Nieuws van politieke partijen in Berg en Dal inzichtelijk

16 documenten

RES en zonneparken

PvdA PvdA Berg en Dal 18-09-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 18 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van de Carrousel over informatienota’s M39 Grootschalige zonneparken en M40 betekenis concept-aanbod RES

In de carrouselvergadering van 10 september jl. was er onvoldoende tijd om alle vragen te bespreken. En er was ook onvoldoende tijd om alle opmerkingen t.a.v. het concept-aanbod RES mee te geven. Afgesproken is om die dan schriftelijk mee te geven. Hierbij!

Vragen over de pilots, notitie M39

Pilot Zonnepark Leuth – Millingen aan de Rijn. Een initiatief van De Beijer, Vereniging Nederlands Cultuurlandschap en ZEBRA.

Wij nemen aan dat alle drie de huidige deelnemers akkoord zijn met de uitgangspunten en doelstelling van het project. Uit de bijdrage van dhr. Jaap Dirkmaat als inspreker en het antwoord van de wethouder bleek dat vooralsnog niet, dus wankele basis. Dan de vraag: wat gebeurt er als dhr. Dirkmaat/Vereniging Nederlands Cultuurlandschap zich terugtrekt? Hoe is zijn/haar positie en hoe borgt u hoe dan ook nog steeds de natuurontwikkeling binnen deze pilot? Een uitgangspunt uit de Ruimtelijke visie is: Hoe zorg je voor lokaal draagvlak? Hoe wordt hier ‘draagvlak’, na de eerste negatieve reacties op de pilot, verworven? Wie gaat dat doen? Hiervoor is minimaal een tekening met alle landschappelijke consequenties en contouren noodzakelijk. Is die voorhanden?

Pilot Dennenkamp/Boersteeg. Een initiatief van Solar Energy Works.

Waar begint en waar eindigt daar ons ‘unieke’ landschap? Is het niet tijd om weer te gaan praten met Kranenburg, zie Steins afscheidsinterview in Gelderlander. Ook over ons landschap. Deze ‘prime locatie’ moet toch zeker uit de wind worden gehouden, waarom is hiervoor niet gekozen? Wat is de participatie van de bevolking/aanwonenden hier geweest? Dit nog los van de nabijheid van bewoning van de inspreker, dhr. Smit. Bij het eventueel doorzetten van deze locatie; wat is dan de ruimte voor compensatie voor bewoner(s)? Planschade procedure? Wat is hierin de rol van de gemeente? Ziet u mogelijkheden om het geplande zonnepanelenpark op verder dan de 5 meter van de erfgrens van inspreker te situeren? Waarom wel/niet?

Algemeen bij de pilots

Participatie bevolking: hoe wordt die vastgelegd: met verenigingen? Met de gemeente? Waarom kan het Beuningen model (51% afgedwongen deelname van coöperatie) niet worden overgenomen? Is onderzoek gedaan naar haalbaarheid? Wenselijkheid? Wat is bij de berekening van onze bijdrage het uitgangspunt, het huidige gebruik of het toekomstige, inclusief melkfabriek, scheepsbouw Millingen etc. etc.

