Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

11 documenten

Rotterdam zet extra in op taal, rekenen en zorg in school

D66 D66 Rotterdam 23-09-2021 12:14

De gemeente Rotterdam wil de impact van corona op kinderen en jongeren verder verkleinen. Met geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) worden de komende twee jaar onder meer tutoren ingezet om kinderen en jongeren extra te begeleiden met taal en rekenen. Ook komt er meer hulp en zorg in de school via medewerkers van het wijkteam. In totaal gaat het om 13,2 miljoen euro tot 2023.

Onderwijswethouder Said Kasmi: “We kiezen voor maatregelen die ook op de lange termijn verbetering opleveren.”

Samen met onderwijsinstellingen en de kinderopvang is gekeken naar de besteding van het geld dat het Rijk beschikbaar heeft gesteld. Een deel daarvan gaat direct naar de scholen, een deel zet de gemeente in. Kern van de maatregelen van de gemeente is dat zorg, welzijn, sport en cultuur dichter bij school worden georganiseerd.

Onderwijswethouder Said Kasmi: ‘De gevolgen van de coronacrisis zijn pijnlijk merkbaar in het onderwijs. Met het NPO-programma dat we in Rotterdam samen met schoolbesturen en de kinderopvang hebben ontwikkeld, ligt er een mooie kans om de vertragingen van het afgelopen anderhalf jaar in te lopen. Ik ben ervan overtuigd dat deze aanpak ook in de toekomst helpt bij het versterken van de kansengelijkheid. Daar moet dan ook structureel geld vanuit het Rijk tegenover staan.’

Extra rekenen en taal Na de herfstvakantie worden vijftig getrainde studenten ingezet als tutor in het basisonderwijs. Zij geven leerlingen met leerachterstanden extra rekenen. De tutoren starten op basisscholen in Rotterdam-Zuid, aansluitend bij de al bestaande activiteiten vanuit het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ), zoals Dagprogrammering. De tutoren begeleiden twee tot drie keer per week groepjes van twee kinderen. Op korte termijn wordt het aanbod van tutoren uitgebreid met taallessen. Ook het voortgezet onderwijs kan gebruik gaan maken van de tutoren voor rekenen en taal. Doel is om het aanbod van tutoren in heel Rotterdam aan alle scholen, aan te bieden. Bij de werving voor tutoren zijn momenteel Hogeschool Rotterdam, InHolland, Codarts, Thomas More en de Erasmus Universiteit Rotterdam betrokken.

Extra zorg op school Een andere maatregel is dat medewerkers van het wijkteam van de gemeente worden toegevoegd aan de (zorg)teams op basisscholen in een aantal wijken. Het gaat dan om wijken waar gezinnen en kinderen deze hulp het hardst nodig hebben. Gestart wordt op basisscholen in de wijken Feijenoord en Delfshaven. De wijkteammedewerker werkt in de school en maakt deel uit van school-zorg-team. Ook komt er meer capaciteit voor het schoolmaatschappelijk werk en aandacht voor de sociale-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Meer maatregelen Andere maatregelen uit het plan zijn het gratis uitproberen van de Rotterdamse Peutergroep, muzieklessen in de voorschoolse opvang, meer sporten en bewegen tijdens en buiten school en, om de druk op het lerarentekort te verminderen, het inzetten van kunstvakdocenten voor het onderwijs. Dat laatste is naast de al bestaande Rotterdamse aanpak voor het lerarentekort.

Nationaal Programma Onderwijs De overheid geeft in totaal € 8,5 miljard uit voor het Nationaal Programma Onderwijs, dat gericht is op alle onderwijssectoren. Voor scholen in het primair en voortgezet onderwijs is landelijk 5,8 miljard beschikbaar tijdens schooljaren 2021-2022 en 2022-2023. Zij besteden deze middelen aan plannen die gericht zijn op de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast ontvangen gemeenten geld uit het NPO-budget voor hun rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs.

Het bericht Rotterdam zet extra in op taal, rekenen en zorg in school verscheen eerst op Rotterdam.

De themagroep Onderwijs zoekt nieuwe leden!

