Nieuws van politieke partijen in Den Helder inzichtelijk

12 documenten

Video, Woordvoering; Motie om bezuinigingen in sociaal domein tegen te houden

Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Behoorlijk Bestuur v D-H & Julianadorp Den Helder 22-12-2023 20:17

Afgelopen maandag 18 december 2023, dienden wij mbt de opdracht voor een sluitende meerjaren begroting wij een motie in. Deze motie was bedoeld om de vorige motie te laten vervallen. Omdat de uitvoering van deze motie tot gevolg heeft dat er voornamelijk bezuinigd zal worden in het sociaal domein.

https://www.behoorlijkbestuur.nl/wp-content/uploads/2024/01/Video-Woordvoering-Motie-om-bezuinigingen-in-sociaal-domein-tegen-te-houden.mp4

Het is bovendien niet duidelijk wat deze bezuinigingen tot gevolg hebben en de inwoners gaan raken. Dat wat je nu afbreekt zal niet meer terug komen of zal van minder kwaliteit zijn.

Het mag duidelijk zijn dat wij daarvoor geen voorstander zijn.

Als er al bezuinigd moet worden dan graag op bepaalde verbonden partijen en ambities. Zoals

Etc

Behoorlijk Bestuur is met 7 gekozen zetels de grootste partij in de gemeenteraad van den Helder

Of vul onderstaand contactformulier in

Ons meldpunt WMO Klachten is te bereiken via

Of vul onderstaand contactformulier in

#DenHelder #uitslag #verkiezingen ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Den Helder 29-05-2019 06:20

#DenHelder #uitslag #verkiezingen #eu FvD met maar 68 stemmen minder dan PvdA bijna grootste in Den Helder; PVV krijgt flinke draai om de oren Richard Zut DEN HELDER De resultaten van de Europese Verkiezingen in de Noordkop wijken weinig tot niets af van het landelijke beeld zoals dat zondagavond en gisteren definitief vorm kreeg. Dat wil zeggen dat de Partij van de Arbeid (PvdA) ook in de gemeenten Den Helder, Texel, Schagen en Hollands Kroon verreweg de meeste stemmen wist te behalen. Ook houdt het in dat de belangstelling voor deze vijf jaar geleden nog massaal genegeerde verkiezing nu ook in de Noordkop meer mensen naar de stemlokalen lokte, zei het met slechts drie tot vier procent. Uitzondering was het opkomstpercentage van 57% van de gemeente Texel waar dat in 2014 nog 48% bedroeg. Het laagst (33%) was de opkomst in Den Helder, maar ook dat was zo’n vier procent meer dan de vorige keer dat voor het Europees Parlement kon worden gestemd. Opvallend feit hier was dat van de stemgerechtigden bij Dorpshuis Huisduinen maar liefst 60% daar ook daadwerkelijk gebruik van maakte. Ter vergelijking: Schagen kende een opkomstpercentage van 41,6% en Hollands Kroon 37,6%. Overal in de Noordkop kwam de PvdA met stemmentrekker Frans Timmermans als absolute winnaar uit de bus. Met Schagen (3528 stemmen, een winst van 12,5%) als koploper, waar Marjan Leijen de spinnend tevreden fractievoorzitter is. Hier blijft de VVD (2897) nog enigszins in het spoor van de sociaaldemocraten en verliest het CDA als grootste plaatselijke partij met 1978 stemmen ruim (was 2238). De PvdA klom op Texel van 535 stemmen in 2014 naar 1390 nu ( een plus van 11,6%), en verraste vriend en vijand in Den Helder met een winst van bijna 1825 stemmen (ook 11,6%). En net als elders in het land was er ook in Schagen een ruime winst voor Forum voor Democratie (FvD, van nul naar 1823 stemmen), en ook Groenlinks (van 732 naar 1270). Op Texel reikte FvD met 870 tot 13,8% van de stemmen. Onderuit Verhaal apart is de diepe val van de PVV ten opzichte van de Europese verkiezingen van vijf jaar geleden, toen de partij van Geert Wilders met bijna 3000 stemmen (22,1%) nog de macht greep in Den Helder en ook nog 10,6% op Texel (nu nog maar 2,8%) wist te behalen. Dat de PVV in de marinestad en in de andere drie Noordkop-gemeenten zo zwaar verloor heeft het - naar de cijfers hier gemeten - vooral ook te danken aan de opkomst van de FvD van Thierry Baudet. Die werd met 19,4% (2841 stemmen) immers nu bijna de grootste partij in Den Helder. Slechts de PvdA deed het daar met 2909 stemmen (19,8%) net iets beter; VVD werd derde (13,6%). En dan waren er ook enkele jonge partijen en nieuwkomers die meededen aan deze verkiezingen. Die kregen, getuige de resultaten op de kiesbureaus in de vier gemeenten geen poot aan de grond: in totaal 45 mensen brachten een stem uit op Denk, en Volt kreeg er 765.

