Nieuws van politieke partijen in Haarlemmermeer inzichtelijk

9 documenten

Debat Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 22-09-2019 00:00

Op 5 september en op 12 september sprak de gemeenteraad over het raadsvoorstel ‘Programmatische aanpak Energietransitie Haarlemmermeer’. In de nota stelt het college voor om de energietransitie via vier programmalijnen ‘aan te vliegen’. Het debat dat volgde ging vooral over het proces van de energietransitie en over de timing.

GroenLinks heeft in het debat de volgende vier kaders meegegeven: 

Tempo omhoog! Het tempo waarmee de energietransitie wordt opgepakt is wat ons betreft veel te langzaam en de ambitie veel te laag. Zo is de ambitie om in 2022 één wijk ‘van het gas’ af te hebben. Het college stelt een ‘slimme volger’ te willen zijn. Ongepast in een tijd waarin er sprake is van een ongekende crisis, de klimaatcrisis. Het past ook absoluut niet bij de pioniersgeest en de economische voorspoed waar het gemeentebestuur zich altijd zo op laat voorstaan. Juist hier zijn vele  kansen, vele opgaven én vooral: een morele verplichting. 

Maatschappelijke opgave: het college wekt de indruk de energietransitie vooral te zien als een financiële, ruimtelijke  en technologische opgave. Een opgave ook die vooral aan inwoners en marktpartijen moet worden overgelaten. Als dat zo is, dan verschillen wij fundamenteel van mening. De energietransitie is namelijk nadrukkelijk ook maatschappelijke opgave. Een opgave die de overheid moet faciliteren en monitoren binnen kaders die volksvertegenwoordigers moeten stellen. De ongereguleerde komst van energieslurpende datacenters in onze gemeente is een voorbeeld van hoe het niet moet. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met de huishoudportemonnee van mensen die minder te besteden hebben? En wie draagt eigenlijk de verantwoordelijkheid voor het aanleggen en onderhoud van de benodigde infrastructuur? Gaan we de regie over de warmtenetten uit handen geven aan de markt? Zoals in Nijmegen is gedaan met als gevolg dat inwoners speelbal zijn van Nuon, zoals de rekenkamercommissie van Nijmegen recent constateerde? Of vinden we dat dit een taak is van de gemeente, net zoals we het heel gewoon vinden dat de gemeente wegen, fietspaden en parkeerterreinen aanlegt? 

Participatie? Of eigenaarschap? Het college heeft het over participatie, maar is dat bij de energietransitie eigenlijk wel het goede uitgangspunt? Moeten we niet spreken over ‘eigenaarschap’? We moeten ons goed realiseren dat we het hier hebben over ingrepen in en rond de woningen van onze inwoners. Daar gaan zij, vanzelfsprekend, ook zelf over. Wat GroenLinks betreft moeten we dus denken vanuit eigenaarschap, waarbij verantwoordelijkheden, de lasten én lusten, gedeeld worden. Dit biedt een beter, en wellicht ook ontspannener, perspectief op deze grote opgave. Denken vanuit eigenaarschap biedt kansen. Een voorbeeld? Op plekken waar inwoners met een coöperatie (mede)eigenaar zijn van bijvoorbeeld een windmolen, en daar ook van profiteren, is het draagvlak veel groter. 

Integraal denken en doen: de energietransitie is een opgave die terugkomt in alle portefeuilles van alle wethouders. GroenLinks moedigt het college aan om voortvarender dan voorgenomen aan de slag te gaan met deze grote opgave en vooral: om binnen het college de integrale aanpak te borgen. 

Foto: Bordje gemaakt door podium voor Architectuur

Onze fractie ontving signalen dat er ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 31-05-2019 07:59

Onze fractie ontving signalen dat er zwaluwen zijn gaan nestelen op de bouwlocatie aan de brug over de Hoofdvaart bij de kruising met de Bennebroekerweg. We zijn gaan kijken en inderdaad: het is daar een komen en gaan van zwaluwen vanwege het broedseizoen. Wij hebben vragen gesteld. Want het gaat slecht met biodiversiteit. Ook in onze gemeente. Meer hier: https://haarlemmermeer.groenlinks.nl/nieuws/broedende-zwaluwen-de-knel-aan-de-hoofdvaart

Broedende zwaluwen in de knel aan de Hoofdvaart | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks CDA Haarlemmermeer 30-05-2019 00:00

Onze fractie ontving signalen dat er zwaluwen zijn gaan nestelen op de bouwlocatie aan de brug over de Hoofdvaart bij de kruising met de Bennebroekerweg. We zijn gaan kijken en inderdaad: het is daar een komen en gaan van zwaluwen vanwege het broedseizoen.

