Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

35 documenten

Succesvolle bijeenkomst waterkrachtcentrale

CDA CDA Grave 14-01-2020 15:01

Op maandagavond 13 januari was er in de bibliotheek in Grave een bijeenkomst over de toekomstige waterkrachtcentrale georganiseerd door het Platform Duurzaam Grave. De aanwezigen werden bijgepraat over de energie opwekking capaciteit, de verwachte impact op de natuur en specifiek de visstand, de mogelijkheid om te investeren in de waterkrachtcentrale met de verwachte rendementen en de energie coöperatie die wordt opgericht. Namens de CDA-fractie was raadslid Jochem Jacobs aanwezig bij de bijeenkomst. Jacobs: “Je ziet dat er steeds een stap vooruit wordt gezet in de realisatie van de waterkrachtcentrale. De capaciteit kan ongeveer 1.000 huishoudens voorzien van hun elektriciteitsbehoefte. De investering bedraagt ruim 3 miljoen euro en de op te richten energiecoöperatie zal certificaten gaan uitgeven. Het hele project spreekt tot de verbeelding en ik ben dan ook blij dat we in ons verkiezingsprogramma ruim aandacht geven aan het aspect van duurzaamheid. Het is een samenspel van overheden met actieve inwoners die een voortrekkersrol willen pakken in de energietransitie.” Roland Eijbersen, woordvoerder duurzaamheid binnen de CDA-fractie, wijst op het belang van het samenspel van de kernelementen betrouwbaarheid, betaalbaarheid en efficiëntie. Onze energievoorziening moet door de energietransitie (omschakeling naar energievoorziening gebaseerd op duurzame energiebronnen) rekening houden met grote invoeding van alternatieve energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. Realisatie van de waterkrachtcentrale zou een mooie impuls kunnen zijn voor de lokale regio. De veranderingen in opwek van energie en het verwachte toenemende energieverbruik door warmtepompen en elektrische auto’s vragen dat we intelligent omgaan met onze energievoorziening en slimme dwarsverbanden moeten zien te maken. Maar uiteindelijk moeten we de betaalbaarheid niet uit het oog verliezen, want er zijn nu al voldoende gezinnen die moeite hebben om de energierekening te betalen.” Meer informatie of een bijdrage willen leveren? Kijk op de website www.duurzaamgrave.nl

TRANSPARANTE LAADPAAL MAAKT AFWEGINGEN ZICHTBAAR

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-11-2019 08:42

Op het Raamplein in Amsterdam start volgend jaar een proef met zogeheten Transparante Laadpalen. Deze laadpalen maken de beslissingen inzichtelijk van het algoritme dat bepaalt welke elektrische auto wanneer wordt opgeladen.

Hoe meer we automatiseren, hoe vaker we te maken krijgen met algoritmes die besluiten voor ons nemen. Meestal hebben we weinig inzicht in de afwegingen die worden gemaakt. Zeker als zo'n algoritme in handen is van grote techbedrijven, is dat zorgelijk. Om dit abstracte probleem concreet te maken, ontwierp The Incredible Machine in opdracht van innovatiecentrum ELaadNL en Alliander in 2017 de Transparante Laadpaal. Een scherm op de laadpaal maakt de onzichtbare logica zichtbaar waarmee de stroom wordt verdeeld tussen de ladende elektrische auto’s. In 2018 won de Transparante Laadpaal een Dutch Design Award.

Flexibele laadpalen

Op het Raamplein in Amsterdam gaat in het eerste kwartaal van 2020 een proef met een Transparante Laadpaal van start. Eenderde van de drieduizend laadpalen in Amsterdam is flexibel. Dat wil zeggen dat ze niet gewoon werken als een stopcontact, maar dat een algoritme op afstand bepaalt welke auto wanneer laadt. Het algoritme kan daarbij bijvoorbeeld rekening houden met de stroomprijs, maar ook met de beschikbaarheid van groene energie. Amsterdam eist dat er zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van lokale wind- en zonproductie. Een flexibele laadpaal kan daarin voorzien.

MEER NIEUWE WONINGEN, MINDER VERGUNNINGEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 05-11-2019 06:06

De woonvoorraad in Noord-Holland groeide met 15.800 woningen in 2018, zo’n 3000 meer dan het jaar ervoor. Maar in de jaarlijkse Monitor Woningbouw ziet de provincie ook een waarschuwing: het aantal verleende bouwvergunningen daalt al zo’n anderhalf jaar.

Capaciteit

De meerderheid van de woningen werden gerealiseerd in Amsterdam. Veel van de woningopgave voor de provincie moet de komende jaren ook nog in de hoofdstad worden gebouwd. Plannen zijn er genoeg. Als die worden opgeteld, komt de provincie tot een plancapaciteit van 395.800 woningen. Maar die cijfers omvatten niet alleen de plannen die al vergund zijn of die al worden gebouwd; ook plannen die nog op de tekentafel liggen, worden daarbij gerekend.

