Nieuws van politieke partijen over Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

11 documenten

Beantwoording schriftelijke vragen Partij Vrij Almelo met als onderwerp ‘Dierenleed’

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 28-02-2024 20:33

De gemeente Capelle aan den IJssel begon in 2011 als eerste gemeente in Nederland met een ‘dierenpolitie’. Zij kunnen als dierentoezichthouder optreden tegen mishandeling en verwaarlozing van dieren. (foto Partij Vrij Almelo)

Fractie Partij Vrij Almelo

Namens de fractie Partij Vrij Almelo heeft u bij brief van 23 januari 2024 schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld met als onderwerp ‘Dierenleed’. Met deze brief beantwoordt het college deze vragen.

Vraag 1.

Bent u bekend met het bericht in TCTubantia d.d. 19 januari 2024 ‘Politie doet onderzoek naar fokkerij House of Beauty Boomers in Almelo’?

Antwoord:

Ja, wij zijn bekend met dit artikel. De inhoud van dit artikel heeft ons geschokt.

Vraag 2.

Antwoord:

Dit zijn wij met u eens. Het welzijn van dieren is belangrijk en in dat kader heeft ook het gemeentebestuur een verantwoordelijkheid. Deze verantwoordelijkheid is bij wet vastgelegd en heeft onder meer betrekking op de opvang en verzorging van zwervende of achtergelaten dieren. Voor de uitvoering van deze taken heeft de gemeente Almelo een overeenkomst afgesloten met de Nederlandse Vereniging Tot Bescherming Van Dieren, beter bekend als de Dierenbescherming. Gemeenten hebben geen wettelijke taak als het gaat om toezicht en handhaving ten aanzien van dierenwelzijn. Deze taak is door de Rijksoverheid belegd bij de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID), de NVWA en de politie. Daarbij is de LID verantwoordelijk voor toezicht en handhaving bij welzijnsverstoringen van huisdieren gehouden door particulieren en is de NVWA verantwoordelijk voor toezicht en handhaving ten aanzien van dierenwelzijn bij bedrijfsmatige houders van dieren. De politie treedt op bij spoedgevallen van dierenleed.

Vraag 3.

Hoe waarborgt en behartigt de gemeente in casu het College, die een eigen portefeuillehouder heeft met dierenwelzijn, direct en indirect de belangen en het welzijn van dieren in de gemeente Almelo?

Antwoord:

Zie beantwoording vraag 2.

Vraag 4a.

Kan de verantwoordelijke wethouder nadere informatie verschaffen over de stand van het onderzoek, de wijze waarop deze hierbij betrokken is en/of wordt, wie danwel welke instantie de regie heeft en hoe de onderlinge rolverdeling en verantwoordelijkheden zijn gestructureerd, en welke onderzoeken momenteel worden ingesteld?

Antwoord:

Zie beantwoording vraag 2. Ook het uitvoeren van een opsporingsonderzoek naar strafbare feiten is geen taak van de gemeente. Om die reden is de gemeente niet betrokken bij een eventueel (bestuursrechtelijk) handhavingstraject dat betrekking heeft op het welzijn van de betreffende honden en/of een eventueel opsporingsonderzoek naar strafbare feiten. Wij kunnen hier dus ook geen informatie over geven.

Vraag 4b.

Aansluitend is, danwel wordt, er overwogen een strafrechtelijke vervolging in te stellen van de in vraag 1 genoemde fokker, en kan indien en voorzover dit ten uitvoer wordt gebracht, nadere informatie worden verstrekt over de stand van zaken in deze?

Antwoord:

De vervolging van strafbare feiten is een verantwoordelijkheid van het Openbaar Ministerie. De gemeente heeft hierbij geen rol. Deze vraag kunnen wij daarom niet beantwoorden.

Vraag 5.

Is bij de betreffende portefeuillehouder bekend hoeveel honden politie en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aangetroffen hebben bij voornoemde fokker bij de laatste controle?

Antwoord:

Dit is niet bekend bij de gemeente Almelo.

Vraag 6.

Zijn er ook honden in beslag genomen, zo ja op basis van welke constateringen, en is een verslag over de bevindingen beschikbaar en kan dit gedeeld worden met de raad? Zo nee, waarom niet aangaande beide vraagstellingen?

Antwoord:

Het is bij de gemeente Almelo niet bekend of er honden in beslag zijn genomen. Wij beschikken ook niet over een eventueel verslag dat door de bevoegde toezichthoudende/handhavende instanties is opgemaakt.

Vraag 7.

Klopt het dat de fokker eventueel in beslag genomen dieren op enig moment weer terug kan krijgen en aan welke voorwaarden moet daarbij voldaan zijn?

Antwoord:

Omdat de gemeente geen wettelijke taken en bevoegdheden heeft als het gaat om toezicht en handhaving op het gebied van dierenwelzijn en in dat kader niet betrokken is bij deze zaak, kunnen wij hier geen antwoord op geven.

Vraag 8a.

Kunt u uitleggen waarom een bedrijf waarvan honden in beslag moeten worden genomen wegens verwaarlozing, toch in bedrijf mag blijven en hoe het welzijn van nog aanwezige honden wordt bewerkstelligd?

Antwoord:

Zie beantwoording vraag 7.

Vraag 8 b.

Welke mogelijkheden heeft het College om de vergunning van een dergelijke fokker in te trekken, welke criteria worden daarbij gehanteerd en hoe worden deze gemonitord, gecontroleerd en indien nodig gehandhaafd, al dan niet in samenwerking met relevante organisaties en instanties?

Antwoord:

Er is in geen sprake van een door de gemeente Almelo afgegeven vergunning. Het intrekken van een vergunning door de gemeente Almelo is dus niet aan de orde.

Vraag 8 c.

