Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

16 documenten

Gelukt! – Kabelgoten voor oplaadkabels: het kan wél

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 01-06-2023 12:56

Steeds meer inwoners zijn bereid zonnepanelen te plaatsen als bijdrage aan de energietransitie. Ook inwoners met zonnepanelen op een rijtjeshuis – zonder eigen oprit – willen hun investering in deze zonnepanelen zo efficiënt mogelijk benutten. Het opladen van de elektrische auto met eigen stroom is aanzienlijk goedkoper dan opladen bij openbare (meestal commerciële) laadpalen.

Dit kan eenvoudig worden toegepast door kabelgoten te plaatsen in het trottoir, waar laadkabels in kunnen liggen, zonder dat voorbijgangers erover kunnen struikelen. We vinden dat een prettig en veilig idee voor iedereen. En het is daarom dat we het College vroegen om hierin te experimenteren en bewoners tegemoet te komen. De antwoorden van het College op onze vragen hierover van april dit jaar, verrasten ons dan ook zeer:

“Een kabelgoot is een individuele voorziening. De kosten voor de aanleg, beheer en uiteindelijk verwijderen van de goot zal daarom worden doorberekend aan de aanvrager. De schatting van die kosten zijn in de orde van grootte van € 1.500,- – € 2.500,- (ex. btw). We verwachten daarom dat er weinig animo zal zijn voor een kabelgoot, zeker ook omdat er geen exclusief recht is op het gebruik van de aangelegen parkeerplaats na betaling en aanleg van de kabelgoot.”

Volgens Lokaal Tilburg is de opzet van een pilot op deze manier inderdaad gedoemd te mislukken. Maar gelukkig heeft het College dit inmiddels ook ingezien en heeft zij eind mei een nieuw besluit genomen!

Het College stelt nu voor om een pilot te doen van maximaal 75 kabelgootsystemen voor laadkabels waarmee elektrische auto’s kunnen worden opgeladen. Deelname aan het experiment is niet gratis, maar ook niet zo duur als eerder werd voorgesteld door het College. Leges, materialen (maximaal 10 tegels) en aannemer zullen gemiddeld 600 euro ex. btw gaan kosten. Zie ook het voorstel van het College.

Als Lokaal Tilburg zijn we blij dat dit gerealiseerd wordt!

Eén maal, andermaal, Wilhelminakanaal. – College erkent zorgen van Lokaal Tilburg over de Barge Terminal Tilburg.

Vragen (artikel 41): Elektrische auto opladen met eigen zonnepanelen.

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 18-04-2023 07:03

Steeds meer inwoners zijn bereid zonnepanelen te plaatsen als bijdrage aan de energietransitie, dit wordt door de overheid ook actief gestimuleerd. Ook inwoners met zonnepanelen op een rijtjeshuis willen hun investering in deze zonnepanelen zo efficiënt mogelijk benutten. Het opladen van je elektrische auto met eigen stroom is aanzienlijk goedkoper (gratis) dan opladen bij publieke (commerciële) laadpalen.

Bij de aanschaf van een elektrische auto is ook het kostenaspect een belangrijke factor. Het zelf kunnen laden van je auto, met stroom van je eigen zonnepanelen, geeft een grote besparing in de verbruikskosten. Aangezien het op dit moment zelfs goedkoper is om met een benzineauto te rijden dan met een elektrische  (verbruikscijfers ANWB), kan het zelf kunnen laden een doorslaggevende factor zijn bij de keuze van een nieuwe auto.

Toch werd een inwoner onlangs een vergunning geweigerd voor het aanleggen van een kabelgoot in de stoep, teneinde met zijn eigen zonnepanelen zijn elektrische auto op te laden. Daarom hebben we als Lokaal Tilburg hier vragen over gesteld.

