Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

164 documenten

Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk

SP SP Utrecht 02-05-2022 15:21

Transwijk en Kanaleneiland worden groener, veiliger en krijgen er nieuwe woningen bij. Dat staat in het concept van de Omgevingsvisie Kanaleneiland en Transwijk. De omgevingsvisie ligt ter inzage van 20 april tot en met 1 juni. Iedereen kan een reactie geven. In deze omgevingsvisie staat hoe bewoners, ondernemers, organisaties en gemeente de toekomst van Kanaleneiland en Transwijk zien. Daarbij gaat het om zaken als wonen, groen, voorzieningen en verkeer.

Bron: https://www.utrecht.nl/nieuws/nieuwsbericht-gemeente-utrecht/omgevingsvi...

Zie ook: Openbare Ruimte

Ga tot het uiterste om muzikale broedplaats dB’s te behouden | Utrecht

GroenLinks GroenLinks CDA D66 PvdA Partij voor de Dieren Utrecht 17-07-2020 00:00

De Utrechtse politiek maakt zich zorgen over de toekomst van muzikale broedplaats dB’s, die in het CAB gebouw in de Cartesiusdriehoek zit. Op deze plek komt een nieuwe stadswijk met 2.800 woningen en 2 parken. Via  schriftelijke vragen roept GroenLinks samen met PvdD, SP, D66, PvdA, S&S en CDA het college op er alles aan te doen om dB’s te behouden in de nieuwe wijk.

GroenLinks raadslid Pepijn Zwanenberg: “Voor de Utrechtse muzieksector is dB’s, als springplank voor Utrechts talent en verrassende bands, onmisbaar. Als het nog niet zou bestaan, zou het uitgevonden moeten worden.”

In 2017 besloot de gemeenteraad over de ambities voor de nieuwe stadswijk en werd een voorstel van GroenLinks aangenomen om waardevolle functies zoals dB’s en Oproer te behouden. Volgend jaar neemt de raad een besluit over de concretere bouwplannen. Daarvóór moet bekend zijn wat er met dB’s gebeurt.

Zwanenberg: “We horen dat er met de beste bedoelingen gesprekken gevoerd worden om dB’s een plekje te geven in de nieuwe wijk. Maar ook dat de uitkomst nog erg onzeker is. Wat ons betreft moet er snel een concreet en haalbaar plan komen. In ieder geval voordat de raad verder over de plannen voor de nieuwe stadwijk beslist.”

Bouw binnen de stad en behoud ruimte voor groen en grootschalig opwekken duurzame energie | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 13-02-2020 00:00

Waar in Utrecht mag er gebouwd worden en waar blijft ruimte voor groen en duurzame energie? Donderdag debatteren politieke partijen over deze vraag. GroenLinks raadslid Floor de Koning: “Er is een klimaatcrisis en de woningnood is hoog. Beiden moeten we oplossen. GroenLinks kiest voor flink bouwen binnen de stad en dichtbij openbaar vervoer. Zo behouden we groen en ruimte om grootschalig duurzame energie op te wekken.”

Woningnood aanpakken

Om de woningnood aan te pakken kiest GroenLinks voor flink bouwen binnen de stad en dichtbij openbaar vervoer. Er zijn 60.000 extra woningen nodig en de huidige plannen tellen al op tot 62.000 tot 73.000 woningen. Om mogelijke tegenvallers in de bouw op te vangen worden nog enkele extra bouwlocaties gezocht. De Koning: “Voor GroenLinks staat een goede kwaliteit van leven voorop. We willen duurzame wijken dichtbij werk en OV, met groen en goede sociale voorzieningen.” Voor enkele extra woningbouwlocaties kijkt GroenLinks naar kansen voor het bouwen boven de sporen van Utrecht Centraal, rondom station Lunetten, in het werkspoorkwartier of in Overvecht.