Is het College bereid indien na het onderzoek van de NVWA in deze concrete situatie blijkt dat er voldoende bevindingen zijn om vooralsnog tot sluiting over te gaan uit preventieve overwegingen ter waarborging van het welzijn van ter plekke nog aanwezige honden, deze fokkerij stil te leggen? Zo ja, wanneer gaat dit gebeuren? Zo nee, waarom is dit niet mogelijk?

Antwoord:

Een eventueel onderzoek van de NVWA kan/mag in de voorliggende situatie niet worden gedeeld met de gemeente. Een eventuele sluiting / stillegging van de hondenfokkerij door de gemeente op basis van bevindingen van de NVWA is daarom niet aan de orde.

Vraag 8 d.

Indien besloten wordt voornoemde fokker justitieel te vervolgen en indien dit vervolgens leidt tot een strafrechtelijke veroordeling, welke stappen onderneemt en welke consequenties verbindt het College daaraan?

Antwoord:

Op grond van de Wet Bibob kan strafrechtelijke vervolging en/of een strafrechtelijke veroordeling gevolgen hebben voor de gemeentelijke dienstverlening en/of het privaatrechtelijk handelen van de gemeente ten opzichte van natuurlijke personen of rechtspersonen. Het is echter niet mogelijk om hier uitspraken over te doen met betrekking tot deze fokker.

Vraag 9.

Gezien de ter plekke aangetroffen ernstige verwaarlozing, is het niet raadzaam en van cruciaal belang dat nog aanwezige honden ook per direct weggehaald worden? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Dit is niet aan de gemeente om te beoordelen. Hier kunnen wij dus geen uitspraak over doen.

Vraag 10.

Op basis waarvan krijgt deze fokker langer de tijd om de boel op orde te krijgen, welke termijn is daarvoor gesteld en welke voorwaarden zijn daarbij opgelegd? Hoe is het dierenwelzijn in de tussentijd gegarandeerd?

Antwoord:

Wij beschikken niet over informatie om hier antwoord op te kunnen geven. Dergelijke informatie wordt niet verstrekt aan de gemeente.

Vraag 11.

Antwoord:

Het is niet aan ons (het college) om hier een oordeel over te vellen.

Vraag 12.

Mogen er volgens het bestemmingsplan bedrijfsmatig en/of commercieel honden gehouden en gefokt worden op dit terrein, en heeft de fokker een vergunning voor deze bedrijfsmatige activiteit? Indien bevestigend beantwoord welke en wanneer is deze vergunning verleend, is er een maximaal aantal van aanwezige honden op dit terrein in het kader van de bedrijfsvoering gedefinieerd en hoe vaak en wanneer en door welke instanties heeft controle hierop plaatsgevonden?

Antwoord:

Er is in deze zaak geen sprake van een door de gemeente Almelo afgegeven vergunning. Welke activiteiten (bedrijfsmatig) op dit perceel mogen plaatsvinden op grond van het bestemmingsplan en welke c.q. hoeveel controles er in het verleden zijn uitgevoerd door de gemeente Almelo en de Omgevingsdienst Twente wordt op dit moment onderzocht. Lopende dit onderzoek kunnen hier echter geen uitspraken over worden gedaan. De gemeente heeft geen informatie over controles die door andere overheidsinstanties zijn uitgevoerd op deze locatie.

Vraag 13.

Is het voornemen om lering uit deze misstand te trekken en dat er vanaf heden en in de toekomst meer gecontroleerd en gehandhaafd zal worden zodat schrijnende situaties zoals deze zich niet meer voor kunnen doen? Wat is er tijdens inspecties van de afgelopen 5 jaar in soortgelijke of vergelijkbare situaties aangetroffen, hoe is er gereageerd op eventuele misstanden en kunnen deze gegevens indien nodig geanonimiseerd ter beschikking worden gesteld?

Antwoord:

Wij kunnen geen uitspraken doen over een eventuele intensivering van het toezicht in het kader van dierenwelzijn op deze locatie en andere locaties in Almelo, omdat dit niet onze bevoegdheid is. De gemeente heeft geen informatie over controles / inspecties die door overheidsinstanties, die belast zijn met het toezicht op dierenwelzijn, zijn uitgevoerd en welke opvolging er door deze instanties is gegeven aan de bevindingen.

Vraag 14.

Antwoord:

Zie beantwoording vraag 8c en vraag 11.

Vraag 15.

Mocht het tot een strafrechtelijke veroordeling van deze fokker komen, hoe gaat het College zich verhouden tot een eventuele nieuwe aanvraag van voornoemde fokker tot het bedrijfsmatig exploiteren van een hondenpension annex fokkerij op deze danwel een andere locatie binnen de grenzen van de gemeente Almelo?

Antwoord:

Zie beantwoording vraag 8d.

Vraag 16.

Van anonieme tipgevers is vernomen dat de dierenarts die de eerste enting geeft en de gezondheidsverklaring aftekent, niet de dierenarts is die de puppy’s ook daadwerkelijk chipt. Kan de portefeuillehouder dierenwelzijn entameren dat deze bewering nader onderzocht wordt en de betreffende instanties hierover informeren? Mocht in enig vervolg onderzoek blijken dat dit op waarheid blijkt te berusten, wil de wethouder de raad daarover informeren en vanuit zijn optiek aangeven of en welke consequenties hieraan verbonden dienen te worden?

Antwoord:

Het is op grond van de vigerende wet- en regelgeving niet aan de gemeente om dit te (laten) onderzoeken. Uw signaal zal wel worden doorgegeven aan de relevante toezichthoudende / handhavende organisatie(s).

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo,

VUURWERKANGST EEN VEEL VOORKOMEND PROBLEEM VOOR HONDEN EN KATTEN

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 28-12-2023 12:57

Voor dieren is knallend vuurwerk geen pretje (foto Partij Vrij Almelo)

Laat met Oud en Nieuw je huisdier nooit alleen!

