Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

73 documenten

Onveilige verkeerssituatie basisscholen Ter Borch

VVD VVD Tynaarlo 01-02-2024 08:34

De afgelopen weken bereikten ons het bericht dat vele ouders zich zorgen maken over de verkeerssituatie nabij de basisscholen in Ter Borch. Door de bouw van de supermarkt is er een toename van bouwverkeer. Dagelijks gaan vele kinderen op de fiets richting de scholen, wat zowel door kinderen als door de ouders als onveilig wordt ervaren. In december van 2023 hebben de kinderen van de basisscholen een petitie aan het college van B&W aangeboden. In de raadsvergadering heeft het college bij monde van wethouder Peters aangegeven dat er op 14 februari bij de scholen wordt gekeken door het college.

Hou zicht op schoolcapaciteit in onze wijken

VVD VVD 's-Hertogenbosch 09-02-2022 11:51

Kinderen moeten naar een school in de buurt kunnen die ze fijn vinden. Het is aan de gemeente en de scholen om voor voldoende lokalen te zorgen, nu en in de toekomst.

Er worden veel woningen gebouwd waardoor er in wijken ook meer kinderen komen die naar school gaan. Dat zorgt nu al op plaatsten voor problemen, zoals bij de basisscholen de Masten in Maliskamp en de Bron in Maaspoort. Daarom vraagt raadslid Mikhael Hack of het college de behoefte scherp in beeld heeft en snel kan schakelen.

Veilig naar school

VVD VVD Barendrecht 31-01-2022 03:00

https://barendrecht.vvd.nl/nieuws/47590/veilig-naar-school

© Jacinta Floor

Nadat eerst de Schaatsbaan zelf is aangepast is, is nu ook het kruispunt met de Hoefslag zo ingericht dat ouders en kinderen veilig van en naar school kunnen. 

Onveilige plekken pakken we aan. 

Geen gelijke kansen meer voor Haarlemmermeerse jongeren voor loting op Amsterdamse middelbare scholen?

VVD VVD Haarlemmermeer 11-09-2020 08:00

Het plan om Amsterdamse kinderen voorrang te geven op plaatsing middelbare scholen in Amsterdam heeft ook gevolgen voor onze kinderen. Volgende week donderdag, tijdens het actualiteiten-vragenuurtje, zullen we vragen of onze wethouder op de hoogte is van een nieuw plan voor loting van middelbare scholen in Amsterdam. In dat plan wordt voorgesteld om Amsterdamse kinderen voorrang te geven bij loting en plaatsing. Middelbare scholen hebben een regionale functie en zijn er dus ook voor onze kinderen. We spreken veel ongeruste ouders uit o.a. Badhoevedorp.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/40640/geen-gelijke-kansen-meer-voor-haarlemmermeerse-jongeren-voor-loting-op-amsterdamse-middelbare-scholen

Daarom zullen wij volgende week aan onze wethouder onderwijs vragen of zij op de hoogte is van het nieuwe plan en of zij onze zorgen gaat overbrengen aan de schoolbesturen in Amsterdam voordat hierover besloten wordt.

Voorlopig geen islamitische basisschool in Hoofddorp

VVD VVD Haarlemmermeer 03-07-2020 10:15

De Stichting Islamitisch Basisonderwijs Amsterdam heeft een aanvraag ingediend voor het oprichten van een islamitische basisschool in Hoofddorp. Wat de VVD betreft komt deze er niet.

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/40135/voorlopig-geen-islamitische-basisschool-in-hoofddorp

© Beeld ANP

Een dergelijke aanvraag wordt in behandeling genomen door het college en die adviseren na een beoordeling van de aanvraag. De VVD vond de beoordeling en onderbouwing onvoldoende en heeft informatieve vragen gesteld. Uit de antwoorden kwam wat de VVD betreft naar voren dat er geen gebruik gemaakt is van alle middelen die het college ten dienste staan om een zo zorgvuldig mogelijk onderbouwde beoordeling van de aanvraag te geven. Daarmee is de aanvraag wat ons betreft onvoldoende zorgvuldig onderbouwd.    Bovendien zien wij geen toegevoegde waarde in het aanbieden van islamitisch onderwijs in onze gemeente. Sterker nog, het belemmert wat de VVD betreft de integratie in onze gemeente.  In een gemeente waar het aantal basisschoolleerlingen afneemt, vinden wij het bovendien een financieel onverantwoorde keuze om een school toe te voegen aan ons plan. We zien juist dat scholen gaan fuseren om het hoofd boven water te houden.Om deze reden wij tegen het voorstel gestemd om een islamitische basisschool op te nemen in het plan van scholen van onze gemeente.