Ruimte voor groen en duurzame energie

GroenLinks wil dat rondom de hele stad een ring van natuur komt, die makkelijk te bereiken is via fijne wandel- en fietspaden. Met zoveel extra inwoners, moet ook onze groene ruimte verbeteren. Ook wil GroenLinks wil dat Utrecht zo snel mogelijk klimaatneutraal wordt. In de Klimaatwet staat dat dit uiterlijk in 2050 moet gebeuren. De Koning: “Als we dit voor elkaar willen krijgen moeten we nú slimme keuzes maken. Niet de groene ruimte volbouwen, maar deze vrijmaken voor recreatie en energie-opwekking. Op dit moment wekt Utrecht nog maar 2% van haar elektriciteitsbehoefte zelf duurzaam op. Er is nog veel werk aan de winkel.”

Polder Rijnenburg

In het debat gaat veel aandacht naar de toekomst van de Polder Rijnenburg. Veel andere partijen willen Rijnenburg zo snel mogelijk gaan gebruiken voor woningbouw. De Koning: “Voor woningbouw zijn genoeg locaties in de stad, die sneller te bereiken zijn met fiets of OV. Rijnenburg is de enige locatie in Utrecht waar we grootschalig duurzame energie kunnen opwekken. Deze polder nu volbouwen is kortetermijndenken waar we later spijt van gaan krijgen.”

Vervolg

Binnenkort volgt op dit debat een raadsvergadering, waarbij de raad een besluit neemt over de basisprincipes voor ruimtelijke ontwikkeling van de stad. In maart en april staan de plannen voor het grootschalig opwekken van duurzame energie in de polder Rijnenburg op de agenda van de raad

Bijna half miljard voor openbaar vervoer en wonen in de regio | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 28-11-2019 00:00

Het Rijk, de provincie, Utrecht en omliggende gemeenten zetten bijna een half miljard opzij voor openbaar vervoer en wonen in de regio. GroenLinks is hier heel blij mee. “Met de stikstofcrisis is dit hét moment om echt te kiezen voor goed openbaar vervoer in plaats van asfalt. Bovendien is het noodzakelijk om het verkeer in Utrecht niet vast laten lopen, natuur te beschermen en de broodnodige huizen te kunnen blijven bouwen.“ aldus GroenLinks raadslid Thijs Weistra

De overheden verkennen drie maatregelen voor het openbaar vervoer. De eerste is station Lunetten-Koningsweg dat Utrecht Centraal flink zou kunnen ontlasten. De tweede een snelbus of tramlijn tussen Leidsche Rijn en de Uithof. Het derde onderdeel is een betere bereikbaarheid van nieuwe woonlocaties bij de Merwedekanaalzone en Nieuwegein.

GroenLinks wethouder Lot van Hooijdonk zet zich hier al jaren voor in. ,,We zijn al sinds 2010 met het Rijk in gesprek, maar niet eerder hebben we zulke concrete afspraken kunnen maken als nu. Dit is voor de stad een belangrijke stap, want zonder aanzienlijke verbetering van ons openbaar vervoer-systeem kunnen we niet de duizenden woningen bouwen die hard nodig zijn. Daarnaast wordt Utrecht wordt steeds groter. We redden het niet meer met alleen Utrecht Centraal als belangrijk overstappunt.”

Verbind het groen in onze stad!

D66 D66 Utrecht 21-11-2019 20:42

Groen is in onze de stad ontzettend belangrijk, zeker omdat onze stad groeit. Hoe meer groen er is, hoe beter het is voor onze gezondheid en ook voor de biodiversiteit. Daarom diende Susanne Schilderman een amendement in dat kleine stukjes natuur toevoegt als uitgangspunt bij het bouwen van gebouwen en wegen. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke strategie D66 Utrecht: β€œAls er meer groene stukken met elkaar verbonden worden in de stad, zoals parken en groene stroken, dan kan je makkelijker en plezieriger wandelen of gewoon even buiten zitten. Dat is gezonder en fijner. Bijvoorbeeld als je een stuk wilt hardlopen. ”

D66 Utrecht is voor verdichting. Dit betekent dat we graag willen bouwen in de huidige stad. Maar we vinden het ook belangrijk dat er voldoende natuur is in onze stad. Daarom moeten we slim gebruik maken van de ruimte die we hebben. Dit doen we door zo veel mogelijk functies te combineren. Bijvoorbeeld door winkels en huizen naast elkaar te bouwen. En daar voegen we zoveel mogelijk groen aan toe. Bijvoorbeeld op het dak van die huizen, omdat het goed is voor de biodiversiteit.

