Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

9 documenten

Update: Opmerkelijke oproep coalitiepartijen Grave: Cuijk, heroverweeg fusie!’ CDA distantieert zich van dit persbericht!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 07-10-2019 11:36

De oproep van de coalitiepartijen is opvallend, omdat zelfstandigheid lange tijd werd gepredikt. Eén Land van Cuijk is voor LPG en CDA in de huidige raadsperiode (2018-2022) überhaupt geen optie. Nu een herindeling van Cuijk met Boxmeer en Sint Anthonis onomkeerbaar lijkt, wordt gepleit voor onderzoek. “De huidige realiteit dwingt ons om de keuze, zelfstandigheid of een herindeling CGM, versneld voor te leggen aan onze inwoners”, schrijven LPG en CDA. Een herindeling in het Land van Cuijk leidt volgens beide partijen ook niet tot lastenverlichting of tot dalende ambtelijke kosten.

Lees meer hierover in De Maas Driehoek van dinsdag 8 oktober.

Graafse gemeentepagina’s verhuizen naar editie Cuijk van MaasDriehoek.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 30-09-2019 08:47

GraverMaat:

In het programme Achter de Dijken kwam deze opname voor van de Graafse vlag. De vlag wordt hier in de half/stok stand gezet.

Toepasselijk bij het verdwijnen van de aloude Graafsche Courant.

Nu de Graafsche Courant niet langer gaat verschijnen na de overname door Talvi verhuizen de Graafse gemeentepagina’s naar de, oh toeval, de Cuijkse editie van de MaasDriehoek.

De vertrouwde Graafsche Courant zal dan niet meer op de bus vallen maar het Graafs Nieuws lezen we dan voortaan in een Cuijkse krant!!

Deze gemeentepagina’s, van Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert, verhuizen per 1 oktober 2019 naar De Maasdriehoek, editie Cuijk. Tot nu toe verschenen deze gemeentepagina’s in respectievelijk het Cuijks Weekblad, de Graafsche Courant en de Koerier Mill. Deze titels zijn echter door uitgeverij De Persgroep verkocht aan uitgeverij Talvi, de uitgever die De Maasdriehoek uitbrengt.

De drie titels worden niet voortgezet, sommige rubrieken, zoals de gemeentepagina’s, worden echter wel voortaan gepubliceerd in De Maasdriehoek.

Na 1 januari 2020 wordt de situatie wellicht weer anders. Dan loopt de contractperiode af die de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en Sint Hubert hadden met de Persgroep. De contractafspraken zijn nu tot 1 januari 2019 overgenomen door uitgeverij Talvi. Hoe verder te gaan na 1 januari 2020 wordt nog bekeken.

De Maasdriehoek wordt bezorgd op alle huisadressen in de drie gemeenten.

ZEG JA, OOK GRAVE BIJ CBA!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 17-09-2019 11:59

GraverMaat: Op de sociale media circuleert een aankondiging van een bijeenkomst  in de Viersprong in Gassel.

Bij een recente peiling op de site van de Gelderlander hebben de meeste inwoners van Cuijk, Boxmeer en Sint Anthonis zich uitgesproken voor de naam Land van Cuijk.

Vandaar ook de “Graafse” Land van Cuijk ballon boven dit bericht.

ZEG JA,

OOK GRAVE BIJ CBA!

CUIJK | BOXMEER | SINT ANTHONIS

Kom woensdag 2 oktober 2019 naar de bijeenkomst in de Viersprong in Gassel.

Aanvang 20.00 uur zaal open vanaf 19.30 uur.

De avond op 2 oktober in Gassel wordt georganiseerd door leden van Liberaal LvC, D66 en VPGrave.

En dan nog dit:

Gehoord vandaag: als Cuijk al het personeel van CGM overneemt wordt Grave een zzp-er, een zelfstandige zonder personeel, 😉

Raad van State stelt uitspraak boomteeltbeleid zes weken uit.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 08-08-2019 07:26

GraverMaat: Bij dit artikel is een foto geplaatst van Andre Ebben. Hij is een van de grootste boomkwekers van Nederland met 500 hectare waarvan 50 in Grave.

De Gelderlander bericht:

De kans is groot dat de Raad van State een dikke streep zet door het bestemmingsplan voor de Boomteelt van de gemeente Grave, zo bleek deze week tijdens een rechtszaak in Den Haag.

