Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

20 documenten

STEEKPROEF: OZB STIJGT VOLGEND JAAR

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 06-12-2019 10:27

In Laarbeek (Noord-Brabant) is de ozb-stijging met 32,5 procent het grootst. Andere gemeenten waar de ozb fors is gestegen, zijn Goirle (22 procent), Lisse (20 procent) en Groningen (14,5 procent). Gemiddeld betalen huiseigenaren volgend jaar 4 procent meer onroerendezaakbelasting. De verschillen tussen gemeenten zijn groot. In Nijmegen betaalt een huiseigenaar gemiddeld drie keer zoveel ozb (568 euro) als in Sliedrecht (189 euro). In 8 van de 113 onderzochte gemeenten daalt de ozb in 2020 licht. De grootste daling is in Noordwijk (3,7 procent).

Gemeenten zeggen steeds meer geld nodig te hebben om de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uit te voeren. De oplopende kosten, samen met tekorten bij de jeugdzorg, worden vaak genoemd als aanleiding voor een ozb-tariefverhoging. (ANP)

Gemeenten zijn nog niet klaar om hun eigen klimaatplan op poten te zetten

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 28-10-2019 09:29

Binnen twee jaar moeten gemeenten, per wijk, bekendmaken hoe huizen gasloos kunnen worden. Zelf zien ze nog veel onzekerheden bij deze opdracht uit het Klimaatakkoord.

Gemeenten kunnen hun inwoners nog niet vertellen hoe hun woningen aardgasvrij worden. Ze missen daar de expertise en de mankracht voor. Terwijl inwoners volop vragen hebben, kampen gemeenten met hun eigen onzekerheden. Dat stellen bestuurders van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vandaag in

Dit kan de haalbaarheid van het Klimaatakkoord belemmeren. Dat akkoord, deze zomer door het kabinet gepresenteerd, geeft gemeenten nadrukkelijk de regierol. Uiterlijk 2021 moeten alle 355 gemeenten voor elke woonwijk grofweg bekendmaken hoe en wanneer die gasloos wordt. Dat moet resulteren in 1,5 miljoen gasloze huizen in 2030, en 7 miljoen in 2050.

‘Er komt niet voor elke wijk een uitgewerkt plan’

“De gemeenten kijken door de oogharen”, zegt VNG-bestuurder Lot van Hooijdonk, wethouder duurzaamheid in Utrecht. Ze maken een toekomstschets, met scenario’s. “Er komt niet voor elke wijk een uitgewerkt plan.” De VNG benadrukt: er ligt ook geen plicht om dat direct voor iedereen te doen.

Maar intussen zijn bewoners, netbeheerders, en woningcorporaties wel deels afhankelijk van gemeenten, reageert Jade Oudejans, expert gasloos wonen bij adviesbureau Over Morgen. Goed dat de VNG geen schijnzekerheid wekt, vindt ze, maar voor resultaten zijn heldere gemeenteplannen onmisbaar. “Hoe concreter hun aanpak, hoe beter de milieuwinst te behalen is.”

VNG-voorzitter Jan van Zanen, tevens burgemeester van Utrecht,  spreekt van ‘een gigantische opgave’. Het is volgens hem maatwerk, dat verder reikt dan de stadsvernieuwing in de jaren zestig. De VNG zet geen handtekening onder het Klimaatakkoord, gemeenten gaan eind november samen in conclaaf. De 355 gemeenten willen versnellen, maar niet voordat ze duidelijkheid van het Rijk krijgen. Van Zanen: “Komt de faciliterende wetgeving wel op tijd, en krijgen wij voldoende instrumenten om bewoners een gasloos alternatief te bieden?”

Uit onderzoek, bijvoorbeeld door het Sociaal en Cultureel Planbureau, bleek eerder al dat bewoners weinig genegen zijn om zelf hun woning van het aardgas af te koppelen. Ze zitten met vragen, onzekerheden. Praktisch, over de bouwkundige aanpassing thuis, en vooral over kosten en financiering. Bewoners die mee willen doen, willen van de gemeenten snel duidelijkheid over subsidies en technieken.

