Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

8 documenten

Zorgt internationalisering voor kansenongelijkheid? Opinie over de Design Academy

CDA CDA Eindhoven 08-08-2020 12:19

Omdat Nederlandse scholieren volgens de Design Academy Eindhoven gemiddeld van lager niveau zijn dan internationale kandidaten, biedt het Nederlandse scholieren een cursus aan. Het garandeert geen toelating en kost 1600. Omdat wij onze vraagtekens hebben bij deze gang van zaken, hebben we een opiniestuk geschreven in het Eindhovens Dagblad. Deze kunt u hieronder lezen: ‘Leidt internationalisering tot kansenongelijkheid?’ Stel: je bent een middelbare scholier uit en droomt ervan om na het behalen van je diploma aan de Design Academy Eindhoven (DAE) te gaan studeren. Omdat er altijd veel meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, weet je dat de selectie streng zal zijn. Maar nu werpt de DAE een extra drempel op: een cursus van 30 zaterdagmiddagen. Het garandeert geen toelating, maar vergroot volgens de DAE wel de kansen. Kosten: 1600 euro. De DAE neemt deze maatregel, zo lazen we dinsdag 28 juli in deze krant, omdat volgens hen het niveau van de Nederlandse scholieren lager is dan dat van de internationale scholieren die zich aanmelden. De cursus kan die achterstand repareren en is vrijwillig. Maar gezien het feit dat de kans om toegelaten te worden al klein is, zal dit in de praktijk voor de scholier die droomt van de DAE toch als een verplichting voelen. Schiet de DAE hiermee niet zijn doel voorbij? De DAE zegt te streven naar een meer diverse studentenpopulatie, ook wat betreft de sociaaleconomische achtergrond. Hoe valt deze maatregel daarmee te rijmen? Die 1600 euro vormt een enorme drempel en zal de DAE alleen nog toegankelijk maken voor scholieren met vermogende ouders. Heeft de DAE wel genoeg oog voor dit nadelige effect? Dat de DAE hogere eisen kan stellen aan scholieren komt natuurlijk mede door het grote aantal aanmeldingen uit het buitenland. Dat scholieren vanuit de hele wereld naar de DAE willen is iets om trots op te zijn. Maar gezien het beperkt aantal plaatsen blijft er nog maar weinig plaats over voor Nederlandse scholieren. Het aandeel internationale studenten ligt inmiddels op 77 procent – en is groeiende. We moeten niet uit het oog verliezen dat de DAE, ondanks alle internationaliserende doelstellingen, een Nederlands onderwijsinstituut is dat door Nederlandse overheden wordt bekostigd en nu eenmaal functioneert binnen de Nederlandse onderwijswereld. Zouden zij er niet samen met het voortgezet onderwijs voor moeten zorgen dat hun opleiding aansluit bij Nederlandse middelbare scholen in plaats van scholieren op te zadelen met een dure cursus? Dit vraagstuk is natuurlijk breder dan de toelatingsprocedure van de DAE. Zodra onze hoger onderwijsinstellingen steeds minder afhankelijk worden van de aanwas van Nederlandse scholieren, zullen zij ook minder belang hebben bij goed functionerende basisscholen en middelbare scholen. Vergelijk het met de voetbalwereld. Engelse voetbalclubs kopen hun spelers van over de hele wereld. Van hun eigen jeugdopleiding hoeven ze het niet meer te hebben. Gevolg: de Engelse clubs horen bij de beste ter wereld, maar het Engels nationaal elftal presteert al decennia erg matig. Dreigt hetzelfde voor het Nederlandse onderwijs? Voetbalclubs zijn commerciële partijen, onderwijsinstellingen zijn dat niet. Zij hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zoals we in de afgelopen jaren in Eindhoven hebben kunnen zien, beschikt de DAE over een goede sociale antenne. Dat stelt ze naar eigen zeggen in staat om een kracht voor verandering te zijn. Maar laten we ervoor zorgen dat die verandering geen verslechtering maar een verbetering is! Marianne Buenen, Paul Casamento, namens CDA Eindhoven

Raadsvragen ‘Chinese invloed op Eindhovense middelbare school?’