• Deelt het College de mening van Lokaal Tilburg dat wij als gemeente ook inwoners met een elektrische auto moeten faciliteren die deze willen opladen met stroom die afkomstig is van hun eigen zonnepanelen, nota bene vaak overcapaciteit die onbenut blijft en vrijwel niets meer oplevert. Ook inwoners die gewoon in een “rijtjeshuis” wonen zonder garage en/of eigen oprit gefaciliteerd moeten worden deze eigen opgewekte stroom zo efficiënt mogelijk te benutten?

• Andere gemeenten, ook binnen onze eigen regio Hart van Brabant, faciliteren deze inwoners met zgn. kabelgoottegels (zie afbeelding) die ervoor zorgen de laadkabel op een verantwoorde wijze naar de woning te geleiden. Waarom werkt Tilburg hier niet aan mee? Is er geen sprake van willekeur als de ene gemeente wel faciliteert en de andere gemeente niet?

• Beseft de gemeente dat er al jarenlang op vrij grote schaal kabels over het trottoir worden gelegd binnen onze gemeente voor stroomvoorziening bij caravans,

verkoopwagens, poetsbeurten van de auto etc. Wat voor beleid wordt hierbij dan gehanteerd?

• Recent is een aanvraag voor de aanleg van een kabelgoot voor het gebruiken van een laadkabel voor de eigen woning namens de gemeente door “Elektrisch

Vervoer” geweigerd. Betreft “Elektrisch Vervoer” een eigen afdeling binnen de gemeente Tilburg of een externe partij die opereert namens de gemeente?

Zijn er met de commerciële partijen die zorgdragen voor de openbare laadpalen infrastructuur binnen Tilburg wellicht speciale afspraken gemaakt hoe te handelen bij particuliere initiatieven die concurrerend zouden kunnen zijn voor de partijen? Zo ja, welke afspraken?

• De argumenten (kosten, aansprakelijkheid, energiewetgeving etc.) om de aanvraag te weigeren zijn op zijn zachts gezegd discutabel. Is hier geen sprake van willekeur binnen onze regio en provincie?

• Is het College bereid, zeker gezien de positieve ervaringen in andere gemeenten, alsnog medewerking te verlenen bij de aanleg van kabelgoten voor laadkabels waardoor de opbrengsten van particuliere zonnepanelen zo efficiënt mogelijk benut kunnen worden?

De beantwoording kregen we begin december 2022.

Wij delen de mening dat elektrisch vervoer gestimuleerd moet worden. Om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot laadvoorzieningen zijn we dan ook druk bezig om dit netwerk uit te breiden. Een gemiddeld huishouden heeft een energieverbruik van ca. 3.200 kWh. Dit komt overeen met de jaaropbrengst van ruim 10 zonnepanelen. Het overgrote deel van de zonne-energie zal dus voor de huishoudelijk consumptie zijn.

Binnen de gemeente Tilburg is de afweging gemaakt dat de voordelen van het toestaan van kabelgoottegels niet opwegen tegen de nadelen. Daarmee volgt de gemeente het advies van de landelijke Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)-regio’s zoals opgenomen in het afwegingskader VPA (Verlengd Private Aansluiting).

Het toestaan van kabelgoottegels heeft namelijk juridische, organisatorische en veiligheid technische kanttekeningen. We zien wel dat er in de markt ontwikkelingen zijn die het mogelijk maken om een administratieve koppeling te leggen tussen de thuis opgewekte energie en de stroom die op een openbare laadpaal wordt geladen. Deze ontwikkeling volgen we met veel interesse en zullen deze ook stimuleren indien dit door de markt kan worden toegepast.

Dit zijn allemaal tijdelijke situaties. Caravans mogen bijvoorbeeld maximaal drie dagen op een parkeervak worden gestald. Door een kabelgoot aan te leggen wordt een situatie gecreëerd die ertoe leidt dat hier meerdere malen per week een kabel over de stoep loopt. Daarnaast is de kabelgoot zelf ook een permanente aanpassing van de openbare ruimte.

“Elektrisch Vervoer” is een mailbox binnen de gemeente die wordt bijgehouden door werknemers van de afdeling ruimte. Het is daarmee geen losse partij.

