Nieuws van politieke partijen in Enschede inzichtelijk

68 documenten

De toekomst van onze schoolgebouwen

PvdA PvdA Enschede 22-09-2020 16:24

Door Deniz Dönmez

De school, kunt u hem nog herinneren van vroeger?  Waar je leerde rekenen, lezen, samen kon spelen en leerde om om te kijken naar elkaar. Soms zijn dit zielloze grijze blokken.  Die schoolgebouwen van toen, zijn niet meer de gebouwen van nu en van de toekomst en Daarom hebben wij dit onderwerp op de agenda gezet vanavond. Want het gaat nogal ergens om, de school van de toekomst en de miljoenen aan investeringen die wij erin gaan doen. Daar zijn we trots op en blij mee dat dit college daarmee aan de slag gaat.

Wij hebben de ambitie om toekomstgerichte, duurzame, flexibele school- en gymgebouwen te realiseren. Maar dat kan alleen maar als die nieuwe scholen van en voor alle kinderen zijn. Echt alle kinderen, dus ook zij die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten, of slechthorend zijn, of er soms niet helmaal bij horen.

Het College voor de Rechten van de mens is heel duidelijk, scholen moeten inclusiever en toegankelijker, en dat missen wij nog teveel in het voorstel dat er nu ligt. Wat de Partij van de Arbeid betreft gaat dat verder dan simpelweg voldoen aan de wettelijke eisen.

Laten wij als stad voorop lopen met onze investeringen om elke dag het verschil te kunnen maken voor de kinderen van onze stad, zodat iedereen erbij hoort en er plek is voor alle kinderen, om gebouwen te maken die inspireren, creativiteit en nieuwsgierigheid aanwakkeren en kinderen zeker zijn van een fijne plek.

Onze oproep aan het College: Zie het huisvestingsplan ook als een kans om in gesprek te gaan met scholen over de stappen die zij willen en kunnen zetten om de kinderen in de stad de beste kansen te kunnen bieden. Zodat onze kinderen zeker zijn van het beste onderwijs. Want daar worden we allemaal beter van.

Het bericht De toekomst van onze schoolgebouwen verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Veilige luchtkwaliteit school: het college is aan zet

D66 D66 Enschede 13-08-2020 12:15

Toen ik op 29 mei vragen stelde over de luchtkwaliteit op school, deden sommigen daar lacherig over. Aerosolen, Maurice de Hond, nog niets aan de hand. Inmiddels, ruim een maand later, kwam het RIVM met het advies om toch naar die luchtkwaliteit van de schoolgebouwen te kijken. Dus stelde ik mijn vragen nog een keer (zie beneden). Met name wilde ik weten, of we een duidelijk beeld hebben van de stand van zaken op onze scholen.

Want maandag beginnen de scholen. Ouders, docenten en scholieren zijn terecht ongerust: je moet ventileren, maar hoe dan, als de ramen niet eens open kunnen? Voldoet dit dure ventilatiesysteem aan de corona eisen? En wat zijn die corona eisen eigenlijk? RIVM adviseert in ieder geval experts in te schakelen om naar de ventilatiesystemen te kijken, waar nodig bij te stellen en in sommige gevallen misschien te constateren dat de ventilatie niet voldoet. 

Nu is de luchtkwaliteit van scholen het ondergeschoven kindje van gemeentebestuur en schoolbesturen. Het zit namelijk zo: schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor de bestaande gebouwen. Tenzij die gerenoveerd worden, want dan doet de gemeente mee, en ook de provincie en het rijk, met allerlei potjes. Nieuwbouw is voor kosten van de gemeente, maar de scholen moeten zelf de ventilatiesystemen onderhouden. Dat valt vaak duur uit en wordt dus soms achterwege gelaten. In ieder geval, de kennis en kunde die nodig zijn voor het onderhouden van die ventilatiesystemen zijn bij de gemeente te vinden.  Het College is dus het logisch aangewezen aanspreekpunt om verbeteringen aan te brengen.

