Antwoordbrief artikel 34 vragen 'De oplossing tegen hardrijders'Geachte heer/mevrouw,Op 12 september heeft uw fractie artikel 34 vragen ingediend. Met deze vragen informeert u naar ‘de oplossing tegen hardrijders’. In deze brief leest u onze beantwoording.

Vraag 1:

Kent het college het fenomeen “Actibump”, de stalen plaat met sensor die voor hardrijdersnaar beneden zakt?Ons antwoord:Ja wij hebben gehoord van de Actibump.

Vraag 2:

Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een vriendelijk systeem is voor alleweggebruikers die netjes de toegestane maximum snelheid hanteren, dit in tegenstelling tot een wegversmalling of drempel?Ons antwoord:Op dit moment zijn er nog geen voorbeelden van de Actibump in Nederland. Het is eenZweeds ontwerp dat tegenwoordig ook in Duitsland op enkele wegen wordt toegepast. Er isnog teveel onduidelijkheid om hier al gebruik van te maken. De Actibump is eigenlijk een soort gat in het wegdek. Zo kan een ‘gat’ in de weg gevaarlijk zijn voor (brom) fietsers en motoren en geluid- en trillingsoverlast veroorzaken in de omgeving. Er zijn nog geen richtlijnen waar we dit aan kunnen toetsen en er is ook niet bekend in hoeverre een gemeente in deze gevallen aansprakelijk kan worden gesteld bij schade of overlast. Soortgelijke initiatieven uit het verleden hebben het vaak om deze redenen niet gehaald. Wij nemen in dit geval een afwachtende houding aan.

Vraag 3:

Is het college het met de SGP eens dat de Actibump een effectief middel is, zo niet deoplossing, tegen hardrijders binnen de bebouwde kom?Ons antwoord:Voor ons is de Actibump op dit moment niet de oplossing tegen hardrijders. Zie ons antwoord bij vraag 2.

Vraag 4:

In Nederland heeft nog geen enkele gemeente de Actibump geïnstalleerd in het wegdek. Is het college bereid te overwegen om geld te reserveren om de Actibump aan te schaffen voor de straten waarvan omwonenden aangeven dat er veel te hard wordt gereden?Ons antwoord:De Actibump heeft zicht nog niet bewezen in Nederland. Het is onbekend wat het effect is met (brom) fietsers en motoren op de rijbaan. Wat het doet met geluid- en trillinghinder en wie er aansprakelijk is bij schade. Op dit moment zijn we niet geïnteresseerd om de Actibump aan te schaffen.

Vraag 5:

Is het college met de SGP van mening dat de aanwezigheid van de Actibump de inzet vanpolitie kan besparen omdat mogelijk in de toekomst in deze straten niet/ nooit meer te hard wordt gereden?Ons antwoord:Als het fysiek onmogelijk is om te hard te rijden hoeft hier ook geen handhaving op plaats te vinden. Een goede inrichting die de snelheid afdwingt is gewenst, maar dit kunnen we ook op andere manieren bereiken.

Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                               de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet             drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door F. Hamelink