Nieuws van politieke partijen in Arnhem inzichtelijk

31 documenten

Meerderheid zegt "ja" tijdens het referendum over het afvalbeleid.

SP SP Arnhem 22-03-2021 21:47

Arnhemmers konden tijdens het referendum antwoord geven op de vraag: “Steunt u het voorgenomen besluit om: te stoppen met het betalen per afvalzak (diftar), de ondergrondse containers van het slot te halen en te zorgen dat er weer een normale (60 liter) afvalzak in past?”

Een meerderheid antwoordde hierop: "Ja"

Stem Ja! Diftar referendum: Ron Onstein vertelt

SP SP Arnhem 16-03-2021 03:25

Ron Onstein, voorzitter van bouwspeelplaats "de Leuke Linde" deelt zijn ervaring over het Diftar referendum. "Wat hebben we de afgelopen 20 jaar met z'n allen keihard gewerkt om Klarendal weer leefbaar te houden en te maken. Afgelopen 2 jaar is er toch een stukje veranderd in onze wijk. Met name op het gebied van de afval. Bij de containers zien we toch een heel groot probleem ontstaan. Op gebied van vervuiling, maar ook op gebied van hygiëne. Dat moet anders! Het mag niet zo zijn dat Klarendal weer terugvalt in de oude situatie. Daarom roep ik iedereen op om te gaan stemmen voor het referendum. Het afval moet anders en het kan ook anders!" Stem JA op 15, 16 of 17 maart in het referendum over het afvalbeleid in Arnhem. Omdat het nu niet goed gaat. En omdat het eerlijker en veel beter kan.Klik hier voor meer informatie

D66 breekt lans voor Arnhemse intersekse personen

D66 D66 GroenLinks Arnhem 08-07-2020 13:00

Arnhem gaat zich actief inzetten voor het vergroten van de zichtbaarheid en emancipatie van intersekse personen. Dat zegde wethouder Louwers toe op vragen van D66 raadslid Susan van Ommen. De gemeente zal dat bevestigen met het ondertekenen van de Nederlandse Intersekseverklaring.

Arnhem is een regenbooggemeente. Dat betekent dat Arnhem zich inzet voor de LHBTI-gemeenschap. Dat doen we onder andere door het vieren van International Coming Out Day, we hebben genderneutrale toiletten en is er een prachtige regenboogoversteekplaats bij het voormalige Rembrandt theater. Daarnaast is er bescherming van transgenders op de werkvloer, registratie van-, en voorlichting over homogeweld. Maar het kan altijd beter vonden D66 en GroenLinks.

Intersekse personen

De groep uit de LHBTI-gemeenschap die het minst bekend is en ook minder aandacht krijgt, is de groep intersekse personen. Intersekse verwijst naar mensen die geboren zijn met een lichaam dat niet past binnen de normatieve definities van man en vrouw.

De norm voor een man is XY-chromosomen, penis, testes en testosteron. Bij een vrouw gaat men uit van XX-chromosomen, vagina, eierstokken, baarmoeder en oestrogeen. Toch worden er meisjes geboren met XY-chromosomen en jongens met XX-chromosomen. Of jongetjes met vrouwelijke geslachtskenmerken en meisjes met mannelijke geslachtskenmerken.

Intersekseverklaring

Met het ondertekenen van de Nederlandse Intersekseverklaring van de Nederlandse Organisatie voor Seksediversiteit belooft de gemeente zich in te zetten voor meer zichtbaarheid van seksediversiteit. Dit gebeurt onder andere door zelf inclusief te communiceren, de verspreiding van informatie, en inclusief onderzoek. Daarnaast gaat de gemeente opleidings- en bewustmakingsprogramma’s ontwikkelen die breed ingezet kunnen worden. Belangenorganisaties en individuele intersekse personen worden betrokken bij het maken van beleid, en initiatieven die intersekse-emancipatie bevorderen actief ondersteunen. “Elke groep uit de LHBTI-gemeenschap gelijkwaardige aandacht en ondersteuning”, verklaart Van Ommen. “Voor D66 is elke kleur uit de regenboog even mooi!”

