Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

28 documenten

Beantwoording vragen financiële meevallers in Coronatijd

SGP SGP Vlissingen 13-07-2020 00:00

Artikel 34 vragen Reglement van Orde van Fractie SGP betreft "Financiële meevallers tijdensCoronacrisis"Geachte mevrouw/heer,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleiding - zie hiervoor het gerelateerde artikel.

Vraag 1:

Wil het college een overzicht per beleidsgebied aan de raad verstrekken van de extrauitgaven en besparingen?Ons antwoord:Voor de extra kosten wordt verwezen naar de 1ste bestuursrapportage 2020. De mogelijkebesparingen op de beleidsgebieden zijn (nog) niet in kaart gebracht vanwege het feit dat decorona crisis nog niet afgelopen is en niet bekend is of bepaalde kosten toch zullendoorlopen.

Vraag 2:

Indien er besparingen zijn, hoe worden deze verwerkt binnen hun beleidsgebied?Ons antwoord  Zie antwoord bij vraag 1.

Vraag 3:

Zijn er voor of tijdens de periode van half maart 2020 t/m heden subsidies verstrekt aanorganisaties die, vanwege de Corona-maatregelen, niet de tegenprestatie konden leverendie verbonden zijn aan deze subsidie? Graag een overzicht verstrekken aan de raad.Ons antwoordSubsidies worden conform de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) en de AlgemeneSubsidieverordening 2018 (ASV) verstrekt om activiteiten uit te voeren. Er wordt daarbijonderscheid gemaakt in jaarsubsidies en incidentele subsidies. Organisaties aan wie voor2020 een jaarsubsidie is verleend, worden geacht deze uiterlijk op 1 juni 2021 teverantwoorden. Incidentele subsidies hebben tot 12 weken na afloop van de gesubsidieerde activiteit om een verantwoording hierover in te dienen. Door de getroffen maatregelen rondom het coronavirus zijn er gesubsidieerde activiteiten uitgesteld, aangepast of geannuleerd. De invloed hiervan op de subsidie wordt beoordeeld op basis van de verantwoording.

Vraag 4:

Gaat het college (gedeeltelijk, in verband met vaste kosten voor organisaties) subsidiesterugvorderen van organisaties daarvoor geen tegenprestatie hebben geleverd?Ons antwoordHierover is nog geen standpunt ingenomen door het college met uitzondering vanvrijkomende middelen vanwege het niet doorgaan van het Bevrijdingsfestival enOnderstroom. Een deel van deze middelen wordt ingezet voor steun aan het festival "Filmby the Sea". Eerder heeft het college besloten om de toegekende subsidies voor welzijn, sport, cultuur of media regulier door te betalen in het 2e en 3e kwartaal van 2020, op de reguliere betaaldata.

Vraag 5:

Zo nee, gaat het college in 2021 minder subsidie toekennen aan de organisaties die in 2020niet de tegenprestatie hebben geleverd voor de verkregen subsidie?Ons antwoord  Zie antwoord vraag 4.

Vraag 6:

Indien subsidie (gedeeltelijk) wordt teruggevorderd, is het mogelijk om organisaties diecreatief ondernemend vermogen hebben getoond tijdens de Coronacrisis (en daarvoorhoogstwaarschijnlijk extra kosten hebben gemaakt of minder omzet binnen halen) met ditteruggevorderde geld te ondersteunen?Ons antwoord  Zie antwoord vraag 4.Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen, enz.Behandeld door K. de Visser

Donkere wolken - Algemene beschouwingen 2020

SGP SGP Papendrecht 09-07-2020 00:00

 

Donkere wolken - Algemene beschouwingen 2020

Op 9 juli 2020 hield de Papendrechtse gemeenteraad Algemene beschouwingen. Tijdens dit debat werd de zogenaamde 'Kadernota' besproken, waarin de kaders voor het (financiële) beleid van de gemeente uiteen wordt gezet. Hieronder kunt u de bijdrage van SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten aan het debat bekijken en lezen. Hij begon zijn speech met een verwijzing naar een schilderij van de Dordtse kunstenaar Aelbert Cuyp (1620-1691).

Bekijk hieronder de speech van Arjan Kosten.