Gedicht nav Europese verkiezingen

ChristenUnie ChristenUnie SGP Den Helder 16-05-2019 19:42

Verkiezingen op 23 mei!

 

Het kan zijn, dat je nog niet op de hoogte bent:

maar binnenkort mogen we stemmen voor het Europees Parlement.

Daarom is 23 mei in meerdere opzichten voor mij een belangrijke dag,

maar vooral ook omdat ik weer naar de stembus mag,

 

Zo op het eerste gezicht lijkt het misschien wat ver van ons bed,

maar die mensen hebben dan niet goed opgelet.

Anderen vinden dat er te veel regels zijn gekomen,

en de invloed vanuit Europa alleen maar is toegenomen.

 

Toch is het goed om bij dit alles te zien waar het echt om gaat,

want er worden besluiten genomen die ons raken en ten goede komen.

In de Europese Unie wordt vorm gegeven aan vrede, recht en welvaart,

door onze vertegenwoordigers worden  veel meer onderwerpen aangekaart.

 

Ook nu wil ik vragen je stem aan de lijst van ChristenUnie-SGP te geven,

en het Europese parlement opnieuw een duidelijke christelijke bijdrage zal beleven.

Op die plek gaat het ook om de eer van God bij alle besluiten die worden genomen,

die ook ons land en ook Europa ten goede zullen komen.

 

De kandidaten van ChristenUnie-SGP vinden dat er samenwerking moet zijn,

samenwerking tussen de lidstaten, maar ieder toch zijn eigen lijn.

Geen ‘superstaat’ of grote macht, daar wordt niet veel goeds van verwacht.

 

In het verkiezingsprogramma staat uitvoerig beschreven,

waar we voor willen gaan en aandacht aan willen geven.

'Naar de kern' staat als titel er boven,

Ja, terug naar de christelijke 'roots' is wat we ten diepste geloven.

 

Zoals in de afgelopen periode staat vrijheid van godsdienst hoog genoteerd,

ook voor de visserij, veiligheid en verkeer heeft onze fractie veel gepresteerd.

Aan nog veel meer onderwerpen wordt aandacht gegeven,

over Israël, het Midden Oosten is ook het nodige geschreven.

En op het gebied van landbouw, voedsel en natuur,

werken we aan regels die goed zijn op de langere duur.

 

Het is goed om hier bij stil te staan,

en te zien waar het uiteindelijk in Europa om moet gaan.

Ook hier hopen we ons geloof te beleven

En te laten horen waar we naar verlangen, naar streven.

 

Laten we zoeken naar een goede balans tussen samenwerking en soevereiniteit,

dat is zeker van belang in deze tijd!

Ja, laten we ons geloof ook nu weer een stem gaan geven,

en we een mooie uitslag mogen beleven.

 

 

Piet Bras.    

#DenHelder in aanloop naar de #EU ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 22-04-2019 07:00

#DenHelder in aanloop naar de #EU #verkiezingen https://prodemos.nl/verkiezingen/europese-parlementsverkiezingen/

#DenHelder #politiek Delano ...