Lang niet alle mensen houden van de harde knallen rond oud en nieuw en dieren al helemaal niet. Vuurwerkangst is een veel voorkomend probleem voor met name honden en katten. Het ontstaat vaak omdat je hond of kat een keer schrikt van vuurwerk, waardoor een traumatische ervaring ontstaat. Als je vervolgens niet meteen iets doet om de angst weer weg te nemen, bestaat de kans dat de angst zich uitbreid.

Het bezorgt de honden en katten en andere huisdieren angst en stress. Al vroeg in december begint men al met het afsteken van vuurwerk en hebben deze bange dieren vaak een aantal weken geen leven. Niemand denkt hier aan of houdt hier rekening mee. Zelfs sommige eigenaren knallen er zelf flink op los.

Er zijn veel huisdieren, die doodsangsten uitstaan voor dit knallen. Sommige raken compleet in de stress, slaan op hol of rennen in blinde paniek drukke verkeerswegen over. Levensgevaarlijk! Andere kruipen diep weg in een hoek of onder een bed of kast.

Ook wij vragen daarom aandacht voor huisdieren rond het knallen aan het eind van het jaar.

Partij Vrij Almelo

Dierwelzijn staat bij Partij Vrij Almelo hoog in het vaandel

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 14-12-2023 11:22

De gemeente Capelle aan den IJssel begon in 2011 als eerste gemeente in Nederland met een ‘dierenpolitie’. Zij kunnen als dierentoezichthouder optreden tegen mishandeling en verwaarlozing van dieren. (foto Partij Vrij Almelo)

Nederland heeft de twijfelachtige eer hoog op de lijst van dierenleed te staan. Ons land staat op de vierde plaats van een lijst met landen waar dierenleed grootschalig voorkomt.

Een doorn in het oog van de Partij Vrij Almelo is de malafide hondenhandel, waarin honden worden verhandeld uit louter winstbejag met alle gevolgen van dien: slechte huisvesting, erfelijke ziektes, ongesocialiseerde honden, zieke pups. Deze verwerpelijke handel veroorzaakt veel dierenleed en emotioneel verdriet bij de baas.

Het aantal meldingen over gezelschapsdieren dat de NVWA in 2022 heeft ontvangen is in een jaar tijd meer dan verdubbeld. Waar het in 2021 om 1.519 meldingen ging, steeg dit aantal in 2022 naar 3.621

Een doorn in het oog van de Partij Vrij Almelo is de malafide hondenhandel, waarin honden worden verhandeld uit louter winstbejag met alle gevolgen van dien: slechte huisvesting, erfelijke ziektes, ongesocialiseerde honden, zieke pups. Deze verwerpelijke handel veroorzaakt veel dierenleed en emotioneel verdriet bij de baas. Naast goede voorlichting aan toekomstige pupkopers is het ook noodzakelijk dat malafide handelaren/fokkers streng worden aangepakt.

Foute hondenfokkers zijn namelijk lastig te onderscheiden van betrouwbare fokkers. De honden leven in verschrikkelijke omstandigheden, maar wanneer er mensen naar de pups komen kijken, worden deze naar een andere ruimte overgebracht. Hierdoor lijkt het alsof ze wél in een nette en schone omgeving leven.

Helaas zijn er nog veel van dit soort fokkers in Nederland, en ze zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Gelukkig kun je er zelf iets aan doen om deze malafide hondenfokkers te stoppen. Het grootste probleem ligt namelijk bij de koper, legt de Dierenbescherming uit. Die willen graag voor een leuke prijs een puppy kopen en doen verder geen onderzoek. En daar gaat het fout.

Je weet dat ze bestaan, maar je denkt er niet graag aan.

DE BROODFOKKER

Broodnodige zorg voor “het materiaal”.

Gevoelloos, berekenend en kil, geld is wat hij wil.

Arme man, heb je echt geen idee van het leed dat op je bordje ligt ?

Sophie Daniels

https://www.tubantia.nl/almelo/een-inkijkje-in-deze-almelose-kennel-waar-honden-in-de-poep-lagen-en-dode-pups-bleven-liggen~a28e8152/

Op 4 oktober is het weer Werelddierendag

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 03-10-2023 16:51

Op deze dag herdenkt men van oudsher vanuit de Katholieke Kerk het overlijden van Sint Franciscus, de heilige Fransiscus van Assisi (4 oktober 1226). Hij bekommerde zich om het lot van zwervers, armlastigen, planten en dieren.

Wereld Dierendag is een dag waarop we stilstaan bij de dieren die met ons in deze wereld samenleven. De mens heeft vaak een speciale relatie met dieren. Sommige worden gehouden als vee, andere als huisdier en andere vinden we vrij in de natuur.

Wij mensen hebben een belangrijke verantwoording voor het welzijn van dieren en het beschermen van de leefomgeving van dieren

het verschilt een beetje per land maar in Nederland zie je vooral de onderstaande activiteiten:

Kinderen mogen huisdieren meenemen naar school om ze aan de klasgenoten te laten zien.

In tal van katholieke kerken en synagogen kunnen mensen hun huisdieren laten zegenen.

Dierenopvangcentra houden open dag en open dat mensen een dier willen adopteren

Steeds mensen gebruiken dierendag als een “eetgeendierendag” waarop ze geen vis of vlees consumeren.

Mensen met huisdieren zorgen vaak voor wat extra’s wat de dieren niet altijd krijgen.

In veel scholen is het gebruikelijk om aandacht te geven aan Dierendag. Daarbij zijn er een aantal ideeën voor de les:

Bezoek aan kinderboerderij of dierentuin

Bezoek aan een dieren opvangcentrum of asiel

Voorlezen van kinderboeken die dieren als hoofdpersoon of dierenbescherming als onderwerp hebben

Kinderen een knuffeldier laten meenemen en daarover laten vertellen.

