Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

15 documenten

Los parkeerproblemen scholen op!

CDA CDA Amsterdam 29-01-2020 11:40

Lotte Schipper, duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs, pleit voor snelle, kortetermijnoplossingen voor de schrijnende parkeerproblemen bij de Amsterdamse basisscholen. Na een inventarisatie van de CDA-fractie blijkt dat ten minste een kleine 60 scholen te maken hebben met te weinig parkeervergunningen en -plaatsen, maar ook torenhoge kosten en bureaucratische rompslomp. Aangezien de scholen tegen een groot lerarentekort aanlopen is het belangrijk ze te faciliteren en te ontlasten, zodat de scholen een aantrekkelijke werkplek blijven voor leraren uit Amsterdam en de regio. Daarom roept het CDA in een discussienota op voor creatieve oplossingen. Een aantal mogelijkheden zijn: Voorzie scholen van de maatschappelijke parkeervergunningen waar zij behoefte aan hebben;Verminder en versimpel de procedures, bureaucratie en de wachttijden voor parkeervergunningen voor onderwijsinstellingen; wijs deze proactief toe;Organiseer flexibel beleid ten opzichte van de parkeervergunningen en eventuele incidentele parkeerkaarten (voor klusjesmannen, speciale gelegenheden of voor het vervoeren van lesmateriaal);Maak één persoon in de ambtelijke organisatie het aanspreekpunt voor parkeerproblematiek bij scholen;Overweeg creatieve oplossingen, zoals een speciale maatschappelijke vergunning die geldt tussen 8.00 en 17.00 uur, speciaal voor onderwijspersoneel;Ga met basisscholen in gesprek over de toekomstige en hedendaagse uitdagingen van de bereikbaarheidsproblematiek. Denk constructief mee over eventuele oplossingen op korte en lange termijn, door ook te kijken naar regelingen met elektrische auto’s, (elektrische) fietsen, speedpedelecs en eventueel extra parkeerplaatsen (op het schoolterrein).

Betere overgang basisschool naar middelbare school

CDA CDA Amsterdam 20-06-2019 11:21

Vanmiddag is een motie van de CDA-fractie aangenomen waarin gepleit wordt voor een beter lotingssysteem voor achtstegroepers die een middelbare school uitkiezen. Met een lijstje van verbeterpunten gaat de wethouder Onderwijs nu in gesprek met de Amsterdamse schoolbesturen. Op deze manier hoopt het CDA dat kinderen beter geplaatst worden op scholen van hun voorkeur en minder kinderen worden teleurgesteld met scholen waar ze liever niet naartoe gaan. De motie (lees hem hier) werd door alle partijen gesteund en de wethouder was ook tevreden. Deze zomer worden de cijfers bekend van de loting en matching van 2019. Na het zomerreces zal de politieke discussie verdergaan. Wij blijven vechten tegen de mismatch tussen vraag en aanbod in het onderwijs.

Family7Duizenden mensen in Nederland ...

ChristenUnie ChristenUnie Amsterdam 04-06-2019 15:37

Kinderen die in ongezonde lucht ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 03-06-2019 10:00

Kinderen die in ongezonde lucht moeten spelen en naar school gaan, dat baart de Partij voor de Dieren zorgen! De gezondheid van kinderen moet voorop staan, daarom heeft raadslid Jennifer Bloemberg-Issa een spoeddebat aangevraagd om dit probleem aan de kaak te stellen!

“Als je kansengelijkheid wilt creëren, moet je ongelijk investeren”

PvdA PvdA Amsterdam 27-02-2019 11:08

Onze PvdA-Wethouder Onderwijs Marjolein Moorman presenteerde 15 februari jl. haar Onderwijsvisie voor Amsterdam. Dit document dient als kompas voor alle beleidsplannen die eraan gaan komen. Onze redactie interviewde Marjolein Moorman over deze visie. “Uit alle onderzoeken blijkt dat je twee dingen nodig hebt voor goed onderwijs: kinderen vertrouwen geven en de lat hoog leggen.”

Kunt u de acht pagina’s tellende Onderwijsvisie voor ons samenvatten in één zin? “Ja hoor. Kansengelijkheid creëren in Amsterdam door goed onderwijs aan te bieden aan alle Amsterdamse kinderen.”

Wat betekent dat voor het onderwijsbeleid van de stad? “Dat we bij alles wat we in het Amsterdamse onderwijs doen de vraag gaan stellen: ‘draagt dit bij aan kansengelijkheid?’ En ik zal deze vraag vooral beantwoorden met in mijn achterhoofd de kinderen uit de meest kwetsbare gezinnen in de stad. Als we ons onderwijssysteem voor hen goed inrichten, doen we het voor iedereen goed.”