Voor werkzaamheden zoals op deze bouwlocatie is toestemming verkregen van de Omgevingsdienst. De Omgevingsdienst heeft bij het afgeven van het ‘definitief besluit omgevingsvergunning’ een voorbehoud gemaakt in het kader van de Wet Natuurbescherming. De reden daarvoor was de (mogelijke) aanwezigheid van boerenzwaluw, vleermuizen en kleine marterachtigen. Omdat dat hier het geval is heeft Maaike Ballieux namens de fractie van GroenLinks vragen gesteld.

Belangrijkste vragen:

Waarom heeft u de werkzaamheden niet uitgesteld tot na het broedseizoen van de zwaluwen? Wordt er op de bouwlocatie gecontroleerd of er geen zwaluwen broeden? Heeft u maatregelen genomen om de zwaluwen in de gelegenheid te stellen in de nieuwe situatie nesten te bouwen?

In antwoord op deze vragen zei wethouder M. Sedee (CDA) dat er geen ontheffing nodig was om aan de werkzaamheden te beginnen. Er zijn speciaal planken aangebracht, waar de vogels hun nesten kunnen maken. 

Wethouder Sedee in HCnieuws: "De polderecoloog heeft de situatie bekeken en concludeerde dat er voldoende nesten in de directe omgeving te vinden zijn. Er zijn ook genoeg maatregelen genomen om de broedende zwaluwen ongestoord hun gang te laten gaan, zo verzekerde de wethouder de raad."

Maaike Ballieux heeft namens de fractie opgeroepen om bij ook dit soort projecten rekening te houden met biodiversiteit. Het gaat niet goed met veel planten en dieren.

Bekijk hieronder de video van de zwaluwen en hun broedplaatsen.

Belangrijke prijs voor Cynthia Boll ...

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 03-02-2019 08:01

Belangrijke prijs voor Cynthia Boll uit Beinsdorp! Zij wint met een indrukwekkende serie over klimaatverandering de Zilveren Camera 2018, de belangrijkste prijs voor fotojournalisten. Voor de fotoserie reisde Boll meerdere malen naar Indonesië om daar de gevolgen van bodemdaling en klimaatverandering vast te leggen.

Donderdag jl. gaf onze ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Haarlemmermeer 13-01-2019 07:56

Donderdag jl. gaf onze fractievoorzitter Maaike Ballieux in de raadszaal een eerste reactie namens GroenLinks op het coalitieakkoord van VVD, HAP, CDA en PvdA. Een akkoord met grote woorden over ambitie maar zonder concrete doelstellingen. En op sommige onderwerpen is er helemaal geen ambitie, zoals klimaat: "Klimaat’ komt voor in het akkoord. Om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’. Pijnlijke verrassing dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken." Lees je liever de tekst, ga dan naar onze website: https://haarlemmermeer.groenlinks.nl/nieuws/coalitieakkoord-zeer-vaag-geformuleerd-concrete-doelstellingen-ontbreken

Coalitieakkoord zeer vaag geformuleerd, concrete doelstellingen ontbreken | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks VVD CDA Haarlemmermeer 11-01-2019 00:00

Donderdag 10 januari 2019 gaf fractievoorzitter Maaike Ballieux in de raadszaal een eerste reactie namens GroenLinks op het coalitieakkoord van VVD, HAP, CDA en PvdA. Een akkoord met grote woorden over ambitie maar zonder concrete doelstellingen. 

Bekijk de video of lees de reactie onder de video.

 

 

Voorzitter, GroenLinks heeft met belangstelling kennisgenomen van het coalitieakkoord zoals dat vanavond voorligt. In dit betoog een eerste reactie van onze fractie op het coalitieakkoord. 

Onze eerste indruk is: er staan best veel goede dingen in het akkoord. Gevarieerder bouwen, meer aandacht voor de balans rondom Schiphol, de komst van een evenementenbeleid, behoud Houtrakpolder, nadenken over waterrecreatie, het eventueel heroverwegen van PARK21, aandacht voor mantelzorg en eenzaamheid, oog hebben voor de menselijke maat, de agrarische sector in onze gemeente krijgt een eigen wethouder, de inzet van AMmatch wordt gecontinueerd, om maar een paar dingen te noemen. 