De eisen aan luchtkwaliteit zijn sowieso niet indrukwekkend hoog, eerlijk gezegd. Ten minste sinds 2012 wordt er regelmatig gesproken over het slechte binnenklimaat van schoolgebouwen.  Daardoor neemt ziekteverzuim toe en verslechteren de schoolprestaties. Ieder jaar wordt daarover bericht en schoolbesturen en gemeente proberen ook samen aandacht te besteden  aan de luchtkwaliteit. Echter, wie zich verdiept in het Programma van Eisen Frisse Scholen, zal zien dat Klasse B als de norm wordt gezien (veel scholen voldoen daar niet aan). Daar hoort nagenoeg geen kwaliteitscontrole bij. Bovendien staan daarin zaken als legionella preventie. Niemand had toen van corona gehoord. Ook veel moderne ventilatiesystemen zijn gericht op duurzaamheid, dus vermindering van CO2 uitstoot en automatische regulering met sensoren enz. De ramen kunnen niet open. Dat schijnt nu juist problematisch te zijn. 

Bovendien is de pers vol met allerlei strijdige berichten, soms ronduit met paniekzaaierij. We zien ook dat men in omliggende landen toch andere maatregelen neemt. Logisch dat ouders en leerkrachten zich zorgen beginnen te maken. Is het wel veilig? Loop ik gevaar? Lopen mijn kinderen gevaar? Lopen oma en opa gevaar? 

Onderwijs is een grondrecht. De overheid heeft een plicht om zekerheid te geven over het veilige verloop van het onderwijsproces. Als eerste stap, door alle mogelijke risicopunten bij schoolgebouwen in kaart te brengen en  hierover duidelijk te communiceren. Als tweede stap, samen met schoolbesturen naar oplossingen zoeken. Eigenlijk had dat in de vakantie al kunnen gebeuren. 

Op de eerste schooldag zal die duidelijkheid in ieder geval niet komen. We verwachten op zeer korte termijn een reactie van de wethouder. Dit onderwerp is te belangrijk om te zeggen “dat zien we na de vakantie wel weer”.

Meer informatie:

Art. 35 vragen:

Is het College van plan, conform de nieuwe richtlijnen, wel een overzicht te maken van de gebouwen met onvoldoende luchtkwaliteit? Is het College van plan om maatregelen te nemen, al dan niet in samenwerking met schoolbesturen, om het problematische “binnenmilieu van bestaande gebouwen’ aan te pakken en veiligheid te waarborgen? Is her College van plan, conform de richtlijnen, om advies in te winnen van een onafhankelijk expert over de ventilatiesystemen en met name over het gebruik hiervan? Is het College van plan om op gepaste manier de burgers van Enschede te informeren over de veiligheid en de luchtkwaliteit van schoolgebouwen?

Veilige luchtkwaliteit school: het college is aan zet

https://enschede.d66.nl/2020/08/13/veilige-luchtkwaliteit-school-het-college-is-aan-zet/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Het bericht Veilige luchtkwaliteit school: het college is aan zet verscheen eerst op Enschede.

De actie “Geef een prentenboek cadeau”

PvdA PvdA D66 CDA Enschede 30-06-2020 17:09

In Enschede is ongeveer 24%* van de bevolking laaggeletterd. In een gezin waar ouders moeite hebben met taal zijn vaak geen of weinig boeken voor kinderen. De Onderwijsinspectie constateert dat een groeiende groep jongeren laaggeletterd van school af komt. Op dit moment zijn er per jaar ongeveer 3500 leerlingen die de basisschool onvoldoende taalvaardig verlaten. Daarnaast rapporteert de Onderwijsinspectie in haar jaarverslag dat één op de drie basisscholen het onderwijs voor technisch lezen niet op orde heeft.

