Nieuws van politieke partijen in Lisse inzichtelijk

7 documenten

Jeanette Loos #3

CDA CDA Lisse 31-12-2021 11:27

Woningbouw, duurzaamheid en leefbaarheid zijn onderwerpen waar ik mij de afgelopen 4 jaar voor ingezet heb en hoop dat de komende 4 jaar weer te kunnen doen. Niet met beloftes, maar resultaatgericht: In Lisse duurzaam bouwen in een groene omgeving. Groen maakt gelukkig. Als raadslid moet je veel beslissingen nemen. Ik vind het belangrijk om samen mét de inwoners, bedrijven, organisaties en verenigingen het gesprek aan te gaan. Het is een kans om van verschillende meningen en standpunten iets gezamenlijks te maken in het belang van ons dorp Lisse. Samen maken wij Lisse mooier.

VVD Lisse - Bereikbaarheid weer op de agenda

VVD VVD Lisse 01-02-2021 05:37

Met onder meer de gemeente Lisse aan het stuur krijgt de verbetering van de bereikbaarheid van Lisse weer nieuwe impulsen. Wij zijn er blij mee en zullen aandringen op voortgang.

 

Na het terugtrekken van de provincie Noord-Holland uit het project Duinpolderweg is er even een soort bestuursvacuüm ontstaan. Hier is gelukkig een einde aangekomen. In de samenwerking van provincie Zuid-Holland, Holland Rijnland en de gemeenten Lisse en Hillegom is een nieuw plan van aanpak opgesteld, waaraan de komende periode wordt gewerkt. Voor een indruk zie het bijgevoegde ‘Plan van aanpak Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek’.

Er wordt (opnieuw) gekeken naar kleine verbeteringen op de korte termijn, zoals het kruispunt bij de steenfabriek, waar de N207 verder gaat richting Hillegom en Lisse in de N208. Maar daarnaast naar mogelijkheden op de middellange en de lange termijn.

 

Eerder besproken opties als de ‘Poelweg’ door de Rooversbroekpolder en de verlenging van de N207 naar de N206 worden weer op haalbaarheid en wenselijkheid onderzocht. Daarnaast is er aandacht voor een betere doorstroming van de Van Pallandtlaan aan de rand van Sassenheim richting A44. Op het bijgeplaatste plaatje is het focusgebied aangegeven.

 

Vanuit de provincie is een bedrag van € 48 miljoen gereserveerd voor verbetering van de bereikbaarheid van de Noordelijke Duin- en bollenstreek. In het Regionaal Investeringsfonds (RIF) van Holland Rijnland zit een bedrag van € 12 miljoen. Aan dit investeringsfonds draagt de gemeente Lisse al zo’n 15 jaar jaarlijks bij. Voor het thans uitgevoerde project ‘Rijnlandroute’ bij Leiden is eveneens een grote bijdrage uit het RIF gedaan.

Tiny Houses

CDA CDA Lisse 10-01-2021 13:17

Het wonen in een Tiny House is een duurzame manier van leven, veel liefde voor de natuur en wonen in gemeenschapjes waar samen doen belangrijk is. De raad had aan het college de opdracht gegeven om een locatie te zoeken waar een aantal Tiny Houses neergezet kan worden. Dat werd gevonden op het binnenterrein in de Bloemenbuurt. Nu de gemeenteraad akkoord is gegaan met het vervolg van het participatieproject gaan de omwonenden en belangstellenden samen een plan maken om het gebied in te richten voor Tiny Houses in combinatie met groen. Door samen te denken en samen te doen kan er een bijzonder mooi stukje Lisse ontstaan waar klein en duurzaam wonen en natuur samengaan. De CDA-fractie is mede-trekker van dit project. Wij zijn voorstander van deze vorm van participatie en zien de Tiny Houses als een interessante vorm van wonen.

Politiek café met grote belangstelling

VVD VVD Lisse 23-03-2020 08:36

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/38870/politiek-cafe-met-grote-belangstelling

© Yvonne Fotografie

Het 18 februari door VVD Hillegom gehouden politiek café kende een grote belangstelling. De aanwezigheid van gastspreker Floor Vermeulen (VVD), gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, verklaart echter veel. Tot zijn portefeuille behoort het omstreden project Duinpolderweg. Enkele protesterende inwoners waren met spandoeken in harde wind voor locatie Villa Flora aanwezig.

