Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

9 documenten

Rondzwervende winkelkarretjes

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 20-01-2024 18:05

Met grote regelmaat staan in de wijken – onder andere in Tilburg Noord – tal van winkelwagentjes van diverse supermarkten gedumpt langs de kant van de weg en op grasveldjes. Omwonenden storen zich aan de verslonzing van de openbare ruimte en het gebrek aan handhaving.

De Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) is alvast duidelijk hierover:

Artikel 17.

Winkelwagentjes.

•1. De rechthebbende op een bedrijf die ten behoeve van het winkelend publiek winkelwagentjes ter beschikking stelt mede ten behoeve van het vervoer van winkelwaren over de weg, is verplicht deze te voorzien van de naam van het bedrijf of van een ander herkenningsteken en de in de omgeving van dat bedrijf door het publiek op of langs de weg achtergelaten winkelwagentjes terstond te verwijderen of te doen verwijderen.

•2. Het is verboden zich met een winkelwagentje op de weg te bevinden buiten de onmiddellijke omgeving van het bedrijf als bedoeld in het eerste lid of, indien het bedrijf gelegen is in een winkelcentrum, buiten de onmiddellijke omgeving van dat winkelcentrum. Als onmiddellijke omgeving van het bedrijf of

winkelcentrum wordt aangemerkt het gedeelte van de weg dat grenst aan dat bedrijf of dat winkelcomplex en tevens een bij dat bedrijf of winkelcomplex behorend parkeerterrein.

We hebben hierover dan ook vragen gesteld aan het College.

Wat gaat het college doen om ervoor te zorgen dat bedrijven hun winkelwagentjes niet in de wijken laten rondslingeren?

Wat gaat het college doen om inwoners erop te wijzen dat het ongewenst is om winkelwagentjes mee naar huis te nemen en in de wijken te dumpen?

Kan het college toezeggen dat hierop beter gehandhaafd zal worden?

Vragenuurtje: voetpad langs Piushaven wordt veiliger

Borging landelijke normen voor ruimtelijke ordening in Tilburg

D66 D66 Tilburg 18-02-2020 18:32

Geacht college,

Vandaag opende het NRC met een artikel over het falen van het landelijke ruimtelijke ordeningsbeleid (‘Zo werd er toch gebouwd naast een vuurwerkopslag’).[1] Dit artikel is gebaseerd op een nog niet eerder verschenen rapport uit 2018 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De strekking van het rapport ‘De borging van de nationale ruimtelijke belangen’ is verontrustend.[2] Volgens het rapport is er van alles misgegaan sinds de rijksoverheid de ruimtelijke ordening rond de eeuwwisseling steeds meer bij lagere overheden heeft neergelegd. Belangrijke taken zijn niet opgepakt door gemeenten en provincies, met gevaarlijke en hinderlijke situaties tot gevolg.

Een van de in het artikel en rapport genoemde voorbeelden is de opslag van explosieve grondstoffen. Na de vuurwerkramp in 2000 in Enschede bezwoeren beleidsmakers: dit nooit meer. Huizen mogen sindsdien niet meer te dicht in de buurt van de opslag van explosieve materialen – vuurwerk, munitie – worden gebouwd. Zogeheten veiligheidszones moeten dat verhinderen. Alleen moeten gemeenten deze zones wel vastleggen. Als daar in een bestemmingsplan niets over is opgenomen, is de weg alsnog vrij voor bijvoorbeeld woningbouw in de directe omgeving van de opslag van explosieve materialen.

De ILT onderzocht de afgelopen zes jaar bijna veertig bestemmingsplannen die relatie hadden met explosieve grondstoffen. De conclusie is dat in driekwart van de gevallen niets was geregeld, waardoor er toch woningen naast zo’n opslag konden worden gebouwd. Bij een derde van de onderzochte plannen bleek dat ook daadwerkelijk te zijn gebeurd, bijvoorbeeld in de Gelderse plaats Druten. Na contact is daar inmiddels actie ondernomen.

In het onderzoeksrapport worden, naast de opslag van explosieven, tal van andere terreinen met risico’s genoemd: veiligheid (opslag van ontplofbare stoffen, externe veiligheid inrichtingen en -buisleidingen, rijksvaarwegen, grote rivieren, primaire waterkeringen), gezondheid (grondwaterbeschermingsgebieden, regionale luchthavens, Defensie), financiën of economie (elektriciteitsvoorziening, Parallelle Kaagbaan, rijksvaarwegen, grote rivieren), cultuur en natuur (Natuurnetwerk Nederland, erfgoederen van unieke universele waarde, Waddenzee, Project Mainportontwikkeling Rotterdam), vertrouwen in instituties.