We hebben de landelijke campagne ‘Geef een prentenboek cadeau’ in Enschede ondersteund om zo het (voor)leesplezier in heel veel gezinnen te stimuleren. Voor een kind is het ontzettend waardevol om zelf zo’n mooi boek in het bezit te krijgen. Door de donaties en de gedoneerde boeken bij Boekhandel Broekhuis hebben we meer dan 400 Woeste Willem boekjes verzameld! Al deze boekjes komen in samenwerking met de Bibliotheek Enschede, leesbevorderingsproject de VoorleesExpress en M-Pact terecht bij kinderen in taalarme gezinnen. Overweldigend veel mensen hebben gedoneerd en dat is echt geweldig om de betrokkenheid bij dit onderwerp te zien.

Een stevigere aanpak in het tegengaan van laaggeletterdheid in Enschede is waar wij als fractie op inzetten. Wij maken ons grote zorgen over de groeiende groep laaggeletterden. Het is onaanvaardbaar dat de toekomstperspectieven en de zelfredzaamheid van een groeiende groep (jonge) mensen zienderogen slechter wordt. Het wordt dan ook voor kinderen heel moeilijk om een goede start te maken in het onderwijs en in de samenleving.

Wij hebben, in samenwerking met D66 en het CDA, een initiatiefvoorstel ingediend. Na het zomerreces wordt het voorstel behandeld in de raadsvergadering. Het is een voorstel om tot een uitvoeringsplan te komen waar de integrale samenwerking tussen maatschappelijke organisaties centraal staat en waar op alle beleidsterreinen aandacht uit gaat naar laaggeletterdheid. Er wordt gepleit voor een gezinsaanpak, voor een doorgaande lijn, en voor deskundigheidsbevordering in het herkennen, signaleren en bespreekbaar maken van laaggeletterdheid.

Deze actie gaat meer dan 400 gezinnen heel blij maken maar er moet een structureel verschil worden gemaakt. Samen gaan we voor een stad waar iedereen mee kan doen en we gelijke kansen bieden voor ieder kind.

*Van: https://geletterdheidinzicht.nl/

Het bericht De actie “Geef een prentenboek cadeau” verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Covid-19: kansengelijkheid in het onderwijs, kansen voor het onderwijs

D66 D66 Enschede 03-06-2020 12:13

De corona crisis heeft ingrijpende gevolgen voor het onderwijs. Afgelopen week ging ik (Margarita Jeliazkova) op bezoek bij basisschool La Res, om een indruk te krijgen van de gang van zaken na de heropening van de scholen.

Wat een energie, wat een mooie stemming van leerkrachten en leerlingen, die allemaal blij waren bij elkaar te zijn. (Op een jongetje na, want zijn zus zat al in groep 8 en kende alle sommen, best handig bij thuiswerken op afstand). De school had het afstand onderwijs op orde, omdat alle kinderen een Chromebook of een tablet hebben, waarmee ze op school dagelijks werken: inloggen, opdrachten doen, op Smartboard feedback krijgen. Met een dagelijks uurtje Skypen erbij ging het dus makkelijk.

Lang niet bij alle scholen ging het zo soepel. Bij velen was het afstand onderwijs een sprong in het diepe, een beetje behelpen met zoom-lessen en youtube opnames. Juist de kwetsbare leerlingen dreigen daarvan de rekening to moeten betalen, met snel opgelopen leerachterstanden. De meetbare achterstanden zijn vooral op het gebied van taal en rekenen, maar soms hebben kinderen klappen ontvangen op sociaal-emotioneel gebied, omdat ze de crisis in stressvolle en onzekere omstandigheden hebben doorgebracht. Een zware opgave voor alle leerkrachten in Enschede.

Mooi dat Gemeente Enschede de scholen steunt met vier Zomerscholen. Die zijn vooral bedoeld voor kinderen met leerachterstanden en/of kinderen uit kwetsbare gezinnen voor wie de zomervakantie vrijwel zeker een terugval in vaardigheden betekent. Hopelijk vinden we voor deze scholen de beste en de meest ervaren docenten. Zomerscholen lijken me geen geschikte plek voor stagiairs, studentenbaantjes en onervaren invallers. Een aantal weken extra werken met kansarme kinderen kan een enorme boost betekenen voor ze, maar het kan ook stigmatiserend werken – een dilemma voor interventies gericht op kansengelijkheid.

