Nieuws van politieke partijen in Oisterwijk inzichtelijk

112 documenten

PRO: Hoe krijgen we meer sociale huurwoningen in Oisterwijk?

PRO (Progessief Oisterwijk) PRO (Progessief Oisterwijk) Oisterwijk 29-01-2024 08:03

PRO: Hoe krijgen we meer sociale huurwoningen in Oisterwijk?

In de gemeente Oisterwijk zijn relatief weinig sociale huurwoningen. Op dit moment komen na jaren van voorbereiding de grotere plannen op stoom. Dit jaar zullen enkele omgevingsplannen worden vastgesteld, bijvoorbeeld voor de locaties De Leye en Oostelvoortjes II. Ook tijdens de recente inloopavond over de plannen in Moergestel Noord was het druk; dit is voor ons een teken dat er behoefte is aan (sociale) woningbouw. Over enkele jaren verwacht PRO meer nieuwe woningen in Oisterwijk. Een deel hiervan zullen sociale huurwoningen zijn.

PRO is positief over deze ontwikkelingen, maar vindt dat het aandeel sociale woningen laag blijft. Met een aandeel van 20% ligt dit namelijk 8% onder het landelijk gemiddelde. Zelfs vergeleken met naburige gemeenten met een station en van vergelijkbare omvang, scoort Oisterwijk lager. Boxtel en Gilze-Rijen hebben beide een aandeel van 29%, ook Vught zit met 25% hoger dan Oisterwijk. Met een maximumaandeel van 35% van de nieuwbouw als sociaal, duurt het nog tientallen jaren om in totaal tot 25% sociale woningbouw te komen.

Oisterwijk mag niet verder uitgroeien tot een enclave voor welgestelden. PRO streeft ernaar dat iedereen in Oisterwijk toegang heeft tot betaalbare huisvesting. Dit is niet alleen gunstig voor mensen die in hun vertrouwde omgeving willen blijven wonen, maar ook voor andere inwoners. In een gemeente die flink vergrijst zoals Oisterwijk, zullen in de toekomst veel zorgmedewerkers nodig zijn. Ook zij moeten natuurlijk kunnen wonen in de gemeente waarin ze werken.

Op 15 april 2024 organiseert PRO een discussieavond (PRO Podium) om de mogelijkheden te bespreken om meer sociale huurwoningen te realiseren. Roel van Gurp, voormalig directeur van een woningbouwcorporatie en nu Eerste Kamerlid voor GroenLinks/PvdA, zal deelnemen aan de discussie en zijn expertise met ons delen. U bent welkom om op 15 april a.s. met ons te bespreken hoe Oisterwijk kan komen tot een gevarieerder woningaanbod. Nadere informatie volgt te zijner tijd.

PRO nodigt u uit om nu alvast uw ideeën over meer sociale woningbouw met ons te delen, via fractie@pro-oisterwijk.nl.

Guy de Kort

BEGRIPPENLIJST AZC

VVD VVD Oisterwijk 05-02-2022 10:07

In het debat om verlenging van de bestuursovereenkomst van het AZC in Oisterwijk, worden veel termen en afkortingen gebruikt. Tim Ravestein is raadscommissielid in Oisterwijk en voor zijn werk dagelijks betrokken bij asielaanvragen en -plaatsingen. Hij geeft hier uitleg van alle gebruikte termen om deze in de juiste context te kunnen plaatsen.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/47803/begrippenlijst-azc

© COA Oisterwijk

Sporenbeleid

Nederland hanteert twee verschillende procedures rondom migranten: de reguliere en de asielprocedure. De tweede is hier relevant en bestaat uit 5 processporen. De IND bepaalt binnen 2 weken na aankomst vaak al in welk spoor een vreemdeling valt. Dit op basis van een aanmeldgehoor waarin een vreemdeling mag toelichten wie hij  is, waar hij vandaan komt en waarom hij bescherming van de Nederlandse staat zoekt (asiel).