Groei

Als de provincie zich beperkt tot de harde woningbouwplannen, dan stopt de teller op 85.000 woningen. Om de snelle groei van huishoudens in de provincie op te vangen, is er meer nodig. De provincie heeft berekend dat er tot 2030 nog zo’n 130.000 nieuwe woningen nodig zijn. Maar daarvoor zijn nog niet genoeg concrete bouwplannen.

Vergunningen

Bovendien zakt het aantal verleende bouwvergunningen alweer een tijdje. Volgens de provincie geven die cijfers een ruwe indicatie van de woningbouwproductie voor de komende twee jaar. Omdat het aantal vergunningen ook voor die tijd laag was, verwacht Noord-Holland dat de woningbouwproductie nog twee jaar op ongeveer hetzelfde peil blijft.

Probleem

Toch kan het lage aantal bouwvergunningen wel voor een probleem zorgen. Bouwexperts wijzen erop dat een deel van de huidige werkzaamheden nog een gevolg zijn van vergunningen en plannen die nog voor de start van de bouwcrisis in 2008 concreet zijn geworden, en jaren hebben stilgelegen. Die inhaalslag loopt inmiddels op zijn einde. De bouwbrancheorganisaties zeggen regelmatig dat de bouw nieuwe plannen nodig heeft om de huidige hoge bouwcijfers te kunnen handhaven. Bovendien is in de cijfers nog geen rekening gehouden met de gevolgen van de stikstofuitspraak van de Raad van State.

Opnieuw zorgen over sport in Grave.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 02-11-2019 09:52

GraverMaat: De 7 verenigingen die een sportaccommodatie runnen schreven weer een brief aan de gemeenteraad.

Stichting Hippisch Festijn, Tennisvereniging Edos, Tennisvereniging Thos, Tennisvereniging Esteren, Voetbalvereniging Gassel, Paarden- en ponyvereniging Het Raamdal en de Jeu de Boulessclub van Grave schreven een brief over:

De sportfoto die er nu niet komt.

De programmabegroting.

Lokaal sportakkoord.

Drie scenario’s voor onze sportaccommodaties.

Dringende oproep.

Enkele citaten:

Er is echter nauwelijks draagvlak voor zo’n sportakkoord na de teleurstellende presentatie van de sportnota.

Voor onze verenigingen geldt in ieder geval dat we daar geen tijd en energie meer in willen steken als er geen extra middelen voor de sport en onze accommodaties komen.

Er is in Grave geen enkele financiële ruimte meer om uitvoering te geven aan een sportnota of investeringen in andere sportaccommodaties dan Kranenhof.

Was de sportnota dan toch het zoethoudertje waar we in september over spraken?

Hoe serieus neemt de gemeente ons?

Het vertrouwen is inmiddels tot onder het nulpunt het nulpunt gedaald.

Wilt u verantwoordelijkheid nemen voor de afbraak van het voorzieningenniveau en het verenigingsleven?

Het wordt tijd om kleur te bekennen en ons niet langer aan het lijntje te houden.

We willen niet langer trekken aan een dood paard.

We wensen u veel wijsheid toe in uw besluitvorming.

Inspreekspeech 16 september 2019

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 18-09-2019 04:53

Raadsvergadering 16 september 2019

Geachte raadsleden, burgemeester en wethouders, alle aanwezigen en speciaal onze ‘jonge EGS-ers’.

Fijn dat ik enkele gevoelens met u mag delen.

Ik heb niet de illusie dat iedereen mij kent, dus…

Ik ben Jan Nuijen, 52 jaar lid van GVV’57, erelid van die club en zo’n 40 jaar jeugdsecretaris. In die rol heb ik in juni 2012, ruim zeven jaar geleden, het initiatief genomen om met jeugdbestuurders van de vier voetbalverenigingen in Grave, Estria, vv Gassel, SCV’58 en GVV’57 te bekijken wat we SAMEN kunnen verbeteren aan onze jeugdopleiding, niet wetend dat deze start zou uitmonden in een inspreeksessie vanavond in de gemeenteraadsvergadering.

Ik wil u graag meenemen op het pad van 2012 tot nu beseffend dat 7 jaar niet in 5 minuten samen te vatten is.

Mijn thema’s zullen deels vertrouwd klinken: ‘gestage Voortgang, gewenste Zekerheid, Trots en Vertrouwen’.

Honderden uren ‘Stuurgroepvergaderen’ naast gewoon de eigen vereniging runnen, vol emotie, vol onzekerheid maar ook vol passie en vol energie. Energie die ik steeds haalde uit ‘waar doe ik het voor?’ én de feedback van deskundigen en anderen die van de plannen hoorden.

