Nieuws van politieke partijen in Noord-Beveland inzichtelijk

4 documenten

BETAALBARE HUISVESTING VOOR JONGE MENSEN

BEtrokken Noord-Beveland (BEN) BEtrokken Noord-Beveland (BEN) Noord-Beveland 11-01-2022 19:13

Betrokken Noord-Beveland BEN komt deze maand met een initiatief voorstel om in de Stadspolder te Kortgene een deel van de bouwgrond te bestemmen voor starterswoningen. BEN heeft vorig jaar diverse keren initiatieven  naar voren gebracht in de gemeente, om de woningnood onder jonge mensen te lenigen. Speciale woningtypes, grote woningen opsplitsen, permanent wonen in recreatiewoningen. Er kwam helaas geen meerderheid voor in de gemeenteraad.

Kort gezegd komt het op het volgende neer:

BEN wil dat de gemeente in Kortgene grond uitgeeft in erfpacht, waarvoor de eerste 10 jaar niet betaald hoeft te worden. Dan zijn de woonlasten in die eerste 10 jaar lager en als het dan zo georganiseerd wordt, dat er geen al te dure woningen worden gebouwd, komen deze nieuwe woningen binnen het bereik van starters. Hieronder kunt u het voorstel lezen of downloaden. starterswoningen Stadspolder.pdf (161787)

Raadsvergadering 25-04-2019

SGP SGP D66 Noord-Beveland 28-05-2019 00:00

Uit de Raad

Donderdag 25-04-2019 werd een besluitvormende raadsvergadering gehouden. Het volgende punt werd daarin behandeld:

Evaluatie deeltijdwonen  en vaststellen Huisvestingsverordening tweede woningen 2019 Raadsvoorstel:

Vast stellen de Huisvestingsverordening tweede woningen 2019; In te trekken de Huisvestingsverordening tweede woningen 2018

Aanleiding van het besluit m.b.t. deeltijdwonen

Als gevolg van de economische crisis en de ontwikkelingen op de woningmarkt is er in 2013 besloten de leegstand tegen te gaan en de leefbaarheid in de dorpen te behouden door deeltijdbewoning toe te staan. Beter een kortere tijd in een woning dan dat de woning jaren te koop staat.

In april 2018 heeft de gemeenteraad uitgebreid gediscussieerd hoe hiermee verder te gaan. Het college kwam met 3 opties:

- Verder gaan met bestaand beleid en overal deeltijd wonen toestaan;

- Stoppen met deeltijd wonen in de kernen;

- Alleen nog deeltijdbewoning toestaan bij nieuwbouw.

Die laatste optie had de voorkeur van het college destijds omdat nieuwbouw woningen kwalitatief nog jaren goed blijven en de prijzen behoorlijk hoog zijn wat een drempel is om zo’n woning zomaar te kopen en te laten verpauperen.

Geen van deze 3 opties kreeg de meerderheid en ook amendementen die tijdens die vergadering waren ingediend kregen geen meerderheid, waarop wethouder van der Maas voorstelde om deeltijdwonen voor 1 jaar niet meer toe te staan en na een jaar alsnog nieuw beleid formuleren.

Het was toen wenselijk om hiermee in de woonkernen niet meer verder te gaan. De verwachte aantasting van de leefbaarheid is onwenselijk. Ook was de markt voor permanente bewoning weer aangetrokken. Het gebruik van een woning binnen de kernen als recreatiewoning was niet meer toegestaan.

Probleem was echter dat niet alle bestemmingsplannen van de kernen waterdicht zijn.

Primair hoor je de bestemming te regelen in een bestemmingsplan. Het was altijd gebruikelijk om de bestemming “wonen “ te leggen op die plekken waar permanent gewoond werd.

Uit jurisprudentie is echter gebleken dat dit begrip deeltijd wonen niet uitsluit.

5 van onze komplannen hebben de toevoeging “permanent” gekregen om misverstanden te voorkomen. Colijnsplaat heeft dit nog niet en ook de Stadspolder heeft deze toevoeging niet. Hier wordt aan gewerkt.