Beheerder bij kamerverhuur voortaan verplicht in Arnhem

D66 D66 ChristenUnie PvdA Arnhem 30-06-2020 08:57

Sinds 27 juni zijn verhuurders van vijf of meer kamers verplicht om een beheerder bij de gemeente aan te melden. Deze beheerder moet bereikbaar zijn voor kamerbewoners en omwonenden om overlast tegen te gaan. Dit is het gevolg van het initiatiefvoorstel ‘Geregeld beheer bij kamerverhuur’ van D66, ChristenUnie, PvdA, Arnhem Centraal en de Arnhemse Ouderenpartij.

De initiatiefnemers hebben twee jaar gewerkt aan dit voorstel, om overlast tegen te gaan zonder de kamerverhuur zelf te verhinderen. “Net zoals soms één kamergewijs verhuurd pand veel overlast veroorzaakt, kunnen ook heel veel kamerbewoners helemaal geen overlast veroorzaken”, benadrukt D66-raadslid Mattijs Loor. “Het tegengaan van overlast begint bij het kunnen aangaan van een gesprek. Juist daarom is het van belang een goede beheerder te hebben.”

Direct effect

Het initiatiefvoorstel is aanvullend op het Plan van Aanpak van het Arnhemse college van B en W. Waar het initiatiefvoorstel direct geldende regels geeft om overlast aan te pakken heeft het collegeplan pas op langere termijn concreet effect. Beide voorstellen werden in de raadsvergadering van 17 juni aangenomen. Mattijs Loor: “Het is goed dat de overige plannen van het college zijn aangepast, zodat ook in de toekomst in Arnhem kamerverhuur goed mogelijk blijft. We zijn immers niet tegen kamerbewoners, maar wel tegen overlast.”

Ook voor bestaande panden

In tegenstelling tot de regelingen van het college gelden de regels uit het initiatiefvoorstel ‘Geregeld beheer’ ook voor alle bestaande kamerverhuurbedrijven. Dat maakt het makkelijker om juist in die wijken op te treden waar nu veel overlast is en eigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen. Eigenaren van panden hebben vier weken de tijd om hun beheerder aan te melden bij de gemeente.

Coronadebat in de Arnhemse raad

D66 D66 Arnhem 15-04-2020 19:10

Hoe gaat Arnhem met de coronacrisis om? Op woensdag 15 april hield de Arnhemse raad een coronadebat om de maatregelen en effecten te bespreken. Hieronder de bijdrage van D66 fractievoorzitter Sabine Andeweg. Het debat is online (terug) te zien.

Spreektekst Sabine Andeweg bij Coronadebat, 15 april 2020. Gesproken tekst geldt.

Voorzitter,

Het zijn onwerkelijke tijden. Het stof van de quarantainemaatregelen begint langzaam neer te dalen in de stad. De stad zet zich schrap voor wat er nog komen gaat en de regels worden over het algemeen goed nageleefd. Er wordt keihard gewerkt, door veel Arnhemmers maar ik wil een speciaal compliment maken aan al die mensen in de zorg, het onderwijs, kinderopvang, de hulpdiensten, schoonmakers en al die jongens en meisjes in de supermarkt. Zij houden onze samenleving draaiend. Daarnaast lees ik verdrietige artikelen en hoor ik machteloze gesprekken als het gaat over bijvoorbeeld de verpleeghuiszorg.

Goed dat we bijeen zijn. De democratie is geen luxeproduct. En we zien dat ook: In Hongarije, China en andere plekken nemen bestuurders op elementaire punten de rechtstaat over. In Nederland gaat dat gelukkig anders, maar ook hier is sprake van fysieke vrijheidsbeperking, het inzetten van steunmaatregelen en inbreuken op privacy. Dat kan uiteindelijk niet zonder politieke goedkeuring.

De gemeente Arnhem neemt haar verantwoordelijkheid in de coronacrisis: Er is noodopvang voor kinderen van ouders in cruciale beroepen, zo veel mogelijk op hun eigen school. Door de snelle actie van de gemeente t.a.v. TOZO (Tijdelijke Ondersteuning Zelfstandige Ondernemers) hebben mensen nu al geld ontvangen. Maar we lopen ook tegen knelpunten aan en daar hebben we de volgende vragen over.