Opmerkingen en vragen bij concept-aanbod RES

Windenergie. Er is in de RES sprake van een onbalans waardoor problemen te verwachten zijn met de netaansluiting. Als een aansluiting van een zonnepark ook de piekbelasting aan moet kunnen, dan wordt deze onnodig duur en slechts weinig benut. Dit geeft extra kosten die betaald zullen worden door huishoudens via de netopslag op de stroomprijs. Heeft de wethouder dit meegenomen? Wanneer wordt de regie overgenomen, door bijvoorbeeld de provincie (/Liander)? Bij disbalans zon/wind? Disbalans tussen ‘biedingen’ individuele gemeentes die niet zijn weergegeven? Onhaalbaarheid infra? Disbalans tussen bijdrage burgers/huishoudens en industrie/bouw/ agrarische sector? Wie houdt die disbalans bij? De kosten die het uiteindelijk meebrengt voor onze inwoners moet in het stuk terugkomen. De realisatie van de energietransitie dient voor financieel kwetsbare gebruikers geen nadelige gevolgen te hebben! In het bod wordt onvoldoende duidelijk gemaakt wie de gekozen oplossingen gaan financieren. De keuze voor grootschalige zonneprojecten heeft als gevolg dat op grote schaal SDE-subsidies nodig zijn om de financiering rond te krijgen. Deze subsidies worden betaald via de Opslag Duurzame Energietransitie (ODE). Huishoudens betalen in 2020 onevenredig veel meer aan die ODE-gelden dan industrie en landbouw. Goede en kleinschalige voorlichting door de gemeente is noodzakelijk. De onderbouwing en argumentatie voor de keuze van een energie en een locatie moet veel beter, meer open en toegankelijk voor de gebruikers en omwonenden. Eerlijke en open informatie! Meer ruimte voor coöperatieve aanpak in de RES. Hoe bent u daarmee bezig? De belangen van de inwoners dienen aandacht te krijgen in gemeentelijke of gemeente-overstijgende adviesraden, bestaande uit deskundige en betrokken inwoners, die de betreffende gemeenten adviseren over gewenste ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie. Bent u bereid tot het instellen van een (gemeentelijke) adviesraad? Wilt u zich hiervoor hard maken? Wat gaat er gebeuren met RES 2.0 en 3.0 ? Dat is ons inziens nog volstrekt onduidelijk. Zeker wat de kosten betreft. Het gemeentelijke beleid dient namelijk ook te anticiperen op de realisatie van RES 2.0 en 3.0 in de periode tot 2030. Doen we dat al? En zo ja, hoe? Door het overaanbod van zonneparken tijdens zonnige perioden zal de werkelijk levering minder zijn dan de helft van de theoretisch capaciteit. Hieraan wordt in RES 1.0 geen aandacht besteed. Regie van provincie en Liander i.v.m. infrastructuur moet veel daadkrachtiger om doelstelling te halen. Dit gaat zo niet lukken als individuele gemeentes, waaronder de onze, wind ‘zomaar’ (Groen) links laten liggen. Verdeelsleutel per gemeente wordt gemist.

Het bericht RES en zonneparken verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

RES en zonneparken

PvdA PvdA Berg en Dal 18-09-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 18 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van de Carrousel over informatienota’s M39 Grootschalige zonneparken en M40 betekenis concept-aanbod RES

In de carrouselvergadering van 10 september jl. was er onvoldoende tijd om alle vragen te bespreken. En er was ook onvoldoende tijd om alle opmerkingen t.a.v. het concept-aanbod RES mee te geven. Afgesproken is om die dan schriftelijk mee te geven. Hierbij!

Vragen over de pilots, notitie M39

Pilot Zonnepark Leuth – Millingen aan de Rijn. Een initiatief van De Beijer, Vereniging Nederlands Cultuurlandschap en ZEBRA.

Wij nemen aan dat alle drie de huidige deelnemers akkoord zijn met de uitgangspunten en doelstelling van het project. Uit de bijdrage van dhr. Jaap Dirkmaat als inspreker en het antwoord van de wethouder bleek dat vooralsnog niet, dus wankele basis. Dan de vraag: wat gebeurt er als dhr. Dirkmaat/Vereniging Nederlands Cultuurlandschap zich terugtrekt? Hoe is zijn/haar positie en hoe borgt u hoe dan ook nog steeds de natuurontwikkeling binnen deze pilot? Een uitgangspunt uit de Ruimtelijke visie is: Hoe zorg je voor lokaal draagvlak? Hoe wordt hier ‘draagvlak’, na de eerste negatieve reacties op de pilot, verworven? Wie gaat dat doen? Hiervoor is minimaal een tekening met alle landschappelijke consequenties en contouren noodzakelijk. Is die voorhanden?

Pilot Dennenkamp/Boersteeg. Een initiatief van Solar Energy Works.