Beter voor Den Helder Beter voor Den Helder Den Helder 07-03-2019 08:28

#DenHelder #politiek Delano Weltevreden DEN HELDER Behoorlijk Bestuur zet enige afstand tussen de fractie en voormalig partijleider Michiel Wouters die nu wethouder is voor Beter voor Den Helder. Wouters maakt geen deel meer uit van de whatsapp-groep van de fractie, krijgt geen mailberichten meer en schuift niet meer aan bij fractievergaderingen. Dat is afgesproken op een vergadering waar Wouters ook bij aanwezig was. Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag: ,,Michiel heeft een schat aan kennis over allerlei dossiers. We hebben afgesproken dat wij hem daar vragen over mogen stellen als dat nodig is.’’ Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 was Wouters lijsttrekker van BB. Zijn partij kreeg één zetel. Beter voor Den Helder heeft de oud-marinekolonel gevraagd wethouder namens die partij te worden. Hamerslag is hem opgevolgd. Enige afstand nemen van Wouters was nodig, omdat zijn wethouderschap en de standpunten die hij inneemt tot verwarring leiden over de positie van Behoorlijk Bestuur, zegt Hamerslag. ,,Behoorlijk Bestuur zit niet in de coalitie en wij staan niet achter het coalitieakkoord’’, legt Hamerslag uit. ,,Michiel is wethouder namens Beter voor Den Helder en volgt de lijn van die partij. Wij hebben moeite met het gedraai van sommige coalitiepartijen. Partijen die de mond vol hadden van inspraak van de burger, laten de burger nu links liggen. Hun kritiek op Willemsoord en Port of Den Helder is verdwenen. Nu gaan er met het grootste gemak miljoenen heen. Ik snap ook niet dat er een besluit is genomen over de verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord, terwijl er nog allerlei open eindjes zijn. Het enige wat we horen is dat we er vertrouwen in moeten hebben dat het goed komt. Dat getuigt niet van behoorlijk bestuur. Daarom nemen we in ons stemgedrag en onze standpunten duidelijk afstand van wat de coalitie doet.’’ Wouters heeft ’begrip en respect’ voor de stap van de fractie. Hamerslag heeft gemengde gevoelens over de kwestie. ,,We hebben geen ruzie, bij Behoorlijk Bestuur vechten wij elkaar niet de tent niet uit. Hij is nog steeds lid van onze partij. Maar toch voelt het alsof we hem uit de fractie hebben gezet.’’

Behoorlijk Bestuur neemt afstand van wethouder Michiel Wouters van Den Helder

Behoorlijk Bestuur Behoorlijk Bestuur Den Helder 05-03-2019 14:19

Wouters van Den Helder

Behoorlijk Bestuur neemt afstand van wethouder Michiel Wouters van Den Helder

Behoorlijk Bestuur zet enige afstand tussen de fractie en voormalig partijleider Michiel Wouters die nu wethouder is voor Beter voor Den Helder.

Wouters maakt geen deel meer uit van de whatsapp-groep van de fractie, krijgt geen mailberichten meer en schuift niet meer aan bij fractievergaderingen. Dat is afgesproken op een vergadering waar Wouters ook bij aanwezig was.

Fractievoorzitter Sylvia Hamerslag: ,,Michiel heeft een schat aan kennis over allerlei dossiers. We hebben afgesproken dat wij hem daar vragen over mogen stellen als dat nodig is.’’

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 was Wouters lijsttrekker van BB. Zijn partij kreeg één zetel. Beter voor Den Helder heeft de oud-marinekolonel gevraagd wethouder namens die partij te worden. Hamerslag is hem opgevolgd.

Enige afstand nemen van Wouters was nodig, omdat zijn wethouderschap en de standpunten die hij inneemt tot verwarring leiden over de positie van Behoorlijk Bestuur, zegt Hamerslag.

,,Behoorlijk Bestuur zit niet in de coalitie en wij staan niet achter het coalitieakkoord’’, legt Hamerslag uit.

,,Michiel is wethouder namens Beter voor Den Helder en volgt de lijn van die partij. Wij hebben moeite met het gedraai van sommige coalitiepartijen. Partijen die de mond vol hadden van inspraak van de burger, laten de burger nu links liggen. Hun kritiek op Willemsoord en Port of Den Helder is verdwenen. Nu gaan er met het grootste gemak miljoenen heen. Ik snap ook niet dat er een besluit is genomen over de verplaatsing van het stadhuis naar Willemsoord, terwijl er nog allerlei open eindjes zijn. Het enige wat we horen is dat we er vertrouwen in moeten hebben dat het goed komt. Dat getuigt niet van behoorlijk bestuur. Daarom nemen we in ons stemgedrag en onze standpunten duidelijk afstand van wat de coalitie doet.’’

Wouters heeft ’begrip en respect’ voor de stap van de fractie. Hamerslag heeft gemengde gevoelens over de kwestie. ,,We hebben geen ruzie, bij Behoorlijk Bestuur vechten wij elkaar niet de tent niet uit. Hij is nog steeds lid van onze partij. Maar toch voelt het alsof we hem uit de fractie hebben gezet.’’

