Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

125 documenten

PETITIE: Red de verkeerstuin!

SP SP Veenendaal 17-04-2024 07:18

Verkeerstuin Utrecht, de enige in deze opzet in Nederland, die ruim 60 jaar bestaat, wordt bedreigd met sluiting in 2025; omdat de gemeente Utrecht keuzes moet maken door aankomende bezuinigingen waardoor de subsidie van 40.000 euro stopt.

Dus vindt u belangrijk dat vele kinderen en volwassenen, met of zonder beperking, veilig en vertrouwd op weg kunnen in het verkeer, draag dan bij door deze petitie te ondertekenen  en zo te zorgen dat de gemeente de goede keuze maakt om de 40.000 euro ook in 2025 en verder toe te blijven kennen.

Teken de petitie!

 

Dossier: 

Wim Moinat Statenlid en Vincent Huijsdens bijzonder commissiielid

SP SP Drenthe 03-04-2024 14:35

Wim Moinat is vandaag geïnstalleerd als Statenlid en Vincent Huijsdens wordt bijzonder commissielid. Greetje Dikkers doet, vanwege haar gezondheid, de komende 16 weken een stapje terug. 

Kom 14 januari naar de nieuwjaarsborrel!

SP SP Nijmegen 22-12-2023 13:47

Op zondag 14 januari proosten wij op het nieuwe jaar. Dat doen we zoals gebruikelijk in onSPand (Molenweg 95), van 15:00 tot 18:00. Dat kan natuurlijk niet zonder onze leden! Ben je nog niet zo lang lid, of al langer lid naar niet actief? Geen probleem! Je bent van harte welkom. De nieuwjaarsborrel is juist een mooi moment om kennis te maken met de partij en de afdeling. Niets moet en het is vooral een gezellig samenzijn.

Voor een hapje en een drankje wordt gezorgd. Kom dus gezellig langs om samen 2024 in te luiden! 

'Samen voor Gaza'

SP SP Utrecht 17-10-2023 08:20

Donderdag 19 oktober wordt in Utrecht de demonstratie 'Samen voor Gaza' gehouden.
Domplein, 19.30 uur.
 
Klik hier voor meer informatie:
 

Voor beter onderwijs zijn radicale keuzes nodig

SP SP DENK Nederland 05-10-2023 08:11

Bijna 25% van de 15-jarigen is momenteel 'functioneel analfabeet': deze groep kan niet goed genoeg lezen om mee te doen met onze samenleving. Het is een situatie die je misschien niet in Nederland anno 2023 zou verwachten, maar toch is dit de pijnlijke realiteit. Samen met een groeiend lerarentekort, afnemende leerprestaties, grote ongelijkheid tussen scholen en torenhoge werkdruk vormt dit helaas een terecht beeld van decennialang neoliberaal onderwijsbeleid. Uit onderzoek van het Onderwijsblad van de Algemene Onderwijsbond (AOb) bleek deze week dat docenten steeds vaker onder druk worden gezet om cijfers van leerlingen op te hogen. Een logisch gevolg van dit beleid. Want als het onderwijs vermarkt, worden leerlingen steeds meer klant. Vandaag is het de Dag van de Leraar. Zullen we dan de leraar eindelijk weer de zeggenschap teruggeven over ons onderwijs?

Want de teruglopende resultaten in het onderwijs zijn geen natuurverschijnsel. Door de invoering van de zogenaamde lumpsumfinanciering – respectievelijk in 1995 in het voortgezet onderwijs, in 2006 in het basisonderwijs – heeft de overheid zichzelf op afstand geplaatst en een voorheen publieke basisvoorziening feitelijk geprivatiseerd. Dit paste geheel in de neoliberale agenda die Nederland vanaf de jaren '90 in haar greep kreeg. Sindsdien gaf het ministerie van onderwijs schoolbesturen een zak geld die zij op hun beurt naar eigen inzicht kunnen besteden. De overheid had nu bijna niets meer te zeggen en de democratische controle op dit belastinggeld verdween uit beeld, maar de gevolgen van deze financiering zijn inmiddels duidelijk: de onderwijskwaliteit holt achteruit, de leerprestaties dalen in rap tempo, er ontstaat een enorme bureaucratie die een groot gedeelte van de lumpsum opslokt, er wordt bezuinigd op lerarensalarissen en miljarden aan onderwijsgeld komen niet terecht in het klaslokaal, maar als financiële reserve bij commerciële banken. Kortom: leerlingen en leraren zijn de dupe van een pervers financieringssysteem.