Waar begint en waar eindigt daar ons ‘unieke’ landschap? Is het niet tijd om weer te gaan praten met Kranenburg, zie Steins afscheidsinterview in Gelderlander. Ook over ons landschap. Deze ‘prime locatie’ moet toch zeker uit de wind worden gehouden, waarom is hiervoor niet gekozen? Wat is de participatie van de bevolking/aanwonenden hier geweest? Dit nog los van de nabijheid van bewoning van de inspreker, dhr. Smit. Bij het eventueel doorzetten van deze locatie; wat is dan de ruimte voor compensatie voor bewoner(s)? Planschade procedure? Wat is hierin de rol van de gemeente? Ziet u mogelijkheden om het geplande zonnepanelenpark op verder dan de 5 meter van de erfgrens van inspreker te situeren? Waarom wel/niet?

Algemeen bij de pilots

Participatie bevolking: hoe wordt die vastgelegd: met verenigingen? Met de gemeente? Waarom kan het Beuningen model (51% afgedwongen deelname van coöperatie) niet worden overgenomen? Is onderzoek gedaan naar haalbaarheid? Wenselijkheid? Wat is bij de berekening van onze bijdrage het uitgangspunt, het huidige gebruik of het toekomstige, inclusief melkfabriek, scheepsbouw Millingen etc. etc.

Opmerkingen en vragen bij concept-aanbod RES

Windenergie. Er is in de RES sprake van een onbalans waardoor problemen te verwachten zijn met de netaansluiting. Als een aansluiting van een zonnepark ook de piekbelasting aan moet kunnen, dan wordt deze onnodig duur en slechts weinig benut. Dit geeft extra kosten die betaald zullen worden door huishoudens via de netopslag op de stroomprijs. Heeft de wethouder dit meegenomen? Wanneer wordt de regie overgenomen, door bijvoorbeeld de provincie (/Liander)? Bij disbalans zon/wind? Disbalans tussen ‘biedingen’ individuele gemeentes die niet zijn weergegeven? Onhaalbaarheid infra? Disbalans tussen bijdrage burgers/huishoudens en industrie/bouw/ agrarische sector? Wie houdt die disbalans bij? De kosten die het uiteindelijk meebrengt voor onze inwoners moet in het stuk terugkomen. De realisatie van de energietransitie dient voor financieel kwetsbare gebruikers geen nadelige gevolgen te hebben! In het bod wordt onvoldoende duidelijk gemaakt wie de gekozen oplossingen gaan financieren. De keuze voor grootschalige zonneprojecten heeft als gevolg dat op grote schaal SDE-subsidies nodig zijn om de financiering rond te krijgen. Deze subsidies worden betaald via de Opslag Duurzame Energietransitie (ODE). Huishoudens betalen in 2020 onevenredig veel meer aan die ODE-gelden dan industrie en landbouw. Goede en kleinschalige voorlichting door de gemeente is noodzakelijk. De onderbouwing en argumentatie voor de keuze van een energie en een locatie moet veel beter, meer open en toegankelijk voor de gebruikers en omwonenden. Eerlijke en open informatie! Meer ruimte voor coöperatieve aanpak in de RES. Hoe bent u daarmee bezig? De belangen van de inwoners dienen aandacht te krijgen in gemeentelijke of gemeente-overstijgende adviesraden, bestaande uit deskundige en betrokken inwoners, die de betreffende gemeenten adviseren over gewenste ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie. Bent u bereid tot het instellen van een (gemeentelijke) adviesraad? Wilt u zich hiervoor hard maken? Wat gaat er gebeuren met RES 2.0 en 3.0 ? Dat is ons inziens nog volstrekt onduidelijk. Zeker wat de kosten betreft. Het gemeentelijke beleid dient namelijk ook te anticiperen op de realisatie van RES 2.0 en 3.0 in de periode tot 2030. Doen we dat al? En zo ja, hoe? Door het overaanbod van zonneparken tijdens zonnige perioden zal de werkelijk levering minder zijn dan de helft van de theoretisch capaciteit. Hieraan wordt in RES 1.0 geen aandacht besteed. Regie van provincie en Liander i.v.m. infrastructuur moet veel daadkrachtiger om doelstelling te halen. Dit gaat zo niet lukken als individuele gemeentes, waaronder de onze, wind ‘zomaar’ (Groen) links laten liggen. Verdeelsleutel per gemeente wordt gemist.

