Nieuws van politieke partijen over Partij voor Ouderen en Veiligheid inzichtelijk

70 documenten

De POV dient op 19 september een ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 27-08-2019 06:25

De POV dient op 19 september een motie in om de vervanging van de Zaanbrug in de ijskast te zetten en de oeververbinding tussen Wormerveer en Wormer voor veel minder geld te renoveren. Zaanstad kan het geld wel beter gebruiken, vindt de fractie die de collega raadsleden van de Partij voor Ouderen en Veiligheid in Wormerland aan haar zijde heeft. Bovendien zijn er zorgen over de alsmaar oplopende kostenramingen. De bijdrage van Zaanstad aan een nieuw te bouwen brug bedraagt op dit moment 6,9 miljoen euro, maar het risico bestaat dat de kosten in verband met stijgende loon- en materiaalkosten nog verder oplopen. ’Op het moment dat een aanbesteding de deur uitgaat is de aanbesteding al achterhaald,’ aldus fractievoorzitter Harrie van der Laan. De nieuwe brug had er al lang en breed moeten liggen, maar de aanbesteding is nog niet eens afgerond. De POV heeft de geschiedenis nog eens op een rijtje gezet. Steeds hogere kosten: In november 2016 bleek dat er een tekort was ontstaan van meer dan tien procent, waardoor de twee gemeenten – samen eigenaar van de brug – en de provincie opnieuw in overleg moesten over de kosten. Op 17 juli 2017 werd de overschrijding geraamd op 3,4 miljoen euro, waarvan 1,6 miljoen door indexering. In de financiele stukken over 2018 werd daarom nog eens 733.250 euro extra opzijgezet voor de brug, bovenop de al eerder gereserveerde 575.000 euro. In totaal 1,3 miljoen extra. Gedurende 2018 kwam aan het licht dat ook dit bedrag ontoereikend zou zijn: de kosten zijn opgelopen tot 23,4 miljoen en er moet 2,3 miljoen euro bij. De provincie gaf aan eenmalig te zullen bijspringen, met als voorwaarde dat de aanbesteding moest lukken. Lukte deze niet, dan kwam er geen geld meer bij uit Haarlem. Afgelopen april bleek dat de aanbesteding al in december 2018 mislukt was. Besloten is toen om 1,5 miljoen euro uit de bekostiging van verkeersmaatregelen te halen en toe te voegen aan de bouw zelf. ‘Vreemd’, aldus de POV, ‘want in 2018 is de raming 23,4 miljoen inclusief de verkeersmaatregelen en daar 1,5 miljoen op bezuinigen zal enorme consequenties hebben voor de omgeving en voor de ondernemers in Wormerland en Zaanstad’. In 2002 werd de vervanging van de Zaanbrug begroot op 21 miljoen euro, in 2009 23 miljoen, exclusief verkeersmaatregelen tijdens de bouw zoals een tijdelijke oeververbinding of het realiseren en exploiteren van een veerverbinding. ‘Feitelijk betekent dit dat eventuele verkeersmaatregelen geen onderdeel uitmaken van het werk,’ schrijft Van der Laan in de motie. Het bevreemd hem dat tien jaar later het college nog steeds uitgaat van een kostenpost van in totaal 23,4 miljoen euro. ‘Een grove schatting zou uitkomen op 28 tot 30 miljoen.’ Omdat er volgens de partij geen directe noodzaak is voor de vernieuwing van de Zaanbrug wil de POV het hele project schrappen. Zaanstad en Wormerland zullen dan zelf verder moeten met de Zaanbrug, zonder samenwerking met de provincie en die zal al gemaakte (externe) kosten deels terug willen zien. Haarlem stak circa vier miljoen euro in het opstellen van het ontwerp, technische onderzoeken en externe advisering. Als Zaanstad daar een kwart van moet terugbetalen (net als Wormerland) levert dat een kostenpost op van 1,3 miljoen euro. ‘Bij stoppen moet een nieuw ontwerp gemaakt worden en er moet dringend voorlopig onderhoud gepleegd worden; de kosten daarvan zijn 500.000 euro en worden gedeeld door Zaanstad en Wormerland,’ aldus de motie. Onderzoek en Plan B De partij herinnert er ook aan dat in 2017 de SP, POV, ZIP en DZ het college vroegen om door een onafhankelijke deskundige onderzoek te laten doen naar de toekomstige levensduur van de Zaanbrug en het verschil te laten berekenen tussen renovatie en vernieuwing van de brug. ‘Het college heeft hier niets mee gedaan; er bestaat tot op heden geen goed onderbouwd Plan B,’ schrijft van der Laan. Met de motie wil hij bereiken dat het college onmiddellijk werk gaat maken van zo’n plan B voor de Zaanbrug, te weten renovatie en alsnog het onderzoek laat doen zoals dat twee jaar geleden is voorgesteld. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2149760405152895?sfns=mo