Dieren voeren in een park op in de speelplaats van de school.

Een DVD bekijken over de dierenwereld, bijvoorbeeld een David Attenborough documentaire.

Dierentopic, waarbij het de hele dag over een speciaal dier gaat. Deze wordt bekeken op TV, uiterlijk en gedrag besproken in de klas en daarna getekend.

Toneelstukjes spelen over dieren of de kinderen dieren laten nadoen zodat zij zich kunnen inleven in een dier.

Knutselen voor dierdag, kleurplaten maken en dergelijke.

Een paar ouders bijzondere huisdieren laten tonen in de klas.

In Florence in Italië, tijdens een congres van ecologen, ontstond het idee om jaarlijks een wereld dierendag te houden. Het oorspronkelijk idee was om speciaal aandacht te vragen voor bedreigde dieren. Later werd dat idee wereldwijd overgenomen en de aandacht uitgebreid naar alle dieren.

Wat is de datum van Wereld Dierendag en waarom

We vieren Wereld Dierendag jaarlijks op 4 oktober. Deze datum is de feestdag die wordt opgedragen aan Franciscus van Assisi.

De heilige Franciscus stierf op drie oktober 1226 en op vier oktober werd zijn lichaam in een processie door de stad gevoerd om te worden begraven in de kerk van San Giorgio in Assisi.

Franciscus: de heilige van dierendag

De Partij Vrij Almelo wenst iedereen een fijne dierendag!

Motie stalbranden

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 12-07-2023 12:15

Partij Vrij Almelo (PVA) wil van de stalbranden af.

De gemeenteraad van Almelo, bijeen op 11 en 13 juni 2023.

Initiatiefnemer(s): Partij Vrij Almelo

dat stalbranden onnodig veel dierenleed veroorzaken;

de recentste stalbrand in Aalten was en de voorlaatste in Rossum waar circa 60 opgesloten kalveren keihard schreeuwend in de brand omkwamen;

dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in maart 2021 geconcludeerd heeft dat het kabinet onvoldoende gedaan heeft om stalbranden tegen te gaan;

dat het streefdoel van de Minister van Landbouw een halvering van het aantal dodelijke stalbranden en dodelijke dierlijke slachtoffers per sector in 2026 inhoudt;

dat dit streefdoel niet voldoende is en niet in beleid is omgezet;

dat onvoorzichtig werken en elektra een belangrijke oorzaak van stalbranden zijn;

dat die stelling is af te leiden uit Risicomonitor Stalbranden van Verbond voor Verzekeraars (2021);

dat het aantal stalbranden tussen 2012 en 2020 volgens de OvV zelfs toegenomen is;

dat volgens artikel 27 van de Hinderwet de vergunning van rechtswege verviel na een stalbrand;

dat de Hinderwet op 1 maart 1993 ophield te bestaan;

dat de ‘strekking van rechtswege’ van artikel 27 Hinderwet niet in de Wabo en Wet Milieubeheer/Omgevingswet overgenomen is;

dat gemeenten zelf een vergunning na een brand nog wel kunnen en mogen intrekken (art. 2.33 Wabo) maar dit in de praktijk bijna nooit doen en in de Omgevingswet dit onduidelijk is (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2021Z17567&did=2021D37678)

dat het wenselijk is dat het college de vergunning na een stalbrand intrekt of wijzigt;

dat het wenselijk is dat het college ter goedkeuring aan de raad een beleid ontwikkelt in welke zeer uitzonderlijke gevallen vergunningen na een stalbrand niet ingetrokken worden;

dat het college ter goedkeuring aan de raad voorlegt een beleid inhoudende dat en op welke wijze (milieu)vergunningen op grond van de Omgevingswet na een stalbrand ingetrokken of gewijzigd worden op enkele nader te onderzoeken uitzonderingen na;

Schriftelijke vragen aan college B&W. Megastal voor varkens aan de Schout Doddestraat bij Aadorp

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 29-08-2019 19:12

In Aadorp (gemeente Almelo) zijn er plannen voor een nieuwe stal voor maar liefst 19.000 varkens. Een megaproject dat leidt tot megadierenleed en megavervuiling.

Is de komst van een megastal voor varkens aan de Schout Doddestraat bij Aadorp in verband met de toenemende stalbranden nog steeds wenselijk?

Dit jaar kwamen al 50.000 méér dieren om bij stalbranden dan in heel 2018. Deze week alleen al stierven bijna 20.000 dieren bij twee stalbranden. Vreselijke cijfers die nog maar eens onderstrepen dat de maatregelen van minister Schouten volstrekt onvoldoende zijn. Hoe lang blijft de minister nog vertrouwen op de zelfregulering van de sector terwijl tienduizenden dieren levend verbranden of stikken in de rook? Economische belangen wegen nog steeds veel zwaarder dan het lot van de miljoenen dieren in de vee-industrie.

De gemeenteraad van Almelo zal zich binnenkort weer over de uitbreiding van de stal (19.000 varkens) aan de Schout Doddestraat bij Aadorp moeten beraden. De raad zou middels een Raadbrief (voor de reces) worden geïnformeerd over de voorwaarden van de volksgezondheid en het dierenwelzijn, gevolgd door beperking van overlast en milieueisen.

Inmiddels is daar door ons tot op heden nog niets van vernomen. Om ernstige gevolgen voor het algemeen belang te voorkomen hebben wij de volgende vragen:

Welke stukken liggen er intussen voor betreft de veiligheid van mens en dier?

Welke protocollen worden gevolgd ter voorkoming van verbranding of verstikking van levende varkens in geval van stalbrand?

Zijn er luchtwassers aanwezig, want die zorgen namelijk door verblazing van lucht voor een snelle vuurzee. Slaan die luchtwassers automatisch uit door brandsensoren?

