Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

8 documenten

N65: een financiële molensteen voor Vught

CDA CDA Vught 06-05-2020 22:00

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Begroting Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar deel 3 "De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje",van het 3-luik over de N65 viashorturl.at/JORW8 In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

N65: een financiële molensteen voor Vught

CDA CDA Vught 06-05-2020 22:00

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Begroting Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar deel 3 "De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje",van het 3-luik over de N65 viashorturl.at/JORW8 In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

Ombouw N65: erop of eronder!

CDA CDA Vught 05-05-2020 16:40

De coronacrisis heeft grote consequenties voor de gemeentefinanciën. Het CDA heeft daarom het college van B&W gevraagd om een eerste doorrekening van de gevolgen. Nu duidelijk is geworden dat de gemeentelijke inkomsten lager zullen zijn dan begroot en de uitgaven hoger, is het zaak om de financiële consequenties voor de begroting 2020 zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. Dat is extra belangrijk omdat de begroting 2020 niet deugt. Afgelopen november, zo midden in deze Corona-crisis tijden lijkt het alweer een eeuwigheid geleden, werd in de gemeenteraad de begroting 2020 behandeld. Het CDA stemde als enige politieke partij tegen. Waarom? Omdat het wettelijk vereiste begrotingsevenwicht met kunstgrepen en creatief boekhouden tot stand is gebracht. En vooral omdat er in de begroting 2020 verplichtingen zijn opgenomen waarvoor géén dekking is. •De toekomstige Zuiderbosschool is daar een goed voorbeeld van. Volgens een eigen officiële opgave van het College kost deze nieuwbouw minimaal € 14 mln., maar in de begroting 2020 wordt slechts € 8 mln. begroot. Een tekort van maar liefst € 6 mln. •Datzelfde geldt voor de zogeheten Bestemmingsreserve Rijksinfra, het spaarpotje waaruit de N65 moet worden betaald. Die spaarpot moet volgens opgave van het College op het jaareinde van 2023 in totaal € 39 mln. groot zijn. In de begroting is die spaarpot eind 2023 voor slechts € 33 mln. gevuld. Dus ook hier € 6 mln. te weinig. •Ook tekort begroot is de prijsindexatie op de N65 en PHS (spoorproject). Het college raamt in de begroting met 2,5% prijsstijging sinds 2016, maar in werkelijkheid bedraagt die prijsstijging in de Grond, Weg en Waterbouw vanaf 2016 circa 20%. De begroting schiet dus ook hier schromelijk tekort, in Euro’s ruim € 4 mln. Drie voorbeelden die optellen tot € 16 mln. Aan uitgaven, waarvoor géén dekking in de begroting is. Hoe duidelijk kan een begroting niet deugen. Het college, daarin gesteund door de coalitiepartijen, heeft bewust gekozen voor een begroting die niet op orde is. Zelfs zonder de hierboven genoemde € 16 mln. zijn de gevolgen al enorm. De schuldenlast van Vught stijgt naar 148%. Dat wil zeggen dat de schuldenlast anderhalf keer groter is dan de jaarlijkse inkomsten van Vught. “ Een zeer hoge schuld ” zegt het college zelf in haar toelichting op de begrotingscijfers. De kredietwaardigheid van Vught zakt naar een absoluut dieptepunt. Of, om met de woorden van het college te spreken, ons “bezit is zeer zwaar belast met schuld”. Ook geeft het college aan dat “er nauwelijks structurele ruimte is om tekorten of extra lasten binnen de huidige begroting op te vangen” en “dit past binnen ons beleid om strak te begroten” en als laatste “indien nodig er wel ruimte is om het eigen beleid aan te passen” (bron: begroting 2020, blz. 71). Het CDA constateert dat we met de coronacrisis op het punt zijn aanbeland dat het college haar beleid moet aanpassen. Er zal ingegrepen moeten worden, wil Vught niet failliet gaan. Uitstel en zelfs afstel van de N65 ligt voor de hand. Vooral ook omdat de overeenkomst met Rijkswaterstaat bij het optreden van een overmachtssituatie ruimte biedt voor heronderhandeling.Waar wacht het College nog op? Kijk voor meer informatie naar de avulo.nl op woensdag 6 mei 16:00 uur: De N65 en het gemeentelijk huishoudboekje. In deze aflevering worden verschillende meningen gegeven over de financiële gezondheid van onze gemeente en de gevolgen voor ons huishoudboekje in de komende jaren. Kiezen voor de grote financiële bijdragen die onze gemeente wil doen aan het oplossen van infrastructuur problemen van Rijkswaterstaat en ProRail, zullen een grote invloed hebben op voorzieningen als scholen, sport, cultuur, verkeersveiligheid en het sociaal domein.

