Nieuws van politieke partijen in Vlissingen inzichtelijk

4 documenten

Motie “Vlissingen consumentenvuurwerk vrij” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA SGP D66 CDA Vlissingen 02-02-2020 00:00

De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op, 30 januari 2020

 

Naar aanleiding van de uitspraken van de Burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak op maandag 6 januari over veiligheid- en vuurwerkoverlast.

Ik citeer:

De burgemeester herhaalde zijn oproep van 2019 dat die veiligheid ook gebaat is bij een vuurwerkverbod voor consumenten.

De maatschappelijke kosten zijn inmiddels veel en veel te hoog geworden. Oud en nieuw is voor grote groepen inwoners al lang geen feest meer.Van de 'landelijke dag van de anarchie’ moeten we echt af.

En daarnaast:

de landelijk discussie die nu ontstaan is over het stoppen van vuurwerk afsteken gezien de kosten, leed, verwondingen en het gebruik van vuurwerk als wapens naar onze hulpverleners; er nu een meerderheid in de politiek maar ook bij de burgers in Nederland ontstaat over het afschaffen van het consumentenvuurwerk;  de afgelopen jaarwisseling er weer veel slachtoffers zijn gevallen, en voor miljoenen euro schade is aangericht die weer op het bordje van de burgers komen en door de burgers betaald worden; de politie de medische wereld en zelfs de vuurwerk-branchevereniging pleit voor het verbod op consumenten-knalvuurwerk en –vuurpijlen; de politie, brandweer en ambulance medewerkers hulp moeten verlenen met gevaar voor eigen leven; de grote schade die het aanbrengt aan ons milieu o.a. stikstof; de mogelijke CO2-reductie bij een algeheel vuurwerkverbod; de hoeveelheid leed en stress die ontstaat bij de dieren in de natuur, op de boerderij, landerijen en huisdieren; dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers, die jaarlijks zijn te betreuren, onschuldige omstanders zijn; dat er voor meer dan een miljoen mensen zijn met copd of astma, die geen Nieuwjaar kunnen vieren zonder ademhalingsproblemen.

Verzoekt het college:

actie te ondernemen om tot een algemeen vuurwerk-verbod in Vlissingen te komen; dit in te laten gaan met ingang van de jaarwisseling van 2020-2021; te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor het organiseren van vuurwerk-shows door lokale vuurwerkclubs of organisaties (met een vergunningen- systeem) tijdens de oud- en nieuwviering, om zodoende de Nederlandse traditie om met vuurwerk het nieuw jaar in te gaan in ere te houden. En er samen jaarlijks van te kunnen genieten. dit altijd onder eindverantwoording van de gemeente Vlissingen (de overheid) wat betreft veiligheid en openbare orde. de kosten voor het organiseren en inkoop van vuurwerk worden gedragen door de vuurwerkclubs en of organisaties.

Daarnaast zich in te zetten:

om via politieke partijen, de Vereniging Zeeuwse Gemeenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten breed inzetten om tot een landelijk verkoop- en distributieverbod te komen; om bij de Regering, via VZG en VNG aan te dringen om wetgeving te maken, zodat bij overtreding van het verbod er sprake is van een forse stafmaat;  ouders en verzorgers op te roepen om bij te dragen aan een veilige en feestelijke jaarwisseling; zorg te dragen voor een adequate handhaving van het verbod zoals gesteld door korpschef Akerboom: “En als het er eenmaal komt, dan moeten we daar stevig op handhaven.” voor een forse strafmaat bij overtreding van het verbod een oudejaarsboetemenu in te voeren

En gaat over tot de orde van de dag;

 

ChristenUnie 50 Plus SP GL PSR

VVD Lijst Duijndam LPV

D66 CDA PvdA

Aanvullende vragen n.a.v. antwoorden op Artikel 34 vragen van GroenLinks "Risico's nucleaire transporten over Westerschelde onvoldoende onderzocht" | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 21-09-2019 00:00

Vlissingen 12 september 2019

Geacht College,

Naar aanleiding van uw beantwoording d.d. 5-07-2019 op schriftelijke vragen artikel 34 van GroenLinks d.d. 4-06-2019 betreffende ‘’risico's nucleaire transporten over de Westerschelde’’ heeft de fractie van GroenLinks aanvullende vragen op een aantal van de door het College beantwoorde vragen.

Vraag 1.

Van de containers die in 2018 vanwege het hoge risicoprofiel geselecteerd waren voor controles, bleek bovendien 33 procent niet te voldoen aan de veiligheidseisen. Is bij het college bekend, duidelijk, hoe groot en wat de risico's van deze transporten zijn?

