Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

17 documenten

Zonnepanelen boven parkeerplaats

Partij Souburg-Ritthem (PSR) Partij Souburg-Ritthem (PSR) Vlissingen 18-09-2023 14:34

Zoals u in het coalitieakkoord heeft kunnen lezen willen we werken aan duurzame energie, het opwekken van energie door PV-installaties is er één van. We willen dit realiseren zonder verlies van groen. Oplossingen zijn onder andere door het laten plaatsen op daken van gebouwen en het te realiseren boven (grote) parkeervoorzieningen bij bijvoorbeeld winkel(centra).

In navolging van de vragen die door de PSR waren ingediend op 1 februari 2023 en uw beantwoording op 15 maart 2023 heeft de PSR een aantal aanvullende vragen.

Hoe wil de Gemeente Vlissingen anticiperen op de door grote meerderheid aangenomen motie in de tweede kamer over opnemen in wet- en regelgeving van het verplicht plaatsen van zonnepanelen boven daarvoor geschikte grote parkeerterreinen?

Ons antwoord

Deze verplichting zal voor 2030 moeten worden opgenomen in de wet- en regelgeving. Nog niet bekend is hoe deze motie zal worden uitgevoerd. Indien er initiatieven komen dan worden deze per geval bekeken of een dergelijk terrein geschikt en rendabel is. Dit is hoofdzakelijk op initiatief van marktpartijen.

Welke initiatieven worden er actief door de Gemeente Vlissingen genomen om eigenaren van grote parkeervoorzieningen te benaderen om zoals in Frankrijk deze te voorzien van PV-installaties?

Ons antwoord

Op dit moment is hiervoor geen capaciteit beschikbaar. De mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen wordt wel meegenomen en onderzocht in projecten die hiervoor geschikt zijn. Een voorbeeld hiervan is de Machinefabriek.

Welke initiatieven worden er naast het vanuit de Rijks- of Provinciale geïnitieerde initiatieven opgestart?

Ons antwoord

Naast de Rijks- of Provinciaal geïnitieerde initiatieven worden er door de gemeente Vlissingen geen initiatieven opgestart omdat hiervoor geen capaciteit beschikbaar is.

Welke initiatieven worden er vanuit de Gemeente opgestart om in samenwerking met de nutsbedrijven de nutsvoorziening (elektriciteit) robuust te maken in de Gemeente Vlissingen voor landelijke of regionale uitval? Hierbij vooral voor de continuïteit van essentiële (orde, veiligheid, humanitaire, noodopvang) voorzieningen.

Ons antwoord

Het robuust maken van de nutsvoorziening elektriciteit is geen taak voor de gemeente. Initiatieven hiertoe liggen bij het Rijk en voor ons gebied bij Stedin. De gemeente Vlissingen werkt hier wel aan mee. Recent heeft de Provincie Zeeland in dit kader, hiervoor het pMIEK (provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Energie en Klimaat) vast gesteld. Het pMIEK is een overzicht van de belangrijkste energie-infrastructuurprojecten waarover provincie, netbeheerders en medeoverheden afspraken maken om tot (versnelde) realisatie te komen. En zo netcongestie te voorkomen.

Welke maatregelen/verdeling treft de Gemeente om de energietransitie voor de inwoners en de bedrijven van de Gemeente Vlissingen “draagbaar” te maken?

Ons antwoord

Dit doet de gemeente Vlissingen door de landelijke subsidies die op dit gebied beschikbaar zijn, uit te zetten bij onze inwoners. Hierbij kunt u denken aan het aanpakken van energiearmoede, het inzetten van een energieteam (klusbus) voor het aanbrengen van kleine isolerende maatregelen, zoals bij voorbeeld tochtstrips. En verder het uitvoering geven aan het Nationaal Isolatie Programma (NIP). Eigenaren met een huis dat een E, F, G, energie label heeft en hun huis willen isoleren krijgen de mogelijkheid om hiervoor een subsidie te krijgen. Zie hiervoor ook onze beantwoording op vraag 4 van 15 maart 2023 met kenmerk 2245112 / 2246201. Uit het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (voorheen Programma Aardgasvrije Wijken, PAW) heeft gemeente Vlissingen subsidie ontvangen om de Panoramabuurt aardgasvrij(-klaar) te maken. Een groot deel van deze beschikbare gelden is door woningeigenaren te gebruiken als subsidie voor het voorbereiden van hun woning op een aardgasvrije woning.

