Nieuws van politieke partijen in Zwijndrecht inzichtelijk

9 documenten

2024

Zwijndrecht Plus Partij (ZPP) Zwijndrecht Plus Partij (ZPP) Zwijndrecht 01-01-2024 20:00

Bent u benieuwd wat er speelt? Op onze social media kanalen plaatsen wij updates als partij nieuws, updates met betrekking tot onze campagne en nog veel meer.

Fijne feestdagen en een gezond 2024

Zwijndrecht Plus Partij (ZPP) Zwijndrecht Plus Partij (ZPP) Zwijndrecht 18-12-2023 18:07

Bent u benieuwd wat er speelt? Op onze social media kanalen plaatsen wij updates als partij nieuws, updates met betrekking tot onze campagne en nog veel meer.

Vragen veiligheid rangeerterrein Kijfhoek

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Zwijndrecht 27-08-2019 19:23

Door Gemerden, A. (Andries) van [386713]

Naar aanleiding van de volgende twee berichten die via de media tot ons zijn gekomen hebben wij als ChristenUnie-SGP een aantal vragen:

- https://www.ad.nl/dordrecht/toezicht-op-gevaarlijkrangeerterrein-kijfhoek-al-verminderd~ac0ce447

- https://www.rijnmond.nl/nieuws/178617/Einde-verscherpttoezicht-rangeerterrein-Kijfhoek

Rangeerterrein Kijfhoek staat sinds de zomer 2018 onder verscherpt toezicht naar aanleiding van een aantal grote en minder grote incidenten. De periode na de incidenten hebben we met een aantal partijen nauw samengewerkt om de veiligheid te vergroten op Kijfhoek. Recent hebben we gezegd dat deze samenwerking geleid heeft tot goede onderlinge contacten en het vertrouwen in elkaar heeft vergroot.

Als ChristenUnie-SGP zijn we dan ook geschrokken van het feit dat het verscherpt toezicht is afgeschaald. Wij hebben altijd gezegd dat de Veiligheid van onze inwoners centraal moet staan. Tevens zijn wij van mening dat zolang de resultaten van lopende onderzoeken nog niet gereed zijn er niet mag worden afgeschaald als het gaat om toezicht!

We hebben uitvoerig gesproken welke onderzoeksvragen er moeten worden verwerkt in het onderzoek. De veiligheidscultuur is een van die vragen die hoog op de prioriteitenlijst staat. Uit een vooronderzoek is gebleken dat er onder het personeel van Prorail en de (onder)aannemers te weinig aandacht is voor de veiligheid op en rondom Kijfhoek.

We zijn nu een half jaar verder en blijkbaar is het zo goed verbeterd dat de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (hierna: ILenT) heeft beslist dat het wel een tandje minder kan.

Kortom kan het college antwoord geven op de onderstaande vragen:

Bent u als college bekend met berichten die in de media rond gaan en kunt u bevestigen of deze kloppen?

Ja, wij zijn hiermee bekend. Ook kunnen wij u bevestigen dat deze berichten kloppen. Daarnaast kunnen wij u melden dat de Raadswerkgroep Kijfhoek meegenomen is in alle relevante ontwikkelingen rondom Kijfhoek. ProRail heeft op 10 december 2018 het onderzoek dat zij hebben uitgevoerd toegelicht aan de Raadswerkgroep en daarbij stilgestaan bij daarbij behorende conclusies en te nemen maatregelen. Een en ander is terug te lezen in de elfde update, die ook gepubliceerd is op onze website.

2. Waarom heeft ILenT het toezicht terug gebracht en wat ligt hieraan ten grondslag? Op dit moment lopen er nog onderzoeken waarvan we de resultaten nog moeten ontvangen. Een van de belangrijkste punten van het onderzoek is de veiligheidscultuur die er heerst binnen ProRail. Wij zijn van mening dat dit een langdurig proces is om dit uit de organisatie te krijgen. Vandaar dat wij niet echt heel gelukkig zijn met deze beslissing.

Wij snappen uw zorg. Het is de verantwoordelijkheid van ProRail om veilig te werken. Wij hebben moeten constateren dat dit beter kan en moet. Er zijn na de zomer al veel maatregelen getroffen, waarover wordt gerapporteerd in de onderzoeken waarover wij u al eerder (zie bij antwoord 1) hebben geïnformeerd en welke recent tot de media berichten leidden. Dit onderzoek leidt tot het afschalen van het toezicht door de ILenT. Daarmee wordt opnieuw bevestigd dat het de verantwoordelijkheid van ProRail zelf is en blijft om veilig te werken. Ook ProRail en wij weten dat we er ondanks de verbeteringen nog niet zijn. Het gaat naast de opgepakte verbeterpunten namelijk ook om het verbeteren van de veiligheidscultuur in bredere zin. Hiernaar loopt nog een onafhankelijk onderzoek. Dit onderzoek en straks de resultaten en aanbevelingen monitoren wij zeer nauwgezet.

3. Mocht het zo zijn dat de informatie bekend is bij het college, kunt u een korte reactie/uitleg geven van de inhoud hiervan en of u kunt instemmen met het besluit van ILenT?

Het college heeft notie genomen van het eerder genomen besluit en heeft formeel geen rol in deze besluitvorming. Voor dit moment nemen wij het e.e.a. voor kennis aan en wordt u via de Raadswerkgroep c.q. de updates op de hoogte gehouden. Zie verder ook beantwoording bij vraag 2.

