Nieuws van politieke partijen in Westland inzichtelijk

11 documenten

Grenzen aan de groei.

GemeenteBelang Westland GemeenteBelang Westland Westland 19-03-2023 12:27

Het aantal inwoners in Westland nam vorig jaar toe met bijna 23 personen per 1.000 inwoners. Daarmee behoort Westland tot de top van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Westland telt nu zo’n 115.000 inwoners, tien jaar geleden waren dat er 102.500. Deze forse groei wordt nauwelijks bepaald door natuurlijke aanwas, maar voor het overgrote deel veroorzaakt door migratie. GBW vraagt zich af of dat wel goed gaat. Westland loopt tegen de grenzen van de groei aan. Zorgen zijn er vooral voor de enorme economische, sociale en maatschappelijke gevolgen van een blijvende forse bevolkingsgroei. Het zet alles onder druk: onderwijs, zorg, ruimte, natuur, huizenmarkt, sociale  cohesie… GBW heeft daarom in ieder geval het voorstel gedaan dat in Westland een brede discussie wordt gevoerd over de gevolgen van de bevolkingsgroei en de gewenste economische en sociale ontwikkeling van Westland. “Met ons voorstel willen we niet bijdragen aan de polarisatie. Wèl willen we in Westland een nuchter en volwassen debat voeren over de bevolkingsgroei en de betekenis daarvan voor de toekomst van Westland. Waar willen we naar toe? Wat kunnen we wèl? Wat kunnen we niet?”

Grenzen aan de groei.

GemeenteBelang Westland GemeenteBelang Westland Westland 19-03-2023 12:27

Het aantal inwoners in Westland nam vorig jaar toe met bijna 23 personen per 1.000 inwoners. Daarmee behoort Westland tot de top van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Westland telt nu zo’n 115.000 inwoners, tien jaar geleden waren dat er 102.500. Deze forse groei wordt nauwelijks bepaald door natuurlijke aanwas, maar voor het overgrote deel veroorzaakt door migratie. GBW vraagt zich af of dat wel goed gaat. Westland loopt tegen de grenzen van de groei aan. Zorgen zijn er vooral voor de enorme economische, sociale en maatschappelijke gevolgen van een blijvende forse bevolkingsgroei. Het zet alles onder druk: onderwijs, zorg, ruimte, natuur, huizenmarkt, sociale  cohesie… GBW heeft daarom in ieder geval het voorstel gedaan dat in Westland een brede discussie wordt gevoerd over de gevolgen van de bevolkingsgroei en de gewenste economische en sociale ontwikkeling van Westland. “Met ons voorstel willen we niet bijdragen aan de polarisatie. Wèl willen we in Westland een nuchter en volwassen debat voeren over de bevolkingsgroei en de betekenis daarvan voor de toekomst van Westland. Waar willen we naar toe? Wat kunnen we wèl? Wat kunnen we niet?”

Historische gebouwen beter bestand maken tegen de tand des tijds

ChristenUnie ChristenUnie Westland 02-02-2021 13:32

Te droog of te nat, klimaatverandering heeft invloed op gebouwen. Samen met de stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen zet de provincie in op het verzamelen van kennis, zodat ook volgende generaties nog van ons erfgoed kunnen genieten.

Gedeputeerde Willy de Zoete (ChristenUnie-SGP) ondertekende in de Pauwenzaal van Villa Ockenburgh met Jennemie Stoelhorst (sKBL) de samenwerkingsovereenkomst.

/r/cb4ad3b127460868a94a70bd3a670f20?url=http%3A%2F%2Fwww.cusgpwestland.nl%2Fhistorische-gebouw-beter-bestand-maken-tegen-de-tand-des-tijds%2F&id=ff4357b33b80e0a87852c363032e3ea390664242

Grote belangstelling voor bijeenkomst energietransitie

D66 D66 Westland 16-02-2020 15:49

De vorige week woensdag door D66 Westland georganiseerde thema-avond over energietransitie trok veel belangstelling; er moesten zelfs extra stoelen worden aangesleept. Het ging dan ook ergens over. De overstap van een gasaansluiting naar een – straks misschien wel verplichte – aansluiting op een warmtenet houdt ook veel Westlandse inwoners bezig.

