Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

23 documenten

Meten is weten

D66 D66 Zuid-Holland 01-07-2020 15:38

Het steunpakket dat de Rijksoverheid heeft samengesteld voor KLM bevat voorwaarden. Een van de voorwaarden is het terugbrengen van het aantal nachtvluchten op Schiphol van 32.000 naar 25.000. In de omgeving van Rotterdam The Haque Airport hebben de omwonenden gemerkt wat het effect is van minder (nacht)vluchten.

Veel minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Voor omwonenden is de vermindering van de geluidsoverlast eenvoudig (subjectief) te meten. De afname van het aantal vluchten door de coronacrisis heeft – naast minder geluid – ook voor schonere lucht gezorgd. Op heel veel plaatsen in Nederland en Europa is dit gemeten. “Wij roepen de gedeputeerde op om nú in Zuid-Holland een nulmeting te houden, zodat we duidelijk kunnen volgen wat het effect van het vliegverkeer is op de lucht kwaliteit”, zegt Statenlid Jeroen Heuvelink. “Daarom hebben we, samen met de SP, nog eens schriftelijk gevraagd om de toezegging in de commissie van de Gedeputeerde om meer te meten, zwart op wit te krijgen.”

Het is wel erg wrang dat door de schonere lucht bijna meer levens zijn gered dan door het virus zijn ontnomen.

D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk

D66 D66 Groningen 26-04-2020 13:06

Het pleidooi van D66 voor de aanleg van stil asfalt op de A7 tussen de afrit Hoogkerk en de Roderwolderdijk krijgt toch navolging. Bewoners van Hoogkerk-Zuid ervaren al jaren geluidsoverlast. Nu zich een flinke meevaller voordoet bij de aanleg van het Transferium Hoogkerk is er financiële ruimte om dit probleem op te lossen.

Raadslid Tom Rustebiel: “D66 vind het onrechtvaardig dat langs een deel van het traject geen geluidswerende maatregelen getroffen worden, omdat het net buiten de officiële plannen valt. We zijn daarom blij dat het college nu voorstelt om geld beschikbaar te stellen voor stil asfalt”.

Al bij de voorbereiding van het Tracebesluit voor de zuidelijke ringweg in 2014 vroeg de raad via een motie om aandacht voor de geluidsoverlast die bewoners in Hoogkerk ervaren, tusssen de Roderwolderdijk en de afrit Hoogkerk. Op dit deel is geen geluidscherm, omdat de geluidsbelasting binnen de wettelijke grenzen valt. Niettemin zijn wel maatregelen onderzocht, waarbij stil asfalt de meest effectieve oplossing bleek.

 

Het bericht D66-pleidooi krijgt toch navolging: stil asfalt bij Hoogkerk verscheen eerst op Groningen.

GroenLinks, D66 en CDA willen dat verbetering in luchtkwaliteit en geluidsoverlast bewezen wordt | Ouder-Amstel

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Ouderamstel 20-11-2019 00:00

GroenLinks, D66 en CDA hebben in de raadsvergadering van 14 november jl. voor een motie gestemd om inzichtelijk te maken van welke metingen van luchtkwaliteit en geluidsoverlast de gemeente gebruik kan maken. Omdat in het tracébesluit rond de verbreding van de A9 wordt gesteld dat dit beter zal worden, willen de partijen dat de juiste gegevens straks ook bekend zijn. Ondanks een positief advies van het college haalde de motie geen meerderheid.

Linda Muusses, GroenLinks: “Onze gemeente scoort niet goed op luchtkwaliteiten geluidsoverlast, juist door de infrastructuur van de snelwegen en Schiphol. Zowel lucht als geluid hebben invloed op de gezondheid van onze inwoners. Sommige uitslagen worden vooral berekend, maar dat wordt steeds minder geaccepteerd. De berekeningen van Schiphol zijn bijvoorbeeld telkens gunstiger dan de gemeten resultaten." Sybrig van Keep, D66: "Het Rijk stelt dat het straks allemaal beter wordt als de A9 verbreed is, maar dit willen we graag goed onderbouwd hebben. Daarom willen we weten of er goede metingen gedaan worden.” Luuk de Vre, CDA: "Als de luchtkwaliteit en geluidsoverlast niet verbeterd willen we dat natuurlijk wel weten."