D66 D66 Rotterdam 29-06-2020 22:31

Werk je in het onderwijs of wil je graag meedenken over vraagstukken rondom het onderwijs? Meld je dan aan voor de Rotterdamse themagroep Onderwijs. Hierin wordt periodiek gediscussieerd over onderwijs gerelateerde onderwerpen op het niveau van de gemeente Rotterdam.

De themagroep heeft als doel om de politieke gedachtevorming (rondom onderwijs) te verdiepen en te verbreden. Daarnaast vormt de groep een denktank en dient het als gesprekspartner voor de woordvoerder van de fractie, i.e. Elene Walgenbach.

Themagroepen signaleren wat er leeft in Rotterdam en organiseren politieke cafés over onderwerpen om met elkaar het gesprek aan te gaan. We zoeken verschillende gezichtspunten én nog een voorzitter. Dus lijkt het je wat om hier je tanden in te zetten (ofwel als voorzitter of als themagroep lid), meld je vooral aan bij Secretaris Politiek Fons Cazius (stuur een mail naar: f.cazius@d66rotterdam.nl)

Het bericht De themagroep Onderwijs zoekt nieuwe leden! verscheen eerst op Rotterdam.

Terugblik: 2e digitale vragenuurtje

D66 D66 Rotterdam 24-04-2020 08:28

Afgelopen dinsdag 21 april organiseerden we als D66 voor de tweede keer een digitaal vragenuurtje. Raadsleden Elene Walgenbach en Nadia Arsieni gaven daarin antwoord op alle vragen over de corona-maatregelen vanuit de gemeente. Hieronder lees je alle vragen en antwoorden uit dit vragenuurtje. Aanmelden voor het volgende vragenuurtje op dinsdag 12 mei kan hier!

 

Q&A Digitaal vragenuurtje 21 april

Digitaal vergaderen

Hoe gaat het in de raad met digitaal vergaderen?

Antwoord: donderdag is de eerste raad. Er is geen debat, al het debat is gevoerd in de commissie. Daar worden ook de moties besproken. Het is de bedoeling dat we in de raad alleen zullen stemmen 

Hebben de gebiedscommissies alweer kunnen vergaderen?

Gebiedscommissielid: in Bergpolder wordt weer vergaderd (digitaal). Er wordt ook gestreamd via biz-site. Complimenten voor de snelle organisatie vanuit de gemeente.

Is inspreken bij de gemeenteraad mogelijk?

Antwoord: presidium heeft besloten dat dat schriftelijk zal gebeuren. We roepen mensen dan ook op om dit vooral te doen! Het is niet verantwoord om mensen naar het stadhuis te laten komen, naast het feit dat er technische drempels zijn om insprekers digitaal te laten inspreken.

Cultuur en evenementen

Hoe zit het met de cultuuragenda van Rotterdam gezien de coronamaatregelen?

Antwoord: er is berekend dat tot 1 juni de culturele sector 900 miljoen euro omzet misloopt. Minister van Engelshoven heeft een steunpakket van 300 miljoen aangekondigd. Dat is wat ons betreft niet voldoende. Dit fonds richt zich ook met name op de rijksinstellingen en fondsen die structureel gefinancierd worden. Dat gaat misschien over maar 20% van de sector. Het is volstrekt ontoereikend en er moet meer bij om de sector overeind te houden. Wethouder Kasmi maakt in Rotterdam een inventarisatie. We hopen op snel duidelijkheid en daarbij ook extra geld. Daarnaast hebben we grote zorgen over 80% ZZP’ers in de sector, waarvan het inkomen nu wegvalt. Er zijn nu in totaal 23.000 aanvragen voor inkomensondersteuning voor zelfstandigen in Rotterdam. Dat zijn echt veel mensen.

We hebben een belrondje gedaan langs instellingen en festivalorganisatoren. Met name die laatste zijn nu erg kwetsbaar en krijgen het zwaar met de aflasting van festivalseizoen. Daarnaast zijn er op het gebied van horeca een hoop bijzondere gevallen, zoals bijvoorbeeld het Schieblock. De ondernemers daar moeten er bijna uit en gaan de verloren inkomsten van deze zomer nooit meer terugverdienen. Daar zitten ook ondernemers bij die cultuur en horeca combineren en daardoor buiten alle regelingen vallen. Daarom dringen we aan op meer steun vanuit de gemeente.