De POV dient op 19 september een ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Wormerland 27-08-2019 06:25

De POV dient op 19 september een motie in om de vervanging van de Zaanbrug in de ijskast te zetten en de oeververbinding tussen Wormerveer en Wormer voor veel minder geld te renoveren. Zaanstad kan het geld wel beter gebruiken, vindt de fractie die de collega raadsleden van de Partij voor Ouderen en Veiligheid in Wormerland aan haar zijde heeft. Bovendien zijn er zorgen over de alsmaar oplopende kostenramingen. De bijdrage van Zaanstad aan een nieuw te bouwen brug bedraagt op dit moment 6,9 miljoen euro, maar het risico bestaat dat de kosten in verband met stijgende loon- en materiaalkosten nog verder oplopen. ’Op het moment dat een aanbesteding de deur uitgaat is de aanbesteding al achterhaald,’ aldus fractievoorzitter Harrie van der Laan. De nieuwe brug had er al lang en breed moeten liggen, maar de aanbesteding is nog niet eens afgerond. De POV heeft de geschiedenis nog eens op een rijtje gezet. Steeds hogere kosten: In november 2016 bleek dat er een tekort was ontstaan van meer dan tien procent, waardoor de twee gemeenten – samen eigenaar van de brug – en de provincie opnieuw in overleg moesten over de kosten. Op 17 juli 2017 werd de overschrijding geraamd op 3,4 miljoen euro, waarvan 1,6 miljoen door indexering. In de financiele stukken over 2018 werd daarom nog eens 733.250 euro extra opzijgezet voor de brug, bovenop de al eerder gereserveerde 575.000 euro. In totaal 1,3 miljoen extra. Gedurende 2018 kwam aan het licht dat ook dit bedrag ontoereikend zou zijn: de kosten zijn opgelopen tot 23,4 miljoen en er moet 2,3 miljoen euro bij. De provincie gaf aan eenmalig te zullen bijspringen, met als voorwaarde dat de aanbesteding moest lukken. Lukte deze niet, dan kwam er geen geld meer bij uit Haarlem. Afgelopen april bleek dat de aanbesteding al in december 2018 mislukt was. Besloten is toen om 1,5 miljoen euro uit de bekostiging van verkeersmaatregelen te halen en toe te voegen aan de bouw zelf. ‘Vreemd’, aldus de POV, ‘want in 2018 is de raming 23,4 miljoen inclusief de verkeersmaatregelen en daar 1,5 miljoen op bezuinigen zal enorme consequenties hebben voor de omgeving en voor de ondernemers in Wormerland en Zaanstad’. In 2002 werd de vervanging van de Zaanbrug begroot op 21 miljoen euro, in 2009 23 miljoen, exclusief verkeersmaatregelen tijdens de bouw zoals een tijdelijke oeververbinding of het realiseren en exploiteren van een veerverbinding. ‘Feitelijk betekent dit dat eventuele verkeersmaatregelen geen onderdeel uitmaken van het werk,’ schrijft Van der Laan in de motie. Het bevreemd hem dat tien jaar later het college nog steeds uitgaat van een kostenpost van in totaal 23,4 miljoen euro. ‘Een grove schatting zou uitkomen op 28 tot 30 miljoen.’ Omdat er volgens de partij geen directe noodzaak is voor de vernieuwing van de Zaanbrug wil de POV het hele project schrappen. Zaanstad en Wormerland zullen dan zelf verder moeten met de Zaanbrug, zonder samenwerking met de provincie en die zal al gemaakte (externe) kosten deels terug willen zien. Haarlem stak circa vier miljoen euro in het opstellen van het ontwerp, technische onderzoeken en externe advisering. Als Zaanstad daar een kwart van moet terugbetalen (net als Wormerland) levert dat een kostenpost op van 1,3 miljoen euro. ‘Bij stoppen moet een nieuw ontwerp gemaakt worden en er moet dringend voorlopig onderhoud gepleegd worden; de kosten daarvan zijn 500.000 euro en worden gedeeld door Zaanstad en Wormerland,’ aldus de motie. Onderzoek en Plan B De partij herinnert er ook aan dat in 2017 de SP, POV, ZIP en DZ het college vroegen om door een onafhankelijke deskundige onderzoek te laten doen naar de toekomstige levensduur van de Zaanbrug en het verschil te laten berekenen tussen renovatie en vernieuwing van de brug. ‘Het college heeft hier niets mee gedaan; er bestaat tot op heden geen goed onderbouwd Plan B,’ schrijft van der Laan. Met de motie wil hij bereiken dat het college onmiddellijk werk gaat maken van zo’n plan B voor de Zaanbrug, te weten renovatie en alsnog het onderzoek laat doen zoals dat twee jaar geleden is voorgesteld. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2149760405152895?sfns=mo