Raadsvoorstel 

Helaas is het wel zo dat het coalitieakkoord in het algemeen zeer vaag is geformuleerd. Voorbeelden? ‘Wachtlijsten 'substantieel' inkorten, 'benodigde instrumenten' inzetten, 'substantieel aandeel'? 

De ambitie waarover wordt gesproken, is nergens vertaald in concrete doelstellingen. Waar kan de gemeenteraad, als hoogste bestuurlijke orgaan, als volk vertegenwoordigend orgaan, dit college straks op afrekenen? Dat is een grote open vraag. 

In onze financiële verordening is bovendien afgesproken dat begrotingsvoorstellen in principe slechts gedaan kunnen worden bij de bespreking van de voorjaarsnota. Dat, én het gegeven dat deze bestuursperiode, slechts drie jaar en drie maanden duurt, legt een grote tijdsdruk op het aankomend college. 

Vandaar de vraag:  Komt er voor de zomer een raadsvoorstel naar de gemeenteraad waarin dit coalitieakkoord is uitgewerkt tot een collegeprogramma, inclusief smart-geformuleerde doelstellingen en een financiële onderbouwing? Zodat de gemeenteraad in staat wordt gesteld vooraf haar kaderstellend en achteraf haar controlerende taak uit te voeren? 

Schiphol 

GroenLinks merkt bovendien op dat er ook een aantal belangrijke en actuele zaken niet worden benoemd in dit coalitieakkoord. Bijvoorbeeld als het gaat om Schiphol. De uitstoot van fijnstof, ultrafijnstof en de geluidshinder van de luchthaven brengen risico’s met zich mee als het gaat om de volksgezondheid. En juist die link, dus luchtvaart en volksgezondheid, wordt niet expliciet benoemd. 

Is de aankomend wethouder ‘zorg en welzijn’ betrokken bij het luchthavendossier? Heeft de coalitie de ambitie om structureel de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting te gaan meten? En afspraken te maken over de normen die daarvoor zouden moeten gelden? En afspraken te maken over het handhaven van die normen? 

Kort en goed: wat zijn de concrete plannen van deze coalitie als het gaat om Schiphol? 

‘Klimaat’ komt voor in het akkoord. Om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’. Pijnlijke verrassing dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken.

Klimaat 

Een ander verrassend voorbeeld is de totale afwezigheid van het woord klimaat in dit coalitieakkoord. Hoewel, dat is niet helemaal waar. ‘Klimaat’ komt er wel in voor, om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’.

En die observatie zet de schijnwerper op een heel pijnlijk punt. In dit coalitieakkoord lijkt vooral te worden ingezet op economische welvaart. En ja, dat vindt ook GroenLinks belangrijk. Maar het verrast ons in hoge mate dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken. Waarin geen woord wordt gesproken over de opgaven die de gemeente Haarlemmermeer in dit opzicht heeft. Waarin het woord water drie keer voor komt: als waterberging in het stuk over Tiny Forests en twee keer in waterrecreatie. Gek, want juist de gemeente Haarlemmermeer zal in hoge mate te maken krijgen met de gevolgen van de klimaatveranderingen. Teleurstellend wat GroenLinks betreft dat we begrippen als duurzaamheid, de circulaire economie, biodiversiteit, klimaatmaatregelen en klimaatadaptatie, niet terugzien in dit coalitieakkoord. 

Of kunnen we ervan uit gaan dat nut en noodzaak ook voor deze coalitie zo vanzelfsprekend zijn dat we hier een grote inspanning op mogen verwachten? Graag een reactie. 

Laten we er voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Landelijke en lokale belangen 

Voorzitter, Haarlemmermeer is een belangrijke gemeente voor de BV Nederland. Er zijn grote belangen, en veel wensen ‘van buitenaf’ voor ons grondgebied. 

Ondertussen telt onze gemeente meer dan 150.000 mensen die hier wonen, werken, naar school gaan, recreëren. Het is voor het gemeentebestuur een uitdaging om de juiste balans te zoeken en te vinden tussen al die kansen en belangen. 

Een actueel voorbeeld is het eventueel doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Hoofddorp. Wellicht een grote kans voor onze gemeente. Maar ook eentje met mogelijk een stevig financieel staartje. Wie gaat dat betalen? De beslissing over dit alles hoort thuis bij de gemeenteraad, als hoogste orgaan. Het is verrassend dat er nu al te lezen staat op de site van de gemeente dat Haarlemmermeer zich inzet voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Daar hoort toch echt eerst een debat in en een beslissing van de gemeenteraad aan vooraf te gaan, wat GroenLinks betreft. 