Dit werkt voor mensen en dieren het beste als deze kleine stukjes groen in de stad met elkaar verbonden zijn. Daardoor kun je makkelijker van het ene stukje groen, naar het andere stukje groen wandelen, fietsen of hardlopen. D66 maakt zich hard voor een betere verbinding van alle natuur in de stad en daarbuiten. Of dit nu binnen de stadsgrenzen is of net over de grens bij Bunnik. Voor mensen maakt het niet uit waar die grens ligt en dieren al helemaal niet. Door groene stukken met elkaar te verbinden hebben zowel mensen als dieren meer ruimte om tijd door te brengen in het groen. Dat is gezonder en fijner voor ons allemaal.

Utrecht gaat biodiversiteit verbeteren | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 14-11-2019 00:00

De gemeente gaat meer doen om biodiversiteit in Utrecht te verbeteren. Een voorstel van GroenLinks raadslid Erwin Virginia hiervoor werd donderdag overgenomen door het college. 

Virginia: “Wereldwijd vindt een dramatische achteruitgang van biodiversiteit plaats. Het is nog niet te laat om dit te stoppen. Belangrijk daarvoor is dat we groen niet alleen als kostenpost zien, maar juist als opbrengst.” 

Naar aanleiding van het voorstel van GroenLinks gaat de gemeente bij plannen voor de openbare ruimte en groen nadrukkelijk kijken hoe de biodiversiteit verbeterd kan worden. Ook wordt er gekeken hoe de verbetering gemeten kan worden.

Virginia ziet nog veel onbenutte kansen in Utrecht. “Denk bijvoorbeeld aan meer bloemen en kruiden die voor bijen en vlinders aantrekkelijk zijn in bermen en plantsoenen, op groene daken, in hangende plantenbakken en in boomspiegels.” 

Vragen GroenLinks over ervaren overlast door binnenstadsbewoners | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 08-10-2019 00:00

GroenLinks maakt zich zorgen of de overlast in de binnenstad wel goed in kaart gebracht wordt en bewoners daarbij gehoord worden. Dankzij een voorstel van GroenLinks zei het college begin 2018 toe alleen nieuwe horecalocaties in de binnenstad toe te voegen, nadat er éérst een plan voor het aanpakken van overlast is. Naar aanleiding van zorgelijke signalen van een groep bewoners van Binnenstad030 stelt GroenLinks raadslid Melody Deldjou Fard dinsdag vragen aan het college.  

Melody Deldjou Fard: “GroenLinks wil dat het in kaart brengen van overlast grondig gebeurt en dat binnenstadsbewoners echt gehoord worden. Op dit moment leeft bij de hen het gevoel dat dit niet het geval is.” Ze vraagt het college daarom hoe de overlast nu in kaart gebracht wordt.   

Daarnaast wil Melody Deldjou Fard van het college weten hoeveel en welke horecalocaties in de binnenstad toegevoegd zijn sinds het voorstel van GroenLinks begin 2018. En hoe dit past bij de afspraken die toen gemaakt zijn. Melody Deldjou Fard: “GroenLinks wil een binnenstad waarin een goede balans is tussen levendigheid én leefbaarheid. Daarom vinden we het belangrijk dat voordat er uitbreiding van horeca plaatsvindt de ervaren overlast goed in kaart wordt gebracht en bewoners een stem krijgen.” 

D66 stelt schriftelijke vragen nav stikstofproblematiek

D66 D66 Utrecht 01-10-2019 12:20

Vanwege de urgente situatie met stagnatie door de PAS-uitspraken, hebben Marianne de Widt en Marc de Droog aan het college vragen gesteld. D66 ziet behalve problemen ook kansen en pleit voor een brede benadering.