Dat kan alleen, stelt de VNG, als het Rijk de gemeentelijke kosten voor de energietransitie tijdig compenseert. Het lokaal bestuur had tot dusver geen rol in de energievoorziening. Van Hooijdonk: “Veel gemeenten, en dat is geen schande, moeten die kennis en expertise opbouwen.” Ze moeten klimaatambtenaren aannemen, kennis binnenhalen en onderling uitwisselen, aldus de VNG. Zo willen gemeenten hoge uitgaven voorkomen aan externe klimaatadviseurs. Alleen, gemeenten zijn nog maar net begonnen met die complexe uitzoekklus, aldus de VNG.

‘HUIDIGE TOEPASSING MIDDEL WONINGSLUITING NIET HOUDBAAR’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 16-09-2019 06:19

‘HUIDIGE TOEPASSING MIDDEL WONINGSLUITING NIET HOUDBAAR’

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

‘Laat de burgemeester niet meer in zijn eentje drugspanden sluiten, maar samen met justitie en politie’, zei toenmalig burgemeester van Leeuwarden en G40-voorzitter Ferd Crone eind 2018. Burgemeesters zijn dan minder mikpunt van criminelen. Maar hoe ziet die rol van de burgemeester bij woningsluitingen eruit? Huidig G40-voorzitter Staf Depla vindt de manier waarop burgemeesters het instrument woningsluiting nu toepassen op termijn niet houdbaar.

De Schiedamse burgemeester Cor Lamers vindt dat burgemeesters te weinig gebruikmaken van hun bevoegdheden. ‘Met het opleggen van maatregelen wordt beoogd drugshandel te beëindigen, openbare orde en leefbaarheid te herstellen, hernieuwd gebruik van een drugspand te voorkomen en Schiedam als vestigingsplaats voor drugshandel en productie onaantrekkelijk te maken’, aldus Lamers. ‘We hebben meegemaakt dat criminelen onderling ripdeals plegen en woningen openbreken om de hennepoogst mee te nemen. Dit levert in de wijk veel gevoelens van onveiligheid op en het tast de openbare orde op een forse manier aan.’

Moeder en kind in drugspand gezet

Hij maakt vaak mee dat criminele organisaties een moeder en kind in een woning zetten en die woning vervolgens gebruiken voor hennepteelt met het idee dat ze sluiting dan kunnen voorkomen. ‘Dit is natuurlijk moeilijk hard te maken en het is onbekend hoe vaak dit gebeurt, maar in zo’n geval sluit ik de woning. Mijn ervaring is dat moeder en kind snel andere huisvesting hebben. Als gemeente zorgen wij daar niet voor. Wel kijken we altijd naar de situatie waarin het kind zich bevindt. Waar nodig doen we een melding bij jeugdzorg.’ Het gebeurt ook dat na ontmanteling van een hennepkwekerij, net voordat het pand gesloten zou worden, er ineens een moeder met een kindje woont die er daarvoor niet woonde. ‘De rechter is dan geneigd de huisvesting van die moeder voor te laten gaan op sluiting. Om dat voor te zijn, leggen we nu bijna altijd een spoedsluiting op.’

/index.php/2127-ondanks-bedenkingen-gaat-sportpark-kranenhof-gewoon-door

/index.php/2124-zeven-initiatieven-voor-een-veilige-leefomgeving

WOZ-WAARDE NAAR RECORD-HOOGTE

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 13-09-2019 11:49

De gemiddelde WOZ-waarde van woningen is in 2019 voor het vierde jaar op rij gestegen. Op 1 januari 2019 bedroeg de gemiddelde WOZ-waarde 248.000 euro per woning. Dat is 7,8 procent meer dan een jaar eerder.

‘Dat is de hoogste waarde ooit en de hoogste stijging sinds jaren’,  meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers. De stijging van de gemiddelde WOZ-waarde was in Noord-Holland en Zuid-Holland het hoogst, met respectievelijk plus 10 en 11 procent.