Prima en belangrijk om in het grote nationale en internationale krachtenveld onze kansen te zien en te benutten, maar laten we ook oog blijven houden voor de belangen van onze inwoners. 

Het is voor en namens hen dat wij hier zitten. Het is prima om in te zetten op toerisme, maar laten we vooral ook zorgen voor prettige dorpskernen voor onze inwoners, en daarin optrekken met onze lokale winkeliers. 

Laten we inzetten op goed openbaar vervoer en goed onderhouden fiets- en wandelpaden zodat onze inwoners zich binnen onze gemeente goed kunnen verplaatsen en de centra van de grotere kernen ook goed bereikbaar zijn voor de inwoners van de kleinere kernen. Laten we er ook voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Wethouders 

Tot slot voorzitter, GroenLinks heeft ook kennisgenomen van de verdeling van de wethouders portefeuilles. GroenLinks heeft eerder in dit betoog al haar zorgen geuit over het ontbreken van een aantal belangrijke thema’s in dit coalitieakkoord. Daarbij komt dat we wat zorgen hebben over de taakverdeling tussen de diverse wethouders. Een thema als energietransitie verdient het de primaire taak te zijn van een wethouder. Als GroenLinks zullen we scherp in de gaten houden of de voortgang op dit belangrijke thema voldoende is.

 

Voorzitter, GroenLinks heeft met belangstelling kennisgenomen van het coalitieakkoord zoals dat vanavond voorligt. In dit betoog een eerste reactie van onze fractie op het coalitieakkoord. 

Onze eerste indruk is: er staan best veel goede dingen in het akkoord. Gevarieerder bouwen, meer aandacht voor de balans rondom Schiphol, de komst van een evenementenbeleid, behoud Houtrakpolder, nadenken over waterrecreatie, het eventueel heroverwegen van PARK21, aandacht voor mantelzorg en eenzaamheid, oog hebben voor de menselijke maat, de agrarische sector in onze gemeente krijgt een eigen wethouder, de inzet van AMmatch wordt gecontinueerd, om maar een paar dingen te noemen. 

Raadsvoorstel 

Helaas is het wel zo dat het coalitieakkoord in het algemeen zeer vaag is geformuleerd. Voorbeelden? ‘Wachtlijsten 'substantieel' inkorten, 'benodigde instrumenten' inzetten, 'substantieel aandeel'? 

De ambitie waarover wordt gesproken, is nergens vertaald in concrete doelstellingen. Waar kan de gemeenteraad, als hoogste bestuurlijke orgaan, als volk vertegenwoordigend orgaan, dit college straks op afrekenen? Dat is een grote open vraag. 

In onze financiële verordening is bovendien afgesproken dat begrotingsvoorstellen in principe slechts gedaan kunnen worden bij de bespreking van de voorjaarsnota. Dat, én het gegeven dat deze bestuursperiode, slechts drie jaar en drie maanden duurt, legt een grote tijdsdruk op het aankomend college. 

Vandaar de vraag:  Komt er voor de zomer een raadsvoorstel naar de gemeenteraad waarin dit coalitieakkoord is uitgewerkt tot een collegeprogramma, inclusief smart-geformuleerde doelstellingen en een financiële onderbouwing? Zodat de gemeenteraad in staat wordt gesteld vooraf haar kaderstellend en achteraf haar controlerende taak uit te voeren? 

Schiphol 

GroenLinks merkt bovendien op dat er ook een aantal belangrijke en actuele zaken niet worden benoemd in dit coalitieakkoord. Bijvoorbeeld als het gaat om Schiphol. De uitstoot van fijnstof, ultrafijnstof en de geluidshinder van de luchthaven brengen risico’s met zich mee als het gaat om de volksgezondheid. En juist die link, dus luchtvaart en volksgezondheid, wordt niet expliciet benoemd. 

Is de aankomend wethouder ‘zorg en welzijn’ betrokken bij het luchthavendossier? Heeft de coalitie de ambitie om structureel de luchtkwaliteit en de geluidsbelasting te gaan meten? En afspraken te maken over de normen die daarvoor zouden moeten gelden? En afspraken te maken over het handhaven van die normen? 

Kort en goed: wat zijn de concrete plannen van deze coalitie als het gaat om Schiphol? 

‘Klimaat’ komt voor in het akkoord. Om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’. Pijnlijke verrassing dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken.