CDA en D66 scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Vught 20-09-2019 07:58

De Vughtse gemeenteraadsfracties van CDA en D66 hebben zich achter de actie 'Wij willen die vent-weg' geschaard. De werkgroep Jagersboschlaan en de SP begonnen deze actie enkele maanden terug. Ze willen voorkomen dat de Jagersboschlaan wordt verhard en wordt opengesteld voor autoverkeer. CDA en D66 sluiten gaan nu ook achter de actie staan, omdat het college heldere vragen van Vughtse inwoners niet wil beantwoorden. Hiermee keert het college de Vughtse samenleving de rug toe. CDA en D66 hebben het college de afgelopen maanden de tijd gegeven om op vragen van omwonenden, het Maurick College, kinderopvang Mowgli en verschillende belangenverenigingen te antwoorden. Terechte vragen als waarom de weg überhaupt aangelegd moet worden en of er alternatieven zijn om Regina Coeli te ontsluiten door de ventweg langs de N65 door te trekken. Cijfers tonen aan dat openstelling niet nodig is Inmiddels is gebleken uit cijfers van de gemeente zelf dat de weg niet open hoeft vanwege de aanpak van de N65. De cijfers tonen aan dat er geen enkele noodzaak is om van het pad dat dagelijks gebruikt wordt door honderden fietsers en voetgangers een ontsluitingsweg te maken. Hulpdiensten ten onrechte ingezet als argument Volgens wethouder van Woesik is de openstelling van de Jagersboschlaan noodzakelijk is voor de hulpdiensten. Ook dat argument is weggevallen. Uit navraag blijkt dat hulpdiensten hier helemaal niet om hebben gevraagd. Bij de ombouw van de N65 en de verdieping van het spoor zullen hulpdiensten er noodzakelijkerwijs wel eens langer over doen om ergens te komen. In geval van nood kunnen hulpdiensten nu ook al over de onverharde weg. Om hiervoor een hele weg blijvend te verharden, is onlogisch en onnodig. Alle gronden voor openstelling zijn weg Er is dus geen enkel argument meer over om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. De afgelopen maanden bleef het stil. Antwoorden op allerlei vragen zijn uitgebleven en het gesprek met betrokkenen is vermeden. Desalniettemin is deze week het verkeersbesluit genomen om de weg open te stellen. Daarmee gaat het college (wederom) lijnrecht in tegen het coalitieakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD, waarin staat dat inwoners van Vught in een vroeg stadium betrokken moeten worden bij besluitvorming. Hier gebeurt het tegenovergestelde. Dit alles bij elkaar hebben CDA en D66 doen besluiten om zich te scharen achter deze actie ‘Wij willen die vent-weg’. Petitie Voor de actie is ook een petitie opgestart. Deze kanHIERgetekend worden

D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man

D66 D66 Vught 22-04-2019 22:48

D66 Vught heeft aan het college van Vught schriftelijke vragen gesteld over allerlei nieuwe wilde plannen die er zijn bij de IJzeren Man. D66 is bezorgd over het hoge pretparkgehalte ervan en wil weten wat en of de gemeente (college en/of gemeenteraad) iets zou kunnen ondernemen tegen de beoogde ontwikkelingen. De grond is namelijk nog steeds van de gemeente.

De privatisering van het strandbad en -paviljoen van de IJzeren Man is een van de grootste successen van Vught van de afgelopen jaren. De kwaliteit van het paviljoen en het strandbad is enorm verhoogd. De IJzeren Man was al een parel van Vught, maar die is door de fantastische en bovenal creatieve inzet van Henric en Annemieke Vermeer Fit van Outdoor helemaal opgepoetst.

