Nieuws van Forum voor Democratie in Nederland inzichtelijk

7 documenten

Quorumkramp in coronatijd: ook de Eerste Kamer moet denken aan het landsbelang

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 05-04-2020 15:00

De quorumregeling komt voort uit artikel 67 van onze Grondwet. En stelt dat de Tweede Kamer en Eerste Kamer alleen kunnen beraadslagen en besluiten, indien meer dan de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is. Het idee hierachter is helder: het is ongewenst wanneer besluiten tot stand komen met minder dan de helft van de Kamerleden, wegens gebrek aan legitimiteit. 

De interpretatie van ‘aanwezigheid’ blijkt in de praktijk nogal fluïde. In de Tweede Kamer zijn plenaire debatten tussen een handjevol Kamerleden en een bewindspersoon aan de orde van de dag. Ook in de Eerste Kamer wordt plenair regelmatig ‘beraadslaagd’ terwijl minder dan de helft van de aanwezige senatoren fysiek in de zaal zit. Dat is ook wel zo praktisch. Het is productiever om tegelijkertijd in commissies of op de fractiekamer aan het werk te zijn, dan urenlang toehoorder zijn van een soms behoorlijk specialistisch debat. 

Om vast te stellen of meer dan de helft van de leden formeel aanwezig is, wordt in beide Kamers bijgehouden of de leden zijn ‘ingecheckt’. In de Tweede Kamer digitaal, in de Eerste Kamer nog op papier. Bij aankomst zet iedere senator een handtekening. In de praktijk is het in beide Kamers mogelijk om direct na het zetten van de krabbel weer te vertrekken. Voor het quorum tel je merkwaardig genoeg toch de hele dag mee als ‘aanwezig’. In de Tweede Kamer zorgt acuut hoofdelijk stemmen regelmatig voor hectiek, wanneer Kamerleden afwezig blijken. In de Eerste Kamer is hectiek zeldzaam. De senaat vergadert slechts één dag per week. En stemmingen over wetten en moties vinden in de regel een week na beraadslaging plaats. 

In de huidige coronacrisis blijken beide Kamers te lijden aan ‘quorumkramp’: aanwezigheid van de helft plus één moet formeel worden vastgelegd. En dus reizen op vergaderdagen tientallen Kamerleden vanuit alle uithoeken van Nederland op en neer naar het Binnenhof om ‘s ochtends hun (digitale) krabbel te zetten. Prompt daarna gaan ze weer huiswaarts en voert een beperkt aantal van hun ambtsgenoten later die dag het plenaire debat.

Deze bureaucratie is gênant en zorgt bovendien voor onnodige risico’s voor de volksgezondheid. In een tijd dat iedere Nederlander wordt geadviseerd niet onnodig te reizen en om thuis te blijven en besmettingsgevaar voor henzelf, hun naasten en anderen te beperken, reizen tientallen parlementariërs heen en weer voor slechts het zetten van een handtekening. De enige wezenlijke besluiten die dinsdag voorliggen zijn verder het economisch noodsteun pakket en de wet digitaal stemmen voor decentrale overheden. Voor beide lijkt unanieme steun in beide Kamers. 

Conclusie: de toepassing van het vergaderquorum tijdens de coronacrisis dient op geen enkele wijze het oorspronkelijke doel van de wetgever: legitimiteit van besluitvorming. Sterker: de rigide toepassing levert onnodige besmettingsrisico’s op. Beide Kamers geeft daarmee een bijzonder slecht voorbeeld aan de samenleving van de ernst van de gezondheidsrisico’s.

Star vasthouden aan het vergaderquorum is ook niet nodig. Wij zien meerdere mogelijkheden om èn democratisch te besluiten èn de veiligheid in acht te nemen.

Ten eerste praktisch: Het fysiek tekenen van de presentielijst door 38 senatoren, waarvan de meerderheid direct weer huiswaarts gaat. Zodat 14 van hen plus voorzitter ‘s middags kunnen debatteren en besluiten. Dat staat op zichzelf al op gespannen voet met artikel 67 van de grondwet. Als dat wordt geaccepteerd, dan is de stap dat er digitale quorum-handtekeningen worden ingestuurd, in plaats van fysiek heen en weer reizen, slechts een kleine wijziging. Op de dag zelf kan verificatie plaatsvinden door de Kamerleden (met beeld) te bellen.