Kansengelijkheid. Wij denken dat alle wethouders Onderwijs in Nederland dit wel willen.. “Klopt, maar de vraag is: hoe gaan we dat bereiken? We hebben hier jarenlang beleid gemaakt met de visie: als je overal hetzelfde, goede onderwijs aanbiedt, is er kansengelijkheid. Maar dat is niet zo. Het maakt het vaak zelfs ongelijker, want het zijn de mensen die de weg kennen, die er het meest van profiteren. Als je kansengelijkheid wilt creëren, moet je ongelijk investeren. Het beste onderwijs op de moeilijkste plekken. Dat is de kern van deze Onderwijsvisie.”

“We hebben hier jarenlang beleid gemaakt met de visie: als je overal hetzelfde, goede onderwijs aanbiedt, is er kansengelijkheid. Maar dat is niet zo.”

U bent nu zo’n driekwart jaar wethouder onderwijs in Amsterdam. Hoe staat ons onderwijs er voor? “Ik wil altijd beter en meer, maar we mogen ook wel heel trots zijn. Ik maak met mijn aanstaande brugklas-dochter op dit moment een ronde langs middelbare scholen en ik word heel blij als ik zie wat voor een divers en goed aanbod er is in Amsterdam. Er valt echt iets te kiezen. Maar tegelijkertijd valt er nog heel veel te verbeteren. Wat ik bijvoorbeeld heel pijnlijk vind, is dat de schooladviezen in Zuidoost, Nieuw-west en Noord veel lager liggen, dan in Centrum en Zuid. En dat is niet alleen te verklaren op basis van intelligentie. Het gebeurt op basis van andere mechanismes.”

Welke mechanismes bedoelt u dan? “Bijvoorbeeld onder-advisering. Schoolbestuurders erkennen dit ook, en laten we duidelijk zijn: het gebeurt met de beste intenties. Docenten denken: ‘dit kind krijgt niet veel mee van thuis, er is niet veel geld voor bijles, laten we maar iets lager inzetten om het voor hem of haar wat makkelijker te maken.’ Het klinkt sympathiek, maar juist déze kinderen hebben álles op eigen kracht gedaan. Uit alle onderzoeken blijkt dat je twee dingen nodig hebt voor goed onderwijs: kinderen vertrouwen geven en de lat hoog leggen. Bij onder-advisering gebeurt echt precies het tegenovergestelde. Daar moeten we heel snel mee stoppen.”

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/als-je-kansengelijkheid-wilt-creeren-moet-je-ongelijk-investeren/

Als wij u over dit onderwerp horen praten, proeven we veel passie bij u. Waar komt dat vandaan? “Het onderwerp kansengelijkheid is de reden dat ik politiek actief ben geworden. Het is ook het onderwerp waardoor ik lang geleden besefte: ik ben een sociaal-democraat. Ik vind namelijk dat we er met zijn allen alles aan moeten doen om iedereen zo goed mogelijk mee te laten doen in de samenleving. Hier moet je op hele jonge leeftijd mee beginnen. Ik ben er heilig van overtuigd dat dat uiteindelijk niet alleen het individu gelukkiger maakt, maar ook de samenleving als geheel. Dat we daardoor veel meer een eenheid worden. Kloven maken de samenleving kapot.”

“Het onderwerp kansengelijkheid is de reden dat ik politiek actief ben geworden.”

Dus de strijd van de sociaal-democratie is nog lang niet af? “Verre van. Sterker nog: die strijd is op dit moment harder nodig dan ooit. Eén van mijn grote inspiratiebronnen is het boek ‘De Gelukkige Klas’ van sociaal-democraat Theo Thijssen. Hij beschrijft daarin hoe hij als leraar, nu zo’n honderd jaar geleden, struggelde met een klas vol kinderen uit arbeidersgezinnen, voor wie het heel moeilijk was om zich te ontplooien in een onderwijssysteem dat totaal niet op hen ingericht was, maar op de welgestelde kinderen. Ik stel mijzelf nu soms de vraag: ‘wat zijn we in die honderd jaar eigenlijk opgeschoten?’

