Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

7 documenten

GroenLinks eens met besluit geen islamitische bassischool te openen | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 06-07-2020 00:00

De Stichting Islamitisch College heeft een verzoek bij de gemeente Delft ingediend voor een islamitische basisschool. De gemeenteraad heeft aan de hand van de wettelijke eisen voor nieuwe scholen de aanvraag beoordeeld. Daaruit blijkt dat de levensvatbaarheid van de nieuwe school niet voldoende bewezen is. GroenLinks is het daarom eens met het voorstel om géén islamitische basisschool in het scholenplan 2021-2024 op te nemen.

GroenLinks Delft ziet het liefst geen aparte christelijke, katholieke, islamitische en openbare scholen. We zijn voor gecombineerde scholen, waarin ruimte is voor ieders religie en waarbij kinderen met elkaar samenleven. Op grond van artikel 23 van de Grondwet is er echter vrijheid van onderwijs in Nederland. Naast openbare scholen bestaan er bijzondere scholen die zijn gebaseerd op godsdienstige en levensbeschouwelijke grondslag. Zolang er christelijke en katholieke scholen zijn moet het net zo goed mogelijk zijn dat er een islamitische school is.

Als een aanvraag voor een nieuwe school voldoet aan de eisen van de wet dan moét de gemeente zich aan de wet houden en voor huisvesting van de school zorgen. Het komt erop neer dat getoetst wordt of het aantal verwachte leerlingen voldoende is zodat de nieuwe school levensvatbaar is. De aanvraag van de Stichting Islamitisch College blijkt na zorgvuldig toetsen niet te voldoen aan die eis. GroenLinks is daarom ermee eens om géén islamitische basisschool in het Plan van nieuwe scholen 2021-2024 op te nemen.

 

Vanaf juli 2021 veranderen de regels voor het stichten van een school. Met de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen worden aanvragen getoetst op (daadwerkelijke) belangstelling (onder ouders) en de te verwachten kwaliteit van het onderwijs. Ook worden meer eisen aan bestuurders en interne toezichthouders gesteld. Initiatiefnemers moeten in gesprek gaan met de gemeente, bestaande schoolbesturen en het samenwerkingsverband. Als blijkt dat de wensen van ouders en leerlingen gerealiseerd kunnen worden binnen een bestaande school, dan is het stichten van een nieuwe school niet nodig.

Lockdown, maar geen stilstand in Delft

VVD VVD Delft 04-05-2020 10:00

Sinds mijn vorige bericht zijn we al enigszins gewend geraakt aan het leven in de “intelligente lockdown”. De scholen voegden zich pijlsnel naar hun nieuwe situatie. Intussen weten we dat de basisscholen vanaf 11 mei weer open gaan. De Delftse schoolbestuurders die ik hier afgelopen week over sprak waren er positief over! Ze hebben er het beste van gemaakt, maar les in het echt is toch beter, om meerdere redenen.

De afgelopen weken leek een aantal kinderen ook in Delft“verdwenen”, net als in andere steden. Gelukkig waren het er in Delft minder dan 25 en is met zo goed als allemaal nu weer goed contact.

Het zorgpersoneel, ook in de jeugdhulp, en mensen in heel veel andere branches zijn verder afgelopen tijd gewoon aan het werk geweest buiten de deur. Zo ook de mensen in de bouw. Dankzij hen kunnen we ook wat zaken laten zien die zo goed als mogelijk gewoon doorgaan.

Drie projecten wil ik er graag uitlichten. De Praktijkschool van het Grotius College Delft krijgt een mooi nieuw gebouw voor jongeren die een vak willen leren. Vooralsnog is de planning nog steeds om het klaar te hebben voor het nieuwe schooljaar. De renovatie van de superduurzame Cornelis Musius basisschool van Laurentius Stichting nadert het einde. En de kleurrijkste van allemaal: de regenboogbrug! Een liberaal signaal in grauwe tijden! Kijk naar het filmpje voor bewegend commentaar.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Update van de wethouder in roerige tijden

VVD VVD Delft 22-03-2020 09:18

Er was voor een wethouder onderwijs, jeugd en kinderopvang genoeg te doen deze week. De situatie is ongekend. Vorige week zondagochtend zat ik met schoolbestuurders voor spoedberaad in een verlaten stadskantoor. Afgelopen dinsdag vergaderde het college daar ook. Met verder alleen een handvol medewerkers, de glazenwasser die er toevallig was, en de mensen van handhaving in het gebouw. We proberen de ontwikkelingen met man en macht het hoofd te bieden, en ik moet zeggen, er wordt keihard gewerkt door iedereen. We zijn bijna naadloos overgeschakeld op werken via video en telefoon. Dat gaat goed! Nu na een week, wil ik jullie graag even bijpraten.