SPOOR 1

Migranten in spoor 1 heten Dubliners omdat ze onder het verdrag vallen van Dublin wat bepaalt dat men in het land van binnenkomst in de EU de asielprocedure moet voortzetten. Iemand die zich dus in Duitsland meldt moet ook in Duitsland de procedure voortzetten. Deze groep is in praktijk vrijwel zeker kansloos, een uitzondering wordt soms gemaakt voor mensen met veel familie in Nederland. Deze mensen worden dan alsnog in spoor 4 gezet. Spoor 1 bestaat voor een groot deel uit alleenstaande jonge mannen uit veilige landen die weten dat ze geen asiel in het binnenkomstland kunnen krijgen. 

SPOOR 2

Kansarme asielzoekers in dit spoor komen uit veilige landen of zijn om andere redenen vrijwel kansloos om een verblijfsvergunning te krijgen. Het gaat hier meestal om economische vluchtelingen of mensen met een (vermoedelijke) criminele achtergrond. In deze groep komen mensen terecht als de IND twijfelt over de identiteit van de vreemdeling. Deze groep bestaat voornamelijk uit jonge mannen uit Midden- en Noord-Afrika en uit de veilige landen in het Midden-Oosten die proberen als AMV-er te worden opgevangen door vaak over hun leeftijd te liegen. Het overgrote deel van overlast gevende asielzoekers zit in spoor 2, men weet dat men vrijwel zeker geen vergunning kan krijgen. Vreemdelingen in spoor 2 zijn ook oververtegenwoordigd in de top-X lijst. 

SPOOR 3

Dit spoor is met name toegepast op vluchtelingen uit Joegoslavië in de jaren 90. Dit spoor is op dit moment al meerdere jaren niet actief. Men heeft overwogen of Syriërs en Afghanen hier onder konden vallen maar heeft dit vanwege capaciteitsproblemen niet gedaan. 

SPOOR 4

In spoor 4 zitten hoofdzakelijk de kansrijke asielzoekers. Een zeer gemêleerde groep maar voor het grootste deel bestaande uit gezinnen. De mensen in deze groep komen uit conflictgebieden, zijn gevlucht om religieuze redenen, zijn politieke vluchtelingen of zijn gevlucht vanwege hun seksuele geaardheid. Syriërs, Oeigoeren, Gülen-aanhangers en (sinds kort) Afghanen worden vrijwel altijd direct in spoor 4 gezet tenzij er ernstige twijfels over afkomst bestaan. De ervaring leert dat deze groep relatief meer uit gezinnen, hoger-opgeleiden en LHBTI’ers bestaat. De taskforce “kansrijk” is ingezet om het asielverzoek van de meest kansrijke asielzoekers middels de verkorte procedure zo snel mogelijk in te willigen. Dit is ook de groep waar de pilot regioplaatsing van toepassing voor is. 

SPOOR 5

Evidente asielzoekers na kort onderzoek: ook dit spoor is al jaren gesloten en deze mensen zitten nu in spoor 4. 

AMV / NIDOS

Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen of AMV’ers zijn vreemdelingen onder de 18 jaar die in Nederland asiel aanvragen. Omdat minderjarigen niet mogen worden uitgezet vallen alle minderjarige vreemdelingen onder deze noemer. Deze groep wordt begeleid en ondersteund door de organisatie NIDOS. De meeste kinderen komen in voogdgezinnen terecht of in jeugdopvang locaties van Nidos. Jongeren die niet opgevangen kunnen worden in voogdgezinnen of vreemdelingen van wie wordt getwijfeld of ze wel daadwerkelijk minderjarig zijn worden in aparte locaties op AZC’s opgevangen waaronder in Oisterwijk. Nidos begeleidt deze groep nog wel maar in veel mindere mate, COA heeft immers de verantwoordelijkheid over deze groep. Deze laatste groep blijkt in de praktijk ook vaker betrokken te zijn bij overlast. Ten slotte blijkt deze laatste groep “oudere” jongeren na hun 18e relatief vaak geen recht op asiel te hebben en worden daarom vaak in Spoor 2 gezet.