Twee gezinnen dreigen dakloos te ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 07-08-2019 13:12

Twee gezinnen dreigen dakloos te worden in Krommenie Een totaal verouderd en inmiddels onwerkbaar bestemmingsplan dat ook volgens het college dringend aan herziening toe is zorgt ervoor dat tenminste twee gezinnen met een bedrijfswoning op bedrijventerrein Mercuriusstraat in Krommnie niet weten of ze hun huis op korte termijn zullen moeten verlaten, op straffe van een dwangsom van 50.000 euro. En dat terwijl wonen er nu al geenszins taboe is en er zelfs nieuwbouw wordt toegestaan. De Partij voor Ouderen en Veiligheid wil het er meteen na het zomerreces in de gemeenteraad over hebben. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2116151428513793?s=1681227787&sfns=mo

Twee gezinnen dreigen dakloos te ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Wormerland 07-08-2019 13:12

Twee gezinnen dreigen dakloos te worden in Krommenie Een totaal verouderd en inmiddels onwerkbaar bestemmingsplan dat ook volgens het college dringend aan herziening toe is zorgt ervoor dat tenminste twee gezinnen met een bedrijfswoning op bedrijventerrein Mercuriusstraat in Krommnie niet weten of ze hun huis op korte termijn zullen moeten verlaten, op straffe van een dwangsom van 50.000 euro. En dat terwijl wonen er nu al geenszins taboe is en er zelfs nieuwbouw wordt toegestaan. De Partij voor Ouderen en Veiligheid wil het er meteen na het zomerreces in de gemeenteraad over hebben. https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2116151428513793?s=1681227787&sfns=mo

Burrie Een week of twee geleden ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid GroenLinks VVD PvdA Wormerland 26-07-2019 06:00