Onderwijs en opvang

Het is nu een week geleden dat ik in de loop van zaterdag 14 maart signalen kreeg dat de situatie rond de scholen begon te kantelen. Tot dan toe waren ze open, maar dat weekend bleek iedereen in het onderwijs aan het werk om een steeds lastiger wordende situatie rond te breien. Tot wel 20% van de docenten en ander personeel was niet meer beschikbaar. Er vielen steeds meer gaten in roosters, er waren zorgen rondom de organisatie van de schoolexamens juist in die omstandigheden, sommige locaties moesten bijna gedwongen al sluiten. Er was onduidelijkheid over of een school dat "met gegronde reden" mocht doen, en daardoor werd de druk vanuit ouders om de school wel, of juist niet te sluiten groter.

Op zondagochtend 10.00 uur ben ik daarom met alle Delftse schoolbestuurders die ik op korte termijn kon bereiken samengekomen op het Stadskantoor. We hebben gezamenlijk knelpunten verzameld die we hebben doorgegeven aan regionale en landelijke besluitvormers. Een paar uur later kwam er duidelijkheid: de scholen gaan dicht, op de schoolexamens komen we nog even terug. We hebben meteen besloten om de opvang niet strikt te beperken tot kinderen van ouders met cruciale beroepen, maar ook kinderen met een sociaal medische indicatie erin mee te nemen. Die thuis laten blijven kan echt te zwaar zijn voor ouders, en dat is uiteindelijk niet goed voor de kinderen.

Meteen is met man en macht ambtelijk gewerkt om alles goed te communiceren. De laatste te accorderen brief kwam op zondagavond 23.30 uur nog op mijn bureau. De volgende dag was het spannend of het goed zou verlopen, maar alles ging redelijk soepel. Er was een grote wens van scholen en opvang om kinderen op de vertrouwde locaties op te vangen en niet op centrale, aangewezen plekken, en voorlopig kunnen we die wens honoreren en gaat dat goed.

Op diezelfde zondagavond al zijn de eerste docenten begonnen met "digital classrooms" te maken en die vol te zetten met huiswerk en planners, niet zelden tot teleurstelling van kinderen... Maar dat is natuurlijk geweldig, want de vertraging wordt hiermee beperkt. Met het ingezette afstandsonderwijs doemde een nieuw probleem op: niet elk gezin beschikt over een geschikte computer om hierop aan te haken. We hebben daarop de regeling om er een aan te vragen bij de gemeente bij een laag inkomen versneld, en zijn daarnaast in gesprek gegaan met de scholen die hierover signalen afgaven. Zij moeten nu bepalen waar zij behoefte aan hebben.

Intussen gaan de schoolexamens door, en doordat het grootste deel van de kinderen nu thuis zit, hebben de scholen de handen vrij om zich goed om de examenleerlingen te bekommeren en hebben zij ook genoeg ruimte om de examens af te nemen met genoeg fysieke ruimte tussen de leerlingen.

Jeugd

Bij jeugd rezen meteen twee kwesties. Als eerste moest de toegang, met name voor acute gevallen, beschikbaar blijven, maar ook worden voldaan aan de richtlijnen van de RIVM. Kinderen die niet veilig zijn, moeten geholpen worden, corona of niet. Hier is aan voldaan door de toegang open te houden, maar afgeschaald.

Vervolgens bleek de continuïteit van het zorgaanbod in het geding. Ook jeugdhulp is uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod en omzet, en een hele hoop klandizie valt nu -tijdelijk- weg. Wij werden als gemeenten onmiddellijk aangeschreven door aanbieders van jeugdhulp, waarbij zij onder andere wezen op hun liquiditeitspositie, net zoals veel ondernemers dat hebben gedaan. Wij zijn daarover snel met hen in gesprek gegaan, en parallel deed het ministerie van VWS dat met de VNG. Dat loopt, en wij hopen volgende week met nieuws hierover te komen.

Tot zover, wordt vervolgd!

Hatte van der Woude Wethouder VVD Delft

De scholenschuif in het Tanthof

SP SP Delft 10-01-2019 07:38

De SP heeft een document in bezit waarin de effecten van een megaschool op de omgeving worden geïnventariseerd. Sinds de zomer is de SP al bezig om dit document officieel op te vragen bij de gemeente maar tot nu toe is dit niet gelukt.

