Nieuws van SGP inzichtelijk

12 documenten

Beantwoording vragen financiële meevallers in Coronatijd

SGP SGP Vlissingen 13-07-2020 00:00

Artikel 34 vragen Reglement van Orde van Fractie SGP betreft "Financiële meevallers tijdensCoronacrisis"Geachte mevrouw/heer,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleiding - zie hiervoor het gerelateerde artikel.

Vraag 1:

Wil het college een overzicht per beleidsgebied aan de raad verstrekken van de extrauitgaven en besparingen?Ons antwoord:Voor de extra kosten wordt verwezen naar de 1ste bestuursrapportage 2020. De mogelijkebesparingen op de beleidsgebieden zijn (nog) niet in kaart gebracht vanwege het feit dat decorona crisis nog niet afgelopen is en niet bekend is of bepaalde kosten toch zullendoorlopen.

Vraag 2:

Indien er besparingen zijn, hoe worden deze verwerkt binnen hun beleidsgebied?Ons antwoord  Zie antwoord bij vraag 1.

Vraag 3:

Zijn er voor of tijdens de periode van half maart 2020 t/m heden subsidies verstrekt aanorganisaties die, vanwege de Corona-maatregelen, niet de tegenprestatie konden leverendie verbonden zijn aan deze subsidie? Graag een overzicht verstrekken aan de raad.Ons antwoordSubsidies worden conform de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) en de AlgemeneSubsidieverordening 2018 (ASV) verstrekt om activiteiten uit te voeren. Er wordt daarbijonderscheid gemaakt in jaarsubsidies en incidentele subsidies. Organisaties aan wie voor2020 een jaarsubsidie is verleend, worden geacht deze uiterlijk op 1 juni 2021 teverantwoorden. Incidentele subsidies hebben tot 12 weken na afloop van de gesubsidieerde activiteit om een verantwoording hierover in te dienen. Door de getroffen maatregelen rondom het coronavirus zijn er gesubsidieerde activiteiten uitgesteld, aangepast of geannuleerd. De invloed hiervan op de subsidie wordt beoordeeld op basis van de verantwoording.

Vraag 4:

Gaat het college (gedeeltelijk, in verband met vaste kosten voor organisaties) subsidiesterugvorderen van organisaties daarvoor geen tegenprestatie hebben geleverd?Ons antwoordHierover is nog geen standpunt ingenomen door het college met uitzondering vanvrijkomende middelen vanwege het niet doorgaan van het Bevrijdingsfestival enOnderstroom. Een deel van deze middelen wordt ingezet voor steun aan het festival "Filmby the Sea". Eerder heeft het college besloten om de toegekende subsidies voor welzijn, sport, cultuur of media regulier door te betalen in het 2e en 3e kwartaal van 2020, op de reguliere betaaldata.

Vraag 5:

Zo nee, gaat het college in 2021 minder subsidie toekennen aan de organisaties die in 2020niet de tegenprestatie hebben geleverd voor de verkregen subsidie?Ons antwoord  Zie antwoord vraag 4.

Vraag 6:

Indien subsidie (gedeeltelijk) wordt teruggevorderd, is het mogelijk om organisaties diecreatief ondernemend vermogen hebben getoond tijdens de Coronacrisis (en daarvoorhoogstwaarschijnlijk extra kosten hebben gemaakt of minder omzet binnen halen) met ditteruggevorderde geld te ondersteunen?Ons antwoord  Zie antwoord vraag 4.Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen, enz.Behandeld door K. de Visser

Donkere wolken - Algemene beschouwingen 2020

SGP SGP Papendrecht 09-07-2020 00:00

 

Donkere wolken - Algemene beschouwingen 2020

Op 9 juli 2020 hield de Papendrechtse gemeenteraad Algemene beschouwingen. Tijdens dit debat werd de zogenaamde 'Kadernota' besproken, waarin de kaders voor het (financiële) beleid van de gemeente uiteen wordt gezet. Hieronder kunt u de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten aan het debat bekijken en lezen. Hij begon zijn speech met een verwijzing naar een schilderij van de Dordtse kunstenaar Aelbert Cuyp (1620-1691).

Bekijk hieronder de speech van Arjan Kosten.



Een aantal van u is wellicht weleens in The National Gallery in Londen geweest. En anders moet u dat zeker eens doen. Daar hangt een prachtig doek van Aelbert Cuyp.  Het biedt een blik op het Drierivierenpunt. Aan de rechterkant zie je de Grote kerk van Dordt. In het midden vaart een zeilboot. De wind blaast er fors tegenaan, zodat die boot helemaal scheef hangt. De achtergrond is gevuld met donkere, dreigende wolken. Het stormt. Het kan niet anders of dit moet een spannend moment zijn voor de bemanningsleden.