Vragen veiligheid rangeerterrein Kijfhoek

ChristenUnie ChristenUnie SGP Zwijndrecht 27-08-2019 19:23

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1278819/62926/Kijfhoek 2012De fractie ChristenUnie/SGP heeft bij brief van 28 februari 2019 vragen gesteld over het rangeerterrein Kijfhoek. Het college heeft deze vragen beantwoord. Hieronder treft u de vragen en de antwoorden aan. Daarbij is allereerst de vraag herhaald, waarna de cursieve tekst het antwoord weergeeft.

Naar aanleiding van de volgende twee berichten die via de media tot ons zijn gekomen hebben wij als ChristenUnie-SGP een aantal vragen:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/178617/Einde-verscherpttoezicht-rangeerterrein-Kijfhoek Rangeerterrein Kijfhoek staat sinds de zomer 2018 onder verscherpt toezicht naar aanleiding van een aantal grote en minder grote incidenten. De periode na de incidenten hebben we met een aantal partijen nauw samengewerkt om de veiligheid te vergroten op Kijfhoek. Recent hebben we gezegd dat deze samenwerking geleid heeft tot goede onderlinge contacten en het vertrouwen in elkaar heeft vergroot.
Als ChristenUnie-SGP zijn we dan ook geschrokken van het feit dat het verscherpt toezicht is afgeschaald. Wij hebben altijd gezegd dat de Veiligheid van onze inwoners centraal moet staan. Tevens zijn wij van mening dat zolang de resultaten van lopende onderzoeken nog niet gereed zijn er niet mag worden afgeschaald als het gaat om toezicht!
We hebben uitvoerig gesproken welke onderzoeksvragen er moeten worden verwerkt in het onderzoek. De veiligheidscultuur is een van die vragen die hoog op de prioriteitenlijst staat. Uit een vooronderzoek is gebleken dat er onder het personeel van Prorail en de (onder)aannemers te weinig aandacht is voor de veiligheid op en rondom Kijfhoek.We zijn nu een half jaar verder en blijkbaar is het zo goed verbeterd dat de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (hierna: ILenT) heeft beslist dat het wel een tandje minder kan.
Kortom kan het college antwoord geven op de onderstaande vragen:
Bent u als college bekend met berichten die in de media rond gaan en kunt u bevestigen of deze kloppen?
Ja, wij zijn hiermee bekend. Ook kunnen wij u bevestigen dat deze berichten kloppen. Daarnaast kunnen wij u melden dat de Raadswerkgroep Kijfhoek meegenomen is in alle relevante ontwikkelingen rondom Kijfhoek. ProRail heeft op 10 december 2018 het onderzoek dat zij hebben uitgevoerd toegelicht aan de Raadswerkgroep en daarbij stilgestaan bij daarbij behorende conclusies en te nemen maatregelen. Een en ander is terug te lezen in de elfde update, die ook gepubliceerd is op onze website.
2. Waarom heeft ILenT het toezicht terug gebracht en wat ligt hieraan ten grondslag? Op dit moment lopen er nog onderzoeken waarvan we de resultaten nog moeten ontvangen. Een van de belangrijkste punten van het onderzoek is de veiligheidscultuur die er heerst binnen ProRail. Wij zijn van mening dat dit een langdurig proces is om dit uit de organisatie te krijgen. Vandaar dat wij niet echt heel gelukkig zijn met deze beslissing.
Wij snappen uw zorg. Het is de verantwoordelijkheid van ProRail om veilig te werken. Wij hebben moeten constateren dat dit beter kan en moet. Er zijn na de zomer al veel maatregelen getroffen, waarover wordt gerapporteerd in de onderzoeken waarover wij u al eerder (zie bij antwoord 1) hebben geïnformeerd en welke recent tot de media berichten leidden. Dit onderzoek leidt tot het afschalen van het toezicht door de ILenT. Daarmee wordt opnieuw bevestigd dat het de verantwoordelijkheid van ProRail zelf is en blijft om veilig te werken. Ook ProRail en wij weten dat we er ondanks de verbeteringen nog niet zijn. Het gaat naast de opgepakte verbeterpunten namelijk ook om het verbeteren van de veiligheidscultuur in bredere zin. Hiernaar loopt nog een onafhankelijk onderzoek. Dit onderzoek en straks de resultaten en aanbevelingen monitoren wij zeer nauwgezet.
3. Mocht het zo zijn dat de informatie bekend is bij het college, kunt u een korte reactie/uitleg geven van de inhoud hiervan en of u kunt instemmen met het besluit van ILenT?
Het college heeft notie genomen van het eerder genomen besluit en heeft formeel geen rol in deze besluitvorming. Voor dit moment nemen wij het e.e.a. voor kennis aan en wordt u via de Raadswerkgroep c.q. de updates op de hoogte gehouden. Zie verder ook beantwoording bij vraag 2.