Nieuwe loods: duurzaamheid of leefbaarheid?

Progressieve Partij Progressieve Partij D66 Aalten 25-10-2019 12:07

26 oktober - Op dinsdag 15 oktober sprak Bert Weevers in de raad over de aanvraag van CWV Barlo om een grote loods te mogen bouwen op hun terrein aan de Lichtenvoordsestaartweg. Het voorstel van het college is een logische voortzetting van het raadsbesluit van april 2016 (amendement op Bestemmingsplan Landelijk gebied 2015). Er dienen zwaarwegende redenen te zijn om bestaand beleid te wijzigen. Dat kan inhoudelijk zijn of procedureel. Inhoudelijk is leefbaarheid een zwaarwegende reden. De buren die aan de noordzijde van deze berging wonen hebben bezwaren tegen de werktuigenberging. De bezwaren van de noordelijke buren betreffen hun leefbaarheid, dus moet er een belangenafweging gemaakt worden. Waar gaat het om:

1. Geluidsoverlast buren

2. Beperking uitzicht buren

3. Voordelen van een overkapte berging.

Ad 1. Volgens het akoestisch onderzoek wordt de geluidsoverlast door de geïsoleerde wand en het geluidsscherm juist beperkt. Daartegen wordt door de buren ingebracht dat de overlast door het galm-effect wordt vergroot. De Progressieve Partij heeft, in tegenstelling tot de andere fracties, Adviesbureau de Haan, de opsteller van het rapport, gevraagd hier nog een specifiek oordeel over te geven. In hun uitgebreide antwoord wordt onder meer geconcludeerd dat het reflecteren van geluid automatisch wordt meegenomen in het rekenmodel. Dit geeft echter een veel lagere geluidsbelasting dan wanneer de woning rechtstreeks (dus zonder wand) wordt blootgesteld aan rijdend materieel. ”Bij elkaar geven de deze effecten een reductie van de geluidsbelasting op de woning”, aldus het adviesbureau.

Ad 2. Beperking uitzicht. Er is een groensingel op de grens van de beide percelen die de nieuwe hal grotendeels aan het zicht onttrekt. Beperking van het uitzicht is dus beperkt.

Ad 3. De voordelen van de hal zijn evident. Machines kunnen nu op één locatie overdekt worden geparkeerd. Dit verlengt de levensduur van de machines, is bedrijfseconomisch efficiënt en bovendien vanuit duurzaamheidsoogpunt gunstig.

De belangenafweging door de Progressieve Partij valt dus in het voordeel van het collegebesluit uit.

Bij het beoordelen van het procedurele aspect moeten we bedenken dat de nieuwe hal een lange voorgeschiedenis kent. Al bij de verplaatsing van de woning in 2006 was bekend dat CWV Barlo een nieuwe hal wenste te bouwen. Toen dit zijn formele beslag moest krijgen in het bestemmingsplan in 2015/2016 is uitgebreid met de buurt overleg geweest. Dat dit niet tot overeenstemming heeft geleid is jammer, maar soms onvermijdelijk. Het landschappelijke inrichtingsplan zorgt er in onze ogen voor dat het algemene belang (natuur/biodiversiteit en uitzicht/landschap) voldoende is gewaarborgd.

Alleen D66 stemde tegen het collegevoorstel omdat men vond dat er onvoldoende participatie was geweest.

D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht

D66 D66 GroenLinks Utrecht 12-07-2019 12:07

Op dit moment wordt er landelijk gewerkt aan een nieuwe luchtvaartnota. Men spreekt over welke normen er voor de luchtvaart moeten gelden en hoe het vliegverkeer zich in de toekomst gaat ontwikkelen. Voor onze provincie betekent dit wellicht meer vliegbewegingen boven de noordwestkant van onze provincie. Meer vliegbewegingen betekenen meer overlast en luchtvervuiling. Als er gekozen wordt voor een vierde aanvliegroute, de zogenaamde vierde fix, kan ook de rest van de provincie Utrecht hier hinder en overlast van ondervinden.