Om te voorkomen dat daar nog gebruik gemaakt wordt van deeltijd wonen is de verordening vooral daarop van toepassing. In een huisvestingsverordening is aangegeven welke woningen gelden voor permanent bewoonde woning, deeltijdbewoning of recreatieve bewoning bestemd zijn. De verordening is alleen van toepassing op woningen binnen de kernen met bestemming “wonen”. De verordening geldt  volgens het bestemmingsplan niet voor appartementen.

Resultaten van de evaluatie van het besluit in 2018 Het nieuwe beleid heeft nu een jaar gewerkt. Er is een goede doorstroom en er is vraag naar woningen. Door het vaststellen van de ‘Huisvestingsverordening tweede woningen 2018’ was de gedachte dat deeltijdbewoning in het appartementengebouw van De Dukdalf in Kortgene niet zonder meer mogelijk was, terwijl dit voorheen wel altijd zo werd gebruikt. Echter heeft dit gebouw ook gewoon de juridische mogelijkheid van deeltijdwonen in tegenstelling van de gewone woningen in de kern Kortgene Ditzelfde geldt voor bijna alle appartementsgebouwen in de bebouwde kom.

Om ongelijkheid te voorkomen is nu besloten dat alle appartementen binnen bebouwd gebied als deeltijdwonen gebruikt mogen worden. Het maken van een uitzondering  zal nu dus niet alleen gelden voor De Dukdalf  maar zal ook voor meerdere appartementen mogelijk worden. Op dit moment gaat het om de nieuwbouwlocaties: Singel 1 t/m 19 Kortgene (stadspolder), hoek Beurstschippersstraat/Kaaidijk Kortgene, Dijkdreef 2 t/m 26 Kamperland, Uithaven 10 Kamperland, Havelaarstraat 22 en Oude haven Colijnsplaat.

Beleid voor toekomstige appartementen Bij de realisatie van nieuwe appartementen zal het college de raad hierover eerst consulteren over het gebruik van de appartementen. De locaties zijn ook bijna allen dichtbij de jachthavens gelegen en daardoor in (overgangs)gebieden waar ook sprake is van recreatie. Er is sprake van een vergrijzende bevolking en dat vraagt naar levensloopbestendige woningen. Appartementen zijn daar uitermate geschikt voor, maar vanuit de Noord-Bevelandse bevolking is daar (nog) niet veel vraag naar. Wanneer de betreffende appartementen voor deeltijdbewoning gebruikt kunnen worden, kunnen ze eventueel later voorzien in een behoefte voor de oudere bevolking. Hiermee hebben dan alle appartementen een dubbele bestemming. Wethouder A. van der Maas licht toe hoe het traject van besluiten tot nu toe is gelopen. Na de eerste reacties en wensen van de raad in de vergadering op 11 april jl. is aan deze wensen zo veel mogelijk tegemoet gekomen en is het raadsvoorstel aangepast en uitgebreid. Na een uitgebreide gedachtewisseling met de raad is het beleid versterkt en als volgt geborgd: -  In de kernen Colijnsplaat en de Stadspolder te Kortgene is deeltijdwonen niet meer mogelijk en wordt nu gelijk aan de andere woonkernen; -  Bij nieuwbouw van appartementen(gebouwen) zal het college de raad eerst consulteren; -  De genoemde leges € 250,- zal per 1-1 2020 in de nieuwe legesverordening worden aangepast waar de raad zelf over besluiten zal; -  Tevens zal de nieuwe huisvestingsverordening jaarlijks worden geëvalueerd en aan de raad worden voorgelegd. Positief besluit gemeenteraad Met een tegenstem van D66 werd dit besluit door de andere fracties breed gedragen.

BEN stelt vragen over Watervillage

BEtrokken Noord-Beveland (BEN) BEtrokken Noord-Beveland (BEN) Noord-Beveland 23-08-2018 20:27

De fractie van BEtrokken Noord-Beveland heeft vragen gesteld aan het College van B&W over de wijziging van het bestemmingsplan die het mogelijk maakt dat er woningen in plaats van kampeermiddelen gebouwd worden op de meest recente uitbreiding van de Roompot. Deze vragen staan hieronder.

Raadsvergadering 25-01-2018

SGP SGP VVD CDA PvdA Noord-Beveland 02-02-2018 00:00

Uit de Raad

Donderdag 25-1-2018 werd een besluitvormende raadsvergaderingen gehouden.