Enkele citaten:

De woordvoerster van de gemeente kon niet uitleggen hoe het plan zich verhoudt tot de andere bestemmingsplannen.

De gemeente heeft geen zicht op welke percelen voor de bomenteelt worden gebruikt.

De woordvoerster bleef het antwoord schuldig op vragen wat de gemeente voor ogen heeft met dit aparte bomenteeltplan.

Ebben: ik snap niet waarom de gemeente zo moeilijk doet. In Mill en Cuijk, samen in CGM, is men heel  Dit in tegenstelling tot de houding van Grave.

De Raad van State kon geen touw meer vastknopen aan wat de gemeentewoordvoerster allemaal zei. Die sprak zichzelf zelfs een aantal keren tegen.

Volgens Broekman is de gemeente zo laf geweest om niet diegenen naar de Raad van State te sturen die het rammelende bomenteeltplan hebben geschreven, maar een ingehuurde jurist die bepaald niet van de hoed en de rand wist.

Voor het hele artikel van Jan van Ommeren in de Gelderlander zie de krant of de digitale editie.

Opmerkelijk: 1. Per abuis gesnoeid. 2. GBB-boot in Nieuwe Haven. 3. Einde geitenpaadje. 4. Zitting Raad van State over Bomenteelt.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 13-07-2019 07:47

GraverMaat: Vier zaken sprongen er deze week uit in de informatieverstrekking vanuit het stadhuis:

1. Dankzij raadsvragen is nu duidelijk wat er mis ging bij het maaien van de vijverranden bij de        Lovendaalsingel. In IBabs is het volgende te lezen.

Meer: zoekwoord Lovendaalsingel intypen bij zoeken.

2. In een artikel in de Gelderlander over de twee woonboten in de Nieuwe Haven is te lezen dat de woonboot die er al lang ligt eigendom is van projectontwikkelaar GBB; ontwikkelaar van het Wisseveld.

Meer: zoekwoorden: Nieuwe Haven, GBB, woonboten intypen bij zoeken.

3. In een raadsinformatiebrief wordt de aankondiging gedaan dat het resterend stukje fietspad tussen Brede School Grave Oost en Van Steenhuijslaan begin september aangelegd wordt.

Meer: zoekwoord: Geitenpaadje.

4. Vragen over een artikel in de Gelderlander over procedure rond de Bomenteelt van de Raad van State.

Meer: zoekwoord: Bomenteelt, Raad van State, de Gelderlander.

1. Wat ging er mis bij het maaien van de vegetatie langs de vijverranden langs de Lovendaalsingel?

Enkele vragen inzake het maaien van de kanten bij de plas aan de Lovendaalsingel.

1. Waarom zijn de kanten ‘gesloopt’?

2. Heeft het waterschap destijds niet overbeplanting aangebracht langs het ravelijn om de vogels en waterdieren de ruimte te geven en waarom gaan we dit vervolgens in het broed seizoen van sommige vissen weer weghalen?

3. Is hierover contact geweest met een expert en met het waterschap?

Beantwoording:

Eind juni is per abuis alle vegetatie langs de vijverrand in een werkgang meegenomen. Dit had zo niet uitgevoerd moeten worden gelet op de (te ontwikkelen) natuurwaarden en belevingswaarde. Er zijn inmiddels afspraken gemaakt intern en met de aannemer om dit in het vervolg te voorkomen. Hieronder lichten wij kort toe

welke vormen van onderhoud er gepland staan door het jaar heen op de Lovendaalsingel.

Voor het terrein tussen de Lovendaalsingel en de N324 geldt dat deze meerdere functies vervult binnen zijn omgeving. De primaire functie van de nieuw ingerichte vestingwerken, met de voorliggende vijver, betreft de landschappelijke- en cultuurhistorische waarden. Als nevenfuncties zijn in het gebied bijzondere natuur- en recreatieve waarden ingepast. De wallen zijn strak aangelegd en het maaibeheer is erop gericht dit krachtige

beeld te behouden door het vlakke deel en de taluds strak te maaien.