Ten tweede staatsrechtelijk: Op grond van het zogenaamde parlementaire staatsnoodrecht kan in uitzonderlijke gevallen namelijk worden afgeweken van wettelijke voorschriften die de continuïteit van het parlement belemmeren. Het moet dan wel gaan om een uiterste noodzaak en de maatregelen mogen niet verder gaan of langer duren dan noodzakelijk. Dat lijkt ons onder de huidige uitzonderlijke omstandigheden legitiem. 

Het ligt daarom voor de hand dat beide Kamers besluiten het vergaderquorum gedurende de coronacrisis tijdelijk buiten toepassing te verklaren. Van belang is dat zij dat besluit periodiek heroverwegen en na afloop van de crisis de uitzonderlijke omstandigheden, de genomen besluiten èn het eigen handelen goed evalueren. Hopelijk kan dan laatste weer snel. En dan ook weer in traditionele parlementaire setting.

Brandweer waarschuwt: ernstig brandgevaar elektrische auto’s

Forum voor Democratie Forum voor Democratie CDA Nederland 05-09-2019 11:00

In 2014 publiceerde de Rijksoverheid het advies om niet terughoudend te zijn in het verlenen van vergunningen voor laadpalen voor elektrische auto’s. Die zouden geen hoger brandveiligheidsrisico met zich meedragen dan normale auto’s.

Maar nu slaat de landelijk portefeuillehouder incidentbestrijding van de brandweer alarm. Elektrische auto’s zijn lastiger te blussen. Naarmate er meer elektrische auto’s komen, neemt het brandveiligheidsrisico toe. Dit is met name het geval in parkeergarages onder hoge flatgebouwen. Er moeten duidelijke richtlijnen komen.

FVD vreest dat de veiligheid in het geding is en wil daarom van minister Grapperhaus (CDA, Justitie en Veiligheid) weten: komen die duidelijke richtlijnen er? Gaat de minister het veiligheidsbeleid voor elektrische auto’s aanscherpen?

Voor FVD staat deze problematiek niet op zichzelf. Zij past in een breder kader. De overheid promoot elektrische auto’s en laat tot nu toe na om daarbij adequate brandveiligheidsmaatregelen te treffen. Huizen en voetbalstadions storten in onder het gewicht van gesubsidieerde zonnepanelen. Mensen krijgen hoofdpijn in hun overgeïsoleerde duurzaamheidswoningen. Anderen ondervinden hartkloppingen of slaapstoornissen door het laagfrequente geluid van het almaar uitdijende aantal windmolens. FVD zegt: stoppen hiermee! Het belang van de volksgezondheid moet altijd het zwaarste wegen. Het kabinet mag niet langer prioriteit geven aan het zinloze, peperdure klimaatbeleid.

FVD stelde daarom de volgende Kamervragen aan minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid, CDA):

Vraag 1Hebt u kennis genomen van het artikel "Elektrische auto's zijn moeilijk te blussen"?[1]

Vraag 2Erkent u dat de toename van het aantal elektrische auto's een extra brandveiligheidsrisico met zich meedraagt, omdat het blussen van een brand in een elektrische auto gecompliceerder is dan het blussen van een brand in een niet-elektrische auto? Zo ja, hoe beoordeelt u dit risico?

Vraag 3Hebt u onderzoek gedaan naar de brandveiligheid van elektrische auto’s voordat werd besloten om de verkoop en het gebruik van zulke auto’s van overheidswege te stimuleren? Zo ja, wat waren de uitkomsten van dat onderzoek en wat is daarmee gebeurd?

Vraag 4Hebt u gegevens over de extra hoeveelheid tijd en middelen die branden in elektrische auto’s hebben gekost vergeleken met branden in niet-elektrische auto’s? 

Vraag 5Treft u speciale maatregelen om de brandweer in staat te stellen branden in elektrische auto's adequaat te blussen? Zo ja, hoeveel geld heeft dit tot nu toe gekost? Zo nee, op basis waarvan veronderstelt u dat de huidige bluscapaciteit toereikend is?

Vraag 6Hebt u kennis genomen van het artikel "Brandweer waarschuwt: Brandveiligheid bij hoogbouw in het gedrang"?[2]

Vraag 7Bent u bereid om, gezien het hogere brandveiligheidsrisico, richtlijnen op te stellen waaraan parkeervoorzieningen voor elektrische auto's moeten voldoen, analoog aan de richtlijnen voor lpg-auto's?

