Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

6 documenten

WILDSTE GEMEENTEFONDS-IDEEËN GESNEUVELD

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 16-10-2019 06:53

Gemeenten hoeven niet te rekenen op extra geld uit het gemeentefonds voor ziekteverzuim door burn-outklachten en een relatief hoog aantal orthodox-christelijke inwoners.

Suggesties van gemeenten om die bijzondere kenmerken als maatstaf te hanteren op basis waarvan het rijksgeld wordt verdeeld bij het gemeentefonds-nieuwe-stijl zijn verworpen. Dat is gebeurd na overleg tussen onderzoekers, de begeleidingscommissie en de stuurgroep die zich bezighouden met de herijking van het gemeentefonds.

Echtscheidingen

Gemeenten waren begin dit jaar uitgenodigd potentiële maatstaven aan te leveren voor het nieuw op te zetten verdeelmodel. Van de ruim 200 geopperde maatstaven zijn er na het genoemde vooralsnog 77 overgebleven. Die shortlist wordt volgens AEF-onderzoekster Irene Niessen momenteel nader geanalyseerd. Het aantal echtscheidingen en verbroken samenwoonrelaties staat er als ‘nieuwkomer’ nog steeds wel op als potentiële maatstaf.

Noodzakelijke kosten

Maar het is niet gezegd dat deze en andere resterende suggesties allemaal de eindstreep zullen. De reden dat ‘nog veel maatstaven afvallen’ is dat omdat dat ‘ze de kosten niet verklaren’ die gemeenten maken. Verdeelmodellen in het gemeentefonds moeten kostengeoriënteerd zijn. Dat betekent dat ze de noodzakelijke kosten van gemeenten moeten volgen. Dat is en blijft zo. ‘Voor veel maatstaven zal naar verwachting blijken dat zij de kosten beperkt verklaren, of weinig toegevoegde waarde hebben ten opzichte van andere maatstaven’, aldus de toelichting van AEF. In het uiteindelijke model zullen veel minder maatstaven terugkomen dan de 77 op de shortlist.

Breng uw idee voor de gemeente Grave tot leven

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 03-07-2019 06:35

Heeft u een idee over hoe het anders kan in de gemeente Grave? Een idee om de gemeente nóg beter, aantrekkelijker, veiliger of socialer te maken? Kom dan op woensdagavond 25 september 2019 naar het stadhuis en presenteer uw idee aan de politiek tijdens de motiemarkt. Als uw idee wordt geadopteerd en tijdens de raadsvergadering op 5 november 2019 wordt overgenomen, kunt u uw idee daadwerkelijk tot leven brengen.

Op een creatieve manier inwoners en organisaties betrekken

De gemeenteraad van Grave wil op een creatieve manier inwoners en organisaties bij de besluitvorming van de gemeenteraad betrekken. Ook wil de gemeenteraad de kennis van de inwoners en organisaties beter benutten. Daarom organiseert de gemeenteraad op 25 september 2019 een motiemarkt. Dit naar voorbeeld van andere gemeenten die al meerdere malen een succesvolle markt hebben gehouden.

De gemeenteraad heeft een bedrag van 10.000 euro ter beschikking gesteld voor goede ideeën. Tijdens de motiemarkt presenteren inwoners en organisaties hun ideeën aan de politiek. De raads- en commissieleden bezoeken de diverse marktkramen en gaan in gesprek. Spreekt een idee aan, dan kunnen politieke partijen dit idee adopteren. Samen met de initiatiefnemer(s) stellen ze dan in aanloop naar de raadsvergadering op 5 november 2019 een motie of amendement op die de politieke partij(-en) vervolgens indient. De gehele raad neemt vervolgens over het idee een besluit.

Heeft u of uw organisatie een idee hoe de gemeente Grave nóg beter, aantrekkelijker, veiliger of socialer wordt? Meld u zich dan voor 15 september 2019 aan. Aanmelden kan via het aanmeldformulier op de pagina Motiemarkt 25-09-2019. Ook vindt u hier meer informatie over de motiemarkt. Belangrijk is dat uw idee ten goede komt aan de Graafse samenleving en geen winstoogmerk heeft. Ideeën die in aanmerking komen voor subsidie worden niet in behandeling genomen. Als u vragen heeft, kunt u contact opnemen met de griffie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Motiemarkt 25-09-2019

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 27-06-2019 15:47

Heeft u een idee over hoe het anders kan in de gemeente Grave? Een idee om de gemeente nóg beter, aantrekkelijker, veiliger of socialer te maken? Kom dan op woensdagavond 25 september 2019 naar het stadhuis en presenteer uw idee aan de politiek tijdens de motiemarkt. Als uw idee wordt geadopteerd en tijdens de raadsvergadering op 5 november 2019 wordt overgenomen, kunt u uw idee daadwerkelijk tot leven brengen.