Het beheer van de oevers gebeurt als onderstaand vermeld, (e.e.a is een sobere variant op basis van het ‘beheerplan vijver en vestingwerken Lovendaalsingel’ en beschikbare budget). Voorafgaand aan het maaien wordt in het kader van de algemene zorgplicht vanuit de wet natuurbescherming natuurvriendelijk gewerkt door het te

maaien traject te controleren op nesten van (water)vogels. De aannemer heeft de verplichting vanuit de wet zo te handelen om te beoordelen of er sprake is van een broedgeval.

1. Het vlakke gedeelte van de wallen wordt 4x per jaar geklepeld.

2. De vestingwallen (taluds) worden 3x per jaar kort gemaaid.

3. De oevervegetatie/ natuurvriendelijke oevers (vochtig graslandoever met overwegend lage oeverbeplanting) wordt 1 x per jaar uit gemaaid (=geschoond) nat en droog profiel (op basis van het beheerplan moet ca. de helft blijven staan; gefaseerd maaien alles 1x per 2 jaar).

4. Enkele vlakke delen zoals de ijsbaan (bloemrijk grasland) wordt hooibeheer toegepast door 1x te maaien en pas na enige tijd het maaisel af te voeren.

5. De oever/ plasoevers (achterzijde woningen aan de Lovendaalsingel) maaien waterplanten in plasoevers 1x per jaar met maaiboot ivm slechte bereikbaarheid.

Maaien van oevers gebeurt over het algemeen met een messenbalk aan een maaikorf.

Geknipte vegetatie heeft een beter herstellend vermogen en er ontstaat geen schade aan bodem of kleine fauna.

Het bloemrijke grasland wordt door het team wijkbeheer gemaaid en geschut en na indrogen van het maaisel pas geharkt en afgevoerd om zaden van kruiden een kans te geven zich uitte zaaien. Het is een beheer wat gericht is op verschraling van de voedselsituatie waardoor zeldzamere soorten een kans krijgen in plaats van

dominantie van enkele snel groeiende plantensoorten.

Met oog op de zorgplicht conform de wet natuurbescherming wordt tevens het maaisel van de oevervegetatie (het schoonsel) tijdelijk op de kant gedeponeerd hierdoor krijgen veel soorten de kans om nog een veilig heenkomen te zoeken. Het leidt bovendien tot verminderde stortkosten doordat het vrijkomende materiaal is uitgelekt.

2. N.a.v. vragen van VPGrave over een vaartuig in de Nieuwe Haven berichtte de Gelderlander dat de woonboot die er al langer ligt eigendom is van projectontwikkelaar GGB. GGB bezit veel terreinen op het Wisseveld en dus ook een boot. De ontwikkelaar is van plan om woningen te bouwen in diverse fases en bestaande bedrijfsgebouwen te renoveren. In het antwoord van de gemeente wordt ook al gesproken over een GBB-boot.

Vragen VPGrave, Dhr. Kamps vaartuig in Nieuwe haven

In de Nieuwe Haven van Grave ( zie foto) ligt een vaartuig naast de woonboot. Naar mijn mening heeft het college de bevoegdheid om op basis van artikel 5:25 APV een besluit te nemen op basis waarvan vaartuigen wel of niet een ligplaats mogen innemen. In dit kader heb ik de volgende vragen.

1. Ligt dit vaartuig op het door het college aangewezen gedeelte waar het is

toegestaan om een ligplaats in te nemen ?

2. Zo ja, wanneer is dat besluit genomen?

3. Is dat besluit genomen in overleg met de watersportvereniging De Stuw?

4. Indien het de eigenaar van het vaartuig niet is toegestaan om deze ligplaats in te nemen, is het college dan bereid om te gaan handhaven?

Beantwoording

Het college is bekend met het feit dat er een boot tegen de

aanligt. Deze boot is op last van Rijkswaterstaat van het water gehaald i.v.m. staat van het vaartuig. De haven van de gemeente Grave was de dichtstbijzijnde haven waar de boot in depot gelegd kon worden. De RWS heeft in overeenstemming met de Jachthaven van Grave het vaartuig daar in Depot gelegd. Conform de regels van de Stuw heeft de boot een maand aangemeerd gelegen in de jachthaven. Daarna is deze gevraagd om de ligplaats vrij te geven.