Een aantal van u is wellicht weleens in The National Gallery in Londen geweest. En anders moet u dat zeker eens doen. Daar hangt een prachtig doek van Aelbert Cuyp.  Het biedt een blik op het Drierivierenpunt. Aan de rechterkant zie je de Grote kerk van Dordt. In het midden vaart een zeilboot. De wind blaast er fors tegenaan, zodat die boot helemaal scheef hangt. De achtergrond is gevuld met donkere, dreigende wolken. Het stormt. Het kan niet anders of dit moet een spannend moment zijn voor de bemanningsleden.

Dat is van alle tijden. Ik moest denken aan de Bijbels figuur Paulus die op reis naar Rome op de Middellandse Zee in een vliegende storm raakt. De zeelieden proberen van alles. Ze gooien zelfs de complete lading overboord. Uiteindelijk lijden ze dan schipbreuk. In die omstandigheden blijft er één man rustig: dat is Paulus. Hij put kracht, moed en rust uit het feit dat God erbij is en dat Hijzelf vrede geeft in je hart, ondanks de omstandigheden. Dat is nog zo.

Op het genoemde schilderij lijkt het niet zover gekomen te zijn dat er van alles overboord moet. Bovendien is het land op het Drierivierenpunt nooit ver weg. Toch is dit schilderij voor mij symbolisch. Afgelopen tijd was voor iedereen een moeilijke tijd. Storm, zou je kunnen zeggen. Code rood. Voor iedereen waren er vrijheidsbeperkingen. Voor velen waren er merkbare gevolgen door het Coronavirus. Voor sommigen was er ernstige ziekte of zelfs de dood. Ook in Papendrecht. Dat geeft de ernst van de situatie weer. Iedereen heeft er in meerdere of mindere mate mee te maken gehad. Iedereen heeft er zo z’n gedachten en gevoelens bij. Ik heb het ook wel als een periode van bezinning ervaren. Geluk blijkt niet maakbaar, voorspoed blijkt niet vanzelfsprekend, gezondheid blijkt niet zeker.

Het schilderij van Aelbert Cuyp is wat mij betreft ook symbolisch voor de situatie waarin we als gemeente beland zijn. Zwaar weer. Donkere wolken dreigen. En voor de gemeente lijkt het steeds alleen maar dreigender te worden. Je vraagt je af: wat is nu de juiste koers? Hoe maak ik de goede keuzes? Wat is wijs? Dit zijn vragen die we onszelf hier moeten stellen. In die context wil ik een aantal onderwerpen aan de orde stellen:

 

1. Bezuinigingen en 'ombuigingen'

Dit college had een koers bepaald om de financiële problemen die opdoemen te vermijden of tenminste te verzachten. Helaas is dit door het Coronagebeuren verstoord. Plan A kon dus niet doorgaan. We spreken dus vanavond over plan B. Met de keuze voor plan B doen we de Papendrechters recht, zodat burgers in een later stadium betrokken kunnen worden bij de zogenaamde ''ombuigingscatalogus'' die we dit najaar ontvangen. De visie van het college is om voor komend jaar te kijken waar er nog lucht in de begroting zit. De SGP-fractie kan zich in die visie vinden. Die lucht blijkt toch nogal wat. Al met al levert dat zo’n 2 miljoen euro op. In grote lijnen kunnen wij de voorgestelde varianten omarmen. We zijn blij dat het college inzicht heeft geboden in de onderliggende keuzes. Er zijn een paar keuzes die we op dit moment niet willen maken.

Het verlagen van de kosten voor doelmatigheidsonderzoek (art. 213a). Dit lijkt ons niet passend bij de aanbevelingen van de accountant. Bovendien zou het wel eens kunnen zijn dat je dit bedrag terugverdient. Hondenpoep moet je wel blijven verwijderen. Dit is ergernis nr.1. De SGP steunt het voorstel om te stoppen met het opruimen van hondenpoep in het centrum daarom niet. De pagina met gemeentenieuws in de lokale media moet je niet willen stoppen. Er zijn genoeg mensen die nog minder digitaal zijn. En het is ook nog eens een duwtje in de rug van de lokale pers.

Wat betreft het vervolgtraject wat betreft de ombuigingen hebben we nog een aantal vragen. Wat verwachten we nu concreet van het gesprek met de samenleving? En het college gaf aan dat er geen heilige huisjes zijn. Prima! Maar welke leidraad heeft het college om zelf tot keuzes te komen? Nu waren dat drie varianten, met als gedachte ‘de lucht eruit’. Wat kunnen we straks verwachten? En hebben we nog wel de keuze om een visie te hebben?