Het bericht RES en zonneparken verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

RES en zonneparken

PvdA PvdA Berg en Dal 18-09-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 18 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van de Carrousel over informatienota’s M39 Grootschalige zonneparken en M40 betekenis concept-aanbod RES

In de carrouselvergadering van 10 september jl. was er onvoldoende tijd om alle vragen te bespreken. En er was ook onvoldoende tijd om alle opmerkingen t.a.v. het concept-aanbod RES mee te geven. Afgesproken is om die dan schriftelijk mee te geven. Hierbij!

Vragen over de pilots, notitie M39

Pilot Zonnepark Leuth – Millingen aan de Rijn. Een initiatief van De Beijer, Vereniging Nederlands Cultuurlandschap en ZEBRA.

Wij nemen aan dat alle drie de huidige deelnemers akkoord zijn met de uitgangspunten en doelstelling van het project. Uit de bijdrage van dhr. Jaap Dirkmaat als inspreker en het antwoord van de wethouder bleek dat vooralsnog niet, dus wankele basis. Dan de vraag: wat gebeurt er als dhr. Dirkmaat/Vereniging Nederlands Cultuurlandschap zich terugtrekt? Hoe is zijn/haar positie en hoe borgt u hoe dan ook nog steeds de natuurontwikkeling binnen deze pilot? Een uitgangspunt uit de Ruimtelijke visie is: Hoe zorg je voor lokaal draagvlak? Hoe wordt hier ‘draagvlak’, na de eerste negatieve reacties op de pilot, verworven? Wie gaat dat doen? Hiervoor is minimaal een tekening met alle landschappelijke consequenties en contouren noodzakelijk. Is die voorhanden?

Pilot Dennenkamp/Boersteeg. Een initiatief van Solar Energy Works.

Waar begint en waar eindigt daar ons ‘unieke’ landschap? Is het niet tijd om weer te gaan praten met Kranenburg, zie Steins afscheidsinterview in Gelderlander. Ook over ons landschap. Deze ‘prime locatie’ moet toch zeker uit de wind worden gehouden, waarom is hiervoor niet gekozen? Wat is de participatie van de bevolking/aanwonenden hier geweest? Dit nog los van de nabijheid van bewoning van de inspreker, dhr. Smit. Bij het eventueel doorzetten van deze locatie; wat is dan de ruimte voor compensatie voor bewoner(s)? Planschade procedure? Wat is hierin de rol van de gemeente? Ziet u mogelijkheden om het geplande zonnepanelenpark op verder dan de 5 meter van de erfgrens van inspreker te situeren? Waarom wel/niet?

Algemeen bij de pilots

Participatie bevolking: hoe wordt die vastgelegd: met verenigingen? Met de gemeente? Waarom kan het Beuningen model (51% afgedwongen deelname van coöperatie) niet worden overgenomen? Is onderzoek gedaan naar haalbaarheid? Wenselijkheid? Wat is bij de berekening van onze bijdrage het uitgangspunt, het huidige gebruik of het toekomstige, inclusief melkfabriek, scheepsbouw Millingen etc. etc.