Burrie Een week of twee geleden heeft de burgemeester opnieuw een verzoek gedaan of de raadsleden de toon in het debat willen matigen. Dat was op te maken uit een tweet van één van de raadsleden. Tijdens het reces zal ze dat wel lukken denk ik. De TOON moet gematigd, want de raadsleden hebben een voorbeeldfunctie. En het taalgebruik van de politiek zou verruwing van de maatschappij tot gevolg hebben. Het is natuurlijk politiek correcte lulkoek van de bovenste plank. Een drastisch ingekort lijstje met recente gedragingen van politici: • Een GroenLinks wethouder in Diemen stapte in juni op vanwege drugsgebruik, ordeverstoring en het bespugen van agenten. • Wybren van Haga werd in juli beboet voor het rijden met drank op. • In Zaanstad stapt een wethouder op, wegens uitgelekte informatie over rijden met een borrel op en ander wangedrag. • Een VVD-fractieleider in Emmen wordt in juli verdacht van fraude, geeft zijn fractievoorzitterschap op, een onderzoek volgt. Zelfs de site ‘Is er een VVDer opgestapt?’ heeft te weinig mankracht om de ontwikkelingen van de laatste tijd bij te kunnen houden. Het is niet zo dat ik na deze voorbeelden de dringende behoefte krijg om met drank op achter het stuur te stappen. Drugs te gaan gebruiken, of agenten in het gezicht te spugen. Geen moment is het idee opgekomen om afgekeurd vlees te gaan exporteren om daar een lekker zakcentje mee te verdienen. Dus waarom een uitspraak van een politicus in de Zaanse raad voor verruwing zorgt, is mij een raadsel. En wat mij ergert is dat ik het idee heb dat de roep om de vorm zuiver te houden, vooral ten doel heeft om weg te kijken van de inhoud. Die liegt er namelijk niet om. En toch denk ik dat Jan ‘DeToon’ Hamming (PvdA) veel credit verdient. Het zal ongetwijfeld niet meevallen om de puinhoop van zijn voorganger op te moeten ruimen. Je kunt je afvragen of iemand die puinhoop ooit helemaal zou kunnen opruimen. En hij heeft niet alleen meer charisma dan zijn voorganger, hij heeft WEL charisma. Weet de burger te vinden. Op straat. Onze burgemeester zit nu ruim anderhalf jaar op zijn post. Het eerste jaar heeft hij zich zichtbaar keihard ingezet voor de stad en getracht de grote hoeveelheden problemen aan te pakken. Dat is alleen lastig voor een PvdA burgemeester in een PvdA bolwerk. Sinds het ontstaan van Zaanstad is de PvdA aan de macht. Het gevolg is dat de hele stad verweven is met de PvdA. Hoe klein het aantal raadsleden ook, de macht van de PvdA fractie blijft enorm. Het gevolg is dat iedereen die de handel en wandel van de partij ter discussie stelt voor de voeten loopt van de partij. De macht van de PvdA fractie is éénvoudig te groot voor verandering. Het is voor mij niet ondenkbaar dat die macht zo groot is dat een burgemeester moet kiezen. Of hij blijft zitten en probeert het bestuur met kleine stapjes te veranderen. Of hij gaat open de confrontatie aan met alles wat mis is in de stad met het risico dat de PvdA de stoel onder zijn kont vandaan trapt. Wat het ook is, volgens mij heeft Hamming het hart op de goede plek. Ik wens hem veel succes in het nieuwe politieke jaar. Wel mag hij van mij stoppen met dat gejank over de toon. Mike Umas

Burrie Een week of twee geleden ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid GroenLinks VVD PvdA Zaanstad 26-07-2019 06:00