CDA CDA Eindhoven 03-08-2020 17:04

Onlangs verscheen een rapport van Clingendael in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken over de beïnvloeding van China in het Nederlands onderwijs. Omdat het Eindhovense Stedelijk college ook geld ontvangt van het Confucius Instituut - een verlengstuk van de Chinese overheid - hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college: In opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft instituut Clingendael onderzoek gedaan naar de invloed van China op het onderwijs in Nederland. Begin deze maand verscheen het rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’.[1] Onderzoekers Ingrid d’Hooghe en Brigitte Dekker concluderen daarin dat er sprake is van politieke beïnvloeding in hoger onderwijs en wetenschap in Nederland. De Chinese overheid mengt zich ook in het onderwijs op Nederlandse middelbare scholen, zo blijkt uit het onderzoek. Dit doet zij via de twee Confucius Instituten die in Nederland actief zijn (gevestigd in Groningen en Maastricht – die in Leiden is sinds augustus 2019 gesloten). De Confucius Instituten financieren middelbare scholen die les willen geven in de Chinese taal en cultuur. De Confucius Instituten worden aangestuurd door de Chinese overheid en de onderzoekers van Clingendael kwalificeren de instituten als ‘verlengstukken van de Chinese staat’.[2] Eerder is het Confucius Instituut aan de Vrije Universiteit Brussel gesloten omdat de Chinese directeur werd beschuldigd van samenwerking met een Chinese inlichtingendienst.[3] Eén van die middelbare scholen is het Eindhovense Stedelijk College. Zij ontvangen jaarlijks €9.250 vanuit het Confucius Instituut uit Groningen.[4] Uit de uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’ van omroep Human bleek dat in het op het Stedelijk College gebruikte boek ‘Grandma’s China, een persoonlijke reis door de ontwikkeling van China’ een éénzijdig beeld van de Chinese geschiedenis wordt geschetst.[5] Zo wordt een zeer beperkt gesproken over de studentenopstand op het Plein van Hemelse Vrede in 1989 – een taboe in China. De aanleiding voor de protesten wordt niet genoemd en over het bloedig neerslaan waarbij naar schatting duizenden doden vielen, wordt met geen woord gerept.[6] Er is op Nederlandse middelbare scholen steeds meer aandacht voor de Chinese taal en cultuur. Zo bieden inmiddels 72 scholen het vak Chinees aan.[7] Deze ontwikkeling juichen wij toe. Maar wij hebben ernstige bedenkingen bij de financiering van Nederlandse middelbare scholen door de éénpartijstaat China. Daarom hebben wij de volgende vragen: Bent u bekend met het Clingendael-rapport ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ en de HUMAN-uitzending ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’? Vindt u het wenselijk dat door de Chinese overheid aangestuurde instellingen Nederlandse (en Eindhovense) onderwijsinstellingen financieren? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet? Is het college hierover in gesprek geweest met het Stedelijk College of bereid in gesprek te gaan? Van de 72 Nederlandse scholen wordt slechts een minderheid (12 scholen) gefinancierd door Confucius Instituten. Bent u op de hoogte van de beweegredenen van het Stedelijke College om gebruik te maken van deze financiering? De onderzoekers van Clingendael concluderen dat de mogelijkheid van politieke beïnvloeding door China via de Confucius Instituten steeds aanwezig is. Zij roepen daarom op tot actieve preventie van politieke beïnvloeding door Confucius Instituten.[8] Is de gemeente bereid gehoor te geven aan deze oproep? Vanuit de overheid wordt van middelbare school steeds meer verlangd dat zij leerlingen democratische waarden bijbrengen (een onderdeel van de zogenoemde burgerschapsvorming). Hoe rijmt u deze doelstelling met het gegeven dat middelbare scholen worden gefinancierd door een verlengstuk van de Chinese staat, een staat waarin geen democratie of persvrijheid bestaat en waar de mensenrechten met voeten worden getreden? Vorig jaar kwam het Chinese techbedrijf Huawei langs op het Eindhovense Van Maerlantlyceum om scholieren te onderwijzen in digitale veiligheid. De Volkskrant omschreef dit als onderdeel van Huawei’s poging om zich positief aan de buitenwereld te presenteren.[9] Dit omdat Huawei van Nederland een licentie wil krijgen om 5G-netwerken aan te leggen. Inlichtingendiensten MIVD en AIVD adviseren het Nederland kabinet dit niet te doen, omdat ze vrezen voor spionage van het aan de Chinese staat verbonden techbedrijf. Ziet de gemeente een rol voor zichzelf weggelegd om in overleg met Eindhovense middelbare scholen tot een plan van aanpak te komen om beïnvloeding van dictatoriale landen op middelbare scholen te voorkomen? Wij kijken uit naar de beantwoording van onze vragen. [1] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, Instituut Clingendael, juni 2020. Te raadplegen op: https://www.clingendael.org/sites/default/files/2020-07/Rapport_politieke_beinvloeding_in_het_onderwijs_juni_2020.pdf [2] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 9 [3] ‘China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’ p. 7 [4] ‘Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, 4 januari 2019, Eindhovens Dagblad. Te raadplegen op: https://www.ed.nl/eindhoven/vragen-bij-chinese-les-op-stedelijk-college-eindhoven~a459b513/ [5] ‘Xi, Xi wat jij niet ziet’, Omroep HUMAN. Te raadplegen op: https://www.human.nl/medialogica/kijk/afleveringen/2018/aflevering-6.html [6] Vragen bij Chinese les op Stedelijk College Eindhoven’, ED [7] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p. 22 [8] China’s invloed op onderwijs in Nederland: een verkenning’, p.9 [9] ‘De Huawei-Smartbus: een educatieve goocheltruc voor scholieren’, 8 januari 2020, de Volkskrant. Te raadlplegen op:https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-huawei-smartbus-een-educatieve-goocheltruc-voor-scholieren~bed27979/

