Nieuws van politieke partijen in Zeewolde inzichtelijk

4 documenten

Pak taalachterstand kinderen aan | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Zeewolde 12-12-2018 00:00

Volgens GroenLinks, SP en de PvdA moeten juist kinderen uit armere gezinnen naar de voorschool kunnen. Op deze manier worden taalachterstanden zo vroeg mogelijk aangepakt. Nu vallen steeds meer van deze kinderen uit, omdat hun ouders sinds kort een eigen bijdrage moeten betalen en deze niet kunnen opbrengen. De drie partijen schrijven een wet die het mogelijk maakt dat gemeenten deze bijdrage voor werkende armen kunnen betalen.

 
Wie je ouders zijn en waar je bent geboren maakt uit voor je schoolloopbaan. Kinderen hebben ongelijke kansen in het onderwijs en de kloof tussen kinderen wordt groter. Die ongelijkheid begint al vóór de basisschool, waar sommige kinderen met een flinke (taal)achterstand binnenkomen. Om achterstanden zo veel mogelijk tegen te gaan, is het goed als peuters naar de voorschool kunnen waar zij zich spelenderwijs ontwikkelen en de taal leren. Maar de ouderbijdrage zorgt ervoor dat de voorschool in grote steden leegloopt.
 
Gemeenten als Amsterdam lieten eerder al weten maar wat graag deze kosten voor armere ouders te willen betalen. Maar de wet staat dit in de weg. 
 
De linkse partijen willen nu via een initiatiefwet af van dat verbod. GroenLinks, SP en PvdA vinden dat ieder kind dezelfde kansen verdient en willen gemeenten de gelegenheid geven te helpen. Voorschoolse educatie is niet verplicht, maar het wetenschappelijk bewijs voor het nut stapelt zich in rap tempo op.
 
Lisa Westerveld (GroenLinks): ‘Steeds weer blijkt dat de voorschool voor hele jonge kinderen fungeert als vliegwiel in hun ontwikkeling. Als een gemeente wil bijspringen als ouders de eigen bijdrage niet kunnen opbrengen, moeten we dat in Den Haag dus niet onmogelijk maken.’
 
Peter Kwint (SP): ‘We zien in steden als Amsterdam, Tilburg en Rotterdam dat door een stompzinnige bureaucratische regel juist kinderen met een kwetsbare achtergrond van de voorschool worden gehaald. Juist die kinderen die hier zo ontzettend veel belang bij hebben. Het kabinet weigert om hier iets aan te doen, ondanks dat het niks kost. Dan doen we het wel zelf.’
 
Gijs van Dijk (PvdA): 'Alle kinderen moeten een goede start krijgen, ongeacht de dikte van de portemonnee van je ouders. Als ouder wil je er zeker van zijn dat je kind alle mogelijke kansen krijgt. Dit kabinet weigert die kans aan alle kinderen te geven. Dit kabinet kiest, als het ze uitkomt, er voor gemeenten de vrije hand te geven, maar als het om kinderen die een steuntje in de rug nodig hebben geven ze niet thuis. Dat is onbegrijpelijk.'

Jaarverslag Onderwijsinspectie één groot pleidooi voor meer investeringen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Zeewolde 11-04-2018 00:00

Het jaarverslag van de Onderwijsinspectie leest volgens GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld als een 208 pagina’s tellend pleidooi voor veel forsere investeringen in het onderwijs. ‘Het is echt tijd om wakker te worden en veel forser te investeren. De werkdruk moet omlaag, de klassen moeten kleiner, de salarissen moeten omhoog. Leerlingen en leraren verdienen dat,’ zegt ze in een eerste reactie.

De jaarlijkse analyse van de Inspectie heeft dit keer extra gewicht omdat er een analyse is gemaakt over een periode van twintig jaar. De conclusies zijn niet mals: volgens de kwaliteitsbewaker loopt het niveau in het funderend onderwijs jaar na jaar terug. Het taal- en het rekenniveau bij kinderen wordt minder. ‘We kunnen als samenleving niet accepteren dat er steeds vaker kinderen van de basisschool komen die niet goed kunnen lezen of rekenen,’ aldus Westerveld. ‘De glijdende schaal die is vastgesteld, moet voor het ministerie van OCW aanleiding zijn voor reflectie: hoe heeft dit kunnen gebeuren?’

Nederland handhaafde zich met het onderwijs de afgelopen jaren steeds in de internationale subtop, ofschoon de investeringen relatief bescheiden zijn. Volgens de Inspectie is nu echter het moment aangebroken dat we door veel landen voorbij worden gestreefd. Westerveld: ‘De goede resultaten komen op het conto van ons onderwijspersoneel. Dat heeft de afgelopen decennia keihard gewerkt. Maar dat personeelsbestand vergrijsde. Een deel van de mensen ging met pensioen. De mensen die overbleven waarschuwen al jaren over de te hoge werkdruk in alle sectoren. Tel daarbij op dat de salarissen in vooral het primair onderwijs lager zijn dan in andere sectoren waar men drijft op hoogopgeleiden en je komt uit bij de situatie van nu: dalende kwaliteit, enorme lerarentekorten, stakend personeel.’

Tegelijkertijd lijkt de laatste grote stelselwijziging – passend onderwijs – nog altijd niet goed geland: de inspectie stelt vast dat de verwachtingen van passend onderwijs niet duidelijk zijn en afspraken over inzet van specifieke middelen voor leerlingen met een zorgvraag zijn eveneens vaag. Willekeur ligt op de loer.