Gastspreker en Tweede Kamerlid Matthijs Sienot (D66) is een warm pleitbezorger voor het loslaten van de wettelijke koppeling van de warmteprijs aan de stijgende gasprijs: “Het moet voor mensen zo makkelijk en goedkoop mogelijk worden om hun huis te verwarmen met schone energie.” Warmtenetten zijn daarvoor in principe zeer geschikt, maar dan moeten we wel zorgen dat warmte goedkoper wordt dan gas. Daarnaast moet het monopolie van warmtebedrijven worden doorbroken. Sienot: “De kern van het probleem is dat de overheid en bedrijven bepalen, terwijl de bewoners mogen betalen.” Kortom: de bewoners moeten centraal worden gesteld. Sienot noemt in zijn actieplan ‘Voor meer schone warmte: zet de bewoner op 1 voor betaalbare warmtenetten’ vijf concrete knelpunten en oplossingen. Als het aan D66 Westland ligt gaan we daar scherp op letten als ook in Westland grootschalig wordt overgestapt op warmtenetten.

https://westland.d66.nl/2020/02/16/grote-belangstelling-voor-bijeenkomst-energietransitie/Ook de toelichting van Ferry Beerepoot, coördinator Regionale Energiestrategie (RES) regio Rotterdam – Den Haag, op het proces dat wordt gevolgd bij het opstellen van de RES, werd door de toehoorders hoog gewaardeerd. In onze regio bestaat een overschot aan restwarmte en een tekort aan plekken voor het opwekken van duurzame elektriciteit. Het goed benutten van die restwarmte is daarom belangrijk in de energiestrategie. De meest prangende vraag aan Ferry: “hoe gaat het participatietraject eruit zien?” Met andere woorden: wie beslist er straks over de vraag waar de windmolens en zonneparken komen te staan? Kijk voor meer informatie over de RES op de website van het Nationaal Programma RES.

De bijdrage over stikstof van Anna Kreffer van Natuurlijk Delfland, ten slotte, over de gevolgen van de stikstof-uitstoot voor de natuur, ontlokte bij menigeen de woorden: “Goh, ik wist helemaal niet dat het zo werkte.”

Kortom, het was een zeer informatieve en levendige avond.

Publicatie-Gemeente moet meer oog ...

Westland Verstandig Westland Verstandig Westland 02-08-2019 08:19

Waarom wordt de collectieve uitdaging van klimaatverandering toch zo individueel aangepakt?

SP SP Westland 15-05-2019 12:23

Opinie door Rick Hoefsloot, fractievertegenwoordiger SP Den Haag

“Oh, dan zijn jullie ook heel goed bezig”, zei een niet nader te noemen familielid, zelf trots eigenaar van een warmtepomp, tegen mijn nicht die net zonnepanelen op haar dak had geplaatst. Een typisch voorbeeld van het morele eigen gelijk dat gepaard gaat met wat je ethisch consumentisme kunt noemen: als zoveel mogelijk individuen duurzaam leven en duurzame producten kopen, dan dragen we op die manier bij aan een betere wereld. Een paar tientjes extra voor een sneaker die CO2 gecompenseerd wordt, shoppen bij een plasticvrije supermarqt en natuurlijk de hele riedel van warmtepompen, zonnepanelen en elektrische auto’s.

Zo wordt één van de grootste uitdagingen van onze generatie gereduceerd tot een mentaliteitsverandering binnen ons consumptiepatroon. Ieder mens moet bewust leven en bewust kiezen voor het “betere” product. Het probleem hiermee, is tweeledig. Ten eerste zorgt ethisch consumentisme, zoals de quote van mijn familielid getuigt, tot een onvermijdelijk “ik ben beter dan jij” gevoel, ook al is dit niet de intentie van de ethisch consument. Ten tweede haalt het alle collectiviteit uit klimaatactie. We worden als individu verantwoordelijk gemaakt voor de klimaatverandering. Ieder mens is schuldig en ieder mens moet zijn of haar gedrag aanpassen. De echte vervuilers, zoals het 0 euro belasting betalende Shell, lachen in hun vuistje. Telkens weer worden zij ontzien, omdat ze anders de extra kosten toch wel zouden doorberekenen naar de consument.

Duurzaamheidsmaatregelen in Nederland (maar ook lokaal hier in Den Haag) zijn binnen deze logica gericht op het subsidiëren en faciliteren van mensen die het geld en de tijd hebben om bewuste keuzes te maken, om ethisch te consumeren. Mensen die het geld en de tijd niet hebben, hebben het nakijken. Hogere energierekeningen, hogere accijns en hogere parkeertarieven komen hen ten laste. Niet voor niets wijzen talloze onderzoeken op de gigantische verschillen tussen wat mensen met een kleine beurs percentueel aan klimaatmaatregelen moeten betalen tegenover wat mensen die het ruimer hebben kwijt zijn. Nou is dit tegenwoordig een bekend gegeven en komt onder andere de gemeente Den Haag ook met duurzaamheidsregelingen voor mensen met een kleine beurs. Alleen hier wringt direct de schoen. De paar maatregelen voor mensen met een kleine beurs zijn ook weer individueel. Voor mensen met een ooievaarspas wordt bijvoorbeeld via schuldhulpverlening en andere gemeentelijke diensten een energiebespaarbox aangeboden, met tochtstrippen, led lampen en douchetimers. Op zich sympathiek, maar de collectiviteit ontbreekt. Nergens toont wethouder van Tongeren daadkracht om bijvoorbeeld tot een gezamenlijk zonnepanelenbeleid te komen met woningcorporaties, of om complex- of wijkgericht te kijken wat voor kleine woningverbeteringen alvast gedaan kunnen worden. Grootvervuiler Shell, dat zelf niet hoeft te betalen voor de maatschappelijke kosten van haar vervuiling, wordt vervolgens met open armen ontvangen en mag volop meedenken over het klimaatbeleid, om het vervolgens ook nog eens uit te mogen voeren.