Welke initiatieven ontplooit de Gemeente naast de huidige (landelijke) initiatieven om de inwoners van de Gemeente Vlissingen hier actief in mee te laten denken?

Ons antwoord

De gemeente Vlissingen kent geen initiatieven om de inwoners van de gemeente actief mee te laten denken over de energietransitie.

Regionale Energie Strategie (RES) | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks SGP Vlissingen 05-07-2020 00:00

Op 2 juli 2020 stemde GroenLinks tijdens de besluitenraad in met het raadsvoorstel Regionale energie strategie 1.0.

Het Behalen van de klimaatdoelstellingen vraagt om veel kleine stappen om uiteindelijke de klimaatdoelen te behalen. GroenLinks is blij met de RES 1.0. Wel ziet GroenLinks nu al verbeterpunten voor de volgende RES2.0. Die verbeterpunten liggen vooral op provinciaal niveau bij de Zeeuwse-industrie. En nieuwe vormen van energiewinning.

Voor de gemeente Vlissingen betekent de RES toch wel iets anders dan voor de Provincie. De gemeente komt aan bod als het gaat om energiezuinige en klimaatvriendelijke plannen te maken voor en samen met inwoners in de woonwijken en kernen.

Een mooi voorbeeld is de Klimaatstresstest die studenten van de HZ in Vlissingen uitvoerde. Deze Klimaatstresstest leverde resultaten en actiepunten op. GroenLinks wil hieraan graag daadwerkelijk uitvoering geven.

De wethouder kondigde, naar aanleiding van onze GroenLinks vragen, aan dat er voor eind 2020 een plan van aanpak ligt waarin de speerpunten van de RES én de resultaten van de Klimaatstresstest zijn opgenomen.

 

Kernenergie

Naar aanleiding van de RES diende de SGP een drietal moties in. Met deze moties werd o.a. gevraagd om gebruik te maken van een mix van kernenergie met andere energievormen.

GroenLinks stemde tegen de moties. De fractievoorzitter van GroenLinks lichtte de reden in de raad toe.

GroenLinks is tegen kernenergie. Daarom wil GroenLinks dat de kerncentrale in Borssele sluit en geen nieuwe kerncentrales meer openen. Kerncentrales kosten vele miljarden euro's en zijn niet winstgevend. Kernenergie drukt bovendien duurzame stroom van de markt. De kans op ongelukken met kerncentrales is misschien klein, maar als er iets gebeurt, heeft een dergelijk ongeluk enorme gevolgen. Daarnaast zorgt kernenergie voor schadelijk radioactief afval. Kernenergie is peperduur en wordt steeds duurder. Eén kerncentrale kost tientallen miljarden euro's. Kerncentrales krijgen financiële steun van overheden, omdat ze te duur zijn voor ondernemers zelf. De Nederlandse economie schiet bovendien weinig op met nieuwe kerncentrales, want het zijn buitenlandse bedrijven die ze bouwen. Elke euro die we uitgeven aan kernenergie kunnen we niet meer investeren in wind- en zonnestroom of het gebruik van aardwarmte. En dat is zonde, want wind blijft waaien zon blijft schijnen, maar uranium raakt onherroepelijk op. Wind- en zonne-energie leveren meer stroom op, scheppen meer banen en geven ons een schoner milieu.

Het is hoopgevend dat de bouw van een tweede kerncentrale in Borssele niet doorgaat. En als het aan GroenLinks ligt gaat ook de bestaande centrale in Borssele zo snel mogelijk dicht.

