Nieuws van GroenLinks inzichtelijk

194 documenten

Doe mee aan het meten van de luchtkwaliteit boven Hilversum en Wijdemeren! | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks Hilversum 29-06-2020 00:00

Tijdens het online vragenuur op 23 juni 2020 over het meten van de luchtkwaliteit besprak fractielid Frank Kool waarom het belangrijk is, dat er in Hilversum en Wijdemeren meer meetpunten komen bij en door inwoners. Wil jij ook weten hoe gezond de lucht is die je inademt? Doe mee aan onze pilot!

De luchtkwaliteit speelt steeds meer in de gemeente Hilversum en omstreken. CO2, fijnstof en vele andere stoffen zitten in de lucht en worden door het land heen gemeten door het RIVM. Nu is het zo dat de meetpalen op strategische plekken in het land staan, maar dat dit betekent dat de luchtkwaliteit van Hilversum komt uit slechts enkele metingen.

Het RIVM meet 14 stoffen in de lucht: Stikstof (mono- en dioxide), Ozon, fijnstof (PM 2,5 PM 10), Roet, Benzeen, Tolueen, Xyleen, Koolmonoxide, Zwalveldioxide, Waterstofsulfide, Ultra fine particles (UFP) en Ammoniak. Je kunt de metingen live volgen via www.luchtmeetnet.nl.

De dichtstbijzijnde meetpunten bij Hilversum liggen echter best veraf: in Weesp, Biddinghuizen (N-Fl), Utrecht, Breukelen, Wekerom (Gld-Veluwe). Het Gooi wordt berekend uit deze data.

Hollandse Luchten en de HoLukit

Het project ‘Hollandse Luchten’ is door de provincie Noord-Holland opgezet. Dit zijn burgermetingen met sensoren, waarvan de informatie wordt verzameld door het RIVM en daarna getoond op de website van de provincie. De provincie ondersteunt in dit project met veel informatie. Provincie-partner De Waag Society stelt een doe-het-zelf-kastje beschikbaar waarmee lokaal de luchtkwaliteit kan worden gemeten: de HoLukit.

Dit past in een maatschappelijke en politieke trend; zo zijn er twee rapporten verschenen hierover (Rapport Gezondheidsraad, jan. 2017: “Hoe schoner de lucht, des te beter” en het Schone Lucht Akkoord) en zijn de wetenschappelijke inzichten over de schade van deze stoffen vergroot.

De provincie wil met dit project van het aanhouden van milieunormen naar het verbeteren van de leefomgeving, terwijl er een grote woningbouwopgave ligt in een gebied met hoge milieudruk (Noordzeekanaalgebied, Schiphol).

GroenLinks wil met een crowdfunding-campagne meetkastjes in heel Hilversum beschikbaar maken: nauwkeurigere informatie leidt tot schonere lucht

HoLukit: nut en kosten

Tegenwoordig zijn de sensoren veel goedkoper en eenvoudig beschikbaar. Ze meten weliswaar niet alle 14 stoffen, maar bieden wel fijnmazigere informatie dan de kastjes die het RIVM zelf heeft opgehangen. De ontwikkeling van de Omgevingswet betekent dat er lokaal en regionaal beleid kan worden geformuleerd over luchtkwaliteit. Burgers willen wel meedoen aan het meten van die lucht, waardoor ze gaan meedoen aan de besluitvorming.

Er zijn al diverse burgerinitiatieven, zoals de Stichting Beter Zeist, Meet je stad (Amersfoort), en Smart Emission Nijmegen. Het RIVM ondersteunt deze ‘burgerwetenschap’ door de informatie die wordt gemeten door de kastjes mee te nemen in de dataset die ze verzamelen.

De HoLukit is een doe-het-zelfpakket dat kan worden aangesloten op het RIVM; je gaat dus bijdragen aan de data die het instituut verzamelt. De kosten voor de kit zijn 300 euro. Voor de financiering hiervan wil GroenLinks een crowdfunding-actie opzetten zodat de kastjes op 8 tot 10 punten in Hilversum en Wijdemeren kunnen komen te hangen.