#Warmtepompen, #installatietechniek. ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Zwijndrecht 15-02-2019 13:17

#Warmtepompen, #installatietechniek. Onderwijs aan leerlingen en werknemers. Allemaal te leren in de #duurzaamheidsfabriek. #SGP #ChristenUnie #Drechtsteden

Kennismaking met Gerjan Bosschenbroek

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Zwijndrecht 10-03-2018 10:42

Kennismaking met Gerjan Bosschenbroek

Door Manni, J.P. (Jan Paul) [102170]

Mijn naam is Gerjan Bossenbroek. Sinds april 1977 woon ik met veel plezier in Zwijndrecht, een waardevolle plek waar ons gezin is opgegroeid. Al vele jaren zet ik me namens de SGP binnen de fractie van de ChristenUnie-SGP in voor het welzijn en het welbevinden van de inwoners van Zwijndrecht, eerst als burgerraadslid, de laatste jaren als raadslid in onze gemeente. Politiek moet je doen, steeds weer opnieuw zoeken naar de juiste weg om met alle inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers, vrijwilligers enz. een boeiende leefgemeenschap te vormen. Dat vraagt inzet en betrokkenheid. In het dagelijkse leven houd ik me bezig met onderwijs, ooit begonnen als leerkracht basisonderwijs, nu leidinggevend aan een kleinschalig detacheringsbureau binnen de vakgebieden van wis-, natuur- en scheikunde. Daarnaast een actieve betrokkenheid bij de Zwijndrechtse politiek. Openbare ruimte, bouwen en wonen, onderwijs, stadsontwikkeling en duurzame energie hebben mijn bijzondere belangstelling. Bovendien ben ik van mening dat een lokale overheid maximale kansen moet bieden aan onze ondernemers, omdat zij de basis vormen voor een dynamische gemeenschap met voldoende werkgelegenheid en met kansen voor iedereen. Ons verkiezingsprogramma geeft u een heldere inkijk in onze praktische politiek. Een waardevol Zwijndrecht, daar staan we voor en daar gaan we voor. U kunt op me rekenen!

Gerjan Bossenbroek

Kadernota 2018: Aangenaam of oppassen?

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD CDA Zwijndrecht 08-11-2017 21:11

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1137466/62926/Andries van Gemerden 135Op dinsdag 27 juni 2017 was de behandeling van de Kadernota. De nieuwe fractievoorzitter Andries van Gemerden sprak daarbij namens de fractie. Hieronder is de bijdrage te lezen.

Voorzitter,In juli 2014 gebruikten we de wind als een metafoor voor de omstandigheden waarin mensen terecht kunnen komen. We hadden het over: Wie wind zaait, zal storm oogsten. Wij hebben als mens geen invloed op het weer. Het klimaat in Nederland is wisselvallig, soms is het koud, dan is het weer heet. Waar we wel invloed op hebben is het financiële klimaat van de gemeente Zwijndrecht.  We willen aangeven dat de kadernota fris aanvoelt, de meicirculaire warm aanvoelt. De risico’s die genoemd worden in de Kadernota temperen dit gevoel en er is dus nog wel een waarschuwing te maken.

We geven nu de richting aan voor het komende jaar in deze Kadernota. De Kadernota laat zien dat de begroting meerjarig niet sluitend is, maar dit effect wordt weggenomen door de meicirculaire. Voor alle jaren zouden de resultaten nu positief zijn, maar we weten ook dat over 5 jaar de inkomsten uit precario weg zullen vallen. Dit betreft een nadeel van € 850.000,-. Dit is nog niet zichtbaar in de Kadernota, maar dit geld moet structureel over blijven. Laten we goed opletten en niet in zwaar weer terechtkomen. Een groot risico vormt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Voor Zwijndrecht is dit een nadeel en het kan gaan om een bedrag van € 475.000,-. Zwijndrecht heeft echter wel relatief veel gevaren op de weg, het spoor en het water. De fractie van de ChristenUnie-SGP vraagt aan de burgemeester: Kan dit nog veranderen en kan dit worden gecompenseerd?

Naast deze ontwikkeling zien we negatieve financiële ontwikkelingen op het gebied van jeugdhulp/veilig thuis en inkomen/bijstand. De middelen die we krijgen nemen af en het is duidelijk dat alle inzet niet tijdig zorgt voor een vermindering van de dure zorgvraag.De Dienst Gezondheid & Jeugd heeft groen licht gegeven voor extra uitgaven. Voor Zwijndrecht zou het voor 2017 gaan om een bedrag van in totaal € 300.000,-. Dit is nog niet vertaald naar onze kadernota. Voor 2018 en verder zullen we rekening moeten houden met tekorten van mogelijk gelijke grootte. Ook hebben we het risico voor de cao voor gemeenteambtenaren nog niet verwerkt. Ook dit zou om € 300.000,- kunnen gaan. Samen dus al ruim € 1.000.000,-.

Tevens zijn er tijdens de Kadernota enkele afweegbare voorstellen. We zien echter veel personele zaken in deze voorstellen die wellicht in elkaar grijpen. Daarover bestaat teveel onduidelijkheid om nu reeds budgetten toe te kennen. Heeft uitbreiding wellicht ook te maken met het hoge ziekteverzuim? Hoe verhouden deze zaken zich met elkaar? We hebben er ook niet de behoefte aan om deze budgetten niet toe te kennen, want we zien ook de problemen. We willen een meer integrale aanpak met betrekking tot de wens voor meer personele inzet in relatie met het ziekteverzuim. Wij vragen u om ons ruim voor november 2017 hierover te willen informeren en vragen hierover ook de mening van onze collega’s.Integraal Beheerplan Openbare Ruimte: De ChristenUnie-SGP wil allereerst een compliment geven over de aanplant van de extra bomen. Groen is emotie. In de afgelopen jaren hebben we ook gemerkt hoeveel impact de verwaarloosde stoepen en wegen op het woongenot hebben gehad. Niemand wil graag wonen in een straat met een laag onderhoudsniveau en daarom steunt de partij de inzet voor de extra financiële middelen. 

