Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

3 documenten

Toekomst voor staatlozen met de status nationaliteit onbekend

D66 D66 Arnhem 08-07-2020 20:50

Na woensdag 8 juli mogen 600 Arnhemmers weer hopen op – en werken aan – een betere toekomst. Dat is een gevolg van de motie van D66 raadslid Susan van Ommen die de Arnhemse gemeenteraad met grote meerderheid aannam. Het brengt voor deze mensen de wijziging van de status ‘nationaliteit onbekend’ naar ‘statenloos’ dichterbij, wat zaken als reizen, studeren en het aanvragen van de Nederlandse nationaliteit makkelijker maakt.

In Arnhem zijn er bijna 600 mensen, waaronder 100 kinderen, die geregistreerd staan met de status ‘nationaliteit onbekend’. Deze status levert in de praktijk veel problemen en onzekerheid op, waardoor zij niet verder kunnen met hun leven. D66 wil deze mensen de rechten geven waar ze recht op hebben. Een vanavond aangenomen voorstel regelt dat de gemeente deze mensen beter gaat ondersteunen bij deze problemen. Ook worden de mensen die er recht op hebben, geholpen bij het omzetten van hun status naar ‘staatloos’.

Nationaliteit Onbekend

De status ‘nationaliteit onbekend’ is bedacht als tijdelijke status, tot het moment dat je kunt aantonen dat je een bepaalde nationaliteit hebt. Volgens de IND hebben de meeste mensen van wie de nationaliteit onbekend is namelijk wel een nationaliteit; zij hebben alleen geen documenten om dat te bewijzen. Mensen met de status ‘nationaliteit onbekend’ hebben in de praktijk allerlei problemen met reizen, trouwen, studeren en werken. Ze kunnen een Nederlandse nationaliteit aanvragen als zij vijf jaar legaal in Nederland verblijven.

Staatloosheid

Staatloosheid is een internationaal erkende status. Een staatloos persoon is “een persoon die door geen enkele staat, krachtens diens wetgeving, als onderdaan wordt beschouwd.” Met deze status krijgen mensen de rechten die voortvloeien uit de internationale verdragen die door Nederland zijn bekrachtigd. Staatloosheid kan op dit moment worden vastgesteld via bepaalde administratieve procedures in Nederland, bijvoorbeeld door gemeenten in het Nederlandse bevolkingsregister (voor legaal verblijvende personen) en via de IND in de Databank Buitenlanders (voor personen in afwachting van legaal verblijf). Mensen die de status ‘staatloos’ hebben – ook kinderen – kunnen de Nederlandse nationaliteit aanvragen als ze drie jaar legaal in Nederland verblijven.

Grootste verschil: toekomstperspectief

Wettelijk gezien hebben staatlozen en nationaliteit onbekenden dezelfde rechten – deze zijn namelijk gekoppeld aan verblijfsrecht en niet aan nationaliteitsstatus. Omdat veel mensen zonder nationaliteit een onbepaalde verblijfsvergunning hebben, blijft hun toekomst echter onzeker. Vaak zijn deze mensen bang dat de vergunning wordt ingetrokken, en dat ze in detentie komen voor uitzetting. Nationaliteit onbekenden die eigenlijk staatloos zijn kunnen geen Nederlanderschap aanvragen, maar ook niet ‘terug’ naar een ander land. De status staatloosheid betekent een route naar het Nederlanderschap en dus aan een volledige deelname aan de maatschappij.

Bewijs van geen bewijs

In Arnhem zijn er mensen die wel een verblijfsvergunning hebben, maar nu niet als staatloos zijn erkend. Zij staan bij de gemeente geregistreerd met de status ‘nationaliteit onbekend’. Ze kunnen dit niet oplossen omdat ze niet kunnen bewijzen dat ze staatloos zijn, want: hoe laat je zien dat je iets niet hebt? Hierdoor hebben deze Arnhemmers, die hier vaak geboren en getogen zijn, allerlei praktische problemen, zoals niet kunnen reizen, studeren, kortom: leven.