Onderwijs

De gemeente is medeverantwoordelijk voor het tegengaan van onderwijsachterstanden. Daar heeft D66 Op 18 maart al meerdere vragen over gesteld. Het wordt ook steeds duidelijker dat die achterstanden er zullen zijn en D66 zou graag zien dat er geïntensiveerd wordt op de inzet van zomerscholen.

Initiatiefnemers van bestaande Arnhemse zomerscholen zien mogelijkheden hun aanbod flink uit te breiden. Helpt het college hen hierbij? Komt er financiering? Worden er locaties geregeld en wordt de samenwerking met het onderwijs en bijvoorbeeld ook de HAN en de Pabo hier optimaal voor benut? Mogen wij ervan uit gaan dat voor al die kinderen die dat nodig hebben er komende zomer een plek is op een van de zomerscholen?

Vorige week zijn er 430 laptops geleverd aan stichting Leergeld. En dat is mooi. Hebben nu alle kinderen een laptop en een internetverbinding om goed onderwijs op afstand te kunnen volgen?

Zorg

De zorgzone (vergunde straatprostitutie) is gesloten aangezien alle seksinrichtingen gesloten zijn. In de corona-raadsbrief staat:

“Voor straatprostituees met verslavingsproblematiek is extra aandacht, voor zover vergunninghouders wonen en/of in behandeling zijn bij Iris Zorg worden zij in de gaten gehouden. De politie controleert op illegaal tippelen.”

Er is een noodfonds voor sekswerkers opgezet, speciaal voor de sekswerkers die het nu het allerzwaarst hebben, zoals de straatwerkers. Dit loopt in andere steden. Nu is hier in Arnhem contact geweest met de GGD en Iris Zorg, maar zij willen eerst toestemming vragen aan de gemeente. Kan het college aangeven hoe we deze vrouwen op dit moment helpen en financieel ondersteunen?

Cultuur

Voorzitter, ook bij de culturele sector zien we knelpunten. De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor de culturele en creatieve sector. Musea en theaters zijn gesloten en festivals geannuleerd. Zelfstandige kunstenaars en zzp’ers in de culturele sector verliezen hierdoor hun inkomen.

Zijn er culturele instellingen die hebben aangegeven reeds in de acute financiële problemen te zijn beland? Hoe gaan we om met kunstenaars in broedplaatsen? Blijven we de uitvoerders van cultuureducatie betalen? En helpt Rozet onze muziekleraren en andere professionals om cultuureducatie op afstand vorm te geven, zodat zij zo veel mogelijk door kunnen gaan? Veel ZZP’ers en kleine ondernemers hebben vragen of vallen tussen wal en schip zonder duidelijke branchevereniging om op terug te vallen. Wil het college overwegen om binnen de gemeente iemand aan te stellen die zzp’ers en kleine ondernemers kan steunen?

Voorzitter,

Het kabinet heeft aangegeven dat we ons klaar moeten maken voor een anderhalve meter samenleving. Bereiden we ons hierop voor als gemeente? Hoe staat het met plannen om onze openbare ruimte klaar te maken voor de anderhalvemetersamenleving? Welke fietspaden zijn er bijvoorbeeld te smal om voldoende afstand te houden bij inhalen en gaat het college daar maatregelen voor nemen?

Tot slot voorzitter nog een laatste vraag;

Welke zaken gaat de gemeente zelf anders of niet meer doen? Op welke punten gaan we uitgaven bevriezen, om de ruimte te krijgen om elders te doen wat nodig is?

Voorzitter,

Ik wil graag afsluiten met een compliment en een oproep. In filmpjes en berichten op sociale media roept de burgemeester Arnhemmers op om naar elkaar om te blijven kijken. Wij zien dat hij daarmee de Arnhemmers bereikt en verbindt. Ga daar mee door.

