Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

3 documenten

De Graafsche Meedenker Leo Vreede: de raad keurt de bezuiniging op de bezuiniging op de schoolbibliotheek goed ! Reactie Biblioplus.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 15-11-2019 09:38

Volgens uw artikel over de bibliotheek in Grave blijft de schoolbibliotheek in Grave bestaan. Dat is inderdaad wat de raad van Grave wil, maar niet wat is besloten. Waarom zou je ook eenvoudig doen als het ook ingewikkeld kan. De raad heeft namelijk de bezuiniging die in 2022 effectief zou worden goedgekeurd. Als er niets gebeurt, verdwijnt de schoolbibliotheek dus.

Aan het voorstel is toegevoegd dat het college met de bibliotheek gaat zoeken naar een mogelijkheid de schoolbibliotheek te behouden en de gemeente minder aan de bibliotheek gaat bijdragen (dat had de gemeente dus van tevoren moeten doen). Als dat niet lukt verdwijnt volgens het voorstel de schoolbibliotheek. De raad heeft daar nu aan toegevoegd dat het college dan eerst ‘naar de raad komt’. De vraag is waarmee. Dat zal een zak geld moeten zijn. En dat geld is er vooralsnog niet. Deze bezuiniging moet toch al in de begroting 2022 worden verwerkt en dus kan de raad er sowieso nog over praten. Het vonnis is geveld, maar er is een bereidheid gratie te verlenen.

Leo de Vreede,

Geachte raadsleden,

Voor de volledigheid stuur ik u mijn inspreektekst van afgelopen dinsdag. Het was misschien in de hectiek van deze avond niet helemaal duidelijk, maar aansluitend aan het inspreekmoment hebben de schoolbieb-vrijwilligers 350 handtekeningen van kinderen en ouders aangeboden aan de voorzitter van de raad. Deze handtekeningen zijn in zeer korte tijd verzameld.

Net voordat de vergadering werd geschorst kreeg ik een amendement onder ogen waarin de coalitiepartijen voorstellen om in te stemmen met het ombuigingsvoorstel van het college. In dit kader wil ik u meegeven dat het inhoudelijke gesprek met het werkveld, waartoe in het amendement wordt opgeroepen, aanstaande maandag (11-11) reeds als bespreekpunt staat geagendeerd. Dan zit het onderwijs en de bibliotheek met wethouder Peters rond de tafel in het kader van de lokale educatieve agenda (LEA).

Onze inhoudelijke opvatting over de haalbaarheid van het alternatief voor de Bibliotheek op School kent u inmiddels. Ik kan dit inmiddels verder onderbouwen met een eerste vergelijkend cijfer voor BS de Bongerd in Gassel. De school heeft aan het begin van dit schooljaar de Bibliotheek op School vanuit het servicepunt in Ut Turp de school in gehaald, omdat het op en neer lopen met leerlingen niet meer haalbaar was gedurende onderwijstijd. Het effect hiervan in de vergelijkende maand oktober (‘19 versus ‘18) is dat er 4x zoveel boeken zijn gelezen door de schoolkinderen

Directeur Biblioplus.

De MaasDriehoek: Zet de gemeente een streep door schoolbibliotheek?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 03-11-2019 10:46

Door Annelies Graafsma

Peters zegt hij het ‘een pijnlijke maatregel’ te vinden. Zijn eigen CDA-fractie steunt deze bezuiniging niet. Cyril Crutz, directeur van BiblioPlus, wijst erop dat juist de schoolbibliotheken belangrijk zijn om kinderen aan het lezen te krijgen en te houden.

Op scholen zijn specialistische leesprogramma’s. De scholen hebben een leescoördinator en vele vrijwilligers. Kinderen kunnen op in de klas lezen; niet ieder kind neemt vanuit huis een boek mee naar school en lang niet alle kinderen gaan naar de bieb.

Hij is dinsdag (vandaag) ‘inspreker’ en zal reageren op vragen die door de gemeenteraad aan hem zijn gesteld.

De basisscholen hebben volgens bronnen schriftelijk geprotesteerd tegen het voorstel van het college.

Kinderen zijn op school een petitie voor het behoud van hun schoolbieb begonnen.

Vanaf 2017 heeft de coalitie (LPG, CDA en voorheen VVD) in de gemeente Grave al 120.000 euro bezuinigd op het bibliotheekwerk.

Ondertussen is de Graafse bibliotheek veranderd in een goed bezochte leer- en kenniscentrum voor kinderen en volwassenen.

Ook hier zijn het vrijwilligers die samen met de professionals van BiblioPlus een succes maken van de langzamerhand brede maatschappelijke voorziening.

Dinsdagavond willen meerdere partijen in de raadszaal aanwezig zijn tijdens de bespreking van dit bezuinigingsvoorstel.

De Bibliotheek op school. Diverse brieven.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 01-11-2019 16:10

GraverMaat: De griffier schreef vandaag haar wekelijkse griffiebericht. Bij de ingekomen stukken diverse brieven. Lees hieronder:

Brief 1. Van de Raamsdonk.