Er zijn hierover geen afspraken gemaakt met commerciële partijen.

De NAL-regio zuid adviseert gemeenten expliciet om geen Verlengd Private Aansluitingen (VPA’s) toe te staan. De NAL-regio zuid bestaat uit de provincies Noord-Brabant en Limburg. Daarmee volgden we als gemeente Tilburg de provinciale beleidskeuze. Om te toetsen of het in specifieke gevallen toch wenselijk

is om een kabelgoot toe te staan starten we een pilot.

Ja, met de bovenbeschreven kanttekeningen zijn we bereid tot een pilot omtrent de toepassing van kabelgoten voor het opladen van elektrische auto’s. We zullen deze pilot starten in een beperkt gebied met grondgebonden woningen.

De pilot zal in Q2 2023 met een notitie aan de raad worden voorgesteld waarin tevens financiering voor de uitvoering van de pilot wordt gevraagd.

In deze notitie komen daarnaast o.a. de volgende aspecten aan de orde:

• De werkelijke aanleg- en beheerkosten;

• Te maken afspraken met de aanvrager van de kabelgoot om vast te leggen dat er geen recht op gebruik van de openbare parkeerplaats is;

• Tegengaan van precedentwerking en handhaving op ‘illegale laadconstructies’ in deze wijk;

• Beoordelingscriteria voor de pilot.

Een kabelgoot is een individuele voorziening. De kosten voor de aanleg, beheer en uiteindelijk verwijderen van de goot zal daarom worden doorberekend aan de aanvrager. De schatting van die kosten zijn in de orde van grootte van € 1.500,- – € 2.500,- (ex. btw). We verwachten daarom dat er weinig animo zal zijn voor een kabelgoot, zeker ook omdat er geen exclusief recht is op het gebruik van de aangelegen parkeerplaats na betaling en aanleg van de kabelgoot.

De kabelgoot wordt onder regie van de gemeente aangelegd. Het is een voorziening in de openbare ruimte waar de gemeente per definitie verantwoordelijkheid voor draagt en in juridische zin aansprakelijk voor is. We kijken bovendien ook naar andere interessante pilots en mogelijkheden voor het laden van

elektrische auto’s. Wij nemen aan u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Het college.

In 2022 waren er 364 klachten over geluidsoverlast rond de Barge Terminal aan het Wilhelminakanaal

Biomassa is geen duurzame bron voor warmte | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 11-05-2020 00:00

Milieudefensie heeft de gemeenteraad in Tilburg recent aangeschreven omdat verwacht wordt dat voor de ontwikkeling van de warmtevisie in veel gemeenten kleine tot middelgrote (tot 50 MW) biomassacentrales worden overwogen. Zij vragen in hun brief terecht aandacht voor de gezondheidsrisico’s, de duurzaamheid van biomassa, en de herkomst ervan. Inmiddels weten we dat de gemeente Tilburg in principe geen nieuwe biomasscentrales zal toestaan. Uitbreiding van het Amernet is helaas nog niet van de baan, maken we op uit de beantwoording van vragen die de GroenLinks fractie onlangs heeft gesteld.   

Biomassacentrales voor warmte en elektriciteit zijn houtgestookt. Europese wetenschappers hebben eind vorig jaar vraagtekens gezet bij de CO2-neutraalheid van het proces. Nieuwe bomen die worden aangeplant groeien niet zo snel dat de CO2 die direct bij het verbrandingsproces wordt uitgestoten, opgenomen kan worden. Bij uitbreiding van het aantal biomassacentrales wordt dat probleem alleen maar groter. Ook heeft Nederland onvoldoende resthout om in de eigen behoefte te voorzien waardoor het hout geïmporteerd moet worden, waarbij niet altijd helder is of het aanbod op verantwoorde wijze tot stand is gekomen. Uit onderzoek in opdracht van het kabinet blijkt ook dat een kolencentrale die op biomassa draait niet tot minder CO2 uitstoot leidt, en dat kleinschaliger biomassecentrales vanwege een lager rendement zelfs met een hogere uitstoot van CO2, NOx, SO2 en fijnstof gepaard gaan dan een grote kolencentrale. Naast dat houtige biomassa voor energie en warmte geen dus geen milieuwinst oplevert, kan dit ook gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit en gezondheid. De GGD’s  hebben eind vorig jaar ook hun zorgen hierover geuit richting kabinet. In opdracht van het kabinet wordt nu een duurzaamheidskader voor biomassa ontwikkeld, de SER is gevraagd hiervoor advies uit te brengen. Dit advies zou einde eerste kwartaal 2020 gereed zijn, maar wanneer het precies komt is nog niet bekend.

