Uit onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland blijkt dat leerlingen ontevreden zijn over seksuele voorlichting op school. Jongeren missen informatie over homoseksualiteit, genderdiversiteit of over hoe je met elkaar omgaat in een relatie of tijdens geslachtsgemeenschap.

Het huidige programma lijkt niet aan te slaan op de behoefte van jongeren, tevens wordt de voorlichting vooral gegeven in de hogere klassen van de basisschool en in de onderbouw van de middelbare school. In de bovenbouw hebben jongeren behoefte aan een ‘opfriscursus’ en meer informatie over de sociale en relationele aspecten. In hun zoektocht naar informatie komen pubers vaak in aanraking met pornografische websites. Volgens de onderzoekers krijgen jongeren hierdoor een verkeerd beeld van de waarheid.

GroenLinks vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Wij zijn van mening dat een kwalitatieve seksuele voorlichting, een preventief middel is om bijvoorbeeld tienerzwangerschappen en slechte relaties te voorkomen. Ook draagt het bij aan bewustwording en acceptatie van homoseksualiteit en genderdiversiteit. Daarom heeft de fractie de volgende schriftelijke vragen gesteld:

-------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Heeft het college kennis genomen van de uitkomsten van dit onderzoek? A. Indien ja, wat vind het college hiervan?

2. Hoe is de situatie op scholen in Zoetermeer? A. Wat is het beeld van het college over de kwaliteit van deze voorlichtingen?

3. Is het college, net als GroenLinks, van mening dat goede seksuele voorlichting preventief kan werken als het gaat om tienerzwangerschappen en het voorkomen van uitsluiting als gevolg van homoseksualiteit en genderdiversiteit? A. Indien nee, waarom niet?

4. Is het college bereid door middel van andere activiteiten, bijvoorbeeld via het JIP en Forum, aandacht te schenken aan dit onderwerp? A. Indien nee, waarom niet?

5. Is het college bereid om dit thema te agenderen op overleggen met scholen? A. Indien ja, op welke termijn kan dit geagendeerd worden? B. Indien nee, waarom niet?