Speelruimteplan: Het speelruimteplan, waarbij ook speelplekken worden gerealiseerd die geschikt zijn voor verschillende doelgroepen, zoals het gehandicapte kind, was een wens in ons verkiezingsprogramma. De ChristenUnie-SGP vindt het belangrijk dat kinderen veilig buiten kunnen spelen. Het is een heel goed voorstel om het transformeren van de 28 bestaande speelplekken mee te nemen in de vervangingsronden, maar onze zorg is dat er in sommige gevallen weinig draagvlak is vanuit de bewoners. Verder wordt er geadviseerd om geen extra speelplekken te realiseren. Op zich zijn we daar niet op tegen, echter als dit inhoudt dat er daardoor geen nieuwe speelplekken in buurten kunnen komen, waar daar wel vraag naar is, of komt, hebben we daar toch moeite mee. We zullen daarom een amendement indienen om zes in plaats van twaalf speelplekken uit te breiden tot centrale speel- en ontmoetingsplekken, waardoor er financiële ruimte overblijft voor het creëren van drie nieuwe speelplekken. 

Een belangrijk voorstel is de invoering van een regeling voor oudere werknemers (generatiepact). Men kan vanaf de leeftijd van 60 jaar minder gaan werken tegen inlevering van een beperkt deel van het salaris. Daarmee blijft veel kennis en ervaring behouden en zou er tevens een jonger en daarmee meer evenwichtig personeelsbestand kunnen ontstaan. Misschien logisch gezien het personeelsbestand, maar dit gaat volledig tegen ons gevoel in. Enkele bezwaren: De landelijke overheid stimuleert zolang mogelijk doorwerken en de lokale Zwijndrechtse overheid stimuleert om minder te werken. We willen ook duidelijk aangeven: Als regio gelijk optrekken. We doen het allemaal of we doen het niet. Ambtenaren schuiven namelijk redelijk makkelijk in de regio. Het zou niet goed zijn dat er mensen rouleren of blijven in de gemeente in verband met een aantrekkelijke regeling. Op dit moment zeggen we: Niet doen, tenzij dat het een unaniem besluit is in de regio!

Aanpak kindermishandeling: Als gemeente steken we er met kop en schouders bovenuit. We willen uiteraard de aantallen zo laag mogelijk hebben. Maar laten de cijfers dan de echte cijfers zien, of zijn de cijfers van andere gemeenten onjuist? Wij zijn van mening dat de huidige cijfers aantonen dat we het redelijk goed in beeld hebben. Veel partijen zijn actief betrokken bij het meldingssysteem en we zijn van mening dat dit z'n vruchten afwerpt. Ons streven is om kindermishandeling te voorkomen en indien hier extra budget voor nodig is zullen we dit ondersteunen! Het gaat hier echter ook om extra inzet qua personeel. Het lijkt ons op zich goed dat er iemand is die een goed netwerk heeft en alle partijen goed kan verbinden met elkaar. Maar we verwijzen ook naar de eerder gemaakte opmerking over personeelsinzet.

Uitbreiding 1 fte jongerenwerk: Dit lijkt ons enerzijds niet onwenselijk, al worden we niet gelukkig van alle activiteiten, maar nemen in overweging dat de jongerenwerker extra ondersteuning kan bieden. Ze hebben dan meer tijd om met jongeren te spreken en “achter de voordeur te kijken”. We kunnen dit steunen. Dat geldt dan ook voor de continuering van extra inzet straatcoaches.

Aanpak Armoede en Buurtaanpak: Vanaf 2017 ontvangen we jaarlijks de “Klijnsma gelden” ad € 256.000. In tegenstelling tot onze lokale wensen zal dit hoogstwaarschijnlijk naar de regionale aanpak van het minimabeleid gaan en daarom zal een aanvullend bedrag nodig zijn voor de lokale aanpak “aan de slag met armoede”. Het gaat om een bedrag van € 170.000 euro. Vanwege de vele armoede die er is in Zwijndrecht zijn wij voorstander om dit bedrag toe te kennen. We zien dat armoede in helaas steeds meer gezinnen voorkomt en ook veel negatieve impact heeft op de kinderen die in zo’n gezin opgroeien. Dit thema raakt ook de motie ‘Een warm hart voor maatschappelijke instellingen’. Terecht wordt hiervoor geld vrijgemaakt! Wij zijn heel blij met deze uitkomst van onze motie, welke wij ingediend hebben met de ZPP. Wij kiezen vanzelfsprekend voor scenario 3. Er is behoefte aan meer materiële ondersteuning. Ook de steun aan de maatschappelijke instellingen is daarin hard nodig.

Intensivering portefeuille openbare orde en extra P&O capaciteit: Al eerder hebben wij aangegeven een meer integrale aanpak te willen met betrekking tot de wens voor meer personele inzet. We willen dit niet bewust tegenhouden, maar we willen een uitgebreide integrale aanpak, zoals eerder genoemd.