 

2. Scholen voortgezet onderwijs

Het college heeft ook een koers uitgezet voor de huisvesting van de scholen voor het voortgezet onderwijs. We hebben in de raad een routekaart vastgesteld. Helaas is daar door Corona nu wel vertraging in gekomen. Dat hebben we trouwens, als raad, zelf gedaan. Het lijkt de SGP-fractie een goede zaak dat het college dit najaar verder gaat met de routekaart.

We zijn blij dat het college inzicht gegeven heeft in de financierbaarheid van de huisvesting van de VO-scholen. Het ziet er uitdagend uit. Om een definitieve keuze te kunnen maken moeten we een volgende stap zetten op de routekaart, zodat je door de keuze van een voorkeurslocatie ook kunt gaan rekenen aan mogelijke grondopbrengsten, enz. Kortom, college, na het reces weer alle zeilen bijzetten!

Is het niet wijs om in de begroting en meerjarenraming vanaf 2021 alvast geld apart te gaan zetten voor de huisvesting van de scholen? Want linksom of rechtsom kost dit dossier ons in de toekomst geld.

 

3. Sociaal domein

Het sociaal domein blijft een enorme donkere wolk. Die lijkt ook per jaar wel te groeien. We willen daar onze zorgen nogmaals over uitspreken. Het is deze week in de Drechtraad al aan de orde geweest. Dat heeft me nog niet gerustgesteld. We blijven een beetje naar elkaar kijken. Echte keuzes maken we niet. Natuurlijk begrijpen we de zorgen van mensen en als het echt nodig is, moeten we er zijn als overheid. Tegelijkertijd wordt het wel lastiger als we zelf ook moeten gaan schrapen….We weten dat het college doet wat het kan. Dat geldt richting de SDD, maar ook Jeugdzorg. Nu de oproep: geef niet op! Blijf zo scherp als mogelijk aan de wind zeilen!

De SGP-fractie is blij met het structureel maken van de steun aan de Voedselbank en Schuldhulpmaatje. Daarmee kunnen we lokaal zeker iets betekenen voor de kwetsbaren. Verder zien we met belangstelling uit naar het lokale sociale beleidsplan. Zoals u weet heeft met name de preventie van scheidingen onze aandacht. Laten we gezinnen waar het moeilijk is, steun bieden! We gunnen iedereen de wind in de zeilen.

 

4. Kansen

Donkere wolken zijn dreigend, maar achter die wolken schijnt de zon. Spannende en moeilijke situaties brengen ook kansen. Om te beginnen kunnen we de zondagsopenstelling weer aanpassen. Terug naar het ‘oude’. De aanleiding voor de verruiming van de zondagsopenstelling is voorbij. Gelukkig is er geen sprake meer van hamsteren en is extra spreiding niet meer nodig. Overbodig dus. Wanneer gaan we weer terug naar de oude zondagsopenstelling?

De tweede kans gaat over de doorrekening van de kosten van de begraafplaats. In de jaarrekening 2019 stond het volgende ‘evenals in voorgaande jaren zijn de kosten voor het onderhoud lager uitgevallen. Wanneer komt de tariefdifferentiatie nu echt? En is het college bereid naar de tarieven te kijken, zodat de tarieven echt kostendekkend zijn? De gemeente vraagt nu nog wat teveel, blijkt uit de jaarrekening. En dat blijkbaar al een paar jaar op rij!

Een derde kans betreft de subsidies. Werden genoemd in de ombuigingsmaatregelen. Maar moeten we niet fundamenteler een discussie gaan voeren wat subsidie is en waarvoor we het in willen zetten? En ook wat je er als gemeenschap voor terug mag verwachten. Is het college bereid daarover het gesprek aan te gaan, zodat we aan de ene kant subsidies kunnen uitdelen, maar er aan de andere kant ook maatschappelijke effecten van ervaren? Ik denk dan aan een soort samenlevingsagenda waar subsidieontvangers een bijdrage aanleveren. Volgens ons past dat wel in de lijn van participatie. Graag een reactie.

De vierde kans gaat over duurzaamheid. De duurzaamheidsopgave, die is enorm. De ambities zijn groot. De Coronacrisis biedt wat ons betreft ook wel de kans om even een pas op de plaats te maken. Laten we ons afvragen: doen we de goede dingen? Komt de rekening op de goede plaats te liggen? Voor ons is het onbestaanbaar dat de rekening bij de inwoner komt te liggen. Of er nu ambities zijn of niet. Verder vinden we het toch ook wel een beetje wrang dat de groei van de algemene uitkering vooral ten goede moet komen aan het klimaatbeleid en de energietransitie. Wij zouden daar graag meer beleidsvrijheid hebben. Kan dit echt niet anders?