Het kan ook anders en La Res laat dat zien. Omdat de school al een aantal jaar met flexibele schooltijden en een continu-roorster werkt, hoort de Zomer-school tot het ‘normale’ lesaanbod. Kansarme kinderen zitten samen met sport-talenten en kinderen van ouders die al te vaak op vakanties zijn geweest in de winter en in de herfst. En met die achterstanden valt het ook mee, vertelt de directrice R. Klokman. Sinds een jaar werkt de school met een zelf-ontwikkeld ‘groei journaal’, waarbij per kind wordt gekeken naar een groeicurve en naar het bereiken van het eigen leervermogen (een mooie staaltje gebruik van objectieve testgegevens en individuele aanpak). Niet het halen van een gezamenlijke eindstreep is wat telt, maar de vooruitgang die het kind heeft gemaakt. Bovendien kijkt de school niet alleen naar de cognitieve taken zoals taal en rekenen, maar ook naar algemene sociaal-emotionele ontwikkeling. Juist in tijden van crisis hebben sommige kinderen sprongen gemaakt op dat gebied. Ze voelen zich lekker in hun vel en eventuele hiaten zullen ze snel invullen.

Die toegewijde en enthousiaste docenten hebben helaas geen fatsoenlijke docentenkamer. Voor 30 docenten is de huidige ruimte veel te klein, zeker met de aangescherpte corona-regels. Ik ben met de gemeente in gesprek over een passende oplossing. De leerkrachten die zo hard hebben gewerkt en blijven werken voor de kinderen van Enschede, verdienen ook goede arbeidsomstandigheden. Werkruimtes, maar ook voldoende ventilatie, horen erbij. Daarom heb ik vragen gesteld over de luchtkwaliteit van onze scholen en de nodige maatregelen die te verbeteren.

Het bericht Covid-19: kansengelijkheid in het onderwijs, kansen voor het onderwijs verscheen eerst op Enschede.