(Verkeers)knelpunten in Hilversum en Wijdemeren

Voor onze gemeenten kunnen veel plekken worden bedacht als meetpunten. GroenLinks denkt bijvoorbeeld aan - de GAC, naast de biomassacentrale - de Johannes Geradtsweg   - de Diependaalselaan - de plassen ten westen van Hilversum - het Noordereinde in ’s Graveland - Merem (voormalig astmacentrum Heideheuvel) - de Groene Afslag, naast de A1 - de kleine spoorbomen in Hilversum

Heb je een suggestie? Dan horen we die graag!

Doe mee: zorg voor betrouwbare informatie over Hilversum en Wijdemeren

Hoewel het RIVM erg nauwkeurig meet, is er momenteel niet veel specifieke data beschikbaar over de luchtkwaliteit in Hilversum. Dit willen we veranderen en daar hebben we jouw hulp bij nodig. Door het plaatsen van meer meetkastjes door heel Hilversum, kunnen al deze kastjes samen een goed beeld geven van de luchtkwaliteit in Hilversum en op specifieke plekken.

GroenLinks steunt dit initiatief en nodigt inwoners van Hilversum uit, een kastje op te hangen. Luchtkwaliteit is ten slotte van wezenlijk belang voor ieders gezondheid.

Wil je meedoen? Mail naar fractielid Frank Kool: frank.kool@groenlinks-hilversum.nl

Wil je eerst meer weten over het meten van de luchtkwaliteit? Bekijk eens deze sites en filmpjes:

https://hollandseluchten.waag.org/

https://www.luchtmeetnet.nl

https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit.nl

RIVM-filmpje: Het nieuwe milieumeten doen we samen!

RIVM-filmpje: burgers werken samen in meten van luchtkwaliteit

Verantwoordingsdebat: Hoe staat het ervoor in Rotterdam? | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 16-06-2020 00:00

Afgelopen week vond het verantwoordingsdebat plaats. Hier besprak het college of de ambities van Rotterdam zijn waargemaakt. Raadslid Jeroen Postma heeft de belangrijkste punten op een rijtje gezet. 

Strijden voor het klimaat. Het Rotterdams Klimaatakkoord, 49 deals met de stad, is een voorbeeld voor Nederland. De CO2-uitstoot in Rotterdam is voor het eerst in hele lange tijd gedaald. We vechten mee in de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering. En net zo belangrijk: de lucht is schoner en de stad is leuker. Ruimte voor fietsen, lopen en groen betaalt zich uit. 3 knalgroene vinkjes voor collegetargets 1, 2 en 11.

3 groene vinkjes: ✔ CO2-uitstoot gedaald. ✔ Meer mensen fietsen. ✔ Meer groen in de stad.

De stad wordt ook eerlijker. Met een spectaculaire toename van het aantal Rotterdammers dat uit de bijstand naar een baan is geholpen. Met duizenden mensen die door het meedoen aan taallessen, meedoen aan de samenleving. Met meer ondersteuning voor mensen die loodzware schulden met zich mee dragen. 3 knalrode vinkjes voor collegetargets 3, 5 en 8.

3 rode vinkjes: ✔ Meer mensen aan het werk. ✔ Meer mensen leren de taal. ✔ Beter ondersteuning van mensen met zware schulden.

Raadslid Jeroen Postma: '...'

GroenLinks stelt opnieuw vragen over schone lucht en houtstook | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 04-06-2020 00:00

Op 30 maart heeft GroenLinks vragen gesteld over de houding van de gemeente ten opzichte van het Schone Luchtakkoord en houtstook. Uit de antwoorden van blijkt dat het college het niet nodig vindt om extra maateregelen door te voeren om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dit terwijl omliggende gemeenten dit wel doen en de Overbetuwse lucht niet uitblinkt in kwaliteit. Daarnaast wil het college geen extra inspanningen verrichten ten aanzien van houtstook omdat er weinig klachten binnen komen. Vooral dat laatste was voor ons reden om extra vragen te stellen.

Van inwoners die overlast ondervinden van houtstook begrijpen wij namelijk dat zij niet naar de gemeente stappen, bijvoorbeeld omdat zij geen conflict met hun buren willen of omdat zij weinig medewerking van de gemeente hebben ervaren of verwachten.

