Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

42 documenten

Opinie: "Dit is de doodsteek voor de integratie"

VVD VVD Amsterdam 03-04-2023 09:18

Hollanda'nın başkenti neresidir?  Het zou zomaar kunnen dat we dit vaker gaan horen in de klas. Naast alle onduidelijkheid hoe meertalig onderwijs praktisch zou werken, is het ook principieel een onzalig plan. Dat begint al bij de basis van het voorstel, wat op drijfzand is gebaseerd. Daar wordt namelijk veronderstelt dat de huidige omgang met vreemde talen niet ‘inclusief’ zou zijn. Het zou indruisen tegen de ‘gelijkwaardigheid’ en ‘diversiteit’ in onze samenleving. Hier wordt echter één belangrijk ding vergeten: sommige talen zijn in ons land eenvoudigweg praktischer om te kunnen spreken dan anderen.   Er wordt beweerd dat meertaligheid in het onderwijs kan leiden tot betere prestaties in de klas, maar dit is twijfelachtig. Eén ding staat echter vast: het zal zeker niet leiden tot een betere omgang en integratie buiten het klaslokaal om. Twee leerlingen die allebei Turks spreken, sluiten leerlingen die deze taal niet spreken buiten. Met kliekjesvorming op het schoolplein tot gevolg. Het is lariekoek om te veronderstellen dat er zoiets bestaat als taalonafhankelijke vakken. Ook voor bijvoorbeeld wiskunde is goed begrijpend lezen van groot belang. Schoolboeken zijn bovendien in het Nederlands. De som kan dan wel taalonafhankelijk zijn, de opdracht is dat niet. Daarnaast is het überhaupt twijfelachtig of het aanwenden van de eigen taal leidt tot een betere beheersing van het Nederlands. Er bestond namelijk, door de gedachte dat veel arbeidsmigranten na verloop van tijd weer terug zouden keren naar hun land van herkomst, tot 2004 het onderwijs in allochtone talen (OALT). Evaluaties van de OALT door de Onderwijsraad en het Sociaal en Cultureel Planbureau hebben nooit bewijs gevonden dat onderwijs in de eigen taal bijdraagt aan het gemakkelijker leren van een andere taal. Tevens zal het toestaan van meertaligheid in het onderwijs docenten hoofdpijn geven. Want hoe moeten zij nog orde houden, als zij niet eens kunnen volgen wat leerlingen onderling met elkaar bespreken? Het vak wordt onaantrekkelijker terwijl het lerarentekort nu al gigantisch is.  

 Tot slot, en misschien wel het belangrijkste: in Nederland dient het onderwijs in het Nederlands te zijn. Gewoon, uit principe. Het gaat hier nota bene in veel gevallen om kinderen die in Nederland zijn geboren. Het beheersen van een tweede taal is dan mooi, maar het introduceren van andere talen in het onderwijs ondermijnt het belang van onze taal. Wat voor signaal geeft de overheid af aan ouders die geen Nederlands spreken, als zij horen dat hun kinderen gewoon in hun taal mogen communiceren op school? Blijkbaar is het Nederlands toch niet zo belangrijk om mee te doen in de samenleving. Een ontzettende misvatting.   Meertaligheid in het Nederlandse onderwijs zal de doodsteek zijn voor de integratie, docenten voor grote problemen stellen en de kansenongelijkheid laten toenemen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat een dergelijke maatregel gretig aftrek vindt bij linkse progressieve partijen. Mocht u zich nog afvragen wat het antwoord is op de vraag waar dit artikel mee begon: ‘’Wat is de hoofdstad van Nederland?” Welnu, het antwoord is Amsterdam: de plaats waar dit beleid zal worden uitgerold en de zelfbenoemde hoofdstad van kansengelijkheid, de ironie.   

 

Opinie: "Dit is de doodsteek voor de integratie"