 

Lockdown, maar geen stilstand in Delft

VVD VVD Delft 04-05-2020 10:00

Sinds mijn vorige bericht zijn we al enigszins gewend geraakt aan het leven in de “intelligente lockdown”. De scholen voegden zich pijlsnel naar hun nieuwe situatie. Intussen weten we dat de basisscholen vanaf 11 mei weer open gaan. De Delftse schoolbestuurders die ik hier afgelopen week over sprak waren er positief over! Ze hebben er het beste van gemaakt, maar les in het echt is toch beter, om meerdere redenen.

De afgelopen weken leek een aantal kinderen ook in Delft“verdwenen”, net als in andere steden. Gelukkig waren het er in Delft minder dan 25 en is met zo goed als allemaal nu weer goed contact.

Het zorgpersoneel, ook in de jeugdhulp, en mensen in heel veel andere branches zijn verder afgelopen tijd gewoon aan het werk geweest buiten de deur. Zo ook de mensen in de bouw. Dankzij hen kunnen we ook wat zaken laten zien die zo goed als mogelijk gewoon doorgaan.

Drie projecten wil ik er graag uitlichten. De Praktijkschool van het Grotius College Delft krijgt een mooi nieuw gebouw voor jongeren die een vak willen leren. Vooralsnog is de planning nog steeds om het klaar te hebben voor het nieuwe schooljaar. De renovatie van de superduurzame Cornelis Musius basisschool van Laurentius Stichting nadert het einde. En de kleurrijkste van allemaal: de regenboogbrug! Een liberaal signaal in grauwe tijden! Kijk naar het filmpje voor bewegend commentaar.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Maatregelen Coronavirus verlengd

VVD VVD Landgraaf 22-04-2020 05:12

https://landgraaf.vvd.nl/nieuws/39310/maatregelen-coronavirus-verlengd

De maatregelen vanwege de coronacrisis die 23 maart zijn ingegaan worden t/m 19 mei verlengd. 0Dit hebben Mark Rutte en RIVM-directeur Jaap van Dissel in de persconferentie van 21 april toegelicht. Bekijk de persconferentie hier terug.We gaan samen door om de crisis onder controle te krijgen. Wat betekent dit precies?

Blijf zoveel mogelijk thuis. Boodschappen doen, sporten en een ommetje maken mogen nog steeds, mits je daarbij 1,5 meter afstand houdt. Was zoveel mogelijk je handen.Heb je verkoudheidsverschijnselen? Blijf thuis. Heb je koorts? Dan blijft het hele huishouden thuis.Contactberoepen zoals kappers blijven gesloten t/m 19 mei.Alle vergunningsplichtige bijeenkomsten en evenementen worden afgelast tot 1 september. Ook bij minder dan 100 personen.

De eerdere maatregelen hebben ervoor gezorgd dat het langzaam de goede kant op gaat en er in stapjes ruimte gemaakt kan worden voor versoepelingen. Kinderen vormen weinig besmettingsrisico waardoor het onderwijs langzaam kan worden opgepakt en ouders meer ruimte krijgen om zich te focussen op thuiswerken.

Basisscholen en buitenschoolse opvang gaan weer open vanaf 11 mei. Daarbij wordt de groep gesplitst en gaat de ene helft naar school en de andere helft krijgt les van afstand. Dit wordt afgewisseld, scholen vullen dit zelf in. In het speciaal onderwijs gaat de hele klas weer naar school.Middelbare scholen gaan weer open vanaf 2 juni. Daarvoor worden voorbereidingen getroffen om de 1,5 meter afstand te bewaken.Kinderen t/m 12 jaar mogen vanaf 29 april weer in groepsverband sporten.Jongeren van 13 t/m 18 jaar mogen vanaf 29 april weer sporten met elkaar, maar wel met 1,5 meter afstand.Zelfstandig wonende ouderen vanaf 70 jaar mogen vanaf 29 april bezocht worden door één of twee vaste personen.

Lees hier meer over de verlengde maatregelen en versoepelingen.

De vrijheid van de een mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de ander. Uiteindelijk kunnen we dit alleen met 17 miljoen mensen.