Rotterdam

In Rotterdam steeg de gemiddelde woningwaarde met bijna 16 procent het hardst. De gemiddelde WOZ-waarde steeg daar van 166.000 euro per woning in 2018 naar 192.000 euro in 2019. In Amsterdam steeg de gemiddelde WOZ-waarde met ruim 11 procent tot 378.000 euro per woning. Sinds 2014 is de gemiddelde woningwaarde in Amsterdam met 64 procent toegenomen. Uit de CBS-cijfers blijkt dat alleen in de gemeenten Wageningen (-2,2 procent) en Noordwijk (-1,4 procent) daalde de gemiddelde WOZ-waarde. Van 15 gemeenten, waaronder Groningen, zijn de cijfers niet bekend.

Gemiddeld de hoogste WOZ-waarde hebben de woningen in de gemeente Bloemendaal: 695.000 euro. Hekkensluiter in dat rijtje is Delfzijl. In die gemeente is de gemiddelde WOZ-waarde 127.000 euro.

NOG VEEL ONDUIDELIJK OVER AARDGASLOZE WONING

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 05-09-2019 05:29

NOG VEEL ONDUIDELIJK OVER AARDGASLOZE WONING

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De betaalbaarheid van de energietransitie, mogelijke alternatieven en het proces van de overgang naar aardgasvrij wonen is voor bewoners en andere partijen nog steeds onduidelijk. Dat blijkt uit twee rapporten die vandaag verschijnen, van het Sociaal Cultureel Planbureau en van onderzoeksinstituut TNO. Beide rapporten zijn eensgezind in hun adviezen aan overheden: communiceer meer en beter over de energietransitie.

Concreet

In 2019 werden de afspraken over het stoppen met de aardgasproductie in Groningen concreet: over dertig jaar is de Nederlandse kooldioxide-uitstoot met 95% verminderd, en zijn nagenoeg alle woningen aardgasvrij. Maar om die snelle overgang naar een gasloze woning mogelijk te maken moeten alternatieven worden gevonden en toegepast. Overheden zijn daar druk mee bezig; provincies maken met gemeenten afspraken in zogenaamde Regionale Energiestrategiën (RES) en gemeenten maken zelf klimaatplannen op wijk- of zelfs straatniveau om te bepalen welke alternatieven, zoals warmtenetten, geothermie, all-electric of warmtepompen, geschikt zijn voor welke wijk.

Onzekerheid

Maar aan het einde van de lijn - in de woning - heerst vooral verwarring en onzekerheid. Welke alternatieven zijn er? Is deze woning wel geschikt voor een alternatief? Wat gaat dat kosten? Wanneer gaat het gas er definitief af? Die vragen kunnen maar moeilijk beantwoord worden door overheden of marktpartijen, omdat voor hen ook nog veel onduidelijk is, ziet TNO. ‘Zowel voor de particuliere woningeigenaren als professionele verhuurders, gemeenten, netbeheerders en andere betrokkenen geldt dat ze niet goed weten wat het aardgasvrij maken van de woningvoorraad voor hen betekent. Er is onduidelijkheid over de technische invulling van aardgasvrij, over de kosten, maar ook over wie welke rol heeft.

/index.php/2087-gemeentefonds-niet-meer-van-deze-tijd

/index.php/2085-fractiegeld-mag-niet-naar-familie

NOG STEEDS ONDUIDELIJKHEID OVER 'SOCIAAL OZB-TARIEF'

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave D66 CDA Grave 27-08-2019 05:57

Gemeenten kunnen voor sommige gebouwen, zoals sportacommodaties en dorpshuizen, een lager tarief voor de onroerendezaakbelasting (ozb) rekenen, maar er bestaat onduidelijkheid over de regeling. Het maakt de ozb-heffing ingewikkelder en brengt risico’s met zich mee. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vraagt minister Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) om opheldering.

Veel vragen

Dankzij een amendement van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) kunnen gemeenten sinds 1 januari 2019 voor instellingen met een ‘sociaal belang’ het lagere woningtarief rekenen in plaats van het hogere tarief voor niet-woningen. Maar het amendement, schrijft de VNG, ‘roept zo veel vragen op dat de VNG haar leden adviseert te wachten met toepassing, totdat de gewenste duidelijkheid er is.’