TOP-X LIJST

Asielzoekers die bewezen vaak en structureel overlast veroorzaken komen op de Top-X lijst terecht. Dus niet bij incidentele overlast of wanneer iemand een fiets heeft gestolen, mensen moeten ernstige misdragingen en crimineel gedrag vertonen. Meestal gaat het om ernstige delicten die vallen onder het strafrecht: (ernstige) zeden- en geweldsdelicten. Asielzoekers op deze lijst zijn kansarm om een verblijfsvergunning te krijgen en veroorzaken vaak overlast. De vreemdeling op deze lijst kan potentieel uit alle eerdergenoemde sporen komen maar komt meestal uit spoor 2.

STATUSHOUDERS

Asielzoekers waarvan erkend is dat zij vluchteling zijn en recht hebben op bescherming volgens het asielrecht van de Nederlandse staat noemen we statushouders. Statushouders hebben dus een verblijfsvergunning en de “status” van vluchteling. Deze groep is vaak goed gemotiveerd omdat ze weten dat ze hun leven in Nederland kunnen opbouwen. 

VEILIGELANDERS

Vreemdelingen uit veilige landen zoals bijvoorbeeld Marokko, Kazachstan, Brazilië of Egypte zijn vrijwel zeker geen vluchtelingen en worden dus in de wandelgangen “veiligelanders” genoemd. Deze mensen worden dus meestal in spoor 2 gezet tenzij het evident is dat men tot een uitzonderingscategorie behoort. Dan worden deze mensen in spoor 4 geplaatst. Voorbeelden hiervan zijn de Gülenisten uit Turkije of een LHBTI’er uit Saoedi-Arabië. 

PILOT REGIOPLAATSING

De pilot regioplaatsing probeert kansrijke asielzoekers of statushouders in een ROL (Regionale Opvang Locatie) te plaatsen. Men wil zo deze asielzoekers al kennis laten maken met de gemeente waar zij komen te wonen. Ook faciliteert deze regeling in sommige gevallen al de start van de inburgering van de asielzoekers. De regioplaatsing lijkt tot nu toe een succes en bevordert de integratie van asielzoekers en statushouders. Het blijft echter wel een pilot, wat betekent dat deze regeling nog kan worden gestopt of veranderd.

In de huidige plannen is het AZC voor een deel Regionale Opvang Locatie, maar voor een ander deel ook bedoeld voor andere groepen. Zeker op het moment dat statushouders weer sneller huisvesting binnen de gemeente kunnen krijgen betekent dit dat een kleiner deel van de bewoners van het AZC onder deze regeling valt. 

IND / COA

De Immigratie en Naturalisatie Dienst gaat over de asielprocedure van vreemdelingen. De IND bepaalt in welk spoor een vreemdeling wordt gezet.

Het Centraal Orgaan opvang voor Asielzoekers is verantwoordelijk voor de opvang van asielzoekers. Het COA heeft verschillende soorten opvanglocaties. Ter Apel, Budel en Gilze Rijen zijn grotere centrale opvanglocaties met een aanmeldfunctie. Op deze locaties worden onder andere ook vreemdelingen tijdelijk opgevangen die nog wachten op de start van de procedure. Ook heeft men hier aparte afdelingen ingericht als gezinslocatie In de meeste gevallen worden de vreemdelingen uit de tijdelijke opvang die hun aanmeldgehoor hebben gehad verplaatst naar kleinere locaties zoals Oisterwijk. Dit is meestal enkele weken na hun aankomst in Ter Apel, Budel of Gilze Rijen

 

VVD WIL HAAREN BETREKKEN BIJ VEEHOUDERIJBELEID

VVD VVD Oisterwijk 19-05-2020 08:42

Het veehouderijbeleid splijt al jarenlang de politieke verhoudingen tussen de verschillende partijen in Oisterwijk. Het lukt maar niet om een gezamenlijke stip op de horizon te zetten en de meningen hierover lopen sterk uiteen, zo bleek afgelopen week weer tijdens het Raadsplein.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/39528/vvd-wil-haaren-betrekken-bij-veehouderijbeleid

© Tuinderij De Es - Haaren

Nu Haaren over slechts enkele maanden deel uitmaakt van onze gemeente, krijgt de discussie weer nieuwe invalshoeken. Als ’Tuin van Brabant’ geldt Haaren immers van oudsher als groene en agrarische kern. Agrarische ondernemers hebben er de afgelopen jaren al veel bereikt op het gebied van milieuduurzaamheid en dierenwelzijn. De VVD wil daarom Haaren volledig betrekken in besluitvorming voor de toekomst.

