Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

12 documenten

MOTIE Het oor wil ook wat aangenomen

CDA CDA DENK Amersfoort 19-12-2023 20:11

De raad van de gemeente Amersfoort, Overwegende dat: a. De omgevingsvisie over het fysieke domein gaat; b. Het een ambitiedocument en terzelfder tijd een richtinggevend kader is; c. Het in de Regio Amersfoort een gevecht is om de ruimte; d. Alle nieuwe fysieke ontwikkelingen leiden tot meer mensen en het geluid dat zij voortbrengen; e. Geluidsoverlast een groeiende bron van zorg is voor veel Amersfoorters. Denk hierbij aan verkeerslawaai, uitgaanslawaai, warmtepompen, bladblazers en zo verder; f. Op de grond er een onvermijdelijke toename van geluid is door de toename van mensen en bedrijvigheid; g. Ook zonder de mogelijke komst van een vierde aanvliegroute, wat een enorme verslechtering van het leefklimaat in onze regio zou betekenen, is de geluidsoverlast van vliegtuigen nu al vaak hemeltergend; verzoekt het college: 1. De toename van geluid en geluidsoverlast, zowel op de grond als in de lucht, in de verdere uitwerking van dit visiedocument een volwaardige plek te geven. Alex Engbers CDA

Motie "onze aanvliegroute" aangenomen

CDA CDA PvdA Amersfoort 05-07-2023 05:40

De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. de gemeenteraad van Amersfoort in grote meerderheid op 7 maart een motie heeft aangenomen tegen de komst van een vierde vliegroute over Midden-Nederland, en daarmee over Amersfoort; b. de provincie Utrecht en ruim tien Utrechtse gemeenten een motie van gelijke strekking hebben aangenomen; c. een toelichting van het ministerie op 9 juni in het provinciehuis over de vierde aanvliegroute duidelijk heeft gemaakt dat de definitieve beslissing in 2025 te verwachten valt; d. dat bij de komst van een vierde vliegroute het aantal vliegbewegingen boven de regio Amersfoort fors zal toenemen; en dat de geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen binnen de regio Amersfoort vrijwel gelijk ervaren wordt; e. dat in de huidige plannen expliciet de mogelijkheid is opengehouden om ook vliegveld Lelystad vol in gebruik te nemen; en dat dit een extra geluidsbelasting voor Amersfoort en RegioAmersfoort kan betekenen. f. de vierde vliegroute een forse groei van het aantal vluchten van en naar Schiphol mogelijk maakt over de RegioAmersfoort; g. aangetoonde overlast voor onze inwoners een krachtig signaal kan zijn in de uiteindelijke besluitvorming; h. de belangen van Amersfoort en de RegioAmersfoort beter verdedigd kunnen worden als er een goed inzicht is in de nu reeds ervaren overlast van vliegtuigen; verzoekt het college: 1. om een digitaal klachtenloket te openen waarin aan inwoners uit Amersfoort en de RegioAmersfoort wordt gevraagd bij een klacht drie gegevens achter te laten: a. het tijdstip; b. de richting van het vliegtuig (oost, west, noord, zuid) en/of stijgend/dalend; c. de vier cijfers van de eigen postcode; 2. om deze motie te delen met raden en colleges in de RegioAmersfoort; opdat hun bewoners ook de weg naar het klachtenloket gaan vinden; 3. deze informatie m.b.t. overlast ieder kwartaal en in het belang van de inwoners van Amersfoort en de RegioAmersfoort te delen met alle relevante gremia in Den Haag. Alex Engbers Ida Bromberg Christian van Barneveld Noëlle Sanders Rob Smulders CDA GroenLinks Partij voor de Dieren Beter Amersfoort PvdA