Opmerkingen en vragen bij concept-aanbod RES

Windenergie. Er is in de RES sprake van een onbalans waardoor problemen te verwachten zijn met de netaansluiting. Als een aansluiting van een zonnepark ook de piekbelasting aan moet kunnen, dan wordt deze onnodig duur en slechts weinig benut. Dit geeft extra kosten die betaald zullen worden door huishoudens via de netopslag op de stroomprijs. Heeft de wethouder dit meegenomen? Wanneer wordt de regie overgenomen, door bijvoorbeeld de provincie (/Liander)? Bij disbalans zon/wind? Disbalans tussen ‘biedingen’ individuele gemeentes die niet zijn weergegeven? Onhaalbaarheid infra? Disbalans tussen bijdrage burgers/huishoudens en industrie/bouw/ agrarische sector? Wie houdt die disbalans bij? De kosten die het uiteindelijk meebrengt voor onze inwoners moet in het stuk terugkomen. De realisatie van de energietransitie dient voor financieel kwetsbare gebruikers geen nadelige gevolgen te hebben! In het bod wordt onvoldoende duidelijk gemaakt wie de gekozen oplossingen gaan financieren. De keuze voor grootschalige zonneprojecten heeft als gevolg dat op grote schaal SDE-subsidies nodig zijn om de financiering rond te krijgen. Deze subsidies worden betaald via de Opslag Duurzame Energietransitie (ODE). Huishoudens betalen in 2020 onevenredig veel meer aan die ODE-gelden dan industrie en landbouw. Goede en kleinschalige voorlichting door de gemeente is noodzakelijk. De onderbouwing en argumentatie voor de keuze van een energie en een locatie moet veel beter, meer open en toegankelijk voor de gebruikers en omwonenden. Eerlijke en open informatie! Meer ruimte voor coöperatieve aanpak in de RES. Hoe bent u daarmee bezig? De belangen van de inwoners dienen aandacht te krijgen in gemeentelijke of gemeente-overstijgende adviesraden, bestaande uit deskundige en betrokken inwoners, die de betreffende gemeenten adviseren over gewenste ontwikkelingen op het gebied van duurzame energie. Bent u bereid tot het instellen van een (gemeentelijke) adviesraad? Wilt u zich hiervoor hard maken? Wat gaat er gebeuren met RES 2.0 en 3.0 ? Dat is ons inziens nog volstrekt onduidelijk. Zeker wat de kosten betreft. Het gemeentelijke beleid dient namelijk ook te anticiperen op de realisatie van RES 2.0 en 3.0 in de periode tot 2030. Doen we dat al? En zo ja, hoe? Door het overaanbod van zonneparken tijdens zonnige perioden zal de werkelijk levering minder zijn dan de helft van de theoretisch capaciteit. Hieraan wordt in RES 1.0 geen aandacht besteed. Regie van provincie en Liander i.v.m. infrastructuur moet veel daadkrachtiger om doelstelling te halen. Dit gaat zo niet lukken als individuele gemeentes, waaronder de onze, wind ‘zomaar’ (Groen) links laten liggen. Verdeelsleutel per gemeente wordt gemist.

Het bericht RES en zonneparken verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Begrotingskrant | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 07-11-2019 00:00

GroenLinks zet zich in voor een betere toekomst. Hoe willen we dat onze samenleving er over 10 a 20 jaar uitziet? Hoe zorgen we voor een leefbare aarde, waar vele generaties goed kunnen leven? Hoe zorgen we dat iedereen volwaardig kan meedoen in onze samenleving?

GroenLinks wil niet alles houden zoals het is, vroeger was zeker niet alles beter. Sinds WOII is alles gericht geweest op groei, meer welvaart, meer productie en meer rijkdom. Dat is ten koste gegaan van het natuurlijk evenwicht en het is duidelijk dat we niet zo door kunnen gaan.

Die rijkdom is ongelijk verdeeld in de wereld en ook in eigen land. Ongelijkheid is een voedingsbodem voor sociale, lichamelijke en mentale problemen. De afgelopen jaren  is veel ontdekt  over de gevolgen van de economische groei voor de natuur en het klimaat. Ook hebben we meer inzicht is de oorzaken en samenhang van sociale problemen. GroenLinks neemt nieuwe kennis en inzichten serieus.  Economische groei is niet langer het doel. GroenLinks kiest voor gezondheid, welzijn, duurzaamheid en gelijkheid.

 

 

Energietransitie

Nederland is niet het beste jongetje van de klas! Als het om energiebesparing gaat en schone energie loopt Nederland achteraan in Europa. Berg en Dal loopt weer achter ten opzichte van het Nederlands gemiddelde.

Doorgaan met subsidie voor verduurzamen woning. In 2020 de aanleg van zonneparken  mogelijk maken. Starten met voorbereiding van plaatsing  windmolens en onderzoek naar mogelijkheden waterkracht en waterstof. Doel: Berg en Dal voorziet in de eigen energiebehoefte.

Schone economie.