ZORGVULDIGE AFWEGING

Waar alle partijen het over eens zijn, is dat de meeste aandacht moet uitgaan naar gezondheids- en milieuaspecten. Maar de VVD vindt ook dat ondernemers ruimte moeten krijgen om hun vaak enorme investeringen terug te kunnen verdienen. De regelgeving mag in Oisterwijk niet strenger zijn dan elders in Brabant of Nederland. Alleen ‘duurzame krimp’ nastreven, zoals andere partijen verkondigen, leidt tot een eenzijdige discussie waarin activisten vaak alle aandacht opeisen. Een groot deel van het ons omringende landschap is de afgelopen eeuwen door onze land- en tuinbouwers onderhouden en vormgegeven. Hun belangen moeten in goede balans met die van omwonenden worden afgewogen. Voer de discussie over een goed buitengebied-beleid dus vanaf 2021, als Haaren en Oisterwijk zijn samengevoegd. En hopelijk ook in het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch politieke consensus is over het beleid. Dit zal bijdragen tot gedragen oplossingen en het opstellen van duidelijke regels. Een dergelijk zwaar onderwerp vraagt om een zorgvuldige afweging in plaats van aan het eind van deze raadsperiode nog even vlug afgehamerd te worden.

AZC-DEUR BLIJFT OP KIER VOOR OVERLASTGEVERS

VVD VVD CDA Oisterwijk 10-03-2020 09:02

De AZC-deur blijft ook de komende jaren gewoon op een kier staan voor niet-kansrijke asielzoekers. Deze groep gaf de afgelopen jaren juist veel overlast in Oisterwijk. Het college van burgemeester en wethouders bleek afgelopen week echter niet bereid om hierover harde afspraken met het COA te maken, zoals in tal van andere gemeentes wel gebeurt. VVD en AB stemden daarom tegen het collegevoorstel, de fracties van PGB, PrO en CDA zijn blijkbaar wel gerust op de huidige gang van zaken in het AZC.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/38615/azc-deur-blijft-op-kier-voor-overlastgevers

© Googlemaps

Algerijnse transgender

Maandenlang werd een intensieve en soms emotionele discussie over het voorbestaan van het AZC in Oisterwijk gevoerd. Inzet van alle partijen was steeds een veilig asielzoekerscentrum waar gastvrij onderdak geboden wordt aan mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en onderdrukking.  "Maar wat gaan we zeggen tegen een transgender uit Algerije die in Oisterwijk asiel zoekt?”, vroeg portefeuillehouder Janssen zich over openlijk af over onze gewenste maatregel. De VVD blijft van mening dat niet de gemeente bepaalt wie in Oisterwijk welkom is of niet, maar de minister van Justitie. Hij baseert zich daarbij altijd op het advies van de immigratie- en naturalisatiedienst. Als deze dus beoordeelt dat een transgender uit Algerije een kansrijke procedure heeft, dan is deze van harte welkom.

 

Juridisch afdwingbaar

De VVD heeft zich steeds ingezet voor een overeenkomst die recht doet aan de wensen en bedenkingen van de raad en de goede bedoelingen van de pilot ‘Wenshuis’ vertaalt in juridisch afdwingbare verplichtingen. Voor het COA was dat ook geen enkel probleem, gemeentes als Rotterdam en Utrecht lieten soortgelijke bepalingen al opnemen in hun overeenkomst met het COA en kwamen daarmee tegemoet aan de zorgen over veiligheid van hun inwoners.  Betekent dat iemand uit het AZC wordt gezet als hij rijdt op een fiets zonder licht? Nee natuurlijk niet, maar wel als hij die fiets gestolen heeft

WELKOMSHUIS OF KOUDE KERMIS VOOR OISTERWIJK?

