In de raadsvergadering van 26 februari heeft GroenLinks het woord gevoerd over het bestemmingsplan Heidehof/De Wieken en het geluidsscherm in Dorst.

Bestemmingsplan Heidehof/De Wieken (Boers)

Al bij onze sjabloonvragen sprak ik uit, dat wij worstelen met uw collegevoorstel. Vooral ook omdat GroenLinks in beginsel positief staat en wil staan ten opzichte van Inbreiden als daarmee Uitbreiden in het buitengebied wordt voorkomen.

Onze bedenkingen ten aanzien van de ontsluiting van verkeer vanaf de nieuwe zorgwoningen hebben wij maar laten varen na uw antwoord op de betreffende sjabloonvraag. We moeten wel tenminste ÍETS en laten ons dan maar leiden door uw antwoord dat de invloed van het aantal verkeersbewegingen op de luchtkwaliteit in de directe omgeving van met name de Pauluswegbewoners zeer beperkt zal zijn.

Iets anders, voorzitter, is ons probleem met de te vrezen geluidsoverlast voor de nieuwe bewoners van de zorgwoningen. Uw college antwoordt op de betreffende sjabloonvraag dat GEEN MAATREGELEN MOGELIJK ZIJN OM DE GELUIDBELASTING TE VERMINDEREN en dat daarom (maar) hogere waarden zijn vastgesteld. De geluidgrenswaarden zullen dus worden overschreden zodra de nieuwe bewoners hier hun intrek hebben genomen. Precies zoals gebeurd is bij de 10 ‘poortwoningen’ van de nieuwbouwwijk Boswachterij Dorst, met alle gevolgen vandien, heeft het college om deze bouw op de plek van het oude buurthuis  Heidehof mogelijk te maken wederom een Besluit hogere grenswaarden vastgesteld. Evenals dat bij de mogelijke bouw op de plek van Houtse Heuvel 2 nodig zal zijn. Voorzitter, het wordt schering en inslag lijkt het, en op zo’n manier, dat wij ons afvragen waar de Wet geluidhinder nog goed voor is. Die is er onder meer voor bedoeld om toekomstige bewoners van nieuwbouwplannen te beschermen tegen geluidsoverlast. Constante besluiten om hogere grenswaarden vast te stellen, maken deze Wet geluidhinder in Oosterhout langzaamaan tot een farce.

Nu even terug naar dit voorstel. In antwoord op de sjabloonvraag van de heer Hoosemans heeft uw college geantwoord dat de overschrijding van de voorkeursgrenswaarden in dit geval 13 dB bedraagt. Elke 3 dB-overschrijding verdubbelt het geluidsvolume, voorzitter. 6 dB verviervoudigt het geluid, 9 dB acht (8) keer en bij een 13 dB overschrijding zal het geluidsvolume meer dan verzestienvoudigd zijn. Kunt u het nog volgen, hoop ik, maar neemt u gerust aan dat de toekomstige bewoners de ramen gesloten zullen moeten houden.

Kortom, voorzitter, wij maken ons zorgen over de te ontstane geluidsoverlast voor de nieuwe bewoners zo dadelijk. Naar alle waarschijnlijkheid zullen wij na de poging van de portefeuillehouder onze ongerustheid over deze problematiek weg te nemen, vragen om een kleine schorsing.

En misschien, voorzitter, los van het antwoord van de portefeuillehouder, is het goed dat het college ons tijdens een informatiebijeenkomst nog eens de toepassing uitlegt van deze problematiek van Hogere grenswaarden. Overigens ook zoals we daarom al vroegen bij onze sjabloonvragen en het college simpelweg verwees naar het geluidrapport bij dit bestemmingsplan.

Geluidsscherm Dorst (Van der Pluijm)

Wat maakt een huis een thuis? Dat is een nogal filosofische vraag, waar iedereen een ander antwoord op zal geven. Waar we het echter allemaal wel mee eens zullen zijn, is dat het een plek is waar je kunt ontspannen. Zonder gestoord te worden. Voor een deel van de bewoners van de nieuwbouwwijk De Boswachterij in Dorst is dat allerminst het geval. Zij worden, dag in dag uit, gestoord door langsdenderende treinen.

De fractie van GroenLinks is op bezoek geweest bij bewoners van De Bosuil in deze week en daar werd volgens ons bevestigd dat de geluidsoverlast te hoog is. Een lichte trein, zoals een sprinter, valt qua geluidsoverlast nog wel mee. Maar komt er een lange en zware goederentrein langs, dan is de geluidsoverlast niet te missen. Zeker niet, aangezien de poort niet alleen voor een geluidslek zorgt maar ook nog als een soort megafoon fungeert. De aard van de bebouwing zorgt voor reflecties en versterkingen in het geluid.

Doordat het goederenverkeer de laatste tijd rap is toegenomen, zorgt dit bovendien voor extra geluidsoverlast voor de bewoners. De reden van het extra verkeer heeft meerdere factoren. Niet alleen zijn er werkzaamheden in Duitsland, waardoor de vervoerders geen gebruik kunnen maken van de Betuweroute. Ook is de route door Brabant sneller. Het is dus niet te verwachten dat het goederenverkeer hier snel zal afnemen.

Voorzitter, de situatie ter plaatse en het feit dat we dit als gemeente relatief goedkoop kunnen verhelpen, is voor GroenLinks een reden om vóór dit voorstel te stemmen. We kunnen hiermee de geluidssterkte op de gevel terugbrengen naar de voorkeurswaarde van de wet geluidhinder. Die ligt maar liefst 7 dB lager dan de hoogste waarden op de gevels van de bewoners. Voorzitter, even voor de duidelijkheid: 7 decibel minder lijkt misschien niet zo veel, maar het gaat om een geluidsniveau dat 4 keer minder is. Een groot effect met een kleine uitgave dus.

Voorzitter, bij deze nota past het de gemeenteraad ook om te reflecteren op haar eigen keuzes. Een afwijking van de wet geluidhinder wordt meestal voor kennisgeving aangenomen, omdat het om een administratieve aanpassing gaat. We moeten ons echter realiseren dat een kleine aanpassing op papier, voor de bewoners van onze gemeente een groot effect kan hebben. Dit is een voorbeeld waarbij we het relatief eenvoudig en betaalbaar kunnen repareren, maar dat is niet altijd het geval. GroenLinks spreekt de wens uit dat zowel het college als de raad hier in de toekomst scherper op is.

Tot zover, voorzitter.