Nieuws van politieke partijen in Berkelland inzichtelijk

8 documenten

Vragen over de huisvesting bibliotheek Borculo

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Berkelland 05-03-2024 22:28

Tijdens de raadsvergadering hebben wij vragen gesteld over de huisvesting van de openbare bibliotheek in Borculo. Sinds 1 januari 2023 is de openbare bibliotheek in Borculo gevestigd aan het Muraltplein 4 in Borculo. Dit is een tijdelijke huisvesting. Er is nog sprake geweest van huisvesting in het gemeentehuis, maar dat is van de baan.

De huidige tijdelijke locatie is een noodoplossing, ook omdat deze locatie zeer slecht toegankelijk is (de bibliotheek zit in het souterrain). Gemeentebelangen is benieuwd wat de stand van zaken is m.b.t. de huisvesting van de bibliotheek in Borculo en heeft de volgende vragen.

Vragen:

1. Wat is de reden dat de bibliotheek destijds met stoom en kokend water moest worden ontruimd, terwijl het gebouw er nog steeds staat?

2. Welke invloed heeft de huidige locatie op het aantal bezoekers van de bibliotheek?

3. In Nieuws uit Berkelland van 29 februari stond een artikel waarin werd aangegeven dat het pand van Barink Wonen een optie voor huisvesting van de bibliotheek zou kunnen zijn. Dan is het ook mogelijk om alle instellingen/organisatie op sociaal en cultureel gebied in een pand te huisvesten. Kunt u hier een reactie op geven?

4. Hoe lang gaat het nog duren voordat er een goed toegankelijke bibliotheek voorziening komt?

Vervolgvragen:

– Gaat u nog in gesprek met Barink wonen? Om de mogelijkheden te onderzoeken.

– In raadsbrief wordt de locatie bij speeltuin noord genoemd. Wat zijn de mogelijkheden en op welke termijn?

Wethouder Wormgoor heeft aangegeven dat de gemeente niet meer in gesprek is over de locatie Barink. Wel zijn de bibliotheek en de eigenaar van Barink nog in onderhandeling. Tegelijkertijd wordt er door de gemeente ook gekeken naar de locatie bij speeltuin Noord. De wethouder gaf aan dat de bibliotheek zelf verantwoordelijk is voor een nieuwe locatie. De gemeente wil daarin ondersteunen. Zij verwijst naar de Raadsbrief – Stand van zaken huisvesting bibliotheek in Borculo

Steun voor de Bloemenkamp in Gorssel

SP SP Berkelland 14-09-2021 18:47

Peter Boerefijn, directeur van de Stichting Vastgoed Zorgsector (VGZ), beloofde zijn uiterste best te doen de bewoners van appartementencomplex de Bloemenkamp een vervangende woning in Gorssel aan te bieden. Van deze belofte is nog niets terecht gekomen, terwijl de huur wel is opgezegd.

Dat het appartementencomplex op de nominatie staat om gesloopt te worden kunnen wij (en de bewoners ook) nog wel begrijpen. Maar dit te doen voordat iedereen een nieuwe woonstek in Gorssel heeft is niet hoe je met mensen omgaat. De Stichting zelf wijst met de vinger naar de gemeente Lochem, die verantwoordelijk zou zijn voor de sociale huisvesting. En die gemeente geeft op haar beurt aan dat ze er niet over gaan.

Hierdoor dreigen de bewoners tussen wal en schip te vallen.

Op initiatief van enkele dorspgenoten is een petitie gestart om de bewoners van de Bloemenkamp te helpen. In deze petitie wordt een oproep gedaan aan VGZ om het plan voor sloop op te schorten en eerst samen met bewoners en de gemeente een plan te maken waarbij er plaats is voor de huidige bewoners van de Bloemenkamp.

Steun de bewoners van de Bloemenkamp via https://www.petities.nl/petitions/steun-de-bewoners-van-de-bloemenkamp-in-gorssel-niet-nu-slopen?locale=nl.