Vraag 8Bent u bereid om hierbij in het bijzonder aandacht te besteden aan de bouwvoorschriften voor parkeergarages in hoogbouwwoningen, om een rampzalige brand als die in de Grenfelltoren in Londen te voorkomen?

Vraag 9Bent u bekend met het “Factsheet Feitenmateriaal Elektrische Voertuigen en Veiligheid” van de Rijksoverheid en TNO uit 2014?[3]

Vraag 10Is er inmiddels meer duidelijkheid over de ernst en gevolgen van installatie- of accubeschadigingen of autobranden bij elektrische auto’s? Zo ja, is er op basis hiervan aanleiding om het beleid op het gebied van (de stalling van) elektrische auto’s te wijzigen?

Vraag 11Hebt u gevolg gegeven aan de aanbeveling om meer onderzoek te doen en duidelijke protocollen, richtlijnen en trainingen over calamiteiten met betrekking tot elektrische auto’s voor hulpdiensten op te stellen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

Vraag 12Hoe verklaart u dat in het factsheet uit 2014 wordt gesteld dat “brandweerkorpsen niet meer terughoudend [hoeven] te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen in parkeergarages”, maar dat de landelijk portefeuillehouder incidentenbestrijding van de brandweer in het hiervoor aangehaalde AD-artikel nu in 2019 stelt dat er in parkeergarages meer brandveiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen vanwege de toename van het aantal elektrische auto’s? Is dit voor u aanleiding om het beleid te wijzigen? Zo nee, waarom niet?

RTV Rijnmond d.d. 16 juli 2019, ‘Berger: Elektrische auto’s zijn moeilijk te blussen’, online raadpleegbaar via https://www.rijnmond.nl/nieuws/184054/Berger-Elektrische-auto-s-zijn-moeilijk-te-blussen.AD d.d. 2 augustus 2019, ‘Brandweer waarschuwt: brandveiligheid bij hoogbouw in het gedrang’, online raadpleegbaar via www.ad.nl/binnenland/brandweer-waarschuwt-brandveiligheid-bij-hoogbouw-in-het-gedrang~ad46aaca7/.Rijksoverheid/TNO, d.d. oktober 2014. ‘Factsheet Feitenmateriaal Elektrische Voertuigen en Veiligheid’, online raadpleegbaar via https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2019/01/18/bijlage-4-factsheet-tno-feitenmateriaal-elektrische-voertuigen-en-veiligheid-2014/bijlage-4-factsheet-tno-feitenmateriaal-elektrische-voertuigen-en-veiligheid-2014.pdf.

Wegens capaciteitsgebrek voert ...

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 22-08-2019 07:21

Wegens capaciteitsgebrek voert politie nu "foei"-gesprekken bij zedenzaken in plaats van te vervolgen. Bizar! Verkrachting moet altijd direct worden onderzocht! FVD pleit al jaren voor meer geld naar de politie voor opleiding van rechercheurs: geen "foei"-gesprekken maar keiharde aanpak van seksueel geweld. https://fvd.nl/word-lid

‘Diversiteitsbeleid’ bij de politie brengt niets dan ellende!

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 13-08-2019 16:50

Vorige week publiceerde FVD een statement tegen de oprukkende ‘identiteitspolitiek’: de heersende mode om mensen niet te beoordelen op individuele kwaliteiten maar op lidmaatschap van een ‘groep’ - en dus voor te trekken of achter te stellen puur en alleen vanwege veronderstelde ‘groepskenmerken’. Steeds vaker zien we dit nu ook terug bij overheidsdiensten. Bijvoorbeeld de politie. Zoals we in ons statement uitleggen, vormt deze ‘identity politics’ een existentiële bedreiging voor de vrije, open samenleving die Nederland moet zijn en blijven, en een fundamentele ondermijning van de individuele vrijheid. Om dit probleem in kaart te brengen en de aandacht van de regering hierop te vestigen dienden wij vandaag 25 Kamervragen in - specifiek gericht op het diversiteitsbeleid bij de politie.

Vraag 1Minister Grapperhaus, op de website van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) treffen we de volgende tekst aan: ‘De politie maakt werk van diversiteit. Een divers samengestelde politie is namelijk een voorwaarde om ons werk goed te kunnen doen.’ Hoe beoordeelt u dit statement? Bent u het ermee eens dat alleen een ‘divers samengestelde politie’ haar werk ‘goed’ kan doen? Kunt u dit toelichten?