Omdat het vaartuig niet geschikt is om mee te varen is het vaartuig, zonder tussenkomst van de gemeente, in overleg met GBB afgemeerd aan de woonboot. We weten dat het vaartuig door een Duits gezin is gekocht van een andere Duitser. Wij zijn niet op de hoogte wie de huidige eigenaar is. Via de Stuw hebben we wel vernomen

dat er een juridische procedure loopt tussen verkoper en koper.

De gemeente is bevoegd op grond van de APV Grave om het vaartuig af te slepen naar een door de gemeente aangewezen plaats. Sleep- en stallingskosten zijn dan voor de gemeente Grave. De gemeente is derhalve niet voornemens om handhavend op te treden. Eigenaren in kennis stellen en een termijn geven om de boot weg te halen, ligt eerder voor de hand omdat we dan de kosten zouden kunnen verhalen op de eigenaren. Tot op heden is de identiteit van de eigenaren bij de gemeente niet bekend.

3. Aanleg resterend stukje fietspad tussen Brede School Grave Oost en de Van Steenhuijslaan.

Zoals bij u bekend konden wij een stukje fietspad tussen de nieuwe Brede School Grave Oost en de Van Steenhuijslaan voor de in-gebruik-name van de school in 2018 niet aanleggen omdat een deel van de buurtbewoners hier tegen in beroep was gegaan. De rechtbank heeft dit voorjaar uitspraak gedaan, dus we willen u nu informeren over de stand van zaken en het vervolg.

Inhoud

Op 6 maart 2019 heeft de rechtbank uitspraak gedaan over het beroep dat een aantal omwonenden uit de Van Steenhuijslaan had ingediend. Deze uitspraak was in het voordeel van de gemeente Grave. Tegen de uitspraak kon in hoger beroep worden gegaan. Na het verstrijken van deze termijn is vastgesteld dat hier geen gebruik van is gemaakt. Hiermee is er nu definitief “groen licht” voor de aanleg van het ontbrekend stukje fietspad. Het veelbesproken “geitenpaadje” kan nu dus worden omgezet in een echt fietspad.

Procedurele informatie

Nu vast staat dat wij dit ontbrekende stukje fietspad van ca 40-50 m1 mogen gaan aanleggen, zijn wij bezig na te gaan hoe we dit stukje fietspad tegen zo laag mogelijke kosten kunnen aanleggen. We hebben geprobeerd om de uitvoering te laten plaatsvinden in de zomervakantie omdat dit tijdstip geen overlast voor de bereikbaarheid van de Brede School betekent. Helaas blijkt dat niet mogelijk. De planning is op dit moment dat de werkzaamheden begin september uitgevoerd gaan worden. We zullen te zijner tijd uiteraard met de scholen communiceren over de definitieve uitvoering.

Bijlagen

4. Mevrouw Bannink van de Lokale Partij Gave stelt vragen n.a.v. een artikel over een zitting van de Raad van State over de Bomenteelt.

Vragen over onderstaand artikel.

Wat klopt er inhoudelijk van het verhaal en klopt het dat de woordvoerder van de gemeente een externe woordvoerder was?

Waarom was er niemand van de gemeente aanwezig?

En klopt het ook dat deze woordvoerder niet geheel op de hoogte was van alle ins en outs?

Grave flink in het nauw door boomteeltbeleid https://www.gelderlander.nl/grave/grave-flink-in-het-

nauw-doorboomteeltbeleid~a7a17b40/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

In betreffende procedure hebben we ons laten vertegenwoordigen door een externe juriste, waarbij over de voorbereiding uiteraard wel overleg is geweest met de gemeente. Deze keuze is gemaakt in relatie tot de andere opgaven binnen de afdeling Ruimtelijk Beleid. Voor wat betreft het verloop van de zitting heeft betreffende juriste teruggekoppeld dat het een lastige zitting was (waarin op detailniveau werd ingezoomd op specifieke percelen welke niet in de beroepschriften aan de orde waren geweest).

Om een oordeel te kunnen hebben over de inhoud van casus is de uitspraak van de Raad van State van belang.

De uitspraak wordt afgewacht.

De Gelderlander: Grave flink in het nauw door boomteeltbeleid.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 29-06-2019 06:58

GraverMaat: Bij dit artikel is een foto geplaatst van Andre Ebben. Hij is een van de grootste boomkwekers van Nederland met 500 hectare waarvan 50 in Grave.