Burrie Een week of twee geleden heeft de burgemeester opnieuw een verzoek gedaan of de raadsleden de toon in het debat willen matigen. Dat was op te maken uit een tweet van één van de raadsleden. Tijdens het reces zal ze dat wel lukken denk ik. De TOON moet gematigd, want de raadsleden hebben een voorbeeldfunctie. En het taalgebruik van de politiek zou verruwing van de maatschappij tot gevolg hebben. Het is natuurlijk politiek correcte lulkoek van de bovenste plank. Een drastisch ingekort lijstje met recente gedragingen van politici: • Een GroenLinks wethouder in Diemen stapte in juni op vanwege drugsgebruik, ordeverstoring en het bespugen van agenten. • Wybren van Haga werd in juli beboet voor het rijden met drank op. • In Zaanstad stapt een wethouder op, wegens uitgelekte informatie over rijden met een borrel op en ander wangedrag. • Een VVD-fractieleider in Emmen wordt in juli verdacht van fraude, geeft zijn fractievoorzitterschap op, een onderzoek volgt. Zelfs de site ‘Is er een VVDer opgestapt?’ heeft te weinig mankracht om de ontwikkelingen van de laatste tijd bij te kunnen houden. Het is niet zo dat ik na deze voorbeelden de dringende behoefte krijg om met drank op achter het stuur te stappen. Drugs te gaan gebruiken, of agenten in het gezicht te spugen. Geen moment is het idee opgekomen om afgekeurd vlees te gaan exporteren om daar een lekker zakcentje mee te verdienen. Dus waarom een uitspraak van een politicus in de Zaanse raad voor verruwing zorgt, is mij een raadsel. En wat mij ergert is dat ik het idee heb dat de roep om de vorm zuiver te houden, vooral ten doel heeft om weg te kijken van de inhoud. Die liegt er namelijk niet om. En toch denk ik dat Jan ‘DeToon’ Hamming (PvdA) veel credit verdient. Het zal ongetwijfeld niet meevallen om de puinhoop van zijn voorganger op te moeten ruimen. Je kunt je afvragen of iemand die puinhoop ooit helemaal zou kunnen opruimen. En hij heeft niet alleen meer charisma dan zijn voorganger, hij heeft WEL charisma. Weet de burger te vinden. Op straat. Onze burgemeester zit nu ruim anderhalf jaar op zijn post. Het eerste jaar heeft hij zich zichtbaar keihard ingezet voor de stad en getracht de grote hoeveelheden problemen aan te pakken. Dat is alleen lastig voor een PvdA burgemeester in een PvdA bolwerk. Sinds het ontstaan van Zaanstad is de PvdA aan de macht. Het gevolg is dat de hele stad verweven is met de PvdA. Hoe klein het aantal raadsleden ook, de macht van de PvdA fractie blijft enorm. Het gevolg is dat iedereen die de handel en wandel van de partij ter discussie stelt voor de voeten loopt van de partij. De macht van de PvdA fractie is éénvoudig te groot voor verandering. Het is voor mij niet ondenkbaar dat die macht zo groot is dat een burgemeester moet kiezen. Of hij blijft zitten en probeert het bestuur met kleine stapjes te veranderen. Of hij gaat open de confrontatie aan met alles wat mis is in de stad met het risico dat de PvdA de stoel onder zijn kont vandaan trapt. Wat het ook is, volgens mij heeft Hamming het hart op de goede plek. Ik wens hem veel succes in het nieuwe politieke jaar. Wel mag hij van mij stoppen met dat gejank over de toon. Mike Umas

De winkeliersvereniging Doka voelt ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Wormerland 23-07-2019 06:00