VVD VVD Amsterdam 03-04-2023 09:18

Hollanda'nın başkenti neresidir?  Het zou zomaar kunnen dat we dit vaker gaan horen in de klas. Naast alle onduidelijkheid hoe meertalig onderwijs praktisch zou werken, is het ook principieel een onzalig plan. Dat begint al bij de basis van het voorstel, wat op drijfzand is gebaseerd. Daar wordt namelijk veronderstelt dat de huidige omgang met vreemde talen niet ‘inclusief’ zou zijn. Het zou indruisen tegen de ‘gelijkwaardigheid’ en ‘diversiteit’ in onze samenleving. Hier wordt echter één belangrijk ding vergeten: sommige talen zijn in ons land eenvoudigweg praktischer om te kunnen spreken dan anderen.   Er wordt beweerd dat meertaligheid in het onderwijs kan leiden tot betere prestaties in de klas, maar dit is twijfelachtig. Eén ding staat echter vast: het zal zeker niet leiden tot een betere omgang en integratie buiten het klaslokaal om. Twee leerlingen die allebei Turks spreken, sluiten leerlingen die deze taal niet spreken buiten. Met kliekjesvorming op het schoolplein tot gevolg. Het is lariekoek om te veronderstellen dat er zoiets bestaat als taalonafhankelijke vakken. Ook voor bijvoorbeeld wiskunde is goed begrijpend lezen van groot belang. Schoolboeken zijn bovendien in het Nederlands. De som kan dan wel taalonafhankelijk zijn, de opdracht is dat niet. Daarnaast is het überhaupt twijfelachtig of het aanwenden van de eigen taal leidt tot een betere beheersing van het Nederlands. Er bestond namelijk, door de gedachte dat veel arbeidsmigranten na verloop van tijd weer terug zouden keren naar hun land van herkomst, tot 2004 het onderwijs in allochtone talen (OALT). Evaluaties van de OALT door de Onderwijsraad en het Sociaal en Cultureel Planbureau hebben nooit bewijs gevonden dat onderwijs in de eigen taal bijdraagt aan het gemakkelijker leren van een andere taal. Tevens zal het toestaan van meertaligheid in het onderwijs docenten hoofdpijn geven. Want hoe moeten zij nog orde houden, als zij niet eens kunnen volgen wat leerlingen onderling met elkaar bespreken? Het vak wordt onaantrekkelijker terwijl het lerarentekort nu al gigantisch is.  

 Tot slot, en misschien wel het belangrijkste: in Nederland dient het onderwijs in het Nederlands te zijn. Gewoon, uit principe. Het gaat hier nota bene in veel gevallen om kinderen die in Nederland zijn geboren. Het beheersen van een tweede taal is dan mooi, maar het introduceren van andere talen in het onderwijs ondermijnt het belang van onze taal. Wat voor signaal geeft de overheid af aan ouders die geen Nederlands spreken, als zij horen dat hun kinderen gewoon in hun taal mogen communiceren op school? Blijkbaar is het Nederlands toch niet zo belangrijk om mee te doen in de samenleving. Een ontzettende misvatting.   Meertaligheid in het Nederlandse onderwijs zal de doodsteek zijn voor de integratie, docenten voor grote problemen stellen en de kansenongelijkheid laten toenemen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat een dergelijke maatregel gretig aftrek vindt bij linkse progressieve partijen. Mocht u zich nog afvragen wat het antwoord is op de vraag waar dit artikel mee begon: ‘’Wat is de hoofdstad van Nederland?” Welnu, het antwoord is Amsterdam: de plaats waar dit beleid zal worden uitgerold en de zelfbenoemde hoofdstad van kansengelijkheid, de ironie.   

 

Luisterend oor voor leraren

CDA CDA Amsterdam 15-09-2020 11:04

“We hebben de #leraren hard nodig in Amsterdam. Daarom stellen we mede op verzoek van @DiederikBoomsma een aantal extra parkeervergunningen voor scholen beschikbaar”luiddede tweet van wethouder Verkeer en Vervoer Sharon Dijksma op 5 juni nadatHet Paroolhierover berichtte. Het is weer een bevestiging dat het CDA met zijn eenmansfractie veel kan bereiken voor stadsbewoners. In mijn vorige stukje voor deze katern schreef ik hoe wij tientallen scholen vroegen naar hun ervaring met het parkeren bij scholen. Dat bleek toen al een groot probleem en covid-19 heeft het thema nog hoger op de agenda doen zetten. Wederom hebben we scholen benaderd om het net op te halen. Dat is sowieso mijn favoriete manier van politiek bedrijven in deze stad: we zijn er immers om Amsterdammers een stem te geven in het lokaal bestuur. Ik zou nergens zijn zonder de input van experts, schoolhoofden, leraren en ouders. Daar staan we als CDA inmiddels ook wel bekend om: toegankelijk zijn, een luisterend oor bieden en op constructieve wijze successen binnen halen. Afijn, het parkeren tijdens corona. Zeker ten tijde van deze crisis waarin de leraren een extra risico lopen door voor de klas te blijven staan zou het veilig reizen naar werk toch wel de minste zorg moeten zijn. En na stevig aandringen werd dit beaamt. Deze leraren zijn er immers voor onze kinderen, en ik vind dat de Gemeente Amsterdam verplicht is er te zijn voor haar Amsterdamse leraren. Daar blijf ik op hameren, ook nu met de ventilatie op scholen, nóg zo een extra risico voor leraren. Amsterdam moet klaar staan voor de leraar zoals zij klaar staan voor de toekomst. Ik wens alle leraren, ouders en kinderen een gezond en veilig schooljaar toe! Lotte Schipper Duoraadslid Werk, Inkomen & Onderwijs lotte@cda.amsterdam