Behalve dat het college tijdens de begrotingsbehandeling 2020 heeft aangegeven niet blij te zijn met de brandstof van de Amercentrale, heeft de raad zich bij meerderheid uitgesproken te willen streven naar een biomassavrije gemeente, en heeft het college opgedragen  deze uitspraak een plek te geven de ontwikkeling van de warmtevisie, die nu in de maak is. Tilburg wordt net als andere gemeenten geacht een warmtevisie gereed te hebben eind 2021. 

De raadsuitspraak en opdracht aan het college heeft uiteraard niet alleen betrekking op het huidige Amernet, maar ook op eventuele ontwikkeling van kleinschaliger biomassacentrales. Zoals Milieudefensie ook al aangeeft zijn de uitstootnormen voor kleinschalige centrales (onder 50 MW) ruimer dan voor grootschalige centrales zoals de Amercentrale, des te meer reden hier ook aandacht voor te hebben.

Hierom stelt GroenLinks samen met  D66 en  SP de volgende vragen aan het college:

1. Het college heeft aangegeven dat bovengenoemde raadsuitspraak wordt meegenomen in de ontwikkeling van de Tilburgse warmtevisie. Is het college het met de indienende partijen eens, dat de ontwikkeling van eventuele nieuwe biomassacentrales, gegeven deze uitspraak niet past in de Tilburgse warmtevisie? Wat betekent dit volgens het college concreet voor huidige en toekomstige aanvragen voor decentrale biomassacentrales in de gemeente?

2. Wat is de stand van zaken op dit moment binnen de gemeente Tilburg voor wat betreft aanvragen of lopende ontwikkelingen voor decentrale biomassacentrales?

3. Klopt het dat er sprake is van een ontwikkeling van een Eneco-biomassacentrale op industrieterrein Vossenberg? Is de gemeente hier bevoegd gezag en zo ja, is hiervoor een vergunning op handen of verleend?  Indien er een vergunning verleend is, op welk moment heeft dit plaats gevonden en op welke gronden? Indien geen vergunning nodig is, welke instrumenten heeft het college op dit moment (nu de omgevingswet nog niet geldt) om op dergelijke ontwikkelingen te sturen, en op welke wijze worden deze mogelijkheden benut?  Indien de gemeente geen bevoegd gezag is, wat is dan de houding van de gemeente ten aanzien van deze ontwikkeling?

Vraag 4 heeft betrekking op het Amernet: 4. Wat betekent de raadsuitspraak  volgens het college voor de uitbreidingsmogelijkheden van het huidige Amernet? Kan het college haar antwoord ook plaatsen in het licht van de aangenomen motie4 in de Eerste Kamer, waarbij de regering is verzocht om: “alle voorgenomen subsidies voor hout-bijstook in kolencentrales op zo kort mogelijke termijn stop te zetten, in afwachting van het duurzaamheidskader van het PBL en het komende SER-advies over biomassa, en vaststelling van nadere regels in het parlement” , en de daaruitvolgende onzekerheid over de toekomst van de Amercentrale na 2027 (wanneer de huidige subsidies aflopen)?