Wij hebben zorgen over de mogelijke hinder en overlast en stellen daarom samen met de provinciale fractie van GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van GS. Wij vragen welke risico’s het college ziet voor onze provincie vanuit de nieuwe luchtvaartnota. Verder willen wij antwoord op de vraag hoe de belangen van de inwoners (van de hele provincie, en specifiek aan de noordwest kant) worden behartigd in de verschillende gremia en aan de overlegtafels.

Statenlid Hayat Chidi over de vragen: “Wij hebben zorgen over verdere hinder en overlast door meer vliegverkeer boven onze provincie. Het gaat niet alleen om geluidsoverlast, maar ook over luchtvervuiling. Onze zorgen en belangen moeten goed gehoord worden in Den Haag”.

Lees hier de schriftelijke vragen

The post D66 stelt schriftelijke vragen over toenemend vliegverkeer boven de provincie Utrecht appeared first on Provincie Utrecht.

Collegebesluit Windpark Houten is onnavolgbaar

D66 D66 GroenLinks Houten 19-02-2019 23:50

Het ideaal voor Windpark Houten: maximale opbrengst en minimale geluidsbelasting. In juli 2017 stemde vrijwel de gehele Houtense gemeenteraad voor een motie die het college opriep om te onderzoeken of een speciaal draaiprogramma de geluidsbelasting voor de omgeving nog verder zou kunnen terugdringen. Van half april tot half juli 2018 is volgens dit speciale draaiprogramma gedraaid en inmiddels zijn de resultaten van het door de Universiteit Utrecht uitgevoerde onderzoek naar dit speciale draaiprogramma bekend.

Met een gelijk ervaren geluidsoverlast én een flink verhoogde energieproductie tijdens het speciale draaiprogramma is de oorspronkelijke doelstelling bereikt: maximale energieopbrengst, minimale geluidsbelasting. Een mooie stap naar een duurzamer Houten. Uit de metingen blijkt dat gedurende de proefperiode van drie maanden 33% meer energie is geproduceerd.

Alle 862 huishoudens binnen een straal van 1000 meter rond het windpark zijn door de Universiteit Utrecht uitgenodigd voor een belevingsonderzoek. Ruim 25% van de huishoudens (220 respondenten) deed mee aan de enquête. De meting ná de proef moest antwoord geven op de vraag of de ervaren geluidshinder in de proefperiode met het speciale draaiprogramma kleiner of groter was geworden. De Universiteit Utrecht concludeert dat tijdens dit speciale programma de ervaren geluidshinder als geheel niet is toegenomen, maar ook niet is afgenomen, dit geldt ook voor de nachtelijke uren.

De verbazing bij D66 Houten was dan ook groot toen namens het college wethouder De Groot (GroenLinks) het besluit nam het oude draaiprogramma te willen handhaven. Zij baseert dit besluit op enkele huishoudens die heel dicht bij de windmolens wonen en wel een toename van geluidshinder hebben ervaren. Ook baseert zij zich uitsluitend op de ervaren geluidshinder die als geheel gelijk gebleven is.

D66 zal daarom in de komende raadsvergadering een amendement indienen met als doel dat de maatwerkvoorschriften op basis van het speciale draaiprogramma worden aangepast. De beoogde aangepaste maatwerkvoorschriften leiden tot meer energieopbrengst, minder geluidsoverlast en betere bescherming van onze inwoners. D66 vreest dat als de huidige maatwerkvoorschriften gehandhaafd worden, deze door Eneco of andere partijen aangevochten worden bij de rechter. Onze bewoners staan dan met lege handen.

Vanochtend gingen we met een ...

D66 D66 Nederweert 12-10-2018 10:19

Vanochtend gingen we met een delegatie van de Gemeente Nederweert in gesprek met een delegatie van Gemeente Eijsden-Margraten over het buitengebied. Het doel van de bijeenkomst was kennis en ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.

Lees hieronder het verslag van de ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 11-07-2018 14:05

Lees hieronder het verslag van de laatste raadsvergadering in Eijsden-Margraten voor het zomerreces.

De verkiezingsuitslag in onze ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 22-03-2018 16:54

De verkiezingsuitslag in onze gemeente

Weet jij al op wie je gaat stemmen ...

D66 D66 Eijsden-Margraten 19-03-2018 15:15

Weet jij al op wie je gaat stemmen aankomende woensdag? Bekijk hier de D66-kandidaten die zich willen inzetten voor Eijsden-Margraten!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.