Internationalisering van het Eindhovense onderwijs (+ English translation)

CDA CDA Eindhoven 19-06-2020 13:27

Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven Internationalisering is niet meer weg te denken in onze samenleving en heeft effect op iedereen. Dat zien we terug in onze Brainport regio. We zien de laatste jaren een grote toename van internationals, zowel kennis- als arbeidsmigranten en statushouders, met kinderen die langer blijven in onze stad en regio. Die grote toename van internationals die langer verblijven, vraagt om een andere aanpak in ons onderwijs. Die andere aanpak wordt beschreven in de visie “Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven”. Deze visie is voorgelegd aan de Raad, die er in de vergadering van 16 juni 2020 mee heeft ingestemd. Deze visie gaat uit van het educatief model van 3 ringen. Ring 1: de ISE (Internationale School Eindhoven), biedt als enige onderwijsinstelling in de regio het IB (International Baccalaureate) aan. Het IB wordt in het engels gegeven en verzekert de international een doorlopende leerlijn, indien deze in het buitenland wordt voortgezet. De ISE is dan ook een belangrijke vestigingsfactor voor internationals die kort verblijven in Nederland. Ring 2: PO (Primair Onderwijs) -scholen met veel internationals (international classrooms), deze scholen zijn vooral bedoeld voor de internationals die langer in de stad/regio blijven. De international classrooms zijn internationaal samengestelde klassen, met verschillende culturele achtergronden. Er wordt Nederlands geleerd, de instructietaal is niet de moedertaal van de leerlingen. Doordat er Nederlands geleerd wordt en doordat men van en over elkaars cultuur leert, wordt hier een grote bijdrage geleverd aan integratie in de samenleving. Ring 3: alle kinderopvang, PO, VO en MBO scholen, de grote groep scholen en kinderopvang die steeds meer met internationale kinderen te maken gaat krijgen. Deze scholen zullen kunnen leren van de Ring 2 PO-scholen en kunnen, indien ze dat willen, ook een aanvraag indienen bij het project “Internationalisering regulier onderwijs”. In september 2020 is een kick-off event voor de Internationalisering Onderwijs voor iedereen in Brainport Eindhoven. Alle scholen worden dan uitgenodigd een aanvraag in te dienen in het kader van Internationalisering Onderwijs. - Commissielid Marianne Buenen International Education in Brainport region Internationalisation has become an integral part of our society and affects everyone. This happens in our Brainport region. In recent years we have seen a large increase in internationals, knowledge expats, labour migrants and status-holders. We notice an increasing in Internationals with longer staying in our city and region. The children of the International will get in touch with a new approach in education. This different approach is described in the vision "Internationalisation of Education in Brainport-Eindhoven". The council approved proudly this vision on the 16th of June. This vision clusters education in a model of 3 rings. - Ring 1: the ISE (International School Eindhoven), offers the IB (International Baccalaureate) as the only educational institution in the region. The International education is given in English and assures the international a continuous