheekverstrekkers te betrekken aangezien zij in direct contact staan met de doelgroep op het moment dat het relevant is
– Dit plan nog voor het zomerreces van 2018 in werking te stellen en aan de raad te doen toekomen