Stadsdeelbestuurder Jeroen van Berkel (50) plotseling overleden

PvdA PvdA Amsterdam 17-08-2020 19:27

Afgelopen maandag heeft ons aan het begin van de avond het zeer verdrietige nieuws bereikt dat Jeroen van Berkel, onze stadsdeelbestuurder in Amsterdam West, op 50-jarige leeftijd plotseling is overleden.

Het is met woorden niet te beschrijven hoe hard dit nieuws is ingeslagen en hoe groot het verdriet is dat ‘onze’ Jeroen zomaar uit ons midden is weggevallen. Met het overlijden van Jeroen verliezen wij een energieke en joviale bestuurder, een grote knuffelbeer die altijd midden tussen de mensen stond, een op en top sociaaldemocraat en een echte Amsterdammer. Een man met een hart van goud en een stevige mening, die hield van zijn stad en van ‘zijn’ stadsdeel West in het bijzonder. Daarvoor ging hij door het vuur.

Jeroen begon zijn politieke loopbaan in de Tweede Kamer, als beleidsmedewerker van Khadija Arib. Daarna was hij in de Stopera assistent van wethouders Rob Oudkerk en Ahmed Aboutaleb en sinds 2007 opnieuw in Den Haag als assistent van staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken, en van minister Jet Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Vanaf 2014 was hij actief als stadsdeelbestuurder in Amsterdam West, waar hij zeer gewaardeerd werd om zijn energieke en mensgerichte manier van besturen. Jeroen kende iedereen, en iedereen kende Jeroen.

Ons verdriet om het verlies van Jeroen is heel groot. We zijn hem enorm dankbaar voor alles wat hij voor de Partij van de Arbeid, in de talloze verkiezingscampagnes, voor het stadsdeel West en voor de stad Amsterdam heeft betekend, en hij blijft altijd in ons hart. Wij wensen zijn partner en twee dochters heel veel sterkte toe met het verwerken van dit veel te grote verlies.

Bas Torenvliet Voorzitter PvdA Amsterdam

Marjolein Moorman Wethouder namens de PvdA Amsterdam

Sofyan Mbarki Fractievoorzitter PvdA Amsterdam

Lees ook: Afscheid van Jeroen van Berkel

Het bericht Stadsdeelbestuurder Jeroen van Berkel (50) plotseling overleden verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Belang fysiek onderwijs pijnlijk duidelijk

PvdA PvdA Amsterdam 23-07-2020 12:08

Digitaal onderwijs tijdens de Coronacrisis is een knappe prestatie van docenten, leerlingen en studenten gebleken, maar legt ook serieuze gebreken bloot.

Lees het standpunt van asp.bestuurslid Roosmarijn van Woerden

Belang fysiek onderwijs pijnlijk duidelijk

Het bericht Belang fysiek onderwijs pijnlijk duidelijk verscheen eerst op PvdA Amsterdam Centrum.

Hoe bouwen we straks samen het onderwijsdorp weer op? | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 07-04-2020 00:00

We zijn weer een nieuwe week van thuisonderwijs ingegaan. Docenten, ouders en leerlingen hebben zich ongelooflijk snel aangepast aan de nieuwe situatie. Onze raadsleden Tirza de Fockert en Simion Blom hebben de afgelopen tijd met veel experts uit het onderwijs gesproken. In deze blog delen zij wat zij hun zorgen en bevindingen. De grootste zorg: we zitten in een Catch-22-situatie. Er is straks extra capaciteit nodig om leerlingen bij te spijkeren, maar juist die ontbreekt.

