Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

6 documenten

Peters: investeer onderwijsmiljarden in lezen, rekenen en schrijven

CDA CDA Zuid-Holland 12-06-2021 05:00

Het kabinet heeft voor de komende tweeënhalf jaar in totaal €8,5 miljard beschikbaar gesteld voor het onderwijs. Met deze investering kunnen bijvoorbeeld scholen hun leerlingen en leraren helpen coronavertragingen aan te pakken. Wat CDA-kamerlid René Peters betreft hét moment om de basis op orde te brengen: lezen, rekenen, schrijven en burgerschap. Ook moeten scholen meer tijd krijgen het geld uit te geven. Vandaag staat onderstaand pleidooi van René in De Telegraaf. Het gaat niet goed in het onderwijs. We duikelen jaar in jaar uit omlaag op de zogenaamde pisa-ranglijst. Dat is een lijst waarop de kwaliteit van het onderwijs uit verschillende landen met elkaar wordt vergeleken. En we accepteren dat een kwart van onze leerlingen de school verlaat als functioneel analfabeet. We denken met andere woorden dat deze kinderen de krant kunnen lezen. Maar ze begrijpen niet wat er staat. Voor rekenen zijn de resultaten nog slechter. Dat is een groot probleem. Kinderen die niet voldoende kunnen lezen, gaan zwaar gehandicapt door het leven. En het is volkomen onnodig. Want de wetenschap leert ons hoe we kinderen kunnen leren lezen, schrijven en rekenen. Alle kinderen kunnen dat in de basis leren. Alleen is de kennis hoe dat moet nog niet doorgedrongen tot in de haarvaten van het onderwijs. Heb je rijke of ‘hoogopgeleide’ ouders, dan krijg je het stempeltje dyslexie. Dan leren kinderen het in de basis alsnog, maar dan door commerciële bedrijven. Ben je geboren in een achterstandswijk, dan heb je minder snel dyslexie. Dan heb je gewoon pech. Onderzoek wijst uit dat er slechts één factor is die de kwaliteit van het onderwijs bepaalt. Het gaat om de kwaliteit van de leraar voor de klas. Hoe beter de leerkracht, hoe beter het onderwijs. Helaas hebben teveel scholen geen lerende cultuur. Het is nog steeds niet normaal om bij elkaar in de les te kijken, samen lessen voor te bereiden en doelen te stellen waar gestructureerd en als team aan gewerkt wordt. Op de radio hoor ik met enige regelmaat reclames voor een methode om kinderen in een beperkte hoeveelheid tijd foutloos te leren rekenen. Dat kan ook gewoon. Maar je moet er als school wel voor kiezen om zo’n systeem te implementeren. Er zijn voorbeelden van scholen die hun zaken op die manier binnen de kortste keren op orde krijgen. Op die manier krijgen kinderen les, daar waar ze les moeten krijgen: op school. Door de coronacrisis zijn onderwijsachterstanden opgelopen. Het Rijk heeft in totaal 8,5 miljard euro vrijgemaakt om die achterstanden in te halen. Dat is de totale begroting van de ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit bij elkaar. Dat geld moet binnen tweeënhalf jaar opgemaakt worden. Maar dat kan helemaal niet. Daar hebben scholen de menskracht niet voor en het gaat hier bovendien over een eenmalige investering. Dus is de kans groot dat commerciële onderwijsbureaus worden ingevlogen om kinderen bijles te geven. Dat is mooi voor die kinderen. En dat is nog mooier voor die bureaus. Maar de kwaliteit van het onderwijs wordt er niet duurzaam beter van. Gebruik het geld om de kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op een hoger peil te brengen. Geef scholen langer de tijd om het beschikbare geld te besteden en schrap zinloze werkverschaffing waar leraren vaak mee te maken hebben. Maak per school een plan om een lerende cultuur te creëren, waarin docenten samen en met hulp van de schoolleiding hun lespraktijk versterken. De basis moet weer op orde: lezen, rekenen, schrijven en burgerschap. Leg doelen op die gehaald moeten worden. En reken scholen daar op af. Onderwijskwaliteit is leskwaliteit.

groene aanpak bij CBS de Hoeksteen

CDA CDA Zuid-Holland 23-05-2021 10:45

#TeamCDAHW bezocht CBS De Hoeksteen in Oud-Beijerland voor een rondleiding door de moestuin en over het vergroende schoolplein. Marianne van Wijgerden, de moestuin-en kookjuf en directeur Marco de Jong zijn erg enthousiast over onze oproep voor meer groen- en natuureducatie voor kinderen. Zij vertelden ons over hun ‘groene’ aanpak en de positieve effecten die dat heeft op de kinderen van de school. Dat motiveert ons weer om dit onderwerp blijvend onder de aandacht te brengen.