Dat is van alle tijden. Ik moest denken aan de Bijbels figuur Paulus die op reis naar Rome op de Middellandse Zee in een vliegende storm raakt. De zeelieden proberen van alles. Ze gooien zelfs de complete lading overboord. Uiteindelijk lijden ze dan schipbreuk. In die omstandigheden blijft er één man rustig: dat is Paulus. Hij put kracht, moed en rust uit het feit dat God erbij is en dat Hijzelf vrede geeft in je hart, ondanks de omstandigheden. Dat is nog zo.

Op het genoemde schilderij lijkt het niet zover gekomen te zijn dat er van alles overboord moet. Bovendien is het land op het Drierivierenpunt nooit ver weg. Toch is dit schilderij voor mij symbolisch. Afgelopen tijd was voor iedereen een moeilijke tijd. Storm, zou je kunnen zeggen. Code rood. Voor iedereen waren er vrijheidsbeperkingen. Voor velen waren er merkbare gevolgen door het Coronavirus. Voor sommigen was er ernstige ziekte of zelfs de dood. Ook in Papendrecht. Dat geeft de ernst van de situatie weer. Iedereen heeft er in meerdere of mindere mate mee te maken gehad. Iedereen heeft er zo z’n gedachten en gevoelens bij. Ik heb het ook wel als een periode van bezinning ervaren. Geluk blijkt niet maakbaar, voorspoed blijkt niet vanzelfsprekend, gezondheid blijkt niet zeker.

Het schilderij van Aelbert Cuyp is wat mij betreft ook symbolisch voor de situatie waarin we als gemeente beland zijn. Zwaar weer. Donkere wolken dreigen. En voor de gemeente lijkt het steeds alleen maar dreigender te worden. Je vraagt je af: wat is nu de juiste koers? Hoe maak ik de goede keuzes? Wat is wijs? Dit zijn vragen die we onszelf hier moeten stellen. In die context wil ik een aantal onderwerpen aan de orde stellen:

 

1. Bezuinigingen en 'ombuigingen'

Dit college had een koers bepaald om de financiële problemen die opdoemen te vermijden of tenminste te verzachten. Helaas is dit door het Coronagebeuren verstoord. Plan A kon dus niet doorgaan. We spreken dus vanavond over plan B. Met de keuze voor plan B doen we de Papendrechters recht, zodat burgers in een later stadium betrokken kunnen worden bij de zogenaamde ''ombuigingscatalogus'' die we dit najaar ontvangen. De visie van het college is om voor komend jaar te kijken waar er nog lucht in de begroting zit. De SGP-fractie kan zich in die visie vinden. Die lucht blijkt toch nogal wat. Al met al levert dat zo’n 2 miljoen euro op. In grote lijnen kunnen wij de voorgestelde varianten omarmen. We zijn blij dat het college inzicht heeft geboden in de onderliggende keuzes. Er zijn een paar keuzes die we op dit moment niet willen maken.

Het verlagen van de kosten voor doelmatigheidsonderzoek (art. 213a). Dit lijkt ons niet passend bij de aanbevelingen van de accountant. Bovendien zou het wel eens kunnen zijn dat je dit bedrag terugverdient. Hondenpoep moet je wel blijven verwijderen. Dit is ergernis nr.1. De SGP steunt het voorstel om te stoppen met het opruimen van hondenpoep in het centrum daarom niet. De pagina met gemeentenieuws in de lokale media moet je niet willen stoppen. Er zijn genoeg mensen die nog minder digitaal zijn. En het is ook nog eens een duwtje in de rug van de lokale pers.

Wat betreft het vervolgtraject wat betreft de ombuigingen hebben we nog een aantal vragen. Wat verwachten we nu concreet van het gesprek met de samenleving? En het college gaf aan dat er geen heilige huisjes zijn. Prima! Maar welke leidraad heeft het college om zelf tot keuzes te komen? Nu waren dat drie varianten, met als gedachte ‘de lucht eruit’. Wat kunnen we straks verwachten? En hebben we nog wel de keuze om een visie te hebben?

 

2. Scholen voortgezet onderwijs

Het college heeft ook een koers uitgezet voor de huisvesting van de scholen voor het voortgezet onderwijs. We hebben in de raad een routekaart vastgesteld. Helaas is daar door Corona nu wel vertraging in gekomen. Dat hebben we trouwens, als raad, zelf gedaan. Het lijkt de SGP-fractie een goede zaak dat het college dit najaar verder gaat met de routekaart.

We zijn blij dat het college inzicht gegeven heeft in de financierbaarheid van de huisvesting van de VO-scholen. Het ziet er uitdagend uit. Om een definitieve keuze te kunnen maken moeten we een volgende stap zetten op de routekaart, zodat je door de keuze van een voorkeurslocatie ook kunt gaan rekenen aan mogelijke grondopbrengsten, enz. Kortom, college, na het reces weer alle zeilen bijzetten!

Is het niet wijs om in de begroting en meerjarenraming vanaf 2021 alvast geld apart te gaan zetten voor de huisvesting van de scholen? Want linksom of rechtsom kost dit dossier ons in de toekomst geld.