En wat is uw antwoord op die vraag? “Wel wat, maar nog lang niet genoeg. We hebben nog steeds een onderwijssysteem waarin gebreken als eerste gevoeld worden door de meest kwetsbare kinderen. Het lerarentekort is daar een goed voorbeeld van. Dat probleem is in de moeilijkste wijken het grootst. En ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat het op dit moment onmogelijk is om een master te halen als je ouders hebt zonder diploma’s, maar het wordt wel steeds moeilijker. Deze kinderen hebben extra duwtjes nodig, en juist die duwtjes nemen af.”

“We hebben nog steeds een onderwijssysteem waarin gebreken als eerste gevoeld worden door de meest kwetsbare kinderen.”

De kansengelijkheid begint op de voorschool. Op dit moment gaan niet alle leerlingen daar naartoe en dat steekt u. Waarom? “De voorschool is leuk en is ontzettend leerzaam. De verschillen tussen kinderen die wel- en niet naar de voorschool zijn geweest, zijn in de kleuterklas ontzettend groot. Daarom moet de voorschool in het kader van kansengelijkheid een basisvoorziening worden voor iedereen. En voor de VVD’ers die alles vanuit een economisch perspectief bekijken: geen voorschool laat arbeidstalent onbenut. Iedere euro die we erin investeren, verdient zich dubbel en dwars terug.”

In Amsterdam heerst ook een lerarentekort. Hoe bedreigend is het en wat zijn de concrete maatregelen? “We hebben tekort van 200 leraren en als we niks doen dreigt dat op te lopen tot 500 de komende jaren. Dat heeft direct invloed op het kwaliteit van onderwijs en dus op de kansen voor onze kinderen. We doen daarom als stad alles wat we kunnen. Van crash-courses voor mensen die overwegen het onderwijs in te gaan, tot studiebeurzen voor omscholers, tot extra parkeervergunningen en ga zo maar door. Maar echt, we hebben het kabinet nodig. De salarissen moeten omhoog, de loonkloof tussen het primair- en voortgezet onderwijs moet dicht en ik wil dat op de plekken waar de nood het hoogst is, leraren meer moeten verdienen.”

“ik wil dat op de plekken waar de nood het hoogst is, leraren meer moeten verdienen.”

U heeft als wethouder naast de portefeuille onderwijs ook de portefeuilles armoede en inburgering. Waarom is die combinatie zo belangrijk? “Omdat we ons moeten realiseren dat armoede en schulden een van de grootste oorzaken is van kansenongelijkheid. Kinderen hebben daardoor dubbelpech. Schulden geven enorm veel stress thuis waardoor er minder aandacht is voor de kinderen, laat staan voor hun school. Door deze combinatie van portefeuilles kan ik hier integraal mee aan de slag en daar ben ik heel blij mee.”

Tot slot, u bent niet snel tevreden, maar wanneer kunnen we een voorzichtige glimlach bij u ontdekken? “Ik denk dat ik voorzichtig ga glimlachen als de komende jaren de onder-advisering afneemt, als het onderwijs op de moeilijkste plekken extra  snel verbetert en we het dreigende lerarentekort op kunnen vangen en het liefst een halt toe kunnen roepen. Oftewel: als we het onderwijs in Amsterdam wat sociaal-democratischer hebben gemaakt.”

Doe met ons mee!
Naam
Voornaam Achternaam
E-mailadres
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het bericht “Als je kansengelijkheid wilt creëren, moet je ongelijk investeren” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Stadsdeelcommissielid Hilde Brontsema: Oproep voor diversiteitsmedewerkers op scholen

PvdA PvdA Amsterdam 21-02-2019 15:44

Iedereen vindt dat er einde moet komen aan zwarte en witte scholen, maar de afgelopen jaren heeft de overheid daar niets aan gedaan Ik diende deze maand een ongevraagd advies in tijdens de Stadsdeelcommissie van Amsterdam West om op alle scholen een diversiteitsmedewerker aan te nemen. Dat is iemand die er voor zorgt dat ouders met verschillende

Het bericht Stadsdeelcommissielid Hilde Brontsema: Oproep voor diversiteitsmedewerkers op scholen verscheen eerst op PvdA Amsterdam West.