We noemen 2 behandelde punten:

Agendapunt: Voorstel tot evaluatie deeltijdwonen op Noord-Beveland;

Door fractie NBB ingediende motie m.b.t. een voorstel van het provinciebestuur  tot verhoging van de motorrijtuigenbelasting in Zeeland.

Voorstel tot evaluatie deeltijdwonen op Noord-Beveland

Het college heeft het gebruik van deeltijd-woningen in de afgelopen jaren geëvalueerd. Dit gebruik is geregeld in de Gebruiksverordening tweede woningen.  Uit de evaluatie blijkt dat dit beleid en deze regeling in een tijd van recessie en krimp goed heeft gewerkt. Nu de economie weer is aangetrokken ontstaat echter het risico dat het blijven verlenen van nog meer vergunningen voor deeltijdbewoning de leefbaarheid van bepaalde wijken kan aantasten. Daarom stelt het college de volgende 3 keuzemogelijkheden voor aan de gemeenteraad: A.  Deeltijdwonen met vergunning blijft mogelijk in de kernen;   B.  Deeltijdwonen met vergunning wordt alleen nog mogelijk op nieuwbouwlocaties      buiten de kernen; C. Deeltijdwonen met vergunning is alleen nog toegestaan in de woonparken. Alleen de fractie van BEN pleit voor behoud van de woning-verkoop voor een tweede woning. Er zijn volgens hen te weinig mensen voor te veel woningen, en er vertrekken volgens BEN nu te veel mensen van Noord-Beveland.

Dat wordt door wethouder Van der Maas als zeer onjuist, met cijfers aangetoond. Het grootste probleem van Noord-Beveland is dat we een behoorlijk hoog sterftecijfer hebben. Vele malen groter dan dat er geboren worden. Om die reden krimpt op dit moment de gemeente. Een reden temeer om nieuw te bouwen voor mensen die zich hier ook permanent willen vestigen.   De SGP fractie stelt net als de meeste andere fracties dat het beleid goed heeft gewerkt, maar dat dit nu voorbij is. We willen geen deeltijdwoningen meer. De SGP fractie geeft aan dat er wel een goed overgangsbeleid moet komen wat door de andere fracties ook werd aangegeven. De aangekondigde amendementen van enkele fracties worden door wethouder Van der Maas afgeraden. Na een schorsing en beraadslaging stelt wethouder Van der Maas namens het college voor om als compromis een vierde keuzemogelijkheid D. toe te voegen: D.  Stoppen met afgeven van vergunningen voor deeltijd-wonen. Dit pas in april 2018      laten ingaan en na een jaar evalueren.

Behalve door de fractie van BEN werd deze optie bij de stemming door de overige fracties gesteund. BEN verklaarde dat zo onzekerheid wordt gecreëerd en bleef bij optie A.

Door NBB ingediende motie m.b.t. een voorstel van het provinciebestuur  tot verhoging van de motorrijtuigenbelasting in Zeeland

Deze motie werd ingediend door de fracties van de VVD, NBB en PvdA.  Hierbij werd het college verzocht een brandbrief aan het provinciebestuur te schrijven en deze daarbij de Provincie te dwingen een andere keuze te maken en/of een andere oplossing te zoeken. Op Noord-Beveland is de auto een bittere noodzaak. En het openbaar vervoer is voor de bewoners geen gemakkelijk alternatief. 

Na een schorsingsverzoek van de SGP fractie stelde fractievoorzitter C. van de Woestijne voor niet akkoord te gaan met de motie. Reden om de motie niet te steunen is dat het noodzakelijk is dat de Provincie zelf ook een bijdrage moet leveren om de andere provincies over te halen de komende drie jaar om 20 miljoen euro in Zeeland te investeren. Als de Provincie geen eigen bijdrage gaat leveren lopen we dus 20 miljoen mis. 

Hierop trok de VVD hun steun voor de motie in en ook CDA, NB7 en BEN ondersteunden de motie niet.  NBB en PvdA wisten wel wat er financieel voor het provinciefonds mee samen hing maar bleven desondanks bij hun motie. Deze werd toen met 3 stemmen vóór en 10 tegen verworpen.

Een motie van 3 partijen om de pulskorvisserij te steunen richting Europa werd door iedereen omarmd. Zo worden we niet veel beter van Europa! Reden temeer om daar niet teveel bevoegdheden af te geven...

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.