VVD VVD Oisterwijk 03-03-2020 11:38

Woensdag 4 maart bezoekt VVD-staatssecretaris Broekers Knol het AZC in Oisterwijk. Het COA praat haar dan bij over de voorgenomen pilot Regioplaatsing. Daarin mogen kansrijke vergunninghouders zich in een ‘Welkomhuis’ al voorbereiden voor een plek in de samenleving. De AZC-deur blijft echter ook op een kier staan voor niet-kansrijke asielzoekers. Terwijl die de afgelopen jaren juist zoveel overlast gaven in Oisterwijk. Dit collegevoorstel is daarom zeer tegen de zin van de raad, die in meerderheid juist vroeg deze groep te weren.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/38538/welkomshuis-of-koude-kermis-voor-oisterwijk

© Arenda Oomen

Algerijnse transgender

Donderdag spreekt de gemeenteraad zich uit over het concept bestuursovereenkomst AZC, dat het college voorlegt aan het hoogste bestuursorgaan. De portefeuillehouder is deze overeengekomen met het COA, maar liet daarin niet opnemen dat alleen kansrijke asielzoekers welkom zijn. Burgemeester Janssen vroeg zich hardop af: "Wat gaan we anders straks zeggen tegen een transgender uit Algerije die in Oisterwijk asiel zoekt?” Echter, niet de gemeente bepaalt wie in Oisterwijk welkom is of niet, dat doet minister Grapperhaus van Justitie en baas van Broekers-Knol. De minister baseert zich altijd op het advies van de immigratie- en naturalisatiedienst die beoordeelt of iemand een kansrijke procedure heeft. Dat geldt dus ook voor een transgender uit Algerije.

 

Juridisch afdwingbaar

De VVD wil dit onderscheid ondubbelzinnig maken en voor het COA is dat ook geen enkel probleem. Gemeentes als Rotterdam en Utrecht lieten soortgelijke bepalingen al opnemen in hun overeenkomst met het COA en kwamen daarmee tegemoet aan de zorgen over veiligheid van hun inwoners.  Inzet van alle partijen was en is een veilig asielzoekerscentrum waar gastvrij onderdak geboden wordt aan mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en onderdrukking. De VVD wil streven naar een overeenkomst die recht doet aan de wensen en bedenkingen van de raad en de goede bedoelingen van de pilot vertaalt in juridisch afdwingbare verplichtingen. "Betekent dat iemand uit het AZC wordt gezet als hij rijdt op een fiets zonder licht?" was een vraag vanuit PrO. "Natuurlijk niet", zegt de VVD dan, "maar wel als hij die fiets eerder gestolen heeft."

OISTERWIJKSE RAAD KOOPT KAT IN DE ZAK

VVD VVD Oisterwijk 03-02-2020 01:28

De nieuwe bestuursovereenkomst voor het AZC die Oisterwijk wil sluiten, is niet meer dan een kat in de zak. Tot die harde conclusie komt de VVD Oisterwijk na het grondig bestuderen ervan. De liberalen stemmen dan ook niet in met dit voorstel.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/38208/oisterwijkse-raad-koopt-kat-in-de-zak

© Googlemaps (c)

Eerder was de gemeenteraad in overgrote meerderheid nog volstrekt helder in haar wensen en bedenkingen. Grootste bezwaar betrof de opvang van zowel minderjarige als volwassen Veiligelanders. Het college heeft kennelijk alle bezwaren terzijde geschoven in haar onderhandelingen met het COA en komt nu met lege handen terug bij de raad. 