 

3. Sociaal domein

Het sociaal domein blijft een enorme donkere wolk. Die lijkt ook per jaar wel te groeien. We willen daar onze zorgen nogmaals over uitspreken. Het is deze week in de Drechtraad al aan de orde geweest. Dat heeft me nog niet gerustgesteld. We blijven een beetje naar elkaar kijken. Echte keuzes maken we niet. Natuurlijk begrijpen we de zorgen van mensen en als het echt nodig is, moeten we er zijn als overheid. Tegelijkertijd wordt het wel lastiger als we zelf ook moeten gaan schrapen….We weten dat het college doet wat het kan. Dat geldt richting de SDD, maar ook Jeugdzorg. Nu de oproep: geef niet op! Blijf zo scherp als mogelijk aan de wind zeilen!

De SGP-fractie is blij met het structureel maken van de steun aan de Voedselbank en Schuldhulpmaatje. Daarmee kunnen we lokaal zeker iets betekenen voor de kwetsbaren. Verder zien we met belangstelling uit naar het lokale sociale beleidsplan. Zoals u weet heeft met name de preventie van scheidingen onze aandacht. Laten we gezinnen waar het moeilijk is, steun bieden! We gunnen iedereen de wind in de zeilen.

 

4. Kansen

Donkere wolken zijn dreigend, maar achter die wolken schijnt de zon. Spannende en moeilijke situaties brengen ook kansen. Om te beginnen kunnen we de zondagsopenstelling weer aanpassen. Terug naar het ‘oude’. De aanleiding voor de verruiming van de zondagsopenstelling is voorbij. Gelukkig is er geen sprake meer van hamsteren en is extra spreiding niet meer nodig. Overbodig dus. Wanneer gaan we weer terug naar de oude zondagsopenstelling?

De tweede kans gaat over de doorrekening van de kosten van de begraafplaats. In de jaarrekening 2019 stond het volgende ‘evenals in voorgaande jaren zijn de kosten voor het onderhoud lager uitgevallen. Wanneer komt de tariefdifferentiatie nu echt? En is het college bereid naar de tarieven te kijken, zodat de tarieven echt kostendekkend zijn? De gemeente vraagt nu nog wat teveel, blijkt uit de jaarrekening. En dat blijkbaar al een paar jaar op rij!

Een derde kans betreft de subsidies. Werden genoemd in de ombuigingsmaatregelen. Maar moeten we niet fundamenteler een discussie gaan voeren wat subsidie is en waarvoor we het in willen zetten? En ook wat je er als gemeenschap voor terug mag verwachten. Is het college bereid daarover het gesprek aan te gaan, zodat we aan de ene kant subsidies kunnen uitdelen, maar er aan de andere kant ook maatschappelijke effecten van ervaren? Ik denk dan aan een soort samenlevingsagenda waar subsidieontvangers een bijdrage aanleveren. Volgens ons past dat wel in de lijn van participatie. Graag een reactie.

De vierde kans gaat over duurzaamheid. De duurzaamheidsopgave, die is enorm. De ambities zijn groot. De Coronacrisis biedt wat ons betreft ook wel de kans om even een pas op de plaats te maken. Laten we ons afvragen: doen we de goede dingen? Komt de rekening op de goede plaats te liggen? Voor ons is het onbestaanbaar dat de rekening bij de inwoner komt te liggen. Of er nu ambities zijn of niet. Verder vinden we het toch ook wel een beetje wrang dat de groei van de algemene uitkering vooral ten goede moet komen aan het klimaatbeleid en de energietransitie. Wij zouden daar graag meer beleidsvrijheid hebben. Kan dit echt niet anders?

 

Tot slot

Donkere wolken en onstuimige golven komen op ons af. Dat vraagt een goede en voorzichtige koers. Dat moeten we samen doen. Ik wens iedereen daarbij veel wijsheid, Gods zegen en een behouden vaart.

 

 

 

 

Aanpak provincie COVID-19

SGP SGP Gelderland 28-05-2020 00:00

/r/341b0d4b9dbb2f917117f2702a32afb0?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faanpak-provincie-covid-19%2F12131&id=ab6d38bbc6e48f61495e97a8c27620f0f058e88a

 

De provincie trekt 50 miljoen uit voor de fase van overbrugging en herstel van Gelderland. Namens de SGP gaf Klaas Ruitenberg aan hiermee akkoord te zijn. Hij benadrukte de rol van de overheid om een schild te zijn voor de zwakken en om de nood waar nodig te lenigen.

Deze pandemie is voor ons allen ook een moment van nadenken. Verder vroeg hij aandacht voor de rol van de provincie, naast die van de gemeenten en het rijk. Voor de toekomst is het van belang om de kerntaken van de provincie in ogenschouw te houden en dat mee te nemen bij het nadenken over het zogenoemde nieuwe normaal.

 

/r/341b0d4b9dbb2f917117f2702a32afb0?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faanpak-provincie-covid-19%2F12131&id=ab6d38bbc6e48f61495e97a8c27620f0f058e88a



Debatinbreng Chris Stoffer over de toeslagenaffaire

SGP SGP Nederland 04-12-2019 00:00

Lees hieronder de inbreng van Kamerlid Stoffer aan het debat met staatssecretaris Snel over de toeslagenaffaire bij de belastingdienst.