Ook willen we onze mening geven over de onderwijshuisvesting: We staan voor de keuze: gaan we verder zoals in het verleden (jaarlijks aanvragen van budget door de scholen) of kiezen we voor volledige doordecentralisatie, waarbij de verantwoordelijkheid wordt overdragen van de gemeente naar de scholen. De scholen krijgen een vergoeding vanuit het rijk voor de huisvestingslasten. Vaak is zijn de kosten voor huisvesting hoger dan de vergoeding vanuit het rijk. Wij vermoeden dat in Zwijndrecht zeker sprake zal zijn van hogere uitgaven in verband met de oudere gebouwen. Daardoor gaat geld voor onderwijs verloren. Het is niet duidelijk waar de verantwoordelijkheid ligt voor renovatie. Ligt deze bij het schoolbestuur of bij de gemeente? Wij willen graag een voorzet doen in deze denkwijze en dienen daarvoor een motie in.

Bijstand: Het college spreekt over een voorlopig blijvend tekort op het inkomensdeel van de bijstand. Het college zegt dat het echter te ver gaat om de bedragen meerjarig voor 100% op te nemen in onze meerjarenbegroting. Dan worden we gedwongen nu stevige (bezuinigings-)maatregelen te treffen, die later wellicht niet nodig blijken te zijn. Dit lijkt ons een goede manier van werken, maar dit levert ook een extra risico op. We stellen dat we wel in erg zwaar weer zijn terechtgekomen. Wij zullen nog een motie indienen waarbij we ons willen oriënteren op de P&C-cyclus en deze wellicht willen wijzigen. We willen ons daarbij richten op de zogenaamde Duisenberg-methode.

Samen met de collega’s van het CDA en VVD willen we nog een motie indienen die betrekking heeft op onze Energie Strategie.

Tot slot:Voorzitter,Ik en mijn fractiegenoten weten dat we afhankelijk zijn van God en Zijn zegen nodig hebben in alles wat we doen. Die zegen van God wensen we iedereen in deze zaal en daarbuiten van harte toe.

CDA: Begroting Zwijndrecht 2018!