De viering van 75 jaar vrijheid mondt uit in vrijheidsbeperking

CDA CDA Enschede 02-04-2020 15:43

Precies 75 jaar geleden op 1 april 1945 werd Enschede bevrijd. Het is dan 75 jaar later surrealistisch dat we door de coronacrisis onze vrijheid enorm ingeperkt zien en dat we deze belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis, de bevrijding van Enschede, niet gezamenlijk kunnen vieren. Erg jammer ook voor al die organisaties en vrijwilligers die al maanden bezig waren met de voorbereidingen van dit heuglijke moment. De coronacrisis heeft het dagelijks leven van veel mensen op de kop gezet. Het is ongelofelijk hoe een virus de hele wereld meedogenloos heeft geraakt en ons in onzekerheid, angst en paniek heeft gebracht. Dat het idee van de maakbare mens ineens in duigen valt en de natuur zijn gang gaat en hard om zich heen grijpt. Met als triest gevolg dat het aantal doden inmiddels is opgelopen naar 1173 (1 april 2019) en het aantal besmette patiënten naar 13.614. De afgelopen weken is het meermaals gezegd dat we niet zo’n grote crisis hebben gehad sinds de Tweede Wereldoorlog en dat deze crisis een enorme economische, maar ook maatschappelijke impact zal hebben. Denk hierbij aan onze lokale ondernemers die noodgedwongen moeten sluiten, maar ook mogelijk mensen moeten ontslaan. Denk aan de zzp’ers die geen inkomsten meer hebben door verlies aan opdrachten en omzet. Culturele instellingen die voorstellingen moeten annuleren en met enorme tekorten dreigen te zitten of dreigen om te vallen. Kinderen die niet meer naar school kunnen, hun examens missen, met achterstand te maken zullen hebben. Kwetsbare kinderen die in gezinnen leven waar kindermishandeling plaatsvindt en waarvan de Kinderombudsman heeft gezegd dat ze opgevangen moeten worden. Deze kinderen moeten zo snel mogelijk opgevangen worden op scholen of kinderdagverblijven. Kijk naar voorbeelden als Kampen en Hengelo. De economische en financiële gevolgen voor Enschede zullen enorm zijn. Je weet niet hoe lang dit gaat duren en of er straks geen IC-plekken meer zullen zijn. Alles lijkt onzeker. Gelukkig zijn er lichtpuntjes. Het aantal besmette patiënten in Brabant, de brandhaard van het coronavirus in Nederland, dat opgenomen wordt in het ziekenhuis, daalt. Er lijkt een voorzichtig positief effect te zijn in de maatregelen die het kabinet heeft genomen. “We zien heel voorzichtig grassprietjes, maar het is heel voorzichtig”, zei premier Rutte. We zien in deze moeilijke tijden ook prachtige maatschappelijke initiatieven ontstaan. Mensen die elkaar willen helpen. Boodschappen doen voor ouderen die niet naar buiten kunnen. Werknemers die eerder in de zorg gewerkt hebben en de overbelaste zorgmedewerkers in ziekenhuishemd willen helpen. Ondernemers die gezamenlijk een website opzetten om elkaar te helpen middels de site www.KoopinEnschede.nl. Zo zijn er allerlei initiatieven in Enschede die terug te vinden zijn in www.enschedesamensterk.nl. Het noaberschap in Enschede laat zich vanuit alle kanten weer zien. Wat we ook zien is hoe belangrijk en essentieel bepaalde beroepen blijken te zijn die onze maatschappij in deze crisisperiode draaiende houden. Het is het personeel in de zorg, onderwijs, post, schoonmaak, supermarkten, journalisten, kinderopvang en nog veel meer. Hopelijk zullen ze na deze crisis meer gewaardeerd en beloond worden. Enschede heeft meerdere rampen en crisissen overleefd. Het zal niet makkelijk zijn om dit nu ook te doorstaan. De crisis zal een behoorlijk impact hebben op onze samenleving en sociaal-economische structuur, maar Enschede heeft de veerkracht om er weer bovenop te komen. Dat gaat ons ook dit keer ook lukken met hulp van de landelijke en lokale overheid en door de regels van de Rijksoverheid rondom de bestrijding van het coronavirus na te leven, elkaar te helpen, lokale ondernemers te helpen en lokaal te kopen. Laten we het noaberschap, het omkijken naar elkaar, vasthouden en om met de woorden van minister Hugo de Jonge te eindigen: “We houden anderhalve meter afstand maar we zijn misschien wel dichter bij elkaar dan ooit.” Namens de CDA-fractie Enschede Ayfer Koç, fractievoorzitter

CDA stelt mondelinge vragen over vertrek SLO uit Enschede

CDA CDA Enschede 30-09-2019 15:36

Zoals u inmiddels via verschillende kanalen gelezen en gehoord heeft, heeft de directie van SLO besluit genomen om uit Enschede te vertrekken. Met dit besluit is geen enkele partij blij. Ook het college betreurt dit besluit en geeft in de brief aan de Raad d.d. 23 september 2019 aan: “dat afgezien van het directe verlies van werkgelegenheid in deze regio, dit het verlies van een landelijke opererende toonaangevende instelling op het gebied van onderwijs betekent. Juist voor een regio als Twente is het van groot belang dat er instellingen met een bovenregionale uitstraling en functie gevestigd zijn en dat er een breed aanbod van werkgelegenheid is. Recent is een regiodeal gesloten met het Rijk ter versterking van de regionale economie in Twente, dan is het bijzonder dat het Rijk op datzelfde moment ook instemt met het vertrekken vanwerkgelegenheid”. In 2015 had SLO dit voornemen ook maar dankzij een breed aangenomen motie van Tweedekamerlid Michel Rog (CDA) om SLO voor Enschede te behouden, heeft de minister van OCW Bussemaker destijds gehoor gegeven aan deze motie en de directie van SLO verzocht om het besluit te vertrekken te heroverwegen. Voor het CDA en alle partijen in de Raad en het college weegt het verlies van directe (hoogwaardige) en indirecte werkgelegenheid in Enschede en Twente bijzonder zwaar. Daarnaast is het voor de toekomst van Twente en SLO het economische argument van belang: het behoud van SLO in het economische netwerk in Enschede en Twente als innovatieve kennishotspot en complete vestigingsplaats. Deze ontwikkeling rijmt ook niet met het spreidingsbeleid van het Rijk en het dichtslibben van het Westen. In dit kader heeft het CDA de volgende vragen aan het college: Welke acties heeft u ondernomen richting SLO en het Rijk sinds het recente besluit van de directie om te vertrekken uit Enschede?Heeft u ook lobbyacties ondernomen voor het aantrekken van nieuwe Rijkstaken in Enschede en omgeving?Onderneemt u ook lobbyacties samen met de Provincies, de overige Twentse gemeentes en Twente Board?Wat heeft u van de Raad nodig om uw lobbywerk te versterken? Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Vragen over vertrek SLO uit Enschede