Er is iets goed misgegaan. Nederlandse burgers zijn keihard geraakt door de overheid en dat leed kunnen we gewoon nooit terugdraaien. De vragen die voor mij vandaag centraal staan, zijn deze:

Hoe wordt recht gedaan aan die ouders en kinderen die zo hard geraakt zijn door de overheid? Hoe krijg je een cultuuromslag bij de Belastingdienst? En hoe heeft de staatssecretaris gehandeld?

Er is inmiddels al heel vaak over de kinderopvangtoeslag gesproken. Er zijn enorm veel stukken, documenten, brieven en vragen langsgekomen. Ik denk dat het terecht is om de heer Omtzigt een compliment te maken, want dat dit zo is gebeurd, komt wel doordat hij hiermee begonnen is en doordat hij ook volgehouden heeft. We moeten niet vergeten dat achter al die letters en cijfers gewoon mensen zitten. Het gaat over gezinnen en over gezinnen met kinderen. Zij zijn degenen die de verschrikkelijke gevolgen van al die problemen ondervinden. We hebben het zojuist al gehoord van alle collega's: er komen steeds meer verhalen naar buiten.

Gezinnen moeten duizenden, tienduizenden euro's, mogelijk ten onrechte, terugbetalen. Ouders worden als fraudeurs neergezet.

Kinderen merken de gevolgen, doordat hun ouders geen geld meer hebben voor die dingen die het leven gewoon fijner kunnen maken.

Gezinnen worden jarenlang achternagezeten door de Belastingdienst met allerlei dwanginvorderingen.

Ouders kunnen gewoon soms de huur niet meer betalen. Deze slepende problemen rondom de kinderopvangtoeslag raken mensen keihard. Ik hoop echt van harte dat voor deze mensen zo snel mogelijk goede oplossingen komen.

Mijn vraag aan de staatssecretaris is dan ook: hoe wordt recht gedaan aan deze ouders en kinderen, die zo hard geraakt zijn door de overheid? In maart dit jaar zei de staatssecretaris dat hij geen signalen had dat in andere CAF-zaken eenzelfde manier van handelen is gehanteerd als in de CAF 11-zaak gebeurd is. Maar als ik de evaluatie van die CAF-zaken bekijk, valt mij wel iets op. Want de cijfers in de CAF 11-zaak en het aantal stopzettingen van toeslagen in die CAF 11-zaak, lijken geen uitzonderingen te zijn. Ook bij de andere CAF-zaken worden in de evaluatie hoge percentages genoemd waarbij stopzetting plaatsvindt.

Mijn vraag is: was de staatssecretaris op 21 maart op de hoogte van de evaluaties? En zo ja, waarop baseert de staatssecretaris dan zijn opmerking dat hij geen signalen had van een breder probleem? Concludeert de staatssecretaris op basis van de evaluaties dat er wel signalen zijn dat er ook in andere CAF-zaken gehandeld is zoals in de CAF 11-zaak? Op 14 november bracht de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen een rapport naar buiten. Een dag later, op 15 november, wist de staatssecretaris opeens dat er mogelijk nog 9.000 gevallen zijn waarbij iets mis is. De kans is zelfs groot, volgens de staatssecretaris.

Mijn vraag is: hoe komt de staatssecretaris tot die conclusies, op basis van welke gegevens? Dat kan toch niet alleen zijn op basis van het rapport van de adviescommissie van 14 november? Daarvoor hadden de Raad van State en ook de Ombudsman al forse kritiek op de handelswijze in de CAF 11-zaak. Mijn vraag aan de staatssecretaris is nadrukkelijk: hoe kan het dat er in maart nog geen signalen waren en dat er nu een grote kans is dat er in andere gevallen ook onjuist is gehandeld? Uit het rapport blijkt dat er bij de Belastingdienst sprake is van institutionele vooringenomenheid. Er moet nogal wat gebeuren om te zorgen dat die menselijke maat weer wordt gehanteerd. Hoe gaat de staatssecretaris deze omslag bewerkstelligen? Welke concrete stappen zijn al gezet?