Voortzetting van het verhaal zie onder Escharen

Ondemocratisch van het gas af blijkt geen succes

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-09-2019 09:12

Moeten bestaande woningen straks verplicht van het aardgas af, en tegen welke prijs? De ruis daarover is aangezwollen tot de democratische achilleshiel van het beleid.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) constateerde deze week dat de legitimiteit van het beleid om wijken van het gas af te sluiten onder vuur ligt. Woningeigenaren reageren ‘fel’ op het idee dat ze mogelijk verplicht maatregelen moeten nemen voor de ‘gastransitie’. Onzekerheid over de kosten en twijfels over het nut spelen een rol. Maar ook uitgesproken voorstanders willen duidelijkheid, waaraan het ontbreekt.

De eerste mijlpaal, zoveel is bekend, ligt bij het verduurzamen van 1,5 miljoen woningen in de komende tien jaar. De uitvoering wordt overgelaten aan gemeenten, die regionale energiestrategieën en een wijkgerichte aanpak moeten ontwikkelen. Dit is opgenomen in het Klimaatakkoord. Dat de lokale overheden hiermee instemmen is overigens nog geen gelopen race, maakten ze eerder duidelijk.

Wordt het akkoord goedgekeurd, dan heeft het Rijk instrumenten in handen om af te dwingen dat gemeenten er uitvoering aan geven. Het decentrale bestuur krijgt op zijn beurt juridische mogelijkheden om inwoners van het gas af te sluiten, ook onwillige. Maar hoe dit bestuurlijke wapengekletter precies zal neerdalen, is allesbehalve helder.

SWS deed onderzoek en kwam met opmerkingen en aandachtspunten.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 28-08-2019 13:12

GraverMaaat: Via iBabs zijn de onderliggende stukken van het raadsvoorstel in te zien.

Opvallend was dit stuk n.a.v. nader extern onderzoek door SWS.

Alle stukken zijn openbaar in te zien.

Opmerkingen en aandachtspunten:

In de financiële uitwerking is rekening gehouden met de jaarlijkse dotatie van 84.000 euro aan de onderhoudsvoorziening.

De gemeente heeft als voorwaarde gesteld dat de voorziening ook volledig liquide beschikbaar is. Op basis van de ontvangen cijfers lijkt dit voldoende haalbaar;

Verdere afspraken met betrekking tot het aanhouden van deze voorziening lijken nog te ontbreken.

SWS gaat er in haar beoordeling van uit dat er sluitende afspraken worden gemaakt tussen gemeente en vereniging over de wijze waarop met de voorziening moet worden omgegaan en de voorwaarden die de gemeente hier aan stelt;

De ALV’s van de betrokken fusieverenigingen zullen het definitieve besluit tot fusie en contributieverhoging moeten nemen;

De definitieve offertes en/of aannemersovereenkomst moeten overeenkomen met het investeringsplan;

Voor een sluitend financieringsplan is het met name van belang dat de begrote zelfwerkzaamheid c.q. sponsoring wordt gerealiseerd en de bijna 1.230.000 euro aan BOSA-subsidie en/of btw-teruggave wordt toegekend.

Als uitgangspunt van het financieringsplan is tevens opgenomen dat de fusievereniging 100.000 euro ontvangt als vergoeding voor de opstallen die toebehoren aan GVV en worden overgedragen aan de gemeente.

De afspraken hierover zijn nog niet definitief.

De vereniging gaat in haar plannen uit van een bancaire lening die in 30 jaar lineair wordt afgelost. De vereniging zal derhalve een bank bereid moeten zien te vinden om deze lening te verstrekken;

De benodigde vergunningen voor de aanleg van het sportpark dienen nog te worden verleend;

De begroting laat weinig ruimte voor het opvangen van eventuele financiële tegenvallers en/of investeringen die geen deel uitmaken van het MJOP.

Gelet op de hoogte van de contributie t.o.v. die van omliggende verenigingen is er weinig tot geen ruimte om, naast een jaarlijkse indexatie, de contributie te verhogen.

Ook lijkt het op basis van de verwachte demografische

ontwikkelingen niet aannemelijk dat het aantal leden de komende jaren structureel zal groeien. Op de middellange termijn is er als gevolg van deze ontwikkelingen zelfs een mogelijk risico op een afname van het aantal leden;

De vereniging verwacht dat een stijging van o.a. kantine- en sponsoropbrengsten. Met name voor de sponsoring zijn er ambitieuze doelen gesteld waarbij het van belang is om vooraf voldoende zekerheid te krijgen over de haalbaarheid hiervan.

Vooral omdat er aan de kostenkant weinig ruimte lijkt voor verdere besparingen.

Mogelijk dat de BOSA-subsidie, waar geen rekening mee lijkt te worden gehouden, hier voor wat verlichting kan zorgen.