We willen daarom graag dat het college onderzoek doet naar de hoeveelheid klachten rond houtstook; betekent geen klachten geen overlast of is er wel overlast maar worden mensen weerhouden om een klacht in te dienen?

Verder vinden we dat het college beter moet uitleggen waarom zij volstaan met de huidige maatregelen, terwijl gemeentes om ons heen veel meer doen om de gezondheid van hun inwoners tegen vieze lucht te beschermen.

 We verwachten zoals altijd binnen 30 dagen antwoord van het college op onze vragen.

GroenLinks vindt na 15 jaar: nu is dan eindelijk tijd voor walstroom | Vlaardingen

GroenLinks GroenLinks Vlaardingen 28-04-2020 00:00

Extra kabinetsmaatregelen zijn een unieke kans voor Vlaardingen om eindelijk walstroom te realiseren. Reden voor GroenLinks om dit onderwerp wederom onder de aandacht van het college te brengen.

GroenLinks maakt zich de afgelopen 15 jaar hard voor de aanleg van walstroom in het Vlaardingse havengebied. Volgens ons zou dit namelijk de luchtkwaliteit verbeteren en zorgen voor een afname van geluidsoverlast. Tot nog toe geven zowel het stadsbestuur als DFDS aan positief te staan ten opzichte van walstroom. Beide partijen onderkennen de meerwaarde, maar tot nog toe blijken financiële bezwaren doorslaggevend. Volgens raadslid Neill Voorburg kunnen de stikstofmaatregelen van het kabinet uitkomst bieden voor Vlaardingen: Het kabinet trekt namelijk 5 miljard extra uit om de uitstoot en depositie van stikstofoxiden en ammoniak te verminderen. Het kabinet voorziet hierin ook van bronmaatregelen voor het verminderen van de uitstoot van stikstofoxiden door de scheepvaart. De aanleg van walstroom voor de zeevaart zou volgens het kabinetsplan leiden tot stikstofreductie.

Naast onderstaande ingediende vragen, zal GroenLinks tijdens de eerstvolgende raadsvergadering een motie indienen waarin gevraagd wordt walstroom aan te leggen.

_________________________________________________________________________________

Aan het college van Burgemeester en Wethouders te Vlaardingen

Vlaardingen, 28 april 2020

Betreft: Walstroom - stikstofbeleid

 

Geacht College,

Zoals u weet zet GroenLinks zich de afgelopen 2 jaar in voor de realisatie van walstroom. Recentelijk heeft het Rijk bekend gemaakt dat zij nog eens 5 miljard uittrekt voor het stikstofbeleid. Het kabinet wil hierbij ook zogenaamde bronmaatregelen treffen. Één van deze bronmaatregelen is de realisatie van walstroom voor de zeevaart. U heeft in de beantwoording van onze vragen van 9 januari 2020 te kennen gegeven voorstander te zijn van walstroom en de mogelijkheden hiervan voor het Vlaardingse havengebied te onderzoeken. Hierbij gaat (of bent) u ook in gesprek met DFDS.

De afgelopen weken bereikten ons wederom berichten van mensen die nog steeds overlast ervaren van een lage bromtoon mogelijk afkomstig van generatoren bij DFDS. Walstroom zou deze overlast drastisch kunnen verminderen.

Naast het verminderen van geluidsoverlast biedt walstroom tevens voordelen voor de luchtkwaliteit, omdat de uitstoot van o.a. fijnstof en stikstofoxiden hierdoor sterk omlaag gaan. Uit uw eerdere beantwoording van vragen door GroenLinks gesteld blijkt dat u de meerwaarde van walstroom voor Vlaardingen ziet. De bezwaren waren voornamelijk van financiële aard. GroenLinks is uiteraard blij met deze opstelling. Nu dat het Rijk extra geld uittrekt om walstroom te realiseren ziet GroenLinks mogelijkheden om deze voorziening ook in Vlaardingen van de grond te krijgen en hiermee een significante slag te maken als het gaat om het verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling.

We hebben dan ook de volgende vragen:

Bent u nog steeds van mening dat walstroom een goede optie is om geluidsoverlast en luchtvervuiling vanuit het havengebied te verminderen?