Maar, en dat zeg ik over het hoofd van de staatssecretaris heen ook tegen de ambtenaren, het kan niet alleen gebeuren door de man die hier in vak-K zit. Ik kom zelf uit zo'n ambtelijke dienst en ik snap heel goed hoe het is. Je past regels goed toe en dan denk je dat je het perfect doet. Maar ondertussen creëer je wel een samenleving waarbij mensen gewoon echt onder de wielen komen. Ik zeg tegen die ambtenaren: kijk nu gewoon iedere avond in de spiegel en vraag je af of je de menselijke maat hebt toegepast, of dat je alleen de regels goed hebt toegepast. Welke ambtenaar is gewoon eens op bezoek geweest bij de mensen die hier op de tribune zitten en heeft gehoord wat het gevolg is van de stappen die hij zet? Ik zeg maar zo: iedere ambtenaar kan iedere dag zelf het verschil maken. Ik kom tot een afronding. Ik zei al dat er heel veel documenten naar de Kamer zijn gestuurd, maar ik heb echt wel vragen over de manier waarop dat gebeurde. Soms kwamen die stukken pas na herhaaldelijke vragen van de Kamer of leek het dat stukken naar de Kamer kwamen als reactie op onthullingen in de media. Mijn vraag aan de staatssecretaris is: hoe kijkt u nu terug op die informatievoorziening aan de Kamer? Is de Kamer echt altijd tijdig en volledig geïnformeerd? Op die vragen wil ik een glashelder antwoord van de staatssecretaris krijgen.



Vertrouwen in de politiek

SGP SGP Middelburg 16-04-2019 00:00

Te vaak horen en lezen we over vertrouwen wat geschaad is, vertrouwen wat ontbreekt. Bijvoorbeeld in de politiek, in onze regering, in onze provinciebestuurders. Dat hoorden we afgelopen verkiezingsperiode weer regelmatig, met als gevolgen lage opkomst en veel proteststemmen. Recent ook in onze gemeente: “vertrouwen geschaad”. En dit, terwijl vertrouwen zo belangrijk is, zo onmisbaar. Overal en altijd! Op ons werk, in onze relaties en ook in de politiek.

Om een gemeente te besturen is vertrouwen tussen raad, college en ambtelijke dienst wezenlijk. Op het moment dat het ergens schuurt, dan gaat het mis.

Vertrouwen is zeker ook noodzakelijk richting onze inwoners, onze klanten, onze ondernemers, initiatiefnemers. Zeker met het oog op de participatieprocessen die momenteel lopen, de wijze waarop we participatie en bewonersinitiatieven aan het doorontwikkelen zijn: vertrouwen in elkaar is hier onmisbaar!

Als politici en als SGP, hebben we 20 maart om uw vertrouwen gevraagd en binnenkort opnieuw bij de Europese verkiezingen. We willen met dat vertrouwen, wat u ons met uw stem geeft, zorgvuldig omgaan. We vragen u ons hierop aan te spreken. We staan altijd open voor uw reactie, nodigen u hiertoe hartelijk uit.

M. (Marc) Overbeeke

Raadslid SGP

Inmiddels allemaal aangekomen op ...

SGP SGP Nederland 07-03-2019 10:26

Inmiddels allemaal aangekomen op Utrecht CS! 💪#vooreenbereikbareprOVincie

Ontmoeting Armeense ambassadeur

SGP SGP Overijssel 21-01-2019 00:00

 

Tijdens het werkbezoek aan de Armeens Apostolische Kerk in Almelo op 18 januari j.l. heeft de SGP-fractie kennis gemaakt en gesproken met de ambassadeur van Armenië in Nederland, Zijne Excellentie Tigran Balayan PhD.

/r/06f98bf30a6ed19262e49ccf22492755?url=http%3A%2F%2Fwww.overijssel.sgp.nl%2Factueel%2Fontmoeting-armeense-ambassadeur%2F10136&id=db709cfcb2443264ce10dbda1cd4d5c82d34dcd6

Gesprek met de ambassadeur van Armenië in Nederland, Zijne Excellentie Tigran Balayan PhD (rechts midden)

De ambassadeur geeft, na een korte kennismaking, te kennen gelukkig te zijn met de goede betrekkingen tussen Armenië en Nederland, en geeft er ook blijk van dat er duidelijke herkenning is tussen de Armeense en de Nederlandse christenen. Verschillende onderwerpen komen aan bod, waaronder:

Armenie in globale contextDe ambassadeur ligt kort toe welke internatonale betrekkingen Armenië heeft, hoe de band met Nederland is en welke invloeden op globaal niveau spelen in relatie tot de republiek Armenië. Nood van Armeense vluchtelingen die uitgezet dreigen te wordenDe ambassadeur wijst er op dat de Armeense vluchtelingen die uitgezet dreigen te worden, geen economische vluchtelingen zijn en dat zij voor de tweede keer van huis en haard zijn verdreven: de eerste keer door het Turkse leger in 1915, nu door IS uit Syrië. Het is in zijn ogen zeer onrechtvaardig deze mensen nu een verblijf te weigeren en roept op tot politieke actie om dit te voorkomen. StedenbandenOverijssel is de provincie waar verreweg het grootste deel van de Armeense bevolking woonachtig is. De ambassadeur roept op om, vooral in provincies en gemeenten waar veel Armenen wonen, te onderzoeken of het mogelijk is om provinciale- en stedenbanden aan te gaan. Dit versterkt het beeld van onderlinge samenhang.  Dit kan al beginnen met kleine dingen, zoals het benoemen van straatnamen naar elkaars partnergemeenten en/of provincies. Een meer verdergaande stap is het (stimuleren van) oprichten van winkels waar Armeense lokale en regionale producten kunnen worden verkocht, terwijl in Armenië hetzelfde gebeurt met Twentse producten. Met goedvinden van de SGP zal de ambassadeur ook in Armenië dergelijke signalen geven. Voorstellen voor directe contacten op regionaal niveau en internationale afspraken Directe contacten op reginaal niveau helpen om ook (inter)nationaal tot betere contacten en samenwerking te komen. Om die reden hoopt de ambassadeur dat lokale en regionale intrersse bestaat om dat contact aan te gaan. De ambassadeur is in grote mate bereid om dat te facilliteren en nodigt de SGP-fractie te allen tijde uit om diplomatieke ondersteuning daarin door de Ambassade van de republiek Armenië te vragen.

