Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Mooi! Utrecht volgt o.a. de steden ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 12-07-2019 09:57

Mooi! Utrecht volgt o.a. de steden Amsterdam, Haarlem, Londen, Parijs en Sydney en roept klimaat-noodtoestand uit. PvdD Den Haag pleit hier ook voor, helaas haalde onze motie het nét niet tijdens de afgelopen gemeenteraadsvergadering. Haagse wethouder Duurzaamheid Liesbeth van Tongeren vond het namelijk overbodig en verwees naar haar kadernota Duurzaamheid. Fun fact #1: in deze kadernota wordt de klimaatcrisis NIET benoemd. Fun fact #2: D'66, die in Amsterdam voor letterlijk dezelfde motie stemde, stemde in Den Haag TEGEN. #houvastaanjeidealen

Nieuwe kadernota Duurzaamheid ongeloofwaardig

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij GroenLinks 's-Gravenhage 17-05-2019 10:28

Hoe geloofwaardig is een kadernota duurzaamheid die gebaseerd is op plannen voor klimaatneutraal in 2040 terwijl de ambitie 2030 is? Deze vraag stond centraal tijdens de behandeling in de gemeenteraad van misschien wel het belangrijkste voorstel in deze raadsperiode voor GroenLinks wethouder Liesbeth van Tongeren. Fractievoorzitter Joris Wijsmuller: “De kadernota mist urgentie en heldere tussendoelen, en mist belangrijke uitgangspunten om de woonlasten van (sociale) huurders te bewaken, om prioriteit te geven aan lokale warmte, om voedselinitiatieven te stimuleren, en om aan de slag te gaan met circulaire economie.” Nadat eerder op de avond 9 insprekers uit de stad zich vanuit verschillende invalshoeken al kritisch over de nota hadden uitgelaten, deed de Haagse Stadspartij samen met andere oppositiepartijen verwoede pogingen en vele voorstellen om de kadernota aan te scherpen. Maar het mocht niet baten: alle amendementen (wijzigingsvoorstellen) liepen stuk op een negatief advies van de wethouder, en werden vervolgens weggestemd door de collegepartijen. Wel boekte de Haagse Stadspartij succesjes met twee aangenomen moties: er wordt een aanpak gemaakt om het beschikbare potentieel aan bodemenergie optimaal te benutten, en het college gaat onderzoeken of er een burgerplatform luchtkwaliteit kan worden opgezet om tot een fijnmazig en flexibel meetnet te komen. Maar dit was samen met andere aangenomen moties nog onvoldoende om het raadsvoorstel geloofwaardig te maken in relatie tot de doelstelling klimaatneutraal in 2030. De Haagse Stadspartij heeft daarom tegen de kadernota gestemd die door een ruime meerderheid (36 voor, 7 tegen) werd aangenomen.

Hieronder het betoog van Joris Wijsmuller:

“In de afgelopen 30 jaar heeft de mensheid meer broeikasgassen uitgestoten dan in de 250 jaar ervoor. Als gevolg hiervan warmt de wereld in ongekend tempo op, en door deze klimaatverandering worden 1 miljoen soorten met uitsterven bedreigt. Om de opwarming te beperken tot 1,5 graden moeten we de mondiale uitstoot in 2030 gehalveerd hebben, en in 2050 naar nul hebben gebracht. We hebben nog één generatie om het tij – letterlijk – te keren. Voorzitter, het is dit gevoel van urgentie dat ontbreekt aan het voorliggende raadsbesluit over de kadernota duurzaamheid.

En aan de kadernota ontbreekt meer:

Energietransitie is een verdelingsvraagstuk, maar er is geen visie op solidariteit;

Het ontbreekt aan prioriteit voor lokale duurzame warmte zoals bodemenergie en laagtemperatuursystemen, en er is geen visie op de toepassing van Haagse restwarmte waarmee nu nog het stadsverwarmingsnet wordt gevoed;

Circulaire economie en voedsel worden allebei niet benoemd als belangrijke pijlers voor het Haagse duurzaamheidsbeleid en ontbreken als uitgangspunten in het raadsbesluit;

Concrete maatregelen voor schone lucht zijn ver te zoeken;

Er zijn geen heldere en meetbare tussendoelen.