 

Onderwijs is de grote gelijkmaker, de grote emancipatiemachine, wordt er wel eens gezegd. Maar school draait niet enkel om de overdracht van academische kennis. Het gaat om veel meer dan grammaticaregels, de rekensommen, topografie. Mensen maken het onderwijs, zo laat deze crisis maar weer eens extra duidelijk zien. De gemeenschap van docenten, de medeleerlingen, en overige onderwijsmedewerkers zoals zorgcoördinatoren en conciërges zijn onschatbare waarde voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen.

Een leerkracht die lessen geeft met interactie en controleert of leerlingen de stof begrijpen, voordat ze verder gaan naar nieuwe lesjes. “Dat dagelijkse gesprekje om te kijken hoe het met iedereen gaat, dat is nu super lastig”, vertelt een docent. ‘Terwijl dat nu juist meer nodig is dan ooit.” Klasgenoten die van elkaar leren door met elkaar te praten, te spelen en samen te werken. De muziekdocent, de vaste begeleiders tijdens de overblijf, de conciërge, de ouders die met elkaar een praatje maken op het schoolplein. Al die mensen vormen samen het spreekwoordelijke dorp dat een kind groot brengt. Dat dorp staat nu tijdelijk leeg.  

Digitale lesjes

Op Twitter vroeg iemand zich onlangs af of docenten geen uren konden inleveren, omdat ze toch niet hoefden te werken. Binnen een paar seconden werd de tweet overspoeld door reacties van mensen die op het tegendeel wezen. Docenten melden dat ze het nog nooit zo druk hebben gehad. Met huiswerk samenstellen op het niveau van elk kind. Met ouders helpen om in te loggen in de digitale omgeving. Met leerlingen bellen en filmpjes opnemen. Kortom, met manieren vinden om contact te houden met de leerlingen en zicht te houden op hun voortgang. ‘Hoe mooi de digitale lesjes ook zijn, nadat ik op ‘send’ gedrukt heb, ben ik afhankelijk van wat ouders ermee doen’, vertelde een docent. ‘Als een ouder om wat voor reden dan ook niet in staat is om te helpen, dan leert een kind niet of nauwelijks.’ 

Want, ja, het leraarschap is een vak. Ouders of verzorgers hoeven niet van zichzelf te verwachten dat ze binnen drie weken een volleerde Mees Kees zijn. We kunnen immers ook niet ineens zelf allemaal onze haren in model knippen, onze tanden controleren op gaatjes, of een sterrenmaaltijd bereiden. Veel ouders worstelen met een werkbare verdeling tussen eigen werk, het huishoudelijke werk en het thuisonderwijs. Bovendien is het voor zowel ouders als kinderen wennen om in een andere rol met elkaar om te gaan. Het is best confronterend om als ouder erachter te komen dat je je geduld aardig begint te verliezen als je de getallenlijn of leesbegripteksten voor de derde keer moet uitleggen. Maar met online hulp van beroepskrachten weten de meesten zich toch nog aardig te redden. 

Duizenden laptops

Maar er is ook die groep kinderen in Amsterdam die het niet redt. We hebben de afgelopen weken veel docenten en andere onderwijsprofessionals gesproken. Zij maken zich allemaal zorgen om de achterstanden die deze kinderen oplopen, met elke week extra thuis. Soms omdat er thuis geen laptop is, of ouders niet de taal van de lesmethode spreken, of omdat ze vanwege stress en financiële zorgen niet de energie hebben. Soms omdat kinderen specifieke leerbehoeften hebben, zoals kinderen met een Taal Ontwikkelings Stoornis (TOS) of kinderen met een vorm van autisme. ‘Achterstanden die je nu oploopt, haal je niet meer in’, zeiden docenten. ‘Ik ben bang hoe ze na deze crisis terugkomen.’ 

Ongelijkheid in het onderwijs stond al in het coalitieakkoord van dit college als probleem dat dringend aangepakt moet worden. Wat scholen de afgelopen jaren hebben opgebouwd met leerlingen, wordt nu in een klap teniet gedaan, vrezen docenten. Daarom wordt er nu al hard gewerkt om die op te vangen. De gemeente geeft duizenden laptops in bruikleen aan gezinnen die deze nodig hebben. Sommige ouders krijgen hulp van sociaal werkers bij het plannen en begeleiden van huiswerk. Ook zijn er initiatieven, zoals Thuisonderwijsmaatjes van Open Embassy, waarbij vrijwilligers op afstand meehelpen bij het thuisonderwijs bij gezinnen die nieuw zijn in Nederland. Daarnaast is er het recent aangenomen voorstel van GroenLinks en SP in de Tweede Kamer om ervoor te zorgen dat bijles niet langer alleen voor kinderen van rijke ouders is. 