Kwaliteit van de IJzeren Man is in korte tijd fors verhoogd

De filosofie achter het op deze wijze runnen van de IJzeren Man spreekt D66 erg aan. Creatief omgaan met het huidige onroerend goed, vernieuwende concepten, gastvrijheid centraal etc. En dat allemaal met heel veel respect voor de omgeving: geen pretpark, maar kwaliteit. Bijkomend voordeel van de ontwikkeling is dat de gemeente niet meer jaarlijks forse tekorten moet bij leggen; de exploitatie kost de gemeente niets meer.

Offer you can’t refuse voor vorige eigenaren

Het was voor de fractie van D66 dan ook een verrassing dat eind vorig jaar Fit Outdoor de recreatievoorzieningen bij de IJzeren Man verkocht aan de Vughtse vastgoedondernemer Bas van der Ven. De laatste jaren was het al zo goed gegaan, ze waren zo goed op weg met de ontwikkeling die ze voor ogen hadden, maar blijkbaar kwam er een offer you can’t refuse. In het Brabants Dagblad nam de nieuwe eigenaar in eerste instantie alle zorgen weg. Hij gaf aan te willen voortborduren op de ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Plan voor de bouw van een hotel

Tot grote schrik van de fractie van D66 zijn er nu plannen voor een toch wel andere koers. De nieuwe eigenaar heeft deze tegen verschillende Vughtenaren verteld. Het zou gaan om de uitbreiding van een terras naar 500 stoelen en het bouwen van de grootste waterglijbaan van Europa. Verder is het plan om op de plek een hotel neer te zetten met 60 kamers.

D66 maakt zich zeer grote zorgen over deze plannen en heeft daarover de volgende schriftelijke vragen gesteld:

Is het college op de hoogte van de plannen van de nieuwe eigenaar met de IJzeren Man? Wat vindt het college van deze plannen? In hoeverre is het mogelijk om deze drie plannen te realiseren binnen het huidige bestemmingsplan? Het college heeft jarenlang de bouw van een hotel aan de Boulevard tegengehouden. Vindt het college een hotel bij het strandbad wel tot de mogelijkheden behoren? Graag een beargumenteerd antwoord. Welke mogelijkheden heeft het college om te voorkomen dat de IJzeren Man een pretpark wordt? Welke mogelijkheden heeft de gemeenteraad om te voorkomen dat de IJzeren Man een pretpark wordt?

Reacties? fractie@d66vught.nl

***UPDATE*** De vragen zijn beantwoord. Het college heeft kennis genomen van de plannen, maar hier nog geen enkel besluit over genomen. De fractie van D66 heeft uitgebreid gesproken met de plannenmaker. Die gaf oa aan geen grote waterglijbaan meer aan te willen leggen, omdat daar te veel ‘ongewenst publiek’ op af zou komen. Er komt wel een klimbos, maar dat wordt alleen aangelegd als het hotel er mag komen.

The post D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man appeared first on D66 Vught.

Parkeersituatie Ploegveld

SP SP Vught 01-05-2018 17:48

Er is een bijeenkomst geweest van de werkgroep Ploegveld met Fractie en Bestuur van de SP. We hebben de werkgroep aangehoord en aan de hand van hun bevindingen zijn er schriftelijke vragen gesteld aan B&W, na 28 mei zullen deze beantwoord worden. Ondertussen gaan we de bewoners informeren en uitnodigen om samen met de SP de antwoorden te evalueren en dan kijken naar de vervolgstappen.

Zie ook: Wonen

Schriftelijke vragen betreffende renovatie Battle Axe in Cromvoirt

CDA CDA Vught 19-03-2018 18:18

Het CDA Vught Cromvoirt is verbaasd dat de Battle Axe gerenoveerd wordt, terwijl er een initiatief lag vanuit de Cromvoirtse gemeenschap voor een herontwikkeling van het gehele gebied. Het CDA heeft hierover de volgende schriftelijke vragen gesteld aan het college; Waarom heeft het college gekozen voor renovatie van de Battle Axe in plaats van het plan van de Cromvoirtse initiatiefnemers?Zijn de initiatiefnemers van deze keuze door het college op de hoogte gesteld voorafgaand aan het persbericht?In hoeverre hebben de initiatiefnemers de mogelijkheid gekregen van het college om hun plannen bij te stellen, zodat zij mogelijk wel verwezenlijkt zouden kunnen worden?Zou dit anders alsnog tot de mogelijkheden behoren? Klik hier voor de volledige tekst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.