Het risico dat duurzaamheidsmaatregelen de ongelijkheid tussen groepen mensen zullen vergroten, bestaat ook in de manier waarop gemeenten initiatieven in de wijken stimuleren. Een recent onderzoek van de Universiteit Utrecht toont aan dat gemeenten bij duurzaamheidsinitiatieven, meer nog dan op andere vlakken, van een sturende naar een steeds meer faciliterende of zelfs netwerkende rol zijn gegaan. Gemeenten leunen heel sterk op vrijwilligers met de ideeën en de tijd om projecten op te zetten en proberen hen vooral te ondersteunen in praktische zaken. In bepaalde wijken werkt dit natuurlijk hartstikke goed (ondanks dat het wel degelijk ook heel veel toewijding vraagt van de vrijwilligers), maar in andere wijken is dit simpelweg niet realistisch. In een sterk gesegregeerde stad als Den Haag is dit risico reëel en zal vaak een andere aanpak nodig zijn. De noodzaak hiervoor wordt nog onvoldoende erkend. Bewoners van bijvoorbeeld Den Haag Zuid-West zullen juist op een andere manier betrokken moeten worden. Hier is de uitdaging om als gemeente sturend te zijn op de invulling van de energietransitie, zodat ook hier de warmte en energie zoveel mogelijk lokaal kan worden ingevuld. Dit zal gepaard moeten gaan met lokale initiatieven voor algehele wijkverbetering. Denk hierbij aan verbetering van de leefomgeving, opknappen van winkelstraten en lokale werkgelegenheidsprojecten. Tot nu toe lijkt wethouder van Tongeren hier geen aanpak op te hebben. Onze vrees is dat hierdoor een Den Haag ontstaat waar in rijke wijken bewoners prachtige initiatieven hebben om zelf eigenaar te zijn van hun warmte en energie, terwijl mensen in armere wijken zijn overgeleverd aan grote, logge, “winst boven alles” energiebedrijven als Shell. Geen slechtere manier om draagvlak te willen creëren voor de energietransitie.

Nederland zet dankzij GroenLinks-motie in op Europese energiedoelen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Westland 22-03-2018 00:00

Minister Wiebes schrijft in een brief dat hij naar aanleiding van een motie van GroenLinks-Tweede Kamerlid Tom van der Lee een ophoging van de energiedoelen van de EU zal steunen. 

 

Dat is goed nieuws, want als er naast het doel voor minder CO2-uitstoot ook doelen zijn voor energiebesparing en duurzame energie komen de doelen van het klimaatakkoord van Parijs wat dichterbij. Winst voor het klimaat dus!

Tot nu toe wilde de regering altijd inzetten op slechts één doel: minder CO2-uitstoot, terwijl het ontzettend belangrijk is om op alle fronten in te zetten. Meerdere doelen zorgen voor duidelijkheid en geven zekerheid voor bedrijven en burgers.

Tom van der Lee: “Minister Kamp verzette zich altijd hevig tegen het stellen van verschillende klimaat- en energiedoelen, terwijl het stellen van meerdere doelen meer zekerheid biedt. Dit is dan ook een positieve breuk met het eerdere beleid van de regering. ik wens minister Wiebes veel succes met de onderhandelingen in Brussel en hoop op een ambitieus energiebeleid!”

D66: Maak Westland klaar voor extreem weer

D66 D66 Westland 14-03-2018 16:32

Door opwarming van de aarde verandert het klimaat. Ook in Nederland zijn er bijvoorbeeld steeds meer grote buien. Tuinen, kelders en riolen lopen over en plassen blijven op straat liggen. Dit probleem wordt steeds groter! D66 Westland zet zich in om klimaatverandering tegen te gaan. Bovendien wil D66 de gemeente Westland klaarmaken voor de gevolgen van klimaatverandering. Als we in Nederland niets doen kan de schade door extreem weer in 2050 opgelopen zijn tot 70 miljard euro. D66 wil weten welke kansen er zijn om beter om te gaan met hitte, droogte, wateroverlast en overstromingen in onze gemeente. D66 Westland-lijsttrekker Benjamin Hofland: “Westland is een gemeente met een groot bebouwd oppervlak. Wegen, huizen en kassen nemen veel ruimte in en er is dus weinig ruimte voor regenwater om de grond in te trekken. Zeker in De Lier kennen we de gevolgen al. Meer ruimte voor groen kan de overlast door extreem weer helpen voorkomen.” D66 Westland wil nu werk maken van het omgaan met klimaatverandering. Daarom pleit de partij in schriftelijke vragen aan het college van B&W voor een lokale klimaatstresstest om te kijken wat onze wijken nodig hebben.