En wij delen de zorg voor die Arnhemmers die geen veilige thuissituatie hebben, door huislijk geweld of seksueel misbruik. Deze mensen hebben het extra moeilijk omdat er geen escape is. Het is belangrijk dat wij hier met elkaar alert op zijn en blijven.

Raadslid Susan van Ommen tijdelijk vervangen

D66 D66 Arnhem 09-12-2019 15:01

Recent heeft Susan van Ommen aangegeven haar functie als raadslid om gezondheidsredenen voor langere tijd niet te kunnen vervullen.

D66 betreurt het zeer Susan van Ommen te moeten missen. Gelet op de langere duur van afwezigheid zal Patrick van Iperen haar op grond van de Kieswet vervangen. Het betreft een tijdelijke vervanging voor een periode van vooralsnog 16 weken.

Patrick van Iperen was zevende op de kieslijst van D66 Arnhem in 2018. Hij is beleidsadviseur bij de gemeente Veenendaal. Na zijn studie politicologie is hij lid geworden van D66. Omdat D66 zich inzet voor kansen voor iedereen, ongeacht achtergrond, afkomst, beperking, geslacht, seksuele oriëntatie, genderidentiteit of huidskleur.

De beëdiging van Patrick van Iperen tot raadslid zal plaatsvinden op woensdag 11 december 2019 in het stadhuis van Arnhem. Binnen de D66 fractie zal hij verantwoordelijk zijn voor de portefeuilles Veiligheid, Diversiteit en integratie, Communicatie en Burgerparticipatie.

Wij wensen Susan van Ommen een voorspoedig herstel.

Fraude-opsporingssysteem SyRI discrimineert

D66 D66 Arnhem 31-10-2019 09:29

Het systeem SyRI dat mogelijke fraudeurs moet opsporen schendt niet alleen de privacy-grondrechten van onschuldige inwoners, het blijkt ook nog eens te discrimineren. Bang dat ook onschuldige Arnhemmers hier slachtoffer van worden stelt D66 raadslid Maarten Venhoek onderstaande schriftelijke vragen.

Geachte college,

Sinds een aantal jaren maken de Nederlandse overheden gebruik van het systeem SyRI (Systeem Risico Indicatie) voor het opsporen van fraude.

Door de VN-rapporteur voor de mensenrechten is een kritische brief geschreven over dit systeem. De VN-rapporteur spreekt zijn grote zorgen uit over het systeem dat hij in strijdt acht met de mensenrechten. Het discrimineert mensen met weinig geld en met een migratieachtergrond, en schendt de privacy van mensen (de volledige brief vind u hier: https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Poverty/Amicusfinalversionsigned.pdf).

De fractie van D66 heeft de volgende vragen aan het college:

Maakt de gemeente Arnhem gebruik van informatie uit het SyRI systeem. Zo ja, voor welke doeleinden, en wat zijn de opbrengsten van dit gebruik (graag niet alleen in kwalitatieve zin, maar ook in kwantitatieve zin beantwoorden). Nu u weet van de fundamentele bezwaren van de VN-rapporteur, bent u bereid om onmiddellijk te stoppen met het gebruik van informatie uit het SyRI systeem? Zo nee, waarom niet? Levert de gemeente Arnhem informatie aan het SyRI systeem? Zo ja, welke informatie levert u aan, en is het gebruik van deze informatie in de analyses van het SyRI systeem in overeenstemming met het doel waarvoor de informatie was verkregen / verzameld? Nu u weet van de fundamentele bezwaren van de VN-rapporteur, bent u bereid om onmiddellijk te stoppen met het beschikbaar stellen van informatie aan het SyRI systeem? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Maarten Venhoek D66 Arnhem