Update van de wethouder in roerige tijden

VVD VVD Delft 22-03-2020 09:18

Er was voor een wethouder onderwijs, jeugd en kinderopvang genoeg te doen deze week. De situatie is ongekend. Vorige week zondagochtend zat ik met schoolbestuurders voor spoedberaad in een verlaten stadskantoor. Afgelopen dinsdag vergaderde het college daar ook. Met verder alleen een handvol medewerkers, de glazenwasser die er toevallig was, en de mensen van handhaving in het gebouw. We proberen de ontwikkelingen met man en macht het hoofd te bieden, en ik moet zeggen, er wordt keihard gewerkt door iedereen. We zijn bijna naadloos overgeschakeld op werken via video en telefoon. Dat gaat goed! Nu na een week, wil ik jullie graag even bijpraten.

Onderwijs en opvang

Het is nu een week geleden dat ik in de loop van zaterdag 14 maart signalen kreeg dat de situatie rond de scholen begon te kantelen. Tot dan toe waren ze open, maar dat weekend bleek iedereen in het onderwijs aan het werk om een steeds lastiger wordende situatie rond te breien. Tot wel 20% van de docenten en ander personeel was niet meer beschikbaar. Er vielen steeds meer gaten in roosters, er waren zorgen rondom de organisatie van de schoolexamens juist in die omstandigheden, sommige locaties moesten bijna gedwongen al sluiten. Er was onduidelijkheid over of een school dat "met gegronde reden" mocht doen, en daardoor werd de druk vanuit ouders om de school wel, of juist niet te sluiten groter.

Op zondagochtend 10.00 uur ben ik daarom met alle Delftse schoolbestuurders die ik op korte termijn kon bereiken samengekomen op het Stadskantoor. We hebben gezamenlijk knelpunten verzameld die we hebben doorgegeven aan regionale en landelijke besluitvormers. Een paar uur later kwam er duidelijkheid: de scholen gaan dicht, op de schoolexamens komen we nog even terug. We hebben meteen besloten om de opvang niet strikt te beperken tot kinderen van ouders met cruciale beroepen, maar ook kinderen met een sociaal medische indicatie erin mee te nemen. Die thuis laten blijven kan echt te zwaar zijn voor ouders, en dat is uiteindelijk niet goed voor de kinderen.

Meteen is met man en macht ambtelijk gewerkt om alles goed te communiceren. De laatste te accorderen brief kwam op zondagavond 23.30 uur nog op mijn bureau. De volgende dag was het spannend of het goed zou verlopen, maar alles ging redelijk soepel. Er was een grote wens van scholen en opvang om kinderen op de vertrouwde locaties op te vangen en niet op centrale, aangewezen plekken, en voorlopig kunnen we die wens honoreren en gaat dat goed.

Op diezelfde zondagavond al zijn de eerste docenten begonnen met "digital classrooms" te maken en die vol te zetten met huiswerk en planners, niet zelden tot teleurstelling van kinderen... Maar dat is natuurlijk geweldig, want de vertraging wordt hiermee beperkt. Met het ingezette afstandsonderwijs doemde een nieuw probleem op: niet elk gezin beschikt over een geschikte computer om hierop aan te haken. We hebben daarop de regeling om er een aan te vragen bij de gemeente bij een laag inkomen versneld, en zijn daarnaast in gesprek gegaan met de scholen die hierover signalen afgaven. Zij moeten nu bepalen waar zij behoefte aan hebben.

Intussen gaan de schoolexamens door, en doordat het grootste deel van de kinderen nu thuis zit, hebben de scholen de handen vrij om zich goed om de examenleerlingen te bekommeren en hebben zij ook genoeg ruimte om de examens af te nemen met genoeg fysieke ruimte tussen de leerlingen.

Jeugd

Bij jeugd rezen meteen twee kwesties. Als eerste moest de toegang, met name voor acute gevallen, beschikbaar blijven, maar ook worden voldaan aan de richtlijnen van de RIVM. Kinderen die niet veilig zijn, moeten geholpen worden, corona of niet. Hier is aan voldaan door de toegang open te houden, maar afgeschaald.

Vervolgens bleek de continuïteit van het zorgaanbod in het geding. Ook jeugdhulp is uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod en omzet, en een hele hoop klandizie valt nu -tijdelijk- weg. Wij werden als gemeenten onmiddellijk aangeschreven door aanbieders van jeugdhulp, waarbij zij onder andere wezen op hun liquiditeitspositie, net zoals veel ondernemers dat hebben gedaan. Wij zijn daarover snel met hen in gesprek gegaan, en parallel deed het ministerie van VWS dat met de VNG. Dat loopt, en wij hopen volgende week met nieuws hierover te komen.