Wetswijziging noodzakelijk

De VNG vroeg eind 2018 staatssecretaris Snel (Financiën, D66) om een overleg over de reikwijdte van de regeling (de toelichting van het amendement zou veel meer mogelijkheden bieden dan de wettekst). ‘De conclusie van dat overleg is dat een wetswijziging noodzakelijk is om dit goed te regelen’, schrijft de VNG nu. Als gewacht moet worden op een wetswijziging blijft de onduidelijkheid voorlopig bestaan.

Onduidelijkheid

Behalve de reikwijdte bestaat er onduidelijkheid over de interpretatie, uitvoerbaarheid en (financiële) gevolgen. Zo vraagt de VNG zich af of de regeling rechtmatig en doelmatig is, welke instellingen allemaal onder de regeling vallen, of een subsidie niet een eenvoudiger middel zou zijn waarmee hetzelfde resultaat bereikt kan worden, en of de regeling wel uitvoerbaar is vanwege de vele mogelijkheden die de toelichting toelaat. Ook geeft de VNG aan dat de huidige computersystemen niet toegerust zijn om een woningtarief te koppelen aan niet-woningen.

LAAGSTE AANTAL BOUWVERGUNNINGEN IN DRIE JAAR TIJD

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 22-08-2019 05:32

In het tweede kwartaal zijn ruim 12.800 vergunningen voor nieuwbouwwoningen verleend, blijkt uit cijfers van het CBS. Het is het laagste aantal in drie jaar tijd en ruim 14 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2018.

Slecht signaal

Het aantal vergunningen is een indicator van hoeveel woningen er gebouwd gaan worden. Het lage aantal is een slecht signaal in het kader van de woningbouwopgave: het jaarlijkse toevoegen van 75.000 woningen per jaar om de beknelde situatie van de woningmarkt op te lossen. De gemiddelde doorlooptijd na het verlenen van een vergunning is ongeveer twee jaar.

Verbouwingen en transformaties

De som van nieuwbouwvergunningen en vergunningen voor de verbouwingen van woningen lag in het tweede kwartaal 14 procent lager dan een jaar eerder. Woningtransformaties, het omzetten van niet-woningen zoals kantoren, zijn door het CBS niet in de cijfers opgenomen.

Omzet

Tegelijkertijd was de omzet van de bouw in het tweede kwartaal 7,9 procent hoger dan een jaar eerder. Het lijkt sterk op het beeld van het eerste kwartaal van dit jaar: een flinke daling van het aantal vergunningen terwijl de omzet fors stijgt.

WONINGCORPORATIES DOMINANT IN HUURSECTOR GROTE STEDEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 13-08-2019 07:56

WONINGCORPORATIES DOMINANT IN HUURSECTOR GROTE STEDEN

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Steeds meer huizen zijn in handen van particuliere huisbazen, maar woningcorporaties domineren nog altijd de huursector in de grote steden. In de tien grote steden is gemiddeld 64 procent van alle huurwoningen eigendom van een sociale-woningbouwvereniging.

Uitzondering

Den Haag vormt een uitzondering. Daar spelen institutionele beleggers en particuliere ondernemers als Harry Hilders en Chris Thünnessen een grote rol. Hilders is met ruim 5.500 woningen de op één na grootste particuliere belegger in huurwoningen van Nederland. Dat blijkt uit de Volkskrant Top 300 Huisbazen, een onderzoek in samenwerking met het Kadaster naar de eigendomsverhoudingen in de Nederlandse huursector.

Relatief hoog

In Amsterdam hebben corporaties 61 procent van de huurhuizen in handen. De grootste particuliere belegger daar is de Sint Antonius Stichting, een goededoelenorganisatie die is opgezet door ex-banketbakker Jo Schopman. In Eindhoven en Tilburg is het aandeel van de corporaties in de huursector met 68 procent ook relatief hoog.