Klimaatstresstest biedt kansen D66 wil dat mensen mooi en prettig wonen. Dat betekent dat we klimaatverandering tegengaan. Tegelijkertijd weten we dat er ook nu al steeds vaker extreem weer is waar we ons tegen willen beschermen. D66 Tweede Kamerlid Matthijs Sienot stelt Kamervragen over het omgaan met de gevolgen van klimaatverandering: “Door meer bomen in onze straten, groene daken en meer natuurgebieden rond onze dorpen en steden, kunnen we al beter omgaan met heftige regenbuien. En het biedt bescherming tegen grote hitte. En groene buurten zijn fijner om te wonen en te sporten dan wijken waar alleen maar beton is. Het klaarmaken van Westland voor klimaatverandering is vooral een kans om onze wijken mooier, slimmer en fijner te maken. Het kabinet heeft ervoor gezorgd dat gemeenten hier ook extra geld voor beschikbaar krijgen.” Een ander voorbeeld is een plein waar bij droog weer kan worden gebasketbald en geskatet. Bij zware regenval wordt het plein als bassin gebruikt dat het regenwater van het plein en de daken opvangt. Daarmee stroomt niet al het water direct in het riool, zodat overstromingen worden voorkomen.

Groener en prettiger D66 Westland heeft er al voor gezorgd dat in Naaldwijk op de plek van het gesloopte gemeentehuis tijdelijk groen komt en over een paar jaar een definitieve openbare groenvoorziening in het centrum van Naaldwijk. Voor de volgende vier jaar zet D66 Westland onder andere vol in op het bouwen van gasloze woningen en het aanleggen van meer groen in en buiten de dorpskernen. Op aandringen van D66 is bovendien in het regeerakkoord vastgelegd dat alle kolencentrales in Nederland uiterlijk in 2030 worden gesloten.

Gemeenten hebben invloed op maar ...

GroenLinks GroenLinks Westland 05-03-2018 10:07

Gemeenten hebben invloed op maar liefst *een derde* van alle CO2-uitstoot in Nederland! Goed lokaal klimaatbeleid speelt dus een grote rol in het terugdringen van broeikasgassen. Bij de gemeenteraadsverkiezingen staat het klimaat op het spel. Ga stemmen 21 maart 💪. Een kleine stap voor jou. Een grote voor het klimaat! 🍀 https://nos.nl/artikel/2220692-groenlinks-gemeenten-kunnen-veel-meer-doen-voor-klimaat.html

SP ondertekent Haags Klimaat Pact

SP SP Westland 21-02-2018 14:39

Op 21 februari tekende onze lijsttrekker Hanne Drost het Haags Klimaat Pact. Hierin spreken negen partijen onder andere af dat Den Haag in 2030 klimaatneutraal moet zijn en dat het klimaat onderdeel moet zijn van alle gemeentelijke plannen. Drost: “Het Haags Klimaat Pact is uniek in Nederland. Geweldig om te zien dat er zo een brede steun is voor het verduurzamen van Den Haag.”

De ondertekenaars hopen dat het Klimaat Pact een belangrijke inzet wordt van de collegeonderhandelingen, en geven aan zich de komende jaren keihard in te gaan zetten voor een duurzaam Den Haag. Specifiek wil de SP zich inzetten voor een bredere steun vanuit de samenleving voor duurzaamheid. Drost: “Tot nu toe profiteren mensen met een laag inkomen te weinig van duurzaamheidsmaatregelen. Waar mensen met een hoger inkomen subsidies kunnen krijgen voor elektrische auto’s of zonnepanelen, zien mensen met een kleinere portemonnee hun vaste lasten alleen maar stijgen.”

Hier wilt de SP verandering in brengen. Bovenop de opbrengsten van het aandeelhouderschap van Eneco, wil de partij 2,5 miljoen per jaar beschikbaar stellen voor een duurzaamheidsfonds, waarbij specifiek wordt gekeken naar duurzaamheidsinitiatieven voor mensen die tot nu toe nog niet profiteren van de energietransitie.

Voor meer informatie over het klimaatpact klik hier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.