Tot zover, wordt vervolgd!

Hatte van der Woude Wethouder VVD Delft

Twee uur gym wordt verplicht in primair onderwijs

VVD VVD Ermelo 05-03-2020 19:05

Scholen in het primair onderwijs worden verplicht om minimaal twee uur gym per week te verzorgen. Dat is het resultaat van een voorstel van Kamerleden Rudmer Heerema (VVD) en Michiel van Nispen (SP), wat door een meerderheid van de Tweede Kamer vorige maand is aangenomen. Heeft Ermelo voldoende gymaccommodatie om elke schoolklas in elke schoolweek die twee klokuren aan te bieden? Dat vraagt de VVD zich af en stelt daarom vragen aan het College van Burgemeester & Wethouders.

https://vvdermelo.nl/twee-uur-gym-wordt-verplicht-in-primair-onderwijs/Gymzaal (CC0 - Pixabay -- Stefan_Schranz)

Gymzaal (CC0 – Pixabay — Stefan_Schranz)

Gemeenten hebben de wettelijke taak gymaccommodatie beschikbaar te stellen aan het onderwijs. Scholen stellen de leerkrachten aan die bevoegd zijn voor het geven van bewegingsonderwijs. Op dit moment huren een aantal scholen in Ermelo vakleerkrachten in van het Gemeentelijk Sportbedrijf Interactie.  Gemeenten en scholen kunnen rekenen op een overgangsperiode van drie jaar om te voldoen aan de minimaal verplichte twee klokuren gym per schoolweek. Tot nog toe waren scholen al verplicht om gymonderwijs te geven, maar het aantal uren wat daarvoor staat was niet wettelijk vastgelegd. Met het amendement van Heerema en Van Nispen is de verplichte twee uur gym als ‘deugdelijkheidseis’ in de wet opgenomen. Daarmee willen ze tot een “steviger fundament voor voldoende en goed bewegingsonderwijs voor alle kinderen” komen. Het aangenomen voorstel geldt voor het hele primair onderwijs (basisonderwijs en speciaal onderwijs).

Ermelo telt 12 basisscholen. Op dit moment biedt de gemeente elke schoolklas maximaal anderhalf klokuur per week aan. Het huidige gebruik varieert per school: van twee separate lesuren van 45 minuten tot één blokuur van anderhalf uur per schoolweek. Ook minder gebruik komt voor. Dat mag binnenkort niet meer. Er zal dus in de komende drie jaren wat moeten gebeuren om wel aan de nieuwe ‘deugdelijkheidseisen’ te voldoen, stelt de VVD-fractie. Die eisen betreft enerzijds voldoende gymaccommodaties en anderzijds voldoende vakleerkrachten of vakspecialisten. Dat laatste is een verantwoordelijkheid van de scholen, het eerste van de lokale overheid. Daarom stelt de VVD de volgende vragen aan het College van Burgemeester & Wethouders:

Betreft huidige situatie = schooljaar 2019-2020 – NUL-meting

1. In hoeveel lesgroepen hebben de 12 basisscholen hun leerlingen ingedeeld? Specificeer naar kleuters en groepen 3 t/m 8.
2. Hoeveel klokuren gymaccommodatie biedt de gemeente Ermelo op dit moment wekelijks aan de 12 basisscholen? Specificeer per gymaccommodatie en specificeer naar groepen kleuters en groepen 3 t/m 8.
3. Hoeveel capaciteit gymaccommodatie blijft op dit moment nog onbenut?

Betreft schooljaar 2022-2023

4. Hoeveel klokuren gymaccommodatie dient de gemeente Ermelo over drie jaar tenminste beschikbaar te stellen aan de basisscholen in Ermelo?
5. Kan de gemeente na vervanging van Sportcentrum Caluna en Wethouder  Balverszaal door het nieuwe Sportcentrum duurzaam voldoen aan de ‘deugdelijkheidseis’ van tenminste twee klokuren gymaccommodatie per groep per schoolweek? Onderbouw cijfermatig.

6. Welke maatregelen zijn nodig om het eventuele tekort aan te vullen, dan wel welke overcapaciteit is waar nog beschikbaar waarop basisscholen een aanvullend beroep kunnen doen? ​​​

The post Twee uur gym wordt verplicht in primair onderwijs appeared first on VVD Ermelo.