De Gelderlander bericht:

De kans is groot dat de Raad van State een dikke streep zet door het bestemmingsplan voor de Boomteelt van de gemeente Grave, zo bleek deze week tijdens een rechtszaak in Den Haag.

Enkele citaten:

De woordvoerster van de gemeente kon niet uitleggen hoe het plan zich verhoudt tot de andere bestemmingsplannen.

De gemeente heeft geen zicht op welke percelen voor de bomenteelt worden gebruikt.

De woordvoerster bleef het antwoord schuldig op vragen wat de gemeente voor ogen heeft met dit aparte bomenteeltplan.

Ebben: ik snap niet waarom de gemeente zo moeilijk doet. In Mill en Cuijk, samen in CGM, is men heel  Dit in tegenstelling tot de houding van Grave.

De Raad van State kon geen touw meer vastknopen aan wat de gemeentewoordvoerster allemaal zei. Die sprak zichzelf zelfs een aantal keren tegen.

Volgens Broekman is de gemeente zo laf geweest om niet diegenen naar de Raad van State te sturen die het rammelende bomenteeltplan hebben geschreven, maar een ingehuurde jurist die bepaald niet van de hoed en de rand wist.

Voor het hele artikel van Jan van Ommeren in de Gelderlander zie de krant of de digitale editie.

Update 3 ! EenVandaag: Grave betaalde in 5 jaar 292.034 euro aan wachtgeld voor 3 wethouders.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 19-06-2019 06:00

GraverMaat: Ben Litjens wilde vanavond onderstaande vragen stellen in de commissievergadering Inwoners en Bestuur. Helaas mocht dat niet van de voorzitter. Nu maar weer schriftelijk stellen.

Ter aanvulling: Als er bij collegewisselingen wethouders vervangen worden en geen nieuw baan kunnen vinden of korter gaan werken in hun nieuwe functie als wethouder ontvangen ze ook ruim drie jaar wachtgeld ter aanvulling op hun laatst verdiende inkomen als wethouder.

Op de website van de wethoudersvereniging wordt de wachtgeldregeling verder uitgelegd.

De Arena besteedt ook aandacht aan de wachtgelden voor wethouders.

Het programma EenVandaag heeft onderzoek gedaan naar de betalingen van wachtgeld aan wethouders in Nederlandse gemeenten. Volgens de geraadpleegde site heeft Grave de afgelopen 5 jaar een bedrag van 292.034 euro uitgekeerd. Kloppen deze cijfers? Kunnen wij, als raad, hier een nadere toelichting over krijgen?

Het programma EenVandaag heeft onderzoek gedaan naar de betalingen van wachtgeld aan wethouders in Nederlandse gemeenten. Volgens de geraadpleegde site heeft Grave de afgelopen 5 jaar een bedrag van 292.034 euro uitgekeerd. Kloppen deze cijfers? Kunnen wij, als raad, hier een nadere toelichting over krijgen?

Het programma EenVandaag heeft onderzoek gedaan naar de uitgekeerde wachtgelden aan vertrokken wethouders.

Door te klikken op een landkaart verschenen de volgende cijfers van Grave, Cuijk en Landerd.

Grave: 292.034,00 euro aan 3 wethouders voor 5 jaar.

Cuijk: 565.421,00 euro aan 5 wethouders voor 5 jaar.

Landerd: 781.732,00 euro aan 8 wethouders voor 5 jaar.

Aanvulling na reactie op dit bericht: Jammer dat je Mill & St. Hubert niet vermeld:

€ 165.000,- (ongeveer, uit het hoofd) voor 1 wethouder…

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers

De uitkering na het vervullen van een politiek ambt is voor politieke ambtsdragers geregeld in de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa). Omdat de bepalingen zeer technisch juridisch van aard zijn is het een complexe wet. Vijverberg heeft specialisten die thuis zijn in de Appa.