Den Haag heeft sinds vorig jaar de ambitie nog hoger gesteld met klimaatneutraal in 2030, en dit wordt internationaal gewaardeerd. Den Haag staat hiermee op een A-lijst van steden, maar hoe geloofwaardig is deze hoge ambitie wanneer het onderliggende beleid niet meer bevat dan het staande beleid voor klimaatneutraal in 2040? Er zijn zelfs onderdelen waarop waar we achteruitploegen ten opzichte van het staande beleid. Maar voorzitter, vanavond richt ik liever mijn energie op het geloofwaardig maken van deze kadernota in relatie tot de ambitie van klimaatneutraal in 2030. De Haagse Stadspartij heeft moties en amendementen van andere partijen mee getekend voor o.a.:

Heldere doelen en tussendoelen

Kies voor lokale duurzame warmte en stimuleer laagtemperatuursystemen

De rol van de STEG aan het De Constant Rebequeplein

Betaalbaarheid, en met name de positie van hun huurders

Energieopslag

Milieuzone en concrete maatregelen schone lucht

Aanpak fossiele bedrijven

En zelf dien ik nog de volgende amendementen en moties in:

Amendement Stimuleer Voedselinitiatieven, waarmee voedselbeleid als uitgangspunt wordt toegevoegd.

Amendement Actieprogramma Circulair Den Haag, waarmee ook de inzet op circulaire economie een van de uitgangspunten wordt.

Motie Raadsbesluit Leiding door het Midden; het college werkt aan een uitvoeringsplan om de huidige Haagse restwarmte van de Electriciteitcentrale aan De Constant Rebequeplein in te ruilen voor vuile restwarmte uit Rotterdam door een dure pijplijn naar de fossiele industrie in de Rotterdamse haven aan te leggen. Met deze motie spreekt de raad uit dat dit niet zomaar kan, en er in ieder geval eerst nog een raadsbesluit moet worden voorgelegd waarin inzichtelijk wordt gemaakt onder welke voorwaarden, met welke temperatuur, aan welke bronnen precies dit gaat gebeuren, en hoe de financiele risico’s voor klanten en/of de overheid worden afgedekt.

Motie Ondersteuning Energiecoöperaties, om bewonersinitiatieven financieel te ondersteunen bij de benodigde kennis en capaciteit om tot realisatie te komen.

Motie Bodemenergiebeleid, om het beschikbare potentieel aan bodemenergie optimaal te benutten.

Motie Burgerplatform luchtkwaliteit, om tot een fijnmazig en flexibel meetnet te komen.

Voorzitter, tot slot: in de kadernota zelf staan heel veel zaken waar je niet tegen kunt zijn, zeker niet als je zelf voor het leeuwendeel verantwoordelijk bent geweest. Maar zoals ik al zei gaat het om de geloofwaardigheid van de kadernota afgezet tegen de ambitie om al in 2030 klimaatneutraal te zijn. Je kunt niet de lat/ambitie 10 jaar hoger leggen, zonder extra en betekenisvol beleid. Je kunt niet wachten totdat er volgend jaar misschien een beetje geld uit de verkoop van Eneco komt, en zo een paar jaar verspillen in de wetenschap dat alles waar je nu mee wacht de opgave alleen nog maar veel moeilijker en veel duurder maakt. Over de financiële kant het verhaal komen we zeker nog te spreken bij de komende begroting. Of de Haagse Stadspartij vanavond uiteindelijk met de kadernota kan instemmen, hangt af van de vraag of de vele noodzakelijke moties en amendementen vanavond worden aangenomen.”