Deze PUK (planuitwerkingskader) is geen vaststaand feit maar een eerste aanzet tot discussie. Dus tijd om het document met iedereen te delen. Zie de bijlage.

De SP heeft met bewoners gesproken die wonen rondom basisscholen in Tanthof-Oost. Niemand wil dat de scholen daar weg gaan. Tevens hebben leraren en ouders hun bezorgdheid uitgesproken over het creëren van een megaschool. De identiteiten van de verschillende scholen zullen wegvallen zodat er minder vrije keuze in onderwijsstijlen voor ouders is.

Wat vind u van dit document?

Wat vind u van de plannen voor een megaschool?

Laat het ons weten op:

Marjon.SP.Delft@gmail.com

Van 6 naar 3 op 1!

SP SP Delft 03-01-2019 08:28

De afgelopen jaren is de gemeente allerlei voorzieningen centraler gaan organiseren. Dat wil zeggen, er werden een heleboel voorzieningen ‘opgehoopt’ op minder plekken: buurthuizen, bibliotheek, speeltuinen, gymzalen en noem maar op.

En nu zijn de basisscholen uit het Tanthof aan de beurt. Onder de naam “Scholenschuif” is het de bedoeling om de 6 basisscholen in het Tanthof samen te voegen tot 3 basisscholen. En deze 3 basisscholen moeten dan op 1 locatie komen. Dit betekent ca 900 - 1100 kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar in een megaschool.

Waarom zou je een kinderleerfabriek willen bouwen? Waarschijnlijk is er een berekening gemaakt en is dit de minst duurste oplossing. Maar geld alleen kan toch niet bepalen welke kant we opgaan met onze jeugd en onze buurten. Wat is het effect van een megaschool op een 4 jarige kleuter? Volgens de SP betekent het weghalen van de basisscholen van hun huidige plek ontwrichting van de buurten.

Er wordt gezegd dat het Tanthof vergrijst. Het weghalen van kinderen uit een buurt door de school weg te halen zal de vergrijzing niet verhelpen. Het zal nog een reden zijn voor jonge gezinnen om niet op deze plekken te gaan wonen.

De SP vindt dat Delft juist een stad is waar je samenleeft, in elke buurt. Waar je je buurman gedag zegt en waar je kinderen veilig buiten kunnen spelen. De gemeente heeft in de eerste plaats een maatschappelijke functie, en moet juist zorgen dat buurtvoorzieningen op peil blijven. Dat geld ook voor basisscholen. Deze zijn een onderdeel van een buurt en moeten geen eigen complex vormen.

Wethouder Hekker (D66) redt basisschool De Schatkaart

D66 D66 Delft 13-02-2018 13:56

Bassischool De Schatkaart blijft in ieder geval een jaar langer open zo besloot het college van Delft op voorstel van Wethouder Onderwijs Aletta Hekker (D66). Het bestuur van Librijn wilde de openbare basisschool in Harnaschpolder sluiten vanwege te weinig leerlingen. Docenten, ouders, leerlingen én de Delftse politiek pleitten voor het openhouden van de basisschool die volgens de inspectie op weg was om ‘excellente school’ te worden.

Door de crisis werden er minder snel huizen gebouwd in de Harnaschpolder, waardoor ook het aantal basisschoolleerlingen minder snel groeide. De verwachting is dat door de komst van meer nieuwe woningen ook het aantal kinderen in de wijk verder zal toenemen. Het bestuur van Librijn wilde hier niet langer op wachten en besloot De Schatkaart te sluiten, tot groot verdriet van docenten, ouders en leerlingen. Schatkaart leerling Fabian stuurde zelfs een brief naar premier Rutte.

D66 (en vele partijen met ons) vindt het belangrijk dat ook in Harnaschpolder goed openbaar basisonderwijs is. Dankzij onderwijs wethouder Hekker (D66) laat de gemeente komend jaar onderzoek doen naar de toekomstkansen voor het basisonderwijs in Harnaschpolder. Hekker: “De Schatkaart biedt onderwijs van hoge kwaliteit en is van grote betekenis voor bewoners van Harnaschpolder en Voordijkshoorn. Het is heel belangrijk dat openbaar onderwijs hier behouden blijft, zodat kinderen in de eigen wijk naar school kunnen. Daarom is het goed om te onderzoeken of en zo ja op welke wijze De Schatkaart in stand kan worden gehouden.”