De laatste vraag heeft betrekking op overig beleid dat mogelijk niet strookt met eerdergenoemde raadsuitspraak: 5. Recent heeft de Raad een Raadsvoorstel aangenomen voor het inkopen van 100% duurzame elektriciteit. Hiermee wordt, in het licht van de aangenomen motie voor een biomassavrije gemeente, per 2021 een einde gemaakt aan de systematiek om de energie achteraf te vergroenen met certificaten afkomstig van biomassa. Is er meer staand beleid binnen de gemeente Tilburg dat haaks staat op de aangenomen motie?

Inmiddels zijn de antwoorden bekend (zie hieronder). Gelukkig is het gemeentebestuur niet van plan nieuwe biomassacentrales toe te staan. Maar uitbreidingsmogelijkheden van het Amernet gaan wel door. Hier zijn we geen voorstander van, omdat er nog geen echt duurzame bronnen zijn om het Amernet te voeden. Bij de bespreking van de warmtevisie zullen we er daarom voor pleiten waar mogelijk te kiezen voor echt duurzame alternatieven voor verwarming van de Tilburgse woonwijken. 

Zonnepanelenproject Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 16-03-2020 00:00

Iedereen moet kunnen profiteren van duurzame energie. Daarom zijn we blij met het nieuwe zonnepanelenproject waarmee zonnepanelen ook bereikbaar worden voor een groep inwoners die hiervoor nu niet in aanmerking komen. Het gaat om een regeling van in totaal 10 miljoen euro, waarbij 5 miljoen wordt gereserveerd voor het eerste jaar, en 5 miljoen voor het tweede jaar. Op maandag 9 maart heeft de raad ingestemd met deze regeling. 

Met dit project regelt de gemeente de voorfinanciering, installatie en onderhoud van zonnepanelen, en worden huiseigenaren helemaal ontzorgd. Het uitgangspunt is dat deelnemers een langlopende lening aangaan,  waarbij de maandelijkse besparing op de energierekening hoger is dan de aflossing. Daarmee profiteren deelnemers van duurzame energie én een lagere energierekening. Er zal hierbij rekening gehouden worden met de wijzigingen in de landelijke salderingsregeling. 

Als één van de initiatiefnemers van het debat hebben we de vraag centraal gesteld: "in hoeverre komt dit zonnepanelenproject voldoende binnen bereik van inwoners met lagere inkomens?" Daarvoor wordt er voor de communicatie over het project samengewerkt met de sociale organisaties in de stad, om ervoor te zorgen dat de regeling zo goed mogelijk bij deze doelgroep onder de aandacht wordt gebracht.  Na het eerste jaar van de looptijd zal de regeling geëvalueerd worden, waarbij ook bekeken wordt of de gewenste doelgroep is bereikt. Als dit onvoldoende gelukt is zullen we voor het tweede jaar van de regeling om een aanpassing vragen. 

Tot slot is deze regeling niet dé oplossing waarmee alle daken in Tilburg vol komen te liggen met zonnepanelen, maar zal deze regeling wel een mooie bijdrage leveren. GroenLinks vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk daken in Tilburg waar mogelijk volgelegd worden met zonnepanelen, dus ook de daken van bedrijfspanden en huurwoningen. Dit brengen we onder de aandacht bij de bespreking van de regionale energiestrategie en bij de bespreking van afspraken over verduurzaming die de gemeente maakt met de woningcorporaties. 

Zonnepanelen geplaatst in Spoorpark

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 14-11-2019 14:53

Vanaf de bovenrand in het Spoorpark is al duidelijk te zien dat er zonnepanelen geplaatst zijn op het dak van het gebouw van Scouting Esjeeka. Energiefabriek013 heeft een prachtig project ontwikkeld waarbij inmiddels alle aandelen zijn verkocht. De stand staat nu op 287 panelen bij 46 deelnemers. Er is al een wachtlijst. Naar verwachting gaan de zonnepanelen vanaf november energie leveren.