FEESTJE VAN ÉÉN MILJOEN OP KOSTEN VAN BZK

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 18-08-2019 06:34

Grootste geldschieter van het festival is het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat heeft 766.000 euro gereserveerd voor de organisatie. Dat geld komt uit het subsidiepotje ter versterking van de lokale democratie. De VNG levert vooralsnog geen financiële bijdrage, maar heeft wel capaciteit beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van de organisatie.

Partners

De ontbrekende kwart miljoen euro moet onder andere komen van programmapartners. Dat zijn organisaties die op het festival aanwezig zijn, zoals Movisie, Platform 31, Spectrum, Vattenfal, Defensie, de Rechtspraak, de politie, de hersenstichting en Pro Demos.

Ook de provincie Gelderland doet een duit in het zakje: de provincie heeft een subsidie van 150.000 euro toegezegd. Verder moet de verkoop van drank- en voedselkramen de organisatie naar schatting zo’n 17.500 euro opleveren. Zeker is dat niet, want die opbrengst zal afhankelijk zijn van het aantal bezoekers en wat er wordt geconsumeerd tijdens het festival.

Alles bijeen was vorige maand op die manier al iets meer dan 230.000 euro zeker gesteld.

Maatschappelijke dialoog

Het gratis toegankelijke festival is geïnspireerd op Scandinavische en Baltische edities. Er zijn debatten, open colleges, workshops en film en theater. Aanwezig op het festival zijn onder andere Hugo Borst, Maarten van Rossem, Merol, Herman Pleij, Eric Corton, Jan Rotmans en Danny Vera. Het doel is mensen bij elkaar te brengen en de maatschappelijke dialoog te stimuleren. Op het festival worden aan de hand van lezingen en debatten grote maatschappelijke problemen besproken. Dat kan onder meer gaan over zorg, energie, onderwijs, rechtspraak, werk en inkomen en politiek. Centraal staat het onderwerp democratie.

Veel gemeenten sturen delegaties van bestuurders en andere betrokkenen om mee te discussiëren over de thema's. Ook worden inwoners uitgenodigd mee te gaan. Gemeenten zorgen voor vervoer naar het festival. De organisatie rekent op zo’n 3.500 bezoekers.

Update: Op plek van Graafse werf mogen meer dan 25 huizen gebouwd worden.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 17-08-2019 09:01

GraverMaat: De Gelderlander kopte vandaag boven het artikel over de plek van de scheepswerf deze leus. Er kunnen meer dan de eerder gedachte 25 huizen worden gebouwd.  Journalist Frank Houtappels, eerder journalist van de Gelderlander in de regio Maasland, schreef ook nog dat de afwikkeling van het faillissement zich nog voort sleept. Er loopt nog een rechtszaak tussen de gemeente en de curator/scheepswerf. Meer: in de krant en website.

Bij de onderliggende stukken voor de agendacommissie zaten twee documenten.

Het raadsvoorstel en de Kaderstellende notitie Scheepswerf Grave.

A.s. dinsdag vergadert de agendacommissie over de behandeling van o.a. dit document.

Door op de tag “Toekomst scheepswerf” te klikken kun je meer berichten zien.

O.a. nieuws van Kalliste. Deze projectontwikkelaar, getipt door Gravenaar Huub Linders, is in gesprek met de gemeente Grave.

“De locatie van de scheepswerf in Grave, direct aan de Maas gelegen, zal worden getransformeerd tot een hoogwaardige leefomgeving met duurzame woningbouw. Een toekomstbestendige invulling met respect voor de historie van Grave ontworpen en gerealiseerd.” Het is de tekst op de website van Kalliste Wonoingbouwontwikkeling uit Nieuwegein.

In Muiden is men al enkele stappen verder en schrijft men:

De werf is weer van Muiden. Hierbij een krantenartikel.

Misschien daar eens met de raad/college/initiatiefnemers inspiratie op gaan doen???

Raadsvoorstel Ruimtelijk kader locatie scheepswerf Grave

Commissievergadering: 3 september 2019

Raadsvergadering: 16 september 2019

Samenvatting voorstel

Door de gemeenteraad is een motie aangenomen met het verzoek aan het college om een kaderstellende nota voor de locatie Scheepswerf voor te leggen aan de gemeenteraad. Dit vooruitlopend op de mogelijke ontwikkelingen die er plaats kunnen gaan vinden als op termijn de huidige industriële en economische functie gaat verdwijnen.

In de kaderstellende nota zijn een aantal kaders benoemd naast de al reeds bestaande wettelijke kaders. Aan de hand van deze kaders kan een planvoorstel voor deze locatie worden getoetst op het moment dat deze bij de gemeente wordt ingediend.

Voorstel besluit

In te stemmen met het ruimtelijk kader locatie Scheepswerf.

Financiële consequenties

Op het moment dat het tot planontwikkeling gaat komen op deze locatie zullen alle gemeentelijke kosten worden verrekend middels een anterieure overeenkomst.