Toch gaat er meer geld naar onderwijs dan ooit tevoren. In de afgelopen 25 jaar is de begroting van het ministerie van onderwijs bijna verdrievoudigd. Waar is al dat geld heengegaan? De Algemene Rekenkamer heeft meermaals aangegeven dat niet duidelijk is waaraan dit geld wordt besteed. Wat we in ieder geval wel weten: de klassen zijn niet kleiner geworden, de lerarensalarissen blijven achter, de werkdruk blijft torenhoog en de leerprestaties blijven dalen. Tegelijkertijd zien we dat er hele netwerken van commerciële organisaties opkomen die een behoorlijk slaatje slaan uit deze situatie en zichzelf, vaak met publiek geld, weten te verrijken. Denk hierbij aan de explosie van uitzendbureaus, onderwijsadviseurs, marketeers en bijlesinstituten die goed voor zichzelf weten te zorgen, maar ondertussen het onderwijs verschralen, het beroep van leraar uithollen en de ongelijkheid tussen leerlingen vergroten.

Dit alles is geen toeval, maar het resultaat van decennialang nalatig onderwijsbeleid. Het is dan ook tijd voor stevige keuzes. De lumpsum is de bijl aan de wortel van goed onderwijs en moet worden afgeschaft. Zo stoppen we de marktwerking in het onderwijs waarbij er concurrentie om leerlingen plaatsvindt, de leraar wordt gezien als een kostenpost en schaalvergroting een verdienmodel is. In plaats daarvan maken we de overheid weer direct verantwoordelijk voor het onderwijs, de schoolgebouwen en de lerarensalarissen, zodat de schoolbesturen terug kunnen gaan naar de menselijke maat en hun primaire taak: het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs dat past bij Nederland anno 2023. Want, zoals Aristoteles al zei: "Onderwijs is een versiering in welvaart en een toevluchtsoord in tegenspoed."

Lilian Marijnissen, fractievoorzitter Tweede Kamer SP

Noud Roelen, docent filosofie & maatschappijleer MHV Pantarijn

REIS MEE MET DE BUS NAAR HET PRINSJESDAGPROTEST OP 17 SEPTEMBER

SP SP Oldambt 23-08-2023 11:05

Op de zondag voor Prinsjesdag komen wij op voor Nederland. Want het is tijd voor verandering!

Op veel plekken in het land organiseren de lokale SP-afdelingen een bus om gezamenlijk naar het PrinsjesdagProtest te reizen. Dat is gezelliger en veel goedkoper.

MELD JE HIER AAN VOOR HET PRINSJESDAGPROTEST

Samen met de afdelingen Midden-Groningen, Veendam, Stadskanaal en Pekela zullen we zorgen voor gratis busvervoer. Meer informatie hierover delen we zo snel mogelijk.

Enquete betaalbaar wonen

SP SP Maastricht 10-05-2023 13:19

 
Hoe is jouw woonsituatie? Of je studeert of starter bent, problemen en onrechtvaardigheden zijn helaas veel voorkomend, en vaak voelen wij ons hier machteloos tegen. Het Woonprotest Maastricht komt hiertegen in actie, en snel ook! Nog voor de zomer stelt onze coalitie van lokale actiegroepen in de gemeenteraad voor om in onze stad een volkshuisvestingcoöperatie te stichten, strevend op de bouw van betaalbare (studenten)woningen - publiek in handen van de gemeente Maastricht. 
 
Voordat we dit kunnen realiseren hebben we jullie input nodig, dus nodigen we je uit om deze korte enquête in te vullen over jouw ervaring met wonen. DIT is jouw kans om gehoord te worden in de lokale politiek!
 