Klimaat 

Een ander verrassend voorbeeld is de totale afwezigheid van het woord klimaat in dit coalitieakkoord. Hoewel, dat is niet helemaal waar. ‘Klimaat’ komt er wel in voor, om precies te zijn in het woord ‘vestigingsklimaat’.

En die observatie zet de schijnwerper op een heel pijnlijk punt. In dit coalitieakkoord lijkt vooral te worden ingezet op economische welvaart. En ja, dat vindt ook GroenLinks belangrijk. Maar het verrast ons in hoge mate dat er begin 2019 in de gemeente Haarlemmermeer een coalitieakkoord wordt besproken waarin de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs ontbreken. Waarin geen woord wordt gesproken over de opgaven die de gemeente Haarlemmermeer in dit opzicht heeft. Waarin het woord water drie keer voor komt: als waterberging in het stuk over Tiny Forests en twee keer in waterrecreatie. Gek, want juist de gemeente Haarlemmermeer zal in hoge mate te maken krijgen met de gevolgen van de klimaatveranderingen. Teleurstellend wat GroenLinks betreft dat we begrippen als duurzaamheid, de circulaire economie, biodiversiteit, klimaatmaatregelen en klimaatadaptatie, niet terugzien in dit coalitieakkoord. 

Of kunnen we ervan uit gaan dat nut en noodzaak ook voor deze coalitie zo vanzelfsprekend zijn dat we hier een grote inspanning op mogen verwachten? Graag een reactie. 

Laten we er voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Landelijke en lokale belangen 

Voorzitter, Haarlemmermeer is een belangrijke gemeente voor de BV Nederland. Er zijn grote belangen, en veel wensen ‘van buitenaf’ voor ons grondgebied. 

Ondertussen telt onze gemeente meer dan 150.000 mensen die hier wonen, werken, naar school gaan, recreëren. Het is voor het gemeentebestuur een uitdaging om de juiste balans te zoeken en te vinden tussen al die kansen en belangen. 

Een actueel voorbeeld is het eventueel doortrekken van de Noord-Zuidlijn richting Hoofddorp. Wellicht een grote kans voor onze gemeente. Maar ook eentje met mogelijk een stevig financieel staartje. Wie gaat dat betalen? De beslissing over dit alles hoort thuis bij de gemeenteraad, als hoogste orgaan. Het is verrassend dat er nu al te lezen staat op de site van de gemeente dat Haarlemmermeer zich inzet voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn. Daar hoort toch echt eerst een debat in en een beslissing van de gemeenteraad aan vooraf te gaan, wat GroenLinks betreft. 

Prima en belangrijk om in het grote nationale en internationale krachtenveld onze kansen te zien en te benutten, maar laten we ook oog blijven houden voor de belangen van onze inwoners. 

Het is voor en namens hen dat wij hier zitten. Het is prima om in te zetten op toerisme, maar laten we vooral ook zorgen voor prettige dorpskernen voor onze inwoners, en daarin optrekken met onze lokale winkeliers. 

Laten we inzetten op goed openbaar vervoer en goed onderhouden fiets- en wandelpaden zodat onze inwoners zich binnen onze gemeente goed kunnen verplaatsen en de centra van de grotere kernen ook goed bereikbaar zijn voor de inwoners van de kleinere kernen. Laten we er ook voor zorgen dat projecten in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, zoals Hartje Spaardam en Hart Halfweg, voortvarend worden aangepakt. 

Wethouders 

Tot slot voorzitter, GroenLinks heeft ook kennisgenomen van de verdeling van de wethouders portefeuilles. GroenLinks heeft eerder in dit betoog al haar zorgen geuit over het ontbreken van een aantal belangrijke thema’s in dit coalitieakkoord. Daarbij komt dat we wat zorgen hebben over de taakverdeling tussen de diverse wethouders. Een thema als energietransitie verdient het de primaire taak te zijn van een wethouder. Als GroenLinks zullen we scherp in de gaten houden of de voortgang op dit belangrijke thema voldoende is.

Het is zo goed als uitgesloten dat ...

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlemmermeer 08-10-2018 09:30

Het is zo goed als uitgesloten dat de opwarming van de aarde beperkt blijft tot 1,5 graad. Ondertussen gaat men in Den Haag maar weer polderen. En in onze polder? Geen van de andere progressieve partijen noemt 'Parijs' of 'Klimaatakkoord' in het verkiezingsprogramma voor de komende vier jaar... (en van de andere partijen noemt VVD H'meer het één keer)

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

Gaan datacenters Haarlemmermeer helpen om energieleverend te worden?