Hoe zit dit in andere G4 gemeenten? Hebben jullie daar contact mee?

Antwoord: we hebben afgelopen weekend nog contact gehad met de Tweede Kamer-fractie en andere G4 gemeenten. Daar zien we een vergelijkbaar beeld. Er zijn grote zorgen over het perspectief van het rijk en gemeentes. Er wordt voornamelijk gekeken naar gesubsidieerde instellingen. Als je normaal gesproken geen subsidie krijgt, val je al snel buiten de boot. Bovendien, veel regelingen kijken naar de omzet van de afgelopen drie maanden. Dit is niet goed toepasbaar op een hoop ondernemers die juist in de zomer hun brood verdienen.

Eurovisie Songfestival

Hoe zit het precies met het Eurovisie Songfestival (ESF)?

Antwoord: afgelopen week hebben we het ESF besproken. Er is een ruime meerderheid in de raad om het ESF volgend jaar te organiseren. Dat heeft ook te maken met de kosten. Het doorschuiven kost wel wat meer, maar anders waren we al het geïnvesteerde geld kwijt en zouden we er niets voor terugkrijgen. Er wordt wel gekeken of er ruimte is bij al gecontracteerde partijen om op die manier nog kosten te besparen. Update: inmiddels heeft de raad definitief een besluit genomen om het ESF in Rotterdam te organiseren in 2021.

Horeca

Hoe kijken jullie naar de situatie rondom de horeca in Rotterdam?

Antwoord: wethouder Kathmann onderhoudt contacten met de Rotterdamse horeca ondernemers. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in Rotterdam is heel tevreden met het contact met de wethouder. Zo er is bijvoorbeeld een appgroep voor direct contact. Daarnaast heeft de gemeente de huur opgeschort voor gemeentelijke panden. Het grootste probleem is dat de meeste horecazaken in private gebouwen zitten. Vergelijkbaar met de culturele sector. Daarnaast zijn er ook nog een hoop horecazaken die buiten de regelingen vallen, bijvoorbeeld zaken die net zijn geopend of seizoensgebonden horeca. Er komt nu wel uitstel van het innen van de leges voor drank- en horecavergunningen. Maar die worden later wel alsnog geïnd. Wat ons betreft worden er nog te weinig maatregelen voor de horeca genomen. We gaan er bij het stadsbestuur op aandringen dat er meer moet gebeuren.

Is het niet vreemd om als overheid kosten in rekening te brengen voor iets waar de horeca geen gebruik van kan maken?

Antwoord: de gemeente heeft wel maatregelen genomen, maar het is te weinig om het allemaal draaiende te houden en ervoor te zorgen dat niet heel veel zaken omvallen. We hebben gelukkig goed contact met de Tweede Kamer-fractie. Dat is handig want de meeste maatregelen zijn op rijksniveau. Daar zullen we ook onze input blijven geven.

De gebiedscommissies hebben aanvragen gekregen voor silent disco’s. Inmiddels is er in Bergpolder budget toegezegd en gaan er honderden mensen meedoen. Ontzettend leuk!

Antwoord: goed dat jullie daar budget aan geven! Het is mooi dat in deze tijd dit soort initiatieven ontstaan om er toch wat van te maken. Creatief ondernemerschap!

Onderwijs

Hoe kijken jullie naar de het onderwijs en welke problemen zijn daar nog?

Antwoord: er is nog veel onduidelijk. Het kabinet heeft vandaag aangekondigd dat na de meivakantie basisscholen weer opengaan. Dat wordt organisatorisch nog wel een kluif. Hoe gaan die halve dagen uitwerken?

En hoe zit het met de kinderen die uit beeld zijn geraakt?

Antwoord: in Rotterdam zijn 86 niet in beeld. Die worden nu opgespoord door leerplichtambtenaren en andere instanties. Daar zitten wel echt hele schrijnende gevallen tussen, denk aan situaties van huiselijk geweld of verslavingsproblematiek.

Kunnen kwetsbare kinderen voorrang krijgen?