Uw antwoord:

De genoemde getallen zijn niet van toepassing op transporten van nucleair materiaal over de Westerschelde. In de haven van Antwerpen houdt het Belgische Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) toezicht op de transporten met nucleair materiaal die via de Westerschelde van en naar de haven van Antwerpen varen. Het FANC heeft afgelopen jaren geen nalevingstekorten geconstateerd die de veiligheid in gevaar brengen. De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (Inspectie ILT) controleert risicogestuurd op het transport van gevaarlijke stoffen. Van de risicogestuurde controles van transport van gevaarlijke stoffen over lucht, water, spoor en weg over heel Nederland blijkt ongeveer 33% niet te voldoen aan één of meer van de veiligheidseisen. Specifiek voor nucleaire stoffen geldt, dat zij vallen onder de Kernenergiewet en het toezicht en de handhaving daarop ressorteert onder De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS).

Aanvullende vragen:

In het antwoord geeft uw college aan dat werkzaamheden m.b.t. transport en nucleaire stoffen onder twee verschillende autoriteiten is ondergebracht.

1. Kan het college aangeven hoe de werkzaamheden en controles van de Nederlandse inspectie Leefomgeving en Transport (Inspectie ILT) zich ten opzichte van de werkzaamheden van de autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming(ANVS) verhouden?

2. Werken deze twee autoriteiten samen, is er afstemming van werkzaamheden en bevindingen?

3. Bent u het met GL eens dat er extra aandacht besteed moet worden aan communicatie tussen de betrokken organisaties onderling?

 

Vraag 2

Is het college op de hoogte dat naast andere gevaarlijke stoffen het radioactieve stof uraniumhexafluoride over de Westerschelde wordt vervoerd?

Uw antwoord:

VRZ is, in het algemeen, op de hoogte dat transport van uraniumhexafluoride over de Westerschelde plaatsvindt. VRZ wordt echter niet per transportbeweging in kennis gesteld. Deze informatie is wel bij het FANC en ANVS bekend. Bij incidenten worden de hulpdiensten, conform standaardafspraken, geïnformeerd over de lading van de betreffende schepen. In het algemeen zijn de transportrisico’s in kaart gebracht middels de risicokaart Zeeland. Hierin zijn ook de transportroutes van gevaarlijke stoffen over de Westerschelde opgenomen.

Aanvullende vragen:

U geeft in uw antwoord aan dat de VRZ een risicokaart voor Zeeland heeft waarin ook de transportroutes voor gevaarlijke stoffen zijn opgenomen.

1. Zijn naast de risico’s ook de mogelijke gevolgen van een calamiteit met nucleaire stoffen en hoe hierbij te handelen hierin opgenomen.

2. Verschillende gevaarlijke stoffen worden over de Westerschelde vervoerd, zijn de risico’s en bijhorende effecten die verschillende stoffen op elkaar hebben in de risicokaart opgenomen? Zo nee waar zijn die effecten en eventuele interventies terug te vinden?

Vraag 6

Welke stappen wil en kan het college ondernemen om de risico's op een calamiteit te minimaliseren?

Uw antwoord:

Wij onderkennen de risico’s op de Westerschelde. De hulpdiensten zijn ingericht om incidenten op het water te bestrijden. Binnen VRZ is bijvoorbeeld het programma Maritieme veiligheid opgericht om de incidentbestrijding op de Zeeuwse wateren te verbeteren. Een eventueel ongeval met uraniumhexafluoride wordt door de hulpverleningsdiensten (onder andere Veiligheidsregio en Havenautoriteiten) bestreden zoals andere incidenten met gevaarlijke stoffen. Conform ‘Incidentbestrijdingsplan Deltawateren (2013)’ kunnen de hulpdiensten beschikken over relevante ladinggegevens. Op gevaarlijke stoffen incidenten wordt frequent geoefend. Er is geen aanleiding tot het treffen van specifieke extra maatregelen voor de incidentbestrijding van een ongeval met UF6. De vragen die in de media circuleren zijn aanleiding om een expertsessie te organiseren, waarbij wordt gekeken of de bestaande procedures en werkwijzen aanpassing behoeven. In deze sessie zal daarbij aandacht zijn voor de beleving van radioactiviteit van bij transport en bij incidentbestrijding betrokken partijen en worden verbeteringen opgepakt.