Zie ook: Wonen

Woningsplitsing Buitengebied

D66 D66 Berkelland 07-04-2020 17:15

Woningsplitsing Buitengebied

Een veel gehoorde wens van inwoners is om samen in één woning op een erf te wonen. Het verlenen van zorg, de sociale behoefte of economische motieven spelen daarbij een rol. Woningsplitsing is een middel om die wens te kunnen vervullen.

D66 vindt het belangrijk dat woningsplitsing juridisch goed wordt geregeld.

Er komt zo duidelijkheid voor bestaande situaties. D66 vindt ook dat voor nieuwe aanvragen om een woning te splitsing geen andere regels of slechtere voorwaarden mogen gelden dan voor de bestaande situaties.

Helaas leidt de  structuurvisie woningsplitsing buitengebied tot slechtere voorwaarden en andere regels voor nieuwe aanvragers. Hieronder een overzicht.

Beperking aantallen

Toekomstige aanvragers moeten met hun woning op de lijst met (300) beeld bepalende gebouwen staan, daarnaast is er voor slechts 50 andere woningen de mogelijkheid om te splitsen.

Woningen minimaal 900 Kuub

Alleen woningen van minimaal 900 kuub mag je splitsen. Een onzinnige eis, want woningen mag je altijd vergroten tot 1000 kuub. Inwoners moeten dus eerst de woning te vergroten als ze willen splitsen en geen 900 kuub inhoud hebben. Je moet dus eerst kosten maken om 900 kuub te halen en daarna opnieuw kosten maken om te splitsen.

Lastenverzwaring

In ruil om te mogen splitsen moet er door een aanvrager 1000m2 overtollige bedrijfsbebouwing worden gesloopt. Dit kost een aanvrager gemiddeld  € 12.500. Als de aanvrager deze gebouwen niet heeft, of niet wil slopen, moet het bedrag aan de gemeente worden betaald. De gemeente haalt hiermee maximaal 350 x € 12.500 =  € 4.375.000 op bij de woningeigenaren.

Verbod dubbele bewoning

Woningsplitsing is één van de manieren om invulling te geven aan de wens om samen in één woning op een erf te wonen. Dubbele bewoning (bijvoorbeeld met een tussendeur) is ook een manier, maar dit mag niet meer. Hierdoor vervalt een belangrijke manier om bijvoorbeeld zorg te kunnen verschaffen en toch binnen dezelfde woning toch gescheiden te kunnen wonen. Je moet splitsen en daarmee veel kosten maken.

D66 is voor het goed regelen van woningsplitsing, maar tegen de verschillen tussen oude en nieuwe gevallen en de forse lastenverzwaring.

Woningbouw naar behoefte

VVD VVD Berkelland 16-04-2019 10:11

Berkelland is een van de grotere plattelandsgemeenten van Nederland. Met vier grote kernen en maar liefst 20+ middel/kleine kernen is wonen een belangrijk punt. Na een aantal bijeenkomsten die ervoor al waren georganiseerd, kwamen (potentiële) bewoners van Rietmolen bij elkaar om te praten over de woonmogelijkheden. De wensen verschillend, de hoop hetzelfde: kunnen wonen in het mooie Rietmolen.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/34982/woningbouw-naar-behoefte

Op de bijeenkomst waren minder mensen afgekomen dan men aanvankelijk had gehoopt. Slechts 14 gegadigden wie opzoek zijn, nu of voor in de nabije toekomst, naar een woning in Rietmolen. De wensen liggen uiteen: de één wil een appartementje huren, de ander wil een kant-en-klare twee-onder-één-kap, weer een ander wil een vrijstaande woning bouwen. Maar ze lopen allemaal tegen hetzelfde probleem aan: hoe bewijs je behoefte?