Ook op al deze genoemde terreinen bleek veel mis te zijn met gemeentelijke bestemmingsplannen. Zo bleek uit onderzoek in 19 gemeenten dat bij 10 bestemmingsplannen geluidszones rond militaire luchtvaartterreinen niet goed zijn geregeld. Deze 10 plannen hebben betrekking op zes van de acht militaire luchtvaartterreinen. De vliegbasis Gilze-Rijen is een van de acht Nederlandse luchtvaartterreinen en heeft ook (geluids)impact op de gemeente Tilburg. De lijst met de door de ILT geconstateerde gebreken gaat nog verder. Specifieke gemeenten worden echter niet genoemd.

Het rapport van de ILT geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

Hoe oordeelt het college over de conclusies uit het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport? Is de gemeente Tilburg door de Inspectie Leefomgeving en Transport benaderd naar aanleiding van het rapport over gebreken in bestemmingsplannen? Zo ja, wat was de melding van de ILT? Welke acties zijn hierop ondernomen? In hoeverre deelt het college de mening van D66 dat AMvB’s, zoals het Besluit algemene regels ruimtelijke regels (Barro), in beginsel dienen te worden nageleefd door de gemeente Tilburg? In hoeverre voldoet de gemeente Tilburg hier volgens u nu aan? Hoe zorgt het college ervoor dat landelijke regels rondom de hierboven genoemde thema’s worden doorvertaald naar het Tilburgs beleid? Welke checks and balances zijn daarvoor binnen de gemeente Tilburg van kracht?

[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/09/zo-werd-er-toch-gebouwd-naast-een-vuurwerkopslag-a3989853

[2] https://www.scribd.com/document/446047797/Bijlage-Nationale-Ruimtelijke-Belangen-Borging-Nationale-Belangen

D66 en Groenlinks vragen het college naar sanering van asbestdaken en Proeftuin aardgasvrije wijken

D66 D66 Tilburg 06-01-2020 13:22

In juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een verbod op asbestdaken verworpen. Op 14 oktober 2019 heeft minister Van Veldhoven een Kamerbrief naar de Tweede Kamer gestuurd, warin ze ingaat op het vervolg van de sanering van asbestdaken[1]. Over de rol van gemeenten in deze aanpak schrijft de minister: “Gemeenten zijn in meerdere opzichten een essentiële schakel in de stimulering en facilitering van de asbestdaken sanering. Eigenaren zullen voor informatie bij gemeenten aankloppen en de ervaring leert dat gemeenten ook het best in staat zijn om te faciliteren, bijvoorbeeld via goede voorbeelden, het collectief saneren van daken en de inzet van ervencoaches. Gemeenten zijn uiteindelijk ook aan zet bij de handhaving van een veilige woonomgeving op basis van de Woningwet.”

[1] https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/documenten/kamerstukken/2019/10/14/aanpak-asbestdaken

Bij de Tilburgse proeftuin aardgasvrije wijk Quirijnstok is, ten aanzien van de betrokken woningen aan de Beethovenlaan en de Offenbachstraat, expliciet een koppeling gemaakt tussen het verwijderen van de asbestdaken en de warmtetransitie. Het besluit van de Eerste Kamer is voor diverse bewoners in de proeftuin reden geweest om af te zien van het verwijderen van de asbestdaken en de warmtetransitie. Het bestuur van de buurtvereniging Schanszicht heeft laten weten het jammer te vinden dat de asbestsanering in hun woonbuurt stokt. De daken zijn 45 jaar oud en onderzoek in de Offenbachstraat heeft aangetoond dat er serieuze risico’s zijn voor asbestvervuiling. Er is sprake van mosvorming op daken en bij harde wind brokkelt mos, dat losgeweekte asbestdeeltjes kan bevatten, af. Ook in andere gevallen in Tilburg waar er sprake is van asbestdaken, is er het risico op verspreiding van asbestvezels.

Gezien bovenstaande willen wij u de volgende vragen stellen:

Wat zijn de concrete gevolgen van de uitspraak van de Eerste Kamer voor het proeftuinproject Quirijnstok? In het uitvoeringsplan Proeftuin Aardgasvrij Quirijnstok wordt gesteld: “De daken in de Beethovenlaan en omgeving beginnen te verweren, waardoor vervanging van de daken een urgent verbouwingsvraagstuk is geworden voor bewoners.” En “Op 24 woningen in Beethovenlaan en omgeving liggen asbestdaken. Daken die de komende jaren vervangen moeten worden omdat deze aan slijtage onderhevig zijn. Doordat de kans groot is dat er op termijn kleine vezels loskomen, is dit slecht voor de gezondheid.” Wat gaat de gemeente doen nu diverse bewoners afzien van sanering van hun asbestdaken? Hoe is in Tilburg het gemeentelijk beleid om gezondheidsrisico’s ten gevolge van asbestdaken te voorkomen, vormgegeven? Op welke manier werkt de gemeente aan het vergroten van het bewustzijn van haar inwoners, voor de gezondheidsrisico’s en het belang van het melden van  asbestdaken die mogelijk in slechte staat verkeren? Hoe kijkt het college naar de in de Kamerbrief genoemde wijzen waarop de gemeente een bijdrage kan leveren aan het saneren van asbestdaken (de informatiefunctie, het delen van goede voorbeelden, het collectief saneren van daken en de inzet van ervencoaches)? Op welke wijze gaat de gemeente in het kader van de sanering van asbestdaken om met haar bevoegdheid tot handhaving van een veilige woonomgeving op basis van de Woningwet? Heeft de gemeente nog meer juridisch instrumentarium om gebouweigenaren te verplichten om asbestdaken te saneren? Zo ja, hoe gaat de gemeente om met dit instrumentarium? Ziet het college kansen in een gemeentelijke (subsidie-)regeling om particuliere gebouweigenaren te helpen bij het saneren van asbestdaken?

Proeftuinen aardgasvrije wijken

1 december 2019 is door de Rijksoverheid de tweede ronde proeftuinen aardgasvrije wijken opengesteld. Gemeenten kunnen hiervoor van 1 december tot 1 april 2020 een aanvraag indienen.

Is het college bereid om, waar mogelijk in samenwerking met een of meerdere energiecoöperatie(s), te komen tot een aanvraag voor de tweede ronde proeftuinen aardgasvrije wijken?

 

Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; tDom

PvdA PvdA Tilburg 06-06-2019 12:47

Ons burgerraadslid schreef een gastbijdrage over Chroom-6 en tRom voor Tilburgers.nl. Benieuwd? Neem dan snel een kijkje op Tilburgers.nl.

tDom

Het bericht Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; tDom verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; Lokhal

PvdA PvdA Tilburg 14-04-2019 13:23

Burgerraadslid Hans Rube schreef een nieuwe gastbijdrage voor Tilburgers.nl. Benieuwd? Neem dan snel een kijkje op Tilburgers.nl.

Lokhal

 

Het bericht Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; Lokhal verscheen eerst op PvdA Tilburg.

GroenLinks gaat voor plasticvrij Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 04-04-2019 00:00

Plastic is uit. Plastic zwerfvuil en microplastics op land en in zee resulteert in een groeiende vervuiling van ons milieu. Raadslid Bas van Weegberg stelt schriftelijke vragen aan het college om plastic in Tilburg terug te dringen. 

Geacht college,

Plastic is uit. Plastic zwerfvuil en microplastics op land en in zee resulteert in een groeiende vervuiling van ons milieu. Steeds meer partijen pakken dit probleem aan. Zo werd de Spoorzone een aantal maanden terug al omgedoopt tot plasticvrije zone. De Nederlandse regering sloot donderdag 22 februari 2018 een plastic pact met Nederlands bedrijfsleven om samen te werken aan het verduurzamen van verpakkingen. En op Europees niveau is in december 2018 een overeenkomst gesloten over het aanpakken van wegwerpplastic.

Gemeente Tilburg neemt al verschillende initiatieven om de milieu impact en het gebruik van materialen en grondstoffen te minimaliseren. Zo is de gemeente bijvoorbeeld bezig met zo veel mogelijk circulair inkopen. 

GroenLinks juicht alle initiatieven om plastic te verminderen toe. We staan voor het verminderen van afval, opnieuw gebruiken van materialen en hergebruik als grondstof. We streven niet alleen naar het sluiten van de grondstoffencirkel, maar ook naar het verkleinen daarvan. Hier moeten gemeente, bedrijven én bewoners samen aan werken.

Daarom stellen wij de volgende vragen:

1.    Welke mogelijkheden ziet de gemeente om aparte doelstellingen op het gebruik van plastic mee te nemen in het verbetertraject voor aanbestedingstrajecten welke op dit moment gaande is? 2.    Hoe kijkt het college naar de mogelijke doelstelling om de gemeentelijke organisatie plasticvrij te verklaren? Welke belangrijkste kansen en barrières ziet het college hierbij? En hoe zouden mogelijke barrières beslecht kunnen worden? 3.    Ziet de gemeente kansen om het goede voorbeeld te geven en al voor 2021 het Europese verbod op wegwerpplastic voor populaire producten in de gemeentelijke organisatie door te voeren? En gaat de gemeente het gebruik van producten waar niet direct een alternatief materiaal voor beschikbaar is zo veel mogelijk verminderen? 4.    Welke mogelijkheden ziet het college om het nationale initiatief te vertalen naar een Tilburgse variant en om samen te werken in een Tilburgs Plastic Pact met bedrijfsleven en organisaties uit de stad om het gebruik van (wegwerp)plastic zoveel mogelijk te verminderen?