Woon je in het postcodegebied: 5014, 5017, 5021, 5025, 5037, 5038, 5041 en 5042 dan kun je nu dus op die wachtlijst voor de aankoop. Voorwaarde is dat je een elektriciteitscontract op jouw naam hebt staan. Je kunt al meedoen met 1 aandeel. Een aandeel komt overeen met de opbrengst van een zonnepaneel. De gemiddelde verwachte opbrengst daarvan is 235 kilowattuur (kWh) per jaar. Je krijgt 15 jaar de energiebelasting terug van de opbrengst van jouw aandeel in de zonnepanelen. Deze teruggave is gekoppeld aan de hoeveelheid elektriciteit die is opgewekt. Na 15 jaar stopt je deelname automatisch.

Heb je interesse? Kijk voor meer informatie en om je aan te melden op: www.energiefabriekspoorpark.nl

Straatbeeld: Spoorpark-toren tikt hoogste punt aan

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 11-11-2019 12:38

Foto: Bas Vermeer / BD

Torentje hoor. De Kempentoren van het Tilburgse Spoorpark tikt het hoogste punt aan (35 meter.) Aan de voet staan opbouwkijkers natuurlijk, want het blijft Tilburg.

Nog voor het eind van het jaar wordt de toren geopend. Voor een beklimming is wel wat uithoudingsvermogen nodig: de toren krijgt 192 treden en geen lift. Wie naar boven wil, betaalt 1,5 euro. Met het beklimmen en abseilen van de toren willen De Torenbouwers – zo heten de bouwers echt – uit de kosten komen.

Door Bas Vermeer, Brabants Dagblad

Martin de Wolf stopt als burgerraadslid | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 08-07-2019 00:00

Beste leden, via deze weg wil ik jullie laten weten dat ik per 1 juli ben gestopt als burgerraadslid. Ik heb deze rol meer dan vijf jaar met liefde en plezier vervuld en wil het stokje graag overdragen aan anderen. Dat komt voor sommigen wellicht als een verrassing, maar binnen de fractie was al langer bekend dat ik deze coalitieperiode niet helemaal zou uitdienen. We zijn deze periode met een nieuwe, relatief jonge en zeer gedreven fractie van start gegaan, waarbij ik de fractie mee op weg mocht helpen. Voor zover die rol al nodig was, zou ik zeggen dat die inmiddels meer dan overbodig is. Ik heb de behandeling van de perspectiefnota afgewacht, waarbij ik nog graag aan de inzet van GroenLinks wilde meewerken. Mooi moment om te stoppen!

De belangrijkste reden dat ik stop is overigens het feit dat ik na de zomervakantie van een periode verlof mag genieten. Het leek me goed om m’n handen dan ook helemaal vrij te hebben. J

Terugblikkend voel ik me vereerd dat ik via de rol als burgerraadslid / raadscommissielid heb mogen meedenken over de koers en richting van onze mooie gemeente. Ik ben eerlijk gezegd ook wel trots op de bescheiden bijdragen die ik heb kunnen leveren ten aanzien van onderwerpen als afval, energie, luchtkwaliteit en – niet op de laatste plaats – mondiale bewustwording.

Ik hoop van harte dat het College erin slaagt om haar ambities te realiseren en verder te werken aan een duurzame, inclusieve en bruisende gemeente Tilburg. Ik hoop daarnaast dat de raad in de rest van deze periode de rust en ruimte vindt om - vanuit waardering voor de diversiteit die er is - het goede debat én het goede gesprek met elkaar te voeren.

Ik dank iedereen voor de prettige samenwerking!

Hartelijke groet,

Martin de Wolf

Van verkiezingsprogramma naar werkelijkheid: D66 Tilburg blij met Tilburgs Klimaatfonds!

D66 D66 Tilburg 29-06-2019 13:02

Woensdag 26 juni 2019 is officieel het Tilburgs Klimaatfonds ingesteld. Het Klimaatfonds, dat momenteel 20 miljoen euro omvat, is bedoeld om initiatieven van organisaties en bedrijven mogelijk te maken die bijdragen aan het realiseren van de klimaatambities van Tilburg. De middelen worden ingezet om de doelstellingen te halen op het gebied van de energietransitie, de circulaire economie en klimaatadaptatie. In 2045 wil Tilburg klimaatneutraal, klimaatbestendig en volledig circulair zijn.