Dat zal niet voorkomen dat ongelijkheid straks nog pijnlijker zichtbaar wordt. We weten uit onderzoek dat kinderen van praktisch opgeleide ouders vaak worden ondergeadviseerd. Met het afgelasten van de citotoets dit jaar, ontbreekt een objectieve score die het advies van de docent nog kan compenseren. 

Catch-22 situatie

Het zijn leerlingen op kwetsbare scholen die drie keer meer te maken hadden met die enorme crisis die het onderwijs al voor corona teisterde, de crisis van het lerarentekort. Onderwijswethouder Marjolein Moorman schreef hierover onlangs nog een brief aan premier Rutte. Het is nog geen drie maanden geleden dat zestien basisscholen in Nieuw-West  een week de deuren sloten, om zich te beraden hoe ze met het structurele tekort aan personeel toch nog de kwaliteit aan hun leerlingen konden waarborgen. 

Moorman zet nu al alles op alles om straks met oplossingen te komen om de achterstanden in te halen. Er zijn al goed werkende initiatieven die kinderen succesvol bijstaan in het terugdringen van leerachterstanden. Zo valt te denken aan het extra onderwijs langs de internationaal erkende methode “High Dosage Tutoring”, die ook bijval krijgt vanuit het ministerie van onderwijs. Een vergelijkbaar, maar kleinschalig initiatief zijn de Studiezalen in Amsterdam Nieuw-West. Het is niet zomaar dat de oprichters de Amsterdamprijs 2018 wonnen. Dat zou goed werken, zeggen docenten, als er voldoende mensen waren die dit werk kunnen doen. Want het Amsterdamse onderwijs zit in een Catch22-situatie. Om straks de achterstanden in te halen, hebben we meer docenten nodig. En die zijn er niet. 

Onderwijsdorp van elastiek

Deze crisis maakt nog eens pijnlijk duidelijk dat het onderwijsdorp met elastiekjes aan elkaar werd gehouden. Inventieve directeuren hielden hun scholen draaiende op veerkracht en flexibiliteit. We vrezen dat de rek eruit is om straks de extra inzet te kunnen leveren die nodig is.

Er is helaas nog geen oplossing in zicht voor het lerarentekort. Wat we wel kunnen doen is nu al met elkaar nadenken over hoe we na de crisis leerlingen én docenten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen en begeleiden. Hoe we met elkaar dat dorp weer op kunnen bouwen. Zodat leerlingen hun schoolcarrière voort kunnen zetten, en docenten niet opbranden.

Denk mee

GroenLinks Amsterdam organiseert samen met een groep onderwijsprofessionals, leerlingen en andere betrokkenen een online brainstormsessie. Wil jij ook graag meedenken over het onderwijs na corona, of heb je al concrete ideeën? Stuur dan een mail naar tirzagroenlinks@gmail.com.

Tirza de Fockert & Simion Blom  

De toekomst van bijzonder onderwijs

CDA CDA Amsterdam 26-02-2020 07:52

Onderwijs heb je in allerlei soorten en maten: Van katholiek tot montessori en van Joods tot dalton: In Amsterdam hebben ouders en hun kinderen een grote schoolkeuze. Maar bijzonder onderwijs is onder druk te komen staan en de wethouder onderwijs fantaseert zelfs over het afschaffen van artikel 23 van de Grondwet, die vrijheid van onderwijs garandeert. Dinsdagavond 10 maart gaan we in het gebouw van het Sint-Nicolaaslyceum (katholiek) in gesprek over de toekomst van bijzonder onderwijs. Het panel bestaat uitHansko Broeksteeg (Radboud Universiteit), Michel Rog (CDA-Tweede Kamerlid), Menno van de Koppel (Onderwijs Consumenten Organisatie), Atie van der Vlist (directeur Gereformeerde Basisschool Veerkracht) en Lotte Schipper (CDA-duoraadslid onderwijs). De gespreksleider is Marleen Sanderse (CDA-statenlid Noord-Holland). De inloop is om 19.30 uur en het gesprek duurt van 20.00 tot 21.30 uur. Het adres is Beethovenplein 2, vlak bij Station Zuid.