Namens de fractie van GroenLinks, 

Bas van Weegberg

Diep door het stof

PvdA PvdA Tilburg 18-02-2019 20:29

De gemeenteraad in Tilburg nam maandagavond tijdens de raadsvergadering een besluit over de hoogte van de schadevergoeding voor alle 800 betrokkenen bij het chroom-6-drama. Lees hier de bijdrage van de PvdA Tilburg:
Beste betrokkenen en aanwezigen,
Deze regeling gaat over mensen. Mensen die onnodig leed is aangedaan, die ziek zijn geworden of zijn overleden. Mensen die de afgelopen jaren gestreden hebben voor erkenning. Gestreden om gehoord te worden voor wat hen is aangedaan.
De commissie is glashelder in haar conclusies en aanbevelingen. De gemeente is duidelijk tekort geschoten in haar zorgplicht en de NS heeft essentiële informatie over de aanwezigheid van Chroom-6 niet gedeeld. De commissie adviseert om ruimhartig en barmhartig te zijn richting betrokkenen.
Afgelopen maandag heeft een aantal van u gesproken over de regeling. Dank aan de insprekers die ook vaak de afgelopen jaren een stem hebben gegeven aan hen die dat niet konden. Veel van de betrokkenen hebben hun ervaringen en reacties ook gedeeld bij de presentatie van het onderzoek in deze zaal twee-en-een-half week geleden. Dank ook daarvoor. U heeft met uw inbreng uw vinger op de zere plekken weten te leggen. Het is nu aan de politiek.
De Partij van de Arbeid heeft 2,5 jaar lang gewacht op de resultaten van het onderzoek. Ons geduld is de afgelopen periode ernstig op de proef gesteld met de schrijnende verhalen die we, en met name mijn voormalig collega Orkun Baytemir, te horen kregen. De PvdA vond echter dat de commissie in alle rust en zorgvuldigheid haar werk moest kunnen doen. Dat is gelukkig gebeurt. Slechts een enkele keer hebben we van deze lijn moeten afstappen, ter wille van de barmhartigheid. Dat was het geval met de motie voor de tegemoetkoming voor het eigen risico voor de zorgkosten. Dat duurde te lang. Vanavond doen we wederom een beroep op de ruimhartigheid en barmhartigheid.
Een regeling zal nooit de geliefde kunnen terughalen, de gezondheid kunnen verbeteren of de onzekerheid kunnen wegnemen. Na de erkenning in het rapport verdienen betrokkenen ook snel duidelijkheid over de regeling. Zorgvuldigheid is daarbij geboden. Het college heeft langs het advies van de commissie een regeling opgesteld, bestaande uit vier pijlers. Het fundament in het advies van de commissie is overgenomen en met het onafhankelijke panel zien we nadrukkelijk een poging van het college terug om betrokkenen die ziek zijn via maatwerk te compenseren en ruimhartig te zijn. De regeling die voor ons ligt poogt het hoofd en het hart te verbinden. Wij hebben ten aanzien van de regeling nog wel vijf zorgen of vragen;
1 Open eindregeling
Tijdens de inspraakavond sprak de FNV haar zorgen uit over de uitputting van de middelen die beschikbaar zijn voor de betrokkenen. 5 miljoen voor rekening van de gemeente en 5 miljoen voor de NS. Gelukkig heeft u in uw raadsbrief daar het nodige al over verteld, maar het is goed dat hier te herhalen. Wat gebeurt er als het bedrag uitgegeven is? Moeten we daar dan opnieuw over in debat? Wij beschouwen de regeling als een open einderegeling. Weet u inmiddels hoe de NS dat ziet?
2 Schuldenbewind
Een aantal betrokkenen stelden vragen over wat er ging gebeuren met het geld als men in schuldenbewind zat. U was gebonden aan wettelijke regelgeving. Wij menen dat het college moet gaan meewerken om via een derdenrekening tot uitkering van de tegemoetkoming te komen. Of ziet u andere oplossingen?
3 Monitoring en vervolg
Het college streeft er naar om per 1 april het steunpunt operationeel te hebben. Als PvdA vinden we het belangrijk dat betrokkenen die dat willen mee kunnen denken in de totstandkoming van het steunpunt. Tijdens de inspraakavond gaven enkele insprekers aan dit op prijs te stellen. De PvdA is benieuwd of u hier al een eerste gedachte bij heeft? Voorts zou de PvdA, maar ik denk ook de raad, de uitvoering van de regeling en het steunpunt nader willen volgen. Wij verwachten het eerste jaar een maandelijks terugkoppeling van de voortgang. Is het college bereid dat te geven?