Het recht op de uitkering (ook wel wachtgeld genoemd) bestaat ongeacht de reden van het aftreden, de niet-herbenoeming of ontslag van bijvoorbeeld wethouder of burgemeester, tenzij hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. De omstandigheden – of het nu gaat om vrijwillig of gedwongen aftreden, een politiek conflict, langdurige ziekte of bijvoorbeeld het opzeggen van vertrouwen – doen niet ter zake. Het recht bestaat alleen niet als de uitkeringsgerechtigde rechtens zijn vrijheid is ontnomen, wanneer hij vrijwillig, zelf, afziet van wachtgeld of wanneer er een herbenoeming volgt zonder onderbreking en voor dezelfde urenomvang.

De uitkeringsduur is afhankelijk van de duur van alle voorafgaand aan het ontslag beklede politieke functies (de Appa-loopbaan). De zogenaamde voortgezette uitkering is vanaf 1 januari 2016 teruggebracht naar maximaal vijf jaar. In schema is de duur van de Appa-uitkering thans als volgt.

Bij APPA loopbaan van <3 maanden is de uitkeringsduur 6 maanden.

Bij APPA loopbaan van 3 maanden tot 2 jaar  is de uitkeringsduur 2 jaar.

Bij APPA loopbaan van 2 jaar of langer is de uitkeringsduur 3 jaar en 2 maanden.

Bij APPA loopbaan van 10 jaar in tijdsbestek van 12 jaar én 5 jaar of minder verwijderd van pensioengerechtigde leeftijd is de uitkeringsduur tot pensioengerechtigde leeftijd.

De duur van alle voor het laatste ontslag vervulde politieke functies telt mee mits “nagenoeg aansluitend”.

Hoogte Appa-uitkering en neveninkomsten

De uitkering bedraagt het eerste jaar 80% en daarna 70% van de laatstelijk genoten wedde, vermeerderd met de vakantie-uitkering en eindejaarsuitkering.

De wet bepaalt expliciet welke inkomsten in beginsel in mindering gebracht worden op de uitkering zoals winst uit onderneming en belastbaar loon uit of in verband met arbeid. Ook de wijze waarop een en ander verrekend wordt, is in de wet geregeld.

De uitkeringsgerechtigde moet zolang hij een uitkering ontvangt voldoen aan bepaalde verplichtingen en betrokkene heeft in beginsel een sollicitatieplicht. Dit betekent dat hij moet proberen passende arbeid te vinden, aangeboden passende arbeid moet aanvaarden en mee moet werken aan activiteiten die daarvoor bevorderlijk zijn. Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om met behoud van de Appa-uitkering te werken aan de opbouw van een eigen bedrijf.

Een (gewezen) wethouder heeft bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd recht op pensioen vanwege het wethouderschap. Deze aanspraak op ouderdomspensioen is geregeld in de Appa. Wethouders zijn echter niet aangesloten bij het ABP zodat gemeenten zelf een pensioenvoorziening moeten reserveren. De opbouw bedraagt gedurende het wethouderschap en gedurende de eerste vier jaar van de Appa-uitkering 2%, daarna 1%.

Burgemeesters zijn weliswaar onder de werking van de Appa gebracht, maar voor wat betreft het ouderdomspensioen en nabestaandenpensioen blijven zij deelnemer aan de ABP-regeling.

Grave en Oss zijn zo’n 3 ton kwijt aan wachtgelduitkeringen

Landerd betaalt oud-wethouders bijna 8 ton aan

Door Sergio Boutkan van Arenalokaal.nl

Voormalige wethouders ontvingen in de afgelopen vijf jaar gezamenlijk ruim 126 miljoen euro aan wachtgeld, zo blijkt uit onderzoek van tv-programma EenVandaag onder 297 gemeenten. Landerd staat landelijk in de top van het ‘wachtgeldklassement’.De kleinschalige gemeente was in de periode 2014 tot en met 2018 maar liefst 781.732 euro kwijt aan wachtgeld voor in totaal 8 oud-wethouders.Ter vergelijking: omliggende gemeenten als Oss (338.924 euro aan 6 wethouders), Grave (292.034 euro aan 3 wethouders) en Mill & St. Hubert (165.349 euro aan 1 wethouder) hoefden beduidend minder in de wachtgeldbuidel te tasten.

