Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7208 documenten

Waar en hoe werken we straks in de gemeente Aalten?

Progressieve Partij Progressieve Partij Aalten 28-03-2024 20:34

Meedenkavond PP  4 april /Gemeentewerf

Nu nadenken over later. Dat geldt voor heel veel terreinen. Ook voor industrieterreinen. Waar en hoe werken we in de toekomst? De Progressieve Partij organiseert een openbare “meedenkavond ”over dit onderwerp. Op woensdagavond 4 april. Op een toepasselijke locatie: de Gemeentewerf op het Industrieterrein in Aalten. We beginnen met een fietstocht over industrieterrein ’t Broek.

Regionaal Programma Werklokaties

Provincies, regio’s en gemeenten denken volop na over toekomstige uitbreidingen van werklocaties. Ook Gelderland, Achterhoek en gemeente Aalten. Er is een regionale studie verschenen die berekent dat voor de gemeente Aalten 11 ha nieuw terrein nodig is de komende jaren. In de hele regio Achterhoek maar liefst 179 ha. Maar moet dat wel, moeten we op dezelfde manier maar doorbouwen?

Vraagtekens bij maar doorgroeien.

In Oost-Gelre klonken kritische geluiden van bestaande ondernemers omdat grote bedrijven-van buiten-af hun schaarse personeel wegkapen. Het rapport over de bevolkingsgroei van de huidige informateur van Swol adviseerde scherper te kiezen voor sectoren. Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank, niet de minste,  kopte’m erin en vroeg zich af wat de toegevoegde waarde voor de economie is van kassenteelt, slachterijen en grote distributiebedrijven. Daarbij komen nog een paar uitdagingen van de “strijd om de ruimte”, klimaat, stikstof, tot ruimte voor de natuur en netcongestie. Vòòr 2030  is er niet voldonede ruimte op het stroomnet. En oplopende onoplosbare tekorten in juist de diensten- en zorgsector. Tenslotte kan AI ons werkende bestaan op kop zetten.

Bestaande terreinen aanpassen?

Moeten we zo doorgaan? Welke bedrijven staan er nu op het industrieterrein. Welke mogelijkheden zijn daar al voor duurzame energie, groene inrichting, ombouw, architectuur, indikking enz.

De fractie van de  Progressieve Partij wil tijdig deze maatschappelijke discussie op lokaal niveau aanzwengelen. Dus organiseren we een openbare meedenkavond. Om 19.30 uur starten we met een fietstochtje over het industrieterrein ’t Broek: wat staat er welke mogelijkheden tot vergroening zijn er bijv.  Daarna gaan we met elkaar in gesprek in de kantine op de gemeentewerf, Derde Broekdijk 1

in Aalten . Toegang en koffie gratis. Moeten we een fiets voor je regelen? fractie@progressieve-partij.nl

Onafhankelijk Delft: geen megalomane projecten zonder transparantie naar inwoners en stadsbestuur

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 27-03-2024 16:54

Vergadering: Commissie Ruimte en Verkeer 19 maart 2024

Inbreng Carla van Tricht en Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft

Metropolitane Fietsroute Delft – Rotterdam Alexander

Een lijvige situatie met enorme complexiteit. Het komt vaker voor dat wij regionaal samenwerken, alleen, als wij van Onafhankelijk Delft de hele situatie bezien aangaande dit onderwerp, met een “”Gelatinebrug” eraan gekoppeld, rijzen er bij ons wel vele vragen.

Zoals, hoe kan het dat een MRDH zomaar uit het niets met zo een voorstel komt, terwijl inwoners, in dit geval van Delft, niet eens hiervan op de hoogte waren of waren gesteld.

‘Wij’ hebben hier in de Gemeente Delft, de mond vol van “Participatie” maar wij horen van inwoners, dat hier iig van “Participatie”, weinig sprake is.

Wethouder, hoe zit dat met die Participatie ?

Wethouder, waarom wordt zoiets Megalomaans niet op op de juiste wijze met onze stad gedeeld? Waarom geen transparantie!

En Wethouder, waarom is dit project gekoppeld aan de Gelatinebrug?