 

Tot slot

Donkere wolken en onstuimige golven komen op ons af. Dat vraagt een goede en voorzichtige koers. Dat moeten we samen doen. Ik wens iedereen daarbij veel wijsheid, Gods zegen en een behouden vaart.

 

 

 

 

Aanpak provincie COVID-19

SGP SGP Gelderland 28-05-2020 00:00

/r/341b0d4b9dbb2f917117f2702a32afb0?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faanpak-provincie-covid-19%2F12131&id=ab6d38bbc6e48f61495e97a8c27620f0f058e88a

 

De provincie trekt 50 miljoen uit voor de fase van overbrugging en herstel van Gelderland. Namens de SGP gaf Klaas Ruitenberg aan hiermee akkoord te zijn. Hij benadrukte de rol van de overheid om een schild te zijn voor de zwakken en om de nood waar nodig te lenigen.

Deze pandemie is voor ons allen ook een moment van nadenken. Verder vroeg hij aandacht voor de rol van de provincie, naast die van de gemeenten en het rijk. Voor de toekomst is het van belang om de kerntaken van de provincie in ogenschouw te houden en dat mee te nemen bij het nadenken over het zogenoemde nieuwe normaal.

 

/r/341b0d4b9dbb2f917117f2702a32afb0?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Faanpak-provincie-covid-19%2F12131&id=ab6d38bbc6e48f61495e97a8c27620f0f058e88a



Debatinbreng Chris Stoffer over de toeslagenaffaire

SGP SGP Nederland 04-12-2019 00:00

Lees hieronder de inbreng van Kamerlid Stoffer aan het debat met staatssecretaris Snel over de toeslagenaffaire bij de belastingdienst.

Er is iets goed misgegaan. Nederlandse burgers zijn keihard geraakt door de overheid en dat leed kunnen we gewoon nooit terugdraaien. De vragen die voor mij vandaag centraal staan, zijn deze:

Hoe wordt recht gedaan aan die ouders en kinderen die zo hard geraakt zijn door de overheid? Hoe krijg je een cultuuromslag bij de Belastingdienst? En hoe heeft de staatssecretaris gehandeld?

Er is inmiddels al heel vaak over de kinderopvangtoeslag gesproken. Er zijn enorm veel stukken, documenten, brieven en vragen langsgekomen. Ik denk dat het terecht is om de heer Omtzigt een compliment te maken, want dat dit zo is gebeurd, komt wel doordat hij hiermee begonnen is en doordat hij ook volgehouden heeft. We moeten niet vergeten dat achter al die letters en cijfers gewoon mensen zitten. Het gaat over gezinnen en over gezinnen met kinderen. Zij zijn degenen die de verschrikkelijke gevolgen van al die problemen ondervinden. We hebben het zojuist al gehoord van alle collega's: er komen steeds meer verhalen naar buiten.

Gezinnen moeten duizenden, tienduizenden euro's, mogelijk ten onrechte, terugbetalen. Ouders worden als fraudeurs neergezet.

Kinderen merken de gevolgen, doordat hun ouders geen geld meer hebben voor die dingen die het leven gewoon fijner kunnen maken.

Gezinnen worden jarenlang achternagezeten door de Belastingdienst met allerlei dwanginvorderingen.

Ouders kunnen gewoon soms de huur niet meer betalen. Deze slepende problemen rondom de kinderopvangtoeslag raken mensen keihard. Ik hoop echt van harte dat voor deze mensen zo snel mogelijk goede oplossingen komen.

Mijn vraag aan de staatssecretaris is dan ook: hoe wordt recht gedaan aan deze ouders en kinderen, die zo hard geraakt zijn door de overheid? In maart dit jaar zei de staatssecretaris dat hij geen signalen had dat in andere CAF-zaken eenzelfde manier van handelen is gehanteerd als in de CAF 11-zaak gebeurd is. Maar als ik de evaluatie van die CAF-zaken bekijk, valt mij wel iets op. Want de cijfers in de CAF 11-zaak en het aantal stopzettingen van toeslagen in die CAF 11-zaak, lijken geen uitzonderingen te zijn. Ook bij de andere CAF-zaken worden in de evaluatie hoge percentages genoemd waarbij stopzetting plaatsvindt.