Geachte Burgemeester, Wethouders, Raadslieden en Griffier,

Graag wil ik Uw aandacht vragen voor het volgende, De Bibliotheek op school

Veel kleuters hebben bij aanvang van de basisschool een taal achterstand, 25% van de schoolverlaters van de basisschool hebben een taalachterstand van ongeveer 2 jaar. 14% van de 15 jarigen is laaggeletterd en in totaal telt Nederland 1,3 miljoen laaggeletterden. Deze cijfers heb ik op internet gevonden en ik schrik er van in deze tijd van zoveel mogelijkheden. Het bestrijden van problemen op het gebied van taal staat hoog op de politieke agenda. Maar noch de gemeente, noch de bibliotheek, noch de kinderopvang, noch de scholen kunnen dit probleem individueel oppakken.

Alleen samen kunnen we zorgen voor een ideale lees- en mediaomgeving: de Bibliotheek op school.

Iedereen die mijn Face Book site bekijkt weet dat ik één van de vrijwilligers ben van de school bieb van Campus-Grave-West. Toen ik drie jaar geleden te horen kreeg via mijn dochter dat er vrijwilligers gevraagd waren voor de schoolbieb voor deze school hoefde ik geen twee keer na te denken.

Kinderen in Nederland lezen steeds minder en hebben steeds minder plezier in lezen. Onderzoek wijst uit dat kinderen die fysieke boeken om zich heen hebben, een grotere kans hebben om te gaan en te blijven lezen. Ook ouders hebben invloed op de schoolprestaties en het leesplezier van hun kinderen. Voor laagtaalvaardige ouders is het echter niet vanzelfsprekend dat ze hun kinderen thuis helpen met taal en lezen, iets wat ik heel logisch vind, soms worden op dit gebied de rollen omgedraaid en zie je vaker dat de kinderen hun ouders helpen met taal en lezen. Een mooie rolverandering, en het bewijs dat als we iets willen bereiken, we elkaar moeten helpen.

De Bibliotheek helpt op basisscholen en middelbare scholen om deze doelen te bereiken, samen met onderwijs en gemeente slaan we de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leerplezier op school en thuis.

De kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar zijn een van de belangrijkste doelgroepen van onze bibliotheek. Voor hen kunnen we namelijk het grootste verschil maken. Wie het plezier in lezen al vroeg ontdekt en genoeg ‘leeskilometers’ maakt, staat er beter voor.

Onze schoolbieb heeft een groot assortiment, we hebben de ‘gewone leesboeken’, informatieve boeken, prentenboeken, kijk- en zoekboeken, stripverhalen, gedichtenbundels, dyslexie boeken, AVI-boeken, samen leesboeken, en we doen ook mee aan Thema-weken, boeken besprekingen, Kinderboekenweek, Nationale voorlees wedstrijden … eigenlijk alles waar een grote Bibliotheek zich voor leent en voor zorgt, dragen wij onze steentje ook bij.

We zijn een zeer gevarieerd samengestelde schoolbibliotheek. Waar de leerlingen van de school vol enthousiasme hun boeken lenen maar ook voor hun broertjes of zussen, die nog niet de leeftijd hebben om naar school te mogen, prentenboeken lenen. De kinderen in de leeftijdsgroepen 0 tot en met 3 jaar. Ook mogen ze in de vakantie tijd boeken lenen zodat ook thuis volop gelezen kan worden.

De schoolbieb moet je zien als een opstap naar de openbare Bibliotheken, ze daar wegwijs in maken en de kinderen er vertrouwd mee laten worden.

Leesbevordering, leesplezier, taalontwikkeling, uitbreiding woordenschat, informatievaardigheden…

Maar waarom dit verhaal? Hoor ik U denken.

Wegens bezuinigingen bestaat de kans dat de schoolbieb, net als schoolzwemmen, tot het verleden gaat horen. Ik .. wij vrijwilligers, onze leerkrachten en vooral onze kinderen, wij kunnen het gewoon niet geloven dat de kans bestaat dat we weg bezuinigd worden.

5 november om 19.30 is er een Raadsvergadering op het gemeentehuis over dit onderwerp.

Help ons voorkomen dat de subsidie wordt ingetrokken.

Onze kinderen zijn de Toekomst. Als belangrijk lid van onze gemeenschap vragen wij u het belang van onze schoolbibliotheek te blijven steunen. Onze, en misschien wel uw kinderen, hebben deze onderwijssteun nodig. Samen vormen we onze maatschappij. Steun ons.

Ik dank U namens alle betrokkenen voor Uw aandacht en hoop dat we samen tot een positief besluit kunnen komen

Het team van de wegwijzer

De vrijwilligers van de schoolbieb Evy Boer-de Wit

Brief 2. Biblioplus en scholen.

College en geachte Gemeenteraad,

Met grote zorg hebben scholen en Bibliotheek vernomen dat uw College de Gemeenteraad in haar ombuigingsvoorstellen positief adviseert over het stopzetten van de subsidie op de Bibliotheek op School (BoS).