 

Lik-op-stuk

Veiligelanders zijn al lange tijd aantoonbaar en vaak oorzaak van ernstige overlast. In het AZC Oisterwijk kunnen zij desondanks ook de komende jaren gewoon worden opgevangen. Ook over het geëiste lik-op-stukbeleid is niets terug te lezen in de overeenkomst en het COA hoeft nog steeds alleen maar ‘inspanningen’ te leveren in plaats van meetbare resultaten. Des te opmerkelijk aangezien het COA eind vorig jaar zelf bevestigde geen juridische beletsels waren om 'veiligelanders’ uit te sluiten van opvang in het asielzoekerscentrum van Oisterwijk. Dat gold voor zowel volwassen als jeugdige asielzoekers.

 

Geen garantie

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} --> Er wordt in de overeenkomst weliswaar gesproken over een pilot waarin kansrijke vergunninghouders voorrang krijgen in Oisterwijk. Dat heeft gevolgen voor de samenstelling van de bewonersgroep, maar biedt verder geen enkele garantie dat er geen veiligelanders meer worden opgevangen. De duur van de overeenkomst is bovendien ingekort tot juli 2022 waarna deze opnieuw kan worden verlengd. Of daarin dan weer de eerder gemaakte afspraken worden opgenomen, is wederom volstrekt onduidelijk. Inzet van alle partijen was en is een veilig asielzoekerscentrum waar gastvrij onderdak geboden wordt aan mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en onderdrukking. De VVD zal daarom samen met andere partijen opnieuw haar eisen kracht bijzetten. 

PGB over de laatste raadsvergadering

Partij Gemeente Belangen Partij Gemeente Belangen Oisterwijk 28-10-2019 20:40

De raadsvergadering van 24 oktober jl. stond vooral in het teken van het AZC. Maar daarnaast stonden er ook een aantal andere belangrijke onderwerpen op de agenda, zoals de woonagenda en het bestemmingsplan KVL Oost. Wilt u weten wat PGB hiervan vond, lees dan snel verder.

Voorwaarden AZC

De raad had de mogelijkheid om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de verlenging van het Asielzoekerscentrum (AZC). Afgelopen weken hebben we al aangegeven dat wij voor verlenging van het AZC zijn, maar wel onder een aantal voorwaarden om de overlast te voorkomen.

Daarom hebben we via onze woordvoerder Roel v/d Bersselaar een aantal voorstellen gedaan om de afspraken aan te scherpen. De eerste en belangrijkste was om vreemdelingen uit ‘veilige landen’ niet toe te laten, omdat deze groep de meeste overlast veroorzaakt. Dit gaat om zowel de meerder- als minderjarige ‘veilige landers’. Een raadsmeerderheid heeft daarmee ingestemd.

Daarnaast hebben we voorgesteld om bij overlast in overleg met omwonenden naar oplossingen te zoeken, een lik-op-stuk beleid te voeren en dat de kosten van jeugdzorg boven het rijksbudget voor rekening van het AZC komen. Ook hiermee stemde de raad in.

Hiermee hebben wij als PGB een heldere boodschap meegegeven aan het college, dat nu opnieuw in gesprek moet gaan met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). De afspraak is dat de voorwaarden worden verwerkt in de overeenkomst. Zo niet, dan komt het terug in de raad!

Actiegerichte Woonagenda

Als PGB zijn we erg blij dat er eindelijk een actiegerichte woonagenda ligt. Er is immers een mismatch op de woningmarkt en dus is het zaak om daar waar mogelijk bij te sturen. Onze fractievoorzitter Carlo van Esch gaf daarom ook aan blij te zijn met de plus-ambitie die is opgenomen om meer woningen te realiseren dan nodig voor de eigen behoefte. Dat is nodig om de leefbaarheid op peil te houden, zeker in Moergestel.

We zijn ook akkoord gegaan met de voorgestelde verdeling van 35, 40 en 25% voor goedkope, middeldure en dure woningen. Dit moet ervoor zorgen dat er meer betaalbare woningen komen, zodat zowel jongeren als ouderen in onze gemeente kunnen (blijven) wonen.