Bent u op de hoogte van de stikstofplannen van het kabinet en ziet u hierin mogelijkheden om walstroom in het Vlaardingse havengebied te realiseren?

Kunt u aangeven of u reeds met o.a. DFDS in gesprek bent omtrent de realisatie van walstroom en of er concrete stappen te verwachten zijn aangaande de aanleg van walstroom bij DFDS?

Kunt u aangeven op welke wijze Vlaardingen aanspraak kan maken op geld vanuit het stikstofbeleid? Kunt u hierbij tevens aangeven of u voornemens bent deze gelden in te zetten voor het verduurzamen van het Vlaardingse havengebied middels walstroom?

We zien uw beantwoording met grote interesse tegemoet.

Hartelijke groet,

Namens de fractie van GroenLinks, Neill Voorburg.

De milieuzone komt vanaf 2022 ook in Haarlem ! | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 02-04-2020 00:00

Eén van onze speerpunten deze periode is de instelling van een milieuzone, om zoveel mogelijk vervuilend verkeer uit de stad te weren. Na wat duwen en trekken is onze wethouder, Robbert Berkhout, met een voorstel gekomen, dat we in de commissievergadering van 12 maart hebben besproken. Het voorstel van het gemeentebestuur is om in elk geval vrachtauto’s, met een vervuilende dieselmotor (minder dan Euro VI) vanaf 2022 te weren uit het grootstedelijk gebied. Daarnaast is het de intentie om vanaf 2025 voor vrachtauto’s en bestelauto’s 0-emissie te eisen. We zijn als GroenLinks Haarlem erg blij met het feit dat er een milieuzone komt.

Vele grote steden zijn ons hierin voor gegaan. De luchtkwaliteit in het stedelijk gebied van onze stad is slecht, mede door het vele verkeer in en rond de stad. Voor bewoners en gebruikers van het gebied is dat een ongezonde situatie. Tegelijkertijd is het onze wens vaart te zetten achter de klimaatdoelstellingen in Haarlem en daarbuiten, zoals we in ons verkiezingsprogramma en in het coalitieakkoord hebben vastgelegd. In 2030 klimaatneutraal betekent dat we hard moeten werken aan de C02 reductie de komende jaren. Het weren van vervuilende (vracht)auto’s uit de stad helpt daar natuurlijk bij. Bedrijven worden gestimuleerd een schonere (vracht)auto te kopen en na te denken over de emissie van uitlaatgassen van hun vervoersmiddelen.

De doelen zijn: 1.het terugdringen van de CO2 uitstoot en 2. het verbeteren van de luchtkwaliteit door het terugdringen van de stikstofuitstoot en vermindering van roet en fijnstof. Wij vinden  wel dat de voorgestelde invulling van de milieuzone nogal beperkt is en dat het wat uitgebreider had gekund. Brommers en scooters, maar ook oude personenauto’s en bestelbusjes mogen de stad nog gewoon in, terwijl de Rijksoverheid wel de mogelijkheid heeft geboden ook voor die categorieën een milieuzone in te stellen. De gemeente is bang te veel mensen in de problemen te brengen. Het aanschaffen van een elektrische auto of bestelbus is duur.

Aan de andere kant zou een gele zone voor auto’s en busjes betekenen dat auto’s en busjes met een bouwjaar vóór 1-1-2000 niet meer in die zone zijn toegestaan. (Die moeten misschien sowieso langzamerhand van de weg af). Daarom blijven wij aandacht vragen voor een snelle uitbreiding van de milieuzone tot andere categorieën.

Overigens past de milieuzone bij andere ontwikkelingen, die ook zullen helpen de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en de CO2 terug te dringen. Zo is onlangs het Schone Luchtakkoord getekend voor Haarlem en wordt er hard gewerkt aan Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek (GDzes), een systeem, waarbij het transport naar de stad alleen nog met elektrisch vervoer plaatsvindt. Er komt daarvoor een overslag in de Waarderpolder, waarvandaan de goederen per elektrisch busje of per elektrische boot verder de stad in gaan. Ook dit project moet de komende jaren geëffectueerd gaan worden.