De bedrijven zijn sinds 2008 wettelijk verplicht energiebesparingsmaatregelen te nemen, als ze die investering binnen 5 jaar kunnen terugverdienen. Door gebrek aan voorlichting en handhaving gebeurt dit niet genoeg. GroenLinks wil hiervoor extra personeel aanstellen. De gemeente moet het goede voorbeeld geven door gebouwen, wagenpark en werkzaamheden zo energiezuinig en schoon mogelijk te laten zijn.

Biodiversiteit.

Het natuurlijk evenwicht is menselijk ingrijpen flink verstoord en het voortbestaan van soorten (planten, mens en dier) wordt bedreigd.

Daarom kiest GroenLinks voor versterking van natuur, schone lucht, minder stikstof en CO2. Hiervoor moeten lastige keuzes gemaakt worden. Dat willen we samen met inwoners doen, maar er zijn snel maatregelen nodig.

 

 

Menselijke zorg.

In 2006 is de zorg een verdienmodel geworden en overbelast door bureaucratie en werkdruk. Jaarlijks stijgen de premies en de eigen bijdragen.

De gemeente heeft zorgtaken erbij gekregen zonder voldoende geld. We zullen keuzes moeten maken welke zorgtaken we prioriteit geven. GroenLinks wil extra investeren in preventie en vooral bij de jeugd. Vroegtijdig problemen signaleren en voorkomen is het beste voor betrokkenen en spaart op termijn dure hulp uit.

Mobiliteit.

Voor  korte afstanden is fietsen gezonder en schoner dan de auto.  GroenLinks wil dat stimuleren met comfortabele en veilige fietspaden.  In de dorpen en op kleine wegen moet de fietser meer ruimte krijgen.

We pleiten bij de provincie voor schoon, betaalbaar en goed openbaar vervoer. De gemeente moet zorgen voor voldoende laadpalen voor elektrisch rijden.

Eerlijk delen.

Bedrijven en hoge inkomens moeten meer belasting betalen. Mensen met een klein inkomen moeten er meer op vooruit gaan door een ruim minimabeleid en kwijtschelding lokale belastingen en zonder onnodige en op wantrouwen gebaseerde regels.

Aan de omschakeling naar schone energie moeten mensen met een klein inkomen mee kunnen doen, zonder daardoor hogere woonlasten te krijgen.

Eén samenleving.

We delen met zijn allen dezelfde planeet, hetzelfde land en dezelfde straat. Niet iedereen is en denkt hetzelfde (gelukkig maar!). We krijgen alleen een goede samenleving als we bereid zijn om onze verschillen te overbruggen en samen afspraken te maken. We gaan uit van gelijkwaardigheid, verdraagzaamheid en vertrouwen.

Er zijn ook grenzen en die moeten  gehandhaafd worden, zodat ieder zich thuis voelt.

 

GroenLinks Berg en Dal 2019

 

overdenkingen mbt de energievisie | Berg en Dal

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 11-09-2019 00:00

De energievisie voor de gemeente Berg en Dal:

Dat er een groot probleem is met ons klimaat en dat we daar snel iets aan moeten doen, daarover bestaat eigenlijk nauwelijks nog twijfel, maar wat zijn nu op korte termijn de beste maatregelen die we als gemeente kunnen nemen?

 

De reacties:

Deze zomer lag in onze gemeente de nieuwe energievisie ter inzage, waarop inwoners een inspraakreactie kunnen geven. En waren de reacties nou; “ ja, zo moeten we het doen!”?  Nee, reacties die ons bereiken zijn, “ja, het is goed dat we maatregelen aankondigen, maar toch geen zonneparken in ons mooie landschap?!” En “waarom beginnen we niet met zonnepanelen op openbare gebouwen en huizen?” En de een zegt, “waarom geen windmolens” en de andere zegt, “nee, zeker geen windmolens, ook niet in de toekomst, die moeten op zee.” En “we moeten niet investeren in zonne-energie maar in waterkracht of waterstof.” “Nee”, zegt de ander, “niet in waterstof!!” En later kwam vanuit de provincie, dat er geen zonneparken mogen komen op vruchtbare landbouwgrond, maar het is toch bekend dat de grote velden met mais of raaigras bepaald niet goed zijn voor de biodiversiteit, omdat er geen enkel leven meer inzit en ook dat die gewassen alleen verbouwd worden voor onze veel te grote veestapel, die we voornamelijk voor de export willen behouden. En die nu met de uitspraak van de Raad van State over de PAS helemaal ter discussie staat.