Al snel bleek dat 'wonen naar behoefte' een bijzonder hoge drempel lijkt te zijn om praktisch te kunnen doorpakken, of voor sommigen om überhaupt te denken aan wonen in Berkelland. De beschikbare kavels moeten eerst worden 'verkend' voor ontwikkeling (in Rietmolen op dit moment slechts 3), ook al is er niemand te vinden die dat een mooie, prettige, of betaalbare optie vindt. Daarnaast kunnen die kavels alleen als optie worden genomen om te herinrichten, als er genoeg kopers voor de kavel gevonden worden. Dus slechts een deel van een (te groot) kavel kopen voor één huis of voor een twee-onder-één-kap, is niet mogelijk. Je moet mede-opdrachtgevers zien te vinden, die behoorlijk in jouw wensenstraatje passen. Zo niet, geen ontwikkelingsmogelijkheid voor jou. 

Een idee dat werd geopperd om een appartementengebouwtje neer te zetten van 12, 14 of 16 woningen, werd door eventuele mede-investeerder ProWonen van tafel geveegd. Er moet eerst worden aangetoond dat er ook daadwerkelijk 12, 14 of 16 mensen geïnteresseerd zijn in dat gebouw. Dat er op de laatste huurwoning in Rietmolen maar liefst 40 (!) inschrijvingen waren, doet schijnbaar niet ter zake. En dat daarmee aantrekkelijke woningen voor (jonge) gezinnen vrijkomen door het doorschuiven van ouderen naar appartementen, evenmin.

Even zo krom, mijn inziens, is dat de grondeigenaar van één van de drie ontwikkelkavels als aannemer zijnde zelf het initiatief wel wil nemen om toch voor zo'n appartementengebouw te gaan, maar dat ook dat niet goedgekeurd wordt in het kader van bouwen naar behoefte. Zelfs als het risico van wel of niet verkopen / verhuren van de woningen bij de aannemer ligt, moet er nog steeds een lijst komen met potentiële gebruikers. Het liefst met naam en rugnummer.

Uiteindelijk verbaas ik me er niet over dat er maar 14 man is komen opdagen. Niets lijkt vrijblijvend: wie kan er nu voorspellen wat over 2 jaar aansluit op je behoeften? Wat een gedoe dit. Je wilt je vestigen in een dorp waar men spreekt over krimp, maar om er ook maar iets te kunnen realiseren, moet je een onmogelijk traject afleggen. Van natuurlijke krimp is in Rietmolen geen sprake, krimp lijkt hier te worden gecreëerd.

Wanneer gaan we nou gewoon eens bouwen? De VVD doet een oproep aan de aankomende wethouder van wonen om hier vrijer in te worden en lef te tonen!

Tijdelijke woningen in Berkelland

VVD VVD Berkelland 19-03-2019 09:07

In de commissie Bestuur en Ruimte is uitgebreid gesproken over het beleidskader tijdelijke woningen 2019. Dit beleidskader wil ruimte geven voor wonen, door locaties waar geen woonbestemming op ligt, dit tijdelijk toe te staan. Tijdelijk is deze een maximumperiode van 10 jaar.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/34621/tijdelijke-woningen-in-berkelland

Tijdens de raadsvergadering bracht ik namens de VVD de volgende punten tot uiting:

• De VVD vindt dit een goed beleidskader dat voorziet in een behoefte
• en hoopt dat vooral starters hierdoor sneller aan een passende woning worden geholpen.
• In de commissie heeft de VVD het college gevraagd of de periode van 10 jaar ook langer zou kunnen zijn. In verband met de mogelijke terugverdientijd van investeringen van de initiatiefnemers. De wethouder beantwoordde deze vraag negatief, omdat wettelijke bepalingen dit in de weg staat. 10 Jaar lijkt het maximaal haalbare.Naar ik begrepen heb uit een bericht van de griffie, van vandaag (19 maart 2019, red.), is tijdelijke bewoning voor een langere periode dan 10 jaar wel mogelijk mits de aanvrager zelf aanvraagt. De procedure daarvan duurt een jaar.Kan het college hier helderheid in scheppen.
Reactie van het college: 
De wethouder betoogt dat een tijdelijke periode van 10 jaar wordt opgenomen in het beleidskader. Of een aanvrager moet zelf een aanvraag doen naar een buitenplanse aanpak. 
Zij verwees onderstaande deel uit bijlage 2 blz 11. 
“Het is ook mogelijk om voor langer dan 10 jaar een ‘tijdelijke’ woning mogelijk te maken via een 
omgevingsvergunning. In dat geval ziet Berkelland dit niet als een tijdelijke woning, het wordt dan 
behandeld als een reguliere woning. Bij deze variant is het niet aannemelijk dat de woning aan het eind van de termijn zonder onomkeerbare gevolgen weggehaald kan worden.” 
Bij een termijn van 20 jaar is het tijdelijke karakter vager en lijkt het meer op permanent en wordt de beëindiging van de tijdelijke termijn erg moeilijk.
• De VVD is voorstander om initiatieven voor het bouwen van Tiny Houses te honoreren. In dit kader begrijpt de VVD dat wanneer een initiatiefnemer een Tiny House zou willen voor een langere periode dan 10 jaar, dit alleen maar kan op grond met de bestemming wonen of zelf een aanvraag indienen. Voor Mantelzorg gelden andere regels.
• Het is belangrijk dat tijdelijke bewoning contractueel goed wordt vastgelegd en nog belangrijker dat deze tijdelijkheid ondubbelzinnig wordt gecommuniceerd.