Luchtwassers dienen ter voorkoming van luchtverontreiniging en stank. Bent u het eens met ons dat dit niet ten koste mag gaan van de brandveiligheid voor de varkens?

Knaagdieren blijken met hun gedrag een rol te spelen in ontbrandingen in kabelgoten, elektrische installaties en in apparatuur. Wat is de knaagzekerheid van de aangelegde elektra? Gaat de gemeente ontheffing verlenen voor middelen ter bestrijding  van knaagdieren?

Op hoeveel afstand woont de manager/eigenaar?

Omdat stallen vaak afgelegen liggen, kan de brandweer vaak niet op tijd aanwezig zijn. Soms is er dan niet eens bluswater voorhanden. Zijn er alternatieve bluswatervoorzieningen op of nabij het varkenshouderijbedrijf?

De voornaamste oorzaak van omgekomen dieren bij brand is dat dieren niet zelfredzaam zijn en dus volledig afhankelijk zijn van redding (evacuatie). Is er een evacuatieplan? Kunnen de dieren zelf naar buiten vluchten?

Hygiëne in de stal is uiterst belangrijk. Een stoffige stalbodem is bijvoorbeeld al funest voor de gezondheid van mens en dier. Wat is de constructie van de stalbodem(s)? Zijn die berekend op het aantal te houden dieren?

Zijn er afspraken gemaakt met veeartsen voor reguliere controle op de gezondheid van de varkens en als stok achter de deur om tijdig zieke dieren te verzorgen en dode dieren te verwijderen?

Is de huidige infrastructuur van, naar en op de Schout Doddestraat bestand en berekend op de logistieke last die het bedrijf met zich meebrengt?

We zouden deze vragen i.v.m. de huidige ontwikkelingen spoedig beantwoord willen zien,

Namens fractie Partij Vrij Almelo

Bomvolle zaal vol met tegenstanders veefabriek in Aadorp

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 06-06-2019 11:38

In Aadorp (gemeente Almelo) zijn er plannen voor een nieuwe stal voor maar liefst 20.000 varkens. Een megaproject dat leidt tot megadierenleed en megavervuiling.

Het was een rumoerige bijeenkomst, woensdagavond in gemeenschapscentrum  ‘t Aahoes. In een bomvolle zaal vol met tegenstanders met de komst van een megastal in Aadorp werd levendig gediscussieerd over economie, dierenwelzijn en volksgezondheid. Aadorpse burgers maken zich zorgen over de gevolgen van intensieve veehouderij. Ze vrezen voor hun gezondheid, aantasting van hun woonomgeving en teloorgang van het landschap. Wethouder Martin van Rees (zelf vegetariër) opende de vergadering waarna een ambtenaar het van hem overnam. In jarenlang onderzoek naar toekomstige gebruiksmogelijkheden van gronden in de Noordflank bij Almelo werd de komst van megastallen steeds uitgesloten. Daar was nooit een raadsmeerderheid voor.

Maar blijkbaar zijn de tijden veranderd want ambtelijk zijn de voorbereidingen  over de ontwikkeling van een megastal in volle gang. Begin juli zal de raad in een politiek beraad hierover worden geïnformeerd over de inpassing van het bedrijf (zie megastal). Daarna zal de gemeenteraad hier binnenkort (voor de zoveelste keer) over moeten beslissen. Een dergelijke megastal betekent megadierenleed en megavervuiling. De overweldigende reacties  laten zien dat niet alleen in Almelo maar ook ver daarbuiten mensen zich zorgen maken. De megastal is gepland aan de Schout Doddestraat in Aadorp, gemeente Almelo. Het gaat om een uitbreiding van een bestaand varkensbedrijf van bijna 6.000 naar 20.000 varkens. De gemeente besloot al eerder in 2014 in het gebied geen verdere intensieve veehouderij toe te laten. Maar sinds de installatie van het nieuwe college in 2018 lijkt de raad hierover steeds meer verdeeld.

In weerwil van nationale en Europese regelgeving kan de intensieve veeteelt gewoon doorgaan met vervuilen. De boeren vinden mazen in de wet en het aantal megastallen blijft toenemen. Volgens Alterra, een onderzoekscentrum spreken we van een megabedrijf als een bedrijf minstens drie maal zo groot is als een gangbaar gezinsbedrijf en als het aantal dieren groter is dan:

120.000 legkippen, of

220.000 vleeskuikens, of

7500 vleesvarkens, of

1200 fokvarkens, of

1250 vleeskalveren, of

250 melk koeien, of

1500 geiten

Al in 1998 waarschuwde de Gezondheidsraad voor de ernstige gevolgen van het grootschalige antibioticagebruik in de veehouderij. Omdat de bacterie zich waarschijnlijk ook via de lucht verspreidt, is niet alleen het Inademen stallucht voldoende voor MRSA-besmetting maar vormen ook varkenstransporten een extra risico. Volgens het RIVM is er een opvallend grote aanwezigheid van MRSA op het oppervlaktewater rond varkensstallen.

Het publiek hoort daar weinig over. De intensieve veehouderij heeft de menselijke maat allang uit het oog verloren. Het feit dat het niet mogelijk is om op deze schaal dieren te houden zonder hen vol te pompen met antibiotica zegt genoeg. Toch blijft men schaalvergroting prediken, en dat terwijl van steeds meer kanten (onlangs nog door het Ministerie van VROM en het Wereldnatuurfonds) wordt gewezen op de noodzaak om minder vlees en zuivel te consumeren. Overheden doen bitter weinig om de trend richting overtreffende trap in de veehouderij te keren, ondanks de grote bezwaren op velerlei gebied. ‘Agrarische ondernemers’ die een veefabriek willen neerzetten, of hun bedrijf willen uitbreiden tot megastalproporties, wordt nauwelijks een strobreed in de weg gelegd.