CDA Eijsden-Margraten presenteert met trots de kandidatenlijst

CDA CDA Eijsden-Margraten 19-01-2022 15:35

In maart 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Inwoners van Eijsden-Margraten kunnen stemmen op de volgende kandidaten: Nadine Steijns-Huids, Banholt Jos Custers, Sint Geertruid Gerry Jacobs, Eijsden Armand Opreij, Mheer Roger Ritzen, Eijsden Peter Hendriks, Margraten Jos Oostenbach, Cadier en Keer Erwin Debie, Noorbeek Niels Duits, Oost-Maarland Ivan Dreessen, Bemelen Pieter Duits, Mesch Ronald George, Cadier en Keer De lijst is met veel zorg en aandacht samengesteld door de vertrouwenscommissie: “We zijn gegaan voor verjonging en vernieuwing, met behoud van kwaliteit en ervaring. We vinden het belangrijk om stabiel te blijven en kennis en ervaring niet overboord te gooien. Daarnaast vinden we spreiding over de diverse dorpen belangrijk. Zo hebben we oren en ogen op de plekken waar dat belangrijk is. Onze kandidaten zijn stuk voor stuk mensen met een hart voor Eijsden-Margraten. Gedreven mensen met diverse kwaliteiten in huis.” Samen met onze kandidaten en de inwoners gaan we voor: goed leven nu én in de toekomst! Zo hopen we ook in de nieuwe bestuursperiode weer uw vertrouwen waar te maken.

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluidsoverlast van de provinciale Biddingringweg.

CDA CDA VVD Dronten 07-02-2020 11:56

Als CDA-fractie hebben we in oktober 2019 actuele vragen gesteld over de geluidsoverlast van de provinciale Biddingringweg. Er is goed nieuws voor een deel van de inwoners die overlast ondervinden: de Biddingringweg tussen de Elburgerweg en de Dronterweg krijgt geluidsreducerend asfalt en wordt daardoor stiller, zo meldde provincie Flevoland gisteren. Voor de heer Benning, die namens inwoners een zienswijze had ingediend, is dat mooi. Voor inwoners die overlast ondervinden van het deel tussen De Wissel en de Elburgerweg biedt het geen soelaas, dit deel is eind 2019 net opgeknapt met gewoon asfalt. Ook voor die inwoners is er nog hoop, want de Provincie heeft een nieuwe telling/meting toegezegd. Door onze vragen en de inspanningen van inwoners als de heer Benning is het onderwerp door VVD-wethouder Irene Korting de afgelopen maanden aanhoudend onder de aandacht gebracht bij de Provincie. De daadwerkelijke geluidsoverlast wordt nu een jaar lang door de provincie gemeten. Als eind 2020 uit die resultaten blijkt, dat ook bij andere woningen aan de Biddingringweg > 55 dB geluid wordt geconstateerd, zullen we provincie Flevoland vragen ook voor die woningen maatregelen te nemen. Alle reden dus voor ons als CDA-fractie om vinger aan de pols te blijven houden. Wordt vervolgd als het aan ons ligt!

GroenLinks, D66 en CDA willen dat verbetering in luchtkwaliteit en geluidsoverlast bewezen wordt | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Ouderamstel 20-11-2019 00:00

GroenLinks, D66 en CDA hebben in de raadsvergadering van 14 november jl. voor een motie gestemd om inzichtelijk te maken van welke metingen van luchtkwaliteit en geluidsoverlast de gemeente gebruik kan maken. Omdat in het tracébesluit rond de verbreding van de A9 wordt gesteld dat dit beter zal worden, willen de partijen dat de juiste gegevens straks ook bekend zijn. Ondanks een positief advies van het college haalde de motie geen meerderheid.

Linda Muusses, GroenLinks: “Onze gemeente scoort niet goed op luchtkwaliteiten geluidsoverlast, juist door de infrastructuur van de snelwegen en Schiphol. Zowel lucht als geluid hebben invloed op de gezondheid van onze inwoners. Sommige uitslagen worden vooral berekend, maar dat wordt steeds minder geaccepteerd. De berekeningen van Schiphol zijn bijvoorbeeld telkens gunstiger dan de gemeten resultaten." Sybrig van Keep, D66: "Het Rijk stelt dat het straks allemaal beter wordt als de A9 verbreed is, maar dit willen we graag goed onderbouwd hebben. Daarom willen we weten of er goede metingen gedaan worden.” Luuk de Vre, CDA: "Als de luchtkwaliteit en geluidsoverlast niet verbeterd willen we dat natuurlijk wel weten."

Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol

PvdA PvdA VVD CDA Heiloo 08-11-2019 10:05

De PvdA Heiloo vraagt regelmatig aandacht voor de toenemende geluidshinder van vliegverkeer. In de raadsvergadering van maandag 11 november deden we dat opnieuw, door een motie in te dienen waarin we het college van VVD-CDA-Heiloo2000 oproepen nu eindelijk eens werk te maken van de overlast door vliegverkeer boven Heiloo. Helaas is deze motie verworpen.

‘Succes op korte termijn is niet te verwachten’, antwoordde het college ons in april jl. al  (antwoord op artikel 33-vragen 24 april 2019). Dat vinden we een merkwaardig standpunt: er is geen enkele reden om de vlieghinder en vervuiling van vliegtuigen te moeten accepteren. Steeds meer burgers klagen over de overlast van vliegverkeer. Onzes inziens is het een urgent probleem dat vraagt om een daadwerkelijke oplossing.

Ernstige slaapverstoring door vliegtuigen

De Gezondheidsmonitor GGD Hollands Noorden meldt dat bijna 76% van de bewoners in Heiloo geluidshinder door vliegverkeer ondervindt en dat ruim 35% deze hinder als ernstig ervaart. De GGD schat dat voor circa 4100 burgers in Heiloo, dit leidt tot ernstige slaapverstoring.

Wat wij willen

Schiphol moet volgens ons aantoonbaar de huidige hinder (geluid en vervuiling) verminderen voor bewoners van Heiloo maar ook voor bewoners uit de gehele regio gemeenten.

Het gaat om aanzienlijke hinder op twee gebieden:

vermindering van CO2-/ (ultra) fijnstof-/ stikstof uitstoot; vermindering geluidshinder.

In de motie die we op 11 november indienen verzoeken we het college om uiterlijk voor het tweede kwartaal van 2020 met een (regionaal) plan van aanpak te komen voor de bestrijding van overlast door Schiphol.

Laag over Heiloo

Vliegtuigen komen vaak erg laag over Heiloo aanvliegen. Onbegrijpelijk laag als je bedenkt dat we hier 35 kilometer van Schiphol vandaan zitten. De minimale vlieghoogte boven Heiloo is 609 m, maar regelmatig wordt er lager gevlogen.

Dat leidt tot veel geluidsoverlast. bovendien heeft het zo laag aanvliegen boven het kwetsbare Natura 2000 gebied van het Noord-Hollands duinreservaat, extra milieubelasting tot gevolg.

Nu is het moment van actie

In de Luchtvaartnota 2020-2050 geeft de minister van Infra- structuur en Waterstaat aan na 2020 het aantal vluchten van en naar Schiphol te willen verhogen van 500.000 naar 540.000 per jaar. De bestuurlijke Agenda Vliegverkeer Schiphol 2019-2022 d.d. april 2019, is in juni door het CDA/VVD/Heiloo2000-college goedgekeurd. In de commissie en de raad is deze bestuurlijke agenda niet besproken. Op 10 september heeft het Ministerie van I&W de Notitie Reikwijdte en Detailniveau luchtruimherziening gepubliceerd als startpunt voor de inspraak plan Milieueffectrapportage. Nu deze besluitvorming voorligt met een impact voor vele jaren, is dit het momentum om voor Heiloo en de regio duidelijk te maken dat het vliegverkeer niet moet groeien maar juist moet krimpen!

Het bericht Plan van aanpak bestrijding overlast Schiphol verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Evenementenbeleid

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Veenendaal 18-10-2019 16:18

https://veenendaal.christenunie.nl/k/n6171/news/view/1280555/63167/buitenmuziek.jpgIn Veenendaal worden veel evenementen georganiseerd en er zijn er een aantal die muziek met een stevig geluidsniveau hebben. Een feestje op zijn tijd moet mogelijk zijn, maar de vraag is hoe en waar je dat feestje dan viert. De ene mens waardeert stevige muziek met zware bassen, terwijl de ander kan genieten van een liefelijke aria van Bach. Om die twee uitersten een beetje bij elkaar te krijgen in een dorp als Veenendaal wordt takt en wijsheid gevraagd. De gemeenteraad werd donderdag 17 oktober om een oordeel gevraagd over de eerste wijziging van het evenementenbeleid.