Slim omgaan met energie en meer gebruik maken van groene energie - dat zijn de echte antwoorden voor de toekomst.

Dit is onderwerp is eigenlijk geen gemeentelijke verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid ligt bij de staat en de provincie. Het is wel prettig dat ik ruimte heb gekregen om ons GroenLinks standpunt op dit onderwerp te mogen laten horen.

Jeroen Portier

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Motie 3 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 3 - Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Leveringszekerheid van gekozen energiemixDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020,Constaterende dat:- De focus van de concrete plannen in de Regionale Energiestrategie Zeeland voornamelijk op het opwekken van energie uit zon en wind ligt;- Leveringszekerheid en beschikbaarheid de achilleshiel is van deze vormen van elektriciteitsproductie, zeker in combinatie met de afname van regelbare conventionele centrales en de verwachte elektrificatie van (een gedeelte van) de warmtevraag;- Kernenergie van de kerncentrale Borsele zonder CO2-uitstoot ook tot de brede energiemix hoort;- Nieuwe vormen van duurzame energie momenteel volop worden onderzocht en ontwikkeld;- Andere landen om ons heen, zoals België, in de praktijk laten zien dat een tekort aan elektriciteit direct tot problemen kan leiden voor inwoners en ondernemers. Is van oordeel dat:- Eenzijdige focus op zon en wind op korte en middellange termijn niet verstandig is;- Een brede blik op verschillende vormen van energie noodzakelijk is om tot een goede energiemix te komen waarbij leveringszekerheid het uitgangspunt is;- Inzichtelijk moet worden welke maatschappelijke kosten gemoeid zijn met het garanderen van leveringszekerheid in de beoogde Zeeuwse energiemix voor 2030 en tot welke bijstelling van de visie dat leidt;- De kansen binnen de huidige infrastructuur in Zeeland (o.a. het gasnetwerk) te betrekken bij alternatieve vormen van energie, bijvoorbeeld biogas of waterstof. Verzoekt het college om de stuurgroep RES te verzoeken:- Bij de totstandkoming van de uitvoeringsplannen voortdurend een brede afweging te doen naar een goede energiemix die breder is dan alleen zonne- en windenergie om de leveringszekerheid zo goed als mogelijk te borgen;- In een volgende versie van de RES inzichtelijk maken wat er voor nodig is om de leveringszekerheid van energie in Zeeland te borgen en welke maatschappelijke kosten hiermee gepaard gaan. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie vaststellen Regionale Energie Strategie

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie 1 Vaststellen Regionale Energie Strategie (RES)

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Vragen van GroenLinks over de kerncentrale | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 13-03-2020 00:00

Vragen GroenLinks voor het Vragenhalfuur Besluitenraad 5/ 12 maart 2020

Kerncentrale

Steeds vaker wordt kernenergie genoemd als 'de oplossing' voor het klimaatprobleem. Enerzijds is dat begrijpelijk, immers, we moeten alles op alles zetten om de klimaatcrisis af te wenden. Echter, kernenergie is wat ons betreft juist een afleiding van echte duurzame oplossingen.

Kernenergie is te duur, traag, en er is geen antwoord voor het afval om een serieuze rol te spelen in de energievoorziening van de toekomst. Al het geld dat wordt besteed aan dure en gevaarlijke kernenergie wordt niet besteed aan duurzame alternatieven. Om het klimaat te redden zijn er betere, sneller beschikbare en goedkopere duurzame alternatieven. Toch laait de discussie over kernenergie, met ogenschijnlijk mooie beloften, steeds weer op.

 

GroenLinks begrijpt de antwoorden van het college op door ons gestelde vragen. Dat neemt niet weg dat we enigzins teleurgesteld zijn in de antwoorden.