GroenLinks draagt Liesbeth van Tongeren en Bert van Alphen voor als kandidaat-wethouders in Den Haag | Den Haag

GroenLinks GroenLinks Den Haag 25-05-2018 00:00

[Persbericht] - Liesbeth van Tongeren en Bert van Alphen zijn de beoogde wethouders in Den Haag namens GroenLinks. Van Tongeren, nu GroenLinks Kamerlid, heeft haar sporen verdiend op het brede terrein van duurzaamheid. Van Alphen, de huidige jeugdombudsman in Den Haag, is zeer ervaren binnen het brede sociale domein.

GroenLinks fractievoorzitter Arjen Kapteijns: “Ik ben ontzettend blij en trots op deze twee zeer ervaren GroenLinks-kandidaten. Als wethouders zullen zij zich, zodra ze benoemd zijn, met hart en ziel gaan inzetten voor een groene stad waar eerlijk gedeeld wordt.”   Liesbeth van Tongeren studeerde (internationaal) recht. Daarna werkte zij voor verschillende maatschappelijke instellingen in Australië. Terug in Nederland was Liesbeth, onder meer directeur sociale zaken van de gemeente Purmerend en daarna directeur van Greenpeace. Sinds 2010 is ze Tweede Kamerlid. Met Van Tongeren haalt GroenLinks een inhoudelijk zeer gedreven politicus in huis met enorme kennis van het groene dossier.   Van Tongeren: “Samen met ondernemers en burgers heb ik me altijd ingezet voor een rechtvaardigere wereld. Ik kijk er enorm naar uit om samen met de bewoners van Den Haag aan de slag te gaan.”   Bert van Alphen groeide op in de Haagse Schilderswijk en woont daar nog steeds. Hij studeerde aan de pedagogische academie. Van Alphen heeft ruime ervaring in het onderwijs. Ook brengt hij veel bestuurlijke ervaring mee. Hij was eerder wethouder in Den Haag en in Pijnacker Nootdorp. De laatste jaren is Van Alphen Jeugdombudsman in Den Haag. Hij heeft een grote betrokkenheid bij mensen die ondersteuning nodig hebben.

Van Alphen: “Ik heb enorm veel zin om weer als wethouder tegenaan te gaan. Met deze ploeg gaan we het in Den Haag voor iedereen beter maken."

 

GroenLinksOns Kamerlid Liesbeth van ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 17-01-2018 16:34

GroenLinksOns Kamerlid Liesbeth van ...

GroenLinks GroenLinks Groningen 17-01-2018 13:53

'Zorg voor duidelijkheid bij afhandeling schade gaswinning' | Pekela

GroenLinks GroenLinks D66 Pekela 11-04-2017 00:00

Vandaag gaat de Tweede Kamer op initiatief van GroenLinks en D66 in gesprek met de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) over de gevolgen van de gaswinning in Groningen. Liesbeth van Tongeren wil weten of de veiligheid van de Groningers naar het oordeel van de OVV is verbeterd. Ook wil Van Tongeren in het gesprek de visie van de OVV helder krijgen op de verhouding tussen de schadeafhandeling en de rechtspraak in Nederland.

Van Tongeren: “Het is niet duidelijk wat de juridische status is van de besluiten van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) – valt het onder het bestuursrecht of is het civielrechtelijk? Onduidelijk is of de NCG contracten kan afsluiten met de NAM of de Waterschappen over de afwikkeling van de schade. Dat is belangrijk voor een transparante en eerlijke besluitvorming en dus voor het herstel van vertrouwen. Stel dat burgers het niet eens zijn met de besluiten van de NCG – kunnen ze dan naar de bestuursrechter?”

Van Tongeren stelt haar vragen in het gesprek met de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, die twee weken geleden met een rapport bekendmaakte dat haar aanbevelingen uit 2015 nog lang niet opgevolgd zijn. Volgens een door de hele Kamer aangenomen motie in februari 2017 moet de positie van door gaswinning getroffen Groningers verbeteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.