Landelijk probleem

Het ontbreken van een goede vaststellingsprocedure voor staatloosheid is een landelijk probleem, waar we in de gemeente last van hebben. Het wetsvoorstel dat dit regelt laat al jaren op zich wachten. Hierdoor registreert de IND vaak de status ‘nationaliteit onbekend’, terwijl het gaat om mensen die recht hebben op de status ‘staatloos’. Ook is het zo dat als baliemedewerkers van de gemeente de huidige procedure volgen, zij bepaalde mensen niet als ‘staatloos’ kunnen registreren, terwijl zij mogelijk wel staatloos zijn.

Lokaal de ruimte beter benutten

Er is voor gemeenten meer uitvoeringsruimte dan nu wordt benut. Zo zou de gemeente mensen die hun nationaliteit niet kunnen aantonen, actief kunnen helpen bij het uitzoeken of ze staatloos zijn. Ook kunnen ze beter worden ondersteund bij de praktische problemen. Dat wordt geregeld met het voorstel dat vanavond is aangenomen. Voor de staatlozen van nu en morgen. Een goede stap op weg naar een toekomst voor staatlozen!

Geef Nederlanders met gedwongen tweede nationaliteit vrijheid

D66 D66 Nederland 21-05-2020 20:09

Geef Nederlanders met gedwongen tweede nationaliteit vrijheid

Hele generaties mensen zijn en blijven gedwongen om in de invloedssfeer van hun tweede nationaliteit te blijven. Nederlanders met een gedwongen tweede nationaliteit kunnen daar veel hinder door ondervinden.

In een uiterst geval kan iemand tot de dienstplicht worden gedwongen in het land van tweede nationaliteit zoals Griekse Nederlanders. Of kan diplomatieke bescherming in het land van tweede nationaliteit worden geweigerd zoals Iran dat doet. Marokkaanse Nederlanders hadden veel moeite om tijdens de Coronacrisis weer naar hun thuisland Nederland te komen, omdat Marokko ze ziet als Marokkanen en niet als Nederlanders. Daardoor zijn er verschillende rechtsposities en vrijheden voor Nederlanders die hun ongewenste tweede nationaliteit onmogelijk kunnen opzeggen enerzijds, en Nederlanders zonder gedwongen tweede nationaliteit anderzijds.

D66 Tweede Kamerlid Jan Paternotte wil dat Nederlanders met een ongewenste tweede nationaliteit de bescherming en vrijheid krijgen die zij willen en nodig hebben. Paternotte: “Vrij zijn betekent ook dat je niet gedwongen onder de invloedsfeer blijft van een land waar je niks mee hebt. Dat niet generatie na generatie geboren Nederlanders ook officieel Iraniër, Costa Ricaan of Marokkaan blijven wanneer ze dat niet willen. Deze landen maken het praktisch onmogelijk om die nationaliteit op te geven. Ze houden deze mensen gevangen in hun ongewenste nationaliteit. Als deze landen niet mee willen werken, dan moet Nederland zelf alles in het werk stellen om haar burgers te beschermen.”

Nederlanders moeten de vrijheid hebben om te kunnen kiezen of zij wel of geen afstand willen doen van hun tweede nationaliteit. Veel Nederlanders met een tweede nationaliteit zeggen dat zij die juist graag behouden. Die mogelijkheid moet ook zeker blijven. Echter, wanneer een tweede nationaliteit geen keuze meer is, maar een plicht, kan het juist de vrijheden die horen bij het Nederlanderschap in de weg staan. Dat kan gebeuren wanneer je bij geboorte automatisch en verplicht van rechtswege ook de nationaliteit krijgt van één van je ouders en het onmogelijk is afstand te doen van die tweede nationaliteit. Ook kan het zijn dat deze nationaliteit je bij een bezoek aan dat land je wordt toebedeeld, terwijl je er helemaal niet om hebt gevraagd.