Een leven vol van onderwijs

PvdA PvdA VVD Nederland 21-02-2020 13:05

Spreiding van inkomen, kennis en macht. Het kabinet den Uyl draaide er niet om heen. Jos van Kemenade werd in dat kabinet in 1973 minister van Onderwijs & Wetenschappen. Hij ging dus over de kennis. En hij had er, zoals Wim Kan in een oudejaarsconferentie zei, ook voor doorgeleerd. Joop den Uyl haalde de jonge hoogleraar onderwijssociologie uit Nijmegen. Toen hij belde zei Jos, altijd bedachtzaam, “Minister, daar vraagt u me wat. Mag ik wat bedenktijd?” Waarop de beoogde premier, een tikje knorrig, zei: “Zal ik dan maar over een uurtje terugbellen?”

De wetenschapper ontpopte zich razendsnel tot een politieke bestuurder. Ideeën omzetten in werkelijkheid, dat ging het om. We weten echt al heel lang dat kinderen, die opgroeien in een gezin waar de ouders maar beperkte onderwijskansen kregen, met een achterstand de school binnenkomen. We weten dat een te vroege selectie talent onbenut laat. De hiërarchische opbouw van het voortgezet onderwijs versterkt de ongelijke deelname, de scheve verdeling van kansen.

Wat terug kijkend vooral opvalt is hoe de minister de dialoog met het onderwijs opzocht. Hij had weliswaar zijn opvattingen en die droeg hij ook nadrukkelijk uit. Maar hij was de eerste, en voorlopig ook de laatste, minister van onderwijs de een debat met alle betrokkenen aanging over de toekomst van het hele onderwijs. Zijn discussienota ‘Contouren van een toekomstig onderwijsbestel’, kortweg ‘de Contourennota’ ging naar alle scholen, alle ouderorganisaties, de onderwijsvakbonden. De staatsdrukkerij maakte overuren. De nota leidde tot een hartstochtelijk debat. De minister stond elke avond wel ergens in een zaaltje.

Als het onderwijsbeleid van de vorige eeuw beschreven wordt zal blijken dat er een periode was vòòr van Kemenade en de tijd erna. Wie nu de Contourennota ter hand neemt, een kleine halve eeuw later, zal verbaasd zijn over actualiteit van de agenda die er in wordt beschreven. Dat is een groot compliment voor van Kemenade, maar het zegt ook iets over het onvermogen van de onderwijspolitiek om structurele hervormingen door te voeren, aan consensus te bouwen voor de langere termijn.

Jos was nog maar een half jaar minister of hij stond al op de stoep van het Groninger stadhuis. Ons linkse College was een jaar onderweg, ons onderwijsbeleid stond nog in de grondverf. De minister was 37, de wethouder 27. “Jongens waren we – maar aardige jongens. Al zeg ik ’t zelf.” (Nescio). Wat vanaf die dag begon was een persoonlijke vriendschap die tegelijk politieke kameraadschap was. Een schaars goed in en buiten de partij.

Kleuteronderwijs en lagere school werden basisschool, de aandacht voor onderlinge verschillen van kinderen groeide, net als de bestrijding van achterstanden. Algemeen aanvaarde pedagogische noties en bewuste keuzes om gelijkheid van kansen te versterken gingen hand in hand.  Waar de nieuwe basisschool een breed gedragen concept bleek, sloeg bij de voorstellen voor de hervorming van het voortgezet onderwijs politiek de vlam in de pan. Werd nog wel breed erkend dat een min of meer definitieve schoolkeuze op twaalfjarige leeftijd te vroeg was, de keuze van het kabinet den Uyl voor een middenschool voor 12 tot 16 jarigen stuitte op fel en hardnekkig verzet. Die te vroege keuze, de te scherpe scheiding tussen beroeps- en algemeen vormend onderwijs, de aansluiting die Jos zocht bij de nieuwe basisschool, maakte dat hij een echte hervorming noodzakelijk vond. Of je nu later met je handen of met je hoofd ging werken, er was een bredere basis nodig voor alle leerlingen. Het debat werd, vooral van VVD-zijde als snel vergiftigd, een Telegraafkop uit die tijd luidde: “VVD schrikt van onderwijsplan: Socialistisch spuitje bedreigt schooljeugd.”