Vraag 2Hoe wordt ‘diversiteit’ precies gedefinieerd? Welke persoonskenmerken worden precies betrokken bij het beoordelen of de politie voldoende ‘divers’ is? Gaat het om etniciteit? Om religie? Om seksuele voorkeur, om lichaamsbouw, politieke opvattingen, vrijetijdsbesteding, IQ, testosterongehalte, het hebben van gescheiden ouders… kunt u specificeren welke eigenschappen wél en welke niét meetellen voor de ‘diversiteit’ van een groep mensen? Door wie en op welke wijze worden die kenmerken bepaald? En waarom is gekozen voor specifiek déze kenmerken - en niet voor andere?

Vraag 3Hoe wordt gemeten en bijgehouden of mensen met bepaalde persoonskenmerken onder- of oververtegenwoordigd zijn binnen de politie? Wilt u in het bijzonder ingaan op de wijze waarop wordt gemeten en bijgehouden of politiefunctionarissen met een bepaalde godsdienst en/of etniciteit zijn onder- of oververtegenwoordigd?

Vraag 4Kunt u de exacte huidige verdeling van alle in uw ogen relevante ‘diversiteiten’ openbaren? Kunt u daar ook de rang en het functioneren van de betreffende politiemedewerkers bij betrekken?

Vraag 5Zijn er bepaalde ‘diversiteiten’ die u bij de beoordeling van een sollicitant belangrijker vindt dan andere? Zo ja, welke persoonskenmerken zijn dat en waarom?

Vraag 6Welke groepen mensen zijn momenteel wegens hun persoonskenmerken onder- of oververtegenwoordigd binnen de politie en in welke mate?

Vraag 7Welke streefcijfers gelden op basis van het diversiteitsbeleid voor de verschillende persoonskenmerken die momenteel (in uw ogen) zijn onder- en oververtegenwoordigd binnen de politie?

Vraag 8Hoe wordt in het werving- en selectieproces vastgesteld of sollicitanten een of meerdere van de (in uw ogen) onder- of oververtegenwoordigde persoonskenmerken bezitten? Worden sollicitanten op enig moment ook expliciet gevraagd naar, of getest op, bijvoorbeeld: godsdienst, etniciteit, politieke overtuiging, geaardheid, IQ - of welke persoonlijkheidseigenschappen dan ook (die in uw ogen voorgetrokken of achtergesteld dienen te worden)?

Vraag 9Kunt u uitsluiten dat op enig moment de toelatingseisen voor bepaalde functies bij de politie worden versoepeld, om meer mensen die - volgens uw kennelijke maatstaven - zijn ‘ondervertegenwoordigd’ te kunnen aannemen? Zo ja, bent u dan met ons van mening dat in dat geval louter kwaliteit moet tellen bij de beoordeling van sollicitanten? Indien dit echter zo is, waarom doen ‘diversiteiten’ er dan toch toe? Als het één waar is, kan het andere niet tegelijkertijd óók waar zijn.

Vraag 10Hoeveel vacatures zijn er sinds de start van het ‘diversiteitsbeleid’ van de politie vrijgekomen en hoeveel mensen solliciteerden voor deze functies? Wilt u uw antwoord splitsen per kalenderjaar?

Vraag 11Heeft u kennisgenomen van de uitspraken van de korpschef van de Nationale Politie, die zei dat het diversiteitsbeleid zorgt voor spanning binnen de politie en dat dit nu meer dan ooit zichtbaar is? Op wat voor ‘spanning’ wordt in uw ogen gedoeld? Kunt u daarover uitweiden? 

Vraag 12Op welke wijze wordt deze spanning in uw ogen zichtbaar? Hoe denkt u ervoor te kunnen zorgen dat dit soort ‘spanningen’ in de toekomst niet verder oplopen, nu het diversiteitsbeleid onverminderd wordt voortgezet?

Vraag 13Uit onderzoek dat het WODC heeft laten uitvoeren, blijkt onder meer dat “43% van de functionarissen die in beeld komen bij de integriteitsschendingen waarin een relatie met georganiseerde criminaliteit is vastgesteld, een migratieachtergrond heeft.” Onderschrijft u deze onderzoeksresultaten? 

Vraag 14Zo ja: wat zijn in uw ogen de oorzaken voor deze (extreme) oververtegenwoordiging van politiefunctionarissen met een migratieachtergrond in corruptiezaken? Zo nee: waarom niet? 