Wettelijk kader en beleidskader

Naast de wettelijke kaders die al gelden op deze locatie zijn een aantal stedenbouwkundige, volkshuisvestelijke en ruimtelijk functionele kaders toegevoegd.

Communicatie en participatie

Als het kader door de gemeenteraad wordt vastgesteld zal dit op de gebruikelijke wijze openbaar worden gemaakt. Ook zal het ter hand worden gesteld aan partijen die de genoemde locatie willen gaan

Duurzaamheid

Voor alle nieuwbouw, zowel woningbouw als utiliteitsbouw, geldt dat de vergunningaanvragen vanaf 1 juli 2020 moeten voldoen aan de eisen voor bijna energie neutrale gebouwen (BENG). Die vloeien voort uit het Energieakkoord voor duurzame groei en uit de Europese richtlijn EPBD. Verder veranderde de Gaswet per 1 juli 2018. Nieuwe gebouwen krijgen geen gasaansluiting meer door een verandering van de gasaansluitplicht. Hierdoor zal naar duurzame oplossingen worden gezocht voor verwarming en koeling van de nieuw te bouwen woningen.

Toelichting op het voorstel

Inleiding

Het geldende bestemmingsplan “Centrum Grave” staat enkel een scheepswerf toe en biedt dus niet het toetsingskader voor eventuele nieuwe ontwikkelwensen. De Vestingvisie Grave, vastgesteld in 2018, biedt aan de eigenaar te weinig speelruimte om een herontwikkeling te kunnen bekostigen. Het geheel willen blijven vasthouden aan de Vestingvisie leidt ertoe dat de gronden niet worden gebruikt en de bestaande bebouwing blijft bestaan en mogelijk in verval raakt met de eventuele negatieve effecten van dien. Derhalve is opnieuw gekeken naar de (on)mogelijkheden ter plaatse. Als eerste stap naar een kaderstellende nota is er ambtelijk een verkenning gedaan. In de verkenning is er gekeken naar het geldende beleidskader,

informatie over de milieuaspecten en is nader ingegaan op de ruimtelijk-functionele context .

In dit document worden deze zaken samengevat weergegeven.

Voorgestelde beslissing(en) met argumenten en afwegingen.

Er wordt voorgesteld om in te stemmen met de voorliggende kaderstellende nota. Deze nota geeft een richting waarbinnen de herontwikkeling van deze locatie plaats kan vinden. Rekening is hierbij gehouden met de Vestingvisie, de bestaande ruimtelijke kaders zoals de structuurvisie en de ontwikkeling op

Met deze input is ook gekeken naar een ruimtelijk functionele invulling van het gebied. Daarbij is zoveel mogelijk aangesloten op de Vestingvisie.

Uitvoering, risico’s en evaluatie

De kaderstellende nota is een document dat als toets gebruikt gaat worden bij planontwikkeling. Mocht blijken bij de planontwikkeling dat er gemotiveerd van één of meerdere kaders moet worden afgeweken zal de gemeenteraad hierin mee worden genomen.

Uiteindelijk toetst de gemeenteraad het nieuwe bestemmingsplan aan de kaders uit de kaderstellende nota en kan dan wel of niet afwijken van eerder gestelde kaders. De kaderstellende nota zal niet periodiek worden geëvalueerd.

Overige politiek relevante informatie

Conclusie

Met deze kaderstellende nota hebben ontwikkelende partijen van de gemeente een volkshuisvestelijk, stedebouwkundig en ruimtelijk functioneel kader meegekregen om hun planproces in te gaan zetten.

Datum: 13 augustus 2019.

Door de gemeenteraad is een motie aangenomen met het verzoek aan het college om een kaderstellende nota voor de locatie Scheepswerf voor te leggen aan de gemeenteraad. Dit

vooruitlopend op de mogelijke ontwikkelingen die er plaats kunnen gaan vinden als op termijn de huidige industriële en economische functie gaat verdwijnen.

Inleiding:

Het geldende bestemmingsplan “Centrum Grave” staat enkel een scheepswerf toe en biedt dus niet het juiste toetsingskader meer voor eventuele nieuwe ontwikkelwensen.

De Vestingvisie Grave , vastgesteld in 2018, biedt aan de eigenaar te weinig speelruimte om een herontwikkeling te kunnen bekostigen. Het geheel willen blijven vasthouden aan de Vestingvisie leidt ertoe dat de gronden niet worden gebruikt en de bestaande bebouwing blijft bestaan en mogelijk in verval raakt met de eventuele negatieve effecten van dien.

Derhalve is opnieuw gekeken naar de (on)mogelijkheden ter plaatse.

Als eerste stap naar een kaderstellende nota is er een verkenning gedaan. In de verkenning is er gekeken naar het geldende beleidskader, informatie over de milieuaspecten en nader ingegaan op de ruimtelijk-functionele context.