Geacht worden alleen Nederlandse nationaliteit te hebben

Een Nederlander die ongewild een tweede nationaliteit heeft en die niet op kan zeggen, moet zelf aan kunnen geven dat hij in Nederland gezien en behandeld wil worden als Nederlander zonder tweede nationaliteit. Alle Nederlanders die zelf vrijwillig hun tweede nationaliteit als ongewenst markeren, worden dan voortaan door en in Nederland enkel als Nederlander beschouwd. Deze Nederlander bepaalt zelf of hij deze keuze kenbaar maakt of niet.

Ook andere landen hebben inwoners met een gedwongen tweede nationaliteit. D66 wil dat Nederland met deze landen samenwerkt. Zij kunnen onderling erkennen dat mensen hun tweede nationaliteit eenzijdig neer kunnen leggen als zij dat willen, ook al staan de landen van de tweede nationaliteit dat niet toe. Samen met deze landen kan en moet Nederland er bij landen als Marokko, Griekenland, Iran en Algerije op aandringen om het neerleggen van de tweede nationaliteit mogelijk te maken.

Op dit moment staan 26 landen het afstand doen van de nationaliteit niet aan (alle) houders van die nationaliteit toe. Dat zijn Algerije, Angola, Argentinië (tenzij Argentijn door naturalisatie), Bahama’s (tenzij ouder dan 21 jaar), Bangladesh, Burkina Faso, Costa Rica, Cuba, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Eritrea, Griekenland, Iran, Jemen, Libië, Maleisië (tenzij ouder dan 21 jaar, geldt niet voor vrouw jonger dan 21 jaar en getrouwd), Mali, Marokko, Mexico (tenzij Mexicaan door naturalisatie), Nicaragua, Pakistan (tenzij ouder dan 21 jaar), Somalië, Syrië, Tonga, Tunesië en Uruguay (tenzij Uruguayaans door naturalisatie).

Lees hier de nota van Jan Paternotte

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Een mens kan niet vrij zijn zonder recht. Daarom is de rechtsstaat al sinds de oprichting van D66 onze prioriteit. Onze vrijheid mag alleen door de staat ingeperkt worden, om onze veiligheid te beschermen. We moeten er daarbij wel op kunnen vertrouwen dat de staat zijn macht niet misbruikt. Die macht is nooit vanzelfsprekend en moet altijd kritisch worden gecontroleerd en gebaseerd zijn op principes als rechtszekerheid. Zonder een goed functionerende rechtsstaat en democratie bestaat vrijheid niet. Daarom verdedigt D66 de rechtsstatelijke waarden en de democratie in Nederland hartstochtelijk en streven wij ze na in de rest van de wereld.

D66 tevreden over toepassing Faciliteitenwet

D66 D66 Zuidplas 06-11-2017 08:36

Fractievoorzitter Claudia Wolff van D66 is tevreden over hoe de gemeente Zuidplas niet-Nederlanders informeert die wel een Nederlands paspoort hebben.

 

In Zuidplas zijn 22 Molukse inwoners die in deze groep vallen: wel een paspoort, niet de nationaliteit en geen stemrecht voor provincie en rijk. Na de onafhankelijkheid van Indonesië en het niet vestigen van een eigen republiek in de Zuid-Molukken rond 1951 werden zij naar Nederland overgebracht. Ze vallen onder de Faciliteitenwet. Deze wet regelt dat deze mensen voor de Nederlandse wetgeving grotendeels behandeld worden als Nederlander.

 

D66 stelde vragen over de toepassing van de Faciliteitenwet omdat men bang was dat de toekenning van reisdocumenten kan leiden tot verwarring over de positie. Het wel of niet aanvragen van de Nederlandse nationaliteit is een eigen keuze. Dat moet echter wel een bewuste keuze zijn en niet ontstaan door onduidelijkheid van gemeentelijk handelen.

De antwoorden van het College stellen D66 hierover gerust.

The post D66 tevreden over toepassing Faciliteitenwet appeared first on D66 Zuidplas.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.