Antwoord: dat moet worden bezien. Wat ik heb begrepen is dat scholen het zelf mogen invullen. Wij zijn eigenlijk voorstander van een coördinerende rol gemeente. Je ziet een concentratie van dit soort leerlingen op een aantal scholen. Uiteraard zullen we onze input meegeven aan de wethouder in Rotterdam en via de Tweede Kamer-fractie. We hebben overigens voor de overige Rotterdamse kinderen begrepen dat het in het algemeen erg goed gaat met digitaal onderwijsgeven. De gemeente is ook snel gestart met een actie om te zorgen dat alle kinderen de beschikking hebben over een laptop. Dat was een groot succes.

Kan de gemeente bijdragen aan het zoeken naar extra schoolruimte?

Antwoord: goed punt. De gemeente heeft geen invloed op de inhoud van het onderwijs, maar is wel verantwoordelijk voor de huisvesting. Er moeten nu maatregelen worden getroffen bij middelbare scholen zodat ze 1 juni open kunnen. Het is ook een technologisch vraagstuk, waarbij we moeten zorgen dat alle scholen de juiste digitale middelen hebben zodat alle kinderen op afstand les kunnen krijgen.

Er gebeurde al heel veel op onderwijshuisvestingsgebied in Rotterdam. Aan de ene kant is er veel leegstand, aan de andere kant ook drukte. Misschien is het zaak dat goed te benutten? En misschien ook een idee om containers in te zetten voor onderwijs?

Antwoord: dit is goede input. We moeten al dit soort ideeën onderzoeken en creatief naar oplossingen zoeken. We zullen onze input daarbij doorgeven aan het college.

Hoe zit het nu met het lerarentekort?

Antwoord: corona overschaduwt nu eigenlijk alles. Maar tegelijkertijd zorgt corona ook voor extra druk op leraren. Hoe moet je dat doen als je klassen moet splitsen? Jammer genoeg kun je niet zomaar mensen uit de culturele sector doorschuiven naar het onderwijs dus blijft het lerarentekort een onverminderd grote uitdaging.

Moeten we de primaire oplossing niet in het digitale zoeken?

Antwoord: ja, dat is zeker een oplossing. Er is nog niets bekend over mogelijke summerschools. Dat is wat ons betreft een voorbeeld van een hele goede mogelijkheid voor kwetsbare kinderen om de achterstanden in te halen. Het is erg fijn dat speciaal onderwijs wel voor 100% wordt opgestart.

Handhaving

Hoe zit het nu precies met de camerawagens?

Antwoord: dit is een ingewikkeld verhaal. We hebben daar 18 vragen over gesteld aan de wethouder. Het is wat ons betreft niet de bedoeling dat dit soort middelen worden ingezet zonder dat de raad daarover is geïnformeerd en zonder dat duidelijk is hoe het is gesteld met bijvoorbeeld het waarborgen van de privacy. Het college komt in een brief terug op onze vragen en er zal ook nog een debat over volgen met de burgemeester en de wethouder.

En hoe zit het met bewapenen van boa’s?

Antwoord: deze discussie speelt nu naar aanleiding van een incident in het Paasweekend. Het is natuurlijk heel politiek. De rechterflank wil dat gelijk, wij hameren op het feit dat het geweldsmonopolie ligt bij de politie en dat boa’s een de-escalerende en signalerende rol hebben. De burgemeester staat daarbij gelukkig aan onze kant. Update: in de raad van 23 april is een motie ingediend om de boa’s te bewapenen. Deze motie heeft het niet gehaald.

 

 

Het bericht Terugblik: 2e digitale vragenuurtje verscheen eerst op Rotterdam.

Onderwijsstaking - een terugblik met Jimmy Smet | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks PvdA Rotterdam 14-11-2019 00:00

Op woensdag 6 november was er een grote landelijke lerarenstaking. GroenLinks staat achter de leraren. Raadslid én docent Jimmy Smet was erbij in Rotterdam. We blikken met hem terug.