Lotte stelt parkeerproblemen leraren aan de kaak

CDA CDA PvdA Amsterdam 30-01-2020 11:51

Donderdag 30 januari 2020 schrijft De Telegraaf over de parkeerproblemen voor leraren bij basisscholen, wat door het CDA geagendeerd is. Lees de tekst hier: ---- Docenten die met de auto van buiten de stad komen om in Amsterdam les te geven betalen zich scheel aan parkeerkosten, die door scholen vaak met onderwijsgeld vergoed worden. „Verhoog het aantal parkeervergunningen voor docenten drastisch!”, zo luidt de roep van diverse schoolbesturen. Door Mike Muller Afgelopen week presenteerde de gemeente Amsterdam een noodplan voor de scholen, juist ook vanwege het lerarentekort. Intussen proberen schoolbesturen docenten die ze al in dienst hebben - 40 procent van alle docenten in Amsterdam woont buiten Amsterdam - te behouden. Ze lopen daarbij tegen steeds meer problemen op: de docenten die niet met het openbaar vervoer naar de stad (kunnen) komen, moeten door de uitbreiding van de gebieden waar betaald parkeren geldt en de opgehoogde parkeertarieven bij de parkeerautomaten flink in de buidel tasten. „Het gekke is alleen dat wij alles op alles moeten zetten om onze docenten te behouden, maar bij de gemeente tegen een muur aan bureaucratie lopen”, zegt directrice Ella Rietvelt van basisschool De Nautilus. Hoewel de gemeente Amsterdam besloot om alle scholen - buiten het Centrum - twee extra parkeervergunningen voor hun docenten te gunnen, blijkt dat in de praktijk voor aanvragers niet te doen. ’We moeten wel’ Op schooldagen is het parkeren voor de Nautilus aan de Theophile de Bockstraat geen probleem, zo blijkt. „De meeste mensen met een auto zijn dan de stad uit”, verklaart Yvonne Hooge Smit, die zich afgelopen maanden voor de school vastbeet in het aanvragen van parkeervergunningen voor docenten. „Nieuwe leerkrachten die bij ons willen komen werken, stellen vaak als eis dat ze wel een parkeervergunning of een vergoeding voor het betaald parkeren willen hebben. De kosten voor een dagkaart zijn hier namelijk vastgesteld op 28 euro. Omdat wij de goede docenten niet willen laten lopen, bieden we ze een vergoeding voor de parkeerkosten aan. We zullen wel moeten als we geen lege klassen willen.” Het aanvragen van een parkeervergunning voor docenten blijkt in de praktijk een stroperig proces. Uit ervaringen van de schoolbesturen blijkt dat het dikwijls zes tot acht weken kan duren voor er antwoord volgt op de aanvraag. In zes weken lopen de kosten (28 euro voor een dagkaart keer vijf dagen) op tot 840 euro, per docent. Op jaarbasis betekent dit dat de school een bedrag van 5600 euro (40 lesweken) kwijt is per docent. „Dat is dus geld dat veel beter besteed kan worden aan het onderwijs”, zegt directrice Rietvelt. WachttijdenEn de problemen worden nog groter, voorspellen de schoolbestuurders. Het is de ambitie van het stadsbestuur om de komende jaren meer auto’s uit het straatbeeld te verwijderen. „Bijkomend probleem is dat de maatschappelijke vergunningen (voor een bedrag van 212 euro voor een half jaar, red.) per augustus geschrapt worden”, weet Yvonne Hooge Smit. De enige optie is dan nog om een ’bedrijfsvergunning’ aan te vragen. Maar ook daar gelden maandenlange wachttijden. En dan betaal je je dus alweer suf.” Die problemen bij de Nautilus staan niet op zichzelf, zo blijkt uit een rondvraag van de hoofdstedelijke CDA-fractie bij schoolbesturen. Ruim twee honderd scholen werden aangeschreven en van zestig volgde een reactie, zegt duoraadslid Lotte