Van de 355 gemeenten reageerden er 297 op de vraag van EenVandaagnaar de wachtgeldbedragen die ze van 2014 tot en met 2018 uitbetaalden aan oud-wethouders. In totaal ontvingen ruim 1500 wethouders een wachtgelduitkering. De verschillen tussen gemeenten zijn groot. Zo betaalde Lelystad met ruim 1,8 miljoen euro het meeste wachtgeld, maar waren er ook tien gemeenten die in de onderzochte periode aan geen enkele bestuurder wachtgeld verschuldigd waren.

Extra kosten voor herindelingsgemeenten

Na Lelystad waren Oude IJsselstreek (1,7 miljoen euro) en Eindhoven (1,2 miljoen euro) het meeste kwijt aan wachtgeld. Met bijna acht ton staat ook de gemeente Landerd, waar in 2015 na een bestuurscrisis het college van B en W viel, zeer hoog in de ‘wachtgeldranking’. In Landerd krijgen sinds 2014 maar liefst acht oud-wethouders een wachtgelduitkering.

Herindelingsgemeenten worden extra op kosten gejaagd door de wachtgeldregeling. De Brabantse fusiegemeente Meierijstad spant daarbij de kroon: in totaal twintig afgetreden wethouders kregen sinds 2014 een wachtgelduitkering.

Wethoudersvereniging is bezorgd

Volgens de Wethoudersvereniging kost het wethouders meer moeite om na ontslag een nieuwe baan te vinden dan een aantal jaar geleden. Werkgevers zijn huiverig om een oud-wethouder aan te nemen, omdat ze bang zijn dat deze zich niet meer kan schikken in een ondergeschikte rol. De vereniging is bezorgd over de negatieve beeldvorming rond de wachtgeldregeling. “Er ontstaat regelmatig discussie over nut en noodzaak van wachtgeld”, zegt directeur Jeroen van Gool van de Wethoudersvereniging tegen EenVandaag. “Maar afschaffen of verder versoberen zou grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van het lokale bestuur. Wij horen nu al van gemeenten en politieke partijen dat het steeds moeilijker wordt nieuwe wethouders te vinden. Goede arbeidsvoorwaarden, waaronder een fatsoenlijke regeling in geval van ontslag, zijn keihard nodig als je in de toekomst goede bestuurders wil behouden.”

Inbreng commissievergadering Ruimte op 12 maart 2019. Afmelding vertrouwelijk beraad Scheepswerf.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 13-03-2019 08:15

Inbreng raadslid Ben Litjens van Keerpunt 2010 in de raadscommissie Ruimte op 12 maart 2019.

Agendapunt 2: Vaststellen agenda en mededelingen

Ik ben uitgenodigd voor een vertrouwelijk beraad over de scheepswerf.

Ik kan u mededelen, dat ik daaraan niet zal deelnemen.

Keerpunt 2010 heeft vragen gesteld aan het College over deze zeer belangrijke kwestie.

Keerpunt 2010 wil daarop antwoorden ontvangen, die openbaar zijn.

Door deel te nemen aan een vertrouwelijk beraad is de kans aanwezig, dat er geen antwoorden meer gegeven kunnen worden op onze vragen, omdat ik deel genomen heb aan een vertrouwelijk beraad.

Het is voor Keerpunt 2010 belangrijk dat de inwoners weten op welke wijze de gemeente met de ontstane situatie omgaat.

Agendapunt 6: Verleggen van de bebouwde komgrens aan de Grippensteinschestraat

Graag wil ik weten of met de bewoners aan deze straat en naaste omgeving is overlegd?

Binnen de bebouwde kom is er namelijk meer geluid toegestaan dan buiten de bebouwde kom.

Dat realiseren mensen zich niet en de gemeente praat er niet over.

Als overleg heeft plaatsgevonden dan stem ik voor een A-stuk

Agendapunt 7: Gemeentelijk programma 2019 (regionale woningmarktstrategie Land van Cuijk)

Ik zie positieve ontwikkelingen in dit programma. Daarmede feliciteer ik de wethouder.

Eindelijk concrete plannen voor nieuwe woningen voor huurders, waaronder voor ouderen en jongeren.

Ook zie ik nu concrete vooruitgang met betrekking tot koopwoningen.

Tevens is er weer enige hoop voor starters in verband met voorgenomen tegemoetkoming in de financiering.

Particulieren mogen weer bouwen buiten de contingentering. Een prima zaak.

Weliswaar met 2 woningen maar dat is voor mij geen probleem.