AfsluitendDe SGP-fractie is de ambasadeur zeer erkentelijk voor zijn tijd en zegt toe na te willen denken over steun aan de Armeense gemeenschap in Overijssel en de mogelijkheid om banden met Armenië te faciliteren. Toegezegd is dat de nood van de Armeense vluchtelingen die uitgezet dreigen te worden onder de aandacht van de Tweede Kamerleden van de SGP zullen worden gebracht.

Inbreng SGP Beschouwingen coalitieakkoord

SGP SGP ChristenUnie Nunspeet 31-05-2018 00:00

Onderstaand is de spreektekst te vinden van de eerste termijn van SGP fractievoorzitter Harm Jan Polinder tijdens de politieke beschouwingen over het coalitieakkoord tussen SGP, GB en CU. 

 

Voorzitter, Het heeft iets langer geduurd dan vier jaar geleden, maar we hebben een nieuwe coalitie. Samen met Gemeentebelang en ChristenUnie hebben we als SGP een akkoord bereikt en getekend.

Maar niet alleen met deze partijen. Voorafgaand hebben de andere partijen input kunnen leveren en halverwege is er ruimte geboden om op een concept te reageren.

We danken alle partijen voor hun inbreng.

We danken technisch voorzitter Andre Heijkamp en de ondersteuning vanuit griffie en het gemeentehuis.

Mede dankzij het voortreffelijke werk van deze personen zijn we gestroomlijnd tot een goed resultaat gekomen. Nogmaals dank daarvoor.

 

Voorzitter, het voert te ver om het hele akkoord vanavond te beschouwen, maar ik zal er straks een paar punten uitlichten. Graag zou ik echter eerst in grote lijnen namens mijn fractie e.e.a. zeggen over dit akkoord en hoe wij als fractie onze inbreng voor het akkoord tot stand hebben laten komen. 

We leven in een democratie. In een land met volop vrijheden. Een gemeente waar respect voor elkaar belangrijk is. En een gemeente waarin dat respect voor elkaar vaak goed functioneert. Als fractie maken we deel uit van een gemeenteraad waarin we dat respect ook voelen van onze mede-raadsleden. En ik hoop dat dat andersom vanuit onze kant door anderen ook zo ervaren wordt. Welke levensovertuiging u ook hebt of wat u vindt: respect voor elkaar en elkaars opvattingen is belangrijk.

Voorzitter, ik wil via u de vergadering het verhaal doorgeven van Maximiliaan Kolbe. En het zal u zo wel duidelijk worden waarom.

Maximiliaan Kolbe was een pater uit Polen. Hij zat daar in het verzet en werd februari 1941 opgepakt.

De Nazi’s deporteerden hem naar Auschwitz. Hij vergat in de barre omstandigheden van dat kamp zijn priesterroeping niet. Hij bad en troostte voor zover het in zijn vermogen lag. Maar in zijn bescheidenheid leidde hij toch een tamelijk onopgemerkt leven.

Tot het moment dat Kampfführer Fritsch besloot tien mensen te laten doodhongeren in de hermetisch afgesloten kelder van bunker 11: geen eten, geen drinken, geen licht, geen lucht. Het lot viel o.a. op Gajowniczek, een Poolse huisvader met twee kinderen. Onmiddellijk wendde pater Kolbe zich tot de kampcommandant. Deze kampcommandant schreeuwde naar pater Kolbe wat hij moest.

In alle rust antwoordde hij: "De plaats innemen van deze ter dood veroordeelde, hij heeft vrouw en kinderen, ik ben een zieke man."

Het verzoek werd ingewilligd. Nummer 5659 op de lijst werd vervangen door 16670 en met 9 anderen werd Pater Kolbe opgesloten om letterlijk vergeten te worden. Het schijnt dat Pater Kolbe in zijn opsluiting aldoor hardop heeft gebeden. Hij behoorde tot de vier die tenslotte overbleven na ruim 15 dagen en met een dodelijke injectie om het leven werden gebracht.

Nog steeds is deze bunker een veel bezochte plaats in Auschwitz, waar een gedenksteen voor deze moedige man is geplaatst.

