Een bijzondere ervaring. Op digitaal werkbezoek bij het Fioretti College in Lisse.

 

Een werkbezoek aan het Fioretti College Lisse stond al langer op het verlanglijstje van de Raad. Door corona kwam het er echter steeds niet van. Maar juist corona maakte dat wij razend benieuwd waren hoe het nu zou gaan op een middelbare school. Hoe gaat men om met digitaal lesgeven. Lukt het om fysiek fit te blijven en misschien wel belangrijker, lukt het om mentaal fit te blijven. Zowel docenten als leerlingen.

 

Bij de opstart van de meeting via teams constateerden we dat we ons geen zorgen hoeven te maken over de vaardigheid van de leerlingen als het gaat om omgaan met de digitale systemen. Daar kunnen we nog wat van leren. Een aantal docenten alsmede een aantal leerlingen nam deel aan het digitale gesprek. En al heel snel ontstond er een levendig gesprek.

 

Al luisterend bleek ons wel dat er een mega klus geklaard is door docenten. De eerste lockdown opvangen was chaotisch. Hier lag geen draaiboek voor klaar. Maar het onderwijs moest door en de examens kwamen eraan. Er is heel veel werk verzet. Eerst om alles in te richten. Daarna om weer aan te passen aan de steeds veranderende maatregelen. Naast de basistaak van lesgeven zijn er veel creatieve ideeën uitgewerkt om leerlingen bij de les te houden zoals bv een leuke quiz en digitaal café. En ook toen de scholen weer gedeeltelijk open mochten moest er van alles georganiseerd worden. Halve klassen in school en wisselen met de anderen thuis. Een logistiek proces waar je U tegen zegt.

 

Het gaat voor dit stukje te ver om alles te beschrijven wat er georganiseerd en ingericht is op het Fioretti College, om het onderwijs op zoveel mogelijk normale manier en ook nog kwalitatief goed plaats te laten vinden.

 

Wat mij in het bijzonder bij is gebleven van dit werkbezoek is de positiviteit waarmee men aan de gang is. De bereidheid vanuit de leerlingen om mee te denken en oplossingen aan te dragen. Om op een constructieve manier aan te geven waar hun behoefte ligt. En daarnaast de insteek van docenten om hier serieus mee om te gaan en ook veel aandacht te hebben voor de leerlingen die meer moeite hebben met het omgaan met de lockdown en het niet meer zo zien zitten.

 

Ik hoop van harte, net als iedereen dat deze situatie snel tot het verleden behoort. Maar vooralsnog heb ik nog meer respect voor het werk en de inzet van alle betrokkenen gekregen.