In dit document worden deze zaken samengevat weergegeven.

Uit deze verkenning komt naar voren dat:

Beleid:

Op Rijksniveau is bepaald dat voldaan moet worden aan de ladder duurzame verstedelijking; voorzien moet worden in een actuele regionale behoefte.

Conform de Beleidslijn Grote Rivieren is overleg met alle waterpartners nodig en is het waterbergend en stroomvoerend vermogen van de Maas daarbij belangrijk. Ontwikkelingen zijn slechts beperkt mogelijk.

Vanwege het Nationaal Waterplan is bovendien dijkverhoging tussen 2025 en 2028 aan de orde. Het advies is om actief in dit overleg deel te nemen om de hieruit voortvloeiende kaders scherp in beeld te krijgen.

Op Provinciaal niveau gelden de voorwaarden uit de verordening Ruimte. Kernbegrippen zijn ruimtelijke kwaliteit, landschappelijke inpassing, bescherming tegen overstroming en risicobeperking.

Bestemmingsplan:

Er gelden meerdere bestemmingsplannen. Hieruit blijkt dat in het plangebied bijvoorbeeld geen seksinrichtingen zijn toegestaan, er sprake is van archeologische dubbelbestemmingen 3 en 5 en dat

voldaan moet worden aan het parkeerbeleid. Tot slot zijn ook het stroomvoerend rivierbed en de waterkering geborgd, wat ook bij evt. herontwikkeling blijft gelden.

Het plangebied zelf behoort niet tot de waterkering, het beschermd dorpsgezicht en bevat evenmin waardevolle bomen of bebouwing.

Voor het aangrenzend Bastion Bekaf is dit allemaal wél van toepassing.

In de Structuurvisie Grave en de Vestingvisie Grave wordt ingezet op het behoud en versterken van de zichtbaarheid van de vestingwerken. Dit biedt toeristische potentie.

Milieu:

Uiteraard zullen voor een herontwikkeling van het plangebied de nodige milieuonderzoeken moeten worden uitgevoerd waaruit de haalbaarheid blijkt. Het verdient aanbeveling deze tijdig uit te voeren

en gelijk daarmee een Aanmeldnotitie besluit mer op te stellen om aan te tonen dat geen sprake is van een benodigde mer-beoordeling of planMER en er geen significant nadelige gevolgen optreden

voor de instandhoudingsdoelstellingen voor Natura2000gebieden.

Momenteel is de vernietiging van de Programmatische Aanpak Stikstof omkleedt met onzekerheden, maar naar verwachting komt

hiervoor in de nabije toekomst meer duidelijkheid vanoverheidswege.

Afhankelijk van het omgevingstype ‘gemengd’ of ‘rustige woonwijk’ dient 30m resp. 50 m afstand tot de geldende bestemming jachthaven te worden gehanteerd en 0 m resp. 10 m afstand tot de

Voorts dient in overleg met de Veiligheidsregio te worden afgetast welke afstand en of maatregelen benodigd zijn vanwege het Basisnet (vervoer van gevaarlijke stoffen over water).

Benodigde onderzoeken (niet limitatief):

bodemonderzoek, archeologisch verkennend onderzoek,

akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai, eventueel externe veiligheid, opstellen van een waterplan, ecologisch onderzoek.

Op voorhand lijkt het niet onmogelijk om ter plaatse, al dan niet met

maatregelen, een milieugevoelige bestemming te realiseren.

Tegelijkertijd is het zaak om de ambitie te bepalen op het gebied van duurzaamheid onder meer natuurinclusief bouwen, duurzame energie (bijv. uit water), sociale duurzaamheid en mobiliteit.

Dit isaan alle stakeholders.

Volkshuisvesting:

Op gebied van volkshuisvesting zijn vier beleidsdocumenten van belang :

1. Woningmarktregio Noordoost Brabant en Brabantse agenda wonen (2017);

2. Regionale woningmarktstrategie Land van Cuijk 2018;

3. Gemeentelijke programma 2019 gemeente Grave;

Deze beleidsdocumenten bieden basis voor drie punten waarop sturing kan plaatsvinden.

Kwantitatief

Uit cijfers van de provincie blijkt dat de bevolkingsopbouw in Grave slechts licht groeit en op termijn stabiliseert of weer kan afnemen.

Op basis van de match prognose en harde bouwplannen over de periode 2017-2027 zoals opgenomen in de Regionale woningmarktstrategie Land van Cuijk 2018, kan geconcludeerd worden dat er tot 2027 ruimte is voor het toevoegen van ca 72 woningen.

In de structuurvisie Grave met een tijdspanne tot 2024 wordt uitgegaan van een toevoeging van 25 woningen op de locatie scheepswerf.