Jimmy, jij was bij de staking in Rotterdam. Hoe was de sfeer? Woensdagmorgen om 8 uur 's morgens stond ik samen met mijn collega’s aan de voet van de Erasmusbrug. We trokken de door de organisatie (WIJonderwEIS) verstrekte gele hesjes aan met de tekst ‘Onderwijs = topPrioriteit’. Eerlijk gezegd moest ik persoonlijk eerst even slikken om zo’n geel hesje aan te trekken, op een of andere manier vereenzelvig ik dit toch met die andere actievoerders, maar uiteindelijk was het een fantastisch gezicht: duizenden onderwijzers, ouders en kinderen in het geel op de rijbaan van de Erasmusbrug. De hele brug vól! Fascinerend, hoopgevend en ontroerend was het om met z’n duizenden door de Rotterdamse straten te wandelen. Tekenend voor leraren vond ik overigens wel, dat we tot drie keer toe ook met diezelfde duizenden mensen keurig voor een rood verkeerslicht stonden te wachten en we ons ook weer keurig hielden aan de instructie van politie en de ordebewakers van de organisatie zelf. ‘ Wat zijn we als onderwijs toch lief. Te lief’ was een veelgehoorde uitspraak diezelfde dag. Eenmaal aangekomen in het stadion Woudestein konden de sprekers van GroenLinks (Jesse Klaver), PvdA (Lodewijk Asscher), SP (Lilian Marijnissen) en op veel waardering en applaus rekenen. Maar het was vooral leraar van het jaar 2018 Ismail Aghzanay die de handen op elkaar kreeg met de uitspraak; ‘Desnoods gaan we de volgende keer een week dicht!’

Het weekend voorafgaand aan de staking heeft minister Slob extra geld toegezegd maar de staking ging desondanks door. Hoe kijk jij hier tegenaan? Uiteraard kunnen we het lerarentekort, om maar eens een prangend voorbeeld te noemen, niet meteen oplossen met alleen meer geld. Toch heeft het onderwijs al geruime tijd geleden al duidelijk aangegeven, dat er voor de structurele problemen in het onderwijs ook structurele oplossingen moeten komen. Het kabinet moet over de brug komen en het onderwijsveld ook financieel de waardering te geven die het niet alleen nodig heeft maar ook verdient; zonder goed onderwijs zijn we als maatschappij nergens! Een bedrag van 1 miljard wordt als minimaal gezien. Een noodpakket van 400 miljoen als eerste stapje. De onlangs toegekende 460 miljoen klinkt wellicht als een eerste goede stap, maar is ten eerste overwegend incidenteel en ten tweede kwam het bod als een duveltje uit een doosje vallen op een zeer opvallend moment; net voor het weekend, net voor de door de bonden uitgeroepen staking. Overigens een saillant detail; het enige stukje structureel geld betreft het (terecht) verhogen van de salarissen van leraren in het voortgezet speciaal onderwijs. Echter; dit geldt alleen voor die vso-scholen die naar een diploma toewerken; de scholen met een zogenaamde diplomagerichte uitstroom. De school waar ik zelf werk is bijvoorbeeld zo’n school; leuk voor mij en mijn collega’s, zou je zeggen. Echter ook op mijn school bieden we de uitstroom arbeidsmarkt en soms dagbesteding aan. Mijn collega’s, die aan die groep leerlingen lesgeeft krijgt de salarisverhoging dus niet. Met andere woorden; het kabinet zorgt met dit voorstel, wat in essentie goed bedoeld is, voor tweedeling in schoolteams; een slechte en onwenselijke uitkomst lijkt me.

In Rotterdam is een groot lerarentekort. Wat is volgens jou de oplossing? Het lerarentekort is groot in het gehele land en zal in de nabije toekomst alleen nog maar nijpender worden. Maar vooral in de grote steden en dan zeker in het basisonderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs is de nood het allerhoogst. Het college van burgemeester en wethouders heeft samen met de gemeenteraad en in overleg met het onderwijsveld de afgelopen periode al veel tijd, geld en energie gestoken om de kwaliteit van het onderwijs te vergroten in het algemeen en het vak van leraar te promoten in het bijzonder. Zo zijn er onder andere lerarenbeurzen in het leven geroepen, ontwikkelingsbudgetten voor scholen beschikbaar en krijgt iedere onderwijsprofessionals een gratis Rotterdampas. Mondjesmaat plukken we hier in Rotterdam vast de vruchten van, maar we zijn er echt nog lang niet. We zien namelijk, dat het landelijke lerarentekort ook bewerkstelligt, dat leraren makkelijker kunnen kiezen voor een baan dichtbij huis of op een school waar je een hoger salaris wordt geboden of op een school waar de arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker zijn. Wat mij betreft is het nu tijd om meer creatieve en onorthodoxe maatregelen te overwegen. Als zelfs de minister uitspreekt dat scholen ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld ouders voor de klas te zetten, de lesuren te verminderen of thuisonderwijs via het beeldscherm te overwegen, dan mogen we als gemeente best wat verdergaande maatregelen gaan nemen om het werken in het onderwijs in Rotterdam aantrekkelijk te maken voor nieuwe leerkrachten.