VVD VVD CDA Haarlemmermeer 10-07-2017 10:30

De ontwikkelingen op technologisch vlak gaan vaak zo snel dat je vanuit een beleidsoogpunt eerder achter de feiten aanloopt dan dat je precies gelijke tred weet te houden.

Neem bijvoorbeeld het gebied in Haarlemmermeer tussen Beukenhorst-Oost en de A4, planologisch heet dit Schiphol Trade Park (STP). In 2007 heeft de gemeenteraad ingestemd met een verdere ontwikkeling van dit gebied maar daar waren een aantal voorwaarden aan verbonden. Wij noemen er een paar:

1.      Het moest gaan om Schiphol-gebonden activiteiten bij voorkeur logistiek;

2.      De logistieke bedrijvigheid zou bijdragen aan groei van de werkgelegenheid;

3.      Duurzaamheid was essentieel met name op het vlak van energiegebruik.

 Met die kaders in het achterhoofd is de raad akkoord gegaan en rolden wij in 2007 de economische crisis in die heeft geduurd tot eind 2015. In de tussentijd vond er in het gebied geen ontwikkeling van betekenis plaats; er was gewoon geen vraag, maar in diezelfde tijd hebben wij een ontwikkeling op technologisch vlak meegemaakt zoals de introductie van Cloud computing en de smartphone. De hoeveelheid data, die wij vandaag de dag produceren en opslaan, is enorm en groeit nog steeds.

In de tussentijd heeft de raad nog een ander belangrijk beleidsstuk aangenomen. Als onderdeel van het huidige college-akkoord is afgesproken dat Haarlemmermeer in 2040 per saldo een energieleverende gemeente wil worden. Energieleverend wil in dit geval zeggen dat wij zelf meer energie opwekken dan dat wij zelf verbruiken. Dit past in de duurzaamheid en het milieubeleid dat wij hebben afgesproken en is indirect een uitvloeisel van het klimaatakkoord dat in Parijs is afgesproken.

Terug naar de datacenters. Haarlemmermeer ligt samen met Amsterdam praktisch gezien bovenop een netwerk van grote glasvezelkabels en omdat transmissiesnelheid van data belangrijk is, heeft de metropoolregio Amsterdam (eigenlijk Amsterdam en Haarlemmermeer) een grote vraag naar de bouw en vestiging van datacenters te verwerken gekregen. Om die reden heeft het college het idee omarmd om in STP op een stuk van 20 ha de bouw van datacenters te gaan faciliteren. Naar de mening van de VVD en het CDA wordt hiermee veel te veel afgeweken van de kaders die wij destijds hebben afgesproken en hebben wij gevraagd om hierover opnieuw met de raad in gesprek te gaan.

Feit is dat datacenters aan de ene kant enorm veel elektriciteit vragen en dat er aan de nadere kant bij het draaiend houden van de computerservers enorm veel warmte vrijkomt. Dit plaatst ons voor twee dilemma’s:

1.      Halen wij, door de enorme toename van de energievraag, onze klimaatdoelstelling om energieleverend te worden hiermee wel;

2.      Hoe gaan wij om met de enorme hoeveelheid restwarmte die door de datacenters wordt geproduceerd. 

Tijdens de discussie heeft de VVD deze punten zwaar neergezet. Als wij aan de ene kant toestaan dat wij de ontwikkeling van datacenters niet willen tegenhouden, dan moeten wij ons dwingen om aan de andere kant na te denken over de gevolgen binnen de afspraken die wij, de raad, hebben gemaakt. De portefeuillehouder duurzaamheid, John Nederstigt, gaf aan dat er voldoende mogelijkheden zouden zijn om de restwarmte elders te kunnen gebruiken. Het hoe, waar en wanneer zijn nog onbeantwoord. Om ervoor te zorgen dat wij als raad van Haarlemmermeer hierover duidelijkheid krijgen, hebben wij om een vervolgdebat gevraagd.

De VVD is niet tegen de komst van datacenters in Haarlemmermeer maar heeft aangegeven duidelijke kaders en afspraken te willen maken over de voorwaarden waaronder wij deze ontwikkeling mogelijk willen maken. Als wij de verschillende doelstellingen en uitdagingen niet serieus nemen, lopen wij het risico dat wij door de realiteit worden ingehaald en vragen wij ons over 5 à 10 jaar wellicht af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Dat wil de VVD echt voorkomen. Wordt vervolgd dus.