Amsterdam zet in op vergroening school­pleinen

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 ChristenUnie Amsterdam 14-02-2019 00:00

Afgelopen woensdag is een voorstel van PvdD-raadslid Jennifer Bloemberg-Issa aangenomen om Amsterdamse schoolpleinen verder te vergroenen. Het vergroenen van schoolpleinen draagt bij aan klimaatadaptatie en gaat hittestress en wateroverlast tegen. Het stadsbestuur zet in op vergroening van schoolpleinen van het primair en (voortgezet) speciaal onderwijs. Dankzij de aangenomen motie van de Partij voor de Dieren, mede ingediend door de Christen Unie, D66 en Groen Links, wordt er gekeken om met samenwerking met de provincie ook te kijken of pleinen van voortgezet onderwijs en MBO scholen te vergroenen. Dit is niet alleen goed voor de natuurbeleving en gezondheid van de leerlingen, het draagt ook nog eens bij aan de klimaatadaptatie van de stad. De provincie Noord-Holland heeft afgelopen najaar, na het aannemen van een voorstel van de provinciale fractie van de Partij voor de Dieren, toegezegd om scholen te helpen vergroenen. De provincie gaat hier hun netwerk en kennis voor inzetten.

We vinden dat alle kinderen het ...

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam 13-12-2018 13:17

We vinden dat alle kinderen het recht hebben om zich op de voorschool te ontwikkelen, ook als ze dat niet kunnen betalen. 🎒 Dit plan van Lisa Westerveld zorgt ervoor dat we ouders nog beter kunnen helpen.

Zo kunnen we ouders beter helpen kinderen naar de voorschool te sturen | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks PvdA Amsterdam 13-12-2018 00:00

In de Tweede Kamer heeft GroenLinks een plan gepresenteerd dat het voor ouders makkelijker moet maken om hun kinderen naar de voorschool te sturen. In een wetsvoorstel van GroenLinks, SP en PvdA staat dat als ouders de wettelijk verplichte eigen bijdrage voor de voorschool niet kunnen betalen, gemeenten dat bedrag moeten kunnen bijleggen. We hopen dat de Tweede Kamer dit plan aanneemt, zodat Amsterdam ouders beter kan helpen.

Wie je ouders zijn en waar je bent geboren maakt uit voor je schoolloopbaan. Kinderen hebben niet altijd gelijke kansen in het onderwijs, de kloof tussen arme en rijke kinderen wordt groter. Die ongelijkheid begint al vóór de basisschool, waar sommige kinderen al met een flinke (taal-)achterstand binnenkomen. Om achterstanden zoveel mogelijk tegen te gaan, is het goed als peuters naar de voorschool kunnen waar zij zich spelenderwijs ontwikkelen en de taal leren. 

Tot dit jaar kon dat op veel plekken in Amsterdam nog gratis. Maar het kabinet vond dat er geen verschil moest zijn tussen gratis peuterspeelzalen en betaalde kinderdagverblijven. Daarom moest iedereen voor alle vormen van voorschoolse educatie gaan betalen.

Ongelijkheid tegengaan

Als ouders het niet kunnen betalen kunnen ze landelijk kinderopvangtoeslag aanvragen. Als ook dat niet genoeg is om hun kinderen naar de voorschool te sturen zou de gemeente daar wat ons betreft iets aan moeten kunnen bijdragen. Maar van de wet mag de gemeente die hulp niet bieden.

Veel ouders kunnen de voorschool daardoor niet betalen en laten hun kinderen thuis. In Amsterdam lopen de voorscholen leeg. Vorig jaar ging 85 procent van de 3795 peuters die dat het hardst nodig hebben naar de voorschool. Nu is dat maar 75 procent, en in Amsterdam Zuidoost maar 68 procent.

We spraken met Fatiha Kaddouri, die in haar eigen buurt Amsterdam Noord al meer dan tien jaar betrokken is bij de voorscholen. Zij ziet hoe de voorscholen leeglopen. “Het onbetaalbaar maken van de voorscholen voor veel ouders zet hun kinderen op achterstand. Dat is niet goed voor de ontwikkeling van kinderen in deze stad.”

Want hierdoor groeit de ongelijkheid, terwijl alle kinderen gelijke kansen verdienen. De fracties van GroenLinks, SP en PvdA  in de Tweede Kamer hebben daarom voorgesteld om een wet te maken waardoor gemeenten wel kunnen helpen.

Rechten

GroenLinks-raadslid Simion Blom is blij met het voorstel. “Grote groepen Amsterdammers hebben deze investeringen nodig. Alle peuters hebben het recht om zich binnen de voorscholen te ontwikkelen.”

De bal ligt bij de coalitiepartijen in de Tweede Kamer. “Den Haag moet gemeenten niet in de weg lopen,” zegt Tweede Kamerlid voor GroenLinks Lisa Westerveld, een van de indieners van het plan. Als de coalitiepartijen voor stemmen dan kan Amsterdam ouders helpen om hun kinderen naar de voorschool te laten gaan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.