Onafhankelijk Delft is echt onder de indruk van het feit, dat de Gemeente Pijnacker-Nootorp, min of meer een dikke vinger in de pap heeft, over iets in Delft, namelijk de “Gelatinebrug.

Ons is ter oren gekomen, dat er een rekenmodule is gebruikt door het MRDH. Er vanuit is gegaan dat 600 mensen gebruik maken van het fietspad dat er nu ligt, Echter, belanghebbenden zijn zelf gaan tellen en komen op 176, waarvan 76 scholieren, deze scholieren dragen niets bij aan het verlagen van CO2. Zij laten immers geen auto staan.

Wij krijgen het idee dat de MRDH een module heeft gebruikt, om op het gewenste getal te komen, een slager die zijn eigen vlees keurt, zoiets.

Een recreatieve fietser heeft juist belang bij een langere route, zo ook de wielrenners.

De Gemeente Pijnacker-Nootdorp, heeft in de Raad gezegd, dat zij het in ieder geval kunnen doen voor het besproken bedrag.

Wij denken echter, dat er pas een klap op gegeven kan worden, als de aannemer, of aannemers het hebben aangenomen, want anders wordt het alleen maar duurder door inflatie.

Dan het piepschuim dat de boel op zijn plek moet houden, moet verzwaard worden met asfalt.

Om te verduidelijken; voor alleen al de eerste meter vanaf het viaduct, zijn 5 vrachtwagens materiaal nodig, waarvan 4 vrachtwagen piepschuim.

Plastic-soep je raakt er nooit meer vanaf.

Wat Onafhankelijk Delft betreft is dit je reinste Green-washing, zogenaamd groen zijn, maar dat eigenlijk niet zijn. Dat mag ook niet!

Wat vind de Wethouder hiervan, dat er piepschuim in de natuur nodig is om dit plan maar door te zetten ?

Een aantal ondernemingen aldaar o.a. Gasco aan de Delftse kant en de Belevenis-boerderij De Hoeve, aan de overkant plus een ecologisch bedrijf vd Helm in Berkel & Rodenrijs, zijn tot op heden niet geïnformeerd.

Wethouder waarom zijn deze ondernemers niet geïnformeerd?

Wat zijn de financiële gevolgen voor Delft aangaande de aangenomen amendementen in de Gemeente Pijnacker-Nootdorp, aangaande biodiversiteit langs de fietsroute en de dimbare verlichting.

In de krant op zondag van 17 maart 2024 valt namelijk te lezen dat Delft een soortgelijke benadering zal volgen.

Dan de volgende vraag aan de Wethouder:

Wethouder waarom is er geen MilieuEffectRapportage bekend?

De projectleider werd hiernaar gevraagd in de vergadering maar hij wist het niet, hij wist niet waarom dit niet zo was.

Wethouder, hebben wij in Delft een MilieuEffectRapportage gemaakt? Zo nee, waarom niet ?

Bezorgde burgers hebben contact gezocht met stichting Natuurmonumenten, deze organisatie geeft totaal niet thuis, wij zouden dan ook zeggen, wat heeft je lidmaatschap dan nog voor zin, zeg het op!

De Zwethtunnel, die er nu al ligt, is wat Onafhankelijk Delft betreft en in overleg met omwonenden, het beste alternatieve optie.

De IJsmeestertunnel ligt in Delfgauw en wat Onafhankelijk Delft betreft willen wij niet weer met de Gemeente Pijnacker-Nootdorp hierover om de tafel.

Naast dat het ook nog ten koste gaat van weiland en natuurgebied, want deze gebieden zijn een onderdeel van Natuurnetwerk Nederland en deze zegt DE NATUUR HEEFT VOORRANG

Onze conclusie is derhalve, gebruik maken van wat er is aan bestaande infrastructuur en laat de Natuur met rust. Dit is het onnodig verstoren van ecologische natuur.

Dit grootse plan dat met de meeste Nevelen verhuld is, ziet Onafhankelijk Delft graag in alle openbaarheid, omdat een Openbaar Bestuur zo transparant mogelijk hoort te handelen en wij vinden, dat dit hier niet aan de orde is.

Onafhankelijk Delft wil een STOP op dit plan, totdat alle informatie boven tafel is om een zorgvuldige en gedragen afweging te kunnen maken over dit Megalomane plan, met enorm onnodig effect op de natuur.