CDA CDA Zwijndrecht 31-10-2017 13:16

Voorzitter, wat houd je bezig wanneer je met deze begrotingsbehandeling bezig bent. Eerst en vooral is dat bij het CDA de verontrustende cijfers die in verband worden gebracht met de aanpak kindermishandeling. Ik noem er een paar. Zwijndrecht 19,4% eenoudergezinnen; landelijk 15,4%. Zwijndrecht 9,65% uitkeringsgezinnen; landelijk 6,6%; Zwijndrecht 3,06% kinderen met een handicap; landelijk 2,7%; Zwijndrecht 6,7% ouders die te maken hebben met een verslaving; landelijk 4,4%. Tenslotte Zwijndrecht 10,2% gezinnen met psychiatrische problematiek, tegen 6,3% landelijk. Maar toch zorgelijke cijfers, waar je wakker van ligt. Goed dat er dit jaar, mede naar aanleiding van een motie van het CDA extra geld uitgetrokken wordt om hiermee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd zou het goed kunnen zijn dat we dit veel langer moeten volhouden om succesvol te zijn.Voorzitter, wel een vraag heeft het college externe deskundigheid ingeschakeld, of u met uw plannen op de goede weg bent? Laat hiermee overigens geenszins gezegd zijn, dat wij twijfelen aan de deskundigheid hier in huis. Kadernota Voorzitter, wat houdt ons bezig wanneer we de begroting zien als uitwerking van de kadernota? U heeft bij de kadernota extra capaciteit gevraagd voor een aantal activiteiten. Ik noem HR, ik noem de omgevingswet en ik noem extra menskracht voor openbare orde en veiligheid. Wat betreft openbare veiligheid, heeft u in de kadernota aangegeven extra capaciteit nodig te hebben, specifiek ter bestrijding van ondermijnende activiteiten. Dat laatste vindt het CDA niet duidelijk terug in de begroting. Daar graag meer duidelijkheid over. Het CDA kan instemmen met de extra capaciteit voor HR en voor de omgevingswet.Het CDA is minder uitgesproken over het generatiepact. Wij hebben in de kadernota aandacht gevraagd hoe dat gezien moet worden in relatie tot de regio. Het CDA gunt onze medewerkers een aantrekkelijke regeling, tegelijkertijd moet dat wel passen in de bedrijfsvoering en in de regio. Wij hebben daar geen passende antwoorden op gekregen en wachten de reactie van het college af. Pas dan bepalen wij of wij hiermee in kunnen stemmen. Mogelijk zullen wij een amendement indienen om invoering uit te stellen naar 2019.Onze ingediende moties en amendementen.Voorzitter, wat houdt ons bezig als het om onze ingediende moties gaat? Het CDA leest dat het college goede hoop heeft dat de veiligheidsregio het onderhoud van de extra waterputten op zich wil nemen. Daar zijn wij blij om, al geldt in dit geval voor het CDA ook hier eerst zien dan geloven.Voorzitter, wij vragen ons af of het college uitvoering geeft aan de mede door het CDA ingediende amendement betreffende het speelruimteplan. Nergens in het amendement staat een koppeling aan “zoekgebieden” voor zover het om de besteding gaat van de resterende €50.000,00 terwijl u dat in uw plannen wel doet. U voert het amendement dus niet uit, wanneer corrigeert u dat?Voorzitter, u heeft nog steeds een motie van ons in uitvoering vanuit de begrotingsbehandeling 2017, de motie “Gezond naar de sport, ga toch fietsen”. Hoe staat dat ermee, dat duurt een beetje erg lang?Verder heeft het CDA een motie boven “de markt” laten hangen betreffende de aanpassing van de bouwleges. Enig spitwerk en onderzoek werk heeft ertoe geleid dat we deze motie opnieuw maar aangepast zullen indienen. Afvalstoffenheffing en rioolheffing Voorzitter, wat houdt het CDA verder nog bezig als wij naar deze begroting kijken. Het blijft jammer dat onze burgers niet beloond worden voor het scheiden van afval.Niet alleen het CDA, maar ik denk dat de hele raad zich jaarlijks bezig houdt met de hoogte van de afvalstoffen - en de rioolheffing. CDA heeft nog eens goed gekeken naar de ontwikkeling van deze heffingen de laatste jaren en constateert dat de kwijtscheldingen jaar op jaar toenemen. Wij vinden dat, gezien het economische herstel, vreemd. Voorzitter, dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen is een principe waar het CDA niet van wil afwijken. Er is echter wel wat vreemds. Doordat de volledige kwijtschelding opgebracht moet worden door ieder ander huishouden in Zwijndrecht, heeft dat tot gevolg dat een huishouden dat net niet gebruik kan maken van de kwijtscheldingscriteria de volle mep moet betalen. Dat is wat het CDA betreft niet fair.Voor het begrotingsjaar 2018 stelt het CDA nu geen wijzigingen voor, dan hadden we dat met de kadernota moeten doen. Wij zullen echter wel een motie indienen, die het college oproept om bij de kadernota 2019 met een voorstel te komen voor beide heffingen, waarbij de 100% kostendekkendheid wordt losgelaten en de kwijtschelding die wordt meegenomen voor beide heffingen te beperken tot maximaal €200.000. Duurzaamheid Voorzitter, duurzaamheid blijft het CDA bezig houden en niet alleen wij, gelukkig. In dit verband heeft het CDA de neiging mevrouw Van Dongen een grote pluim te geven. Als het CDA kijkt naar bijvoorbeeld de cijfers over het aantal bomen, dan leest het CDA dat er in 2017 20.817 bomen zijn tegen een jaar eerder, 2016, 19295. Dat zijn ongeveer 1500 bomen extra! Voorzitter, de vraag aan onze collega’s van ABZ waarom bent u niet veel eerder met mw Van Dongen op de proppen gekomen, dan hadden we nu 6000 extra bomen gehad!Die pluim werd echter wat minder groot toen wij verder lazen. Het aantal bomen in 2015 was namelijk 19295 en toen we verder keken bij 2014 was het aantal bomen ……… u raad het al, ook 19295. Voorzitter, met een serieuze knipoog, het CDA beschuldigt u geenszins van het aanleveren van onjuiste informatie, en ook zullen wij geen motie indienen om een bomenteller aan te stellen, maar ik denk dat het CDA terecht mag twijfelen aan de juistheid en dat roept vragen op over de andere gegevens in datzelfde overzicht.Verder zullen wij een motie indienen om de aantrekkelijkheid van elektrische auto’s in onze woongebieden te vergroten. Handhaving Voorzitter, welke andere zorgen houden ons bezig. Het CDA is bezorgd over de handhaving door de gemeente. Wij hebben de indruk dat de gemeente een beetje wegkijkt en het niet belangrijk genoeg vindt. Ook afgelopen week bij de mobiele kraampjes bij Walburg viel het ons op. Jarenlang aangeven dat iets niet mag, ook nog aangeven dat het een jaar verlengd wordt, dat doet mensen, begrijpelijk de ogen sluiten voor de werkelijkheid. Wij geven ze geen gelijk, maar dat moet anders. U en wij verliezen onze geloofwaardigheid. Het zelfde geldt voor het plaatsen van fietsen waar het niet mag (foto's fietsenoverlast station). Voorzitter, het hoort niet! U moet laten zien dat wanneer we afspraken maken er gehandhaafd wordt. Nu maakt geen fietser of bromfietser zich er druk om dat zijn rijwiel mogelijk weggehaald zal worden. Als we praten over handhaving. Hoe doen we dat met Kijfhoek? Ook afgelopen week weer een bericht over druppellekkages van stookolie. De verklaring daarvoor is volstrekt onbevredigend. Waarom komen die wagons überhaupt op Kijfhoek te staan? Voorzitter u moet ProRail het vuur na aan de schenen leggen! Het CDA zal hierover een motie indienen. Klein leed Voorzitter nog een punt voordat ik tot een afronding kom. Klein leed, maar wel belangrijk (foto geen andere doorgang dan met de rollator over een trap) . Het CDA gaat hier ook geen motie over indienen. Wij hebben wellicht te weinig oog voor dit klein leed. Het dient u en ons aan het denken te zetten. Bij al onze discussies over geld, dekking, heffingen, moeten we deze kleine, maar grote ergernissen, niet uit het oog verliezen. Dit oplossen, zou moetenvallen onder de noemer, “Kleine moeite, groot plezier”. Wij zijn ervan overtuigd dat er zo meer obstakels zijn, die wij niet zien. Laten we onze ogen openhouden! Dank Voorzitter, tenslotte een paar woorden van dank. Allereerst wil het CDA de “tribune” bedanken die hard gewerkt heeft aan deze begroting. We zijn wel eens kritisch, maar bij het CDA is nooit enige twijfel over uw betrokkenheid en inzet. Dan aan het college en aan mijn collega’s. Het is u en onze laatste begroting van deze periode.Het motto van het verkiezingsprogramma van het CDA was en is “We doen het samen”. We zijn het “gelukkig” lang niet altijd met elkaar eens en er valt soms ook wel eens een onvertogen woord. Toch twijfel ik bij geen van ons allen aan de oprechtheid om deze gemeente; Heerjansdam en Zwijndrecht, beter te maken en zo handelen we ook naar elkaar. Dat geldt voor zowel college als raad, dank daarvoor. We doen het samen!Om tenslotte nog even politiek te eindigen, dat wil nu ook weer niet zeggen dat een raadsprogramma heilig is. Tot maart 2018! Dank voor de aandacht! Evert Jan van de Mheen