De winkeliersvereniging Doka voelt zich een "ondergeschoven kindje'. En dat is niet vreemd gezien de werkzaamheden die Zaanstad uitvoert in Krommenie. Van planning hebben ze bij Zaanstad geen kaas gegeten en als je bezwaar maakt wordt daar niet veel mee gedaan. Wij zullen wethouder Slegers vragen wat hij gaat doen met de input die hij van de winkeliers heeft ontvangen, want dat is dan wellicht een startpunt voor de ondernemers in de Zaanbocht in Wormerveer die super veel last gaan krijgen van de werkzaamheden aan de vernieuwing van de Zaanbrug. Vooral omdat Zaanstad daar een bezuiniging op de verkeersmaatregelen heeft getroffen ter hoogte van 1,5 miljoen. De afsluiting van de Zaanbrug zal zeker voor een verkeersinfarct zorgen in Wormerveer en Wormer. Het is dan ook niet gek dat Doka ‘danig geschrokken’ is van het werk aan Weverstraat Krommenie. Winkeliersvereniging Doka uit Krommenie heeft de gemeenteraad ‘dringend’ verzocht om de geplande werkzaamheden aan de Weverstraat later dit jaar uit te stellen tot begin volgend jaar en de werkzaamheden niet uit te voeren in de drukke Sinterklaas- en kerstperiode. De slechte bereikbaarheid van het centrum door de afsluiting van de Iepenstraat heeft bij een deel van de winkeliers geleid tot een omzetdaling van vijf tot tien procent. Tijdens een werkbezoek van wethouder Gerard Slegers hebben de winkeliers hem een brief overhandigd waarin hun visie op de verkeersproblematiek in het dorp uiteengezet wordt. Die visie is ook gebruikt bij de ontwikkeling van een structuurplan voor het centrum van Krommenie door architect Jeroen Hooijschuur. Het doel daarvan is het centrum aantrekkelijker en toegankelijker te maken. De wethouder wil Krommenie naar voren schuiven als pilot voor de zogenoemde ‘green deal’: een gecentraliseerde bevoorrading van de winkels, zodat minder verkeersbewegingen van vrachtwagens en busjes in het centrum nodig zijn. De ondernemers met een winkel in het centrumgebied van Krommenie hebben een direct belang bij een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid. ‘De 60 Doka-winkeliers voorzien in de behoeften van consumenten uit Krommenie, Wormerveer, Assendelft en zelfs van verder voor speciale artikelen,‘ aldus de brief, maar de fysieke omgeving is niet berekend op de eisen van de huidige tijd: die levert letterlijk en figuurlijk knelpunten, ergernis en risicovolle situaties op. ‘Wat wij ervaren is dat in alle discussies de belangen van de winkeliers niet die aandacht krijgen die zij verdient,’ aldus het schrijven. Vandaar het plan van Hooyschuur, waarin een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid in de buurt van de winkels het uitgangspunt was. Ten tijde van de afsluiting van de Iepenstraat miste Krommenie een belangrijke doorgaande weg vanaf de Provincialeweg naar het centrum en dat hebben de winkeliers gevoeld in hun portemonnee. De Rosariumlaan blijkt voor veel klanten van buiten de gemeente gezien hun reacties geen logische en voor de hand liggende route naar het centrum te zijn. Zij raken de weg kwijt. Doka is daarom ‘danig geschrokken‘ van de mededeling dat in het laatste kwartaal van dit jaar de Weverstraat op de schop gaat. Daardoor wordt dezelfde doorgaande weg naar het centrum opnieuw geblokkeerd – en dat in een cruciale periode van het jaar wat de verkopen betreft. ‘We verbazen ons erover dat dergelijke ingrijpende maatregelen worden genomen zonder overleg met de betrokkenen en ogenschijnlijk met weinig kennis van de situatie ter plaatse en van mogelijke alternatieven,‘ schrijven de winkeliers. Zij hebben een aantal wensen: 1. Maak voortaan bekend wie de coördinatie doet van wegafsluitingen en communicier hierover tijdigmet belanghebbenden. 2. Houd tijdens de werkzaamheden aan de Weverstraat de bereikbaarheid van het centrum in stand door tijdelijk tweerichtingsverkeer toe te staan op de Padlaan in combinatie met een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. 3. Stel de werkzaamheden aan de Weverstraat uit tot januari 2020 als tweerichtingsverkeer op de Padlaan onverhoopt niet mogelijk is. 4. Voer in het centrum een eenduidig parkeerbeleid in met blauwe zones voor het Vlietsend, de Zuider- en Noorderhoofdstraat en de Heiligeweg. Het toestaan van vrij parkeren op een groot deel van de Heiligeweg leidt tot oneigenlijk gebruik van de parkeerruimte voor winkels. En tot het langdurig bezet houden van parkeerplaatsen die primair bestemd zijn voor het winkelende publiek. ‘Met het vrij parkeren op een deel van de Heiligeweg komt de gemeente tegemoet aan de wensen van enkele bewoners, maar dupeert daarmee een veel grotere groep bezoekers van het winkelgebied.‘ 5. Onderzoek de mogelijkheid om de parkeergarage onder de Dekamarkt aan de Heiligeweg gratis toegankelijk te maken. Zaanstad.nieuws 👇https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/36111/doka-danig-geschrokken-van-werk-aan-weverstraat-krommenie/

De winkeliersvereniging Doka voelt ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid Zaanstad 23-07-2019 06:00