learning line if it is continued abroad. The ISE is therefore an important establishment factor for international students who are staying in the Netherlands for short periods of time. - Ring 2: represents PO (Primary Education) schools with many Internationals (international classrooms) These schools (like RISE) are mainly intended for the Internationals which stay longer in the city/region. The International classrooms are internationally composed classes, with different cultural backgrounds. Dutch is taught, the language of instruction is not the mother tongue of the students. Behind Dutch these schools teaches children to learn from and about each other’s culture. This is a great contribution to integration in society and help children to become International-minded. - Ring 3: includes all childcare facilities, PO, VO and MBO schools in our regio for all the Dutch children or long-term staying Internationals. The large group of schools and childcare facilities that will increasingly have to deal with international children. These schools will be able to learn from the Ring 2 PO schools and, if they so wish, can also submit an application to the project "Internationalisation regular education". In September 2020 there will be a kick-off event for the Internationalisation Education in our Brainport region. All schools will then be invited to submit an application within the framework of Internationalisation Education. By Miriam Frosi

Eindhoven heeft positief resultaat van 71,6 miljoen, problemen nog niet definitief opgelost

VVD VVD Eindhoven 01-09-2019 05:36

Afgelopen 27 augustus heeft de gemeenteraad de jaarrekening over 2018 vastgesteld. Een positief resultaat van ruim 70 miljoen euro. Dit is enorm veel geld als je het vergelijkt hoe we als VVD, een jaar geleden de gemeentefinanciën aantroffen. Met harde maatregelen en sturing is dit enorm resultaat neergezet. Weliswaar met veel incidentele meevallers, maar ook die zijn broodnodig. De komende jaren zullen we moeten investeren in de kwaliteit van de gemeentelijke organisatie.

71,6 miljoen, positief saldo. Wanneer we de bestemmingsreserve en de stroppenpot er vanaf halen houden we nog steeds een positief saldo van meer dan 20 miljoen over. De bijsturingsmaatregelen die het vorige, maar vooral het huidige college hebben genomen werpen zijn vruchten af.

Want ingegrepen, is er vanaf het moment dat dit college aantrad, zo is er direct ingrepen in het sociaal domein, actief is gestuurd op inhuur derden en ook zien we dat er gemeente-breed de is rem ingetrapt. 

We hadden niet verwacht dat we in deze raadsperiode dit soort resultaten zouden gaan behalen. De VVD is in de eerste plaats dan ook erg blij met dit positief resultaat. Dit stelt ons in de gelegenheid om onze uitgeholde reserves te voorzien van broodnodige aanvullingen.

En dankzij een motie op initiatief van de VVD, maar breed gedragen door deze raad, geeft het de mogelijkheid om naast sparen, ook investeringen te doen in de stad.  

Daarnaast zien we voor het eerst in jaren een goedkeurende verklaring van de accountant. En ook dit leek iets, wat lange tijd onmogelijk zou blijven. Hiervoor willen we graag de wethouder, de afdeling control en de ambtelijke organisatie bedanken voor hun inzet, en complimenteren met het resultaat.