De roze loper | Arnhem

GroenLinks GroenLinks Arnhem 19-05-2019 00:00

In Nederland leven zo’n 400.000 senioren die lesbisch, homoseksueel, biseksueel of transgender zijn (LHBT). Zij zijn vaak minder zichtbaar dan de jongere generaties. Ze groeiden op in een tijd waarin het thema homoseksualiteit niet of nauwelijks bespreekbaar was. Vorige maand, op dinsdag 16 april, vierde Stichting Welzijn Ouderen Arnhem (SWOA) haar 50 jarig jonge bestaan. Raadslid Maud Dolsma was aanwezig bij dit feestelijke moment. De opvoering van de dansvoorstelling ‘Roze Cast’ was het hoogtepunt van de middag, een productie van SWOA en Introdans over en met LHBT-ouderen. Maud Dolsma: ‘De Roze Cast is een prachtig voorbeeld van de kracht van kunst en welzijn. Het mes snijdt aan zo veel kanten bij deze productie. Het maakt een belangrijk onderwerp bespreekbaar, het ontroert en geeft ouderen een platform om hun verhaal te delen. Geweldig, dat SWOA het lef heeft om dit soort ‘out of the box’ producties te initiëren. Voor hen en de dansers mag de roze loper uit..’

Coehoorn Centraal

VVD VVD Arnhem 13-05-2019 00:01

https://arnhem.vvd.nl/nieuws/35286/coehoorn-centraal

Coehoorn Centraal

‘Toekomst voor ondernemerschap in Coehoorn‘ was de titel van de motie die in juni 2018 aangenomen is en waarbij de gemeenteraad het College heeft verzocht door te gaan met de ontwikkeling van Coehoorn Centraal als creatieve wijk waar wonen, ondernemen en recreëren hand in hand gaan. 

Afgelopen periode is de gebiedsvisie van Coehoorn Centraal uitgebreid besproken, aangescherpt en uiteindelijk vastgesteld. Het resultaat is een ruimtelijke visie die o.a. kleinschalige (creatieve) ondernemers ondersteunt, huisvest en aanmoedigt waardoor Arnhem een broedplaats is en blijft voor jong en creatief talent. Iets dat perfect aansluit bij het innovatieve karakter van het iets verderop gelegen IPKW (Industriepark Kleefsewaard) 

Coehoorn Centraal is een mooi voorbeeld van intensieve samenwerking tussen de gemeente Arnhem, ondernemers en bewoners. De gemeente neemt in de toekomst een faciliterende rol en de Stichting Coehoorn Centraal exploiteert, in nauwe samenwerking met de bewoners, deze dynamische en creatieve wijk. Een wijk met het Coehoornpark als groen hart, Stella by Starlight als ontmoetingsplek en o.a. woningbouw in particulier opdrachtgeverschap (CPO). 

De eerste stap naar deze unieke wijk is gezet en de uitvoering zal binnenkort volgen. Leuk om te weten is dat Roeland van der Zee (VVD) de verantwoordelijk wethouder is! 

Wij kijken uit naar de realisatie van deze ondernemende en innovatieve wijk en houden je uiteraard op de hoogte.

Bas van Es

Vragen over toegankelijkheid stembureaus

D66 D66 Arnhem 09-04-2019 21:07

Het kiesrecht vormt het fundament van onze democratie. En iedere kiezer die wil stemmen moet in alle redelijkheid daartoe in staat worden gesteld. De verkiezingen van 20 maart 2019 gaven voor D66 aanleiding om onderstaande schriftelijke vragen te stellen over dit basisrecht van onze democratie.

Geacht college,

Het kiesrecht vormt het fundament van onze democratie. Het is een mensenrecht dat onder meer is vastgelegd in artikel 4 van onze Grondwet (en uitgewerkt in artikel 54 en verder), artikel 21 van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens, artikel 3, eerste protocol van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, en artikel 25 van het Internationale Verdrag voor Burgerrechten en Politieke Rechten.

De D66-fractie is van mening dat iedere kiezer die wil stemmen, in alle redelijkheid in staat moet worden gesteld om zijn of haar stem uit te brengen. Een deel van de Arnhemse kiezers, zoals mensen met een beperking, ondervindt echter moeite bij het uitbrengen van een stem. In het VN-verdrag Handicap is benadrukt dat mensen met een beperking in staat moeten worden gesteld om hun stem uit te kunnen brengen. Aan de gemeente, verantwoordelijk voor de organisatie van verkiezingen, de opdracht om het verkiezingsproces continue te monitoren en daar waar mogelijk en toegestaan dit proces te verbeteren.