Het Eco-viaduct is al jaren onderwerp van gesprek er moet verbinding zijn over de A13 die het fietsers makkelijker gaat maken.

De wens was om een goede fietsroute te maken en routes in de Regio te gaan koppelen spelen dan ook al jaren. Alles moet zo duurzaam en circulair mogelijk opgelost worden, dit geld ook voor de verlichting, de ecologische waarde moet gewaarborgd worden!

De punten die gemaakt zijn in Pijnacker-Nootdorp moeten ook door Delft goed nagekeken worden.

Een Eco-viaduct moet zo breed mogelijk om er zoals het college zegt er moeten zoveel mogelijk dieren gebruik van maken.

Onafhankelijk Delft heeft nog een vraag aan de wethouder:

Wethouder, als nou de Gelatinebrug geen issue zou zijn, hoe denkt u er dan over dat een geasfalteerd fietspad door een natuurgebied zou komen, terwijl er al een bestaande fietsroute ligt?

Met al dit gezwets neem Onafhankelijk Delft aan, dat ook de Groenen onder ons voor de Zwethtunnel gaan.

Onafhankelijk Delft komt in ieder geval met moties:

– Motie de enige juiste Zwethtunnel route

– Motie Natuurmonumenten

– Motie Natuurnetwerk Nederland Natuur heeft voorrang

Carla van Tricht, commissielid en Jolanda Gaal Raadslid voor Onafhankelijk Delft

Reacties poll Zonneveld A348

CDA CDA Rheden 26-03-2024 11:05

Wij hebben onze inwoners gevraagd naar hun mening over een stuk braakliggend grond tussen de oprit en afrit van de A348. We hebben veel meer reacties ontvangen dan we hadden verwacht. De rode lijn is kraakhelder: het beschermen en versterken van natuur en landschap heeft de hoogste prioriteit, een zonneveld is geen goed idee. Wat vooral opvalt is dat het onderwerp veel mensen aan het hart gaat. Wij nemen dit signaal van onze inwoners zeer ter harte en zullen ons in de gemeenteraad blijvend inzetten om natuur en landschap te beschermen, ook in de ‘oksel van de A348’. We hebben 60 reacties gekregen, 11 per mail en 49 via deze enquête: Groen of CO2? - Reacties | SurveyMonkey

Help, alle fietsroutes naar het strand zijn onbegaanbaar!

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 22-03-2024 20:15

Dat zijn drie functies waarbij sprake kan zijn van tegenstrijdige belangen. Het belang van het NPZK valt niet altijd samen met het belang van Bloemendaal. Vernatting van de duinen past in de strategie van ecologen van NPZK. Natuurbeheerders zijn misschien content dat de fietsers wegblijven want dat is goed voor de natuur. Maar voor de inwoners van Bloemendaal is dit slecht nieuws. Zij zitten met ondergelopen kelders, waterschade, gezondheidsschade, en voor talloze recreanten is het Nationaal Park onbegaanbaar terrein geworden.

Wij kunnen ons voorstellen dat het verstandig is om een functiescheiding aan te brengen en nog eens heel kritisch te kijken hoe de belangen van Bloemendaal en van onze inwoners en onze duinen het meest effectief kunnen worden behartigd. Want zoals het nu gaat, gaat het niet.

Zie voor een overzicht van de structuur en de belangen in en van het NPZK het volgende overzicht:

Daarnaast hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college:

Wanneer vergadert het bestuur van het NPZK zodat wij daar kunnen gaan inspreken;

De bestuur verslagen van het NPZK;

Wat doet de gemeente om te zorgen dat de fietspaden door de duinen weer bereikbaar zijn?

Een kopie van de overdrachtsakte. Rond 1997 heeft de gemeente Bloemendaal de grond overgedragen voor EUR 1 en wij zijn benieuwd naar de afspraken die toen zijn gemaakt. Want het kan niet zo zijn dat PWN de dienst uitmaakt en Bloemendaal niets te zeggen heeft.