Vraag 15Komt het voor dat politiefunctionarissen die op straat werkzaam zijn, vanwege hun achtergrond in een bepaald gebied worden ingezet? Zo ja, met welke reden, op welke wijze, in welke gebieden en op welke schaal gebeurt dit? Spreken deze politiefunctionarissen de burgers in een andere taal aan? Zo ja, hoe beoordeelt u dit gegeven? Is dit een wenselijke situatie? Hoe zou u het vinden als het Nederlands geleidelijk zou verdwijnen als dominante openbaar gesproken taal?

Vraag 16Welke aanpassingen aan het aannamebeleid of het personeelsbeleid zijn ingevoerd of zullen nog worden ingevoerd bij de politie rondom de afdeling voor, en het beleid tot het bewerkstelligen van, ‘diversiteit’?

Vraag 17Op de website van de politie is het volgende te lezen: “Iedereen die in Nederland woont of verblijft wil een herkenbare, toegankelijke en betrouwbare politie.” Waaruit blijkt dat de inwoners van Nederland een “herkenbare” politie willen hebben? Deelt de minister niet de mening dat elke inwoner gelijk is voor de wet en dat de politie seculier hoort te zijn?

Vraag 18Kunt u de Kamer inlichten over de prestatiepercentages per “diversiteitscategorie” (welke dat ook maar mogen zijn)? Kunt u tevens voor elke ‘diversiteit’ de huidige korpssamenstelling aangeven? Als deze cijfers u niet bekend zijn, waarop baseert de politie dan haar uitlating dat het korps ‘divers’ is en op basis waarvan concludeert de politie dat het korps nog ‘diverser’ moet worden? Wanneer is het korps ‘divers’ genoeg? Wat zijn de ‘streefdiversiteiten’?

Vraag 19De politie neemt tegenwoordig ook deel aan de iftar. Is dat ook in het kader van de ‘diversiteit’? Zo ja, welke andere religieuze samenkomsten worden dan ook door de politie bezocht? Zo nee, wat is dán de reden dat dit gebeurt?

Vraag 20Op 11 augustus jl. zijn in het kader van een (kennelijke) islamitische feestdag kadavers uit een vrachtwagen verkocht, waarop de politie heeft aangegeven dat dit legaal is. Wanneer is hiervoor een vergunning aangevraagd, door wie, en onder welke voorwaarden is deze vergunning verleend? Op welke plaatsen heeft dit fenomeen van straatverkoop zich voorgedaan? Is aan de regels van de NVWA voldaan? Kunt u de Kamer het verslag dan wel de verslagen van de NVWA toesturen? 

Vraag 21Is voor de verkoper(s) van deze kadavers een registratie bekend bij de Kamer van Koophandel? Zo nee: gaat de fiscus hier dan werk van maken? Indien de minister van justitie deze vraag niet kan beantwoorden: kan hij deze vraag dan voorleggen aan zijn ambtsgenoot op financiën?

Vraag 22Hoe beziet de minister de huidige maatschappelijke trend: wordt het verkopen van kadavers wat hem betreft straks min of meer normaal in het Nederlandse straatbeeld? Hoe zal de samenleving zich in zijn ogen de komende jaren ontwikkelen? Getuigt het op straat kopen dan wel verkopen van kadavers in zijn ogen van een goede integratie in de Nederlandse samenleving? Zo ja, kan hij dit toelichten? Zo nee, wat zegt hem dit dan over de staat van de ‘multiculturele’ samenleving?

Vraag 23Deelt de minister de mening dat het verkopen van kadavers vanuit een vrachtwagen de vrije markt verstoort? Zo nee, zou er in zijn ogen dan ook met kerst (bijvoorbeeld) wild zwijn of kalkoen vanuit een vrachtwagen aan de straat verkocht mogen worden? 

Vraag 24Op welke wijze wordt rekening gehouden met de nadelen van het ‘diversiteitsbeleid’ bij de politie?

Vraag 25Kunt u de gestelde vragen tijdig en afzonderlijk van elkaar beantwoorden?

De #politie kampt met tekorten aan ...