Uiteraard is er begrip voor de financiële zoektocht van de gemeente Grave naar besparingen, maar een keuze om de BoS stop te zetten gaat kinderen hard raken.

De afgelopen jaren zijn we erin geslaagd om via het BoS-programma kinderen in de volle breedte aan het lezen te krijgen. Dit gebeurt, in nauwe samenwerking met de leerkrachten, via de collectie en via diverse projecten en activiteiten in de klas.

Ook het BoekStart-programma gericht op de jongste kinderen maakt onderdeel uit van de BoS. Hiervoor werken de Lees-media consulenten van BiblioPlus samen met de Kinderopvanglocaties in Grave. Via het leesonderwijs op scholen en de BoS krijgen kinderen een stevige basis mee in hun leesvaardigheid, tekstbegrip en vooral ook in het plezier van lezen.

Het effect hiervan is dat kinderen “een volwaardig burger worden, een betrokken deelnemer aan onze samenleving, beter bewapend tegen nepnieuws en extreme ideeën en ideologieën”, zoals vandaag nog een keer wordt bepleit in de Volkskrant als aftrap van de publiekscampagne ‘Nederland Leest!’.

We hebben afgelopen maart in uw raad de resultaten van o.a. de BoS mogen presenteren. Via de factsheet in de bijlage geven we u graag een actueel inzicht in de cijfers.

Mijn oproep aan u is om op 5 november een afweging te maken in het belang van de kinderen. Mocht u naar aanleiding van de factsheet vragen hebben of behoefte hebben aan een nadere toelichting, neemt u dan gerust contact met mij op.

T: (0485) 58 35 00 c.crutz@biblioplus.nl

Brief  3.

Gemeenteraad en College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Grave

Betreft: Bezuiniging Bibliotheek op School (BoS)

Grave, 29 oktober 2019

Recent hebben wij vernomen dat de Gemeente Grave voornemens is te bezuinigen op de subsidie voor BoS. Met dit schrijven willen wij, in het belang van de kinderen uit Grave, onze ernstige zorgen uitspreken omtrent het voornemen wederom te bezuinigen op de uitgaven voor de bibliotheek.

Onderzoek1, 2 wijst uit dat succeservaringen bij onder andere leesonderwijs een positief effect heeft op de sociaal emotionele ontwikkeling. Het leesplezier neemt echter vanaf groep 5 steeds meer af, met name bij de minder goede lezers. Negatieve condities in de omgeving (bijvoorbeeld de thuissituatie) of leesproblemen (dyslexie of anderszins) kunnen leiden tot een teruglopende leesvaardigheid en leesmotivatie. Omgevingsfactoren die positief beïnvloeden, als bijvoorbeeld een aantrekkelijke BoS, zijn belangrijk voor het behoud van leesmotivatie en heeft een positief effect op de leesontwikkeling.

Om de leesontwikkeling mede te stimuleren heeft de BoS in de gemeente Grave een actueel en aantrekkelijk boekenaanbod dat met enige regelmaat wisselt en indien gevraagd, aansluit bij de thema’s op school. Daarnaast maken de scholen gebruik van de aangeboden projecten als de ‘Rode Draad’. De scholen in Grave werken veelal met vrijwilligers die op de BoS enthousiast aanwezig zijn als de kinderen boeken komen lenen en zorgen voor een aantrekkelijke ruimte. Het is voor de scholen een groot gemis en voor de kinderen een grote aderlating als de BoS verdwijnt uit de scholen!

De bezuiniging op de BoS komt daarnaast ook onverwacht. Zo’n twee jaar geleden heeft de gemeente Grave een bijeenkomst over laaggeletterdheid georganiseerd waar het belang van goed leesonderwijs en leesaanbod onderstreept werd. Ook in huidige beleidsstukken als bijvoorbeeld de beleidsnota 2019 – 2022 ‘Voor alle peuters: Peuteraanbod voor vroeg- en voorschoolse educatie’ waarin ook een link wordt gelegd met zoveel mogelijk voorkomen van laaggeletterdheid en het gebruik van de BoS.

Bezuinigingen blijken onvermijdelijk, maar wij verzoeken u met klem om bij uw keuze rekening te houden met de toekomst en kansengelijkheid van de kinderen in Grave.

Met vriendelijke groet,

William van den Berg, directeur Hartenaas Marja Brinkhoff, directeur De Bongerd

Ton Hovens, directeur De Wegwijzer

Michel van der Kraan, directeur de Raamdonk Rianda School, directeur De Sprankel Leontine Weijers, directeur De Ester

1. Nielen, J. & Bus, A.G. (2016). Onwillige lezers, onderzoek van redenen en oplossingen. Stichting Lezen Reeks 26. Eburon: Delft

2. Gubbels, J., Netten, A. & Verhoeven, L. (2017). 15 Jaar leesprestaties in Nederland. Nijmegen: Expertisecentrum Nederlands.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.