Mijn vraag is: was de staatssecretaris op 21 maart op de hoogte van de evaluaties? En zo ja, waarop baseert de staatssecretaris dan zijn opmerking dat hij geen signalen had van een breder probleem? Concludeert de staatssecretaris op basis van de evaluaties dat er wel signalen zijn dat er ook in andere CAF-zaken gehandeld is zoals in de CAF 11-zaak? Op 14 november bracht de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen een rapport naar buiten. Een dag later, op 15 november, wist de staatssecretaris opeens dat er mogelijk nog 9.000 gevallen zijn waarbij iets mis is. De kans is zelfs groot, volgens de staatssecretaris.

Mijn vraag is: hoe komt de staatssecretaris tot die conclusies, op basis van welke gegevens? Dat kan toch niet alleen zijn op basis van het rapport van de adviescommissie van 14 november? Daarvoor hadden de Raad van State en ook de Ombudsman al forse kritiek op de handelswijze in de CAF 11-zaak. Mijn vraag aan de staatssecretaris is nadrukkelijk: hoe kan het dat er in maart nog geen signalen waren en dat er nu een grote kans is dat er in andere gevallen ook onjuist is gehandeld? Uit het rapport blijkt dat er bij de Belastingdienst sprake is van institutionele vooringenomenheid. Er moet nogal wat gebeuren om te zorgen dat die menselijke maat weer wordt gehanteerd. Hoe gaat de staatssecretaris deze omslag bewerkstelligen? Welke concrete stappen zijn al gezet?

Maar, en dat zeg ik over het hoofd van de staatssecretaris heen ook tegen de ambtenaren, het kan niet alleen gebeuren door de man die hier in vak-K zit. Ik kom zelf uit zo'n ambtelijke dienst en ik snap heel goed hoe het is. Je past regels goed toe en dan denk je dat je het perfect doet. Maar ondertussen creëer je wel een samenleving waarbij mensen gewoon echt onder de wielen komen. Ik zeg tegen die ambtenaren: kijk nu gewoon iedere avond in de spiegel en vraag je af of je de menselijke maat hebt toegepast, of dat je alleen de regels goed hebt toegepast. Welke ambtenaar is gewoon eens op bezoek geweest bij de mensen die hier op de tribune zitten en heeft gehoord wat het gevolg is van de stappen die hij zet? Ik zeg maar zo: iedere ambtenaar kan iedere dag zelf het verschil maken. Ik kom tot een afronding. Ik zei al dat er heel veel documenten naar de Kamer zijn gestuurd, maar ik heb echt wel vragen over de manier waarop dat gebeurde. Soms kwamen die stukken pas na herhaaldelijke vragen van de Kamer of leek het dat stukken naar de Kamer kwamen als reactie op onthullingen in de media. Mijn vraag aan de staatssecretaris is: hoe kijkt u nu terug op die informatievoorziening aan de Kamer? Is de Kamer echt altijd tijdig en volledig geïnformeerd? Op die vragen wil ik een glashelder antwoord van de staatssecretaris krijgen.



ChristenUnie-SGP wil lessen trekken uit het dossier Grondtransporten

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie De Ronde Venen 29-05-2019 06:48

De afgelopen maanden hebben we het in de gemeenteraad regelmatig gehad over de grondtransporten in Wilnis en de gevolgen daarvan in de vorm van schade aan wegen, hoge kosten voor ambtelijke inzet en mogelijk op lange termijn milieuschade. De kosten voor de gemeente lopen al in de tonnen, waar we dan welgeteld € 128,00 leges voor hebben ontvangen. En omdat onvoldoende duidelijk is wat er precies mee afgevoerd is in de grond, weten we ook niet wat er in de toekomst bijvoorbeeld via grond- en slootwater nog aan vervuiling boven water komt. Want de controle is wat ons betreft toch vooral een papieren tijger. De gemeente heeft ook geen grip op dit project, want kennelijk zijn we niet in staat om er paal en perk aan te stellen.

"Fouten maken mag, maar dan moeten we er wel wat van leren" aldus Wim Stam (fractievoorzitter). "Daarom is dit wat ons betreft een gevalletje 'eens maar nooit weer'".