Verkoop bezit

Woningcorporaties hebben onder druk van de overheid juist bezit verkocht, maar blijven nog altijd de grootste aanbieder van huurwoningen. Het aantal huurhuizen in bezit van de grootste particuliere eigenaren is in tien jaar tijd met 22,3 procent gestegen. De grootste drie particuliere huisbazen hebben ieder huurwoningen met een totale waarde van ruim 1 miljard euro. De Rotterdamse ondernemer Aat van Herk is de grootste particuliere eigenaar, met bijna 6.000 huurwoningen en een geschatte waarde van 1,2 miljard euro. Ook grote institutionele beleggers kochten de afgelopen jaren huurhuizen bij. (ANP)

/index.php/2010-burgemeester-gedraagt-zich-niet-als-sheriff

/index.php/2008-bond-roept-fietsers-op-gemeenten-te-helpen

HEFFING DIE OPKOPEN PANDEN VERHINDERT, IS DAT MOGELIJK?

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave PvdA Grave 06-08-2019 07:33

Concurrentiestrijd

Breda wil de komende jaren 6.000 woningen bijbouwen. Dat is in het coalitieakkoord afgesproken. ‘Maar het zou zonde zijn als die woningen terechtkomen bij mensen die de woning alleen gebruiken als verdienmodel’, zegt Van Drunen. Hij doelt daarmee op particuliere beleggers die volgens hem in een ‘concurrentiestrijd’ verwikkeld zijn met de huurders en kopers.

Verdringing

‘De PvdA vindt het onwenselijk dat jongeren geen woning kunnen huren of kopen en ouderen niet kunnen doorstromen, omdat beleggers woningzoekenden verdringen’, schrijft Van Drunen in zijn raadsvragen aan het college van Burgemeesters en Wethouders. Hij vraagt onder andere of het college het beeld zoals hierboven geschetst herkent, of een heffing mogelijk is die het opkopen van panden verhindert, en of het college bereid is bij het rijk te pleiten voor een hogere overdrachtsbelasting voor beleggers.

Investeren

Maar, licht hij toe, de ideale oplossing zou zijn dat beleggers de woningprijzen niet opdrijven, maar juist bijdragen aan meer betaalbare woningen. ‘Het mooiste zou zijn als het gemeentebestuur in gesprek met beleggers ervoor kan zorgen dat ze investeren in de stad.’ Van Drunen wil dat het college erop aandringt dat beleggers ‘in plaats van het opkopen van panden willen investeren in betaalbare nieuwbouwwoningen of het ombouwen van kantoren naar betaalbare woningen?’

PAS

Verder maakt Van Drunen zich zorgen over de uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof en haalt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aan, die schreef dat bouwprojecten in heel Nederland door de uitspraak op losse schroeven komen staan. Hij vraagt daarom aan het college: ‘Wat gaat de uitspraak van de Raad van State betekenen voor de Bredase woningbouwambities?’

VERZET BELEGGERS TEGEN ‘NOODKNOP’ OLLONGREN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave D66 Grave 10-07-2019 04:40

Een ‘noodknop’ om prijzen van huurwoningen te maximeren brengt de ‘stabiliteit van de Nederlandse woningmarkt in gevaar’, schrijft de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed (IVBN). Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) onderzoekt de mogelijkheden voor een noodknop als middel tegen excessieve prijsstijgingen van middenhuurwoningen (720-1000 euro).

'Enorme bedreiging'

Volgens de IVBN is de maatregel een ‘enorme bedreiging’ in nieuwe en bestaande huurwoningen. Institutionele beleggers investeren miljoenen aan pensioen- en verzekeringspremies in woningen voor mensen met een middeninkomen, schrijft de IVBN, en een noodknop zou dit in gevaar brengen.

Beste instrument

De afkeurende reactie van de belangenvereniging volgt op een brief van de minister over waarin ze schrijft dat de gespannen woningmarkt tot hoge huren kan leiden. Met een noodingreep zou de huur dan gemaximeerd worden op een percentage van de woz-waarde van het huis. Ollongren constateert verder dat er zorgen zijn of de ambities gehaald worden om het aanbod aan middenhuur te vergroten. Ze ziet de noodknop daarom als het beste instrument. ‘Tegelijkertijd mag een noodknop niet ten koste gaan van de investeringsmogelijkheden van fatsoenlijke investeerders’, schrijft ze.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.