Op een creatieve manier inwoners en organisaties betrekken

De gemeenteraad van Grave wil op een creatieve manier inwoners en organisaties bij de besluitvorming van de gemeenteraad betrekken. Ook wil de gemeenteraad de kennis van de inwoners en organisaties beter benutten. Daarom organiseert de gemeenteraad op 25 september 2019 een motiemarkt. Dit naar voorbeeld van andere gemeenten die al meerdere malen een succesvolle markt hebben gehouden.

De gemeenteraad heeft een bedrag van 10.000 euro ter beschikking gesteld voor goede ideeën. Tijdens de motiemarkt presenteren inwoners en organisaties hun ideeën aan de politiek. De raads- en commissieleden bezoeken de diverse marktkramen en gaan in gesprek. Spreekt een idee aan, dan kunnen politieke partijen dit idee adopteren. Samen met de initiatiefnemer(s) stellen ze dan in aanloop naar de raadsvergadering op 5 november 2019 een motie of amendement op die de politieke partij(en) vervolgens indient. De gehele raad neemt dan over het idee een besluit.

De motiemarkt vindt plaats op woensdag 25 september 2019 in de hal van het stadhuis in Grave, Arnoud van Gelderweg 71, waar een marktkraam voor u klaarstaat. De avond begint om 19.30 uur en is om 21.00 uur afgelopen. Vanaf 18.30 uur bent u van harte welkom om uw kraam in te richten.

Aanmelden kan tot 15 september 2019. Meld uw idee aan via het online aanmeldformulier Motiemarkt Grave. Belangrijk is dat uw idee ten goede komt aan de Graafse samenleving en geen winstoogmerk heeft. Ideeën die in aanmerking komen voor subsidie worden niet in behandeling genomen.

Heeft u vragen over de motiemarkt, dan kunt u contact opnemen met de griffie via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hoe Breng je een scheepswerf om zeep?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 CDA Grave 04-04-2019 06:04

GraverMaat: Aanvulling. Keerpunt 2010 heeft vandaag aan de griffier gevraagd wanneer onze vragen over de scheepswerf beantwoord worden. Op 8 maart stelden we al een tiental schriftelijke vragen.

Door de uitspraak van het Gerechtshof Den Bosch van 19 febr. 2019 is er eindelijk juridische duidelijkheid gekomen in het conflict tussen de gemeente Grave en de curator van de failliete Graafse scheepswerf. De uitspraak van het hof is klip en klaar: de gemeente is schuldig aan het faillissement van de werf en zal moeten dokken. Uit het vonnis van het hof is af te leiden dat raad en college in 2011 doelbewust hebben aangestuurd op een belemmering van de bedrijfsvoering van de werf.

Kwalijk daarbij is dat de Graafse overheid de eigenaar van de werf door wethouder Daandels publiekelijk werd geschoffeerd door deze een slechte en onbetrouwbare ondernemer te noemen.

In het vonnis van het gerechtshof is te lezen dat de werf in vergevorderde onderhandeling was met rederij Viking River Cruises voor het leveren van twee cruiseschepen met een lengte van 135 meter. De gemeente blokkeerde dit. Zij hield vast aan het eigen bestemmingsplan waarin een maximale lengte van 110 meter was opgenomen in de wetenschap nota bene dat al vanaf 2009 wettelijk een lengte van 135 meter was toegestaan. Daarvoor wilde de gemeente geen vergunning geven.

Gezien de problemen rond de vergunningverlening voor het bouwen van schepen langer dan 110 meter dreigde een failliet van de werf. Daarop werd in de raadsvergadering van 20 december 2011 door een raadsmeerderheid een motie aangenomen om de bouw van cruiseschepen met een lengte van 135 meter te gedogen. Deze gedoogconstructie beoogde een definitieve regeling voor het bouwen van schepen tot 135 meter in het vooruitzicht te stellen. Saillant: de twee LPG-raadsleden Henisch en Vollenberg steunden deze motie niet Kennelijk zagen ook zij liever een definitieve ondergang van de werf.