Hoe krijgen we meer jongeren geïnteresseerd in leraar als beroep? Allereerst is het natuurlijk aan een ieder zelf om te ontdekken wat je zou willen gaan doen. Maar mocht je op zoek zijn naar fascinerende werkomgeving (Rotterdamse scholen) met de leukste jonge mensen van de wereld (Rotterdamse leerlingen) en zeer liefdevolle collega’s en heb je zin in in een baan die echt elke minuut anders, uitdagend en verfrissend tegelijkertijd is: dan moet je voor de klas!

GroenLinks pleit voor een educatieve masteropleiding in Rotterdam | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-03-2019 00:00

GroenLinks pleit voor een educatieve masteropleiding in Rotterdam. Dit leidt tot meer leraren in de stad en is zo een goed middel in de strijd tegen het lerarentekort.

Een huidig actieplan van de gemeente richt zich op het aantrekken van leraren buiten Rotterdam. Het in Rotterdam zelf opleiden tot leraar van afgestudeerde wo-studenten is nu nog een onbenutte kans. Een educatieve master kan hierop inspelen. Zo groeit het aantal leraren in de stad en stimuleren we meer studenten het onderwijs in te gaan.

GroenLinks-Raadslid Jimmy Smet vindt het belangrijk dat de master er komt. ‘Studenten weten vaak pas aan het einde van hun bachelor welke master ze willen doen. Als ze voor een educatieve master kiezen, worden zij nu doorverwezen naar steden als Amsterdam, Utrecht en Leiden. Op deze manier verlaten toekomstige leraren de stad, terwijl het voor Rotterdam juist belangrijk is om hen te behouden. We moeten deze studenten de kans bieden om in onze mooie stad te blijven!

Maak van Rotterdam treinhoofdstad van Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-03-2019 00:00

GroenLinks wil dat Rotterdam de treinhoofdstad van Europa wordt. Onze stad moet hét vertrek- en aankomstpunt in Nederland worden voor reizen van en naar Europa. De Partij roept het stadsbestuur op het reizen per trein te promoten en te lobbyen bij het Rijk voor snellere treinen. 

GroenLinks-raadslid Jeroen Postma ziet veel voordelen van internationale treinreizen. ‘Voor reizen tot 1000 kilometer is de trein een comfortabele, snelle en duurzame optie. Laten we als stad inzetten op de trein in plaats van vliegverkeer en zo een voorbeeld voor heel Europa zijn.’

Vanaf Rotterdam Centraal zijn er al goede verbindingen naar Europese steden als Parijs en Londen. Binnen enkele uren kun je per spoor bij de Eiffeltoren of Big Ben zijn. Vaak is dat sneller dan met het vliegtuig. Als het aan GroenLinks ligt komen daar snel meer bestemmingen bij. Ook de nachttrein moet van GroenLinks terugkomen.

(On)veilig LHBTI klimaat op Rotterdamse scholen?

D66 D66 VVD Rotterdam 28-02-2019 13:21

Afgelopen week verscheen er een onderzoek van onderzoeksbureau Qrius met als titel “Het 16- LHBTI onderzoek: een stadsbreed, inventariserend onderzoek over de ‘coming out’ van jongeren van 12 t/m 16 jaar in Rotterdam”.

De conclusies die Qrius stelt in het rapport zijn wat D66 betreft zeer teleurstellend en daarom stelde Nadia Arsieni samen met Leefbaar Rotterdam en de VVD schriftelijke vragen aan de wethouder.