 

Sacha Schneiders

Richards boekentip van de maand | Overbetuwe

GroenLinks GroenLinks Overbetuwe 17-03-2020 00:00

De onbewoonbare aarde  David Wallace-Wells  (2019)

23.00 €   359 pagina’s waarvan 60 pagina’s noten

Dit boek gaat over de gevolgen van de opwarming van de aarde. Wat de gevolgen zijn van een beetje temperatuursstijging die op zijn beurt veroorzaakt wordt door de alsmaar toenemende uitstoot van broeikasgassen. De schrijver vertelt ons alles wat we niet willen weten over klimaatverandering.Aan de hand van veel voorbeelden en interviews met wetenschappers weet hij een aantal senario’s te schetsen voor de komende dertig jaar. Hopelijk zullen we daardoor een heldere kijk krijgen op wat ons te wachten staat en zullen we mogelijk ook de juiste handelingen weten te verrichten.

Het boek is opgedeeld in in vier hoofdstukken.

1          Kettingreacties

Het is al een aantal keren in de geschiedenis van de aarde voorgekomen dat door broeikasgassen de temperatuur steeg met 5 graden wat bijvoorbeeld 250 miljoen jaren geleden leidde tot het uitsterven van 95% van alle soorten!

De door de wetenschap gevonden ontwikkelingen hebben tot nu toe weinig landen in beweging gebracht. Men durft bij de meeste modellen niet verder te kijken dan 2100. Het IPCC, klimaatpanel van de VN, geeft het betrouwbaarste beeld over de staat van onze planeet. Het beetje stijgen van de temperatuur geeft al zo’n chaos aan mogelijke gevolgen dat we graag hiervoor onze ogen sluiten; onze verbeelding is tegen deze chaos niet opgewassen. Als we zo doorgaan komen we in 2100 in de buurt van 4,5 graden stijging met alle gevolgen van dien. Pessimisten gaan zelfs uit van 8 graden stijging.

 

2          Facetten van chaos

In dit hoofdstuk worden twaalf facetten van die chaos nader bekeken:

hittesterfte vooral in gebieden rond de evenaar en grote steden, honger door het verloren gaan van veel landbouwgrond, verdrinking door overstromingen, natuurbranden door droogte, rampen die niet meer natuurlijk zijn en in kracht en frequentie normale rampen sterk zullen overtreffen, slinkende zoetwatervoorraden, stervende oceanen door opwarming en verzuring, ongezonde lucht door meer CO2 en vervuiling, opwarmingsplagen zoals epidemieën in nieuwe warme gebieden, economische ineenstorting door fossiele kapitalisme en gigantische schadeclaims, klimaatconflicten en systemencrisis door kettingreacties van de bovengenoemde facetten onderling.

 

3          Klimaatcaleidoscoop

 

3.1      Verhalen vertellen

Mensen zijn pas te mobiliseren als je een goed verhaal kunt vertellen over de klimaatveranderingen. Maar de werkelijkheid rond deze verandering is zo complex dat in feite iedereen dader is, er zijn geen heldenrollen. Noch boeken, films, of andere media lijken het geschikte format te kunnen leveren. Bovendien als in je eigen leven klimaatveranderingen op je ziet afkomen wil je dat dan nog wel herbeleven in een verhaal? De mens dacht lange tijd baas te zijn over de natuur. Maar de natuur redt zich wel, de mens misschien niet.

 

3.2      Crisiskapitalisme

De klimaatverandering ondergraaft de belofte van groei door wereldwijde stagnatie en doordat de niet-rijken veel zwaarder worden getroffen dan de rijken. Bij 3,7 graad opwarming zal de schade 500 000 miljard bedragen. Wie betaalt dat? Bedrijven, staten en generaties die van de fossiele periode hebben geprofiteerd? Het rijke westen heeft een klimaatschuld aan de landen die het meest last krijgen van de opwarming. Mocht het lukken de stijging van de temperatuur te beperken dan zal veel geld nodig zijn voor allerlei transities waaronder fossiel naar wind, zon en andere duurzame energiebronnen.