Vul de enquête in, laat je gegevens achter, en join het Woonprotest in Maastricht. Klik op de onderstaande link.

https://forms.gle/F9WUvvSANQ2kz6pWA

Met Stadjerspas een laptop voor 50 euro

SP SP Groningen 22-02-2023 19:38

Wethouder Eelco Eikenaar overhandigde gisteren de eerste twee laptops aan twee mensen met een Stadjerspas. Het is vanaf vandaag mogelijk voor mensen met een laag inkomen om een goede laptop aan te schaffen voor 50 euro.  

De laptops zijn eerder gebruikt door medewerkers van de gemeente Groningen. Het bedrijf RobinGood heeft het de laptops gewist en helemaal klaar gemaakt voor weer jaren gebruik.

‘Het nieuwe aanbod van de Stadjerspas is een waardevolle aanvulling op de bestaande laptopregeling die gericht is op kinderen in groep 8 en de bovenbouw van het voortgezet onderwijs' stelt wethouder Eikenaar. Voor volwassenen was er tot op heden nog geen mogelijkheid om een goede laptop aan te vragen. ‘Nu kunnen we gelukkig in deze vraag voorzien, want met een laptop wordt het een stuk gemakkelijker om digitaal mee te komen in onze samenleving.’

Het bleek zo’n succes dat de eerste voorraad laptops binnen twee uur was uitverkocht. De voorraad wordt zo snel mogelijk aangevuld. Wanneer dat is gebeurt kunnen inwoners van de gemeente Groningen met een inkomen tot maximaal 120% en in bezit van een Stadjerspas op stadjerspas.nl een afspraak maken voor de aanschaf van een laptop.

Dienstregeling bus Groningen Drenthe 2023

SP SP Drenthe 07-09-2022 10:23

Aan de Staten de gelegenheid om een zienswijze mee te geven, daar maken wij uiteraard graag gebruik van. Om te beginnen alvast, het overgrote deel is logisch en wat ons betreft akkoord. Wat ons wel zorgen baart is het her en der schrappen van lijnen die vervolgens geheel of deels opgenomen worden in andere al bestaande lijnen of in oplossingen als een hubtaxi of stadsbusjes.

Wat ons betreft is dat geen echte oplossing. Een hubtaxi is duurder dan de bus en bovendien kun je de ov kaart, abonnementen en de studentenkaart niet gebruiken. Het stadsbusje moet allemaal nog bekeken en opgezet worden, de vraag is dus wanneer en tegen welke voorwaarden gaat die rijden? Dat staat nog nergens en daarmee is dit ook nog geen alternatief.

Het OV-bureau geeft al aan dat reizigers tot zo’n 750 meter verder zullen moeten lopen omdat sommige haltes zullen vervallen. Dat betreft vaak oudere mensen die lang niet allemaal meer zo makkelijk te been zijn. Die worden op deze manier volgens ons ernstig belemmerd in hun mobiliteit, of moeten we dat misschien wel hun vrijheid noemen.

Het is ook goed om ook twee initiatieven mee te nemen, namelijk de motie die in de Raad van Hoogeveen is ingediend en aangenomen, waarmee Hoogeveen de al eerder in mijn tekst genoemde bedenkingen ook kenbaar heeft gemaakt.

Het tweede is in Emmen, waar een petitie is gestart om de sluiting van buslijnen 1 en 2 te voorkomen. Deze handtekeningenactie heeft in nauwelijks twee dagen tijd, meer dan 1000 steunbetuigingen opgeleverd. De petitie wordt vrijdag as ingediend bij het OV-bureau.

Afsluitend, In grote lijnen akkoord, maar we willen allemaal een goed openbaar vervoer en dan moet het ook fysiek en financieel bereikbaar zijn en blijven voor de mensen die erop aangewezen zijn. Daarom de oproep om het schrappen van de genoemde lijnen te heroverwegen en pas door te voeren als er een echt op alle vlakken volwaardig en adequaat alternatief is.

 

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.