Vermoedelijk zit niemand te wachten om zo’n tijdbom in zijn omgeving. De hamvraag is: laat u zich nog langer opzijschuiven als ‘niet-belanghebbende’, terwijl uw gezondheid en die van uw gezin op het spel staan?

Hoe betrouwbaar is een college wanneer zij raadsbesluiten niet uitvoert?  ”In een democratie hoort de gemeenteraad juist geïnformeerd te worden. Als de indruk ontstaat dat dat niet het geval is, zijn de drie kernwoorden betrouwbaarheid, integriteit en eerlijkheid niet van toepassing op het college van Almelo”.

Dierenrechten en mensenrechten

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 14-05-2019 20:46

Inbreng Partij Vrij Almelo (PVA) raadsvergadering 14 mei 2019

Verscheidene organisaties waaronder Amnesty International zetten zich in voor de dierenrechten. De Internationale Liga voor Dierenrechten bracht in 1978 een ‘Proclamatie van de rechten van het dier’ uit. Die stelt onder meer: ‘Alle geboren dierlijk leven heeft recht op een dierwaardig bestaan. De mens mag zich niet het recht aanmatigen ander dieren uit te roeien of op onmenselijke wijze uit te buiten. Dieren van soorten die van oudsher in een menselijke omgeving leven hebben recht op leven en groei in hun eigen tempo, onder aangepaste levensomstandigheden. Elk ingrijpen van de mens uit winstbejag in dit tempo of in deze omstandigheden is een aantasting van dit recht. Elk massaal doden van wilde dieren is genocide, dat wil zeggen een misdaad tegen de soort. De rechten van het dier behoren evenals de rechten van de mens wettelijke bescherming te genieten.

Het gemeentebestuur van de Spaanse plaats Trigueros heeft enige tijd geleden een voorstel om honden en katten te definiëren als niet menselijke inwoners unaniem aangenomen. Daarmee krijgen de dieren rechten die lijken op rechten van de mensen die er wonen. Volgens de burgemeester leven honden en katten al meer dan 1000 jaar met mensen samen. Zijn taak is het dan ook om niet alleen op te komen voor de mensen, maar ook voor de andere inwoners van zijn gemeente. Het voorstel is een initiatief om dieren tegen wreedheid en mishandeling te beschermen. Daarnaast is het een erkenning van het belang van de dieren voor het stadje dat is gelegen in een agrarische omgeving. Naast de symboliek van het besluit van het gemeentebestuur betekent het besluit ook dat de gemeente bij de rechtelijke macht wil eisen dat dierenmishandeling even zwaar wordt bestraft als dat van een mens.

Een prima idee dat ook in ons land en de rest van Europa moet worden ingesteld. Onlangs waren er weer laffe misdadigers die uit pure wreedheid katten en honden hebben vermoord. Fysiek geweld, emotionele mishandeling en levensbedreigende verwaarlozing zijn dagelijkse realiteit van veel dieren. De pakkans van dit soort lieden is laag. En als ze worden gepakt is de straf een lachertje. In het Spaanse stadje worden ze vast wekenlang opgesloten. En wat ons betreft mag dit in ons land binnenkort ook zo zijn. Dieren hebben dezelfde rechten als mensen wat betreft de wreedheid en mishandeling.

Trigueras del Valle

Gemeentehuis van Trigueros del Valle

Burgemeester Pedro Perez Espinosa krijgt de oorkonde uitgereikt voor zijn diervriendelijk beleid.

Naast de symboliek van het besluit van het gemeentebestuur betekent het besluit ook dat de gemeente de verantwoordelijkheid op zich zal nemen voor zwerfhonden en –katten en het diereneigenaren zal berispen die niet goed zorgen voor hun dieren.

Dierenrechtenorganisaties zijn in de zevende hemel na de aanname van het voorstel en laat weten:

Vandaag zijn we als soorten bijeengebracht en zijn de mensen nu meer menselijk dankzij de gevoeligheid en intelligentie die de inwoners van Trigueros del Valle ons hebben getoond.

Partij Vrij Almelo (PVA) zegt nog steeds ‘NEE’ tegen megastal

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 03-05-2019 06:39

Megastal met 19.000 varkens bij Almelo

Het gemeentebestuur heeft (weer) meer tijd nodig om het bestemmingsplan voor een mega- varkenshouderij aan de Schout Doddestraat te regelen.

‘Nieuwe Oogst’ publiceerde een artikel over het plan van landbouwminister Schouten om de varkensstapel in Nederland met een miljoen dieren te laten inkrimpen. Natuurlijk hopen we niet dat niet juist de kleine boerderijen worden weggesaneerd, maar dat er een paar grote megastallen mee mogen stoppen. We vrezen echter dat dit niet het geval zal zijn.

Dan hebben we de verdeling van het geld dat voor de plannen beschikbaar is: 200 miljoen euro, waarvan 125 miljoen gebruik zou gaan worden voor het opkopen van varkensrechten* en 75 miljoen voor vernieuwing van de sector. De sector wil liever meer geld voor vernieuwing en minder voor sanering.

Vernieuwing houdt zo te zien niet in dat de varkens het minder slecht krijgen, maar het geld dat hiervoor beschikbaar wordt zal met name besteed worden aan  mestverwerking en de problematiek van de gezondheids- en leefomgevingsrisico’s in gebieden met een hoge veedichtheid. Vernieuwing, c.q. verbetering voor de mens dus, dezelfde mens die dezelfde varkens waar ze last van hebben zonder probleem opeet.

Daarmee komen we bij de opmerking dat ‘boeren en burgers elkaar niet in de weg moeten zitten’. Dat zou kunnen betekenen dat we straks een aantal grote industrieterreinen gaan krijgen met mega-varkensfabrieken.