Kennismaken met kandidaat 9: Sahidah Somer

D66 D66 Zuid-Holland 20-02-2019 11:23

[higlight] Maatschappelijke betrokkenheid is de drijfveer bijalles wat ik doe. Als jurist kijk ik verder dan de letter van de wet en besef dat een probleem vaak een bredere context heeft. Jarenlang heb ik als ambtenaar bij de gemeente Amsterdam en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden achter de schermen van de decentrale politiek ervaring opgedaan. [/higlight]

Als kind was ik al gefascineerd door de politiek. Mijn werkstukken schreef ik over staatsinrichting. Op de basisschool regelde ik dat het uitje van het blokfluitklasje naar de Tweede Kamer ging. Op de middelbare school zat ik in de medezeggenschapsraad en zorgde ik ervoor dat ik als leerling in de benoemingsadviescommissie voor de nieuwe rector zat.

Lid van D66 ben ik geworden, omdat ik geloof in de immateriële waarden. Ik vind het belangrijk dat je zichtbaar jezelf kunt zijn. Ik geloof in een duurzame en harmonieuze samenleving. Wij hebben de planeet niet van onze ouders gekregen, maar van onze kinderen geleend.

Het is nu dus tijd om mij ook voor de schermen te begeven. Graag zou ik met uw steun als D66’er in de Provinciale Staten van Zuid-Holland onze politieke ambities nastreven. Op provinciaal niveau kunnen wij het verschil maken. De effecten van klimaatverandering worden zichtbaar. Bodemdaling heeft negatief effect op huizen en gebouwen in historische binnensteden. Wij zijn de laatste generatie die het tij nog kan keren. Laten we dat dan ook doen!

Wie ben ik? Ik ben Sahidah Somer, op de verkiezingsdag ben ik 34 jaar, en woon al mijn hele leven in de mooie provincie Zuid-Holland. Sinds vier jaar woon ik weer in mijn geboorteplaats Den Haag. Ik ben al jaren actief lid van D66 en zet mij daarnaast in voor mensenrechten. Ik kan genieten van een goed glas wijn, inspirerende boeken en toneelvoorstellingen en de dagelijkse zonnegroet (dat is een vaste serie yogahoudingen) om de dag mee te beginnen.

Rog: Streep door de kleutertoets

CDA CDA Zuid-Holland 06-07-2018 09:58

Vandaag heeft het kabinet bekend gemaakt dat er eindelijk een streep wordt gezet door de omstreden kleutertoets. CDA-Kamerlid Michel Rog is blij dat hiermee na jarenlange inzet een einde komt aan de toetsgekte onder kleuters. Het vertrouwen wordt weer bij kleuterleerkrachten gelegd, zoals het hoort. Michel Rog: “Onze inspanningen tijdens de onderhandelingen voor het Regeerakkoord worden hiermee beloond. Kort nadat bekend is dat de landelijke ‘zittenblijversnorm’ voor kleuters wordt afgeschaft, zijn we hiermee ook af van de opgelegde methodedrang. Kleuters mogen weer gewoon kleuter zijn!”Kleuterleerkrachten gehoordDat de doorgeslagen toetscultuur tot grote ergernis leidde op basisscholen, bleek vorig jaar nog uit een enquête die Michel Rog hield onder bijna 3000 onderwijzers. Maar liefst 85% liet weten dat de toetscultuur onder kleuters niet zinvol is en vooral onrust veroorzaakt bij kinderen, ouders en henzelf. Rog: “Dit kabinet toont hiermee de daadkracht die de afgelopen jaren ontbrak, ondanks de roep van leerkrachten. Zij worden nu eindelijk gehoord. Het is letterlijk en figuurlijk een zonnige dag voor alle kleuters in Nederland.”

💪💪Partij voor de Dieren GoudaLeuk ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zuid-Holland 09-04-2018 16:26

💪💪