Daarmee stelde de LPG zich achter de toenmalige CDA-wethouder Daandels die lak had aan de motie en deze niet uitvoerde. Hij hield vast aan een maximale lengte van 110 meter. Daarmee kwam het zwaard van Damoclesboven de scheepswerf te hangen. Er was geen enkel zicht op een bestendige voortzetting van het bedrijf. De aanvraag voor een faillissement was dan ook een logische stap. De uitspraak van het gerechtshof op 19 febr. 2019, bevestigt dat.

Door het onrechtmatig handelen van het Graafs politiek bestuur, om toch een lengtebeperking van 110 meter in het ontwerpbestemmingsplan op te nemen, kwam de werf direct in financiële problemen.

Bij een dreigend faillissement wordt door de rechtbank een curator aangewezen die op basis van strikte onafhankelijkheid tot taak heeft het op (juridisch) correcte wijze afwikkelen van het faillissement en het verzamelen van zoveel mogelijk geld waarmee geheel of gedeeltelijk de schuldeisers kunnen worden betaald.

Daarnaast zal de curator ook onderzoeken of sprake is van

• Bestuurdersaansprakelijkheid vanwege wanbeleid van de werfdirectie,

• Of voorafgaand aan het faillissement activa van de onderneming zijn verduisterd, dan wel bepaalde schuldeisers zijn bevoordeeld.

Het vonnis van het Gerechtshof, maakt duidelijk dat er geen sprake was geweest van wanbeleid of slecht ondernemerschap of dat door de eigenaar doelbewust was aangestuurd op een faillissement van de werf zoals door een deel van de raad en het college publiekelijk werd gesuggereerd. De teloorgang van de werf is volledig toe te schrijven aan het wanbeleid van de gemeente. Zo spreekt het hof van een “vertraging van het vergunningstraject”. Het niet op tijd (willen?) verlenen van een vergunning voor het bouwen van schepen van 135 meter.

Op nog andere wijze schemert door dat de gemeente van de scheepswerf af wilde. De gemeente lag jaren met de projectontwikkelaar van het Wisseveld overhoop. Het geschil kostte de Graafs gemeenschap 12 miljoen euro. Er waren heimelijke afspraken met GBB, de projectontwikkelaar van het Wisseveld. Een van de afspraken was “geen uitbreiding scheeppswerf” zo valt o.a. op te maken uit een vertrouwelijk document van B&W van 30 januari 2012.

Zo’n stiekeme (onrechtmatige) afspraak met een projectontwikkelaar plaatst het faillissement van de werf in een ander daglicht. Het geeft voeding aan de gedachte dat de gemeente doelbewust aanstuurde op een koude sanering van de werf om de GBB te behagen.

Het lijkt ons dat een onafhankelijk onderzoek door de Rekenkam over deze en andere kwesties rond de teloorgang van de werf uitsluitsel moet geven.

‘AMENDEMENTEN DREIGEN OMGEVINGSWET TE TORPEDEREN’

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave GroenLinks CDA Grave 04-03-2019 08:30

De ruimere mogelijkheden die de Omgevingswet biedt gaan in rook op als het planschaderecht wordt aangepast. Dat betoogt de Hulstse wethouder Jean-Paul Hageman (ruimtelijke ordening, Algemeen Belang Groot Hulst) in een ingezonden stuk op de website van Binnenlands Bestuur. Dinsdag buigt de Tweede Kamer zich over een amendement en een motie.

Forfait teruggeschroefd

Als een burger nu schade lijdt van een ruimtelijke ontwikkeling, is 'vanaf 2 procent' daarvan voor eigen rekening. Dit is het zogenaamde wettelijke forfait. Het wetsvoorstel voorziet in een vast percentage van 5 procent. Dinsdag wordt een amendement van de Tweede Kamerleden Ronnes (CDA) en Smeulders (GroenLinks) ingediend, waarin dat forfait wordt teruggeschroefd tot ‘ten minste 2 procent’. Daardoor worden volgens Hageman de ruimere mogelijkheden die de Omgevingswet aan nieuwe initiatieven geeft, meteen de nek omgedraaid.