Welke particulier heeft het plan of het geld om meer dan 2 woningen te bouwen. Ik denk weinig.

Wat ik onjuist blijf vinden is dat er nu reeds plannen worden gemaakt voor de invulling van het Visio terrein.

Naar mijn mening heeft de vaststelling van het tracé ten behoeve van een verbeterde route van de N 321 door Grave absolute topprioriteit.

Anders wordt er weer van alles gepland, dat later weer moet worden herzien.

Kunnen wij van de provincie een duidelijke planning ontvangen op welke wijze en wanneer hierover keuzes worden voorbereid ten behoeve van burgerparticipatie?

B-stuk

Agendapunt 8: Kadernota Bestuurscommissie Afval (BCA)

Voor Keerpunt 2010 valt dit voorstel slecht.

Wij hebben een goede service voor het ontdoen van afval.

Maar ik denk dat de leiding van deze bestuurscommissie te lief is voor de markt.

Stijgingspercentages aan bijdragen per inwoner van 5% in 2020, naar 10% in 2021, naar 16% in 2022 en naar 18% in 2023 zijn zeer fors te noemen.

In absolute getallen spreken wij van een uitgavestijging van € 2.500.000,- naar € 3.181.000,-

Bijna 700 honderd duizend euro meer in een paar jaar.

Ik wil een actievere opstelling om deze kostenstijging te voorkomen.

Het duurder maken van gas om daarmede andere energievormen te gaan betalen kost de mensen al hoofdbrekens genoeg.

Ik voorzie op deze wijze ook gele hesjes in Grave komen en die zijn niet van mijn bedrijf.

Ik stem vooralsnog tegen dit voorstel.

B-stuk

Escharen, 12 maart 2019

‘Hoe een muis een olifant tracht te baren”.: Leon Kamps.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 22-01-2019 15:25

INGEZONDEN: ‘Hoe een muis een olifant tracht te baren’

Door de gemeenteraad Grave is het visiedocument van stedenbouwkundig adviesbureau West8 als inspirerende leidraad voor ontwikkelingen in en rondom de binnenstad vastgesteld. Het eerste raadsvoorstel ligt nu op tafel. Het college wil een onderzoek doen naar de aanleg van een parkeerterrein op het Visioterrein. De kosten van het onderzoek zijn bijna 250.000 euro. Let wel, het gaat hier enkel om een onderzoek, niet de uitvoering van de aanleg van het parkeerterrein. Verder wordt nog 50.000 euro gevraagd voor een stedenbouwkundig ontwerp voor het Visioterrein en een krediet van 62.500 euro voor het jaar 2019 als werkbudget voor de vestingvisie. De verwachting is dat dit laatste bedrag sowieso elk jaar terugkomt.

Er zijn nog veel meer plannen om te komen tot uitvoering van het visiedocument van West8. Bij bijna elke voorstel staat: krediet voor uitvoering. De hoogte van het krediet wordt nergens vermeld. Nergens wordt vermeld wat de kosten van onderzoek en uitvoering dan zijn. Een totaaloverzicht van alle kosten ontbreekt. Je hoeft geen raketwetenschap gestudeerd te hebben om te weten dat het gaat over vele miljoenen! Geld dat Grave niet heeft. Door echte deskundigen wordt erkend dat Grave een armlastige gemeente is. Niet voor niets is deze kleine stad qua woonlasten een van de duurste gemeenten in het Land van Cuijk. Verder heeft deze gemeente recent, net als in 2014, een flinke bezuinigingsronde achter de rug. Bij de recente bezuinigingsronde is bijvoorbeeld flink bezuinigd op het belangrijke project “Historisch Grave” . Gewoon omdat er geen geld is. Grave is armlastig, dat wordt ook door de provincie Noord-Brabant erkend. Met het streven van Grave om uitvoering te geven aan de visie van West8 lijkt deze gemeente op een muis die een olifant tracht te baren. Uitvoering van de visie van West8 is alleen maar mogelijk als Grave opgaat in de grote bestuurskrachtige gemeente Land van Cuijk waarin vanzelfsprekend aandacht is voor de kernen. Wanneer dringt dat besef nu eens door bij de meerderheid van de gemeenteraad?

Léon Kamps

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.