Wat Kolbe deed: al tijdens zijn leven binnen zijn vermogen, ondanks zijn eigen moeilijke omstandigheden, anderen troostten en ondersteunen is heel bijzonder. Maar het feit dat hij zijn leven vrijwillig gaf voor een ander is het meest bijzonder. Het doet mij sterk denken aan de keuze die Jezus Christus maakte door Zijn leven te geven voor hen die in Hem geloven en de opdracht die hij gaf: "Geen groter liefde kan iemand hebben dan deze, dat hij zijn leven geeft voor zijn vrienden". Jezus gaf Zijn leven voor wie in hem geloofd.

Voorzitter, u denkt misschien: een indringend en bijzonder verhaal, maar wat heeft dit met politiek te maken? Wat ons betreft alles. Het maakt nederig, klein, dankbaar en bescheiden als je geloofd dat iemand zijn leven voor je gegeven heeft. En zo willen wij ook in de politiek staan. Dat functioneert niet altijd, want zo vaak staan we naast onze schoenen. Maar we proberen dat met vallen en opstaan na te leven. En vanuit die nederige houding proberen we ook politieke plannen te bekijken en te beoordelen.

Tegelijk leert ons de Bijbel ook dat volmaaktheid er op deze wereld en ook in onze gemeente niet gaat komen. Dat maakt bescheiden. Dat maakt dat we dat als overheid ook niet moeten proberen, om een lokaal paradijs te creëren. Dat maakt onze politieke opvattingen in zekere zin ook sober.

Wel moeten we voor hen die zichzelf niet kunnen redden een vangnet vormen, zodat we als lokale overheid er voor hen mogen zijn.

Voorzitter, vanuit deze basis bedrijven we als SGP politiek. En vanuit deze basis hebben we ons verkiezingsprogramma opgesteld en zijn wij ook de onderhandelingen ingegaan.

Het resultaat stemt ons tot tevredenheid. We hebben een akkoord wat heel ambitieus is waar het nodig is en sober waar het kan. De vier grote investeringen die ik in een eerdere update al noemde zijn Duurzaamheid, Zwembad/sporthal, Stationsomgeving en Onderwijshuisvesting. We zijn voorzichtig met allerlei andere investeringen, of zoals dhr. Meijer het eerder noemde: de tijd van de pretpakketten is voorbij. En die uitspraak wil ik graag onderstrepen.

Geen losse plannen zonder geld of met geld in de zak op zoek gaan naar lossen plannen. Want elke euro die ergens in dit huis nog te vinden is zullen we in de eerste plaats moeten aanwenden om de ambities op deze grote projecten waar te maken.

Toch wil ik nog wel een aantal dingen onderstrepen uit het akkoord, bijvoorbeeld respijtzorg. Waarmee we een voorziening creëren om overbelaste mantelzorgers tijdelijk te ontzien.

Ander onderwerp wat de aandacht vroeg tijdens de onderhandelingen is jeugdzorg. De discussie gaat nu vaak over geld, over tekort. Daar willen we vanaf, zowel van het tekort zelf als van de discussie over geld. De discussie moet weer terug naar de inhoud, om samen de beste zorg te zoeken voor onze jeugd. Ik denk dat we met wethouder van den Berg die discussie heel goed kunnen voeren. Mooi om tijdens de onderhandelingen te mogen merken hoezeer dit zijn hart heeft, dat geeft absoluut vertrouwen.

Recreatie en toerisme zijn belangrijke pijlers van onze gemeente. De afgelopen jaren heeft wethouder Storteboom zich daar volop voor ingezet. En ondanks dat ze officieel nog met zwangerschapsverlof was zat ze de afgelopen twee maanden gewoon aan de onderhandeltafel, onder andere om er voor te zorgen dat ze kreeg wat ze wilde voor háár recreatiesector. Respect daarvoor en voor de wijze waarop jij je werkuitdagingen het hoofd biedt naast je nog veel grotere privé uitdagingen.

Op ruimte en wonen blijven we inzetten op de cultuuromslag die de afgelopen jaren onder de fantastische leiding van Jaap Groothuis is ingezet. No nonsens. Het standaard antwoord is ‘Ja’ en een ‘Nee’ komt pas om de hoek kijken als het echt niet anders kan. Ik zou zeggen: laat Jaap maar schuiven, hij weet precies wat hij moet doen om op woningbouw maximaal resultaat te behalen.

Met Leen van der Maas krijgen we een opnieuw financieel gedegen beleid, ik ben blij dat hij z’n handen daarnaast vrij heeft om zijn onderwijshuisvestingsplan te gaan realiseren, alle vertrouwen in zijn aanpak.

Tot slot voorzitter: Mark van de Bunte, nog geen grote projecten op z’n naam staan als het gaat om de afgelopen vier jaar, maar wel een mooie staat van dienst tot nu toe binnen Gemeentebelang, ik heb er alle vertrouwen in dat hij met dit mooie coalitieakkoord op zak een gedegen inbreng kan gaan hebben. De eerste indruk is uitstekend.

Het voordeel aan 5 wethouders is dat een nieuweling maar liefst 4 collega-wethouders heeft om hem wegwijs te maken, profiteer daar maar van, Mark.