Daarbij neemt de segregatie via de schoolbanken toe. ‘Kinderen met hoogopgeleide ouders krijgen een beter vangnet geboden dan kinderen uit kwetsbaarder bevolkingsgroepen. Ze wonen elders, gaan naar andere scholen, en kunnen dankzij de financiële positie van hun ouders vaker een beroep doen op bijlesprogramma’s,’ aldus Westerveld. ‘Wat dat laatste betreft is GroenLinks al langer bezig met initiatieven waarmee bijspijkerprogramma’s voor iedereen toegankelijk worden. Maar los daarvan is de tweedeling in de samenleving een enorm punt van zorg: het basisonderwijs is bij uitstek de plek waar je kennismaakt met de verschillende achtergronden van mensen. Dat zouden we veel meer moeten koesteren.

Algemene muzikale vorming

ChristenUnie ChristenUnie Zeewolde 04-10-2017 19:35

https://zeewolde.christenunie.nl/k/n6192/news/view/1131393/43818/Muziekinstrument

Veel jong volwassenen in Zeewolde hebben op de basisschool van de Algemene Muzikale Vorming (AMV) genoten en nog steeds wordt dit gegeven. Vanaf 2006 verzorgt de Vereniging Muziek Onderwijs Zeewolde (VMOZ), in opdracht van de gemeente, dit AMV-onderwijs. In het kader van de bezuinigingen heeft de Raad besloten het tekort onder andere door de subsidiëring van het muziekonderwijs te beperken tot algemene muzikale vorming. Er ligt nu een voorstel van het college om onder andere ook de algemene muzikale vorming op de basisscholen te verminderen waardoor uiteindelijk nog maar drie lessen overblijven.

Voor de ChristenUnie is muziekonderwijs voor alle leerlingen in Zeewolde belangrijk. Onderzoek toont aan dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties. Samen muziek maken leert kinderen ook rekening te houden met anderen en stimuleert de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. Ook geeft 84% van de ouders aan het belangrijk te vinden dat hun kinderen in aanraking komen met muziekonderwijs. De ChristenUnie is van mening dat het aanbieden van muziekonderwijs niet afhankelijk mag zijn van de individuele school.

In het voorstel van het college wordt ook verwezen naar een landelijke subsidieregeling (deelregeling Impuls muziekonderwijs). Bij deze regeling moeten de scholen de helft van het subsidiebedrag zelf ophoesten. Het blijkt dat scholen hier vaak geen financiële middelen voor hebben. Daarbij betekent de regeling een enorme administratieve lastenverzwaring voor de scholen doordat er bijvoorbeeld een samenwerkingsovereenkomst moet worden afgesloten met een culturele instelling etc. Ook zijn wij  het met de schoolbesturen eens dat lang niet alle leerkrachten affiniteit hebben om muziekonderwijs te geven waardoor de kwaliteit sterk omlaag zal gaan.

Het VMOZ stelt nu zelf voor om met een plan te komen dat er uiteindelijk toe moet leiden dat vanaf 2020 een vermindering van de subsidie van 40% wordt gerealiseerd en de Algemene Muzikale Vorming blijft zoals hij is. Wat de fractie van de ChristenUnie betreft een win-win situatie.

Algemene Muzikale Vorming Veel jong ...

ChristenUnie ChristenUnie Zeewolde 04-10-2017 19:25

Algemene Muzikale Vorming Veel jong volwassenen in Zeewolde hebben op de basisschool van de Algemene Muzikale Vorming (AMV) genoten en nog steeds wordt dit gegeven. Vanaf 2006 verzorgt de Vereniging Muziek Onderwijs Zeewolde (VMOZ), in opdracht van de gemeente, dit AMV-onderwijs. In het kader van de bezuinigingen heeft de Raad besloten het tekort onder andere door de subsidiëring van het muziekonderwijs te beperken tot algemene muzikale vorming. Er ligt nu een voorstel van het college om onder andere ook de algemene muzikale vorming op de basisscholen te verminderen waardoor uiteindelijk nog maar drie lessen overblijven. Voor de ChristenUnie is muziekonderwijs voor alle leerlingen in Zeewolde belangrijk. Onderzoek toont aan dat muziek maken een positief effect heeft op schoolprestaties. Samen muziek maken leert kinderen ook rekening te houden met anderen en stimuleert de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden. Ook geeft 84% van de ouders aan het belangrijk te vinden dat hun kinderen in aanraking komen met muziekonderwijs. De ChristenUnie is van mening dat het aanbieden van muziekonderwijs niet afhankelijk mag zijn van de individuele school. In het voorstel van het college wordt ook verwezen naar een landelijke subsidieregeling (deelregeling Impuls muziekonderwijs). Bij deze regeling moeten de scholen de helft van het subsidiebedrag zelf ophoesten. Het blijkt dat scholen hier vaak geen financiële middelen voor hebben. Daarbij betekent de regeling een enorme administratieve lastenverzwaring voor de scholen doordat er bijvoorbeeld een samenwerkingsovereenkomst moet worden afgesloten met een culturele instelling etc. Ook zijn wij het met de schoolbesturen eens dat lang niet alle leerkrachten affiniteit hebben om muziekonderwijs te geven waardoor de kwaliteit sterk omlaag zal gaan. Het VMOZ stelt nu zelf voor om met een plan te komen dat er uiteindelijk toe moet leiden dat vanaf 2020 een vermindering van de subsidie van 40% wordt gerealiseerd en de Algemene Muzikale Vorming blijft zoals hij is. Wat de fractie van de ChristenUnie betreft een win-win situatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.