4 Asbest en zware metalen
Over schadelijke stoffen anders dan chroom-6 durft de commissie geen uitspraken te doen omdat daar te weinig gedetailleerde informatie over beschikbaar is. Ten aanzien van asbest en zware metalen heeft een inspreker een aantal documenten beschikbaar gesteld waaruit de indruk ontstaat dat de opgeknapte treinen asbest hebben bevat. In een van de deelonderzoeken van de commissie wordt beschreven dat treinen met asbest ‘gescheiden aangeboden’ werden. Kortom, het is onduidelijk. Is het college bereid om het RIVM te vragen hier meer informatie over te geven aan betrokkenen en gemeenteraad? Met betrekking tot asbest bestaat er landelijk al een regeling waar werknemers een beroep op kunnen doen. De PvdA is van mening dat deelnemers van tROM met vastgestelde asbestose of Mesothelioom op dit moment al een beroep kunnen doen op de landelijke regeling. Is het college dezelfde mening toegedaan?
5 Categorie bij blootstelling
Wat vertellen we iemand die niet aan treinen heeft geschuurd, wel aan chroom6 is blootgesteld en longkanker heeft? Sorry, u bent wel ziek, maar omdat we in uw ‘groepsscenariocombinatie’ niet hebben kunnen herleiden of uw blootstelling groot genoeg is geweest krijgt u maar de helft?! Ten aanzien van de vergoedingen die horen bij longkanker, neus- en neusbijholtekanker, maagkanker zien we een verdeling die wij niet kunnen verklaren, anders dat u defensie volgt. Maar de omstandigheden hier zijn wezenlijk anders geweest. Voor longkanker, maagkanker en neus/neusbijholtekanker wordt door de commissie geconcludeerd dat voor alle beoordeelde groepen met mogelijke blootstelling aan chroom-6 het waarschijnlijk is dat deze gezondheidseffecten kunnen optreden. Ook wordt aangenomen dat er geen veilige drempelwaarde kan worden afgeleid. Dit houdt in dat iedere blootstelling aan chroom-6, hoe gering ook, een tumor kan induceren. De PvdA vind dat we betrokkenen in categorie B en C, die wel degelijk ziek zijn, en waarvan we weten dat die zijn blootgesteld aan chroom-6 hetzelfde bedrag moeten geven als die in categorie A. Is het college daarmee eens?
Ter afronding voorzitter. Met het rapport is er eindelijk erkenning, hopelijk is er vanavond ook een regeling dat ons hart ook met ons hoofd kan verbinden. Na vanavond richten we ons op het onderzoek van het openbaar ministerie, de verantwoordelijken en op de lessen die we moeten trekken met betrekking tot de toepassing van gevaarlijke stoffen, in treinen, overheidsgebouwen en ons historisch erfgoed in de Spoorzone. Het vertrouwen van betrokkene is ernstig beschaamd. De PvdA heeft een vijftal zorgpunten benoemd en verwacht daar ook ruimhartige antwoorden op.

Het bericht Diep door het stof verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; Toekomst

PvdA PvdA Tilburg 14-02-2019 08:50

Burgerraadslid Hans Rube schreef een nieuwe gastbijdrage voor Tilburgers.nl. Benieuwd? Neem dan snel een kijkje op Tilburgers.nl.

Toekomst

Het bericht Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; Toekomst verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; Kerstverlichting laten branden is ingewikkeld

PvdA PvdA Tilburg 28-09-2018 18:18

Het stadsbestuur moet in samenwerking met de ondernemers een voorziening treffen waardoor ook in het winkelhart van Tilburg en het Dwaalgebied, dat zo wordt aangeprezen, de lampjes in december branden als de winkels geopend zijn”, meent PvdA-burgerraadslid Hans Rube.

Lees de volledige gastbijdrage van Hans op Tilburgers.nl:

https://www.tilburgers.nl/kerstverlichting-laten-branden-is-ingewikkeld/

 

Laat jouw mening hier achter!

Naam*
E-mailadres*
Bericht*
Phone
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het bericht Gastbijdrage Hans Rube voor Tilburgers.nl; Kerstverlichting laten branden is ingewikkeld verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.