Gezien de locatie van de scheepswerf is het voorstelbaar dat hier zeker meer dan 25 woningen gerealiseerd kunnen worden.

De ruimte om meer dan 25 woningen toe te voegen hangt af van het tempo van de ontwikkeling van de scheepswerf, maar ook van het tempo van de ontwikkeling van andere woningbouwplannen en

de contractuele afspraken die daarmee gemoeid zijn.

Kwalitatief

De kwalitatieve behoefte verschiet van kleur. Zo is op korte termijn tot 2027 in zijn algemeenheid meer behoefte aan grondgebonden woningen voor starters en doorstromers, maar op lange termijn

juist meer behoefte aan gestapelde (huur)woningen. In ieder geval niet aan duurdere grondgebonden woningen.

Vergrijzing, ontgroening en verdunning vragen om aanpassing woningaanbod (m.n. woningen voor 1-2 persoonshuishoudens).

Voor jongeren lijkt de toegang tot de woningmarkt beperkt. De koopmarkt wordt voor jongeren steeds minder toegankelijk.

Het aantal huishoudens van 75 jaar en ouder zal naar verwachting tot 2040 meer dan verdubbelen.

In de gemeente Grave verwacht de provincie Noord-Brabant een grote toename van het aantal oudere huishoudens van 75 jaar en ouder.

Deze groep neemt dusdanig in omvang toe dat zij in de toekomst een belangrijke factor op de woningmarkt gaan uitmaken. Dit werkt door in de toekomstige kwalitatieve woningbehoefte. Ouderehuishoudens met een verhuiswens zoeken over het algemeen een nultredenwoning.

Planhorizon

De genoemde beleidsdocumenten hebben een planhorizon tot uiterlijk 2027. Daar waar nu lijkt dat er na 2027 ruimte ontstaat (of juist niet) moet voorzichtigheid worden betracht. Het is niet concreet

te voorzien of die ruimte of behoefte en in welke mate na 2027 nog aanwezig is.

Resume: binnen de geschetste kaders is er manoeuvreerruimte om de genoemde ambitie te accommoderen. Daarvoor kan worden geschoven met:

1. Kwantitatieve invulling tussen verschillende plannen (hard en zacht);

2. Het kwalitatieve programma (differentiatie naar verschillende doelgroepen);

3. De tijdspanne waarover het plan gerealiseerd wordt.

Ruimtelijk-stedenbouwkundig:

Verwezen kan worden naar de uitgangspunten die staan vermeld in de Structuurvisie Grave en de Vestingvisie Grave. Er is een uitgangspuntenkaart opgesteld die in beeld brengt welke indeling van het plangebied bij herontwikkeling zou kunnen krijgen (zie hieronder).

Hoewel de inrichting van het plangebied zelf en de herkenbaarheid van de Vesting (m.n. Bastion Bekaf) enorm verbetert, leidt teveel nieuwe bebouwing of een te grote hoogte af van de

basisprincipes die genoemd staan in de Vestingvisie.

Enige terughoudendheid is wenselijk.

Een nadere studie behoeft de mogelijke wisselwerking tussen ‘Gebiedsvisie Waterlinie’, de Nieuwe Haven, bebouwing in het plangebied en de hoogte van de St. Elisabethkerk. Ook het principe van binnen naar buiten afname in scherpte behoeft nog uitwerking voor het plangebied.

Er zijn uit de voorhanden gegevens en situatie de volgende randvoorwaarden en aandachtspunten gedestilleerd:

Randvoorwaarden:

1. Terugbrengen van het zicht op Bastion Bekaf.

a. Door een ruimte vanaf de hoek van Bastion Bekaf zichtbaar te houden 30m – 50m (nader te bepalen);

b. De te hanteren minimale afstand is nader te onderzoeken en te bepalen. Enerzijds visueel en stedenbouwkundig, anderzijds mogelijk milieuzonering bepalend;

c. Zicht vanaf en op het Bastion op diverse plaatsen mogelijk te maken (het bastion nietverdekken);

d.Niet tegen het Bastion bouwen, minimaal 5 m afstand houden. Het voor voetganger/fietsers en evt. voertuigen verbinden van nieuwe bebouwing met het Bastion is nadrukkelijk wél wenselijk;

e. Tussen de bestaande woningen en evt. nieuwbouw ruimte open laten vanwege de historische zichtrelatie tussen het hoger gelegen bastiondeel, de Maas en de Vesting;

2. Nieuwe bebouwing mag niet hoger zijn dan 4 bouwlagen.

(vanwege ondergeschiktheid aan de kerk);

Geadviseerd wordt de bebouwingsreeks doorgaans aanzienlijk lager te houden (ca. 2 bouwlagen, nader te bepalen ook in relatie tot het (toekomstig) maaiveld) en de beëindiging met een markant gebouw in max. 4 bouwlagen (met daarop evt. een ondergeschikt accent);

3. Bouwmassa sluit aan bij de opzet van historisch Grave.

a. Sluit aan bij de kleinschalige woonomgeving;

4. Afstand tussen bestaande woningen en nieuwe bebouwing i.v.m. historisch zicht hoger deel Bastion (groene lijn).

5. Onderzoek de visuele relatie tussen nieuwe bebouwing en die van Nieuwe Haven, St. Elisabethkerk en de Gebiedsvisie Waterlinie.