Ik wil aan het opplussen van de college formatie nog wel wat woorden wijden: we zijn begonnen bij de inhoud, we hebben eerst het akkoord geschreven. Pas aan het eind zijn we gaan kijken hoe we dat qua college zouden gaan invullen. Gezien de vele grote projecten die op stapel staan en de verschuiving in de portefeuille van de burgemeester maakt dat wij de toename van 0,7FTE verantwoord vinden.

Voorzitter, ik wil onze inwoners en onze collega’s danken voor het geduld. Het was zowel voor de fracties van GB, CU en SGP als voor de andere fracties soms even wachten voor er weer iets kwam, maar het uiteindelijke akkoord doet mijns inziens recht aan de inbreng van alle fracties.

Het biedt ook ruimte om het de komende jaren verder, met elkaar, in te vullen en de nodige discussies te voeren. Ik hoop dat we straks nog steeds over een raadsbreed gedragen coalitieakkoord kunnen spreken. Hoe dan ook dank ik u allen voor uw inbreng.

Ik wens de voorgedragen wethouders veel succes met het uitwerken van dit coalitieakkoord naar een collegeprogramma. En de raad en het nieuwe college wens ik de zegen van God.

Tot slot: normaal komen er tijdens de avond dat een coalitieakkoord wordt goedgekeurd en een nieuw college wordt geïnstalleerd vooral mensen bij, maar vanavond nemen we ook afscheid van iemand, namelijk onze vorige fractievoorzitter en huidig tweede Kamerlid Chris Stoffer. Als fractie willen we graag van de gelegenheid gebruik maken hem ook in deze zaal te danken voor zijn inbreng voor onze gemeente en voor de SGP. Chris: dank voor alles, het ga je goed en we gaan je zeker nog wel voorbij zien komen de komende jaren, al was het maar om die derde rijstrook in de A28 eindelijk aan te leggen.

Voorzitter, tot zover mijn eerste termijn, dank u wel.

Bestuursakkoord getekend, presentatie college B&W

SGP SGP VVD Zaltbommel 17-05-2018 00:00

Voorafgaand aan de raadvergadering van 17 mei hebben de coalitiepartijen hun handtekening gezet onder het bestuursakkoord. Geert Bok heeft in de raadsvergadering het bestuursakkoord aangeboden aan waarnemend burgemeester Rehwinkel.

Na de benoeming van de wethouders van iedere coalitiepartij heeft het nieuwe college van B&W zich gepresenteerd.

Lees hier meer over het bestuursakkoord en de portefeuilleverdeling.

/r/793b85709dfad5f7031e45e10ebb3980?url=http%3A%2F%2Fwww.zaltbommel.sgp.nl%2Factueel%2Fbestuursakkoord-getekend-presentatie-college-bw%2FOndertekening+bestuursakkoord&id=01963107862d1f82c555e768b5fd78d707dee7bc

/r/3116b7f0af4cd90d777d11d7a1bd401e?url=http%3A%2F%2Fwww.zaltbommel.sgp.nl%2Factueel%2Fbestuursakkoord-getekend-presentatie-college-bw%2FCollege+van+B%26amp%3BW&id=01963107862d1f82c555e768b5fd78d707dee7bc

V.l.n.r.: Adrie Bragt (CU), Kees Zondag (ZVV), waarn. burg. Rehwinkel, Gijs van Leeuwen (SGP), Willem Posthouwer (VVD), gemeentesecretaris Wieringa

Coalitie rond: Bestuursakkoord af

SGP SGP VVD Zaltbommel 11-05-2018 00:00

De vier formerende partijen SGP, ZVV, CU en VVD hebben woensdagavond 9-5 de definitieve versie van het bestuursakkoord vastgesteld. Daarin zijn meerdere suggesties overgenomen van partijen die niet in de nieuwe coalitie deelnemen.

Het bestuursakkoord zal aan de gemeenteraad worden aangeboden en worden besproken in de raadsvergadering van 17-5. Voorafgaand aan de raadsvergadering zal op 17-5 om 19:50 het akkoord worden ondertekend door de fractievoorzitters van de vier nieuwe coalitiepartijen.

Nu het bestuursakkoord klaar is, worden ook de namen van wethouders bekend gemaakt: Voor de SGP is dat een wethouder van buiten de gemeente Zaltbommel, in de persoon van Gijs van Leeuwen. Gijs woont in Houten. Hier leest u meer over Gijs van Leeuwen.

Voor de ZVV en de CU zullen de zittende wethouders Kees Zondag en Adrie Bragt terugkomen. Namens de VVD zal de in Zaltbommel wonende Willem Posthouwer een plekje aan de college tafel krijgen.

Direct na de bespreking van het bestuursakkoord zal in de raadsvergadering van 17-5 de voordracht, presentatie en benoeming van de vier genoemde wethouders plaatsvinden.

Bijgevoegd:

1. De definitieve versie van het bestuursakkoord

2. De voorlopige portefeuilleverdeling van de wethouders