Kinderklimaattop Krimpenerwaard

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 22-03-2024 08:31

Op woensdag 27 maart vindt de Kinderklimaattop plaats in Krimpenerwaard. Leerlingen van vijf basisscholen uit de gemeente doen hieraan mee. Ze hebben de uitdaging aangenomen om een speelplek in de gemeente opnieuw in te richten, groener te maken en aan te passen aan het veranderende klimaat (klimaatadaptatie). Kennis over leuke speelplaatsen hebben zij al, maar over klimaatadaptatie viel nog wat te leren. In de eerste les gingen ze daarmee aan de slag

In de natuur hangt alles met elkaar samen                                                 Tijdens de les onderzochten de leerlingen van alles over hitte, droogte, hevige regenbuien en biodiversiteit. Met een biodiversiteitsspel leerden de leerlingen hoe in de natuur planten en dieren elkaar nodig hebben. Als je meer insecten en vlinders wilt, heb je ook de juiste planten en bloemen nodig. In de natuur hangt alles met elkaar samen! Daarnaast zagen de leerlingen op een watertafel het effect van piekbuien op de bebouwde omgeving en hoe je hiermee om kunt gaan. Ook hitte kwam aan bod; welk effect hebben bomen op de gevoelstemperatuur? Na deze les nemen ze al hun kennis mee in hun ontwerp voor een duurzame speelplek.

Klik hier voor het hele artikel.

VGBK pleit voor maatwerk woningbouw

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 19-03-2024 09:13

Vandaag onderstaand artikel in Het Kontakt. Oproep aan de provincie Zuid-Holland om af te zien van het ingezette (stringente) beleid voor woningbouw en met de gemeente Krimpenerwaard in gesprek te gaan welke locaties geschikt zijn voor woningbouw. In de visie van Gemeente Belang Krimpenerwaard is maatwerk per gemeente essentieel om woningbouw te realiseren.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Kom binnen bij bedrijven

Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP) Dijk en Waardse Onafhankelijke Partij (DOP) Dijk en Waard 18-03-2024 15:15

Wethouder John Does is trots !

Zeer vereerd dat ik een aftrap mocht doen voor de manifestatie “kom binnen bij bedrijven”. Onder leiding van Floris Bakker, de kleinzoon van de oprichter van Burg Group (Burg Azijn), werd ik rondgeleid. Wat een supergoed georganiseerde happening in het kader van #KBBBD , kom binnen bij bedrijven! Met alle bezoekers kregen wij te zien waarom het bedrijf Europees marktleider is in natuur- en schoonmaakazijn! Trots op weer een van onze parels!

Leudal gaat de strijd aan met Roermond om het hoogwater

Ronduit Open Ronduit Open Leudal 15-03-2024 14:14

‘De gemeente Roermond werkt samen met Rijkswaterstaat, de Provincie Limburg en gemeente Maasgouw aan de voorbereidingen voor het project ‘Verlaging Dam Lateraalkanaal’. Het project ‘Verlaging Dam Lateraalkanaal’ is opgezet om te zorgen voor een betere hoogwaterveiligheid in het Maasplassengebied in Roermond.’

Al jaren wijzen wij als Ronduit Open bij monde van ons commissielid, Baldwin Grabert uit Horn op de mogelijke negatieve effecten van dit plan voor Leudal en dan met name voor de inwoners van Horn.

Het is natuurlijk vreemd dat Roermond in deze samen optrekt met partijen maar dat Leudal niet aan tafel zit. En dat terwijl het plan dat Roermond heeft, directe gevolgen heeft voor Leudal. Rijkswaterstaat geeft duidelijk in het document van 2017 over het Lateraalkanaal, aan dat de dijk een ‘waterkerende functie’ heeft.

Iets wat we ook teruglezen in het geldende en door Roermond vastgestelde bestemmingsplan. In de nu naar buiten gebrachte berichtgeving lijkt dat feit ineens te worden betwijfeld door het plan van Roermond. Dat baart ons extra zorgen. Naast het feit dat er blijkbaar ook al een vergunningsaanvraag is gedaan om de dam te verlagen en een fietspad aan te leggen.

In de vergadering van de commissie fysiek van 5 maart 2024 is dit plan weer besproken. Wij hebben de wethouder opgeroepen om het standpunt van Leudal nog maar eens te bevestigen en dit standpunt kenbaar te maken aan Roermond, de regio én onze eigen inwoners. Wij zijn blij dat de wethouder ons standpunt in deze steunt (iets wat ze overigens altijd heeft gedaan).