6. Hijskraan (of andere markering) bij voorkeur in zichtlijn vanaf de Nieuwe Haven.

7. Functies: Wonen, waterrecreatie (zeilen, roeien, kanoën, waterskiën, paddling, zwemmen, cruisen, jachthaven, enz.), cultuur (museum, theater), verblijfsrecreatie (hotel, B&B) en ondergeschikte horeca.

8. Parkeren; Behoefte en wenselijkheid nader uit te werken;

9. Water(recreatie) en aanlegmogelijkheden vooral bij nieuw water aan de noordzijde van het plangebied, nabij entree Nieuwe Haven;

10. Aanbrengen van een ommetje, wandelverbinding om het Bastion of over het Bastion;

11. Terughoudend omgaan met bouwen vóór de bestaande laagbouwwoningen aan de Maaskade; Nader onderzoeken; Feitelijk leidt elke extra bouwmassa tot een afzwakking van

het ruimtelijk meest belangrijke deel, de vesting.

12. Toepassen van een kap in lijn met historisch karakter van bebouwing, danwel kiezen voor industrieel karakter zonder kap;

13. Rekening houden met overstroombaarheid van het plangebied (overstromingsproof bouwen) voor gebouwen en inrichting openbare ruimte en vluchtroutes;

14. Voorzien in de eigen parkeerbehoefte in het plangebied (ovb WS);

15. Bijbehorende bebouwing (bijgebouwen) integreren in het hoofdgebouw;

16. Alzijdige bebouwing;

17. Beeldkwaliteit nader uitwerken; industrieel, Maas, kleinschalig beschermd stadsgezicht, geleiding.

18. Gevellengte maximaal 50 m (Ruyterstraat) of 20m (voortzetting patroon Maaskade), nader te onderzoeken;

Overige uitgangspunten:

1. Grave als herkenbare vestingstad verduidelijken.

2. Hoogwaardig verblijfsgebied;

3. Hergebruik van bestaande bouwwerken en structuren, zoals kraan, werf, kade, funderingen, evt. delen van de bebouwing;

4. In geval van wonen: diversiteit aan woningtypen toepassen. Niet meer dan 25 tot 2024. Op termijn is programmatisch wellicht meer mogelijk, ruimtelijk gezien moet uit nadere studie nog blijken.

5. Groene inrichting openbaar gebied als onderdeel groene gordel van de vesting.

6. Uitgangspunt is herontwikkeling door eigenaar/ontwikkelaar op eigen terrein.

7. Eigenaar is risico dragend.

8. Eigenaar volledig verantwoordelijk voor overleg met RWS en waterschap (NB: tussenuitspraak gemeente nodig ten aanzien van toekomstige footprint te herontwikkelen grond).

9. Aandacht voor uitwerking bebouwing met het oog op aanzicht vanaf de Nieuwe Haven en de Gebiedsvisie Waterlinie (wisselwerking bebouwingsaccenten en herkenbaarheid ligging Maas);

STOP PAS-REGELING TREFT BIJNA ALLE GEMEENTEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-08-2019 10:39

Het stopzetten van de PAS-regeling treft vrijwel iedere gemeente. Dat blijkt uit een enquête van de VNG onder alle gemeenten.

De Raad van State besloot eind mei dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) niet gebruikt mag worden als basis voor toestemming voor activiteiten. Veel gemeenten gaven op basis van het PAS alvast toestemming voor activiteiten, vooruitlopend op toekomstige positieve effecten dit programma voor natuurgebieden. De Raad haalde hier echter een streep door, omdat de regeling volgens de Raad in strijd is met Europese regelgeving.

Onzeker

Gevolg is dat in bijna elke gemeente hierdoor wel één of meerdere projecten stil zijn komen te liggen. Het gaat bijvoorbeeld om de bouw van woningen en om projecten van bedrijven, industrie, land- en glastuinbouw, wegenbouw, horeca, evenementen, recreatie, de aanleg van duurzame energie en de aanleg van natuurgebieden. Sommige gemeenten hebben de vaststelling van bestemmingsplannen uitgesteld. Van het merendeel van de projecten is het op dit moment onzeker of de ze doorgang kunnen vinden, zo blijkt uit de VNG-enquête.

Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft inmiddels een adviescollege ingesteld dat zich moet buigen over een oplossing. Dit college, onder voorzitterschap van oud-minister Johan Remkes, komt in het najaar met een advies.