Het is eigenlijk nog een wonder dat er in dit politieke klimaat experimenten plaats konden vinden in het land met zulke heterogene, brede middenscholen, o.a. in Amsterdam – Zuid Oost en in Groningen. Die scholen lieten zien dat, net als in het basisonderwijs leerlingen met verschillende capaciteiten en interesses bijeen gehouden konden worden, waardoor niet al op twaalfjarige leeftijd hun toekomst feitelijk hoefde te worden vastgelegd. Er was uiteindelijk in het parlement geen meerderheid voor algehele invoering.

Jos heeft het nog meegemaakt dat vrij recent onderwijsorganisaties opnieuw het debat openden hoe we een te hiërarchisch onderwijssysteem zo kunnen inrichten dat het alle leerlingen eerlijke kansen biedt. Hij hoopte dat ook de PvdA het debat opnieuw niet zou schuwen. Als het dan niet met een geheel nieuw schooltype zou kunnen, dan zou de basisschool tenminste met twee jaar kunnen worden verlengd. Een voorstel van hem en mij haalde het bij de opstelling van ons vorige verkiezingsprogramma niet.

Door de ongekende felheid van het middenschooldebat lijkt het nu (ook in de herdenkingsartikelen deze dagen) alsof Jos van Kemenade vooral de man van de middenschool was. Dat was hij ook. Maar zijn onderliggende drijfveren waren niet alleen kansengelijkheid, brede toerusting voor iedereen. Door al zijn opvattingen, voorstellen en publicaties liep een rode draad: emancipatie. Van zijn proefschrift “De katholieken en hun onderwijs” tot zijn enorme inzet voor de moedermavo, de volwasseneneducatie, de Open Universiteit, het onderwijsvoorrangsbeleid, altijd ging het om toerusting, volwaardig deel kunnen nemen. Het waren die paar woorden die boven de samenvatting van de Contourennota stonden die hem in essentie kenmerkten: meer mensen mondig maken.

Hij was ten diepste met de democratie en de publieke zaak verbonden. Ook toen hij geen minister meer was. Wanneer het me in onze oppositiebankjes te weinig productief werd, zei ik een keer: “Jos, ik geloof niet dat ik hier gelukkig word.” Zijn antwoord tekende zijn plichtsbesef: “Jacques, het is niet de functie van de Tweede Kamer der Staten Generaal om jouw gelukkig te maken.”

Toen hij uiteindelijk de landelijke politiek verliet, de universiteit van Amsterdam ging leiden, vervolgens burgemeester werd van Eindhoven, Commissaris van de Koningin in Noord-Holland, voorzitter van de Raad voor het Openbaar bestuur, steeds opnieuw zocht hij de volle democratie, niet alleen voor wie er voor doorgeleerd had. Als voorzitter van Nederlands Centrum voor Buitenlanders bleef hij zich inzetten voor het volwaardig kunnen deelnemen van migranten en hun kinderen. Nederlands leren, natuurlijk. Maar ook respect voor hun identiteit. Wat katholieken had geholpen bij hun emancipatie, vrijheid van onderwijs en vrijheid van godsdienst, mag islamitische Nederlanders niet worden onthouden.

Hij leefde en dacht met me mee. Toen ik staatssecretaris van onderwijs werd en opnieuw probeerde door de invoering van de basisvorming het onderwijsgebouw aan de leerlingen aan te passen, in plaats van andersom. En leed me mee toen opnieuw bleek, na mijn vertrek van O&W,  dat de onderwijspolitiek het funderend onderwijs geen perspectief kon bieden. Verkregen consensus verdampte in opnieuw oplaaiende politieke strijd.

Als fractievoorzitter tijdens het eerste kabinet Kok, kon ik altijd bij hem terecht. Solidair waar het kon, maar kritisch waar het moest. A man for all seasons.

En geleidelijk kwamen er de jaren waarin hij van uiterst actief deelnemer, betrokken toeschouwer werd. Minister van Staat. Maar ook, zoals zo velen, met de beperkingen van een ouder worden lijf. Na de dood van Annie, zijn vrouw, vond hij het zwaar. Maar zijn geest bleef helder. We keken samen niet alleen vaak terug, maar hij bleef een baken voor progressieve politiek, voor gelijkberechtiging, voor een sociaal-democratie die weerbaar moest zijn, radicaal om fundamentele ongelijkheid te bestrijden. En hij bleef de intelligente, constructieve man met veel humor. Leermeester en inspirator.

 

Jacques Wallage.

https://www.pvda.nl/nieuws/jos-van-kemenade-een-leven-vol-van-onderwijs/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

https://www.pvda.nl/nieuws/jos-van-kemenade-een-leven-vol-van-onderwijs/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.