In de wijziging van het evenementenbeleid is volgens de ChristenUnie een poging gedaan om de mogelijkheid tot evenementen met harde muziek en de wens tot zo min mogelijk geluidsoverlast voor de omgeving mogelijk te maken. De ChristenUnie vindt het een goede beweging dat er op de locatie Stadsstrand niet meer evenementen als de Voute Party worden toegestaan. En dat er een beperking op het aantal evenementen met luide muziek op die locatie is aangebracht.

Het blijft echter op eieren lopen, want waar de één helemaal los kan gaan bij een evenement met harde muziek, zit de omgeving met de gebakken peren. De enige manier om het één en ander binnen meetbare grenzen te brengen is het hanteren van maximale geluidsnormen. Wij hebben gevraagd om nadrukkelijke aandacht voor het hanteren van de geluidsnormen en waar nodig handhaving daarop. Wij hebben het al eerder aangekaart en doen het ook nu: als blijkt dat er bij een evenement aantoonbaar overschrijdingen van de geluidsnormen zijn, moet er opgetreden worden. Als dat niet ter plekke kan, dan zou je kunnen denken aan verscherpte eisen bij de volgende keer dat het evenement plaatsvindt.

Er werd tijdens de gemeenteraad een motie ingediend door de SGP en het CDA om over ongeveer 1,5 jaar met een nieuw evenementenbeleid te komen waarbij er vooral een grote plaats moet zijn voor de participatie van de inwoners van Veenendaal die direct last ondervinden van evenementen met luide muziek. Wij hebben die motie van harte gesteund, omdat de balans tussen de geluidsoverlast van een evenement en het welbevinden van onze inwoners voor ons belangrijk is. Een feestje vieren in de openbare ruimte is prima, maar niet ten koste van alles.

De ChristenUnie zal het evenementenbeleid zeer kritisch blijven volgen. Het is ook een kwetsbaar dossier waarin het leven en laten leven in een maatschappij duidelijk naar voren komt. We wensen het college en de organisatoren van de diverse evenementen in onze mooie plaats alle wijsheid en takt toe bij de uitvoering van dit beleid.

Evenementenbeleid

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA Veenendaal 18-10-2019 16:18

https://veenendaal.christenunie.nl/k/news/view/1280555/554113/buitenmuziek.jpgIn Veenendaal worden veel evenementen georganiseerd en er zijn er een aantal die muziek met een stevig geluidsniveau hebben. Een feestje op zijn tijd moet mogelijk zijn, maar de vraag is hoe en waar je dat feestje dan viert. De ene mens waardeert stevige muziek met zware bassen, terwijl de ander kan genieten van een liefelijke aria van Bach. Om die twee uitersten een beetje bij elkaar te krijgen in een dorp als Veenendaal wordt takt en wijsheid gevraagd. De gemeenteraad werd donderdag 17 oktober om een oordeel gevraagd over de eerste wijziging van het evenementenbeleid.

In de wijziging van het evenementenbeleid is volgens de ChristenUnie een poging gedaan om de mogelijkheid tot evenementen met harde muziek en de wens tot zo min mogelijk geluidsoverlast voor de omgeving mogelijk te maken. De ChristenUnie vindt het een goede beweging dat er op de locatie Stadsstrand niet meer evenementen als de Voute Party worden toegestaan. En dat er een beperking op het aantal evenementen met luide muziek op die locatie is aangebracht.

Het blijft echter op eieren lopen, want waar de één helemaal los kan gaan bij een evenement met harde muziek, zit de omgeving met de gebakken peren. De enige manier om het één en ander binnen meetbare grenzen te brengen is het hanteren van maximale geluidsnormen. Wij hebben gevraagd om nadrukkelijke aandacht voor het hanteren van de geluidsnormen en waar nodig handhaving daarop. Wij hebben het al eerder aangekaart en doen het ook nu: als blijkt dat er bij een evenement aantoonbaar overschrijdingen van de geluidsnormen zijn, moet er opgetreden worden. Als dat niet ter plekke kan, dan zou je kunnen denken aan verscherpte eisen bij de volgende keer dat het evenement plaatsvindt.