In het belang van de inwoners van Den Helder.

Voor Blogs van BB  klik HIER

Onze speerpunten klik HIER

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Den Helder 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Laat Kamerleden spreken in Europees Parlement | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Den Helder 26-03-2018 00:00

Zoals Europarlementariërs morgen, bij het jaarlijkse debat over de Staat van de Unie, het woord mogen voeren in de Tweede Kamer, zo moeten Nederlandse kamerleden en hun collega’s uit andere lidstaten de mogelijkheid krijgen te spreken in het Europees Parlement. 

Zo kan de politiek van de EU, in de visie van GroenLinks dichterbij de burgers worden gebracht. 

Burgers hebben vaak weinig zicht op de manier waarop besluitvorming in de EU wordt gecontroleerd, zegt GroenLinks kamerlid Bram van Ojik, die het voorstel morgen , samen met zijn EU-collega Bas Eickhout  zal doen. “Het Europees Parlement is vaak letterlijk ver weg en beperkt in zijn bevoegdheden. In de nationale parlementen wordt het debat bemoeilijkt door gebrekkig zicht op wat, door wie, wanneer in de EU besloten wordt”. 

Een groot jaarlijks debat van nationale partijleiders met de Europese Commissie kan de Europese samenwerking bevorderen en de controle op de besluitvorming verbeteren, aldus GroenLinks. Als er in de Tweede Kamer voldoende steun is voor het idee, vraagt de partij kamervoorzitter Arib het te bespreken met haar collega’s uit het Europees Parlement en de nationale parlementen.

De geschiedenis van de falende Turkijkedeal herhaalt zich in Libië | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Den Helder 18-03-2018 00:00

Deze week precies twee jaar geleden, op 20 maart 2016, ging de Turkijedeal in, die de trek van vluchtelingen en migranten via Turkije en de Griekse eilanden naar West-Europa moest stoppen. Europarlementariër Judith Sargentini maakt de balans op.

Volgens de deal voerde Turkije zijn grenspatrouilles op zodat smokkelbootjes niet meer konden vertrekken en ging akkoord met het terugnemen van Syriërs die die overtocht toch hadden gemaakt. In ruil daarvoor bood de Europese Unie drie miljard aan financiële steun voor de opvang van vluchtelingen in Turkije en beloofde het voor iedere teruggestuurde Syriër een kwetsbare vluchteling vanuit Turkije op te nemen. 

Doorslaand succes

Twee jaar later lijkt de deal – samen met het grenshek tussen Macedonië en Griekenland – voor regeringen in West-Europa een doorslaand succes: er konden asielzoekerscentra dicht. Maar een bezoek aan Lesbos en Chios toont de wrange realiteit. De vluchtelingen op de Griekse eilanden verkeren nog steeds in doffe ellende. Zij arriveerden na 20 maart 2016 en komen daarom niet in aanmerking om hervestigd te worden naar een ander land in Europa. Teruggestuurd naar Turkije worden ze vooralsnog ook niet. Verschillende rechtszaken in Griekenland daarover lopen nog en de Griekse regeringspartij Syriza twijfelt aan de opvang in Turkije, ook al is Turkije volgens Griekenland officieel een veilig land voor vluchtelingen

Dat vluchtelingen niet terug zouden kunnen naar Turkije omdat het er niet veilig is, kon je zien aankomen. En als er niemand terug gaat, dan hoeven Europese lidstaten ook geen vluchtelingen uit Turkije naar de Unie te halen. In 2017 bleef de teller steken op tienduizend hervestigde Syriers. Nederland nam er daarvan - een oog koning - tweeduizend voor zijn rekening. 

Ondertussen oordeelde het Europees Hof van Justitie dat de Turkijedeal geen internationaal verdrag is en dat de Europese Commissie en de Europese Raad officieel geen partij zijn. Hierdoor acht het Hof zichzelf niet bevoegd om te oordelen over de zaken van de vluchtelingen die onder de Turkije deal vallen. 

Libië

Twee jaar na de deal met Turkije is dit het resultaat; Turkije houdt vluchtelingen tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Op de eilanden zitten duizenden mensen vast zonder enig uitzicht op verbetering. Toch wordt de Turkijedeal aangehaald als een formule die elders navolging verdient. Laten we nu eens kijken wat er de laatste maanden in Libië is gebeurd. 