Aanvullende vragen:

Welke stappen wil en kan het college ondernemen om de risico's op een calamiteit te minimaliseren? In uw antwoord geeft u aan dat er geen aanleiding is tot het treffen van extra specifieke maatregelen voor de incidentbestrijding van een ongeval met UF6 (Uraniumhexafluoride), daarmee hopen we dat het programma Maritieme veiligheid voldoende zekerheid biedt.

1. Kunt u ons de meest relevante versie van het programma maritieme veiligheid van de VRZ doen toekomen? Verder wordt in hetzelfde antwoord aangegeven dat vragen in de media circuleren een aanleiding zijn om een expertsessie te organiseren om te kijken of de bestaande procedures en werkwijzen aanpassing behoeven. Tevens geeft u aan dat daarbij aandacht zal zijn voor de beleving van radioactiviteit van bij transport en bij incidentbestrijding betrokken partijen en worden verbeteringen opgepakt!

2. Hebben de Veiligheidsregio en de Havenautoriteiten ieder hun eigen richtlijnen en regelgeving? Hoe vaak is er onderling afstemming over gezamenlijke belangen bij incidenten en calamiteiten?

3. Welke autoriteit initieert verbeteringen waarbij meerdere partijen betrokken zijn, indien nodig?

4. Wat bedoelt u in uw antwoord met de beleving van radioactiviteit bij transport en incidentbestrijding? Kunt u daar uitleg over geven?

5. Wanneer zal de expertsessie worden gehouden?

6. Worden de Loodswezen(s) en hun rol in de expertsessie meegenomen?

7. Kunnen de resultaten van de expertsessie aan de raad beschikbaar worden gesteld?

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

Art. 34 vragen GL "Risico's nucleaire transporten over Westerschelde onvoldoende onderzocht" | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 28-08-2019 00:00

Naar aanleiding van berichtgeving d.d. 31 mei 2019 in de media, https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/113249/Risico-s-nucleaire-transporten-over-Westerschelde-onvoldoende-onderzocht, vraagt GroenLinks uitleg over het onderwerp “risico’s nucleaire transporten over de Westerschelde” aan het college.

Tien keer per maand wordt er radioactief materiaal vervoerd over de Westerschelde, maar de mogelijke gevolgen van een incident met zo'n transport zijn onvoldoende in beeld gebracht. Dat is de conclusie van het radioprogramma Reporter Radio op NPO1.

Dat de transporten plaatsvinden is onder de verantwoordelijke instanties al langer bekend. De Belgische atoomwaakhond FANC verleent de vergunningen voor het transport. Bovendien worden zowel de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) als de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit (GNA) telkens van de transporten op de hoogte gebracht.

Toch is onduidelijk hoe groot de risico's zijn van deze transporten. Zo is de kans dat er brand ontstaat op een containerschip op de Westerschelde niet in kaart gebracht. Ook blijkt dat er geen onderzoek is gedaan naar hoe groot de gevolgen van zo'n brand zijn.

Vragen aan het College:

Van de containers die in 2018 vanwege het hoge risicoprofiel geselecteerd waren voor controles, bleek bovendien 33 procent niet te voldoen aan de veiligheidseisen. Is bij het college bekend, duidelijk, hoe groot en wat de risico’s van deze transporten zijn? Is het college op de hoogte dat naast andere gevaarlijke stoffen het radioactieve stof uraniumhexafluoride over de Westerschelde wordt vervoerd? Kunt u aangeven wat de schaalvergroting, het aantal schepen dat containers met radioactief materiaal over de Westerschelde verplaatst, is ten opzichte van 5 tot 10 jaar terug is? Bent u het eens dat door schaalvergroting de kans op een eventuele calamiteit toeneemt? Deelt u het inzicht van GroenLinks dat zowel de kans op een incident als de grootte van de gevolgen hiervan in kaart gebracht en onderzocht moeten worden? Welke stappen wil en kan het college ondernemen om de risico’s op een calamiteit te minimaliseren?

 

Fractie GroenLinks

Jeroen Portier en Gorana Kordis

 

Beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake vragen namens Groen links betreffende risico's nucleaire transporten over Westerschelde.

Geachte heer Portier en mevrouw Kordis,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wiju, na afstemming met de VRZ en Rijkswaterstaat, als volgt.

Vraag 1

Van de containers die in 2018 vanwege het hoge risicoprofiel geselecteerd waren voor controles, bleek bovendien 33 procent niet te voldoen aan de veiligheidseisen. Is bij het college bekend, duidelijk, hoe groot en wat de risico's van deze transporten zijn?