De winkeliersvereniging Doka voelt zich een "ondergeschoven kindje'. En dat is niet vreemd gezien de werkzaamheden die Zaanstad uitvoert in Krommenie. Van planning hebben ze bij Zaanstad geen kaas gegeten en als je bezwaar maakt wordt daar niet veel mee gedaan. Wij zullen wethouder Slegers vragen wat hij gaat doen met de input die hij van de winkeliers heeft ontvangen, want dat is dan wellicht een startpunt voor de ondernemers in de Zaanbocht in Wormerveer die super veel last gaan krijgen van de werkzaamheden aan de vernieuwing van de Zaanbrug. Vooral omdat Zaanstad daar een bezuiniging op de verkeersmaatregelen heeft getroffen ter hoogte van 1,5 miljoen. De afsluiting van de Zaanbrug zal zeker voor een verkeersinfarct zorgen in Wormerveer en Wormer. Het is dan ook niet gek dat Doka ‘danig geschrokken’ is van het werk aan Weverstraat Krommenie. Winkeliersvereniging Doka uit Krommenie heeft de gemeenteraad ‘dringend’ verzocht om de geplande werkzaamheden aan de Weverstraat later dit jaar uit te stellen tot begin volgend jaar en de werkzaamheden niet uit te voeren in de drukke Sinterklaas- en kerstperiode. De slechte bereikbaarheid van het centrum door de afsluiting van de Iepenstraat heeft bij een deel van de winkeliers geleid tot een omzetdaling van vijf tot tien procent. Tijdens een werkbezoek van wethouder Gerard Slegers hebben de winkeliers hem een brief overhandigd waarin hun visie op de verkeersproblematiek in het dorp uiteengezet wordt. Die visie is ook gebruikt bij de ontwikkeling van een structuurplan voor het centrum van Krommenie door architect Jeroen Hooijschuur. Het doel daarvan is het centrum aantrekkelijker en toegankelijker te maken. De wethouder wil Krommenie naar voren schuiven als pilot voor de zogenoemde ‘green deal’: een gecentraliseerde bevoorrading van de winkels, zodat minder verkeersbewegingen van vrachtwagens en busjes in het centrum nodig zijn. De ondernemers met een winkel in het centrumgebied van Krommenie hebben een direct belang bij een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid. ‘De 60 Doka-winkeliers voorzien in de behoeften van consumenten uit Krommenie, Wormerveer, Assendelft en zelfs van verder voor speciale artikelen,‘ aldus de brief, maar de fysieke omgeving is niet berekend op de eisen van de huidige tijd: die levert letterlijk en figuurlijk knelpunten, ergernis en risicovolle situaties op. ‘Wat wij ervaren is dat in alle discussies de belangen van de winkeliers niet die aandacht krijgen die zij verdient,’ aldus het schrijven. Vandaar het plan van Hooyschuur, waarin een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid in de buurt van de winkels het uitgangspunt was. Ten tijde van de afsluiting van de Iepenstraat miste Krommenie een belangrijke doorgaande weg vanaf de Provincialeweg naar het centrum en dat hebben de winkeliers gevoeld in hun portemonnee. De Rosariumlaan blijkt voor veel klanten van buiten de gemeente gezien hun reacties geen logische en voor de hand liggende route naar het centrum te zijn. Zij raken de weg kwijt. Doka is daarom ‘danig geschrokken‘ van de mededeling dat in het laatste kwartaal van dit jaar de Weverstraat op de schop gaat. Daardoor wordt dezelfde doorgaande weg naar het centrum opnieuw geblokkeerd – en dat in een cruciale periode van het jaar wat de verkopen betreft. ‘We verbazen ons erover dat dergelijke ingrijpende maatregelen worden genomen zonder overleg met de betrokkenen en ogenschijnlijk met weinig kennis van de situatie ter plaatse en van mogelijke alternatieven,‘ schrijven de winkeliers. Zij hebben een aantal wensen: 1. Maak voortaan bekend wie de coördinatie doet van wegafsluitingen en communicier hierover tijdigmet belanghebbenden. 2. Houd tijdens de werkzaamheden aan de Weverstraat de bereikbaarheid van het centrum in stand door tijdelijk tweerichtingsverkeer toe te staan op de Padlaan in combinatie met een snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur. 3. Stel de werkzaamheden aan de Weverstraat uit tot januari 2020 als tweerichtingsverkeer op de Padlaan onverhoopt niet mogelijk is. 4. Voer in het centrum een eenduidig parkeerbeleid in met blauwe zones voor het Vlietsend, de Zuider- en Noorderhoofdstraat en de Heiligeweg. Het toestaan van vrij parkeren op een groot deel van de Heiligeweg leidt tot oneigenlijk gebruik van de parkeerruimte voor winkels. En tot het langdurig bezet houden van parkeerplaatsen die primair bestemd zijn voor het winkelende publiek. ‘Met het vrij parkeren op een deel van de Heiligeweg komt de gemeente tegemoet aan de wensen van enkele bewoners, maar dupeert daarmee een veel grotere groep bezoekers van het winkelgebied.‘ 5. Onderzoek de mogelijkheid om de parkeergarage onder de Dekamarkt aan de Heiligeweg gratis toegankelijk te maken. Zaanstad.nieuws 👇https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/36111/doka-danig-geschrokken-van-werk-aan-weverstraat-krommenie/