Wat we ons afvragen is in hoeverre alle beschikbare varkensrechten al zijn uitgegeven. Als we lezen dat een varkensboer in Aadorp zo goed als zeker mag gaan uitbreiden van 6.000 naar 19.000 (nu 10.000) varkens. Wanneer alle varkensrechten zouden zijn uitgegeven zou dit (ondanks een aantal minder) niet mogelijk kunnen zijn.

Met een beetje pech is dit verhaal van een miljoen varkens minder weer niets anders dan een formaliteit die niet veel meer inhoudt dan dat er minder stel ‘nieuwe’ varkens bij mogen komen, zoals de 13.000 nieuw te exploiteren varkens, per jaar, in Aadorp.

We zullen zien…

Onderstaand artikel is eerder geplaatst op 16 januari 2018

In het buitengebied tussen Almelo en Aadorp aan de Schout Doddestraat 60 mag van de provincie een megastal verrijzen waarin de maatschap Dekker Agron 19.000 varkens kan houden. Dekker heeft daarvoor een vergunning op basis van de Wet natuurbescherming aangevraagd en de provincie Overijssel is van plan die vergunning te verlenen.

Inwoners van Aadorp en hun directe buren maken zich grote zorgen omdat ze zich er van bewust zijn hoe ongezond deze megastallen voor hen zijn. Want ze doen meer dan alleen stinken. Als het over de gezondheidsbezwaren van megastallen gaat, wordt meestal gesproken over de uitstoot van fijnstof en ammoniak. De hypermoderne filters en luchtwassers waarmee voorstanders van megabedrijven schermen, laten toch nog 10 tot 40% van de schadelijke stoffen en stank door. Dat is op zich al schadelijk genoeg voor de bewoners van omliggende gebieden. Maar een veel groter volksgezondheidsrisico blijft onderbelicht.

Het houden van dieren in grote concentraties heeft enorme consequenties voor hun welzijn en gezondheid. Vanwege de stress die wordt veroorzaakt door de tegennatuurlijke omstandigheden waarin ze worden gehouden, zijn de dieren extra vatbaar voor ziekten. Ze krijgen daarom preventief antibiotica toegediend, in royale hoeveelheden. Ondanks pogingen van de overheid om het antibioticagebruik in de veehouderij te beperken, neemt het alleen maar toe. Overmatig gebruik van antibiotica leidt tot resistentie van bacteriën – de middelen worden minder effectief naarmate ze vaker worden toegediend. Als gevolg daarvan is meer dan 50% van de varkensstapel inmiddels besmet met de resistente ‘ziekenhuisbacterie’ MRSA. MRSA staat voor een bijzonder gevaarlijke bacterie voor ouderen, kinderen en mensen met een verminderde weerstand. Wordt een MRSA-besmetting vastgesteld, dan zal een antibioticum worden voorgeschreven. Antibiotica kunnen levensreddend zijn. En hier zit het grote probleem: de MRSA-bacterie is ongevoelig voor vrijwel alle gangbare antibiotica.

Al in 1998 waarschuwde de Gezondheidsraad voor de ernstige gevolgen van het grootschalige antibioticagebruik in de veehouderij. Omdat de bacterie zich waarschijnlijk ook via de lucht verspreidt, is niet alleen het Inademen stallucht voldoende voor MRSA-besmetting maar vormen ook varkenstransporten een extra risico. Volgens het RIVM is er een opvallend grote aanwezigheid van MRSA op het oppervlaktewater rond varkensstallen.

Het publiek hoort daar weinig over. De intensieve veehouderij heeft de menselijke maat allang uit het oog verloren. Het feit dat het niet mogelijk is om op deze schaal dieren te houden zonder hen vol te pompen met antibiotica zegt genoeg. Toch blijft men schaalvergroting prediken, en dat terwijl van steeds meer kanten (onlangs nog door het Ministerie van VROM en het Wereldnatuurfonds) wordt gewezen op de noodzaak om minder vlees en zuivel te consumeren. Overheden doen bitter weinig om de trend richting overtreffende trap in de veehouderij te keren, ondanks de grote bezwaren op velerlei gebied. ‘Agrarische ondernemers’ die een veefabriek willen neerzetten, of hun bedrijf willen uitbreiden tot megastalproporties, wordt nauwelijks een strobreed in de weg gelegd.

Vermoedelijk zit niemand te wachten om zo’n tijdbom in zijn omgeving. De hamvraag is: laat u zich nog langer opzijschuiven als ‘niet-belanghebbende’, terwijl uw gezondheid en die van uw gezin op het spel staan?

Hoe betrouwbaar is een college wanneer zij raadsbesluiten niet uitvoert?  ”In een democratie hoort de gemeenteraad juist geïnformeerd te worden. Als de indruk ontstaat dat dat niet het geval is, zijn de drie kernwoorden betrouwbaarheid, integriteit en eerlijkheid niet van toepassing op het college van Almelo”.

6 december 2016

Raadsbrief ter informatie Aan de raad van de gemeente Almelo

Geachte raadsleden,

In de vergadering van 12 april jl. heeft uw raad het onderwerp “transitie Noordflank” besproken (Raad 1603548). U heeft hierbij diverse varianten tegen elkaar afgewogen en onder andere besloten te kiezen voor agrarische herontwikkeling (niet zijnde intensieve veehouderij of een agropark) en in te stemmen met verkoop van de betreffende gronden aan de provincie Overijssel ten behoeve van voornoemde herontwikkeling.

Met de keuze van uw raad voor de variant om de gronden te verkopen aan de provincie, zijn de onderhandelingen met de provincie nader voortgezet. Wij zijn verheugd u te kunnen informeren dat inmiddels met de provincie overeenstemming is bereikt over de definitieve condities en voorwaarden van de verkoop. Vanzelfsprekend zijn de in het raadsvoorstel- en besluit genoemde (financiële-) uitgangspunten gehandhaafd in de definitieve overeenkomst.