Europa heeft de Libische grenswachten getraind en van snelle boten voorzien. Sinds de Libiërs hun eigen wateren weer patrouilleren, komen er aanzienlijk minder migranten aan in Italië. We weten dat migranten die door de Libische kustwacht uit het water worden gered, in een onmenselijk detentiekamp in Libië verdwijnen. Drenkelingen die door schepen met Europese vlag gered worden, mogen niet terug naar Libië, want wij beschouwen dat land als onveilig. 

'Officiële detentiekampen'

Na de berichtgeving over de mensonterende situatie in de detentiekampen in Libië is er een grootschalige evacuatie op gang gekomen, geleid door de Internationale Organisatie voor Migratie en betaald door de Europese Unie. De illegale gevangenissen, gerund door mensenhandelaars, liggen nog buiten ieders bereik. Migranten worden uit de officiële detentiekampen bevrijd en terug naar huis gebracht. Vluchtelingen, die thuis het risico op vervolging lopen, worden met hulp van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in Niger gehuisvest. Met de regering van Niger is afgesproken dat dit tijdelijk is en dat Europese landen bereid zijn om deze vluchtelingen in Europa op te nemen. 

Van de naar schatting 47.000 vluchtelingen in Libië zijn er tussen november en februari 1.020 naar Niger overgebracht. Tot nog toe mochten er slechts vijfentwintig naar een Europees land (Frankrijk) vertrekken. Deze week werd bekend dat de UNHCR tijdelijk gestopt is met het evacueren van vluchtelingen van Libië naar Niger, omdat te weinig Europese landen hun belofte aan Niger nakomen. 

Twee jaar na de Turkijedeal lijkt de geschiedenis zich te herhalen. Libië houdt ze tegen, Europa betaalt maar is niet juridisch aansprakelijk en de beloofde hervestiging komt niet van de grond. Uitkomst: mensen zitten vast zonder enig uitzicht op verbetering. Deze formule werkt niet. 

Europees Parlement wil einde aan fiscaal shoppen door multinationals | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Den Helder 16-03-2018 00:00

Het Europees Parlement wil één Europees systeem voor de winstbelasting van bedrijven, zodat multinationals niet langer belasting kunnen ontwijken door hun winsten kunstmatig te verschuiven tussen EU-landen. GroenLinks steunt het voorstel en wil dat de EU-landen vaart maken met deze cruciale wet.

Op donderdag scherpte het Europarlement de voorstellen van de Europese Commissie voor een Europese grondslag voor de winstbelasting van bedrijven aan. 

“De achtentwintig verschillende berekeningen voor winstbelasting maken de Europese interne markt een paradijs voor belastingontwijkers als Ikea, Google en Starbucks”, reageert Europarlementariër Bas Eickhout. “Met één Europese belastinggrondslag krijgen landen weer grip op deze bedrijven. Multinationals gebruiken onze infrastructuur en moeten er dus ook een eerlijke bijdrage aan leveren.”

Aanscherpen

Het Europees Parlement wil het voorstel van de Europese Commissie op een aantal punten aanscherpen, waardoor een aantal onredelijke aftrekposten voor bedrijven versoberd worden. Ook stelt het Europarlement een nieuwe methode voor om techbedrijven zoals Google niet langer te belasten op basis van waar hun hoofdkantoor gevestigd is, maar ook op basis van de geëxploiteerde gebruikersdata per land. 

Eickhout: “Landen zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze de belastingregels van de vorige eeuw toepassen op de grote techbedrijven van vandaag. Zij betalen momenteel nauwelijks belasting.”

Unanimiteit

De nationale regeringen moeten echter met unanimiteit over dit voorstel besluiten voordat de wet kan ingaan. Enkele EU-landen liggen voorlopig dwars en ook een meerderheid van de Nederlandse Tweede Kamer uitte bezwaren. In het Duitse coalitieakkoord staat echter dat Duitsland samen met Frankrijk het initiatief wil nemen om aan Europese oplossingen voor winstbelastingen te werken.

“Ik hoop dat er na jaren stilstand eindelijk vooruitgang geboekt kan worden. Desnoods met een kopgroep van landen. Anders blijven landen en hun staatskas de speelbal van multinationals”, aldus Eickhout.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.