Naar aanleiding van de verkiezingen van woensdag 20 maart 2019 heeft de D66-fractie een aantal vragen over het verkiezingsproces in Arnhem, uitgesplitst naar de thema’s opkomst, toegankelijkheid, experiment met het centraal tellen stembiljetten en evaluatie. Wij willen met deze vragen ook het college aansporen het verkiezingsproces continue te monitoren, ruimte te bieden aan innovaties en in gesprek te gaan met verschillende doelgroepen. Dit alles voor toegankelijke en betrouwbare verkiezingen.

Opkomst

Op 20 maart 2019 waren in Nederland de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen. Met een opkomst van 50,7% is de opkomst in Arnhem ten opzichte van 2015 met 9,1 procentpunt gestegen. Een mooie stijging, al blijft de opkomst in Arnhem achter bij het gemiddelde landelijke opkomstpercentage in Nederland van 56,1%. In Malburgen Oost is traditioneel het laagste opkomstpercentage gehaald; hier stemde slechts 32%. Er is ten aanzien van de opkomst in Arnhem dus nog veel te winnen.

Welke inspanningen heeft het college gepleegd om de opkomst in Arnhem (ook gelet op het verschil in opkomstpercentage per wijk) bij de verkiezingen van 20 maart 2019 te verhogen? Hoe oordeelt het college over de doelmatigheid en doeltreffendheid van deze inspanningen?

Universiteiten en andere onderzoeksinstellingen doen veel onderzoek naar verkiezingen. De opkomst maakt vaak onderdeel uit van dergelijke verkiezingsonderzoeken.

Worden inzichten uit verkiezingsonderzoek door de gemeente gemonitord en vertaald naar concrete inspanningen om de opkomst bij verkiezingen te verhogen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet, en is het college dan bereid dit bij toekomstige verkiezingen alsnog te doen?

De D66-fractie heeft signalen gekregen van inwoners over soms lange wachtrijen bij verschillende stemlokalen, waaronder die op het centraal station, en het verdwijnen van stemlokalen, zoals het stemlokaal in Rozet. Wat D66 betreft moet iedere kiezer binnen een relatief korte tijd in staat worden gesteld een stem uit te kunnen brengen. Impactsturing en evidence based beleid zou volgens D66 in deze context kunnen betekenen dat bijvoorbeeld op locaties waar doorgaans veel kiezers komen een extra stembureau wordt ingericht, en/of dat de spreiding van de bestaande stemlocaties met deze kennis kritisch tegen het licht wordt gehouden.

Welke signalen heeft de gemeente ontvangen over lange wachtrijen bij stemlokalen? Om welke locaties gaat het? Is het college bereid maatregelen te nemen om de doorstroming bij relatief drukke stemlokalen bij toekomstige verkiezingen te verbeteren, te beginnen bij de Europese Parlementsverkiezingen op 23 mei 2019? Zo ja, welke maatregelen? Zo nee, waarom niet? Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 heeft er een mobiele stembus door Arnhem gereden. Waarom is deze stembus dit jaar niet ingezet? Wordt deze stembus de komende verkiezingen ingezet? Toegankelijkheid

Volgens het VN-verdrag Handicap, wat door Nederland is bekrachtigd, moet iedereen met een beperking zonder obstakels kunnen stemmen. De regering streeft ernaar dat de verkiezingen van dit jaar 100% toegankelijk zijn voor mensen met een lichamelijke beperking. Het College voor de Rechten van de Mens heeft het ‘Meldpunt Onbeperkt Stemmen’ opgericht, waar inwoners klachten kunnen indienen als zij toch obstakels tegenkomen.

Zijn er klachten over de toegankelijkheid van stembureaus binnen de gemeente Arnhem binnengekomen bij het meldpunt van het College voor de Rechten van de Mens en/of de gemeente Arnhem? Zo ja, wat was de aard van deze klachten? Wat is er met deze klachten gebeurd, hoe zijn ze afgehandeld? Ook gelet op het niet voldoen aan de eisen van het Rijk op het gebied van toegankelijkheid; welke lessen trekt de gemeente hieruit voor toekomstige verkiezingen?