Schriftelijke vragen ex art 47 RvO aan het college van GS betreffende het adviesrapport β€˜Niet alles kan’

Woensdag 25 september presenteerde dhr. Remkes het eerste adviesrapport van het adviescollege stikstofproblematiek β€˜Niet alles kan’. Daarin komt het adviescollege tot mogelijke maatregelen die op korte termijn genomen kunnen worden. Voor de PAS zijn alle overheden aan zet, specifiek zijn de provincies ook benoemd:

β€œDe bijdrage van de provincies kan gestalteΒ  krijgen langs de lijn van vergunningverlening en handhaving. Daarnaast kunnen provincies voor versterking van de natuur en voor het natuurbeheer instrumenten inzetten als grondverwerving, sanering, subsidie, planologische en wettelijke bescherming en financiering. Ook provincies kunnen met eigen projecten het goede voorbeeld geven.” (blz.20)

β€œAlle partijen dienen prioriteit te geven aan de herstelprogramma’s in stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden.” (blz.29)

β€œDe provincies nemen de regie voor deze gebiedsgerichte aanpak (van ammoniakemissie in de veehouderij), waarbij op basis van analyses van het betrokken gebied in beeld wordt gebracht op welke wijze de gerichte verwerving of sanering invulling dient te krijgen, en welke maatregelen per gebied nodig zijn.” (blz.26)

β€œHet Adviescollege adviseert provincies de opdracht te geven om te verkennen in hoeverre verschillende industriΓ«le sectoren een negatieve bijdrage leveren aan de stikstofdepositie van stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, welke maatregelen nodig zijn, en welk (activerend) beleid kan worden gevoerd vanuit het Rijk en de provincies voor het stimuleren van de toepassing van nieuwe technieken en voor innovaties in de industriΓ«le sector. Steeds vanuit een integrale blik van het stikstofprobleem in samenhang met luchtkwaliteit, CO2-reductie, de transitie naar duurzame energie en de kringlooplandbouw.” (blz.29)

β€œHet Adviescollege adviseert een intensivering en versnelling van het natuurherstel en het waar nodig beschikbaar stellen van de daarvoor benodigde financiΓ«le middelen, door het Rijk en de provincies. Op korte termijn moeten zo mogelijk aanvullende maatregelen worden geprogrammeerd en dient een versneld realisatie-pad te worden uitgezet.” (blz. 29)

D66 vindt het belangrijk dat wij niet afwachten, maar ook zelf in actie komen. We hebben daarom de volgende vragen:

Voor ieder Natura 2000 gebied in de provincie Utrecht zijn doelen gesteld om plant- en diersoorten en vegetatietypen in stand te houden. Kunt u ons vertellen in hoeverre de doelstellingen gehaald gaan worden? Wanneer krijgen we een voortgangsrapportage? Deelt u de mening dat het belangrijk is om als overheid op korte termijn met maatregelen te komen, waar natuur en economie baat bij hebben? Deelt u de mening dat het belangrijk is om daar waar redelijkerwijs mogelijk ook zelf een bijdrage in de vorm van maatregelen aan te leveren als Provincie Utrecht? Het adviescollege adviseert over korte termijn maatregelen in de sectoren veehouderij, mobiliteit, industrie en de bouwsector. Wat zijn, gelet op het adviesrapport van Remkes volgens GS de meest haalbare eigen bijdragen op korte termijn voor de Provincie Utrecht? En welke zijn het meest effectief? Remkes schrijft β€œHet is aan het Rijk en de provincies om keuzes te maken als het gaat om de benutting van vrijgekomen ruimte.” Wie wordt uiteindelijk β€˜eigenaar’ van de vrijgekomen ruimte? Kunnen lokale inspanningen van overheden ook benut worden in de eigen omgeving? Is met de terreinbeherende organisaties al geΓ―nventariseerd waar samengewerkt kan worden om een versnelling te bereiken, voor het creΓ«ren van nieuwe natuur of bufferzones? Wanneer kunnen we informatie krijgen over de mogelijkheden die hiervoor in Utrecht zijn? In de Samenwerkingsagenda Landbouw, ondersteunend aan de Landbouwvisie van de Provincie Utrecht uit 2018, is als doelstelling afgesproken dat ten minste de helft van de agrarische bedrijven in Utrecht in 2030 natuurinclusief werkt. Deelt u de mening dat de Provincie deze doelstellingen naar voren dient te halen voor agrarische bedrijven nabij Natura 2000 gebieden om zo natuur en economie weer meer lucht te geven? Remkes benoemt specifiek ook provinciale wegen in het advies. Snelheidsverlaging is een maatregel die relatief snel te nemen is.