Ingekomen brief WISE (vrijdagzending 3 januari 2020)

In 2003 al heeft ons buurland België bij wet vastgelegd dat in de komende jaren afscheid genomen gaat worden van kernenergie. In oktober 2022 zal volgens planning de kernreactor Doel 3 sluiten, in februari 2023 gevolgd door Tihange 2. Beide kernreactoren staan bekend als de ‘scheurtjescentrales’ omdat in 2012 duizenden metaalscheurtjes in de reactorvaten werden vastgesteld.

Op dit moment is in België de regeringsformatie in volle gang, nadat in mei 2019 verkiezingen werden gehouden. Het nieuwe regeerakkoord zal moeten uitwijzen of de wet effectief zal worden gerealiseerd.

Samen met de Nederlandse gemeenten in de drie zuidelijke provincies en hun provinciebesturen wil WISE Nederland het signaal afgeven aan de Belgische politieke partijen, dat wij belang hechten aan de uitvoering van de volledige kernuitstap in 2025. De 7 Belgische kernreactoren liggen bijzonder dicht bij dichtbevolkte Nederlandse regio’s.

 

Is het college het met GroenLinks eens dat scheurtjescentrales bij onze buren ook een gevaar voor onze omgeving zijn? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

De veiligheid van onze inwoners heeft altijd de hoogste prioriteit. Aangezien het kerncentrales van een buurland betreffen moeten afwegingen of er signalen over de veiligheid moeten worden afgegeven op nationaal niveau worden gemaakt. Het Belgische Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) is in België verantwoordelijk voor de controle van de kerncentrales. Op nationaal niveau vindt afstemming en overleg plaats tussen de verantwoordelijk toezichthouders en daarmee ook met de verantwoordelijke ministeries.

       2. Vind het college het van belang dat wanneer er dreigende situaties in de omgeving zijn die onze gemeente nadelig kunnen beïnvloeden we als gemeente onze verantwoordelijkheid moeten nemen en een signaal af moeten geven? Zo ja hoe? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Zie het vorige antwoord.

       3. Is het college bereidt om zich aan te sluiten bij het appel dat door WISE naar de Belgische politieke partijen wordt verstuurd? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Zie het vorige antwoord.

 

Binnen GS van de provincie Zeeland is inmiddels een lobby gaande is om de bedrijfsduur van de kerncentrale in Borsele opnieuw te verlengen en mogelijk uitbreiding ter sprake te brengen.

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/provincie-vraagt-epz-wat-is-er-nodig-om-kerncentrale-langer-open-te-houden~a57e6944/

De bouw van een kerncentrale behelst tientallen jaren (mag ook niet vanwege de stikstofcrisis) en kost veel geld wat dan niet besteed kan worden aan duurzame energievormen.

     4. Hoe denkt het college over deze provinciale acties?

Antwoord:

Het betreft hier acties van GS. Het college heeft hier geen mening over.

     5. Is het college bereid om bij GS ook de bezwaren van kernenergie onder de aandacht te brengen? Zo ja, hoe en wanneer gaat u dat doen? Zo nee, waarom niet?

Antwoord:

Neen, de bezwaren/gevaren van Kernenergie zijn algemeen bekend. Het college is daarom van mening hier geen extra energie in te steken.

26 april 2020 demonstratie bij de kerncentrale Borssele ! | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 10-03-2020 00:00

 

Op 26 april 2020  is er een demonstratie bij de kerncentrale Borssele. En niet alleen daar, in heel Europa gaan mensen de straat op voor een schone en duurzame toekomst. Dat betekent dus geen kernenergie en geen levensduurverlenging van Borssele. De demonstratie start om 14.00.

In maart en april organiseert Wise een serie thema-avonden; het klimaat rond kernenergie.

Steeds vaker wordt kernenergie genoemd als 'de oplossing' voor het klimaatprobleem. Enerzijds is dat begrijpelijk, immers, we moeten alles op alles zetten om de klimaatcrisis af te wenden. Echter, kernenergie biedt geen duurzame oplossing. Kernenergie is niet alleen schreeuwend duur, het is ook nog eens veel te langzaam om het klimaat te redden. Kernenergie heeft daarnaast nog een aantal onoverkomelijke andere problemen: radioactief afval, risico's op zware ongelukken en proliferatie van kernwapens.Om het klimaat te redden zijn er betere, sneller beschikbare en goedkopere duurzame alternatieven. Toch laait de discussie over kernenergie, met ogenschijnlijk mooie beloften, steeds weer op.