Schipper die de kwestie op de kaart heeft gezet. ParkeerschijfIn Zuidoost bijvoorbeeld. Daar zijn blauwe zones met een parkeertijd van anderhalf uur en blijkt het aantal parkeervergunningen voor een van de scholen niet voldoende om alle leerkrachten daarvan te voorzien. „Dit betekent dat men wekkers moet zetten om de parkeerschijf te verzetten. Dit heeft tot gevolg dat lessen onderbroken moeten worden en er onrust ontstaat. Het gebeurt en is gebeurd dat men dit ook vergeet en geconfronteerd wordt met een boete van ruim 90 euro. Dit alles heeft tot gevolg dat collega’s die niet standaard over een vergunning beschikken nadenken over een andere werkplek (in de regio)”, zo schrijft de schooldirectie. Een school in Noord betaalt jaarlijks 20.000 euro aan parkeerkaarten, een andere schoolbestuurder in dat stadsdeel schrijft dat er al leerkrachten vertrokken zijn vanwege de hoge parkeerkosten. Een schoolbestuur in Nieuw-West werd geconfronteerd met 18 boetes; de gemeente had de facturen voor de vergunningen niet naar school, maar naar het oude postbusnummer van de stichting waren gestuurd. AutoluwBaukje van der Wissel, directeur van het Montessori Kind Centrum Zeeburgereiland, kan er ook over meepraten. Ook bij haar school komt de helft van het team van buiten de stad. „Hier kosten de dagkaarten voor het parkeren ook 21 euro. Dat geld kun je dus niet besteden aan het onderwijs, terwijl dat nodig zou zijn. Sommige mensen die niet in de stad wonen kunnen ook niet zonder auto. Niet voor iedereen is de elektrische fiets of het ov een alternatief. Daarnaast is er in andere gebieden ook een lerarentekort. We doen er alles aan om hen voor Amsterdam te behouden, maar op een gegeven moment wordt dat wel lastig.” Als oplossing wordt door diverse docenten het flink ophogen van de parkeervergunningen voor docenten geopperd. Maar dat staat weer haaks op de ’agenda Autoluw’. Daarin wordt juist gepleit voor minder parkeervergunningen. CDA’er Lotte Schipper kaartte de kwestie gisteren in de raadscommissie aan. Ze wil op korte termijn maatregelen van het college, bijvoorbeeld door het aantal parkeervergunningen voor docenten snel op te hogen. Ze wil dat alle drempels die worden opgeworpen voor nieuwe docenten juist worden weggenomen. Eén loketWethouder Marjolein Moorman (PvdA, Onderwijs) erkent dat het systeem nog niet goed werkt. „Het blijkt dat de maatregelen die we op papier genomen goed zijn, maar dat we er in de uitvoering minder in slagen dan we willen. We hebben al twee vergunningen extra per school toegevoegd, terwijl dat eigenlijk haaks staat op de Agenda Autoluw. Maar ook hier geldt: nood breekt wetten.” Volgens Moorman moet er meer snelheid in de procedures komen. „We zijn een grote stad en afdelingen werken helaas niet altijd optimaal samen.” Ze belooft dat er één loket komt waar alle aanvragen voor docenten worden behandeld. Ook wordt gekeken of er extra geld beschikbaar kan worden gesteld voor het vergoeden van reiskosten. Schipper is daar nog niet gerust op. „Op zich ben ik blij dat de PvdA meer prioriteit wil geven aan het lerarentekort dan aan het autoluw maken van de stad. Maar we wachten al maanden op meer maatregelen. Het kan voor de gemeente geen verrassing zijn: al sinds 2018 kaarten we dit met enige regelmaat aan en pleiten we voor meer maatregelen. We kunnen geen enkel docent in deze stad meer missen. Het verhogen van het aantal parkeervergunningen is niet de oplossing voor het lerarentekort, maar haalt wel een enorme drempel weg.”