De belangrijkste in de overeenkomst opgenomen voorwaarden zijn hieronder weergegeven.

– De provincie koopt van de gemeente een tweeëndertigtal percelen met de daarop gevestigde opstallen, samen groot 1.760.928 m², zoals gestreept gearceerd is aangegeven op bijgaande tekening met nummer 26679.

– De koopsom bedraagt € 8,41 per m². Totaalprijs derhalve € 14.809.404,48.

– De kosten en belastingen verbonden aan de overdracht zijn voor rekening van de provincie.

– De gemeente dient zorg te dragen voor de herziening van het bestemmingsplan naar een agrarische bestemming – niet zijnde intensieve veehouderij of een agropark – met twee dan wel drie agrarische bouwblokken van elk twee hectare, afhankelijk van het aantal te vestigen bedrijven. Het herziene bestemmingsplan dient op het verkochte de mogelijkheid te bieden voor de vestiging van maximaal drie grondgebonden niet intensieve melkveebedrijven. De kosten verbonden aan deze procedure zijn voor rekening van de gemeente.

– De overeenkomst kan door de provincie of de gemeente ontbonden worden indien voornoemde herziening van het bestemmingsplan niet voor 1 mei 2019 heeft geleid tot een onherroepelijk bestemmingsplan conform het bepaalde in het vorige bullet, en het niet de verwachting is dat de Raad van State hiertoe op korte termijn uitspraak zal doen. Dit risico is beperkt omdat er thans geen reden is om aan te nemen dat, onder normale omstandigheden, de afgesproken bestemming niet verkregen kan worden binnen de gestelde termijn.

– De provincie verkrijgt een recht van eerste koop op de percelen die op bijgaande tekening (met nummer 26679) groen gekleurd zijn weergegeven. Dit recht van eerste koop is alleen van toepassing als de gemeente geen overeenstemming bereikt met de heer J.H. Dekker over de verkoop van de betreffende percelen (opgemerkt wordt dat de verkoop van deze percelen aan de heer J.H. Dekker reeds in een vergevorderd stadium is).

Zoals u bekend speelt tegen de achtergrond van voornoemde transactie, een geschil tussen de gemeente en een pachter van enkele bij de verkoop betrokken percelen over de duur van de pacht. Bij brief van 28 juni jl. (Raad 1603783) hebben wij u geïnformeerd dat de verkoop geblokkeerd werd door voornoemd verschil van inzicht met de pachter. De provincie stelt namelijk als harde eis dat deze gronden uiterlijk 31 december 2017 vrij van pacht en gebruik zijn.

Bij brief van 13 september jl. (Raad 1603869) hebben wij u voorts geïnformeerd over het door de voorzieningenrechter gewezen vonnis in kort geding ter zake voornoemd geschil. Hierbij is beslist dat de pachter de door hem thans gepachte percelen binnen acht dagen na 1 februari 2017 ontruimd dient te hebben en te houden en weer ter beschikking dient te stellen aan de gemeente. Tegen de achtergrond dat de pachter appel heeft ingesteld tegen voornoemd vonnis, is de provincie – ondanks voornoemd positief uitvallend vonnis – bij haar eis gebleven dat juridische levering van deze percelen vrij van pacht en gebruik dient te geschieden op uiterlijk 31 december 2017, dan wel nadat de gemeente met de pachter overeenstemming heeft bereikt over beëindiging van de pacht op uiterlijk 31 december 2017.

Daar er door de voorzieningenrechter een vonnis is gewezen dat de pachter reeds uiterlijk 9 februari 2017 het gepachte ontruimt dient te hebben en het vonnis uitvoerbaar bij voorraad is verklaart (hetgeen betekent dat de beslissing directe werking toekomt), lijkt er geen beletsel te zijn om deze gronden tijdig te kunnen leveren aan de provincie. De stadsadvocaat bestempelt dit risico namelijk als zeer klein en ziet niet hoe de pachter met succes kan bereiken dat hij niet reeds voor 9 februari 2017 van de grond hoeft. In geval de gemeente echter onverhoopt niet kan voldoen aan de eis van de provincie van vrije levering van de betreffende percelen op uiterlijk 31 december 2017, dient de gemeente een passende oplossing te bieden aan de provincie die recht doet aan de uitgangspunten van de overeenkomst, waarbij de prijsstelling onder andere gebaseerd is op het uitgangspunt van levering vrij van pacht en de mogelijkheid van vestiging van drie agrarische bedrijven.

Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat in het geval de gemeente in appel onverhoopt in het ongelijk gesteld wordt in de zaak met de pachter, dit geen gevolgen lijkt te (kunnen) hebben voor de levering van de betrokken percelen aan de provincie. In dat geval kan de gemeente wel verplicht worden de pachter op andere wijze schadeloos te stellen. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend, Burgemeester en Wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

Levend geroosterde kiloknallers

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 02-02-2019 19:26

kiloknallers op een hoopje

Het is weer zover. Minstens 2500 varkens levend verbrand in het Brabantse Biezenmortel. Honderden, duizenden, tienduizenden of zelfs honderdduizenden dieren samen in een stal, dat is waanzin, maar helaas wel de realiteit van de Nederlandse veeindustrie.

Het lijkt steeds meer op een politiek probleem. Aan het massaal levend verbranden van dieren heeft de wetgever maling, want dieren zijn wettelijk gezien niets anders dan ‘dingen’. Het actieplan van de overheid dat dateert uit 2011 is er eigenlijk alleen één op papier. Het werkt niet. Er is geen dalende trend te zien, niet in het aantal branden en niet in de aantallen omgekomen dieren. Ook heeft de politiek geen zin om de veehouderij op welke manier ook te beperken.

Deze regering zou zich de ogen uit de kop moeten schamen…