De (on)mogelijkheden:

Dus hoewel ik best begrijp dat mensen in eerste instantie ook nadelen zien en andere ideeën ook heel goed kunnen zijn, moeten we nu echt aan de gang, en onze mogelijkheden zijn nu beperkt. Want wij kunnen niet zo maar zorgen dat er geen auto’s meer rijden, dat we onze huizen niet meer verwarmen en dat er geen schepen meer varen over de Waal. Wij kunnen niet zelf de technieken uitvinden om waterstof te produceren zonder zonne- of windenergie. Ook de techniek om grootschalig energie te winnen uit waterkracht is (nog) niet beschikbaar.  Maar we moeten wel naar 100 procent schone energie in minder dan 40 jaar.

We willen dat doen, wat we moeten doen en wel graag met draagvlak onder onze inwoners, zeker als het in eerste instantie geld kost. En als die maatregelen dan toch ook nog een beetje zoden aan de dijk moeten zetten, kom je toch al gauw bij zonneparken uit. En dat staat ook in de energievisie. En natuurlijk moeten er ook zo veel mogelijk zonnepanelen op huizen en gebouwen, maar we kunnen eigenaren van panden daar niet toe dwingen, dus zal dat zeker op korte termijn niet genoeg opleveren. En in totaal is dat ook zeker niet genoeg, en ook windmolens op zee leveren niet genoeg energie voor heel Nederland. En ook het soms geopperde idee van kerncentrales is een onmogelijkheid omdat dat veel te lang duurt, ontzettend veel geld kost, onrendabel is op lange termijn en ook een enorm probleem van kernafval en andere risico’s met zich meebrengt.

En dus moeten we aan de gang.

Binnenkort wordt de energievisie besproken in de carrousel. Dan zullen we alle zienswijzen die zijn ingeleverd, meewegen in onze beslissing. Misschien zal de wethouder nog kleine aanpassingen laten maken op de energievisie, naar aanleiding van de zienswijzen, maar heel veel anders kan het niet worden.

En dan moeten we met die plannen aan de slag. Dat we te veel willen, dat kan volgens mij bijna  niemand meer denken en ikzelf denk zelfs dat het veel te weinig is, volgens mij zullen we echt naar een andere manier van leven toe moeten, maar voorlopig is er geen draagvlak voor meer en kunnen we als gemeente ook niet veel meer.. Het is aan onze collega’s in de landelijke politiek, in Europa en de wereld waar de grote klappers gemaakt zouden kunnen worden, en in de Industrie, de Landbouw en Mobiliteit. Laten we hopen dat dat snel echt door iedereen ingezien wordt, voor het te laat is.

PvdA Gelderland Asbest eraf, ...

PvdA PvdA Berg en Dal 14-03-2019 15:46

PvdA Gelderland Asbest eraf, zonnepanelen erop! Morgen voeren we actie voor het verduurzamen van al die asbestdaken in Gelderland. Zodat we zeker zijn van: 👉 Een veilige leefomgeving. 👉 Een lagere energierekening. 👉 En een schone leefomgeving #zekerzijn #ps2019

Help mee en teken hier de petitie ...

PvdA PvdA D66 Berg en Dal 06-02-2019 16:42

Help mee en teken hier de petitie 👇 https://www.pvda.nl/nieuws/ons-alternatief-laat-de-grote-vervuilers-betalen/

Onze gemeente krijgt een ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 21-11-2018 19:00

Onze gemeente krijgt een samenhangend fietsplan omdat de gemeenteraad recent een door GroenLinks ingediende motie aannam.

Rob JettenNog even over kernenergie ...

D66 D66 Berg en Dal 06-11-2018 17:37

"292 zonnepanelen op het dak van het ...

GroenLinks GroenLinks Berg en Dal 12-10-2018 12:22

"292 zonnepanelen op het dak van het clubgebouw van De Treffers zijn vrijdagmorgen in gebruik genomen. Wethouder Nelson Verheul zorgde voor het officiële moment."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.