 

 

De VVD ondersteund dit voorstel.

 

 

Berkelland wil minihuizen en tijdelijke huizen

VVD VVD PvdA Berkelland 08-03-2019 10:01

Al dan niet na het uitvliegen van de kinderen thuis tot de conclusie komen dat je te groot woont en te veel spullen hebt. Liefhebbers van tiny houses herkennen het. In Berkelland valt nu aan alternatieve woningen te denken. Maar daaronder valt meer dan alleen minihuizen.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/34376/berkelland-wil-minihuizen-en-tijdelijke-huizen

Eibergenaar Wim Hietbrink heeft al een ontwerp voor een tiny house gemaakt, dat momenteel bij experts op de tekentafel ligt. 'Ooit' wil hij het uitvoeren, maar dat moment komt nu snel dichterbij nu Berkelland serieus naar mogelijkheden voor tijdelijke woningen kijkt. Hietbrinks ontwerp gaat uit van een constructie met wielen. Geen caravan, maar een duurzaam en compact huisje, dat na verloop van tijd op een andere plek kan worden hergebruikt. Anderen bedenken een constructie in containervorm.

Tiny houses zijn bijna per definitie duurzaam in de zin dat ze zeer energiezuinig zijn. Liefhebbers van de kleine huisjes vinden bijna allemaal milieu, levensstijl en vrijheid belangrijk. Minimalisme en zelfvoorzienend zijn scoren ook hoog op hun wensenlijstje. Hietbrink heeft dat gepolst na twee eerdere treffens waarop over tiny houses is gesproken: in De Huve in Eibergen en bij Baan in Geesteren. Het werkt bij tiny houses anders dan bij doorsnee woningen: banken geven er geen hypotheken voor uit. Maar omgekeerd kost een beetje minihuis ook maar een fractie van een bakstenen exemplaar met pannendak.

Meer

Het gaat de gemeente Berkelland om meer dan alleen tiny houses. Op korte termijn is de vraag naar woonruimte groter dan het aanbod. Gedeeltelijk heeft dat te maken met wat wordt aangeboden. Zo zijn er bepaalde types woningen over. Andere worden maar mondjesmaat gebouwd, omdat Berkelland al een tijdje op de rem trapt met het oog op de bevolkingskrimp. Om niet 'te bouwen voor leegstand', zoals de afgelopen tijd vaak wordt geroepen.

Tijdelijke woningen kunnen een oplossing zijn voor leegstaande gebouwen als winkels en kantoren zonder functie. Zowel de woningzoekende als de eigenaar van een alternatief te gebruiken pand zijn daarbij gebaat. Een beperking die de gemeente Berkelland inbouwt is een maximumtermijn van tien jaar. Daarna houdt de functie voor tijdelijke bewoning op die plek op.