Ons antwoord

De genoemde getallen zijn niet van toepassing op transporten van nucleair materiaal over de Westerschelde. In de haven van Antwerpen houdt het Belgische Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) toezicht op de transporten met nucleair materiaal die via de Westerschelde van en naar de haven van Antwerpen varen. Het FANC heeft afgelopen jaren geen nalevingstekorten geconstateerd die de veiligheid in gevaar brengen. De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (Inspectie ILT) controleert risicogestuurd op het transport van gevaarlijke stoffen. Van de risicogestuurde controles van transport van gevaarlijke stoffen over lucht, water, spoor en weg over heel Nederland blijkt ongeveer 33% niet te voldoen aan één of meer van de veiligheidseisen. Specifiek voor nucleaire stoffen geldt, dat zij vallen onder de Kernenergiewet en het toezicht en de handhaving daarop ressorteert onder De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS).

 

Vraag 2

Is het college op de hoogte dat naast andere gevaarlijke stoffen het radioactieve stof uraniumhexafluoride over de Westerschelde wordt vervoerd?

Ons antwoord

VRZ is, in het algemeen, op de hoogte dat transport van uraniumhexafluoride over de Westerschelde plaatsvindt. VRZ wordt echter niet per transportbeweging in kennis gesteld. Deze informatie is wel bij het FANC en ANVS bekend. Bij incidenten worden de hulpdiensten, conform standaardafspraken, geïnformeerd over de lading van de betreffende schepen. In het algemeen zijn de transportrisico’s in kaart gebracht middels de risicokaart Zeeland. Hierin zijn ook de transportroutes van gevaarlijke stoffen over de Westerschelde opgenomen.

 

Vraag 3

Kunt u aangeven wat de schaalvergroting, het aantal schepen dat containers met radioactief materiaal over de Westerschelde verplaatst, is ten opzichte van 5 tot 10 jaar terug is?

Ons antwoord

Het aantal transporten van radioactief materiaal over de Westerschelde is al jaren ongeveer gelijk. Dit betreft gemiddeld 10 transporten per maand.

 

Vraag 4

Bent u het eens dat door schaalvergroting de kans op een eventuele calamiteit toeneemt?

Ons antwoord

De praktijk wijst dit niet uit. In het Zeeuwse risicoprofiel zijn scenario’s van incidenten op het water opgenomen. Sinds 2013 is er een licht stijgende trend in het aantal significante scheepvaartongevallen met een piek in de jaren 2014 en 2015 (11 incidenten). In vergelijking met 2014 en 2015 is er vanaf 2016 en 2017 een daling naar 8 resp. 9. De cijfers over 2018 zijn nog niet beschikbaar. Het blijkt dat de binnenvaart het vaakst betrokken is bij ongevallen in de periode 2013-2017. Het aantal transporten met nucleair materiaal is al jaren gelijk, zie ook onder ‘3’.

 

Vraag 5

Deelt u het inzicht van GroenLinks dat zowel de kans op een incident als de grootte van de gevolgen hiervan in kaart gebracht en onderzocht moeten worden?

Ons antwoord

Er is in 2011 een actualisatiestudie uitgevoerd naar de risico’s van transport met gevaarlijke stoffen over de Westerschelde en de prognose over de jaren 2015-2030 in opdracht van Rijkswaterstaat. De werkelijkheid komt overeen met de beschreven prognoses uit dit rapport.

 

Vraag 6

Welke stappen wil en kan het college ondernemen om de risico's op een calamiteit te minimaliseren?

Ons antwoord

Wij onderkennen de risico’s op de Westerschelde. De hulpdiensten zijn ingericht om incidenten op het water te bestrijden. Binnen VRZ is bijvoorbeeld het programma Maritieme veiligheid opgericht om de incidentbestrijding op de Zeeuwse wateren te verbeteren. Een eventueel ongeval met uraniumhexafluoride wordt door de hulpverleningsdiensten (onder andere Veiligheidsregio en Havenautoriteiten) bestreden zoals andere incidenten met gevaarlijke stoffen. Conform ‘Incidentbestrijdingsplan Deltawateren (2013)’ kunnen de hulpdiensten beschikken over relevante ladinggegevens. Op gevaarlijke stoffen incidenten wordt frequent geoefend. Er is geen aanleiding tot het treffen van specifieke extra maatregelen voor de incidentbestrijding van een ongeval met UF6. De vragen die in de media circuleren zijn aanleiding om een expertsessie te organiseren, waarbij wordt gekeken of de bestaande procedures en werkwijzen aanpassing behoeven. In deze sessie zal daarbij aandacht zijn voor de beleving van radioactiviteit van bij transport en bij incidentbestrijding betrokken partijen en worden verbeteringen opgepakt.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,