Demonstratie Borssele 26 april Op 26 april 2020is er een demonstratie bij de kerncentrale Borssele. Dat betekent dus geen kernenergie en geen levensduurverlenging van Borssele. De demonstratie start om 14.00. Er zal een pendelbusje vanuit station Goes rijden. En vanuit Middelburg gaat een groep met de fiets naar de demonstratie. In heel Europa gaan mensen op die dag de straat op voor een schone en duurzame toekomst.

meer informatie: https://www.wisenederland.nl/borssele

 

Thema-avonden: het klimaat rond kernenergie Vanaf half maart organiseert WISE diverse bijeenkomsten in Amsterdam (11 maart), Nijmegen (31 maart), Utrecht (9 april) , Rotterdam (nader te bepalen) en Middelburg (15 april). Jong en oud, iedereen die geïnteresseerd is in de toekomst van onze energievoorziening, is van harte welkom om mee te denken en mee te praten.

meer informatie: https://www.wisenederland.nl/klimaatgesprekken

Motie “Groene Technologie aan zee” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 10-11-2019 00:00

De motie "groene technologie aan zee" ingediend door GroenLinks tijdens de algemene beschouwingen, is op 1 stem na, unaniem aangenomen!

De motie:

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen op 7 november 2019

Overwegende dat:

In Vlissingen een topsamenwerking is voor offshore windenergie, hierbij wordt samengewerkt met onderwijs o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent, bedrijven en overheid aan onderzoek en innovatie. Vlissingen is nu het centrum voor offshore windenergie op zee en we willen deze positie behouden en verstevigen.

Hiermee wordt een belangrijke bijdrage geleverd om de ontwikkelingen van Groene technologie in Vlissingen op de kaart zetten.

Het voor de gemeente Vlissingen belangrijk is dat deze Groene Technologische ontwikkelingen, voorloper in Nederland, ook naar buiten toe meer zichtbaar worden. Met andere woorden laat zien dat Vlissingen hier trots op is en straal dat uit.

Is van mening dat:

Zichtbaarheid van de Groene technologie aan zee een positieve bijdrage levert aan het imago van Vlissingen; Publiciteit in de media speelt daarin een onmisbare rol; Groene technologie in het DNA van Vlissingen zichtbaar moet zijn.

 

Verzoekt het college:

Groene Technologie in Vlissingen nadrukkelijk in de publiciteit, communicatie en voorlichting binnen de kaders van het van het programma “Aantrekkelijke stad” uit te dragen. Regelmatig en bij nieuwe ontwikkelingen de inwoners betrekken door via de media te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Beantwoording vragen energietransitie (RES)

SGP SGP Vlissingen 04-10-2019 00:00

beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 Fractie SGP inzake "Gemeente Vlissingen en de Regionale Energie Strategie"Geachte raadsleden,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleidingIn het najaar 2019 wordt de Regionale Energie Strategie (RES) aan alle gemeenteraden en de staten in Zeeland voorgelegd en wordt deze vastgesteld.In de afgelopen periode is door de deelnemers van verschillende discussietafels (provincie, gemeenten, waterschap, energiebedrijven, milieuclubs, enz.) een concept strategie opgesteld die al ter verificatie naar de landelijke klimaat-/discussietafels is gestuurd. Als gemeenteraad zijn we door het college niet of nauwelijks geïnformeerd over de inbreng en/of visie van de Gemeente Vlissingen op het concept van de RES en lokaal beleid rondom de energietransitie.Daarom wil de SGP de volgende vragen stellen:

Vraag 1: Was de Gemeente Vlissingen bestuurlijk en/of ambtelijk vertegenwoordigd aan één of meerdere van de discussietafels ter opstelling van het concept RES?