In de Kamerbrief over de toegankelijkheid van het verkiezingsproces (d.d. 20 maart 2018) schrijft minister Ollongren (BZK) dat per 1 januari 2019 alle stembureaus toegankelijk moeten zijn voor mensen met een beperking. Als het college van B&W er niet in slaagt om alle stemlokalen toegankelijk te maken, dan moet het de raad informeren over de redenen daarvan. De Kamerbrief van minister Ollongren richt zich vooral op de toegankelijkheid van de stemlokalen voor kiezers met een lichamelijke beperking. Naar het oordeel van de Arnhemse D66-fractie moet toegankelijkheid in een breder perspectief worden geplaatst. Toegankelijkheid heeft bijvoorbeeld ook betrekking op de communicatie over verkiezingen, hulpmiddelen in het stembureau voor mensen met een visuele beperking, de instructies die stembureauleden ontvangen over hoe zij kunnen helpen en alle andere manieren waarop de gemeente kan bijdragen aan het vergroten van de mogelijkheden voor kiezers om zelfstandig hun stem uit te brengen.

Helaas hoort Arnhem nog niet bij de gemeenten waar visueel beperkten kunnen stemmen. Dit stemmen gebeurt met een speciale braillemal met audio-ondersteuning. Ook trok het APCG (Arnhem Platform voor Chronisch zieken en Gehandicapten) direct na de verkiezingen aan de bel; maar liefst 62% van de Arnhemse stembureaus voldoet niet aan de eisen van het Rijk met betrekking tot toegankelijkheid. Wij hebben hier als raad vanuit het college geen bericht over ontvangen.

Tijdens de behandeling van de Arnhemse Standaard Toegankelijkheid heeft wethouder Louwers toegezegd ‘voor de Europese verkiezingen zoveel mogelijk stembureaus toegankelijk te maken en de raad hierover te informeren’. In het kader van bovenstaande en deze toezegging is D66 Arnhem benieuwd naar de huidige stand van zaken;

Welke specifieke inspanningen zijn voorafgaand aan de vorige verkiezingen en worden, in aanloop naar de volgende verkiezingen, geleverd om de toegankelijkheid van het verkiezingsproces voor alle Arnhemmers vanaf de eerstvolgende verkiezingen te vergroten? Is het college bereid het verkiezingsproces in Arnhem samen met verschillende doelgroepen en/of belangenbehartigers, zoals het APCG, kritisch tegen het licht te houden met het oog op mogelijke, toegestane verbeteringen en de resultaten van deze gesprekken te delen met de raad? Zo nee, waarom niet? Experiment centraal tellen stembiljetten

Op 6 juli 2018 ontvingen alle Nederlandse gemeenten een brief van minister Ollongren (BZK) over een experiment met het centraal tellen van de stembiljetten (centrale stemopneming). Doel van het experiment is te onderzoeken in hoeverre het telproces efficiënter, betrouwbaarder, transparanter en dus beter controleerbaar kan worden gemaakt. De wettelijke grondslag voor dit experiment is de ‘Tijdelijke experimentenwet stembiljetten en centrale stemopneming’. Minister Ollongren werkt aan een wetswijziging die het centraal tellen in de Kieswet regelt.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 deden 22 gemeenten mee aan dit experiment. De ervaringen van destijds waren positief: de centrale telling verliep rustiger, bood de gelegenheid fouten te corrigeren en verkleinde het risico op een hertelling.

Heeft Arnhem deelgenomen aan het experiment van de centrale stemopneming? Zo ja, wat waren de resultaten? Zo nee, wat waren de overwegingen om daar niet aan deel te nemen? Ziet het college mogelijkheden om bij een volgende gelegenheid wel deel te nemen aan dit experiment of mogelijke andere, toekomstige experimenten rondom het toegankelijker maken van verkiezingen? Zo nee, waarom niet? Evaluatie Wordt het gehele verkiezings- en stemproces in Arnhem van 20 maart 2019 door de gemeente geëvalueerd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, is het college bereid deze evaluatie met de raad te delen?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.