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 07-08-2019 19:25

De #politie kampt met tekorten aan personeel en materieel. Tussen 2019 en 2023 gaan 17.000 politie-agenten met pensioen. In 2018 bleef 76% van alle misdrijven onopgelost! #FVD wil meer politieagenten, betere salarissen voor politieagenten, bescherming van de grenzen tegen rondtrekkende bendes, verplichte vervolging van misdadigers door het Openbaar Ministerie en eindelijk eens serieuze straffen, vooral voor recidivisten! Steun ons: www.fvd.nl/word-lid

Hiddema tegen Grapperhaus: geef die 100 miljoen voor Rihanna aan onze politie!

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Nederland 26-09-2018 14:00

De politie heeft een ernstig tekort aan rechercheurs; minstens 2.000 nieuwe rechercheurs zijn nodig om de opsporing op een normaal niveau te brengen. FVD-kamerlid Theo Hiddema riep vandaag Minister Grapperhaus op om nu echt actie te ondernemen!

Lees de hele speech:

Voorzitter,

We hebben de brief van de Minister van 12 maart, een reactie op het Noodkreet-rapport van de recherche van februari. De rechercheurs vragen om de recherche acuut met 2.000 mensen uit te breiden om het werk aan te kunnen. 80% van de zaken blijft nu al op de plank liggen en de aangiftebereidheid is inmiddels gedaald tot onder de 20%. Dit betekent dat minder dan 4% van alle criminaliteit in Nederland wordt onderzocht en 96% niet. Slechts 1 op de 9 criminele organisaties wordt nog überhaupt onderzocht. Misdaad loont in Nederland onder Minister Grapperhaus!

In Nederland is de recherche slechts 13% van de politie. In Denemarken is dit 19% en in Duitsland 20%. Er is sprake van fundamentele onderbezetting.

En dan heb ik het nog niet eens over het structurele ziekteverzuim van 7% dat nergens anders zo hoog is als bij onze politie. En dat is niet zo gek ook, want agenten worden helemaal gek gedreven door bureaucratische verplichtingen en managers, een probleem dat we bij de hele Nederlandse overheid zien.

De Minister heeft nu een commissie opgericht van managers om de managerscultuur binnen de politie te onderzoeken en de bureaucratie te verminderen. De lamme leidt de blinde.

De Minister zegt in zijn brief toe dat er dit jaar 100 miljoen euro extra naar de politie gaat. Net genoeg om een krappe 180 rechercheurs aan te nemen... Verder gaat hij investeren in ‘kwaliteit’: aanscherping van de startbekwaamheid, ontwikkeling van de hulpofficier, een experimentje hier en daar…

Maar er is sprake van een veel breder probleem. De komende 5 jaar gaat een derde van de politiemensen met pensioen; 14.000 agenten. En de politieacademie kan bij lange na niet genoeg nieuwe agenten opleiden om dit gat op te vullen.

Wat moet er dus WEL gebeuren?

De Minister moet nu bellen met Minister Kaag van Ontwikkelingssamenwerking om de 100 miljoen voor Rihanna op te eisen voor onze Nederlandse politiemacht.

Daarna moet de minister bij zijn andere collega-ministers eisen dat per onmiddellijk alle zinloze projecten, zoals toyota’s voor jihadisten, te staken en het geld te gebruiken voor het op kracht brengen voor onze politiemacht.

Aan het eind van deze kabinetsperiode moeten 4.000 rechercheurs zijn opgeleid om het Europees gemiddelde te benaderen. En geef ze ook eens een fatsoenlijk salaris! Anders meldt ook geen hond zich bij de politieacademie.

Dit kabinet met structureel meer investeren in de politie: we moeten de komende 5 jaar minstens 20.000 nieuwe agenten opleiden om de ernstige ondercapaciteit die nu al bestaat op te lossen en om de massale uitstroom die er aan komt op te vangen.

Ik roep Minister President Rutte op om nu de REGIE te nemen en de problemen bij de politie op te lossen om Nederland veilig te houden!

Coalitie laat politie stikken, FVD eist spoeddebat

Forum voor Democratie Forum voor Democratie VVD D66 CDA Nederland 04-09-2018 16:00

De werkdruk bij de Politie neemt nu onaanvaardbare vormen aan door jarenlang kortzichtig en ondoordacht beleid van achtereenvolgende VVD-ministers. De FVD-Kamerleden gingen vandaag in gesprek met actievoerende politiemensen en voegden meteen de daad bij het woord door een spoeeddebat met Grapperhaus te eisen.

Dit kwam er net niet door gebrek aan steun van VVD, CDA, D66 en de CU (76 tegen 74 stemmen). Thierry Baudet legt uit hoe het ging vandaag.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.