De ChristenUnie-SGP vindt dat we hier zo snel mogelijk lessen uit moeten trekken en beleid moeten ontwikkelen hoe we met dit soort vergunningsaanvragen om gaan om de genoemde schade in kosten en milieu in de toekomst te voorkomen. En om ervoor te zorgen dat de gemeente weer in de regiestoel komt te zitten in plaats van de ondernemer die, naar ons idee, langs de grenzen van de regels heen scheert.

Waarom nu? Eigenlijk had dit maanden geleden al moeten gebeuren, want morgen kan er opnieuw zo'n aanvraag liggen en dan zijn we mogelijk al te laat. Daarom is er wat ons betreft ook haast geboden, hoe eerder de analyse is gemaakt en de lessen zijn getrokken, hoe beter.

We hebben om die reden, samen met een aantal andere fracties, in de raad van 28 mei een motie ingediend, die het college de opdracht geeft om zo spoedig mogelijk een grondige analyse van dit dossier uit te voeren, de valkuilen in en lessen uit dit dossier inzichtelijk te maken ter lering voor de toekomst, een concrete beleidsnotitie op te stellen ten aanzien van vergunningsverlening aanlegwerken en een dergelijke beleidsnotitie voor het eind van 2019 aan de raad voor te leggen.

De motie is vrijwel unaniem aangenomen en we hopen hiermee voor de toekomst dergelijke situaties te kunnen voorkomen of in ieder geval beter beheersbaar te maken.

MCUSGP-201905-06-BeleidAanlegwerken.pdf

Henk Driessen kandidaat heemraad bij Waterschap Rivierenland

CDA CDA SGP ChristenUnie Gelderland 15-05-2019 13:38

RIVIERENLAND – CDA’er Henk Driessen is beoogd heemraad voor Waterschap Rivierenland. Driessen is vormgever van het nieuwe college en het breed gedragen bestuursakkoord ‘Door water verbonden’. In de AB vergadering van 24 mei wordt het Algemeen Bestuur gevraagd in te stemmen met het bestuursakkoord en de kandidaat heemraden te benoemen. Na de verkiezingen op 21 maart is Harm-Jan van Schaik, burgemeester van Harderwijk, op voorstel van de CDA-fractie benoemd tot informateur. Van Schaik is aan de slag gegaan om te onderzoeken of een bestuursakkoord op hoofdlijnen voor de komende vier jaar mogelijk was. Op 18 april heeft de informateur zijn verkenning afgerond met de conclusie dat een breed gedragen bestuursakkoord op hoofdlijnen haalbaar is. In een werkatelier op 26 april hebben leden van het Algemeen Bestuur samen met Van Schaik (inmiddels formateur) dit akkoord verder uitgewerkt. Het concept bestuursakkoord is 10 mei besproken door de fractievoorzitters van de partijen. Hieruit is gebleken dat het bestuursakkoord op brede steun kan rekenen van het Algemeen Bestuur. Daarna is besloten te komen tot een college met vijf heemraden. Naast Henk Driessen als kandidaat heemraad (watersysteem – muskusratten) zijn dat Hennie Roorda (Water Natuurlijk – waterveiligheid), Henk van ’t Pad (PvdA – waterketen), Goos den Hartog (SGP/ChristenUnie – middelen en wegen) en Mathieu Gremmen (Ongebouwd – watersysteem, tevens eerste loco-dijkgraaf). Co Verdaas is dijkgraaf bij Waterschap Rivierenland.

Henk Driessen heemraad bij Waterschap Rivierenland

CDA CDA SGP ChristenUnie Gelderland 15-05-2019 13:38

RIVIERENLAND – CDA’er Henk Driessen is beoogd heemraad voor Waterschap Rivierenland. Driessen is vormgever van het nieuwe college en het breed gedragen bestuursakkoord ‘Door water verbonden’. In de AB vergadering van 24 mei wordt het Algemeen Bestuur gevraagd in te stemmen met het bestuursakkoord en de kandidaat heemraden te benoemen. Na de verkiezingen op 21 maart is Harm-Jan van Schaik, burgemeester van Harderwijk, op voorstel van de CDA-fractie benoemd tot informateur. Van Schaik is aan de slag gegaan om te onderzoeken of een bestuursakkoord op hoofdlijnen voor de komende vier jaar mogelijk was. Op 18 april heeft de informateur zijn verkenning afgerond met de conclusie dat een breed gedragen bestuursakkoord op hoofdlijnen haalbaar is. In een werkatelier op 26 april hebben leden van het Algemeen Bestuur samen met Van Schaik (inmiddels formateur) dit akkoord verder uitgewerkt. Het concept bestuursakkoord is 10 mei besproken door de fractievoorzitters van de partijen. Hieruit is gebleken dat het bestuursakkoord op brede steun kan rekenen van het Algemeen Bestuur. Daarna is besloten te komen tot een college met vijf heemraden. Naast Henk Driessen als kandidaat heemraad (watersysteem – muskusratten) zijn dat Hennie Roorda (Water Natuurlijk – waterveiligheid), Henk van ’t Pad (PvdA – waterketen), Goos den Hartog (SGP/ChristenUnie – middelen en wegen) en Mathieu Gremmen (Ongebouwd – watersysteem, tevens eerste loco-dijkgraaf). Co Verdaas is dijkgraaf bij Waterschap Rivierenland.