β€œHet Adviescollege adviseert een snelheidsverlaging door te voeren op rijks- en provinciale wegen, zo nodig gedifferentieerd naar wegen of gebieden, waarbij de snelheidsbeperkende maatregelen worden gericht op aantoonbare effecten in kwetsbare Natura 2000-gebieden.” (blz.28) Het effect voor provinciale wegen van 80 en 60 km per uur is niet vermeld in het rapport.

Overweegt u snelheidsverlaging op provinciale wegen? Wat is -in grote lijnen- het macro-effect van algehele snelheidsverlaging op provinciale wegen met 10 of 20 km per uur in de Provincie Utrecht in termen van stikstof, CO2 uitstoot, fijnstof, geluid en doorstroming? Hoeveel ruimte kan deze specifieke maatregel scheppen voor de gewenste ontwikkelingen die tot stilstand zijn gekomen? Uitgaande van de ligging van Natura2000 gebieden in onze provincie, welke wegen (of wegdelen) zouden bij een specifieke aanwijzing in aanmerking komen voor snelheidsverlaging? Uit de grafiek op blz.27 in het rapport blijkt dat files een hogere uitstoot veroorzaken. Kan dit argument worden meegewogen bij het realiseren van de voorgenomen oplossingen voor knelpunten in de verkeersdoorstroming nabij Natura2000-gebieden? Is al verkend in hoeverre verschillende industriΓ«le sectoren een negatieve bijdrage leveren aan de stikstofdepositie van stikstofgevoelige Natura 2000 gebieden? Welke maatregelen zijn nodig, welk (activerend) beleid kan worden gevoerd vanuit de provincie? Welke kansen ziet GS voor het stimuleren van de toepassing van nieuwe technieken en innovaties in de industriΓ«le sector in de provincie Utrecht? Zijn hier impulsen mogelijk in het kader van de Regio FoodValley? Tot slot, ziet u bredere kansen om met innovaties tot oplossingen te komen voor de stikstofproblematiek? Zo ja, welke? Bent u bereid onderwijs en bedrijfsleven hierover mee te laten denken?

The post D66 stelt schriftelijke vragen nav stikstofproblematiek appeared first on Provincie Utrecht.

Vandaag deden veel leden van de ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Utrecht 24-08-2019 15:51

Vandaag deden veel leden van de Partij voor de Dieren en Partij voor de Dieren Utrecht mee aan de The Official Animal Rights March | 2019 Amsterdam, naast heel veel andere mensen. Fijn om te zien dat zoveel mensen zich het lot van de dieren aantrekken die worden uitgebuit en misbruikt voor hun vlees, melk, eieren, huid, vacht, entertainment van de mens etc etc. Volgend jaar nog veel meer mensen! #animalrightsmarch #theresnoexcuseforanimalabuse

πŸ’™βœ¨Na de naamswijziging is het nu ...

Student & Starter Student & Starter Utrecht 18-07-2019 05:45

πŸ’™βœ¨Na de naamswijziging is het nu tijd voor een omgevingsvisie document. Wat gaat er veranderen op het Utrecht Science Park? Wat ons betreft krijgt dit wetenschapsgebied veel meer van wat wetenschap baanbrekend kan maken: lef. Lees hier meer! πŸ’™βœ¨

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.