Het jaar 2019 van: Lian Heinhuis

PvdA PvdA Amsterdam 21-12-2019 11:13

Het politieke jaar 2019 zit erop. Tijd om met onze Amsterdamse politici terug- én vooruit te blikken op hun werk voor Amsterdam. In de tweede aflevering van de rubriek ‘Het jaar 2019 van…’: ons duoraadslid Lian Heinhuis.

Foto: Lian Heinhuis op de #Onderwijsstaking van afgelopen jaar op de Dam in Amsterdam

1. Wat was voor jou het Amsterdamse hoogtepunt van 2019?

“Dat er twee hele bijzondere Amsterdammertjes bij gekomen zijn dit jaar: mijn neefjes Daaf en Bodi.”

Waar lag jij in 2019 wakker van?

“Dat zijn twee dingen. Ten eerste: het steeds groter wordende lerarentekort. Ondanks de twee stakingen dit jaar en alle hulpkreten uit het onderwijsveld, wordt er nog veel te weinig gedaan om dit structurele probleem op te lossen. Dit gaat over de toekomst van onze jongste Amsterdammers en raakt vooral de kinderen die onderwijs het hardst nodig hebben. Hierdoor wordt ongelijkheid dus nog groter in de stad en dat vind ik echt heel droevig.

Ten tweede: alle protesten rondom klimaat. Er heerst grote ontevredenheid en het lijkt of de verschillende protestgroepen tegenover elkaar staan. De ene groep wil méér maatregelen, de andere juist minder. Terwijl de oplossing voor het klimaatprobleem vraagt om een aanpassing van het (economisch) systeem die uiteindelijk beide groepen ten goede komt. Door alle protesten lijkt het soms alsof we er met elkaar niet uit gaan komen en dat baart me zorgen want ondertussen raakt onze planeet steeds verder beschadigd.”

Op welk politiek resultaat uit 2019 kijk je het meest tevreden terug?

“Ik ben heel trots op het beleid dat er ligt rondom onderwijs. Onze wethouder laat echte daadkracht zien als het gaat om het bestrijden van ongelijkheid. We hebben daarom als raad ingestemd met verschillende plannen om kansen voor alle Amsterdamse kinderen te verbeteren. Zoals inzetten op brede brugklassen om het selectiemoment uit te stellen dat voor veel kinderen veel te vroeg komt (en kinderen die zich pas later ontwikkelen dus benadeeld worden). Maar ook het stimuleren van brede schoolgemeenschappen zodat scholen weer een echte afspiegeling van de samenleving worden waar kinderen elkaar ontmoeten en waar zij makkelijker kunnen op- of afstromen naar een ander niveau.

Waar ik verder trots op ben is de motie die op initiatief van de PvdA is ingediend die de gemeente oproept om een plan te maken voor alle werknemers die door de klimaattransitie geraakt worden. Want klimaatmaatregelen zijn ontzettend belangrijk, maar we moeten niet vergeten dat die niet voor iedereen direct een positief effect hebben. We moeten als stad daarom onze verantwoordelijkheid nemen voor deze mensen en hen ondersteunen waar nodig.”

Wat was voor jou het meest grappigste nieuwsfeit in 2019?

“De Speld: KLM voegt mogelijkheid toe om bij ticket aan te vinken of je je schaamt, haha!”

Wat was jouw meest bijzondere ontmoeting in 2019?

“Het is moeilijk één specifieke ontmoeting te noemen. Ik heb in 2019 heel veel inspirerende Amsterdammers ontmoet die zich inzetten voor een betere maatschappij. Mensen die dag in dag uit werken om anderen te helpen, voor wie het vanzelfsprekend is dat ze voor een ander klaar staan.”

Wat was jouw leukste werkbezoek in 2019?

“Mijn leukste werkbezoek was vorige week aan één van de scholen in Nieuw-West die haar deuren gesloten had om na te denken over het lerarentekort en de kwaliteit van het onderwijs. Ondanks dat de leraren op die school onder grote druk staan, was iedereen vol energie aan het nadenken over oplossingen. Die pragmatische en krachtige houding vond ik erg inspirerend. Ik denk dan ook dat we heel goed moeten luisteren naar de oplossingen waar de leraren en schooldirecteuren zelf mee komen, want zij weten uiteindelijk het beste wat er nodig is in het onderwijs.”

Welk collega-raadslid verdient volgens jou een groot compliment over 2019 en waarvoor?

“Ik vind dat Sheher Khan van DENK vaak een heel goed inhoudelijk verhaal heeft en met goede ideeën komt om kansengelijkheid te bevorderen.”

Wat wordt jouw politieke speerpunt in 2020?

“In 2020 wil ik me blijven inzetten voor een betaalbare, rechtvaardige klimaattransitie. Ik vind het heel belangrijk om bij al het beleid rondom duurzaamheid steeds te kijken naar wat dat betekent voor Amsterdammers, en met name voor Amsterdammers met een kleine portemonnee. Klimaatregelen zijn voor de PvdA alleen rechtvaardig als ze niet zorgen voor meer ongelijkheid en als de sterkste schouders de zwaarste lasten gaan dragen.”

Wat wens jij Amsterdammers toe voor het jaar 2020?

“Geluk, liefde, een gezonde planeet en heel veel goede leraren voor de klas!”

Het bericht Het jaar 2019 van: Lian Heinhuis verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Onderwijs: uitdagingen in Amsterdam Centrum

PvdA PvdA Amsterdam 11-11-2019 10:36

De problemen in het onderwijs en de effecten in Amsterdam Centrum. Lees het standpunt van onze afdelingsvoorzitter.

standpunt Onderwijs in Amsterdam Centrum

Het bericht Onderwijs: uitdagingen in Amsterdam Centrum verscheen eerst op PvdA Amsterdam Centrum.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.