Onveilig klimaat

“Regenboogtompoucen bij de Hema. Het logo van H&M in regenboogkleuren op de vestigingen. Jassen in alle kleuren van de regenboog in de etalages van America Today. Een regenboogscherm op de pinautomaten van de ING. Overal vlaggen in regenboogkleuren. Het is groot feest als er een ‘Pride’ is en er is volop aandacht voor LHBTI. En je kunt niet anders dan tot de conclusie komen dat Nederland een vrij en tolerant land is en dat het misschien wel beter met de acceptatie van homoseksuelen en transgenders gaat dan ooit.”

Jammer genoeg, zo stellen de onderzoekers zelf, laat het onderzoeksrapport een ander beeld zien van de acceptatie van homoseksuelen en transgenders in Rotterdam.

Zo schijnt het in Rotterdam nog steeds op ‘heel veel scholen’ bijna onmogelijk te zijn om uit de kast te komen. Het rapport spreekt van tientallen Rotterdamse scholen waar het klimaat onvoldoende veilig is voor jongeren om voor hun geaardheid uit te komen.

Daarnaast weren sommige scholen volgens de onderzoekers voorlichting over LHBTI en seksualiteit, waarbij ook niet-religieuze scholen blijken te zwichten voor de druk van ouders die niet willen dat hun kind hiermee wordt geconfronteerd. Het is volgens de onderzoekers  op scholen met vooral streng religieuze leerlingen en scholen die in het bijzonder focussen op sportprestaties, moeilijk voor jongeren om ‘anders te zijn’

Maximaal bereik voorlichting

In januari diende Nadia nog een motie in voor maximaal bereik van LHBTI-voorlichting op Rotterdamse scholen. De strekking van die motie was dat de gemeente Rotterdam een regierol zou moeten pakken om voorlichting over seksuele en genderdiversiteit op alle Rotterdamse scholen te stimuleren.

De conclusies van Qrius komen dan ook rauw op ons dak. “Het is onacceptabel dat Rotterdamse scholen weigeren LHBTI-voorlichting te geven” aldus Nadia.

Genoeg reden om vragen te stellen aan het college. Zo wil Nadia onder andere weten of de wethouder zich herkent in de conclusies van het onderzoek, of hij in beeld heeft om welke scholen het gaat en als belangrijkste vraag wat de gemeente kan doen aan scholen die weigeren voorlichting te geven.

Het onderzoek van Qrius en de beantwoording van de vragen zal naar verwachting worden besproken in de commissie WIISA van 6 maart 2019.

Het bericht (On)veilig LHBTI klimaat op Rotterdamse scholen? verscheen eerst op Rotterdam.

D66: gemeente regierol bij voorlichting seksuele diversiteit

D66 D66 Rotterdam 31-01-2019 14:30

D66 vindt dat de gemeente Rotterdam een regierol moet pakken om voorlichting over seksuele en genderdiversiteit op alle Rotterdamse scholen te stimuleren. Ook moet er zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van ervaringsdeskundigen.

Hiervoor diende Nadia Arsieni afgelopen donderdag 31 januari een motie in.

Sinds 2012 is LHBTI-voorlichting verplicht op alle scholen in het basis- en middelbaar onderwijs. LHBTI-organisaties signaleren echter dat sommige scholen geen voorlichting geven terwijl het wel verplicht is. En als het wel gebeurt, is dat lang niet altijd op de juiste manier. Scholen maken bijvoorbeeld onvoldoende tijd beschikbaar of geven voorlichting met een niet- inclusieve boodschap.

“De Nashvilleverklaring laat zien dat goede LHBTI-voorlichting op alle Rotterdamse scholen nog steeds hard nodig is.” aldus Nadia Arsieni, raadslid D66 Rotterdam.

De gemeente moet deze kwalitatief goede LHBTI-voorlichting ondersteunen, waarbij de lessen worden vormgegeven in samenwerking met LHBTI-organisaties. “Voorlichting werkt het beste als een lhbti’er een persoonlijk verhaal vertelt. Dat maakt indruk op leerlingen”, aldus Arsieni. D66 wil een maximaal bereik van deze lessen op alle scholen in Rotterdam.

De motie werd door de gemeenteraad met 34 stemmen voor en 9 stemmen tegen aangenomen.

Het bericht D66: gemeente regierol bij voorlichting seksuele diversiteit verscheen eerst op Rotterdam.