Wij hebben nog wel een aantal aandachtspunten meegegeven. Ten eerste dat we niet alleen moeten inzetten op nieuwbouw, maar vooral ook op bestaande bouw omdat het dan gaat om 90% van de totale woningvoorraad. Daarnaast dat we moeten nadenken over een beleid voor de huisvesting van arbeidsmigranten. En ten derde dat we bij de invulling van een aantal concrete (grote) projecten, zoals Nieuwenhof in Moergestel en Kartonnage en De Leye in Oisterwijk, samen met onze inwoners moeten zoeken naar een goede invulling, passend bij de behoefte en het dorpse karakter.

Ontwikkelingen KVL Oost

Voor de ontwikkelingen op KVL Oost lag een bestemmingsplan klaar ter vaststelling. Dit gaat over de invulling van het zogenaamde studiegebied, waar een aantal woningen, Lidl, Boerenbond en Dreamplaza moeten verrijzen. Als PGB hebben we drie punten ingebracht. Ten eerste dat er aandacht moet blijven voor de parkeerproblemen op KVL, inclusief bussen. Daarnaast dat er ook betaalbare woningen moeten komen. En tenslotte onze zorgen over de veiligheid omdat het gebied ligt tussen het spoor en een bedrijf uit de zwaarste milieucategorie.

Meer weten?

Carlo van Esch,

Fractievoorzitter Partij Gemeente Belangen (PGB)

PGB over laatste raadsvergadering voor reces

PGB over de raadsvergadering van 17 mei

Raadsvergadering over de begroting: het resultaat

De laatste raadsvergadering van 2017

RUIME NAVOLGING VVD IN BEZWAREN AZC

VVD VVD CDA Oisterwijk 24-10-2019 09:29

Na een stevig debat heeft de raad in ruime meerderheid paal en perk gesteld aan de verlenging van het AZC in Oisterwijk na 2020.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/36939/ruime-navolging-vvd-in-bezwaren-azc

© Googlemaps

Zo is er in het oudste asielzoekerscentrum van Brabant voortaan geen plaats meer voor gelukszoekers afkomstig uit veilige landen. De Veiligelanders zijn immers aantoonbaar en te vaak de oorzaak van ernstige overlast die inwoners van Oisterwijk ondervinden. Met name in dit amadement vond de VVD navolging van de andere partijen. Ook moet er een lik-op-stuk-beleid komen voor  overlastgevende asielzoekers om hen over te plaatsen naar locaties elders. Verder moet het voor Oisterwijk – zoals nu ook voor het COA geldt - mogelijk zijn om het contract eenzijdig op te zeggen en moet het COA geen ‘inspanningen’ leveren maar meetbare resultaten. Zo niet dan vervalt het bestaansrecht voor een AZC aan de Scheibaan. Daarmee is de voorwaarde om een duur van 10 jaar terug te brengen naar 5 jaar, minder relevant geworden.

Ruime meerderheid

Zowel VVD (4), AB (4), PGB (5) als ook Fractie De Laat (1) konden zich hierin vinden en dat maakte CDA (2) en PrO (4) tot de minderheid. De wensen en bedenkingen worden meegegeven aan het college van burgemeester en wethouders, die er op hun beurt mee naar de onderhandelingstafel gaan. Inzet van alle partijen is een veilig asielzoekerscentrum waar gastvrij onderdak geboden wordt aan mensen op de vlucht voor oorlog, geweld en onderdrukking. VVD-woordvoerder Con van Beckhoven en fractievoorzitter Anne Cristien Spekle kunnen tevreden terugkijken op hun maandenlange voorbereiding en diepgaande discussies met inwoners en betrokkenen hierover. 

