In de commissievergadering van donderdag 21 februari was de meerjarenvisie van de Veiligheidsregio aan de orde. Deze regio heeft als hoofdtaak de brandweerzorg, met daarnaast de GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen) en de bevolkingszorg als “aanpalende” taken bij zorg voor brandbestrijding en rampen.

Een van de heel positieve punten in die visie is het onder ogen zien van de risico’s die ontstaan door ombouwen van de spoorlijn in Vught, het project PHS. Daarover geeft de regio aan dat daar extra aandacht geschonken zal worden aan de risico’s die er –mogelijk- gaan ontstaan. Het ontlokte wel de opmerking van verschillende facties, waaronder die van ons, dat de ombouw N65 ook nog bijzondere risico’s kan oproepen.

Veel vrijwilligers actief bij Veiligheidsregio

In zijn algemeenheid staan er in de plannen geen rare dingen. Wat me wel hindert is het volgende. De veiligheidsregio heeft 75% van zijn personeel als vrijwilliger in dienst. Dat is fantastisch: een grote betrokkenheid van burgers in veiligheid is geweldig en is financieel voor ons allen een prima zaak. Er worden vaak zorgen geuit over het in stand houden van die vrijwilligheid. Je verwacht dan dat er in de plannen veel aandacht is voor het vinden, binden en boeien van die groep in je personeel. Op z’n minst teleurstellend is het dan dat in alle plannen (240 pagina’s!) het woord vrijwilliger 3 (!) keer voorkomt. Van het ontwikkelen van beleid op dit gebied wordt helemaal niets gemeld. We hebben dan ook het bestuur –en in dit geval dus de burgemeester- opgeroepen daar alsnog werk van te maken.