Activiteiten in de stad rondom de Nationale Onderwijsweek

D66 D66 Rotterdam 04-10-2018 09:58

Deze week was het de Nationale Onderwijsweek met veel onderwijsactiviteiten in de stad. Als wethouder onderwijs heeft Said Kasmi verschillende evenementen bijgewoond. Zo reikte hij prijzen uit n.a.v. de verkiezing van de leraar van het jaar en was hij aanwezig bij de paneldiscussie van de onderwijsnacht. Ook heeft hij deze week de Hildegardisschool bezocht in het Oude Noorden.

“Onderwijs is essentieel voor het oplossen van veel uitdagingen in onze maatschappij. Daarom moet hier uitgebreid aandacht voor zijn. We moeten aan de slag om de kansengelijkheid te verbeteren. Ook het landelijk lerarentekort treft Rotterdam. Des te meer reden om onze docenten in het zonnetje te zetten, te laten zien hoe belangrijk en mooi dit vak is en hoe we als Rotterdam gezamenlijk de schouders er onder zetten.” aldus Kasmi.

De Hildegardisschool vormt een mooi voorbeeld voor Rotterdam. Deze school heeft veel leerlingen uit kansarme gezinnen waarvoor succes op school niet altijd vanzelfsprekend is. Het lukt de school echter om met deze leerlingen goede resultaten te bereiken: zo krijgen drie keer zoveel kinderen een havo/vwo advies als op scholen met een vergelijkbare leerling populatie. De school is mede hierdoor in een publicatie van de Onderwijsinspectie geportretteerd een ‘hoogscorende’ school. Een voorbeeld en inspiratie voor andere scholen!

De verkiezing van de leraar van het jaar vindt dit jaar voor de 6e keer plaats. In de afgelopen maanden zijn ruim 600 leraren genomineerd (300 unieke namen) en hebben ruim 16.000 mensen hun stem uitgebracht. Een teken dat veel mensen echt betrokken zijn bij het Rotterdamse onderwijs en daar zijn we heel blij mee. Kasmi: “De redenen die mensen opgeven om iemand te nomineren zijn hartverwarmend en ontroerend. Men is trots op de Rotterdamse leraar. En terecht!”

Het bericht Activiteiten in de stad rondom de Nationale Onderwijsweek verscheen eerst op Rotterdam.

Vacature: politiek assistent CDA Rotterdam

CDA CDA Rotterdam 01-10-2018 17:42

De CDA-gemeenteraadsfractie in Rotterdam is op zoek naar een politiek talent! Het betreft een aanstelling per 1 december 2018. De CDA-fractie bestaat uit twee raadsleden en twee burgerraadsleden en maakt onderdeel uit van de Rotterdamse coalitie. De functie Als politiek assistent ben je inhoudelijk sparringpartner voor de fractieleden. Daarnaast zorg je ervoor dat de standpunten van het CDA Rotterdam worden verspreid, bijvoorbeeld door persberichten te schrijven en door sociale media van de fractie te beheren. Bovendien ondersteun je de fractie door telefoontjes en mails te beantwoorden en door afspraken te maken voor de fractieleden. Wat zoeken wij? Een hbo+ politiek geïnteresseerde met de volgende eigenschappen: Communicatief zeer vaardigUitstekende beheersing van de Nederlandse taalGeen 9-tot-5 mentaliteit (werkzaamheden in de avonduren en in het weekend komen regelmatig voor)Bekendheid met het CDA-gedachtegoedAffiniteit met een politieke en bestuurlijke omgevingTeamspelerBij voorkeur woonachtig in RotterdamInteresse in thema's als onderwijs, zorg, werk en inkomenVaardigheid met sociale media (Facebook, Twitter, Instagram e.d.) Daarnaast ben jij iemand die snel kan schakelen, goed functioneert in een stressvolle omgeving en niet terugdeinst voor werken onder hoge tijdsdruk in verband met gestelde deadlines. Voor meer informatie kun je je wenden tot Lorenzo Essoussi op telefoonnummer 010 - 267 21 34. Jouw sollicitatie kun je voor 22 oktober 2018 sturen naar onze fractie op het volgende emailadres: fractie@cdarotterdam.nl Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.