CDA: Begroting Zwijndrecht 2018!

CDA CDA Zwijndrecht 31-10-2017 13:16

Voorzitter, wat houd je bezig wanneer je met deze begrotingsbehandeling bezig bent. Eerst en vooral is dat bij het CDA de verontrustende cijfers die in verband worden gebracht met de aanpak kindermishandeling. Ik noem er een paar. Zwijndrecht 19,4% eenoudergezinnen; landelijk 15,4%. Zwijndrecht 9,65% uitkeringsgezinnen; landelijk 6,6%; Zwijndrecht 3,06% kinderen met een handicap; landelijk 2,7%; Zwijndrecht 6,7% ouders die te maken hebben met een verslaving; landelijk 4,4%. Tenslotte Zwijndrecht 10,2% gezinnen met psychiatrische problematiek, tegen 6,3% landelijk. Maar toch zorgelijke cijfers, waar je wakker van ligt. Goed dat er dit jaar, mede naar aanleiding van een motie van het CDA extra geld uitgetrokken wordt om hiermee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd zou het goed kunnen zijn dat we dit veel langer moeten volhouden om succesvol te zijn.Voorzitter, wel een vraag heeft het college externe deskundigheid ingeschakeld, of u met uw plannen op de goede weg bent? Laat hiermee overigens geenszins gezegd zijn, dat wij twijfelen aan de deskundigheid hier in huis. Kadernota Voorzitter, wat houdt ons bezig wanneer we de begroting zien als uitwerking van de kadernota? U heeft bij de kadernota extra capaciteit gevraagd voor een aantal activiteiten. Ik noem HR, ik noem de omgevingswet en ik noem extra menskracht voor openbare orde en veiligheid. Wat betreft openbare veiligheid, heeft u in de kadernota aangegeven extra capaciteit nodig te hebben, specifiek ter bestrijding van ondermijnende activiteiten. Dat laatste vindt het CDA niet duidelijk terug in de begroting. Daar graag meer duidelijkheid over. Het CDA kan instemmen met de extra capaciteit voor HR en voor de omgevingswet.Het CDA is minder uitgesproken over het generatiepact. Wij hebben in de kadernota aandacht gevraagd hoe dat gezien moet worden in relatie tot de regio. Het CDA gunt onze medewerkers een aantrekkelijke regeling, tegelijkertijd moet dat wel passen in de bedrijfsvoering en in de regio. Wij hebben daar geen passende antwoorden op gekregen en wachten de reactie van het college af. Pas dan bepalen wij of wij hiermee in kunnen stemmen. Mogelijk zullen wij een amendement indienen om invoering uit te stellen naar 2019.Onze ingediende moties en amendementen.Voorzitter, wat houdt ons bezig als het om onze ingediende moties gaat? Het CDA leest dat het college goede hoop heeft dat de veiligheidsregio het onderhoud van de extra waterputten op zich wil nemen. Daar zijn wij blij om, al geldt in dit geval voor het CDA ook hier eerst zien dan geloven.Voorzitter, wij vragen ons af of het college uitvoering geeft aan de mede door het CDA ingediende amendement betreffende het speelruimteplan. Nergens in het amendement staat een koppeling aan “zoekgebieden” voor zover het om de besteding gaat van de resterende €50.000,00 terwijl u dat in uw plannen wel doet. U voert het amendement dus niet uit, wanneer corrigeert u dat?Voorzitter, u heeft nog steeds een motie van ons in uitvoering vanuit de begrotingsbehandeling 2017, de motie “Gezond naar de sport, ga toch fietsen”. Hoe staat dat ermee, dat duurt een beetje erg lang?Verder heeft het CDA een motie boven “de markt” laten hangen betreffende de aanpassing van de bouwleges. Enig spitwerk en onderzoek werk heeft ertoe geleid dat we deze motie opnieuw maar aangepast zullen indienen. Afvalstoffenheffing en rioolheffing Voorzitter, wat houdt het CDA verder nog bezig als wij naar deze begroting kijken. Het blijft jammer dat onze burgers niet beloond worden voor het scheiden van afval.Niet alleen het CDA, maar ik denk dat de hele raad zich jaarlijks bezig houdt met de hoogte van de afvalstoffen - en de rioolheffing. CDA heeft nog eens goed gekeken naar de ontwikkeling van deze heffingen de laatste jaren en constateert dat de kwijtscheldingen jaar op jaar toenemen. Wij vinden dat, gezien het economische herstel, vreemd. Voorzitter, dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen is een principe waar het CDA niet van wil afwijken. Er is echter wel wat vreemds. Doordat de volledige kwijtschelding opgebracht moet worden door ieder ander huishouden in Zwijndrecht, heeft dat tot gevolg dat een huishouden dat net niet gebruik kan maken van de kwijtscheldingscriteria de volle mep moet betalen. Dat is wat het CDA