CDA CDA Enschede 30-09-2019 15:36

Zoals u inmiddels via verschillende kanalen gelezen en gehoord heeft, heeft de directie van Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) het besluit genomen om uit Enschede te vertrekken. Met dit besluit is geen enkele partij blij. Ook het college betreurt dit besluit zoals het onlangs in een brief aan de Raad d.d. 23 september 2019 aangaf. In 2015 had SLO dit voornemen ook, maar dankzij een breed aangenomen motie van Tweedekamerlid Michel Rog (CDA) om SLO voor Enschede te behouden, heeft de minister van OCW Bussemaker destijds gehoor gegeven aan deze motie en de directie van SLO verzocht om het besluit om te vertrekken te heroverwegen. Voor het CDA en alle partijen in de Raad en het college weegt het verlies van directe (hoogwaardige) en indirecte werkgelegenheid in Enschede en Twente bijzonder zwaar. Daarnaast is voor de toekomst van Twente en SLO het economische argument van belang: het behoud van SLO in het economische netwerk in Enschede en Twente als innovatieve kennishotspot en complete vestigingsplaats. Deze ontwikkeling rijmt ook niet met het spreidingsbeleid van het Rijk en het dichtslibben van het Westen. In dit kader heeft het CDA afgelopen maandag tijdens de raadsvergadering de volgende vragen gesteld aan het college: Welke acties heeft u ondernomen richting SLO en het Rijk sinds het recente besluit van de directie om te vertrekken uit Enschede?Heeft u ook lobbyacties ondernomen voor het aantrekken van nieuwe Rijkstaken in Enschede en omgeving?Onderneemt u ook lobbyacties samen met de Provincies, de overige Twentse gemeentes en Twente Board?Wat heeft u van de Raad nodig om uw lobbywerk te versterken? Wethouder Eerenberg gaf aan dat dat hij zowel richting SLO als met de lobbyist van de regio richting Den Haag de nodige acties heeft ondernomen. Dit heeft hij ook in samenwerking met de provincie gedaan. De lobbyacties waren niet alleen gericht op behoud van SLO voor Enschede, maar ook voor het aantrekken van nieuwe rijkstaken naar de regio. Met het aantrekken van nieuwe rijkstaken is men al jaren bezig. Ik heb ook de burgemeester opgeroepen om het door hem eerder genoemde nationale debat te initiëren over het dichtslibben van het Westen, spreidingsbeleid, onvervulbare vacatures in het westen van ons land en de aanwezige kennis hier. Het is nu een perfecte tijd om het debat aan te gaan over de noodzaak van een beter spreidingsbeleid en het verkorten van reisafstanden zodat dit ook kan leiden tot een evenwichtiger woningmarkt in Nederland. Ayfer Koç, fractievoorzitter CDA Enschede

Delen? Ja, graag! #enschede ...

ChristenUnie ChristenUnie Enschede 29-08-2019 18:18

Delen? Ja, graag! #enschede #verbondenheid #thee #christenunieenschede

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.