 

Voordat het voortslepende onderwerp echter aan de orde werd gesteld gaf Vermeulen een inkijkje in zijn politieke loopbaan bij de provincie. Na acht jaar voor de VVD-fractievoorzitter geweest te zijn in Provinciale Staten is hij nu ruim vier jaar gedeputeerde. Onderwerpen als infrastructuur en Verkeer en Vervoer vallen onder zijn verantwoordelijkheid. In een duidelijke toelichting geeft hij aan waarom -ondanks een serieuze poging door Hans Wiegel- een college met Forum voor Democratie toch niet is gelukt. Nu is er met de VVD als grootste een vijfpartijen coalitie met een nipte meerderheid van 28 van de 55 zetels.

 

Hij geeft aan extra te willen investeren in infrastructuur, met meer ruimte voor de fietsers. Door snelle en brede fietspaden, maar ook door meer stallingen bij stations. Ook vinden er extra impulsen plaats in het Openbaar Vervoer en wordt erdoor beschikbaar stellen van extra middelen een extra tariefstijging voorkomen.

 

De provincie wil extra maatregelen treffen voor het verbeteren van duurzaamheid en voor het uitvoeren van het klimaatakkoord. Het botst in de ambities echter met gemeenten die per bepaalde datum energieneutraal willen zijn. En dat terwijl er te weinig mogelijkheden lijken om dit binnen de eigen gemeentegrenzen te realiseren. Vermeulen spreekt vanuit de provincie uit dat de doelstelling ‘energie neutraal’ veelal te hoog gegrepen is en waarschijnlijk ook niet hoeft. Opwekking van energie in landen met een betere beschikbaarheid van ruimte en faciliteiten ligt veel meer voor de hand. Na omwerking bijvoorbeeld via waterstof kan dit eenvoudig worden getransporteerd en in Nederland worden geïmporteerd. Verwachte technologische ontwikkelingen spelen hierbij een grote rol.

 

Dan komt het heikele onderwerp toch op tafel ‘Duinpolderweg’. Tot frustratie van niet alleen Floor Vermeulen heeft de coalitie van de provincie Noord-Holland -ondanks een akkoord met het vorige college- besloten de pauzeknop in te drukken en de noodzaak van tracés ter discussie gesteld. Het wachten is op de uitspraak hoe de provincie Noord-Holland er nu écht in staat. Pas als op tafel ligt wat NH wil en voorstelt kan er weer gepraat worden. Uitgangspunt van Vermeulen is daarbij dat er een akkoord ligt en dat Zuid-Holland hen daaraan wil houden.

 

Consequentie van dit alles is een voortdurende onzekerheid voor velen, veel vertraging en een nieuw traject over tracékeuzes Er zullen MER-studies volgen, alsmede inspraakprocedures, onteigeningen en aanbestedingen. Het gaat nog vele jaren duren en de nieuwe ontsluitingsroutes blijven ver weg.

 

Het goede nieuws hierbij is dat de provincie samen met de gemeente Lisse en Keukenhof kijkt naar mogelijkheden voor mobiliteitsaanpassingen op korte termijn. Hieronder vallen gesprekken met ProRail over een mogelijk in de Keukenhof-weken openstellen van het station Lisse. Daarnaast het aanpassen van de aansluiting van de N207/N208 bij McDonald’s en het verbeteren van de doorstroming op enkele rotondes. 

 

Hopelijk lukt het om binnen afzienbare tijd stappen te zetten, want wachten op nieuwe tracés voor de oost-wetverbindingen lijken nog heel ver weg.

VVD Zuid-HollandWe willen ...

VVD VVD Lisse 06-03-2019 14:04

Waarom stemmen op Lokale Partijen ...

Nieuw Lisse Nieuw Lisse Lisse 01-03-2019 19:07

Bollenkramen 2.0De ...

VVD VVD Lisse 13-02-2019 14:01

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.