Met het klimaatfonds wil de gemeente externe organisaties en bedrijven prikkelen om zelf aan de slag te gaan met het klimaat. Het gaat om projecten die energiebesparing bij woningen en bedrijven kunnen versnellen, de productie van duurzame energie uitbreiden, bijdragen aan schone en duurzame mobiliteit, circulair ondernemen stimuleren of klimaatregelen in de openbare ruimte. Het Klimaatfonds start met een bedrag van 20 miljoen euro, maar heeft de mogelijkheid om door te groeien tot 70 miljoen euro.

Verkiezingsprogramma D66 Tilburg 2018-2022 “D66 Tilburg is erg blij dat het Tilburgs Klimaatfonds nu officieel is ingesteld. Het Klimaatfonds is in het bestuursakkoord aangekondigd, maar was ook een belangrijk punt uit het verkiezingsprogramma van D66 Tilburg. In ons verkiezingsprogramma schreven wij op: “Wij willen dat er, analoog aan het duurzaamheidsfonds in Amsterdam, een revolverend duurzaamheidsfonds wordt ontwikkeld om kleine en middelgrote duurzaamheidsinitiatieven te stimuleren.” Het Klimaatfonds is nu werkelijkheid en daarmee is er een mooi instrument gecreëerd om Tilburgse initiatieven te realiseren die bijdragen aan de klimaatambities van Tilburg!” – Julian Zieleman, woordvoer Klimaat en Energie

 

Meer informatie: https://www.tilburg.nl/actueel/nieuws/item/tilburgs-klimaatfonds/

Contrast gasbeleid Nederlandse en ...

Lijst Smolders Tilburg ( LST ) Lijst Smolders Tilburg ( LST ) Tilburg 22-06-2019 08:15

Collectief zonneproject Spoorpark is haalbare kaart

Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Burgerinitiatief Tilburg (BIT) Tilburg 10-04-2019 17:42

Het gebouw van Scouting Esjeeka in opbouw. Foto: Rob Vennix

Indien er voldoende interesse is, komen er op korte termijn collectieve zonnepanelen in het Spoorpark. Deze conclusie trok onlangs de initiatiegroep van de Energiefabriek Spoorpark. In totaal komen volgens het plan bijna collectieve 250 panelen op het gebouw van scouting Esjeeka.

Hiermee kunnen omwonenden die in de postcodegebieden rondom het Spoorpark wonen – en bijvoorbeeld geen gelegenheid hebben voor panelen op hun eigen dak – zonnepanelen kopen. Dit gebeurt via een op te richten energiecoöperatie. Het coöperatielid krijgt belastingaftrek op zijn energienota voor de hoeveelheid kWh die ‘zijn’ panelen opwekken. Zo wil de overheid de productie van zelf opgewekte groene stroom stimuleren.

De energiecoöperatie in oprichting is erg blij dat ze zich kan verbinden aan Spoorpark Tilburg. Het park is het grootste burgerinitiatief van Nederland, daar hoort een duurzaam en collectief energieproject bij voor direct omwonenden, vindt het bestuur.

Bij een dergelijk project komen veel technische, financiële en praktische om de hoek kijken. Het project krijgt vorm onder de vleugels van Energiefabriek 013. Deze coöperatie heeft al ruime ervaring met vergelijkbare projecten. Zoals het succesvolle project Energiefabriek Oude Leij waar omwonenden in groten getale hebben geïnvesteerd in zonnepanelen.

Geïnteresseerden die zich eerder hebben aangemeld voor het project, hebben inmiddels een uitnodiging voor de eerste informatiebijeenkomst ontvangen op 17 april. Als er na deze eerste ronde nog panelen over zijn kunnen ook andere geïnteresseerden zonnepanelen kopen. Houd hiervoor de site www.energiefabriekspoorpark.nl in de gaten die binnenkort online gaat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.