Het standpunt van Leudal is dat ‘

Leudal niet akkoord gaat met de plannen van Roermond om de dijk te verlagen als dat negatieve gevolgen gaat veroorzaken voor Leudal’

. Dit werd namens het college nogmaals bevestigd door wethouder Wijers. Ze zei dat haar Roermondse collega, de heer Franssen, daar ‘not-amused’ over is, maar dat Leudal hier onverkort aan vast houdt. Dat Roemrond ‘not-amused’ is, is wel bijzonder. Het standpunt van Leudal is immers al jaren zo. ‘Het plan van Roermond mag geen negatieve effecten voor Leudal’. Een standpunt dat overigens door andere betrokken partijen, waaronder Rijkswaterstaat, ook altijd is onderschreven. Wij hebben het college nogmaals opgeroepen het standpunt van Leudal beter naar onze inwoners te communiceren.

Ronduit Open

11 maart 2024

“Om problemen met de verschillen in waterniveaus tussen het gebied westelijk (stuwpand Belfeld) en oostelijk (stuwpand Roermond) van het Lateraalkanaal te voorkomen, is de oostelijke kade van het Lateraalkanaal ontworpen als waterkerende (watervrije) dijk. De waterkerende dijk van het Lateraalkanaal heeft tot gevolg, dat het stroombed van de overlaat van Roermond nabij de Maascentrale geblokkeerd wordt. Daarom is aan de oostzijde van de kanaaldijk de ‘groene rivier’ voorzien. Deze laaggelegen weide, nu open water, zorgt sindsdien dat het water van de overlaat wordt teruggevoerd naar de Maas.”

Gemeenteblad Roermond 16 januari 2014, Registratie Z2023-00002322

Record aantal meldingen van dierenleed in 2023

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 14-03-2024 14:24

Het aantal meldingen van dierenleed dat eind 2023 op de teller stond wordt geschat op 150.000. Dat is een alarmerend hoog aantal.

Het meldpunt 144 ‘Red een Dier’ speelt een belangrijke rol bij het beoordelen van meldingen en het bepalen of de veiligheidsdiensten of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit moeten ingrijpen. Daarvoor zou uitbreiding noodzakelijk zijn. De politie geeft aan dat de huidige capaciteit op zijn maximum zit.

Dierenwelzijn houdt in dat dieren voldoende water, voedsel en een geschikte leefomgeving hebben met voldoende ruimte en goede voorzieningen. Ook moeten ze beschermd worden tegen verwondingen, ziekte en stress, en gezelschap hebben van soortgenoten. De NVWA controleert of eigenaren van dieren zich aan de regels te houden en dieren goed behandelen. (website Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit)

De NVWA houdt onder andere toezicht op naleving van de regels op het gebied van dier- en plantgezondheid, dierenwelzijn, diergeneesmiddelen en voedselveiligheid. De begroting vermeldt voor de NVWA in 2023 nog een bedrag van € 284,9 miljoen. Voor de jaren na 2024 laat de begroting een stijging van de NVWA-kosten zien die tot 2028 oplopen tot € 305,1 miljoen. De NVWA heeft dit jaar op grond van het coalitieakkoord extra geld gekregen.

Ernstige misstanden komen steevast aan het licht door ongesubsidieerde organisaties als Animal Rights, Eyes on Animals en Animal in need. Je zou denken dat de NVWA deze organisaties dankbaar is voor hun werk, omdat zij wetsovertredingen naar buiten brengen die anders nooit ontdekt zouden worden. De kille arrogantie van de NVWA in reactie op burgers die zwaar tillen aan beelden van dierenleed – mensen die dierenwelzijn wél serieus nemen tonen de twijfelachtige rol van deze organisatie aan.

8-3-24 / de BPA blijft zich afvragen wie de Bestek eisen van het nieuwe Stadhuis zomaar heeft veranderd

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 10-03-2024 11:13

! => https://amersfoort.raadsinformatie.nl/document/13901815/1 – In 2012 was het toch al duidelijk bij de gemeente Amersfoort