Toch kunnen we niet achterover gaan leunen. Want het resultaat mag positief zijn en de controleverklaring mag een goedkeurende zijn, toch heeft de accountant een heel aantal zorgpunten aangegeven. Graag wil ik 3 zaken extra onder de aandacht brengen:

De eerste is: Eigenaarschap in de organisatie

Dit is geen nieuw onderwerp. Eerder vroegen we hier al aandacht voor. Want dit is de basis voor alles wat er namens de gemeente in deze stad gebeurd. De eerste stappen zijn gezet.

Maar het blijft in onze ogen gek. Dat de 5e stad van het land, in het hart van de Brainport-regio tot voorkort niet wist wie, wat deed in de organisatie en waar hij of zij verantwoordelijk voor was. Laat staan dat we elkaar op een gezonde manier kunnen afrekenen of de resultaten. Wat de VVD betreft zal dit een terugkerend onderwerp op de agenda zijn, zolang dit niet 100% in orde is.

Het tweede punt dat ik graag wil aanhalen is het realiteitsgehalte van de begroting. In de afgelopen 3 jaar zijn we van een negatief resultaat van 19 miljoen naar een positief resultaat van 71 miljoen gegaan. En ja, wij zien ook de incidentele mee- en tegenvallers. Maar toch blijven dit forse verschillen. Graag willen wij dat hier een onderzoek voor wordt gestart, zoals ook door de accountant aanbevolen. 

Aan het begin van mijn betoog had ik het er al over. We kunnen investeringen doen in onze stad. Later dit jaar, bij de behandeling van de begroting gaan we het met elkaar hebben over deze investeringen. Maar vanuit deze jaarrekening zien we wel dat het op een aantal gebieden piept en kraakt in de stad.

Zo zal de VVD zich hart maken om een structurele oplossing te vinden voor het behoud van het Muziekgebouw. Dit in onze stad waar al heel veel op het gebied van cultuur goed gaan. Bijvoorbeeld de Dutch Design Week die al een extra impuls heeft gekregen vanuit het rijk en ook anderen waaronder bij het van Abbe die met cultureel ondernemerschap aan de slag gaan.

Maar ook bij participatie, daar zien we dat de uitstroom te laag is. En tegelijkertijd zien we niet de daling van de instroom die je zou verwachten. Hier moeten we met elkaar zoeken naar een betere oplossing.

En als derde zien we dat incidenteel geld niet voldoende is om structurele issues op veiligheid aan te pakken.

Allemaal punten in deze jaarrekening die zijn weerklank zullen moeten krijgen in de toekomst.  

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

De VVD is tevreden met het resultaat en met de goedkeurende verklaring van de accountant. Dit geeft de voldoening en energie die we nodig hebben om door te pakken. Doorpakken om te zorgen dat onze interne organisatie een geoliede machine wordt die klaar is voor alle nieuwe uitdagingen die de stad te bieden heeft.

Heb jij interesse in een duurzame ...

Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Lijst Pim Fortuyn Eindhoven Eindhoven 16-04-2019 17:02

Heb jij interesse in een duurzame woning in fase 1B van De Tuinen Ursem? Kom dan morgenavond woensdag 17 april naar de informatieavond. Wij organiseren deze avond samen met ontwikkelaar Timpaan. Je bent welkom tussen 18:00 en 19:30 uur in Batter, Middengouw 13 in Ursem.

Voorbarige? conclusie Eindhovense Wethouder van financiën: College is nu wel in control

Brede Beweging LinksOm (BBL) Brede Beweging LinksOm (BBL) Eindhoven 26-01-2019 11:00

De managementletter van Deloitte is op verschillende manieren te lezen. De conclusie die de wethouder maakt dat het gemeentebestuur nu wel in control is, lijkt voorbarig en vooral gebaseerd op wishefull thinking. De management letter van de accountant kan nl. ook anders gelezen worden.

Als ik vroeger met zo’n rapport thuis zou komen, zou ik van mijn ouders flink op mijn donder krijgen.