De Berkellandse politiek is unaniem blij met de opzet voor de spelregels voor tijdelijke woonvormen. Het beleid moet 19 maart nog in de gemeenteraad worden vastgesteld, maar daarna is de weg vrij voor gegadigden om met initiatieven te komen. Voor tiny houses kan dat als een groepje een plan voor een tinyhouseproject lanceert. PvdA-politicus Hans Pelle vindt dat de gemeente in de aanloop naar het nieuwe beleid in het kader van het principe van 'verbindend besturen' al contact had moeten leggen met geïnteresseerden in tiny houses. Verantwoordelijk wethouder Patricia Hoytink ziet dat anders. "De samenleving bepaalt. Niet zozeer de markt of de gemeente."

GroenLinks presenteert pamflet “Nederland uit de schulden” | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Berkelland 19-03-2018 00:00

GroenLinks presenteert vandaag het pamflet “Nederland uit de schulden: de beloftes van GroenLinks.” De landelijke fractie en de lijsttrekkers van de zeven grote steden slaan de handen ineen en komen met concrete maatregelen om de schuldenproblematiek aan te pakken.

Schulden zijn namelijk een toenemend probleem. Tien procent van de Nederlandse huishoudens heeft problematische schulden en twintig procent van de huishoudens loopt daar risico op. Het hebben van schulden leidt tot gezondheidsproblemen, stress en soms zelfs huisuitzettingen. Daarom wordt het hoog tijd dat schulden op lokaal en landelijk niveau worden aangepakt. In het pamflet geven Kamerlid Linda Voortman en de GroenLinks-lijsttrekkers van zeven grote steden in Nederland aan wat zij gaan doen om mensen met schulden beter te helpen.

De partij pleit ervoor dat huisuitzettingen alleen vanwege een huurschuld niet meer mogen. Wie hulpverlening accepteert mag niet zijn huis uitgezet worden. Dat voorkomt veel leed, maar ook een onnodig groot beroep op de opvang. Ook wil de partij in elke gemeente convenanten sluiten met vastelastenpartners om te zorgen voor een sociale incasso en betere afstemming, zodat partijen niet op dezelfde euro’s jagen. Per huishouden moet er nog maar één deurwaarder aan de deur komen. Tot slot moet de overheid haar communicatie verbeteren. Deze is vaak te ingewikkeld en qua toon niet altijd aanmoedigend.

Linda Voortman: “de marktwerking in de deurwaarderssector dient geen enkel doel. Het leidt er alleen maar toe dat er steeds harder op dezelfde euro’s gejaagd wordt. Dat maakt schulden juist erger. Wij willen daarom toe naar één deurwaarder per gezin.”

Sloopfonds voor het buitengebied

D66 D66 Berkelland 13-01-2016 21:21

Tijdens de behandeling van de uitgangspuntennota voor het nieuwe bestemmingsplan buitengebied, is op initiatief van D66 een amendement aangenomen om te komen tot een gemeentelijk sloopfonds voor leegstaande gebouwen in het buitengebied.

In het buitengebied mag bij een woning een bijgebouw geplaatst worden van 150 m². Voor grotere bijgebouwen – tot een maximum van 300 m² – moet voor elke vierkante meter boven de 150 m² elders in het buitengebied vier vierkante meter leegstaande bebouwing gesloopt worden. In het collegevoorstel moet de bouwer zelf op zoek naar een andere partij die gebouwen te sloop heeft.

Dit vonden wij te omslachtig, zeker bij kleinere uitbreidingen.  We hebben daarom voorgesteld een gemeentelijk sloopfonds op te richten, waarbij de bouwer een financiële vergoeding in het sloopfonds stopt, waarmee vervolgens de sloop van een ander gebouw in het buitengebied betaald kan worden. Ook is het college gevraagd op zoek te gaan naar landelijke en provinciale gelden om het sloopfonds te vullen.

Dit voorstel is unaniem door de hele raad aangenomen, en nu is het college en de ambtelijke organisatie aan zet om dit voorstel  te toetsen op – juridische – haalbaarheid, en verder uit te werken.

Met dit voorstel komt een lang gekoesterde wens van D66 en vele ander partijen in de Raad van Berkelland een flinke stap dichterbij.