Ons antwoord: Ja, de gemeente Vlissingen is ambtelijk vertegenwoordigd in de sector tafel Gebouwde omgeving.

Vraag 2: Welke aanbevelingen heeft de Gemeente Vlissingen gedaan richting de deelnemers van de discussietafels?

Ons antwoord: het gaat hier niet om concrete aanbevelingen als wel meedenken en het doen van suggesties die in de groep worden doorgesproken. Het meest concrete is de hoeveelheid te verwachten wind en zon energie die door / via de gemeente Vlissingen kan worden aangeleverd voor de RES.

Vraag 3: Heeft het college voor de Gemeente Vlissingen in beeld welke ontwikkelingen op het gebied van de energietransitie zij waar wel en/of waar niet wil hebben? (waar wel/niet zonnepanelen, windmolens)

Ons antwoord: Nee, de gemeente is bezig met het inventariseren van de consequenties van de gevolgen van de Regionale Energie Strategie (RES) voor Vlissingen. Voor definitieve vaststelling van de RES willen we hierover meer zekerheid geven.

Vraag 4: Zet het college in op verbreding van de energiemix? Dus niet alleen wind en zon, maar ook waterstof en aquathermie, open houden van de kerncentrale te Borssele en wellicht één of meer kerncentrales erbij met de nieuwste technieken (gesmolten zout- en/of thoriumcentrale)?

Ons antwoord: de verantwoordelijkheden van de gemeente Vlissingen liggen op de bebouwde omgeving. Het college neemt nog geen standpunt in over de ruimtelijke inpassing van diverse vormen van energieaanbod.

Vraag 5: Zet het college in op omzetting van windstroom in waterstof ten behoeve van de industrie in onze gemeente? Op welke manier?

Ons Antwoord: zie antwoord bij vraag 4.

Vraag 6: Zet het college in op benutting van de restwarmte van de industrie ten behoeve van bedrijven en/of inwoners? Op welke manier?

Ons antwoord: In onze warmtevisie zal dit aan bod komen. De RES schrijft voor dat over de inzet hier regionaal en in overleg met de Zeeuwse gemeenten afspraken moeten worden gemaakt.

Vraag 7: Zet het college in op energiebesparing door bedrijven en inwoners? Hoe dan?

Ons antwoord: Ja, is onderdeel van het milieu en duurzaamheidsplan en wordt voor bedrijven uitgevoerd door de RUD. Inwoners kunnen via de site van Duurzaam Bouwloket informatie vinden en krijgen en ook in contact komen met bedrijven die de energiebesparende maatregelen komen uitvoeren.

Vraag 8: In de toekomst moeten veel huizen terug in de energievraag om een alternatief voor de gasgestookte CV-ketel mogelijk te maken. Hoe snel/langzaam wil het college meegaan in het “van gas los”-beleid met het oog op inwoners met een (onder) modaal inkomen met een koophuis?

Ons antwoord: Dit zal worden meegenomen in de transitievisie Warmte.

Vraag 9: Houdt het college, bij het maken van beleid m.b.t. de energietransitie, rekening met het feit dat in Zeeland 66,6% van de opgewekte energie wordt gebruikt door de industrie en dat huishoudens “slechts” 33,3% van de opgewekte energie gebruiken?

Ons antwoord: In de Regionale Energie Strategie heeft het energie gebruik van de industrie geen plek gekregen. Dit wordt landelijk geregeld.

Vraag 10: Wordt participatie van omwonenden een vast onderdeel bij (toekomstige) projecten en plannen m.b.t. de energietransitie?

Ons antwoord: Inwonerparticipatie en lokale initiatieven krijgen een plek in de warmtevisie.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                                 de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet                               drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door M. de Bruijn

Goed nieuws voor ...

Partij Souburg-Ritthem Partij Souburg-Ritthem Vlissingen 19-08-2019 14:33

Goed nieuws voor woningbezitters

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.