Community School De Horizon

ChristenUnie ChristenUnie Delft 09-12-2017 14:46

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1143335/131785/bron van de foto: de horizonOnlangs waren Jabco Vreugdenhil en Jeanieke Kuijper namens de fractie op bezoek bij Nora Bolderheij, directeur van basisschool De Horizon die een vestiging heeft in de Buitenhof (waar wij waren) en een in de Poptahof. Het grootste deel van de leerlingen van De Horizon groeit op in de achterstandsbuurten van deze wijken. De school merkte dat ze onvoldoende toe kwam aan haar kerntaak, het verzorgen van goed onderwijs, door de taal- en ontwikkelachterstand van deze kinderen. Een bezoek aan Amerika enkele jaren geleden leerde hen over het concept van de community school.

Onlangs waren Jabco Vreugdenhil en Jeanieke Kuijper namens de fractie op bezoek bij Nora Bolderheij, directeur van basisschool De Horizon die een vestiging heeft in de Buitenhof (waar wij waren) en een in de Poptahof. Het grootste deel van de leerlingen van De Horizon groeit op in de achterstandsbuurten van deze wijken. De school merkte dat ze onvoldoende toe kwam aan haar kerntaak, het verzorgen van goed onderwijs, door de taal- en ontwikkelachterstand van deze kinderen. Een bezoek aan Amerika enkele jaren geleden leerde hen over het concept van de community school.

In een community school werkt de school actief samen met kinderopvang, jeugdgezondheidszorg en het wijkwerk. Voor De Horizon zijn dit de Stichting Delftse peuterspeelzalen, de JGZ en Delft voor Elkaar. Samen bieden deze organisaties een meerwaarde voor de leerlingen, hun ouders en de wijk. Belangrijke thema’s zijn: opvoed- en leerondersteuning, zorgen voor een brede leeromgeving, bevorderen van een gezonde levensstijl, het wegwijs maken van ouders en leerlingen en veiligheid op school en thuis.

Wij waren heel benieuwd naar wat we al konden zien van deze samenwerking. Dat werd bij onze binnenkomst al gelijk duidelijk. Het wijkcontactpunt van Delft voor Elkaar is in de school gehuisvest. Hiermee is het voor ouders heel laagdrempelig geworden om allerhande vragen te stellen over activiteiten in de wijk en bijvoorbeeld regelingen voor mensen met een laag inkomen. Zo kan o.a. deelname aan het jeugdsportfonds hier gelijk geregeld worden. Wegwijs maken en meedoen wordt zo op eenvoudige wijze bevorderd.

Bij een rondgang door de school kwamen we ook langs de ouderkamer. Het was hier gezelligheid troef. Ouderbetrokkenheid is cruciaal om kinderen optimaal te laten opgroeien. De ouders hebben samen vastgesteld welke thema’s ze aan de orde willen hebben op de vaste momenten dat de ouderkamer open is. Zo komen er allerlei thema’s aan de orde die te maken hebben met het vergroten van de betrokkenheid van de ouders bij de opvoeding. De verschillende partners van De Horizon kunnen voor de invulling van de thema’s zorgen. Er is ook ruimte om gewoon gezellig  samen te komen onder het genot van koffie en (zo zagen wij) veel zelfgemaakte lekkernijen.

De school kan alle extra activiteiten niet zelf bekostigen en is veel tijd kwijt met het aanvragen van subsidies. Ze ontmoeten in de gemeente Delft gelukkig een welwillende partner. Toch heeft de directeur wel een paar suggesties over hoe de gemeente nog beter kan faciliteren. Ten eerste heeft dit betrekking op de vele verschillende potjes waaruit nu de subsidies van de gemeente komen. Het zou de school erg helpen als er één aanvraag gedaan kan worden bij de gemeente waarna de gemeente zelf het geld uit de verschillende potjes haalt (ontschot werken) in plaats van dat de school de verschillende afdelingen moet aanschrijven. Ten tweede is het jammer dat er geen medewerker van Team Jeugd periodiek aanwezig kan zijn in de ouderkamer. Er speelt veel problematiek bij veel van de gezinnen. Meer aanwezigheid van Team Jeugd zou er voor kunnen zorgen dat de drempel om hulp te aanvaarden lager wordt.

Jabco en ik waren onder de indruk van wat er allemaal al gerealiseerd is in deze school en van de drive en de betrokkenheid van de directeur en haar team. Het is goed om te zien waar samenwerking toe kan leiden!

Op onze beurt zullen we de aandachtspunten meenemen naar de fractie en deze agenderen op een logisch moment.

Jeanieke Kuijper

Bron van de foto´s: horizondelft.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.