Rem op initiatieven

‘Als wordt gekozen voor een wettelijk forfait ‘vanaf 2 procent’, dan zet dit een rem op het aantal initiatieven’, stelt Hageman in het stuk. ‘Dit is het gevolg van de onzekerheid of er wel of geen planschade moet worden betaald, naast de onzekerheid of het initiatief uiteindelijk slaagt en naast alle onderzoekskosten. We moeten af van procedures voor beperkte schades en mee in de verschuiving in de richting van de 5 procent, zoals deze uit de jurisprudentie volgt. Initiatiefnemers die investeren in de gewenste verbetering van de omgeving willen we juist ruimte bieden.’

Financieel Dagblad over uitspraak Gerechtshof.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 22-02-2019 10:04

Het gerechtshof in Den Bosch heeft de Brabantse gemeente Grave aansprakelijk gesteld voor het faillissement in 2012 van de plaatselijke scheepswerf Grave. Het hof heeft een vonnis uit 2016 vernietigd van de rechtbank Oost-Brabant, waarin de rechter juist stelde dat de gemeente niet hoefde op te draaien voor de schade van de scheepswerf.

Wethouder Ben Peters van Grave (verkeer en vervoer) maakte dinsdag in een brief aan de gemeenteraad het volgens hem ‘zeer teleurstellende nieuws’ bekend. De uitspraak van het hof kan de Brabantse gemeente enkele miljoenen euro’s gaan kosten. De gemeente Grave beraadt zich momenteel op de situatie of bij de Hoge Raad in cassatie wordt gedaan tegen het vonnis van het gerechtshof.

Gemeente wilde bestemmingsplan niet wijzigen

Scheepswerf Grave ging op 8 mei 2012 failliet na een jarenlang conflict met de gelijknamige gemeente. Als gevolg van het faillissement verloren circa zestig mensen hun baan. Volgens de Udense curator Remco Michielsen was de gemeente verantwoordelijk en aansprakelijk voor het faillissement en voor het ontstane boedeltekort van circa € 2 mln.

Toenmalig eigenaar Robert van Kessel had bij de gemeente een vergunning aangevraagd voor de bouw van schepen met een lengte van 135 meter. Op de werf werden alleen schepen tot een lengte van 100 meter gebouwd. Provincie en Rijkswaterstaat hadden geen problemen met de bouw, maar de gemeente ging dwars liggen. De gemeente wilde het bestemmingsplan niet aanpassen en door het uitblijven van de vergunning haakten opdrachtgevers en financiers af.

Voor Van Kessel restte weinig anders dan een faillissement aan te vragen. In 2014 stelde de Raad van State de failliete Brabantse scheepswerf alsnog in het gelijk. Maar voor de voormalig eigenaar van de scheepswerf kwam de uitspraak als mosterd naar de maaltijd. De kwestie kwam in 2012 landelijk in de publiciteit nadat toenmalig minister Maxime Verhagen van Economische Zaken had besloten zich met de zaak te bemoeien. Een faillissement kon hij echter niet voorkomen.

Curator Michielsen probeerde in 2015 nog een schikking te treffen met de gemeente, maar die voelde daar niets voor. Vervolgens daagde de curator de gemeente voor de rechter, maar de rechtbank Oost-Brabant wees in 2016 de eis van de curator af. In hoger beroep heeft het hof nu alsnog bepaald dat de gemeente ‘onrechtmatig’ heeft gehandeld en aansprakelijk is voor de schade. De omvang daarvan wordt bepaald in een aparte, gerechtelijke procedure.

Van Kessel is blij met de uitspraak van het gerechtshof, omdat volgens hem nu recht is gedaan. Maar hij zal niets van zijn investeringen terug zien. Als voormalig aandeelhouder heeft hij geen recht op geld uit de boedel, dat gaat naar de schuldeisers. Die hadden eerder voor bijna € 2 mln aan vorderingen bij de curator ingediend, terwijl de fiscus nog een preferente vordering heeft van ruim € 300.000. Van Kessel wil wel proberen in een separate gerechtelijke procedure bij de gemeente schade te claimen.

Voormalig eigenaar Van Kessel begon enkele jaren geleden met enkele medewerkers een nieuw bedrijfje, 3D Ship Engineering, waarmee hij projecten voor de scheepsbouw ontwikkelt. Bij het bedrijf werken inmiddels negen mensen, voornamelijk werkzaam op de tekenkamer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.