Herinrichting verkeersveiligheid Bobeldijk.
Jarenlang hebben wij als gemeente de intentie om deze belangrijke weg veiliger te
maken. Zeker daar deze route intensief gebruikt als bestemmingsverkeer, schoolroute,
sluiproute en landbouwverkeer. Met deze 4 gebruikers is het een must om de juiste
middelen in te zetten voor de veilgheid.
Het beheren van wegen door HHNK, behoort volgens het schap niet tot hun kerntaak,
waarmee je direct een gevoel van afstandelijkheid ervaar.
Van de wegen die het schap beheert, mogen wij (inwoners, overheden, provincie enz)
verwachten dat die aan landelijke richtlijnen voldoen.
Het maatschappelijk effect dat het schap met HUN wegenbeleid wil bereiken is: Veilige
wegen conform het landelijke programma Duurzaam Veilig.
Als men alleen het eigen wegenbeleidsplan uitvoert met de kennis van het keuren van
eigen vlees, kan men daar vraagtekens bij zetten. Daarom adviseren wij voor dergelijke
maatschappelijke verantwoordelijke onderwerpen, een vier ogen principe toe te passen
middels een extra advies van een Stichting als het SWOV, welke hiervoor speciaal
voor in het leven is geroepen.
Niet om eigen werk te bekritiseren, maar om meer draagvlak te krijgen.
Het college spreekt van het treffen van goede verkeersmaatregelen voor de veiligheid,
maar zijn dat ook de juiste?
Uit metingen is gebleken dat de snelheden fors worden overschreden en zelfs in de
30 km zones meer als ergens anders. Dat 85% gemiddeld 59 km per uur rijdt en zelfs
15% nog harder, is onacceptabel. Dit zal niet veel anders zijn in de aanvliegroutes
vanuit het oostelijke en westelijke deel.
Tevens blijven de meldingen over onveilige situaties bij zowel het HHNK en de gemeente
met regelmaat binnen komen. En dat is waarschijnlijk niet alleen voor dit gebied
maar ook aan de oost-
en westzijde ervan. Dit is niets nieuws. Met andere woorden:
je maak deze weg niet veiliger door alleen het gedeelte van de 30km zone grondig
aan te pakken.
Ondanks dat de werkzaamheden al zijn begonnen, worden er nog wijzigingen toegepast
na de inspraak van de inloopavond. Dat het uitgangspunt is om hieruit te komen, is
voor GBK een voorwaarde.
Ondanks de vraag, dat wij als Koggenland geen financiële verantwoordelijkheid hebben,
is dit een unieke mogelijkheid om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen
mbt die veiligheid. De kosten voor Koggenland bedragen 340.000.-
, echter met de mogelijke
toekenning van een subsidie in het kader van Kleine Infrastructuur van 188.000.-
:
een zeer acceptabele investering. Echter een voorwaarde die GBK hierbij wil plaatsen
is, dat er door het SWOV om advies gevraagd wordt: zodat dat wij voor dit bedrag
ook de veiligheid krijgen die maximaal mogelijk is. Al zou het dan om het draagvlak
gaan bij onze inwoners.
GBK wil de portefeuillehouder attenderen dat gezien de weg nu de schop wordt genomen,
werk met werk te maken en ook de voorzieningen aan te leggen die in de nabije toekomst
aan de orde komen, denkende hierbij aan glasvezel.
Nu deze 30 km zone wordt opgepakt, vraagt GBK zich tevens af of het westelijke deel
vanuit Spierdijk, als aanvliegroute ook op de planning staat?
Al met al: met voorzichtigheid, is dit een unieke mogelijkheid om de veiligheid
op deze intensieve weg te verbeteren, maar wel met de aandachtspunten voor de aanvliegroutes
aan beide zijden en een monitoring van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.