Nieuw afvalbeleidsplan voor Midden-Delfland

In het nieuwe plan over het afval zijn er belangrijke doelen om de hoeveelheid afval die in Midden-Delfland wordt weggegooid te verminderen. We willen dat mensen minder dan 100 kilogram restafval per jaar per persoon produceren, in plaats van ongeveer 165 kilogram nu. Dit komt omdat het steeds duurder wordt om afval te verwerken, wat kan leiden tot hogere kosten voor inwoners. Een groot deel van het plan is om mensen te laten betalen voor de hoeveelheid afval die ze produceren, zodat mensen worden gestimuleerd om beter te scheiden en minder afval te hebben. Mensen die dit goed doen, betalen hetzelfde of minder dan nu. Als je meer afval produceert, moet je ook meer betalen, dit wordt ook wel “de vervuiler betaalt” genoemd.

We denken dat er nog veel verbeterd kan worden aan dit plan. Bijvoorbeeld, het idee dat je per keer moet betalen wanneer je een zak restafval bij de ondergrondse container weggooit. Dit kan nadelig zijn voor ouderen die vaker kleine hoeveelheden afval weggooien, terwijl ze eigenlijk weinig afval hebben. Ook kan dit problemen veroorzaken voor mensen met medische behoeften, zoals incontinentiemateriaal. We hebben aan de gemeente gevraagd om actief met inwoners te praten, inclusief ouderen en andere groepen, en duidelijk uit te leggen wat de voor- en nadelen zijn.

Het besluit is genomen dat de gemeente met inwoners in gesprek gaat, en na overleg zal het plan weer terugkomen bij de raad voor definitieve besluitvorming. Op dat moment zullen ook de suggesties van de raadsleden worden meegenomen. We houden jullie op de hoogte.

Vervoersplan openbaar vervoer MRDH

Vanuit OGP hebben we akkoord gegeven op een plan voor het openbaar vervoer vanuit de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). We zijn blij dat er genoeg aandacht is voor het behouden van onze buslijnen 33 en 37, en ook voor het terughalen van buslijn 456 via het Westland en het viaduct bij Maasland naar Schiedam. Veel mensen uit Maasland gebruikten deze buslijn voordat hij uit de dienstregeling verdween. We hebben ook gevraagd om meer betrouwbaarheid in de dienstregeling, omdat bussen vaak te laat zijn of soms helemaal niet rijden. Dit is vooral belangrijk omdat de N468 wordt verbeterd en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer daardoor moeilijker kan worden.

Naast de twee onderwerpen die besproken worden tijdens de raadsvergadering, waren er ook verschillende besluiten die al breed werden goedgekeurd tijdens de commissie en daarom niet opnieuw besproken hoefden te worden. Deze zijn echter zeker de moeite waard om kennis van te nemen:

Een goedgekeurd plan voor de bestemming van Korte Buurt 16 in Maasland, waar een theeschenkerij en 4 B&B eenheden worden gerealiseerd;

De goedkeuring van een lening voor TV de Commandeur in Maasland voor de aanleg van padelbanen;

Het toevoegen van de mogelijkheid om groene daken aan te leggen in project Keenenburg V in Schipluiden, om zo te helpen bij het vergroenen van dit nieuwbouwproject;

Het gebruik van geld van de overheid voor bibliotheken om in alle dorpen een bibliotheekfunctie te hebben, gekoppeld aan “ontwikkelpleinen” voor bredere ondersteuning aan inwoners, bijvoorbeeld voor informatie en hulp bij het aanvragen van maatschappelijke voorzieningen.