‘Dolende mensen met dementie horen ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid PvdA Partij voor de Vrijheid Wormerland 22-07-2019 16:00

‘Dolende mensen met dementie horen niet op politiebureau’ Er moet een plek komen in Zaanstad waar dolende mensen met dementie enkele uren kunnen worden opgevangen tot duidelijk wordt waar zij thuis zijn. Dat schrijven de PVV, POV en PvdA in een agenda-initiatief waarmee ze de ontwikkeling van Zaanstad tot een ‘dementievriendelijke gemeente’ willen versnellen. De hele gemeenteraad schaarde zich eerder achter een motie van het trio partijen om dat in gang te zetten. In februari meldde het college al dat Zaanstad samen met ‘actieve ketenpartners’ rond dementie de mogelijkheid gaat onderzoeken voor het dementievriendelijk maken van de gemeente en de Partij voor Ouderen en Veiligheid, PvdA en PVV vragen nu met welke partners precies wordt samengewerkt en wat de status van het onderzoek is. ‘Uit gesprekken met de politie Zaanstreek -Waterland blijkt dat het soms nodig is mensen met dementie tijdelijk, voor een paar uur, onder te brengen wanneer zij ‘verdwaald’ zijn en de politie moet uitvinden waar de woonplek is. Het politiebureau is daar niet de geschikte plek voor,‘ schrijven ze ook. Deze kwestie lijkt vooralsnog niet te zijn meegenomen in de problematiek rond dementerende mensen. Zaanstad nieuws 👉 https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2089780751150861?s=1681227787&sfns=mo

‘Dolende mensen met dementie horen ...

Partij voor Ouderen en Veiligheid Partij voor Ouderen en Veiligheid PvdA Partij voor de Vrijheid Zaanstad 22-07-2019 16:00

‘Dolende mensen met dementie horen niet op politiebureau’ Er moet een plek komen in Zaanstad waar dolende mensen met dementie enkele uren kunnen worden opgevangen tot duidelijk wordt waar zij thuis zijn. Dat schrijven de PVV, POV en PvdA in een agenda-initiatief waarmee ze de ontwikkeling van Zaanstad tot een ‘dementievriendelijke gemeente’ willen versnellen. De hele gemeenteraad schaarde zich eerder achter een motie van het trio partijen om dat in gang te zetten. In februari meldde het college al dat Zaanstad samen met ‘actieve ketenpartners’ rond dementie de mogelijkheid gaat onderzoeken voor het dementievriendelijk maken van de gemeente en de Partij voor Ouderen en Veiligheid, PvdA en PVV vragen nu met welke partners precies wordt samengewerkt en wat de status van het onderzoek is. ‘Uit gesprekken met de politie Zaanstreek -Waterland blijkt dat het soms nodig is mensen met dementie tijdelijk, voor een paar uur, onder te brengen wanneer zij ‘verdwaald’ zijn en de politie moet uitvinden waar de woonplek is. Het politiebureau is daar niet de geschikte plek voor,‘ schrijven ze ook. Deze kwestie lijkt vooralsnog niet te zijn meegenomen in de problematiek rond dementerende mensen. Zaanstad nieuws 👉 https://www.facebook.com/1086736501455296/posts/2089780751150861?s=1681227787&sfns=mo

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.