Vertrouwen in de politiek

SGP SGP Middelburg 16-04-2019 00:00

Te vaak horen en lezen we over vertrouwen wat geschaad is, vertrouwen wat ontbreekt. Bijvoorbeeld in de politiek, in onze regering, in onze provinciebestuurders. Dat hoorden we afgelopen verkiezingsperiode weer regelmatig, met als gevolgen lage opkomst en veel proteststemmen. Recent ook in onze gemeente: “vertrouwen geschaad”. En dit, terwijl vertrouwen zo belangrijk is, zo onmisbaar. Overal en altijd! Op ons werk, in onze relaties en ook in de politiek.

Om een gemeente te besturen is vertrouwen tussen raad, college en ambtelijke dienst wezenlijk. Op het moment dat het ergens schuurt, dan gaat het mis.

Vertrouwen is zeker ook noodzakelijk richting onze inwoners, onze klanten, onze ondernemers, initiatiefnemers. Zeker met het oog op de participatieprocessen die momenteel lopen, de wijze waarop we participatie en bewonersinitiatieven aan het doorontwikkelen zijn: vertrouwen in elkaar is hier onmisbaar!

Als politici en als SGP, hebben we 20 maart om uw vertrouwen gevraagd en binnenkort opnieuw bij de Europese verkiezingen. We willen met dat vertrouwen, wat u ons met uw stem geeft, zorgvuldig omgaan. We vragen u ons hierop aan te spreken. We staan altijd open voor uw reactie, nodigen u hiertoe hartelijk uit.

M. (Marc) Overbeeke

Raadslid SGP

Inmiddels allemaal aangekomen op ...

SGP SGP Nederland 07-03-2019 10:26

Inmiddels allemaal aangekomen op Utrecht CS! 💪#vooreenbereikbareprOVincie

Meerderheid raad voorstander van huisvesten statushouders

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 ChristenUnie Nissewaard 31-01-2019 05:30

Een meerderheid van de raad blijft voorstander van het huisvesten van statushouders in sociale huurwoningen. Een motie van Nissewaard Lokaal en PVV om het Rijk en provincie te vragen deze verplichting op te heffen werd door de overige partijen, ONS, PvdA, VVD, CDA, D66, ChristenUnie/SGP en LOB afgewezen. Volgens fractievoorzitter Jeroen Postma van ONS moet deze groep gehuisvest worden. PvdA gaf ook aan dat huisvesting verplicht is. Dat Nissewaard Lokaal juist voorstelde om van de verplichting af te willen komen, daar werd niet op ingegaan.

Zowel D66 als ONS vroegen zich af wat het probleem is in Nissewaard. Volgens beide partijen zijn er voldoende sociale huurwoningen beschikbaar, ook om statushouders te huisvesten. De VVD vroeg zich met name af waar statushouders gehuisvest moeten worden als de verplichting eraf gaat.

Chris Hottentot, fractievoorzitter van Nissewaard Lokaal, gaf aan dat de gemeenten zich niet druk moeten maken om die vraag. “Het Rijk heeft een probleem gecreëerd, dus laat het Rijk het probleem oplossen door met gemeenten in gesprek te gaan. Niet meer huisvesting op basis van plicht maar op basis van vrijwilligheid met financiële ondersteuning.”

Een ruime raadsmeerderheid kon uiteindelijk niet instemmen met de motie. Zij vonden de motie geen probleem oplossen en wilden graag de regie houden over het toewijzen van statushouders. Dat de motie juist de regie kan versterken drong niet door tot de raad. De motie werd afgewezen en alleen gesteund door de indieners Nissewaard Lokaal en PVV.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.