 

3.3      De kerk van de technologie

Er wordt veel gedroomd over technische oplossingen maar tot nu toe is er nog niets concreets tot stand gebracht. En als er zich nieuwe technieken aandienden heeft dat tot nu niet geleid tot uitschakelen van vuile energiebronnen. Uitschakelen van kernenergie heeft in Duitsland geleid tot toename van de CO2 uitstoot! Wereldwijd verstoken we 80% meer kolen dan in 2000! Benzine- en dieselmoteren vervangen door elektromotoren is een grotere uitdaging dan groene energie-opwekking.

We hebben nog maar 10 jaar om de CO2 uitstoot te halveren.

 

3.4      Consumptie als beleid

We komen er niet door een ander eetpatroon van individuen maar wel door beleidsveranderingen. Bewust consumeren en wellness zijn uitvluchten; consumentenkeuzes zijn geen substituut voor politieke actie.

 

3.5      Geschiedenis na de vooruitgang

De opwarming heeft weinig goede kanten. Het vooruitgangsgeloof zal zal zware averij oplopen. In het verleden werden landen vaker getroffen door geleidelijke achteruitgang, maar in ons geval zal achteruitgang binnen één generatie plaats kunnen hebben.

 

3.6      Ethiek aan het eind van de wereld

Als de klimaatcrisis volgens schema verloopt zullen taboes tegen onheilprofeten verdwijnen en komen nieuwe sekten op. Het is in deze omstandigheden niet moeilijk mensen in apocalyptische ideeën te laten geloven. Doemdenken is helaas contraproductief, maar zal door veel mensen omarmd worden.

De hele wereld moet worden gemobiliseerd ook al staat dat haaks op wat nu politiek haalbaar is. De wereld heeft dertig jaar om tot en koolstofloze samenleving te komen, met halve maatregelen kom je er niet.

 

4          Het antropische principe

Misschien leven we op de enige geschikte planeet voor menselijke wezens. Er zit dus niets anders op om met alle middelen dit eilandje in het heelal mensvriendelijk te houden want anders…

Politiek Cafe: Denktank Klimaat | Kerkrade

GroenLinks GroenLinks Kerkrade 17-02-2020 00:00

Al een aantal jaren is algemeen bekend dat het leven op aarde ernstig bedreigd wordt door de veranderingen in het klimaat. Het klimaat verandert door menselijk handelen, onder andere door de uitstoot van kooldioxide (CO2)en methaan (CH4).

Dinsdag 3 maart 2020 om 19:30uur.

Locatie

Café Pelt

Pancratiusplein 48

6411JZ Heerlen

Politiek Cafe: Denktank Klimaat | Heerlen

GroenLinks GroenLinks Heerlen 17-02-2020 00:00

Al een aantal jaren is algemeen bekend dat het leven op aarde ernstig bedreigd wordt door de veranderingen in het klimaat. Het klimaat verandert door menselijk handelen, onder andere door de uitstoot van kooldioxide (CO2)en methaan (CH4).

Dinsdag 3 maart 2020 om 19:30uur.

Locatie

Café Pelt

Pancratiusplein 48

6411JZ Heerlen

Politiek Cafe: Denktank Klimaat | Parkstad

GroenLinks GroenLinks Parkstad 17-02-2020 00:00

Al een aantal jaren is algemeen bekend dat het leven op aarde ernstig bedreigd wordt door de veranderingen in het klimaat. Het klimaat verandert door menselijk handelen, onder andere door de uitstoot van kooldioxide (CO2)en methaan (CH4).

Dinsdag 3 maart 2020 om 19:30uur.

Locatie

Café Pelt

Pancratiusplein 48

6411JZ Heerlen

Politiek Cafe: Denktank Klimaat | Landgraaf

GroenLinks GroenLinks Landgraaf 17-02-2020 00:00

Al een aantal jaren is algemeen bekend dat het leven op aarde ernstig bedreigd wordt door de veranderingen in het klimaat. Het klimaat verandert door menselijk handelen, onder andere door de uitstoot van kooldioxide (CO2)en methaan (CH4).

Dinsdag 3 maart 2020 om 19:30uur.

Locatie

Café Pelt

Pancratiusplein 48

6411JZ Heerlen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.