Schriftelijke vragen GL over lek bij kerncentrale Doel | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks Vlissingen 27-05-2018 00:00

Kort geleden ontstond er een lekkage in het nucleaire deel van de kerncentrale Doel 1, net over de Zeeuwse grens. Het lek is ontdekt in het koelsysteem van de reactor. Dat moet een zogenoemde “meltdown” voorkomen als de reactor oververhit raakt. Door “schoonheidsfoutjes” in de communicatie zou er in Zeeland en West-Brabant onnodig tumult zijn ontstaan. GroenLinks stelde reeds vaker vragen over de uitwisseling tussen België, de VRZ en de (Zeeuwse) bevolking. Door dit laatste incident blijkt wederom, dat naast het gevaar van de kerncentrale er weer geen goede communicatie was, terwijl er juist een week voordat het fout ging uitgebreid geoefend was hoe autoriteiten moeten om-gaan met een nucleair incident. Er was tijdens de oefening geen rekening gehouden met de maatschappelijke impact, paniek en onrust. GroenLinks heeft de volgende vragen aan het college gesteld, de antwoorden zijn aan dit artikel toegevoegd.

1. Wat gaat het college eraan doen om de Vlissingse bevolking tijdig en juist te informeren bij een onver-hoopt incident bij de kerncentrale Borsele of de Belgi-sche kerncentrales?

Verantwoordelijkheid voor de communicatie van dergelijke incidenten ligt niet bij de Veiligheidsregio maar primair bij Engie/Electrabel als exploitant, de Belgische autoriteit FANC en de Nederlandse Autori-teit Nucleaire Veiligheid bij Stralingsincidenten (ANVS). De wijze van communiceren in de richting van de be-volking bij een stralingsincident is opgenomen in het rampenbestrijdingsplan stralingsincidenten van de Veiligheidsregio.

2. Hoe kan het zijn dat al snel gesproken wordt over onnodig tumult? Neemt de VRZ en België het gevaar van een lek in het nucleaire gedeelte wel serieus?

Veiligheidsregio Zeeland is conform het zogenaamde N-nul protocol door Engie / Electrabel in kennis ge-steld van het incident op 23 april. Het was op dat moment bij onze nucleaire experts duidelijk dat het incident geen consequenties buiten het nucleaire deel van de centrale kon hebben. Dergelijke meldin-gen worden altijd serieus genomen en er vindt altijd een gevaarsanalyse plaats. In dit geval was er geen sprake van een gevaarlijke situatie voor de omge-ving.

3. Is het college bereid om bij de Belgische autoritei-ten aan te dringen op spoedige sluiting van de verou-derde kerncentrales in België?

Dergelijke afwegingen worden op nationaal niveau gemaakt, aangezien het een buurland betreft. In dit dossier heeft het AB van de VRZ, waarin de dertien Zeeuwse burgemeesters zijn vertegenwoordigd, dan ook nauw contact met het Ministerie van Infrastruc-tuur en Milieu.

4. Wat gaat de VRZ doen aan een goed en sluitend evacuatieplan bij een nucleair ongeluk in de kerncen-trale van Borssele en de omliggende kerncentrales?

Als onderdeel van het crisisplan is er een evacuatie-plan voor Zeeland dat ook voorziet in evacuatie bij stralingsincidenten bij (omliggende) kerncentrales. Er zijn drie maatregelen die kunnen worden ingezet bij een nucleair stralingsincident. Dat zijn evacueren, schuilen en de inname van jodium-profylaxe. Schuilen en inname van jodium-profylaxe zijn in sommige gevallen betere en veiligere opties.

5. Hoe wordt de bevolking hierover geïnformeerd?

Op de website www.zeelandveilig.nl kunnen inwoners van Zeeland zich informeren over welke voorbereidingen zij nu al kunnen treffen. Deze voorbereidingen gelden voor alle daar benoemde gevaren, zoals overstromingen of brand. Onder deze gevaren valt ook een nucleair stralingsincident. Op het moment dat er zich een nucleair stralingsinci-dent daadwerkelijk voordoet worden zij via diverse communicatiemiddelen, waaronder ook www.zeelandveilig.nl geïnformeerd over wat er aan de hand is, wat mensen kunnen doen, hoe ze dat moeten doen en wanneer ze dat moeten doen.