Verder zijn er ook een aantal bijzondere opmerkingen in de managementletter te lezen:

Misschien goed als de raad gebruik maakt van de bevoegdheid om in ieder geval de managementletter op de raadsagenda te plaatsen zodat deze besproken wordt. Misschien is het ook mogelijk om een nieuwe opdracht te verstrekken zodat over bovenstaande opmerkingen wat meer duidelijkheid komt.

Carla Ter Beek

DENKFarid Azarkan tijdens het debat ...

DENK DENK Eindhoven 17-01-2019 21:30

Aan de slag met het Huygens: VVD wil start bouw in 2018!

VVD VVD Eindhoven 12-02-2018 05:00

Momenteel is het gebouw van het Christiaan Huygens College aan de Rachmaninowlaan aan het eind van zijn levensduur. Er zitten meer leerlingen op dan ooit bedacht, en het onderhoud is een tijd uitgesteld, omdat er toch een nieuw gebouw toegezegd is door de gemeente in 2012. De VVD wil snel actie: de bouwvakkers moeten in 2018 aan de slag kunnen!

Onze kinderen die naar de middelbare school gaan, verdienen een goed schoolgebouw. Wettelijk is het zo geregeld dat de gemeente verantwoordelijk is voor het (ver)bouwen van een schoolgebouw, onderhoud daarvan ligt bij de school zelf. De Eindhovense VVD vindt dan ook dat de gemeente voor goede nieuwe schoolgebouwen moet zorgen.

In een filmpje van de NOS laten twee leerlingen zien wat de huidige staat is van het gebouw (scroll iets verder naar beneden).

Woordvoerder onderwijshuisvesting Hans Rozendaal legt het uit: “Er zijn met de gemeente afspraken gemaakt over de vervanging van het gebouw. Dat kan zijn door nieuwbouw of transformatie (het ombouwen van een gebouw tot school). De gemeente heeft daarvoor in 2014 9,6 miljoen euro vrijgemaakt. In de tussentijd zijn de prijzen om te (ver)bouwen hoger geworden, omdat we gelukkig uit de crisis komen.”

Ondertussen is uit nader onderzoek gebleken dat de verbouw van het gebouw van het voormalige Sint Lucas-college aan de Van Flotowlaan niet geschikt is of tegen hele hoge kosten moet worden aangepast. Zonder deze extra kosten is een verbouwing geen optimale oplossing. Het gebouw leent zich niet voor verbouw tot een middelbare school. Ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid, minder energieverbruik, is dit pand niet geschikt.

Rozendaal: “Het Huygens heeft daarop zelf de verantwoordelijkheid genomen om naar andere oplossingen te zoeken. Een uitgewerkte oplossing is een nieuw gebouw bouwen. Dat is goedkoper en vanuit de moderne onderwijsvisie ook nog beter. Het college zou moeten erkennen dat verbouw van het bestaande gebouw geen optie meer is én zal mee moeten denken hoe nieuwbouw het best en voordeligst kan gebeuren. Voor nieuwbouw moet mogelijk extra geld vrijgemaakt worden. Vasthouden aan een eerder ingenomen standpunt dat niet haalbaar is, zal een oplossing voor de leerlingen alleen maar verder vertragen. Een goede nieuwe school is al in 2012 aan het Huygens beloofd.”

Dat dit college in bijna 4 jaar 100 miljoen euro meer heeft uitgegeven zonder dat ze een idee hebben waaraan, mag niet de reden zijn om nu een zeer goed presterende school in een bouwval te laten zitten. Onze kinderen mogen niet de rekening gepresenteerd krijgen van dit falend collegebeleid.

Uiteindelijk is deze kwestie bij de gemeenteraad gekomen, die er wat van moet gaan vinden. De VVD heeft als enige in het commissiedebat gezegd dat zij vindt dat er desnoods uit de reservepotjes van de gemeente geld moet komen om deze school. Onderwijshuisvesting is immers een kerntaak van de gemeente en belofte maakt schuld.

Onze kinderen verdienen goede schoolgebouwen. Dat vindt de VVD, en hopelijk jij ook. Hopelijk kunnen de bouwvakkers snel aan de slag!