Er werd tijdens de gemeenteraad een motie ingediend door de SGP en het CDA om over ongeveer 1,5 jaar met een nieuw evenementenbeleid te komen waarbij er vooral een grote plaats moet zijn voor de participatie van de inwoners van Veenendaal die direct last ondervinden van evenementen met luide muziek. Wij hebben die motie van harte gesteund, omdat de balans tussen de geluidsoverlast van een evenement en het welbevinden van onze inwoners voor ons belangrijk is. Een feestje vieren in de openbare ruimte is prima, maar niet ten koste van alles.

De ChristenUnie zal het evenementenbeleid zeer kritisch blijven volgen. Het is ook een kwetsbaar dossier waarin het leven en laten leven in een maatschappij duidelijk naar voren komt. We wensen het college en de organisatoren van de diverse evenementen in onze mooie plaats alle wijsheid en takt toe bij de uitvoering van dit beleid.

Motie: Kamergewijze verhuur van eengezinswoningen

CDA CDA VVD Boxtel 04-07-2019 19:26

Als onze kinderen komen indrinken met vrienden en vriendinnen voordat ze uitgaan, vult het huis zich met een hoop geluid. Eerlijk gezegd ben ik dan blij als de heren en dames het tijd vinden om te vertrekken.Nu zijn er inwoners van Boxtel die soms wel dagelijks te maken krijgen met geluidsoverlast. 13 mensen in een eengezinswoning is te veel en zorgt hoe dan ook voor geluidsoverlast en andere problemen.En als daarbij wordt gedronken, neem het geluidsoverlast behoorlijk toe. Omwonenden kunnen amper slapen en niet buiten zitten, zij ervaren heel veel overlast van mensen die heel veel herrie maken en dronken op straat lopen.Met name de hoeveelheid mensen is bepalend voor de mate van overlast immers 2, 3 of 4 mensen hoor je niet, maar als er 13 mensen bij elkaar wonen is de hoeveelheid herrie ook dito meer.Wat het extra moeilijk maakt is dat de bewoners steeds wisselen zodat afspraken maken bijna onmogelijk is. Ook de taalbarrière maakt dit lastig. De verhuurder geeft aan dat het mag.Kortom buurtbewoners zitten nog wel even met deze overlast als wij er niets aan doen. We hebben gekeken wat we als gemeente kunnen doen om dit soort situaties nu en in de toekomst te voorkomen. Dat is de reden dat het CDA, de VVD en Balans deze motie indienen. Wij hopen van harte dat u als raad uw hart laat spreken en gezamenlijk deze motie gaat ondersteunen. Laten we kijken naar mogelijkheden en niet naar valkuilen. Wij doen een beroep op u namens deze Boxtelaren. Motie vreemd aan de orde van de dagKamergewijze verhuur van eengezinswoningenDe raad van de gemeente Boxtel, in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2019, Overwegende dat: - kamergewijze bewoning van een eengezinswoning vaak overlast veroorzaakt voor omwonenden;- er in onze gemeente op dit moment meerdere eengezinswoningen zijn die op deze manier verhuurd worden;- de veiligheid van bewoners van dergelijke woningen in het geding komt (zoals brandveiligheid);- veel omwonenden enorm aangetast worden in hun woongenot en leefomstandigheden doordat eengezinswoningen verhuurd worden aan soms wel 10 huurders; verzoekt het college:·voor zover mogelijk regels op te stellen (bijv. middels een paraplubestemmingsplan voor de gehele gemeente Boxtel) waarin wordt opgenomen dat kamergewijze verhuur van een eengezinswoning niet is toegestaan aan meer dan vijf personen (per eengezinswoning)·en daarbij het kamergewijs verhuren van een eengezinswoning, ongeacht aantal personen, vergunningplichtig te makenen gaat over tot de orde van de dag.Boxtel, 02/07/2019 Namens de fracties van CDA VVD BALANS