betreft niet fair.Voor het begrotingsjaar 2018 stelt het CDA nu geen wijzigingen voor, dan hadden we dat met de kadernota moeten doen. Wij zullen echter wel een motie indienen, die het college oproept om bij de kadernota 2019 met een voorstel te komen voor beide heffingen, waarbij de 100% kostendekkendheid wordt losgelaten en de kwijtschelding die wordt meegenomen voor beide heffingen te beperken tot maximaal €200.000. Duurzaamheid Voorzitter, duurzaamheid blijft het CDA bezig houden en niet alleen wij, gelukkig. In dit verband heeft het CDA de neiging mevrouw Van Dongen een grote pluim te geven. Als het CDA kijkt naar bijvoorbeeld de cijfers over het aantal bomen, dan leest het CDA dat er in 2017 20.817 bomen zijn tegen een jaar eerder, 2016, 19295. Dat zijn ongeveer 1500 bomen extra! Voorzitter, de vraag aan onze collega’s van ABZ waarom bent u niet veel eerder met mw Van Dongen op de proppen gekomen, dan hadden we nu 6000 extra bomen gehad!Die pluim werd echter wat minder groot toen wij verder lazen. Het aantal bomen in 2015 was namelijk 19295 en toen we verder keken bij 2014 was het aantal bomen ……… u raad het al, ook 19295. Voorzitter, met een serieuze knipoog, het CDA beschuldigt u geenszins van het aanleveren van onjuiste informatie, en ook zullen wij geen motie indienen om een bomenteller aan te stellen, maar ik denk dat het CDA terecht mag twijfelen aan de juistheid en dat roept vragen op over de andere gegevens in datzelfde overzicht.Verder zullen wij een motie indienen om de aantrekkelijkheid van elektrische auto’s in onze woongebieden te vergroten. Handhaving Voorzitter, welke andere zorgen houden ons bezig. Het CDA is bezorgd over de handhaving door de gemeente. Wij hebben de indruk dat de gemeente een beetje wegkijkt en het niet belangrijk genoeg vindt. Ook afgelopen week bij de mobiele kraampjes bij Walburg viel het ons op. Jarenlang aangeven dat iets niet mag, ook nog aangeven dat het een jaar verlengd wordt, dat doet mensen, begrijpelijk de ogen sluiten voor de werkelijkheid. Wij geven ze geen gelijk, maar dat moet anders. U en wij verliezen onze geloofwaardigheid. Het zelfde geldt voor het plaatsen van fietsen waar het niet mag (foto's fietsenoverlast station). Voorzitter, het hoort niet! U moet laten zien dat wanneer we afspraken maken er gehandhaafd wordt. Nu maakt geen fietser of bromfietser zich er druk om dat zijn rijwiel mogelijk weggehaald zal worden. Als we praten over handhaving. Hoe doen we dat met Kijfhoek? Ook afgelopen week weer een bericht over druppellekkages van stookolie. De verklaring daarvoor is volstrekt onbevredigend. Waarom komen die wagons überhaupt op Kijfhoek te staan? Voorzitter u moet ProRail het vuur na aan de schenen leggen! Het CDA zal hierover een motie indienen. Klein leed Voorzitter nog een punt voordat ik tot een afronding kom. Klein leed, maar wel belangrijk (foto geen andere doorgang dan met de rollator over een trap) . Het CDA gaat hier ook geen motie over indienen. Wij hebben wellicht te weinig oog voor dit klein leed. Het dient u en ons aan het denken te zetten. Bij al onze discussies over geld, dekking, heffingen, moeten we deze kleine, maar grote ergernissen, niet uit het oog verliezen. Dit oplossen, zou moetenvallen onder de noemer, “Kleine moeite, groot plezier”. Wij zijn ervan overtuigd dat er zo meer obstakels zijn, die wij niet zien. Laten we onze ogen openhouden! Dank Voorzitter, tenslotte een paar woorden van dank. Allereerst wil het CDA de “tribune” bedanken die hard gewerkt heeft aan deze begroting. We zijn wel eens kritisch, maar bij het CDA is nooit enige twijfel over uw betrokkenheid en inzet. Dan aan het college en aan mijn collega’s. Het is u en onze laatste begroting van deze periode.Het motto van het verkiezingsprogramma van het CDA was en is “We doen het samen”. We zijn het “gelukkig” lang niet altijd met elkaar eens en er valt soms ook wel eens een onvertogen woord. Toch twijfel ik bij geen van ons allen aan de oprechtheid om deze gemeente; Heerjansdam en Zwijndrecht, beter te maken en zo handelen we ook naar elkaar. Dat geldt voor zowel college als raad, dank daarvoor. We doen het samen!Om tenslotte nog even politiek te eindigen, dat wil nu ook weer niet zeggen dat een raadsprogramma heilig is. Tot maart 2018! Dank voor de aandacht! Evert Jan van de Mheen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.