MINACHTING COLLEGE VALT SLECHT BIJ INWONERS OISTERWIJK

VVD VVD Oisterwijk 09-10-2019 08:39

Geen 10 maar 5 jaar verlenging, alleen opvang van echte vluchtelingen en niet het college maar de gemeenteraad aan zet. Dat waren én zijn na maanden van overleg en inspraak nog steeds de harde voorwaarden die de VVD stelt bij een contractverlenging van het Asielzoekerscentrum aan de Scheibaan.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/36721/minachting-college-valt-slecht-bij-inwoners-oisterwijk

© Masja Vlaminckx

Burgemeester en wethouders van Oisterwijk lijken zich nu het 1 voor 12 is echter niets aan te trekken van gevoelens van onveiligheid die onder veel inwoners leven. Hun voorstel Bestuursovereenkomst Gemeente COA / AZC gaat volledig voorbij aan alle signalen en uitkomsten die de inspraakavonden afgelopen maanden opleverden. Het college toont daarmee haar volstrekte minachting richting eigen inwoners en de politiek, die immers in mei unaniem voor een raadsbreed besluit stemde. Grote vraag is dan ook of wethouder Smit het college blijft steunen. Zijn eigen partij stelt immers dezelfde harde eisen als de VVD. Wat zijn deze AB-standpunten hem nu als wethouder waard?

 

Schertsvertoning

Afgelopen maanden organiseerde de gemeente diverse informatie- en inspraakavonden voor omwonenden en inwoners. De drukbezochte bijeenkomsten leverden een bron aan nuttige informatie op en brachten bovendien veel bezorgde gevoelens van inwoners naar boven. Inwoners kregen de indruk dat er echt naar hen geluisterd werd. Hoe ontluisterend is de realiteit voor velen, nu het college toch haar eigen wil doorzet. De VVD is geen voorstander van referenda en het op voorhand zoeken naar wat mensen willen horen. Regeren betekent voor de liberalen immers verantwoordelijkheid nemen en afleggen. Nu de gemeente echter zelf om inspraak heeft gevraagd, moet er ook wel iets mee gebeuren. Anders is het een grote schertsvertoning.

Ruimte voor echte vluchtelingen

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:3 0 0 0 1 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} --> Mensen op de vlucht voor oorlog, geweld of discriminatie zijn en blijven welkom in Oisterwijk. Voor gelukszoekers uit veilige landen en overlast veroorzakende minderjarige vluchtelingen is er in onze gastvrije gemeente echter geen ruimte. De veiligheid van de inwoners van Oisterwijk gaat boven alles en overlast en criminaliteit moeten daarom zwaar bestreden worden. Aangezien de meeste problemen aantoonbaar voortvloeien uit de aanwezigheid van een klein deel AZC-bewoners, is er voor hen geen ruimte meer in de toekomst. Burgemeester Janssen moeten verder alle beschikbare handhavingsmiddelen inzetten om crimineel en intimiderend gedrag te voorkomen en de rust in Oisterwijk te bewaken.    

Rotondes Moergestelseweg

Partij Gemeente Belangen Partij Gemeente Belangen Oisterwijk 14-09-2019 16:00

Oisterwijk, 14 september 2019

Aan het College van B&W van de gemeente Oisterwijk

Onderwerp: Rotondes Moergestelseweg (art. 39 RvO)

Geacht College,

Sinds de aanleg van de rotondes aan de Moergestelseweg hebben wij als PGB een aantal keren vragen gesteld over de verkeersveiligheid. In juni 2018 heeft u ons het rapport hierover toegestuurd. In december 2018 hebben wij in een artikel van BD gelezen dat u van plan bent om maatregelen te treffen. Vervolgens lazen wij in augustus jl. op Oisterwijk Nieuws dat deze maatregelen in het najaar van 2019 worden getroffen.

Naar aanleiding hiervan hebben we als PGB de volgende vragen:

Welke maatregelen gaat u concreet nemen?

Wanneer gaat u dat doen?

Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners en wij als volksvertegenwoordigers hiervan tijdig op de hoogte worden gesteld. Wij vernemen daarom graag de reactie van uw college op onze vragen.

Met vriendelijke groeten,

namens de Fractie van Partij Gemeente Belangen (PGB),

Roel v/d Bersselaar,

Raadslid

Foto boven artikel © Toby de Kort

Rotondes Moergestelseweg Oisterwijk: hoe verder?

Gratis snoeiafval in Moergestel verleden tijd?

Gedrag verkeersdeelnemers oorzaak onveiligheid rotondes